يكشنبه ۱۳ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۰ - Jan 2, 2005
حكايت هاي فوتبال
ليگ برتر و نيم فصل اول
آمار و ارقام چه مي گويند
010413.jpg
ذوب آهن بدون در نظر گرفتن بازي فولاد و فجر سپاسي در صدر ايستاد و نيم فصل را به نام خود به پايان برد. حضور بازيكنان و مربيان خارجي در فوتبال ليگ برتر حكايت از آن دارد كه فوتبال ما به دنبال جهاني شدن است.هر چند ذوب آهن در هفته پانزدهم در مقابل پرسپوليس آماده تن به شكست داد، اما اندوخته هاي آن به اندازه اي بود كه حالا در صدر باقي بماند.
عكس:مجتبي جانبخش
گروه ورزشي _ سيامك قلچ خاني: نيم فصل اول ليگ برتر به پايان رسيد، پانزده هفته اي كه انتظارش را كشيديم تا از دل آن تيم ملي بزرگي بسازيم اما رونق خوبي نداشت و كم ستاره بود. تا دلتان بخواهد جنجال، خبر و شوك و سرنگوني.
مي خواهم به اين دور مسابقات فكر نكنم تا به آينده آن خوشبين باشم، مي شود اين دور رفت را نديد و بخش دوم را ارزيابي كرد.
چقدر فوتبال شبيه زندگي است. شايد هم زندگي شبيه فوتبال. بي عدالتي هايش، غيرقابل پيش بيني بودنش، غمها و شاديهايش و ... در فوتبال هم مانند زندگي الزاما دو به اضافه دو، چهار نمي شود، در فوتبال هم مانند زندگي تمام برنامه هايت را طوري رديف مي كني تا نتيجه مطلوب بگيري اما يك اتفاق همه نقشه هايت را نقش بر آب مي كند، گاهي وقت ها هم يك نظم و تاكتيك درست، موفقيتي به تو مي دهد كه انتظارش را داشتي.
در فوتبال هم مانند زندگي يك روز مي تواني در اوج باشي و روزي ديگر در قعر، در فوتبال هم مانند زندگي بعضي ها راضي اند و بعضي ديگر مغموم.
در فوتبال هم مانند... ديگر نمي گويم، ديديد فوتبال چقدر شبيه زندگي است.
از كنار همه چيز اگر بگذريم، بايد قبول كنيم .فوتبال باشگاههاي ما با تمام فوتبال دنيا تفاوت دارد. يك فوتبال كاملا جوزده، سوار بر موج و بدون هيچ زيربناي محكم و منطقي.
پانزده هفته گذشت و هشت مربي عوض شدند، هيچكس نفهميد چرا اين مربيان آمدند، چرا رفتند و آنهايي كه آمدند قرار است چكار كنند كه قبلي ها نكردند و اصلا بقيه مربيان چرا مانده اند. اصلا مي توان مقايسه كرد فوتبال امروز را با فوتبالي كه دهه هفتاد در كشورمان بازي مي شد.
يك روز آلمان آمد با ابزارهايي كه داشت و با روش (۲-۵-۳) قهرمان جهان شد. نفهميديم چه اتفاقي افتاد. تمام باشگاهها رو  آوردند به اين روش و شروع كرديم به اجراي آن يا بهتر بگويم تقليد آن . بدون آنكه آن روش منسوخ شده را نيز صحيح پياده كنيم و حالا راهي نيز براي فرار از آن پيدا نمي كنيم، تا چند بازي به نتيجه نمي رسيم به قول آن مربي سمبل سنت گرايي.(... صاحب سيستم) و بازگشت به همان روش و فقط به دليل حضور دو مدافع يارگير و يك پوشش دهنده چرا كه فكر مي كنند تنها راه گل نخوردن همين روش است.
آمارها در پايان دور رفت
البته به جز بازي باقيمانده (فجر سپاسي و فولاد)ذوب آهن و فولاد با فاصله از بقيه در بالاي جدول حضور دارند.
ذو ب آهن ۲۹ امتيازي اول است اما اگر فولاد از سد فجر عبور كند قهرمان نيم فصل مي شود و در انتهاي جدول پيكان، شموشك، پگاه و برق شيراز يك چهار ضلعي ساخته اند كه به نظر دو ضلع آن از ليگ برتر كنده مي شوند.
در نيم فصل اول، فولاد با يك بازي كمتر و استقلال اهواز در بازيهاي خانگي ۱۹ امتياز كسب كردند كه بهترين تيم داخل خانه ليگ محسوب مي شود. در مقابل پيكان از بازيهاي خانگي اش تنها ۴ امتياز بدست آورده است. بهترين تيمي كه در خارج از خانه امتياز گرفته، ذوب آهن با ۱۳ امتياز است و سپس استقلال و پرسپوليس كه ۱۱ امتياز كسب كردند. شموشك تيم چهاردهم جدول در بازيهاي خارج خانه تنها يك امتياز گرفته كه حكايت از ضعف مفرط اين تيم است.
بهترين تيمها از لحاظ گل زده نيز استقلاليها هستند. اهوازيها با ۲۳ و تهرانيها با ۲۲ گل زده و بهترين تيم دفاعي ذوب آهن با ۷ گل خورده است.
آمار نگران كننده استقلال
اما آمار استقلال تهران در گل خورده نيز جالب است. استقلال تهران ۱۵ گل خورده است كه ۱۳ گل آن در فاصله ۳۰ دقيقه آخر بازي است. چرا امير قلعه نويي كه تيمش در فصل گذشته بارها بازيهاي باخته را به مساوي و يا برد تبديل كرد، امسال به اين وضعيت افتاده است. استقلال كه در نيم فصل اول نتوانسته تيمهاي اول تا دهم را شكست دهد _ كه اين خود آماري بسيار نگران كننده است _ بهتر نيست براساس برنامه بدنسازي گمالوويچ و فيشر اتريشي آماده سازي خود را پيش ببرد.
در مقابل پرسپوليس با تمرينات بدنسازي را ينر سوبل سمبل پيروزيهاي با ارزش در دقايق پاياني شده است. استقلال براي پيشبرد اهداف تاكتيكي امير قلعه نويي نياز به آمادگي جسماني بيشتري دارد.

اولين پيروزي چلسي در سال جديد
010407.jpg
گروه ورزشي- حسن حيدري : «جوكول» بازيكن تعويضي چلسي اولين گل ليگ برتر را در سال ۲۰۰۵ به نام خود ثبت كرد تا تيمش در يك بازي پرهيجان ليورپول را در آنفيلد مغلوب كند.جوكول در دقيقه ۸۰ با ضربه اي مهارنشدني از فاصله ۲۵ متري كه به مدافعان ليورپول نيز برخورد كرد توپ را درون دروازه جرزي دودك جاي داد تا چلسي به امتياز ۵۲ برسد.ليورپول در اين ديدار ميلان باروش مهاجم گلزن خود را بدليل آسيب ديدگي در اختيار نداشت و در جريان بازي نيز ژادي آلونسو بدنبال برخورد با دروازه بان چلسي از ناحيه زانو دچار شكستگي شد تا بداقبالي هاي ليورپول تكميل شود.در حال حاضر چلسي ۱۱ بازي بدون شكست را پشت سر گذاشته كه در اين فصل يك ركورد به حساب مي آيد.در پايان اين بازي خوزه مورينيو ضمن ابراز رضايت از عملكرد تيمش گفت: اگر چه تيم ما در نيمه نخست تحت تاثير بازي حريف قرار داشت اما در نيمه دوم به تدريج بر بازي مسلط شد و در نهايت به پيروزي رسيد. ما خيلي خوش شانس بوديم كه دروازه  مان بسته ماند.

به دليل يك غفلت ساده
قوي ترين مرد جهان آسيب ديد
010410.jpg
گروه ورزشي- محمدرضا منصوريان: ورزش وزنه برداري ورزشي بسيار سنگين است و كوچك ترين غفلت يا اشتباهي مي تواند صدمات و خسارات جبران ناپذيري براي ورزشكاران اين رشته به بار آورد. شواهد فراواني وجود دارد كه در بعضي اوقات وزنه برداراني از روي ناآگاهي و ناشيگري خود و ديگران بدون دارا بودن آمادگي جسماني مطلوب به روي تخته رفته اند و با تحمل صدمات جسماني سنگين براي هميشه مجبور به ترك مسابقات و كناره گيري از ورزش مورد علاقه خود شده اند. در شروع مسابقه  هاي دور برگشت ليگ وزنه برداري كشور با درخواست مربيان تيم وزنه برداري باشگاه سايپا «حسين رضازاده» قوي ترين مرد جهان كه اين روزها در آستانه انتخاب شدن به عنوان بهترين وزنه بردار قرن از سوي علاقه مندان وزنه برداري در سراسر دنيا است، به دور از آمادگي لازم در جريان ديدار تيم هاي سايپا و دانشگاه آزاد به روي صحنه مي  آيد و با بلند كردن ۱۷۵ كيلوگرم يكضرب و ۲۲۵ كيلوگرم دوضرب و حد نصاب تنها ۴۰۰ كيلوگرم علاوه بر اينكه در ميان ۶ وزنه بردار شركت كننده در اين وزن در مكان پنجم قرار مي گيرد، از ناحيه كمر نيز دچار آسيب ديدگي مي شود كه اين مسئله نگراني هاي شديدي را نزد مسئولين فدراسيون وزنه برداري و ورزش پديد مي آورد! چرا كه رضازاده امروز يك سرمايه ملي است و ما بايد در راه مراقبت از چنين سرمايه هايي هوشياري و دقت لازم را از خود نشان دهيم. شايد اين گونه بيان شود كه رضازاده به هر شكل يك ورزشكار است و در قبال باشگاه خود مسئوليتي دارد كه بايد در مقابل آنها جوابگو باشد. ما هم با اصل اين موضوع هيچ مخالفتي نداريم، ولي معتقديم كه در چنين شرايط نادري ،قهرماني همچون رضازاده كه امروز يكي از مفاخر ملي ما ست،نبايد صرفاً به دليل تعهدات باشگاهي در شرايط كاملاً غير عادي زير وزنه برود و دچار آسيب ديدگي شود. قطعاً بايد در انجام اين كار هماهنگي هاي لازم بين مربيان باشگاهي، تيم ملي و مسئولان فدراسيون وزنه برداري برقرار شود. از اين هم بدتر اينكه نبايد اين اجازه داده شود كه شأن و اعتبار جهاني رضازاده با حضور در چنين مياديني خدشه دار شده و او به باختن عادت كند.

تكليف پاس- آذر پيام فردا روشن مي شود
در پي نيمه تمام ماندن بازي پاس و آ ذرپيام در اروميه و رسيدن فيلم بازي به تهران همراه با گزارش ناظر و داور، تكليف اين ديدار فردا مشخص مي شود. يزداني خرم رئيس فدراسيون واليبال در اين باره گفت: تا رسيدگي كامل به ماجراي اتفاق افتاده نمي توان گفت حق چه تيمي ضايع شده است.وي با اعلام اينكه حساسيت هاي موجود به دليل سرمايه گذاري تيم ها در راه حرفه اي شدن طبيعي است، عنوان داشت: مشكلات جوي در اعزام ناظر بي طرف به اروميه و همچنين كم ظرفيتي بازيكنان هم در وقوع چنين اتفاقاتي بي تاثير نبوده است.

ليگ برتر بسكتبال تهران
صنام و صبا باتري جدال تيم هاي بي شكست
گروه ورزشي: ليگ برتر بسكتبال تهران امروز با انجام سه بازي دنبال مي شود. در ميان اين سه ديدار بازي دو تيم هم خانواده صبا باتري و صنام از جنبه هاي مختلف ارزش ديدن بسيار دارد. دو تيمي كه چند سالي است بازيهايشان رنگ و بوي يك فينال تمام عيار را پيدا كرده و نمي توان به راحتي از آن چشم پوشيد. صنام و صبا باتري در ليگ برتر تهران هنوز طعم باخت را نچشيده اند، ضمن آنكه صبا نزديك به ده ماه است كه هيچ حريفي را مقابل خود پيروز نديد. هر دو تيم از دو بازيكن خارجي در كنار جمعي از بهترين هاي بسكتبال كشور سود مي برند و امروز بي ترديد بازي اين دو تيم اوج بازيهاي ليگ برتر تهران خواهد بود. ساعت بازي صنام و صبا باتري ۱۵ اعلام شده است. پويا و راه آهن در ساعت ۷ و پرسپوليس و مهرام هم در ساعت ۱۹ با هم روبه رو مي شوند.
همشهري به مصاف آفتاب يزد مي رود
گروه ورزشي: مسابقه هاي فوتسال جام رسانه ها (ايرانول كاپ) از سه شنبه اين هفته آغاز مي شود. براساس برنامه اعلام شده از سوي كميته تربيت بدني انجمن صنفي روزنامه نگاران، تيم هاي جهان فوتبال و خبرگزاري ايسنا برگزار كننده ديدار افتتاحيه خواهند بود.اين رقابتها طي روزهاي شنبه تا چهارشنبه هر هفته از ساعت ۲۰/۸ صبح تا ساعت ۱۲ در سالن هندبال ايران واقع در خيابان سئول انجام مي شود.اين مسابقه ها در ۲۰ گروه تيمي و با شعار «خليج هميشگي فارس» انجام مي شود.تيم فوتسال منتخب همشهري در اولين بازي خود، دوشنبه بيست ويكم (ديماه) ساعت ۱۰ صبح به ديدار آفتاب يزد مي رود.

ليگ برتر واليبال ايران
صنام و پتروشيمي در ماهشهر مهم ترين بازي امروز
گروه ورزشي: علي شاكري: هفته پنجم از دور برگشت ليگ برتر واليبال ايران ۴۸ ساعت پس از پايان بازيهاي هفته چهارم به حركت درآمد تا هر چه زودتر چهره هشت تيم برتر صعودكننده به مرحله دوم مشخص شود.
ديروز در آغاز اين بازيها پگاه اروميه يك روز زودتر از ساير تيم ها در ساري به ميدان رفت تا با مغلوب كردن شگفتي ساز هفته چهارم وحدت ساري به پيشتازي خود در گروه دوم ادامه دهد. اما امروز در مهم ترين بازي اين هفته صنام تيم مدافع عنوان قهرماني ميهمان پتروشيمي بندر امام است. پتروشيمي براي بازنگهداشتن روزنه صعود جدا از تقابل انديشه اي كارخانه و شهنازي با هم چاره اي جز پيروزي ندارد. صنام معلوم نيست بدون كاپيتان (تركاشوند) مرد همه كاره خود چگونه قصد فرار از گرداب جنوب را دارد.
برنامه بازيها ي امروز
دخانيات - علمي كاربردي شهركرد
پاس _ پخش پالايش كرمانشاه
دانشگاه آزاد تبريز- آذر پيام اروميه
پتروشيمي- صنام تهران
راه آهن مشهد _ سايپا تهران
اتكا قم- برق تهران

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |