يكشنبه ۱۳ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۰ - Jan 2, 2005
۲۳ هزار دانش آموز بم در كانكس تحصيل مي كنند
010416.jpg
فارس: رئيس سازمان آموزش و پرورش كرمان گفت: در حال حاضر ۲۳ هزار دانش آموز بم در كانكس هاي ويژه تحصيل مي كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي و بين الملل شهرداري مشهد، محمد تقي زاده در حاشيه بازديد از نمايشگاه «نغمه نخل» ويژه زلزله بم افزود: اين افراد كه نيمي دختر و نيمي ديگر پسر هستند، در ۳۰۰كانكس ويژه تحصيل مي كنند كه فقط در مقطع ابتدايي به صورت دو شيفت مي باشد.
وي ادامه داد: بيشترين تعداد دانش آموز در بم با ۹۲۱۱نفر در مقطع ابتدايي تحصيل مي كنند.
تقي زاده گفت: بر اثر زلزله سال گذشته بم هشت هزار دانش آموز و ۹۰۰معلم و مدير فوت كردند و همچنين ۱۶۷ مدرسه صد درصد تخريب شد.
رئيس سازمان آموزش و پرورش كرمان گفت: در حال حاضر با همكاري خيرين ۲۴ مدرسه در حال ساخت است كه تا مهر ماه سال آينده تكميل خواهد شد.
وي افزود: همچنين دولت متعهد شده ۳۸ مدرسه بسازد كه عمليات اجرايي آن در حال انجام است.
مستمري زنان بي سرپرست بم هنوز تأمين نشده است
بنا به گزارش ديگري فرماندار بم گفت: متاسفانه با گذشت يك سال از زلزله ويرانگر در بم هنوز مستمري زنان بي سرپرست اين شهر تأمين نشده است.
علي محمد رفيع زاده در حاشيه بازديد از نمايشگاه «نغمه نخل» ويژه زلزله بم طي گفتگويي با فارس افزود: در حال حاضر دو هزار و ۸۵۰ زن بمي كه سرپرست خانواده خود را در زلزله سال گذشته از دست داده اند در شرايط دشواري به سر مي برند.
وي با بيان اين كه اعطاي كمكهاي موردي به زنان بي سرپرست بم نمي تواند پاسخگوي نياز آنان باشد، خاطر نشان كرد: زنان بي سرپرست بم نيازمند چاره انديشي اساسي، حمايت و پشتيباني مستمر هستند.
رفيع زاده گفت: كار شناسايي زنان بي سرپرست در بم به پايان رسيده و براي هر يك پرونده اي تشكيل شده اما تاكنون مستمري زنان برقرار نشده است.
وي افزود: هر چند رئيس جمهوري در سفر اخير خود به بم قول مساعد داده اند اما بايد كمك به زنان بي سرپرست بم در اولويت نخست برنامه ريزان سازمان بهزيستي قرار گيرد.
فرماندار بم از وجود پنج هزار و ۲۴ كودك بي سرپرست بمي كه در شرايط سختي به سر مي برند خبر داد و گفت: اين كودكان كه در سنين مختلف هستند، پدر، مادر و يا هر دو آنها را در زلزله از دست داده اند.
رفيع زاده افزود: همچنين ۲۴۸ نفر آسيب ديده نخاعي در بم وجود دارد كه بايد پشتيباني و حمايت شوند زيرا قادر به حركت نيستند.
وي ارايه تسهيلات به كسبه و بازاريان بم را ضروري دانست و پيشنهاد كرد: اصناف كشور براي رونق اقتصادي بم بازاريان اين شهر را ياري دهند.
فرماندار بم گفت: تاكنون دولت يك هزار و ۹۰ ميليارد ريال براي اسكان موقت ساكنان بم سرمايه گذاري كرده است و دو هزار ميليارد ريال براي بازسازي بم در اختيار ستاد بازسازي اين شهر قرار داده است.
رفيع زاده از افزايش تسهيلات واحدهاي مسكوني و تجاري بم خبر داد و افزود: سقف تسهيلات اعطايي از ۶۰ ميليون به ۱۰۰ ميليون ريال افزايش يافته است.
وي گفت: در حال حاضر ۳۹ هزار نفر در بم اسكان موقت يافته اند.

بازتاب
حق مجلس و مردم
استقبال رياست محترم قوه قضاييه حضرت آيت الله شاهرودي از حق مجلس شوراي اسلامي براي تحقيق و تفحص از عملكرد اين قوه علي رغم برخي مقاومت ها كه بدوا در سطوح پايين اين نهاد صورت گرفت تاكيد ميمون و مباركي بر حق مردم براي نظارت بر حسن اجراي امور توسط دستگاه ها و مسئولين است.
قانون اساسي به عنوان خون بهاي شهيدان و ميثاق مشترك همه مردم، حاكميت را در جمهوري اسلامي ايران از آن ملت دانسته است. اين حق از طريق نهادها و ارگان هاي مختلفي چون مجلس شوراي اسلامي، مجلس خبرگان و در مراتب بعد شوراهاي شهر و روستا اعمال مي شود.
جايگاه رفيع و بلند مجلس نه فقط از منظر حقوقي و با عنايت به قانون اساسي كه از منظر حقيقي نيز قابل توجه است. مجلس و نمايندگان آن از آنجا كه با راي مستقيم
تك تك مردم انتخاب مي شوند عصاره فضائل و مظهر اراده ملت هستند، از همين روست كه به تعبير امام راحل «مجلس در راس همه امور است» و در بالاترين سطح حق حاكميت را به نمايندگي از سوي آحاد ملت اعمال مي كند.
نمايندگان مجلس در فرايند اعمال حاكميت نقشي دوگانه دارند از يك سو با وضع قوانين، خواسته، نيازها و مطالبات ملت را به دستگاه ها و قواي ديگر كشور ابلاغ مي كنند و از سوي ديگر با اعمال فراگير حق تحقيق و تفحص ناظر بر حسن اجراي امور توسط قواي مجريه و قضاييه هستند.
بر همين اساس چنانچه خداي نخواسته، قصور، كوتاهي يا تخلفي از سوي هريك از قوا يا دستگاه ها و نهادهاي مختلف به وقوع بپيوندد و حقي از حقوق ملت ضايع و پايمال شود اين وظيفه مجلس است كه احقاق حق نمايد و جريان امور را به مسير درست و مطابق با خواست ملت هدايت كند.
سخنان آيت الله شاهرودي در اين زمينه ضمن شفاف كردن «حق مجلس» كه مدتي در پس كشمكش هاي سياسي كم رنگ شده و غبار گرفته بود، بارقه اميدي در دل مردم زنده كرد كه آنها همچنان ولي نعمت و صاحب حق اعمال حاكميت هستند.
مسعود تويسركاني

شيعيان  عراق   بدنبال تضييع  حقوق  اقليت  نيستند
ايرنا: سيد محمد صدر مشاور رئيس  جمهوري  گفت : شيعيان  عراق  به هيچ  وجه  بدنبال تضييع  حقوق  اقليت  نيستند و مي دانند كه  دمكراسي  يعني  حكومت  اكثريت  و حفظ حقوق  اقليت . وي  گفت : شيعيان  و مرجعيت  شيعه  در عراق  در شرايطي  كه  تبليغات  زيادي  براي  ترساندن  آمريكا، غرب  و كشورهاي  منطقه  از احتمال  روي  كارآمدن  دولت  شيعه  در عراق  صورت  مي گيرد، بسيار عاقلانه  عمل  كرده اند.
صدر به  موافقين ، مخالفين  و بي طرفها در انتخابات  آتي  عراق  اشاره كرد و گفت : نخستين  موافق  برگزاري  انتخابات  در عراق ، آمريكاست . واشنگتن  معتقد است  بايد انتخابات  در موعد مقرر، يعني  ۱۱ بهمن  برگزار شود در غير اين  صورت  يك  شكست  براي  آمريكا و يك  پيروزي  براي  تروريستها محسوب  خواهدشد. وي  نهادهاي  رسمي عراق ، از جمله  دولت  موقت ، مجلس  ملي  موقت  و كميسيون عالي  انتخابات  را از ديگر موافقان  برگزاري  انتخابات  دانست  و گفت : شيعيان  و مرجعيت  عراق  نيز با توجه  به  اين كه  اكثريت  ۶۰ درصدي  دارند و در تمام  طول تاريخ  عراق  از حقوق  خود محروم  بوده  اند، اين  انتخابات  را زمينه  احقاق  حق خود قلمداد مي كنند.

قذافي: فعاليت هسته اي ايران صلح آميز است
مهر: معمر قذافي رهبر ليبي در يك موضعگيري با حمايت از برنامه هسته اي مسالمت آميز ايران و رد اتهامات آمريكا عليه تهران مبني بر داشتن برنامه هسته اي نظامي تصريح كرد: ايران برنامه غني سازي را براي اهداف مسالمت آميز آغاز كرده است، وي همچنين به آمريكا و اسرائيل درباره عواقب هرگونه حمله به ايران هشدار داد. معمر قذافي در گفتگوي مستقيم با شبكه خبري الجزيره تصريح كرد: آنچه امنيت و صلح منطقه خاورميانه و حتي جهان را تهديد مي كند وجود زرادخانه اسرائيل با بيش از ۴۰۰ كلاهك هسته اي است كه به مثابه بشكه باروتي است كه امنيت منطقه و ساكنان آن را به شدت تهديد مي كند.قذافي در پاسخ به اين سئوال كه آيا شما نمي خواهيد به ايران توصيه كنيد كه همانند شما دست از برنامه سلاح هاي كشتار جمعي خود بردارد، گفت : اولا ايران يك كشور مستقل است و بهتر از همه جايگاه و موقعيت خود را مي داند آمريكا به جاي فشار بر ايران بايد اول از خود شروع كند و سلاح هاي هسته اي خود را نابود كند .

سازمان ميراث فرهنگي برگزار مي كند
مسابقه جهاني ساخت موزه بزرگ خليج فارس
گروه علمي فرهنگي: ساخت موزه بزرگ خليج فارس از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به مسابقه جهاني گذاشته مي شود.
«احمد نصرتي» ، مدير كل موزه هاي كشور با بيان اين مطلب گفت: «با توجه به اين اقدامات اخير مؤسسه هاي خصوصي و نهادهاي سياسي در خصوص جعل نام
خليج فارس و مالكيت جزاير سه گانه ايران در اين خليج ايراني، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تصميم گرفت با سرعت بخشيدن به ساخت موزه بزرگ خليج فارس كه از چندي پيش آغاز شده بود، ساخت آن را به مسابقه اي جهاني بگذارد.»
وي در خصوص دليل اين اقدام به ميراث خبر گفت: «مسابقه جهاني ساخت يك موزه، آن را به موضوعي جهاني بدل مي كند. به اين ترتيب موزه بزرگ خليج فارس از نخستين مراحل ساخت در محافل فرهنگي و سياسي دنيا تبديل به سوژه اي جهاني مي شود و دنيا از ساخت اين موزه و اهميتي كه براي ايران دارد آگاهي مي يابد.»
در حال حاضر مذاكرات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با استانداري بوشهر به نتيجه رسيده و قرار است فضايي ۲۰ هكتاري از محوطه ۵۰۰ هكتاري پارك ليان بوشهر از سوي استانداري اين استان براي راه اندازي موزه بزرگ خليج فارس در اختيار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري قرار گيرد.

برگزاري بيست و دومين دوره كتاب سال
گروه علمي فرهنگي: بيست و دومين دوره كتاب سال جمهوري اسلامي ايران همزمان با دهه مبارك فجر نيمه دوم بهمن ماه امسال در تهران برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، در اين دوره تمامي كتاب هاي چاپ شده در سال ۱۳۸۲ در سطح كشور در موضوعات گوناگون اعم از كليات، فلسفه و روان شناسي، دين، علوم اجتماعي، ادبيات، علوم كاربردي، هنر، علوم خاص، زبان، تاريخ و جغرافيا،  كودك و نوجوان، ادبيات انقلاب اسلامي و ادبيات پايداري مورد ارزيابي داوري قرار خواهد گرفت و از بين آنها برترين ها به جامعه علمي و فرهنگي معرفي خواهد شد.

انتخاب نهم
ديدار ۱۵ تشكل جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه هاي كشور با دكتر ولايتي
اعضاي ۱۵ تشكل جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاههاي كشور ديروز با دكتر ولايتي ديدار و ديدگاه هاي خود را در خصوص ويژگيهاي رئيس جمهور آينده مطرح كردند. دكتر ولايتي در اين ديدار مواضع خود را در خصوص مسائل اقتصادي، فرهنگي و بين المللي تشريح نمودند.
از فرصت هاي بزرگ تهديد نسازيم
مهر: دبيركل جامعه اسلامي فرهنگيان گفت: نمي شود مسئولان اجرايي كشور در دوره سازندگي را به اعمال سياست هايي بجز گفتمان انقلاب اسلامي و عدالت خواهي متهم كرد و از سوي ديگر از مردم انتظار داشت با اعتماد به ما، رئيس جمهوري از اصول گرايان انتخاب كنند، مگر هاشمي اصول گرا نيست؟ابوالقاسم رئوفيان در گفتگو با خبرنگار سياسي مهر، وجود كارنامه عملكرد دولت سازندگي آيت الله هاشمي رفسنجاني را در برابر ديگر كانديداهاي رياست جمهوري تهديدي براي وي و فرصتي براي ديگر كانديداها خواند و گفت: متاسفانه اين روزها در روزنامه ها و تريبون هاي جامعه و حتي از سوي برخي كانديداها به حق يا ناحق شنيده مي شود بيشتر بيان ناكامي هاي دولت آقاي هاشمي است تا بيان نكات برجسته و مثبت اين دولت، و اين رفتاري پسنديده و منطبق بر اخلاق اسلامي نيست.
شوراي هماهنگي قم با محسن رضايي ديدار كرد
مهر: شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي قم شب گذشته با محسن رضايي كانديداي مطرح شده اصولگرايان ديدار و برنامه ها و ديدگاه هاي وي را در اين زمينه جويا شدند.پيش از اين نيز احمد توكلي، علي لاريجاني و علي اكبر ولايتي ديگر كانديداهاي مطرح اصولگرايان با اعضاي شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي قم ديدار و درباره انتخابات رياست جمهوري و موضوعات مربوط با وي مذاكره كردند.
حكيمي پور: با احزاب حامي رفسنجاني همكاري مي كنيم
دبيركل حزب اراده ملت ايران از همكاريهاي حزب متبوعش با مجموعه گروه ها و احزاب حامي هاشمي رفسنجاني خبر داد و خاطرنشان كرد كه در كنار اين، با ديگر گروه ها نيز حول محور انتخابات رايزني مي كنند.حكيمي پور ديدار احتمالي مجموعه دبيران كل تشكل ها و گروه هاي حامي هاشمي رفسنجاني با وي را يادآور شد و افزود: شوراي مركزي حزب اراده ملت نيز به طور جداگانه براي ديدار با هاشمي رفسنجاني درخواست داده است لذا اميدواريم بتوانيم به زودي با وي ديدار كنيم.
خانه كارگر در تلاش براي بسيج احزاب به نفع هاشمي رفسنجاني
اميدوارم تمام كساني كه داوطلب هستند و در عرصه انتخابات حضور جدي دارند، در ادبيات گفتاري و سياسي خود شرايطي را ايجاد نكنند كه باعث انزجار عمومي براي شركت در انتخابات شود.
لطفي عضو هيات اجرايي خانه كارگر گفت: ائتلاف نهم براي فرداي بهتر به دنبال حضور هاشمي رفسنجاني است و به اعتقاد من نيز شرايط براي حضور وي فراهم است.
عضو هيات اجرايي خانه كارگر در پايان با بيان اينكه تشكيلات اين خانه هاشمي رفسنجاني را به عنوان كانديداهاي كارآمد و داراي صلاحيت انتخاب كرده است به ايسنا گفت: ما در تلاش هستيم تا احزاب ديگر را براي شركت در انتخابات به نفع هاشمي بسيج كنيم.
جامعه اسلامي مهندسين با رفسنجاني ديدار مي كند
ايلنا: عضو شوراي مركزي جامعه اسلامي مهندسين گفت: اگر حضور هاشمي رفسنجاني در انتخابات رياست جمهوري قطعي شود با ايشان ديدار خواهيم كرد.
كمال الدين شهرياري گفت: هنوز در خصوص حمايت از هاشمي در انتخابات رياست جمهوري تصميمي گرفته نشده است و اگر حضور ايشان در انتخابات قطعي شود، تصميم نهايي خود را اتخاذ خواهيم كرد.
ايثار و اعتماد ملت ايران متعلق به محسن رضايي است
فارس: رئيس ستاد انتخابات ائتلاف آزاد جوانان ايران اسلامي با اشاره به برگزاري مراسمي در بهمن ماه تحت عنوان ايثار و اعتماد توسط اين تشكل براي تجليل از دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت:  ايثار متعلق به آقاي محسن رضايي است كه در جنگ براي مردم متحمل زحمت شده و اعتماد نيز رمزي است كه امروزه ملت در قبال آقاي رضايي انجام مي دهند.
حضور من در كابينه آينده يك توهم است
ايسنا: زنگنه وزير نفت كابينه خاتمي در پاسخ به اين سئوال كه شنيده شده در صورت حضور و موفقيت هاشمي در انتخابات مسئوليت سازمان مديريت و برنامه ريزي را برعهده مي گيرد، گفت: اين مساله توهم است. اين كه آقاي هاشمي در انتخابات شركت كند يا نه به من مربوط نيست، ولي حضور من در كابينه بعدي يك توهم است.
حضور هاشمي رفسنجاني به كاهش حضور مردم در انتخابات مي انجامد
فارس: سخنگوي اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل در واكنش به احتمال حضور هاشمي رفسنجاني در انتخابات تاكيد كرد: كانديداتوري وي نه تنها به افزايش مشاركت سياسي مردم در انتخابات، بلكه به كاهش مشاركت آنان مي انجامد.
حمايت جبهه دوم خرداد از هاشمي رفسنجاني سياسي است
فارس: نماينده مردم تبريز گفت: حمايت جبهه دوم خرداد از هاشمي رفسنجاني در انتخابات رياست جمهوري آينده غيرصادقانه و سياسي است.
محمدرضا ميرتاج الديني با بيان اين كه محصول اصلي برنامه هاي دولت آينده بايد عدالت اجتماعي و خدمات صادقانه به مردم باشد، افزود: اين امر با عدالتخواهي، تحول گرابودن، آرمانگرا بودن و مكتبي بودن دولت آينده محقق خواهد شد.
وي حمايت جبهه دوم خرداد از هاشمي رفسنجاني را سياسي و غيرصادقانه دانست و اظهار داشت: جريان اصلاح طلب در انتخابات مجلس ششم برخورد اجحاف آميز و حرمت شكنانه اي با هاشمي رفسنجاني داشت كه هيچ كس آنرا فراموش نمي كند و حمايت آنها از هاشمي رفسنجاني در اين شرايط صرفا از روي اهداف سياسي است.
يكي از ميان معين و كروبي بايد كنار برود
فارس: عضو فراكسيون دوم خرداد در مجلس ششم گفت: از ميان آقايان كروبي و معين يكي بايد فداكاري كرده و از انتخابات كنار برود. حاصل داسه اظهار داشت: اصلاح طلبان بايد با توجه به همه شرايط و تاكيد بر اينكه انتخابات رياست جمهوري آخرين اميد است و اگر از اين فرصت استفاده نكنند، ممكن است مردم نااميد و سرخورده شوند، بهترين راه برايشان معرفي يك كانديداي واحد است. وي افزود: يكي از آقايان كروبي و معين مي بايست فداكاري كرده و به نفع ديگري كنار بكشد.
نبايد اجازه دهيم كه افراد تخريب شوند
ايسنا: عضو فراكسيون خط امام (ره) مجلس شوراي اسلامي، نسبت به نطق پيش از دستور يكي از نمايندگان فراكسيون اكثريت مجلس، گفت: رييس مجلس نبايد اجازه مي داد كه نسبت به افرادي كه خدمات ارزنده اي در نظام جمهوري اسلامي انجام داده اند، چنين صحبت هايي شود.پورفاطمي با اين ادعا كه اين نطق قبل از قرائت آن در جلسه اي مطرح شده بود، خواندن آن را از پيش تعيين شده عنوان كرد و گفت: اگر بنا باشد در آستانه ي انتخابات بخواهيم يكديگر را تخريب كنيم و اجازه ندهيم رقابت سالم باشد، انتخابات با يك وضع خيلي بدي پيش خواهد رفت.
حمايت از روحاني در كارگزاران مطرح نشد
ايسنا: يك عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي اعلام كرد كه گزينه اول و آخر كارگزاران در انتخابات آينده، هاشمي رفسنجاني خواهد بود. محمد عطريانفر با اعلام اين خبر تصريح كرد: بر اين مبنا هيچ بحثي درباره گزينه ديگري در شوراي مركزي حزب مطرح نشده است. وي همچنين درباره كانديداتوري حسن روحاني به عنوان گزينه جانشين هاشمي، بعد از اعلام احتمالي عدم تمايل هاشمي نسبت به شركت در انتخابات نيز اظهار داشت: به رغم ممتاز و برجسته بودن روحاني، به عنوان چهره اي ملي، هيچ گاه حمايت از وي در شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي مطرح نشده است. وي همچنين با تأكيد بر اينكه تاكنون هاشمي رفسنجاني درباره شركت در انتخابات اظهارنظر رسمي نداشته است، گفت: هاشمي تا پايان دي در اين زمينه (شركت در انتخابات) اظهارنظر نمي كند.
ستادهاي انتخاباتي حزب تمدن اسلامي تشكيل شد
فارس: عضو شوراي مركزي حزب تمدن اسلامي از تشكيل ستادهاي انتخاباتي حزب تمدن اسلامي خبر داد.عليرضا منتظري با بيان اين مطلب بيان داشت: در حال حاضر حزب ما حمايت از آقاي هاشمي رفسنجاني را در دستور كار خود قرار دارد و در صورت عدم اعلام حضور در انتخابات از سوي ايشان احتمال دارد كه حزب تمدن اسلامي از فرد ديگري حمايت كند كه احتمالا آقاي ولايتي خواهد بود.
زواره اي: حاضر نيستم اعتقاداتم را كنار بگذارم
ايلنا: سيدرضا زواره اي كه كانديداتوري اش را در انتخابات رياست جمهوري به طور قطعي اعلام كرده، معتقد است كه توان و تيم اجرايي لازم را براي تشكيل دولت آينده در اختيار دارد.عضو سابق حقوقدان هاي شوراي نگهبان با تأكيد بر اين كه مديريت استعداد ذاتي است و وي ۲۵ سال داراي مسئوليت هاي مختلف بوده است، گفت: آنها كه از انصاف و روحيه ملي برخوردارند، نتيجه كار كساني را كه نامزد انتخابات مي شوند، مي دانند.
زواره اي همچنين به موضع گيري هاي خود در مجلس اول شوراي اسلامي و مسئوليتش در سازمان ثبت اسناد و املاك اشاره كرد و گفت: مردم مي دانند كه وقتي من در سازمان ثبت اسناد بودم آنجا به پاك ترين تشكيلات مملكتي تبديل شد اما اكنون گاه از اين سازمان خبرهايي در خبرگزاري هاي داخلي مشاهده مي كنم كه جز اظهار تأسف چيز ديگري در مورد آن نمي توان گفت.
زواره اي با اشاره به اين كه براي تشكيل كابينه افراد لايق، صادق و باتدبير را سراغ دارد، گفت: اگر به دنبال افراد دست بوس نباشيم، افراد لايق در كشور زياد هستند و مسئوليت ها را به افراد شايسته خواهيم سپرد ضمن آن كه نظارت مستمر بر كادر اجرايي نيز لازم است تا افراد خدوم و صالح، تشويق و افراد ضعيف، تنبيه شوند.

حسن روحاني: دور سوم مذاكرات ايران و اروپا ده روز بعد آغاز مي شود
مهر: دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: ايران به عضويت كميته چرخه سوخت آژانس انرژي اتمي  درآمده است و در اجلاس آتي اين كميته شركت مي كند.
حسن روحاني در مورد برنامه هاي آتي ايران در مذاكرات هسته اي با كشورهاي اروپايي گفت: برنامه اول ما حضور در اجلاس آتي كميته چرخه سوخت است كه دهم ژانويه تشكيل مي شود.
مسئول مذاكرات هسته اي كشورمان همچنين از آمدن يك كميته فني اروپايي به ايران در روزهاي آتي خبر داد و گفت: اين كميته مسئول مذاكره براي فروش يك رآكتور تحقيقاتي به ايران است.
روحاني آغاز دور سوم مذاكرات هسته اي ايران و اروپا را در دهه دوم ژانويه از ديگر موضوعات مهم هسته اي كشورمان عنوان و تصريح كرد در اين مذاكرات مسائل هسته اي، اقتصادي، فناوري، سياسي و امنيتي مورد بحث و تبادل نظر قرار مي گيرد. وي احداث نيروگاههاي هسته اي ايران را از مواردي دانست كه بايد در دستور كار مذاكرات
هسته اي قرار گيرد. دبير شوراي عالي امنيت ملي همچنين گفت: اروپاييها تاكنون به طور نسبي براي عمل به تعهدات خود تلاش كرده اند اما آنچه براي ما مهم است حصول توافق در مذاكرات چرخه سوخت است.
حسن روحاني در گفتگو با خبرنگار شبكه خبر، با بيان اين مطلب تصريح كرد: ما ضمن آنكه از اين تلاشها رضايت كامل نداريم اما احساس مي كنيم سعي اروپاييها اين بوده است كه به تعهدات خود عمل كنند.
روحاني در ادامه با اشاره به اينكه حمايت از عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني از ديگر تعهدات اروپاييها بوده است، گفت: كشورهاي اروپايي از عضويت ايران در اين سازمان حمايت كردند اما به اعتقاد ما اين حمايت كافي نبوده و بايد كاري كنند كه ايران به عضويت اين سازمان درآيد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي همچنين اعلام كرد: نتايج مذاكره ايران و اتحاديه اروپا در خصوص مسئله هسته اي بطور نسبي مثبت و اروپا تا اين لحظه به چند قول خود در اين زمينه عمل كرده است.
وي با اشاره به مذاكرات جاري ميان ايران و اتحاديه اروپايي گفت: اين نخستين بار است كه جمهوري اسلامي  ايران به شكل گسترده و همه جانبه با چندين كشور در غالب يك بلوك وارد مذاكره شده و بر اين اعتقاد است كه كار با اتحاديه اروپايي سهل تر از ديگر بلوك هاي مطرح است. اين اتحاديه مي تواند دروازه اي براي ايران باشد. به گفته روحاني نبايد در مذاكره با اتحاديه اروپايي خوش بين بود اما زيادي هم نبايد بدبين بود، مي شود با اين اتحاديه كار كرد اما بسيار سخت است.
دبير شوراي عالي امنيت ملي بار ديگر تاكيد كرد: طرف ما مي داند كه در اين مذاكرات صحبت از ماه است و نه سال و جمهوري اسلامي  ايران طولاني شدن مذاكرات را نمي پذيرد.

خاتمي در ديدار سفراي جديد گرجستان و نيوزلند:
ايران خواستار خلع سلاح اتمي جهاني است
ايسنا: سفيران جديد گرجستان و نيوزلند در كشورمان روز گذشته با سيدمحمد خاتمي ديدار و استوارنامه ها يشان را به وي تقديم كردند.
رئيس جمهور كشورمان در ديدار سفير گرجستان با تبريك سال نوي مسيحي به همه مسيحيان جهان به زمينه ها و ظرفيت هاي دو كشور براي گسترش روابط اشاره كرد و گفت: پيوندهاي فرهنگي دو ملت، عميق و مستحكم است و دو كشور مي توانند با اتكا بر اين بسترها روابط خود را بيش از پيش ارتقا دهند. خاتمي گفت: كشورهاي منطقه براي حفظ صلح و امنيت، نيازمند نيروهاي خارجي و تعيين تكليف از سوي آنان نيست. وي همچنين سفر رئيس جمهوري گرجستان به تهران و امضاي قراردادهاي جديد به منظور گسترش همكاري ها را مثبت و تأمين كننده منافع دوجانبه ارزيابي كرد.
لوان آساتياني، سفير گرجستان در ايران نيز در اين ديدار با اشاره به جايگاه جمهوري اسلامي ايران در منطقه و روابط تاريخي و توام با حسن نيت و احترام متقابل دو كشور به ويژه پس از استقلال گرجستان اظهار اميدواري كرد كه مناسبات فيمابين در عرصه هاي سياسي، اقتصادي و همكاري هاي فرهنگي بيش از پيش ارتقا يابد.
سيد محمد خاتمي، رئيس جمهور كشورمان در ديدار سفير نيوزلند نيز با اشاره به جايگاه اين كشور در عرصه تبادل فرهنگ و تمدن غرب و شرق و نياز بشريت به اتحاد و نزديكي به منظور پشت سرگذاردن مشكلات و مخاطرات، گفت: امروز مسايلي نظير فقر، بيماري، تروريسم جنگ و اشغال در هر گوشه اي از جهان، كل نظام بين المللي را تهديد مي كند و بر همين اساس ايده  گفت وگوي تمدن ها با نگاه به سرشت تاريخي و آينده بشريت مطرح شده است.
رئيس جمهور سياست هاي جمهوري اسلامي ايران در ضديت با گسترش سلاح هاي كشتار جمعي در منطقه حساس و بحران خيز خاورميانه را تبيين كرد و خواستار خلع سلاح اتمي در كل جهان شد. رئيس جمهور سپس بر افزايش سطح مناسبات فيمابين تأكيد كرد و گفت: ما از حضور نيوزلند و همكاري در بخش هاي صنعتي و اقتصادي استقبال مي كنيم.
هيميش مك مستر، سفير نيوزلند نيز در اين ديدار به نزديكي ديدگاه هاي دو كشور براي ايجاد نظم متعادل بين المللي، خلع سلاح هسته اي، گسترش تجارت جهاني و ارتقاي سطح زندگي ملت ها اشاره كرد و خواستار استفاده از تجارب يكديگر در عرصه بين المللي و گسترش مناسبات دو جانبه در عرصه هاي مختلف از طريق افزايش ديد و بازديد هيات هاي عالي رتبه شد.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |