يكشنبه ۱۳ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۰ - Jan 2, 2005
از سوي رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تهران اعلام شد:
تسهيلات ويژه شهرداري براي توسعه فضاهاي ورزشي
گروه شهري: رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران گفت: شهرداري به منظور گسترش فضاهاي ورزشي عمومي در تهران تسهيلات ويژه اي را براي رشته هاي ورزشي كه از جايگاه فرهنگي اجتماعي مناسبي برخوردارند ولي ايجاد آنها صرفه اقتصادي ندارد اختصاص مي دهد.
به گزارش خبرنگار ما، رسول خادم افزود: اعطاي تراكم تشويقي تا سقف ۱۸۰ درصد تراكم مازاد بر تراكم مبنا و اخذ عوارض پذيره در حد ۵ درصد ميزان ماخذ فعلي و اخذ عوارض تراكم مازاد معادل ۲۰درصد پايه A از جمله امتيازات و تسهيلاتي است كه شهرداري براي ايجاد فضاهاي صرفا ورزشي در نظر مي گيرد.
وي گفت: در حال حاضر رويكرد شوراي شهر و شهرداري به ورزش يك رويكرد ساختاري براي حل مشكلات ورزشي و توسعه و گسترش فضاهاي ورزشي براي عموم مردم است.
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر افزود: در حال حاضر امكانات ورزشي موجود در تهران جوابگوي جمعيت پايتخت نيست و در اين زمينه كمبودهاي فراواني وجود دارد.
خادم گفت: قانون نيز تاكنون حمايت روشن و صريحي از بحث ورزش و توسعه فضاهاي ورزشي نداشته و در ماده ۱۵۵ و ۱۵۶ قانون توسعه نيز فقط به كلي گويي در اين خصوص پرداخته است. وي تصريح كرد: ورزش به خودي خود درآمدزا نيست و فقط برخي رشته هاي ورزشي مانند بيليارد كه در واقع ورزش محسوب نمي شود و خود را به آن چسبانده درآمدزا است.
وي گفت: براي سرمايه گذاري در امر توسعه فضاهاي ورزشي بايد براي بخش خصوصي توجيه اقتصادي وجود داشته است.
خادم افزود: در حال حاضر سرانه فضاهاي ورزش عمومي در مقياس محلي در تهران ۴/۱ مترمربع است، در حالي كه مطابق استانداردها سرانه اين گونه فضاها بايد ۵/۲ مترمربع باشد.
وي گفت: نگاه شوراي شهر و شهرداري در توسعه فضاهاي ورزشي ارتقاي ورزش همگاني و ايجاد فضاي ورزش عمومي در بين مردم است.
خادم كمبود فضاهاي مربوط به ورزش بانوان را بسيار زياد دانست و گفت: سعي داريم امتيازات ويژه اي را براي ايجاد فضاهاي ورزشي بانوان اختصاص دهيم و در اين رابطه عوارض ايجاد مجموعه هاي ورزشي ويژه بانوان يك دوم عوارض مجموعه هاي مشابه مي باشد.

تهران در وضعيت اضطراري
خطر «دودمه» جدي است در خانه بمانيد
مهدهاي كودك،مدارس ابتدايي و راهنمايي تهران به علت آلودگي هوا امروز تعطيل است
010458.jpg
شهر در هاله دود و غبارفرو رفته است ـ تهران ـ ساعت ۱۵ديروز
عكس:مسعود خامسي پور
گروه شهري: افزايش آلودگي هوا و وقوع «دود مه» پايتخت را در وضعيت اضطراري فرو برد. به گزارش خبرنگار ما مركز هماهنگي و اطلاع رساني آلودگي هوا، ديروز به كودكان و بزرگسالان فعال، بيماران قلبي و تنفسي و سالمندان توصيه كرد در حد امكان امروز و فردا از تردد در سطح شهر خودداري كنند.
طبق اعلام نظر اين مركز به دليل استمرار شرايط پايدار جوي و انباشت آلاينده هاي هوا طي چند روز اخير به ميزان آلاينده منواكسيد كربن افزوده شده و شاخص كيفيت هواي تهران امروز و فردا نيز در شرايط هشدار قرار دارد.
دكتر رشيدي، مديرعامل شركت كنترل كيفيت هوا، در گفت و گو با خبرنگار ما در مورد ادامه اين وضعيت گفت: طبق اطلاعات اعلام شده از سوي سازمان هواشناسي، وضعيت پايدار تا روز دوشنبه در تهران حاكم است و اين وضعيت تا فردا تداوم خواهد داشت.
وي آغاز انباشت آلاينده ها در هواي تهران را از روز پنج شنبه اعلام كرد و افزود: به دنبال افزايش ذرات معلق در هوا، استاندارد كيفيت هوا و مونواكسيد موجود در آن بالا رفت به حدي كه شاخص آلاينده منواكسيد كربن در محدوده مركزي شهر تهران طي اين دو روز دو برابر حد مجاز قرار دارد.
رشيدي ادامه داد: طبق بررسي هاي صورت گرفته از سوي كميته مواقع اضطراري كه در استانداري تشكيل جلسه داد، مدارس، تا مقطع دبيرستان و مهدهاي كودك تعطيل شدند.
طبق توصيه هاي مديرعامل شركت  كنترل كيفيت هوا و به منظور حفظ سلامت مردم به ويژه افراد آسيب پذير از جمله سالمندان، كودكان، بيماران قلبي، عروقي و ريوي از تردد در مناطق پر رفت و آمد و آلوده به طور جدي خودداري كنند.
رشيدي با اشاره به افزايش ترافيك در صبح و بعدازظهر در قسمت مركزي شهر، گفت: به دليل افزايش تردد خودروها در دو پيك ترافيكي صبح و عصر كه زمان رفت و آمد افراد به محل كار است و تجمع خودروها و ترافيك، افراد آسيب پذير در اين ساعات از منزل خارج نشوند.
وي استفاده از ماسك را عامل مناسبي براي مقابله با آلودگي هوا، ندانست و گفت: آلاينده هاي موجود در هوا به راحتي از منافذ ماسك عبور مي كنند و نمي توان از اين طريق با اين بحران مقابله كرد و بهترين توصيه براي شهروندان ماندن در خانه ها و استفاده نكردن از خودروهاي شخصي است.
اين گزارش مي افزايد: انتظار مي رود از فردا با ورود يك توده جديد هوا و ايجاد شرايط ناپايدار جوي حجم آلاينده هاي هوا كاهش يابد، اما از اواخر هفته جاري با برقراري مجدد شرايط فرونشيني هوا افزايش آلودگي هوا و وقوع دود مه نسبي محتمل خواهد بود. ركورد مرگبارترين دود مه تاريخ در اختيار شهر لندن است كه تا يك بعدازظهر به خاطر آلودگي شديد هوا حدود چهار هزار نفر جان خود را از دست دادند.
احتمال تداوم تعطيلي
از سوي ديگر دكتر محمدحسن پيراسته با اشاره به اين كه ميانگين شاخص كيفيت هواي تهران ۱۶۲ PSI است، گفت: شاخص كيفيت هوا در ۵ ايستگاه سنجش سطح شهر تهران در شرايط اضطراري قرار گرفته است. پيراسته افزود: استمرار شرايط پايدار جوي و انباشت آلاينده هاي هوا طي روزهاي اخير سبب افزايش ميزان آلاينده منواكسيد كربن در اكثر نقاط شهرها شده به طوري كه ميزان اين آلاينده هم اكنون در بيشتر نقاط شهر تهران در شرايط هشدار قرار گرفته است.

مرغابي هاي مهاجر در آ بهاي گيلان
010440.jpg
ايرنا: مديركل حفاظت محيط زيست گيلان از فرود بيش از ۱۰۰ هزار قطعه مرغابي مهاجر در تالاب هاي استان گيلان خبر داد. شعبانعلي نظامي افزود: در چند روز اخير جمعيت پرندگان مهاجر به ويژه مرغابي سانان در تالاب هاي استان گيلان به دليل شدت سرما در عرض هاي شمالي كره زمين ا فزايش يافته ا ست. هم اكنون جمعيت اردك سرسبز از گونه مرغابي سانان به شكل غيرمنتظره اي افزايش يافته و پراكنش آن در آبگيرها و تالاب هاي اميركلايه، پناهگاه حيات وحش سلكه، پارك ملي بوجاق و آبگيرهاي سياه كشيم و آبكنار موج جديدي از فرود مهاجرين زمستاني به اين استان را رقم زده است.

تجهيز پايانه ها به مبلمان شهري
010437.jpg
مدير عامل سازمان پايانه هاي شهرداري تهران از مناسب سازي و تجهيز پايانه هاي درون شهري شركت واحد اتوبوسراني به سرويس هاي خدماتي خبر داد.وي افزود: در حال حاضر تعدادي پايانه درون شهري وجود دارد كه شركت واحد اتوبوسراني از آنها براي استقرار اتوبوس هاي شركت واحد و حمل ونقل مسافران استفاده مي كند.وي با اشاره به اين موضوع كه مهم ترين دغدغه مديريت شركت واحد اتوبوسراني رساندن به موقع مسافران به مقصد، سالم بودن اتوبوس ها و نداشتن نقص فني، كاهش زمان تاخير اتوبوس ها، نحوه توزيع بليت و... مي باشد، تاكيد كرد: همين مسائل در نوع خود دغدغه هاي سنگيني است كه تمام وقت و انرژي مديريت اتوبوسراني را صرف خود مي كند و با اين شرايط فرصت كمتري براي رسيدگي به مسائل حاشيه اي پيدا مي كنند.

نگاه
آلودگي هواي تهران در شرايط بحراني است
داوود كاظمي
010431.jpg

آخرين وضعيت تهران در برابر زلزله بررسي شد
كارشناسان حوزه شهري در نخستين همايش «مقاوم سازي ساختمانها، روش ها ودستاوردها» آخرين وضعيت شهر تهران در برابر زلزله را بررسي كردند. در اين همايش از مسئولان ذيربط به دليل اين كه پس از گذشت يك سال از زلزله دلخراش بم، هنوز طرحي براي مقابله با زلزله نداده اند، انتقاد شد.
واعظ آشتياني عضو هيات رئيسه شوراي شهر تهران در اين همايش طي سخناني اظهار داشت: متاسفانه امروز كارفرمايان به تزئينات ساختمان بيشتر از مقاوم سازي اهميت مي دهند كه اين بي توجهي در آينده كشور را با بحران هاي وسيعي روبرو خواهد كرد.به گفته وي تا زماني كه به ساختمان تنها به ديد اقتصادي نگاه شود مشكلات فعلي پابرجا خواهد بود.
دكترعبدالرضا سروقد مقدم عضو هيأت علمي پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي نيز طي سخناني اظهار داشت: سومين ويرايش استاندارد مقاوم سازي ۲۸۰۰ كه مطابق با استانداردهاي بين المللي تهيه شده بزودي به پايان مي رسد و ساختمان هاي جديد در چهارچوب ضوابط اين استاندارد در مقابل زلزله مقام سازي خواهند شد.

تأسيس بانك اختصاصي شهرداريها
010434.jpg
خبرگزاري فارس: رئيس شوراي عالي استانها از تنظيم لايحه اي خبر داد كه در آن از دولت خواسته شده است مجوز تشكيل بانك براي شهرداريها، مجوزي كشوري باشد. منصور روشناسي گفت: ما از تشكيل بانك اختصاصي براي شهرداري ها استقبال مي كنيم ولي چون شهرداري تهران چنين بانكي را فقط براي تهران مدنظر داشت، با آن مخالفت كرديم و مطابق اصل ۱۰۱ قانون اساسي كه جلوگيري از تبعيض را وظيفه شوراي عالي استانها قرار داده است لايحه اي را به تصويب رسانديم و از دولت خواستيم اگر قرار است اجازه تشكيل چنين بانكي داده شود، مجوز براي همه كشور باشد.

كاهش ۳۰ درصدي تصادفات در بزرگراهها
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران به كاهش ۳۰ درصدي تصادفات در بزرگراههاي تهران در پي برخورد با موتورسواران متخلف خبر داد و گفت: اقدامات راهنمايي و رانندگي و نيروي انتظامي تأثير بسزايي در نظم بخشيدن به نحوه تردد موتور سيكلت ها و كاهش بار ترافيكي در معابر شهر تهران داشته است.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران دكتر حميد بهبهاني با اعلام اين مطلب به كاهش ۱۰۰ درصدي نرخ تصادفات در خطوط ويژه اتوبوس و افزايش سرعت تردد اتوبوسها در اين خطوط اشاره كرد و افزود: با توجه به افزايش سرعت تردد اتوبوسها در خطوط ويژه، در حال حاضر بسياري از شهروندان براي انجام سفرهاي روزانه خود سيستم حمل و نقل عمومي را انتخاب مي كنند.
همچنين تشويق شهروندان به استفاده از وسايل نقليه عمومي به جاي خودروي شخصي در تعديل ترافيك درون شهري تهران تأثيرگذار خواهد بود. وي با اشاره به روند رو به رشد توليد موتور سيكلت از سوي كارخانجات سازنده و ارزان و آسان بودن شرايط خريد آن را موجب تشديد معضل پيچيده كلان شهر تهران دانست و تصريح كرد: توليد موتور سيكلت در كشور بايد كنترل شود.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |