سه شنبه ۲۲ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۹ - Jan 11, 2005
برف ده استان كشور را سفيدپوش كرد
011049.jpg
گروه اجتماعي: بارش شديد برف، تهران و ۹ استان كشور را فراگرفت.
به گزارش خبرنگار ما بارش برف كه از ظهر روز دوشنبه در تهران آغاز شده به شدت ادامه دارد و احتمال مي رود به تعطيلي مدارس بيانجامد.بنابر اين گزارش بارش برف دماي هواي تهران را به شدت كاهش داده است.
مدير روابط عمومي شهرداري منطقه يك تهران، ديشب اعلام كرد اين شهرداري با بسيج امكانات و گسيل نيروهاي خدماتي، كليه معابر عمومي اصلي شمال تهران را برف روبي و براي رفت و آمد شهروندان مهيا كردند. وي گفت: بيش از يك هزار تن از كاركنان شهرداري در قالب واحد فوريت هاي خدمات شهري به پخش شن در سطح معابر پرداختند.
اين گزارش حاكي است همزمان با تهران بارش شديد برف در استان هاي اصفهان، كرمانشاه، لرستان، كرمان، خراسان شمالي و رضوي، يزد، چهارمحال و بختياري، كهكيلويه و بويراحمد آغاز شده است. براساس اين گزارش دماي هوا در اين استان ها بين ۴ تا ۱۲ درجه كاهش يافته است و موجبات تعطيلي مدارس، اختلال در پرواز هواپيماها و تردد در جاده هاي كوهستاني و برفگير و نيز انسداد راه هاي روستايي را فراهم كرده است.بنابراين گزارش بارش برف سبب انسداد راه هاي ارتباطي ۲۵ روستا در مناطق سردسير استان اصفهان شد.
رئيس ستاد حوادث غيرمترقبه استان اصفهان در گفت وگو با ايرنا افزود: تاكنون ارتفاع برف در برخي از نقاط مرتفع و سردسير استان چون فريدون شهر به بيش از ۵۰ سانتي متر رسيده است و بارندگي در ساير نقاط نيز ادامه دارد.
همچنين مديركل  فرودگاه  شهيد اشرفي  اصفهاني  كرمانشاه  گفت : پرواز هواپيماهاي مسافري  كرمانشاه  به  تهران  و بالعكس  به  سبب  بارش  برف  سنگين  و كاهش  ديد لغوشد.
عليرضا صدارت  بخش  در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: به علت  ديد كم  كه  گاهي به  ۴۰۰ تا ۶۰۰ متر مي رسد، فرود هواپيما در فرودگاه كرمانشاه  امكان  پذير نبوده  و دو پرواز صبح  اين  فرودگاه  لغو شد. وي  گفت : اگر وضعيت  هوا در بعداز ظهر نيز توام  با بارش  برف  باشد سه پرواز بعدازظهر و شب  تهران  كرمانشاه  و بالعكس  نيز لغو خواهد شد. اين  در حالي  است  كه  بارش  برف  سنگين  كه  از نخستين  ساعات  بامداد روزدوشنبه  در استان  كرمانشاه  آغاز شده  همچنان  ادامه دارد.
آموزش  و پرورش  استان  كرمانشاه  نيز با توجه  به  بارش  برف  سنگين ، كليه مدارس  مقاطع  ابتدايي ، راهنمايي  و دبيرستان  گروه  بعداز ظهر شهرهاي كرمانشاه ، ماهيدشت  و كوزران  را تعطيل  اعلام  كرد.
بنا بر گزارش ديگري ادامه  بارش  برف  سنگين   روز دوشنبه در خمين  مدارس  ابتدايي نوبت  عصر شهري  و روستايي  اين  شهرستان  را نيز تعطيل  كرد.ارتفاع  بارش  برف  هم  اكنون  به  ۱۷ سانتيمتر در شهر و ۴۰ سانتيمتر درجاده ها و ارتفاعات  اعلام  شده  است . مسئول  اداره  هواشناسي  خمين  حداقل  ميزان  سردي  هواي  اين  شهرستان  را ۴ درجه  زير صفر و ميزان  بارندگي  حاصل  از ذوب  برف  را۱۲ ميليمتر ذكر كرد.
همچنين مسئول  روابط عمومي آموزش  و پرورش  بروجرد اعلام  كرد: به  علت  بارش  برف سنگين  كليه  مدارس  اين  شهرستان  درنوبت  بعدازظهر روز دوشنبه  تعطيل  شد.
محمد شجاعي  با اعلام  اين  مطلب  به  خبرنگار ايرنا گفت: ۴۲۰ آموزشگاه  ابتدايي ، راهنمايي  و متوسطه  اين  شهرستان  با جمعيت  دانش آموزي  ۸۳ هزارنفر تعطيل  است .
براساس گزارش ديگري بارش  برف  سنگين  در شهرستان  ازنا ۱۱۰ مدرسه ابتدايي  اين  شهرستان  را به  تعطيلي  كشاند.
رئيس  اداره  آموزش  و پرورش  ازنا گفت : هم اكنون  بيش  از ۵۰ سانتي  متر برف در سطح  شهر ازنا به  زمين  نشسته  كه  اين  امر موجب  بروز مشكل  تردد براي  مردم خصوصا دانش آموزان  اين  منطقه  شده  است .
بنابر اين گزارش بارش برف  هم  اكنون با شدت  تمام  درشهرهاي  دورود و ازنا ادامه  دارد و ارتفاع برف  در ارتفاعات  مشرف  به  شهر ازنا به  بيش  از يك  متر رسيده  است .

ديوار مدارس تهران به تبليغات بخش خصوصي اختصاص يافت
حركت غيرفرهنگي در ۲۰۰ مدرسه تهران
گروه علمي فرهنگي: تاكنون ديوارهاي ۲۰۰ مدرسه از مناطق يك تا يازده تهران، براي نصب پيام هاي تبليغاتي با دريافت اجاره بها به بخش خصوصي واگذار شده است.
شوراي عالي آموزش و پروش مي  گويد اين طرح اصلاً در اين شورا كه محل تصويب قوانين و مقررات ناظر بر مدرسه هاست، مطرح نشده است و كارشناسان تعليم و تربيت معتقدند اين كار، با روح علم آموزي مغاير است و مدرسه ها را به فضايي تجاري تبديل مي كند. در ارتباط با اجاره ديوارهاي ۲۰۰ مدرسه تهران به بخش خصوصي، گزارشي تهيه شده كه در صفحه اجتماعي به چاپ رسيده است.

سرگرداني بيماران خاص بين سازمانهاي بيمه انجمن ها و دولت
011148.jpg
گروه اجتماعي: كاهش بيماران مبتلا به تالاسمي ماژور به يك دهم در كشور و هزينه كردن سالانه بيش از ۹۰۰ ميليون دلار براي كنترل ديابت از موضوعات مطرح شده در نشست مشترك انجمن هاي حمايت از بيماران ديابتي، دياليزي، هموفيلي، تالاسمي و ام. اس با مدير عامل سازمان خدمات درماني بود.
بنياد امور بيماري هاي خاص در اين نشست اعلام كرد كه در دو سال اخير در اكثر استان هاي كشور هيچ نوزاد مبتلا به تالاسمي ماژور متولد نشده است.
به گزارش واحد مركزي خبر دكتر سعيد تهراني  معاون  اجرايي  و قائم  مقام  دبيركل  بنياد امور بيماري هاي  خاص  گفت: هنوز با ريشه  كن  كردن  كامل  اين  بيماري  در كشور فاصله  زيادي  داريم ، اما در بسياري  از استان ها تالاسمي  ماژور يا ريشه  كن  شده  يا در حال  حذف  است .معاون  اجرايي  بنياد امور بيماري هاي  خاص  با بيان  اينكه  آمار مبتلايان  به  تالاسمي  ماژور در كشور كم  شده  است  گفت : براساس  آمار، سالانه  دو هزار نفر در كشور به  بيماري  تالاسمي  ماژور مبتلا مي شدند كه  اين  آمار اكنون  به۲۰۰ نفر كاهش  يافته  است .
همچنين دكتر اسدالله رجب با اعلام اين مطلب كه ۹۰۰ ميليون دلار در سال براي كنترل ديابت مصرف مي شود افزود: دولت و بيمه ها بايد بيماران ديابتي را به عنوان بيماران صعب العلاج و خاص بشناسند و يا تحت پوشش بيمه خدمات درماني قرار دهند.
به گزارش واحد مركزي خبر همچنين مدير عامل  سازمان  بيمه  خدمات  درماني در اين نشست توضيح داد: تاكنون  يك  ريال  از يارانه  دارو به  ما پرداخت  نشده  است  و ما هزينه  داروها را از سر جمع  ساير صندوق  ها پرداخت  مي كنيم .
دكتر سيد ابوالقاسم  موسوي  افزود : سازمان  بيمه  خدمات  درماني  ۷۰ درصد هزينه  داروهاي  بيماران  خاص  را مي  پردازد و ۳۰ درصد بقيه  را بيماران ، خود پرداخت  مي كنند.
وي  اضافه  كرد: در صورتي  كه  دولت  يارانه ها را درست  و به  موقع  پرداخت  كند ما همه  داروهاي  بيماران  خاص  را رايگان  در اختيار آنان مي گذاريم .
مدير عامل  سازمان  بيمه  خدمات  درماني  با اشاره  به  انتقادات  از اين  سازمان  در زمينه  بيمه  بيماران  و پرداخت  هزينه  داروهاي  آنان گفت: سازمان  بيمه  خدمات  درماني  در شيوه  درمان  و تهيه  دارو دخالت  ندارد و فقط خريدار خدمت  است  خدمتي  كه  دولت  تعيين  و قيمتي  كه  دولت  تصويب  مي كند.
دكتر موسوي  افزود : سازمان  بيمه  خدمات  درماني  هيچ  تعهدي  را خودسرانه  نمي تواند به  عهده  بگيرد يا لغو كند.
وي  تأسيس  صندوق  بيماران  صعب  العلاج  براي  حل  مشكل  هزينه  دارو و درمان  بيماران  خاص ، ديابتي  و ام  اس  را ضروري  خواند و گفت : با ايجاد اين  صندوق  منابع  و بودجه  ها همسو و مشخص  مي شود و از زد و بندهاي  دارويي  جلوگيري  مي شود.
مدير عامل  سازمان  بيمه  خدمات  درماني  با بيان  اينكه  دولت  بودجه  بيماران  خاص  را به  بنياد امور بيماران  خاص  پرداخت  مي كند، افزود: اين  بنياد براي  درمان  بيماران  خاص  هيچ  هزينه  اي  تاكنون  پرداخت  نكرده  است .  ۳۲ هزار بيمار خاص  در كشور وجود دارد كه  بيش  از ۲۷ هزار نفر آنان تحت  پوشش  سازمان  بيمه  خدمات  درماني  هستند.
به  گفته  مدير عامل  اين  سازمان  سال  گذشته  بيش  از ۲۸ ميليارد تومان  صرف  درمان  بيماران  خاص  شده  است .
در همين باره مدير كل  درمان  غير مستقيم  سازمان  تأمين  اجتماعي  هم گفت : تعهد اين  سازمان  در توزيع  رايگان  داروهاي  بيماران  خاص  شامل  هموفيلي ، تالاسمي  و بيماران  دياليزي  تا پايان  امسال  ادامه  دارد، اما براي  سال  آينده براساس  بودجه  سال  ۸۴ سازمان  تأمين  اجتماعي  تصميم  خواهيم  گرفت .
دكتر علي  حسن زاده  افزود : در حال  حاضر علاوه  بر داروها تمام  هزينه هاي  درمان  بستري  ، سرپايي  و آزمايشگاهي اين  سه  گروه  از بيماران  نيز بر عهده  سازمان  تأمين  اجتماعي  است .
مدير كل  درمان  غير مستقيم  تأمين  اجتماعي  در پاسخ  به  اين  سئوال  كه  چرا داروهاي  بيماران  خاص  گاه  در طول  سال  از نظام  رايگان  خارج  مي شود و هزينه  زيادي  بر اين  بيماران  تحميل  مي كند گفت : طبق  مصوبه  شوراي  عالي  بيمه  ما موظفيم  در قدم  نخست  داروهايي  را كه  در فهرست  تعهدات  اين  شورا و در درجه  دوم  از ارزانترين  داروي  وارداتي  به  كشور است ، رايگان  اعلام  كنيم  ضمن  اينكه  بنابراين  قانون  در صورت  توليد داخلي  داروي  مورد نظر، ما آن را در تعهد خود قرار خواهيم  داد.
وي  در ادامه  گفت  : داروهاي  خارجي  متعددي  از يك  نوع  و با اسامي  و از كارخانه هاي  مختلف  از خارج  از كشور به  ايران  وارد مي شوند، اما با توجه  به  اين  مصوبه  ما موظفيم  ارزانترين  آنها را رايگان  كنيم .

گزارش ويژه
مبارزه با شپش در يك دبستان آغاز شد
اعتراض والدين به شيوع يك بيماري نادر
011151.jpg
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار، در پي تماس برخي از والدين در مورد شيوع بيماري شپش در يكي از مدارس مناطق شمال غربي تهران، خبرنگار ما ضمن صحبت با برخي از اولياء، صحبتهايي با مسئولين مدرسه و مسئولين بهداشت داشته است كه توضيحات لازم در مورد عوامل به وجود آمدن و چگونگي برخورد با اين مسئله ارائه شده است. ضمن اينكه به نظر مي رسد با پيشرفت شهرنشيني و دسترسي به امكانات بهداشتي، وقوع چنين پديده اي عجيب باشد! اما واقعيت اين است كه مدرسه اي با اين مشكل مواجه شده و والدين و مسئولين مدرسه به شدت نگران هستند و به دنبال راههاي مقابله با آن و رفع اين تشويش مي باشند. مدير اين مدرسه ضمن ابراز نگراني از وضعيت به وجود آمده گفت: براساس اطلاعات به دست آمده ۱۰ روز پيش يكي از شاگردان اين مدرسه پس از رفتن به آرايشگاهي دچار اين مشكل شده و با آمدن به مدرسه و بي توجهي، شاگردان ديگر را هم مبتلا كرده. اين مدير مي افزايد: به محض مطلع شدن از اين قضيه كه تعداد ۱۰ نفر از دانش آموزان يك كلاس و عده اي ديگر هم به صورت پراكنده در بقيه كلاسها را در بر گرفته، اقدامات بهداشتي آغاز شده و دانش آموزان مبتلا تا درمان قطعي، حق آمدن به مدرسه را ندارند و پس از درمان توسط پزشك و كارشناسان بهداشت مدارس كه در مدرسه مستقر هستند، مورد معاينه قرار مي گيرند و پس از اطمينان دوباره به مدرسه بازمي گردند.
وي افزود: اكنون تعداد ۳ نفر پزشك و كارشناس بهداشتي در مدرسه مستقر شده اند و به معاينه دانش آموزان مشغولند و به محض مشاهده مورد مشكوك، اقدامات لازم صورت مي گيرد. اين مدير همچنين گفت: برخي از والدين خواهان تعطيلي مدرسه شده اند كه اين موضوع با توجه به زمان امتحانات بچه ها و نداشتن مجوز از آموزش و پرورش و وزارت بهداشت امكان پذير نيست، ضمن اينكه ضرورتي هم براي اين كار وجود ندارد و ما نمي توانيم تعداد ۵۰۰-۶۰۰ دانش آموز را به خاطر وجود چندنفر كه مشكل دارند از درس محروم كنيم.
مسئول بهداشت و نماينده بهداشتي منطقه در اين مدرسه نيز به خبرنگار ما گفت: بيماري (پديكولوز) يا همان بيماري شپش، از بيماريهايي است كه هميشه انسان را تهديد مي كند و مهمترين عامل آن رعايت نكردن نكات بهداشتي است و متأسفانه به محضي كه اين بيماري به وجود مي آيد، خيلي سريع شيوع پيدا كرده و كساني را هم كه موارد بهداشتي را رعايت مي كنند، مورد تهديد قرار مي دهد. وي افزود: مهمترين نكته اي كه در اين مورد وجود دارد، توجه خانواده ها و والدين به رعايت بهداشت خود و فرزندانشان است و هشياري و اطلاع كامل كه به محض مواجه شدن با اين قضيه، به شكلي صحيح برخورد كنند و از مبتلا شدن افراد ديگر جلوگيري به  عمل آورند.
اين كارشناس بهداشت گفت: لازم است، ضمن تميز كردن محيط زندگي و مدرسه، استفاده از سم هاي مخصوص در اين مكانها و همچنين از صابون و شامپوهاي ضدعفوني كننده كه بتواند سريع از پيشرفت آن جلوگيري كند، استفاده شود. علاوه بر اين خانواده ها بايد از به وجود آوردن اضطراب و تشويش بيش از حد در كودكان بپرهيزند، ضمن اينكه آموزش نكات بهداشتي را براي آنها درنظر داشته باشند.وي همچنين گفت: در اين مدرسه و مدارسي كه احياناً با اين مشكل مواجه هستند، كلاسهايي براي اطلاع رساني و آموزش والدين درنظر گرفته شده، كه اميدواريم با همكاري اولياء و مسئولين مدرسه به زودي اين مشكل رفع شود.
در خاتمه لازم به ذكر است در اين گزارش به دليل پرهيز از ايجاد تشويش و اضطراب در مردم منطقه و مدرسه از ذكر نام خودداري شده است.

ديوار ۲۰۰ مدرسه شهر تهران براي تبليغات بخش خصوصي به اجاره رفت
گروه علمي فرهنگي: يافتن راه خروجي از بن بست هميشگي بي پولي و فقر اقتصادي، گردانندگان نظام تعليم و تربيت و مديران آموزش و پرورش را در هر دوره و تاريخي ناگزير به چاره انديشي هاي مختلف ساخته و از تأسيس مدارس غيرانتفاعي و اجاره ساعات خالي مدارس به آموزشگاه هاي خصوصي گرفته تا واگذاري بوفه مدارس، واحد تكثير، تأسيسات مدرسه و ... به بخش خصوصي و اخذ شهريه هنگام ثبت نام، هر يك را به نوعي تجربه كرده است و اين بار با رويكردي جديد به تلفيق دو مقوله تبليغ و تعليم و تربيت پرداخته و طرح جاري فضاي آموزشي مدارس را جهت تبليغات به اجرا گذاشته كه از نگاه بسياري از كارشناسان در تضاد با اهداف عاليه تعليم و تربيت قرار دارد.
سازمان آموزش و پرورش شهر تهران چندي پيش با تصويب طرحي، اجازه واگذاري ديوار مدارس را جهت نصب تابلوهاي تبليغاتي مؤسسات و شركت هاي خصوصي در قبال دريافت وجه، با هدف درآمدزايي براي مدرسه و آموزش و پرورش به مديران مدارس تفويض كرد و ديروز اعلام كرد: ۲۰۰ مدرسه شهر تهران ديوارهاي خود را براي نصب پيام هاي تبليغي اجاره دادند.
مدير روابط عمومي آموزش و پرورش شهر تهران به ايسنا گفت: تا كنون به ۵۰۰ مدرسه مناطق يك تا يازده تهران براي نصب تابلوهاي تبليغاتي مراجعه شده ولي هنوز ۳۰۰ مدرسه جواب قطعي را جهت موافقت با نصب پيام هاي تبليغاتي بر روي ديوارهاي خود و انعقاد قرارداد اعلام نكرده اند.
وي با اشاره به اينكه قراردادهاي امضا شده جهت موافقت به منطقه آموزش و پرورش فرستاده مي شود، تصريح كرد: به محض تأييد رسمي منطقه مربوطه ۵ تا ۱۵ قاب تبليغاتي در مدارس نصب مي شود.
به گفته وي به موازات نصب تابلوها با شركت ها، نهادها و مؤسسات در زمينه مبلغ اجاره موافقت هاي لازم صورت گرفته و پيام هاي تبليغاتي توسط مجريان طرح آماده و براي تأييد نهايي به سازمان آموزش و پرورش شهر تهران ارسال مي شود.
وي مبلغ قرارداد نصب تابلوهاي تبليغاتي در مدرسه را يك ميليون و ۳۰۰ هزار تومان اعلام كرد. در حالي كه به گفته وي ۸۰ درصد اجاره بهاي ديوارها از خزانه به حساب مدرسه واريز و ۲۰ درصد نيز به كارهاي فرهنگي مناطق و سازمان آموزش و پرورش اختصاص مي يابد.
دكتر محمدرضا بهرنگي عضو شوراي عالي آموزش و پرورش و استاد دانشگاه تربيت معلم بر ضرورت دقت كافي در اين خصوص تأكيد كرد و اظهار داشت: در حالي كه دنيا به سمتي پيش مي رود كه ديوارها را بردارد و فضاي آموزشي را آماده پاسخگويي به تغييرات محيطي كند و با انعطاف بيشتري خود را با اين تحولات روز منطبق سازد، ما تازه به اجاره ديوارهاي مدارسمان رو مي آوريم و اين بيشتر همان مبحث سوداگري است كه البته بحث جهاني است. چون عرصه تعليم و تربيت قابليت هاي خوبي را براي تاجران فراهم مي كند و وجود جمع زيادي دانش آموز در اين حوزه درآمدهاي بي حدي را براي فعالان اين حوزه به همراه مي آورد، حتي براي توليد يك مداد يا دفتر به تعداد ۱۷ ميليون دانش آموز.
وي با اشاره به اينكه طرح اجاره ديوارهاي مدارس براي كارهاي تبليغاتي در شوراي عالي آموزش و پرورش طرح نشده است، افزود: اين نگاه نگاهي تجاري به تعليم و تربيت است، مگر آنكه براساس نيازهاي مدرسه و در جهت علم آموزي محض به دانش آموزان و معرفي علوم جديد و آموزش راه فكر كردن به آنها باشد. اينكه بر روي اين تابلوها پيام هاي انساني را به دانش آموز منتقل مي كنيم و تغييرات جديد علمي را به آنها آموزش دهيم.
همچنين شيرزاد عبدالهي كارشناس مسائل آموزش و پرورش در گفت وگويي با خبرنگار ما با اشاره به اينكه اجاره فضاي مدرسه و ديوارها براي كارهاي تبليغاتي حتي آموزشي حركتي غيرفرهنگي و مغاير اهداف تعليم و تربيت است، گفت: با اين وجود بايد توجه داشت كه مديران مدارس براي اداره مدرسه و تأمين مخارج آب، برق، تلفن، گاز و تعميرات و ... بودجه ناچيزي در اختيار دارند و سرانه دانش آموزي مدارس تنها هزار تومان براي هر نفر است كه حداقل مي بايست ۱۵ برابر شود.
وي افزود: وقتي همه راه ها بسته مي شود، مدير اجازه گرفتن شهريه از اوليا را ندارد و از طرفي بودجه را هم افزايش نمي دهيم. ناچار به سراغ راه هايي مثل اجاره ديوار مدارس مي رويم كه حركتي غيرفرهنگي بوده و تأثيرات سويي بر محيط آموزشي دارد و با اجراي چنين طرح هايي فضاي آموزشي عملاً به فضايي تجاري تبديل مي شود، كه مغاير اهداف آموزشي است.
عبدالهي با اشاره به رويكرد مجلس ششم در خصوص حركت به سمت مدارس خودگردان، مديريت هيأت امناي خصوصي سازي مدارس و نظاير آن گفت: مجلس هفتم رويكرد متفاوتي را اتخاذ كرده و گرفتن وجه را به طور مثال از اوليا تحت هر عنواني ممنوع اعلام كرد، آموزش و پرورش را از شمول ماده ۸۸ خارج كرد و بيشتر ديدگاهي دولتي در خصوص آموزش و پرورش اعمال داشته و طبيعي است كه مديران مدارس و آموزش و پرورش انتظار داشته باشند كه نمايندگان مجلس بودجه مناسب را هم براي اداره مدرسه تأمين كنند.
وي در ادامه گفت: براي رسيدن به سطح استاندارد در آموزش و پرورش، حداقل مي بايست بودجه اين بخش به دو تا سه برابر افزايش يابد و حالا كه لايحه بودجه از طرف دولت تقديم مجلس شده، نمايندگان محترم مي توانند به شعارهاي خود عمل كنند و عنايت لازم را به اين بخش نشان دهند.

رئيس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت:
هر كودك ايراني با ۵ دندان پوسيده وارد مدرسه مي شود
011145.jpg
ايسنا: رييس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با اعلام اين كه هر كودك ايراني با ۵ دندان پوسيده وارد مدرسه مي شود، اظهار اميدواري كرد كه سال آينده با فيشورسيلانت و ترميم دندان هاي دائمي در كودكان ايراني بتوانيم كار مفيدي براي آنها انجام دهيم.
دكتر حميد صمدزاده با بيان اين كه DMF (شاخص پوسيدگي) در كودكان ۳ ساله ايراني نزديك به ۲ است، اظهار كرد: اين ميزان پوسيدگي حاكي از آن است كه بحث پوسيدگي از سن رويش دندان هاي شيري (۶ ماهگي) آغاز و ۵۰ درصد پوسيدگي دندان در ۲ سال اول زندگي رخ مي دهد لذا عدم مصرف مواد قندي و رعايت نكات بهداشتي از سوي والدين در اين سنين الزاميست.
وي با اشاره به شروع مراقبت هاي بهداشتي در سنين مدرسه از قبيل استفاده هفتگي از سديم فلورايد (دهان شويه)، استفاده از مسواك و خمير دندان تصريح كرد:   براي رسيدن به هدف نهايي پيگيري جدي اين برنامه ها ضروري است.
دكتر صمدزاده يادآور شد: بر اساس آمار منتشره از سوي سازمان جهاني بهداشت، ايران در بين كشورهاي شرق مديترانه از نظر پوسيدگي دندان در رتبه سوم قرار دارد كه در مقايسه با كشورهاي پيشرفته اي نظير آلمان كه شاخص پوسيدگي دندان در كودكان ۱۲ ساله آنها ۳/۱ است ميزان پوسيدگي ۷/۱ در ايران مناسب است.
وي گفت:  بر اساس اطلاعات سال ۷۴ شاخص پوسيدگي در كودكان زير ۱۲ سال در كشور ۰۲/۲ بوده در حاليكه در سال ۷۷ اين ميزان به ۴۸/۱ كاهش يافته و در آخرين آمار به ۷/۱ درصد رسيده است. لذا براي ارتقاي سلامت دهان و دندان دانش آموزان ابتدايي بايد روي بهداشت و پيشگيري اقدامات زيادي صورت گيرد، كه در اين راستا با همكاري مشترك آموزش و پرورش برنامه هايي در سه بخش آموزش، پيشگيري و درمان در حال انجام است.
دكتر صمدزاده افزود: به موجب اين برنامه از هر مدرسه يك مربي يا معلم داوطلب را آموزش مي دهيم تا نكات بهداشتي را به دانش آموزان منتقل كند؛ براي آموزش بهتر نيز وسايل كمك آموزشي نظير پوستر، پمفلت، ماكت تهيه و در مدارس ابتدايي كشور توزيع شده است.

ساماندهي و غربالگري معتادان تزريقي آغاز شد
ايلنا: اولين مركز ساماندهي معتادين تزريقي روز گذشته با هدف غربالگري اين دسته از معتادان افتتاح شد.
مسئول روابط عمومي فرهنگسراي سلامت، گفت: پس از جمع  آوري كارتن خواب  ها، اكنون نوبت به غربال معتادين تزريقي از ميان آنها است و از آنجايي كه احتمال ابتلا به بيماري  هايي چون ايدز و هپاتيت در بين معتادان زياد است، مسوولان، ۱۰ منطقه پرخطر را شناسايي و در آنها مركز ترك اعتياد و سازماندهي معتادان را بر پا خواهند كرد كه اولين مركز، با همين هدف افتتاح مي  شود.وي افزود: ستاد شهر سالم تهران و فرهنگسراي سلامت، با همكاري مركز مبارزه با مواد مخدر، بهزيستي و شهرداري تهران، به برنامه  ريزي و اجراي طرحي براي ساماندهي معتادين تزريقي انديشيده  اند.
وي افزود: در اين طرح، تيم  هاي سيار در سطح شهر تهران كه اكثر آنها از كساني هستند كه اعتياد را ترك كرده  اند، به جمع كارتن خواب  ها رفته و آنها را به مراكز سيار ترك اعتياد تزريقي راهنمايي خواهند كرد و در اين مراكز، معتادان تحت پوشش خدماتي چون پانسمان و ارائه سرنگ يك بار مصرف قرار خواهند گرفت.

۶۰ ميليون يورو براي دانش آموزان
يارانه شير مدارس ايران برابر با كل مدرسه هاي اروپاست
گروه اجتماعي: ايران با پوشش هشت ميليون دانش آموز در زمينه پوشش شير مدارس، پس از آمريكا رتبه دوم را دارد.
معاون امور دام سازمان جهاد كشاورزي فارس كه به مناسبت برپايي «جشنواره شير منطقه جنوب كشور» (۷ تا ۱۰ بهمن ۸۳) سخن مي گفت با اعلام اين خبر افزود: ميزان يارانه شير مدارس در كشور ۶۴ ميليارد تومان (حدود ۶۰ ميليون يورو) است كه اين رقم نزديك به يارانه شير مدارس كل اروپاست.
مهندس حميدرضا محسني جهرمي با اشاره به پايين بودن سرانه مصرف مواد لبني در كشور يادآور شد: طرح شير مدارس تا حد زيادي در فرهنگ سازي به منظور افزايش سرانه مصرف شير در كشور توفيق داشته است.
معاون امور دام سازمان جهاد كشاورزي فارس اضافه كرد: در مناطق محروم كه مشكل حمل و نقل دارند مي بايست شير استريل توزيع كرد كه به دليل عمل نكردن يكي از كارخانجات توليد كننده شير، توزيع شير استريل در مناطق محروم اين استان با مشكل روبه رو شده است.
وي اظهار داشت: ۵۸۰۰ مدرسه در كل استان فارس تحت پوشش شير مدرسه قرار دارند كه از اين تعداد ۷۰۰ مدرسه عشايري است.

چگونگي ثبت نام در آزمون استخدامي ادواري كشور اعلام شد
گروه علمي فرهنگي: ثبت نام در سومين دوره آزمون استخدامي ادواري كشور از ديروز (دوشنبه ۲۱ دي ماه) در سراسر كشور آغاز  شد.
به گزارش ايسنا، ثبت نام پستي آزمون استخدامي ادواري تا روز پنجشنبه هشتم بهمن ماه ادامه دارد و همزمان با ثبت نام پستي اين آزمون، ثبت نام اينترنتي آن نيز از طريق سايت اينترنتي سازمان سنجش به آدرس www.sanjesh.org انجام مي شود.
دفترچه راهنما، فرم تقاضانامه ثبت نام، پاكت مخصوص كارنامه، برچسب الصاق عكس و پاكت مخصوص ارسال مدارك آزمون استخدامي ادواري سال ۱۳۸۴ از طريق دفاتر پستي سراسر كشور توزيع مي شود و داوطلبان بايد فرم تقاضانامه ثبت نام را تكميل كرده و همراه ساير مدارك با پست سفارشي به نشاني صندوق پستي ۱۳۶۵-۱۵۸۷۵ سازمان سنجش آموزش كشور ارسال كنند.
كليه داوطلبان مي بايست براي دريافت دفترچه راهنما، فرم تقاضانامه ثبت نام، پاكت مخصوص كارنامه، برچسب الصاق عكس و پاكت مخصوص ارسال مدارك آزمون استخدامي ادواري سال ،۸۴ مبلغ ۲۷ هزار ريال در مقطع كارداني (فوق ديپلم) و مبلغ ۳۳ هزار ريال در مقطع كارشناسي (ليسانس) و بالاتر به مسوول ذيربط در باجه توزيع پرداخت كرده و رسيد اخذ كند.
اين آزمون در دو مقطع، كارداني (فوق ديپلم) و كارشناسي (ليسانس) و بالاتر در ۹ گروه آزمايشي شغلي و در قالب ۴ دسته گروه در روزهاي پنجشنبه و جمعه پنجم و ششم خرداد ماه سال آينده به صورت سراسري در مراكز استان ها و شهرستانهاي بزرگ برگزار مي شود.

عمره مفرده ۱۰ درصد گران شد
گروه علمي فرهنگي: هزينه هاي عمره سال ،۸۴ براساس نرخ تورم و تفاوت نرخ ارز و بليط هواپيما تعيين مي شود و به احتمال زياد هزينه تمام شده براي زايران عمره مفرده نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزايش خواهد يافت.
سيد ابوالحسن رضوي معاون سازمان حج و زيارت در گفتگو با خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب گفت: در خصوص اعزام زايران به عمره مفرده برنامه ريزيهاي اوليه و همچنين قرار دادهايي نيز با طرف صعودي انجام شده و از اواخر بهمن ماه نيز ثبت نام از متقاضيان در سراسركشور آغاز خواهد شد.

تكذيب قطعي يك خبر از سوي ستاد كل نيروهاي مسلح
موضوع خدمت اجباري زنان از اساس منتفي است
گروه اجتماعي: موضوع تصويب قانوني براي خدمت اجباري زنان از طرف ستاد كل نيروهاي مسلح منتفي اعلام شد.
در پي مصاحبه اي كه خبرگزاري ايلنا روز جمعه ۱۸ دي ماه جاري با سردار بهمن كارگر (معاون وظيفه عمومي ناجا) انجام داد، به نقل از وي اعلام كرد: «مي توان براي خانم ها نيز مانند آقايان مدتي را به عنوان خدمت ضروري يا اجباري در نظر گرفت كه آنها نيز بتوانند به جامعه خود خدمت كنند.»
اين اظهار نظر كه البته با توضيحات بعدي سردار كارگر در خصوص خدمت بانوان در نهادهايي به جز نيروهاي مسلح تكميل شد، بازتاب هايي داشت،  طي دو روز گذشته سايت بازتاب يك بار به نقل از سردار كارگر تمام مطالب مطرح شده درباره خدمت اجباري زنان را تكذيب كرده و اعلام داشت كه ايلنا اخبار كذب منتشر كرده است. اما در كمتر از ۲۴ ساعت، اين خبرگزاري مجدداً برصحت مطالب مندرج در مصاحبه با معاون وظيفه عمومي ناجا اصرار كرده و خبر ارسالي را مستند به نوار مكالمه دانست.
در همين ارتباط طي تماسي كه خبرنگار ما با سردار محمد محمدهادي ايازي (جانشين معاون هماهنگ كننده ناجا) برقرار كرد، وي درباره احتمال تصويب قانوني براي خدمت اجباري اظهار ترديد كرده و گفت: اساساً چنين بحثي وجود ندارد.
سردار ايازي در پاسخ به اين سؤال خبرنگار ما كه آيا هيچ وقت چنين موضوعي مطرح نبوده است، توضيح داد: البته حدود ۱۰-۱۲ سال قبل و بعضي وقت ها از طرف كساني شايد اين مسئله مطرح شده باشد، اما اصلاً توافقي با آن وجود نداشته و چنين بحثي قابل طرح نيست.
به هر حال، روزگذشته مدير مشمولان ستاد كل نيروهاي مسلح اعلام كرد: چنين موضوعي در دست بررسي نبوده و نخواهد بود و اين خبر از اساس تكذيب مي شود.
به گزارش ايلنا،  سرتيپ دوم پاسدار موسي كمالي، مدير مشمولين ستاد كل نيروهاي مسلح، در گفت   وگو با خبرنگار ايلنا، گفت: با توجه به اصل ۱۱۰ قانون اساسي و اختيارات مقام معظم فرماندهي كل قوا، هرگونه قانون  گذاري در مورد نظام وظيفه صرفاً در چارچوب سياست  ها و تدابير مقام معظم رهبري و فرماندهي كل قوا امكان  پذير است، لذا آخرين خبرهاي مصوب و موثق در مورد مسائل نظام وظيفه، صرفاً از طريق ستاد كل نيروهاي مسلح منتشر و به اطلاع ملت شريف ايران خواهد رسيد.
سرتيپ دوم پاسدار موسي كمالي، تصريح كرد: معاونت وظيفه عمومي نيروي انتظامي فقط در چارچوب مسايل و مقررات مصوب مي  تواند مسايل اجرايي را به اطلاع مردم برساند.
وي اظهار داشت: در رابطه با خبري كه اخيراً در خصوص خدمت سربازي زنان به نقل از معاونت وظيفه عمومي انتشار يافته، به اطلاع مي  رساند كه معاونت وظيفه عمومي مدعي است كه چنين مطلبي را مطرح نكرده كه موضوع در دست بررسي است.

وزير علوم:
تلاش مي كنيم كنكور كمرنگ  شود
گروه علمي و فرهنگي: وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: فقط با افزايش ظرفيت پذيرش دانشجو مي توان نقش كنكور را سال به سال كمرنگ و به تدريج حذف كرد.
دكتر جعفر توفيقي در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: سياست وزارت علوم، تحقيقات و فناوري افزايش دسترسي به تحصيلات عالي و شعار اين وزارتخانه آموزش همگاني است. بنابر اين جهت گيري ما به سمت اين است كه سال به سال ظرفيت هاي دسترسي مردم را به آموزش عالي افزايش دهيم.
توفيقي ادامه داد: از جمله اقدامات وزارت علوم، تحقيقات و فناوري براي افزايش دسترسي مردم به آموزش عالي مي توان به توسعه آموزش هاي الكترونيك، آموزش هاي علمي - كاربردي، آموزش  از راه دور و برگزاري دوره هاي پودماني اشاره كرد.
وي با اشاره به اينكه كنكور به عنوان يك اصل براي گزينش دانشجو محسوب نمي شود، اظهار داشت: عدم تعادل بين عرضه و تقاضا باعث شده ما از كنكور به عنوان يك نظام گزينشي استفاده كنيم. چنانكه تقاضاي آموزش عالي در سال جاري حدود ۲ ميليون نفر بود، در حالي كه توانايي عرضه ۸۰۰ هزار نفر است.
توفيقي درباره مشكلات اجتماعي كه برگزاري كنكور براي جوانان ايجاد كرده است، گفت: كنكور در جوانان ايجاد اضطراب و برخي خانواده ها را دچار مشكل مي كند. تلاش ما آن است كه نقش كنكور را هر سال كمرنگ تر كنيم.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري در پاسخ به اين سوال كه چرا بايد طرح جايگزيني كنكور از سوي نمايندگان مطرح شود و وزارت علوم در اين ميان چه نقشي دارد، گفت: كنكور هميشه دغدغه وزارت علوم بوده و اولين طرح  هاي مربوط به كمرنگ كردن نقش كنكور و كاهش اضطراب، توسط اين وزارتخانه تنظيم و به مجلس ارائه شده است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |