علي شيدفر
همايش بين المللي هنر و جهاني شدن صبح فردا طي مراسمي در موزه هنرهاي معاصر تهران فعاليت خود را آغاز مي كند. در اين همايش طي دو روز ۴۳ صاحب نظر و انديشمند از ايران و ۱۵ كشور ديگر جهان با طرح ديدگاه هاي خود مي كوشند پيامدهاي جهاني شدن هنر را از ۴ نظر هنري، فرهنگي، اقتصادي و فن آوري مورد بحث و بررسي قرار دهند.
مناسبات سنت و نوآوري در فرهنگ ملي، هنر عاميانه و هنر رسمي، هنر و فن آوري، مناسبات هنر با ابعاد اقتصاد خرد و كلان، توليد انبوه آثار هنري، حقوق مولف، تاثير هنر بر ذائقه توليد كنندگان فرآورده هاي صنعتي، و هنر به عنوان عنصر فعال و پوياي فرهنگي از جمله مضاميني است كه در اين همايش مورد توجه قرار خواهد گرفت.
انتظار مي رود همايش هنر و جهاني شدن كه به همت مركز مطالعات و تحقيقات هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و با حضور انديشمندان و هنرپژوهاني از كشورهاي مختلف جهان برگزار مي شود تا بتواند به ارائه طريق براي نحوه تعامل يا برخورد با جهاني شدن در امور هنري بپردازد و نتايج پربار تاثيرگذاري به همراه داشته باشد.
به مناسبت برگزاري اين همايش با محمدرضا لاهوتي رئيس مركز مطالعات و تحقيقات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و دبير همايش بين المللي هنر و جهاني شدن به گفت وگو پرداختيم. آنچه مي خوانيد فشرده اين گفت وشنود است.
*همايش بين المللي هنر و جهاني شدن با چه انگيزه اي برگزار مي شود و چه دستاوردهايي خواهد داشت؟
- همان گونه كه فرايند جهاني شدن در عرصه هاي اقتصادي و سياسي موجب تغييرات و تحولاتي شده است حوزه فرهنگ و هنر نيز از تبعات و پيامدهاي اين پديده تاثير پذيرفته و همين امر فكر و ذهن بسياري از متفكران را به خود مشغول داشته است. ترديدي نيست جامعه ما نمي تواند در برابر تحولات و تحركات فرهنگ يكسان سازي جهاني و تاثيري كه بر فرهنگ ملي و بومي خواهد داشت بي تفاوت بماند. به همين سبب، در همايش هنر و جهاني شدن در حوزه هنر و مباحث و مسائل مربوط به آن پرداخته خواهد شد. نتايج و دستاوردهاي اين همايش مي تواند گام مهمي براي مسئله شناسي يكي از خطيرترين تحولات فرهنگي جهان در دهه هاي اخير محسوب شود. دست اندركاران همايش اميدوارند بتوانند با طرح اين مسئله و تجهيز افكار و انديشه براي رويارويي و برخورد هوشمندانه با فرصت هايي كه اين پديده به وجود آورده است به جمع بندي و اتخاذ سياست ها و راهكارهاي انديشيده و متناسب با نيازها، دست يابند.
* همايش هنر و جهاني شدن با حضور انديشمنداني از كشورهاي مختلف برگزار مي شود شركت كنندگان خارجي چه كساني و از كدام كشورها هستند و در سخنراني و يا مقالات خود بيشتر بر چه محورهايي تاكيد دارند؟
- در اين همايش گذشته از ۲۰ انديشمند و صاحب نظر ايراني ۲۳ پژوهشگر، نويسنده و انديشمند خارجي نيز از كشورهاي فرانسه، روسيه، ايتاليا، كانادا، مصر، يوگسلاوي، آفريقاي جنوبي، تانزانيا، چين، لبنان، زيمبابوه، تركيه، كنيا و تونس حضور دارند.
«ژان لوك نانسي» از فرانسه درباره هنر در بافت جهاني شدن در اولين روزهمايش مقاله خود را ارائه خواهد داد. ايكنا سيورامونه، محمد صالح المهدي، سميليا نوفوكاس، ديويرماتامبوراموتاسا و زنيب ياسايامان از ديگر سخنرانان خارجي همايش هستند كه در اولين روز حضور خواهند داشت. در دومين روز نيز ۱۰ انديشمند خارجي در كنار ۱۷ صاحب نظر ايراني به ايراد سخنراني مي پردازند. فهمي هويدي از مصر، برنارداستيكار از فرانسه، مانفردي نيكولتي از ايتاليا، جهه بكارين از تانزانيا و جنيفرلوئيز جنكنيز از كانادا از جمله سخنرانان خارجي دومين روز همايش خواهند بود.
* يكي از انتقادهايي كه نسبت به روند جهاني شدن هنر وجود دارد آن است كه فرهنگ و هنر آمريكايي مي كوشد همه فرهنگ ها را در خود حل كند. به عقيده شما چنين روندي امكان پذير است و اساساً اين پديده امري واقعي و جدي است، يا يك توهم به نظر مي رسد؟
- ترديدي نيست كه كشورهاي سلط گر با بهره گيري از توان سياسي، اقتصادي و علمي خود تلاش دارند ارزش ها و احكام مورد نظر خود را به جوامع ديگر تحميل نمايند.
از هم اكنون در باب چشم انداز آينده فرهنگ ها و ميزان تاثيرپذيري آنها از فرهنگ يكسان سازي جهاني- يا آمريكايي- نمي توان به روشني پاسخ گفت. جلو ه هايي از تاثيرگذاري و تسلط فرهنگ آمريكايي در برخي جوامع مشهود است، اما مقاومتها و واكنش هاي كشورها، نهادها و انديشمندان در قبال آن را هم نمي توان ناديده انگاشت.
پديده جهاني سازي در صدد است تا احكام و ارزش هاي خود را به مثابه يك ضرورت براي عصر جديد بقبولاند، اما در اين ميان كشورهاي مستقل و آزاد جهان و تشكل هاي آزادانديش و غير وابسته در صدد مقابله با پيامدهاي مخرب و الزامات غيرقابل قبول آن بوده و بر حفظ و صيانت از ارزش هاي فرهنگي و ملي خود پافشاري مي كنند. اين گونه مقاومت ها و واكنش ها اگر متكي بر سياست ها و تدابير راهبردي و پشتوانه نهادها و مجامع معتبر بين المللي باشد مي تواند سد محكمي در برابر يورش اين فرهنگ (يكسان سازي جهاني) محسوب شود و دست كم از تسلط همه جانبه و لجام گسيخته آن ممانعت به عمل آورد. ما بر اين باوريم كه مي توان و بايد در برابر احكام و ارزش هاي ويرانگر جهاني ايستاد و پشتوانه و حامي ما در اين رويارويي اعتقاد راستين به اصول و ارزش هاي متعالي اسلامي و ملي و خويشتن باوري است.
*عده اي از انحطاط هنر در قرن بيستم سخن مي گويند و معتقدند در هنر قرن بيستم از شكوه و عظمت و از عقلانيت چندان خبري نيست و با پيشرفت تكنولوژي به خصوص در نيمه قرن بيستم هنرها دچار نوعي زوال شده است. شما در اين زمينه چه نظري داريد؟
- سخن گفتن از انحطاط هنر در قرن بيستم به لحاظ ارتباط آن با پيشرفت تكنولوژي شايد سخن چندان دقيقي نباشد. مگر تكنولوژي در قرون قبل، مانع از پيشرفت هنر شده است كه در قرن بيستم اين چنين باشد. مي توان گفت مكاتب و سبك هاي جديد هنري در قرن بيستم ممكن است از تكنولوژي و تحولات ناشي از آن بيشتر تاثير پذيرفته است.
اساساً، سويه اصلي فرهنگ و هنر همواره به سمت تعالي و ترقي بوده است، اما ممكن است پاره اي پديده ها و يا رخدادها سير اين پيشرفت را كند و يا موقتاً متوقف سازند. ممكن است ما با برخي ابداعات و نوآوري در زمينه هنر موافق نباشيم و يا حتي در مواردي پاره اي از آفريده هاي هنري خارج از معيارها و اصول زيبايي شناسي و پسند خاطر ذوق سليم باشد، اما نمي تواند بر اين اساس بر انحطاط هنر و زوال آن حكم داد.
* براي رسيدن به هنر جهاني تا چه اندازه بايد به باورها و مؤلفه هاي بومي بها داد؟ آيا اساساً تعاملي بين هنر جهاني و فرهنگ بومي وجود دارد؟
- يكي از فرصت هايي كه پديده جهاني شدن فراهم آورده امكان عرضه و صدور مظاهر و دستاوردهاي هنر ملي و بومي به ديگر جوامع است. اما اين امر بستگي تام و تمام به نحوه ارتقاي فرهنگ بومي و هماهنگ كردن آن با نيازهاي جهاني است. براين اساس با اتخاذ سياست ها و تدابير لازم مي توان پاره اي از جلوه و مظاهر هنري و حتي ارزشي را به جهانيان عرضه نمود و از اين فرصت بايد بيشترين بهره را در جهت معرفي و صدور فرهنگ ملي و بومي به دست آورد.
* مؤلفه هاي يك هنر جهاني چيست؟ آيا هنرهاي ايراني داراي جنس مؤلفه هاي جهاني هستند؟ به طور كلي جايگاه ما در هنر جهاني چيست؟
- ظرفيت بالا- تكنيك برتر- مضمون فراگير،بلي؛ اگر چنانچه نخواهيم هنر ديگران را به شكلي تنزل يافته تر از آنچه كه هست به خود و ديگري عرضه كنيم. تاكيد ما درباره هنرهاي اصيل و خودي است؛ فاصله هاي زياد را بايد پر كرد.