يكشنبه ۲۷ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۱۴
بررسي راه هاي تبديل پول و زمان به يكديگر
چگونه وقت بخريم؟
مي گويند وقت طلاست ولي واقعيت آن است كه زمان براي بعضي ها از مس هم بي ارزش تر و براي برخي ديگر با ارزش تر از طلاست 
027771.jpg
زمان در نزديكي شماست. گاهي آنقدر بي ارزش است كه ارزش خم شدن و برداشتن را هم ندارد ولي گاهي هم ...
مهدي خاكي فيروز
با مدرن شدن زندگي انسان ها در عصر جديد و تقسيم كار اجتماعي، بسياري از هنجارها و پندارهاي زندگي هاي سنتي به هم مي ريزد. اگر كسي اين تحولات را درك كند مي تواند متناسب با واقعيت هاي جامعه برنامه ريزي كرده و موفق شود، در غير اين صورت دچار شكست هايي خواهد شد كه هيچ ربطي به تقدير ندارد.
در دوران مدرن زندگي انسان ها به شيوه هاي بدون حسابگرهاي دقيق مثلا  با نام هاي كمونيستي، هياتي و ... آنها را دچار مشكلات زيادي مي كند. مثلا ارزش زمان براي شهروندان براساس استعداد ها و تجربه آنها متفاوت است و نمي توان يك برنامه ريزي يكسان را براي همه آنها توصيه كرد. نمونه واضح آن ضرب المثلي قديمي است كه مي گويد: وقت طلاست. اما امروزه اين ضرب المثل كه در زبان ها و فرهنگ هاي ديگر هم نمونه هاي مشابهي دارد، كمي قابل تامل به نظر مي رسد.
ارزش واقعي وقت 
وقت يك كالاي داراي ارزش است،اما سنجش اين ارزش به نحوه زندگي آدم ها بستگي دارد. اگر وقت شما بسيار با ارزش باشد مي  توانيد براي به دست آوردن وقت، بيشتر پول خرج كنيد. در چنين حالتي بايد به بسياري از پيشنهادهاي شغلي پاسخ منفي بدهيد، چون حقوقي كه بابت آن دريافت خواهيد كرد، كمتر از وقت شما مي ارزد. اما اگر شرايطتان برعكس باشد، بايد راه حل متفاوتي را انتخاب كنيد.
در واقع وقت شما قيمت خاص خودش را دارد كه در بازار عرضه و تقاضا مشخص مي شود و نمي توان قيمت ثابت و از پيش تعيين شده طلا را به آن نسبت داد.
از كجا وقت بخريم؟
طول عمر آدم ها و ساعت هايي كه مي توانند به فعاليت اقتصادي بپردازند بسته به عوامل زيادي، قابل تغيير است. هرچند در نهايت از يك حد مشخص فراتر نخواهد رفت.
پيك موتوري، قهوه، هواپيما و آژانس هاي تاكسي تلفني، نمونه هايي از ابزارهاي جديد بشر براي خريد وقت است. هر يك از اين ابزارها با هزينه مشخص و خاص خود، فرصت زماني بيشتري را در اختيار انسان ها قرار مي دهند. قبل از بهره مند شدن از هر يك از اين ابزارها به هزينه و فايده آنها فكر كنيد. هرچقدر پولدارتر باشيد بايد از روش هاي پيشرفته تري بهره گيري كنيد. اشتباه نكنيد، اين ابزارها نه براي فخرفروختن به ديگران، بلكه براي خريد زمان كارايي دارند.
اگر آژانس تاكسي تلفني، ديرتر از زمان وعده داده شده به ارايه خدمات پرداخت، حتما يا غر بزنيد يا بخشي از هزينه آن را نپردازيد
واكنش هاي لازم 
در بسياري از موارد مي توان بدون پرداخت هزينه از وقت و فرصت بيشتري برخوردار شد. تنها شرط موفقيت در اين كار، برنامه ريزي و قاطعيت است. مثلا اگر آژانس تاكسي تلفني، ديرتر از زمان وعده داده شده به ارايه خدمات پرداخت، حتما يا غر بزنيد يا بخشي از هزينه آن را نپردازيد. به اغذيه فروشي هايي كه خدمات خود را با تاخير انجام مي دهند، اعتنايي نكرده و خود را از فهرست مشتريان آنها خارج كنيد. از فروشگاه هاي بزرگ خريد كنيد. مسيرها و ساعت هاي كم ترافيك را انتخاب كنيد.
از حضور در برنامه هاي آموزشي كم فايده و طولاني بپرهيزيد. با تحريم خود به سازندگان فيلم ها و رمان هاي طولاني بفهمانيد كه وقت شما به عنوان مصرف كننده بسيار با اهميت است. براي انجام كارهايي كه با تلفن هم صورت مي گيرد به جايي نرويد.
همكاري هاي جمعي را طوري گسترش دهيد كه لازم نباشد چند نفر براي كاري ساده و مشابه به جايي بروند. از همنشيني با آدم هايي كه حرف هاي بي فايده مي زنند بپرهيزيد، حتي اگر دوست صميمي تان به شمار مي آيند. اگر كاركنان اداره هاي دولتي شما را سر مي دوانند با هر روشي كه ممكن است به آنها اعتراض كنيد. از كسب تجربه هاي متفرقه و تجربه شغل هاي متفاوت اجتناب كنيد. نيروي كنجكاوي خود را فقط در مسيرهاي خلاقانه به كار اندازيد. به ساعات خواب و بيداريتان نظم دهيد...
فراموش نكنيد كه استفاده درست از زمان، تاثير بيشتري در ثروتمند شدن شما دارد تا عوامل ديگر.
وقت در صنعت 
ماشين آلات گرانقيمت كار، نبايد معطل بمانند. اگر مدير يك واحد توليدي هستيد شيفت هاي كاري متفاوتي را تعريف كنيد و اگر لازم است حقوق بيشتري پرداخت شود، حتما اين كار را انجام دهيد. ممكن است مشتري هاي امروز، فردا به سراغ رقباي شما بروند. بنابراين يك لحظه را هم در پاسخگويي به نيازهاي آنها از دست ندهيد. اگر هم مشتري هستيد به عرضه كنندگان ياد بدهيد كه وقت شما آنقدر ارزش دارد كه بخواهيد براي آن تصميم گيري اقتصادي خود را تغيير دهيد.
جريمه ديركرد
هرجا كه خدمات مورد نظر شما با تاخير ارايه شود مي توانيد ادعاي خسارت كنيد. اگر شما در سطحي از رفاه هستيد كه با هواپيما مسافرت مي كنيد، وقت شما آنقدر ارزش دارد كه نبايد در تاخير پروازها هدر شود. بنابراين اگر چنين اتفاقي افتاد بايد آنقدر اعتراض كنيد كه همه بفهمند به حقوق شما تجاوز شده است تا غرامت دريافت كنيد. اين اعتراض مي تواند از طريق مطبوعات يا نمايندگان مجلس هم دنبال شود.
در نظام قانوني برخي كشورها، زمان مشخصي براي خدمات دولتي و خصوصي در نظر گرفته مي شود. به عنوان مثال شركت هاي بيمه نمي توانند براي تحقيقات تكميلي مدتي طولاني از انجام تعهدات خود شانه خالي كنند. تغيير و جابه جايي زمان انجام تعهدات نيز مساله اي است كه بايد با توافق طرفين صورت پذيرد، در غير اين صورت به دريافت جريمه منجر خواهد شد. اداره هاي دولتي نيز موظفند در مدتي مشخص نظرات خود را در مورد تقاضاهاي شهروندان بيان كنند، در غير اين صورت نظر آنها مثبت تلقي خواهد شد.
بي گمان اگر همه شهروندان بر اهميت وقت خود تاكيد كنند، نظام قانوني ايران نيز به اين سمت حركت خواهد كرد.
كارهاي همزمان 
مي  توانيد هنگام غذا خوردن به گفت وگو با دوستان يا خانواده خود بپردازيد يا آنكه روزنامه ها را در اتوبوس و تاكسي بخوانيد يا آنكه همزمان با مكالمه حضوري يا تلفني، نامه هاي زير دستتان را مطالعه كنيد. البته همه اين كارها به مهارت و هوش بالا احتياج دارد كه در يك نظام اقتصادي سالم، نشانه اي از ثروتمند بودن و با ارزش تر بودن وقت شما تلقي مي شود.
ارزش هاي متفاوت 
اگر يك كارگر ساده هستيد، در شرايط عادي مسافرت با هواپيما به شما توصيه نمي شود، چون وقت شما كمتر از بليت هواپيما ارزش دارد. ولي اگر تخصص ويژه اي داريد، مسافرت با قطار يا اتوبوس اشتباه است. چون به رغم آنكه هزينه ظاهري كمتري دارد، به دليل مصرف زمان بيشتر، هزينه واقعي بيشتري براي شما خواهد داشت. اگر از توانايي هاي كاري ويژه اي برخورداريد، پول بيشتري براي رفت و آمد، رفاه و ... خود خرج كنيد تا درآمدتان افزايش يابد. در غير اين صورت تحت تاثير فرهنگ نادرست چشم و همچشمي ، دست به چنين كارهايي نزنيد.
تغيير زندگي 
آدم هايي كه در شرايط اقتصادي پايين زندگي مي كنند به زمان اهميت كمتري مي دهند چون ارزان ترين كالا براي آنهاست. اما اگر همين آدم ها روزي تغيير اقتصادي يافته و ثروتمندتر شوند بايد الگوهاي زندگي خود را متناسب با زمان و ثروت اصلاح كنند. اين تغيير و اصلاح ضرورتي اجتناب ناپذير است كه به پرستيژ ربط پيدا نمي كند، بلكه تابع مستقيمي از زمان و ارزش آن است. در چنين حالتي بي پاسخ گذاشتن برخي تماس هاي تلفني نه تنها نشانه بي ادبي نخواهد بود، بلكه نوعي واقع بيني و اهميت زمان هم هست.
با همه اين توصيف ها اگر هنوز هم متوجه ارزش واقعي زمان نشده ايد مي توانيد سري به دفتر يكي از مديران دولتي بزنيد و ببينيد كه اگر حساب و كتاب در مصرف وقت نباشد، چه تبعات زيانباري ايجاد مي شود.

فروشگاه
نرخ انواع سس، كنسرو، مربا، شور و ترشي و پنير پيتزا
نوع كالا قيمت به تومان 
سس مايونز 270 گرمي 600
سس مايونز پلاستيكي 400 گرمي 678
سس مايونز 500 گرمي 928
سس مايونز 1000 گرمي 1970
سس مايونز 1550 گرمي 2980
سس مايونز 8000 گرمي 8950
سس مايونز دوي پك 200 گرمي 367
سس مايونز دوي پك 500 گرمي 867
سس مايونز تك نفره 20 گرمي 30
سس سالاد فرانسوي 270 گرمي 495
سس تند فلفل 210 گرمي 380
سس كچاپ 400 گرمي 558
سس كچاپ 430 گرمي 606
سس كچاپ 9000 گرمي 5430
سس كچاپ 1000 گرمي 1040
سس كچاپ تك نفري 20 گرمي 20
سس كچاپ دوي پك 200 گرمي 395
رب شيشه اي 750 گرمي 765
رب 1000 گرمي قوطي 998
كنسرو لوبيا تخت 300 گرمي 260
كنسرو لوبيا چيتي 500 گرمي 450
كنسرو قارچ و لوبيا 500 گرمي 698
كنسرو قارچ دكمه اي 315 گرمي 930
كنسرو قارچ اسلايس 500 گرمي 1298
كنسرو نخودفرنگي 500 گرمي 568
كنسرو نخود طلايي 296
كنسرو ذرت 500 گرمي 645
كنسرو بادمجان تخت 300 گرمي 300
كنسرو بادمجان 500 گرمي 440
كنسرو عدس 500 گرمي 447
عسل 400 گرمي 995
مرباي هويج 350 گرمي 550
مرباي بالنگ 350 گرمي 680
مرباي گيلاس 350 گرمي 780
مرباي زرشك 350 گرمي 530
مرباي آلبالو 350 گرمي 810
مرباي گل 350 گرمي 625
مرباي به 350 گرمي 595
مرباي توت فرنگي 350 گرمي 750
آبليمو 785
خيارشور ويژه 750 گرمي 1049
خيارشور ممتاز 750 گرمي 820
زيتون 750 گرمي 1059
ترشي موسير 260 گرمي 466
ترشي سير برگ 350 گرمي 315
پنير پيتزاي رنده شده 180 گرمي 720
پنير پيتزاي رنده شده 5000 گرمي 15250
پنير پيتزاي ورقه اي 200 گرمي 745

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
زيبـاشـهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |