يكشنبه ۲۷ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۱۴
انتخابات تاريخي نزديك است
محدوديت براي عراقي هاي مقيم ايران 
027708.jpg
حدود 9/13 ميليون عراقي واجد شرايط راي دادن، 275 عضو مجمع ملي عراق را انتخاب خواهند كرد. جمعيتي كه شمار زيادي از آنها به دليل تهديدهاي حكومت صدام و فرار از ستم هاي ديكتاتور مخوف عرب از كشور متواري شده بودند.
سعيده عليپور
بر اساس ثبت نامي كه سال 80 از عراقي هاي ساكن در ايران صورت گرفت، 202 هزار عراقي بالاي 18 سال در ايران شناسايي شدند كه طبيعي است طي اين 3 سال، شمار افرادي كه به سن 18 سال رسيده اند، افزايش يافته است 
چند روزي بيشتر به انتخابات مجلس ملي عراق باقي نمانده، اما هنوز هم شركت بخش زيادي از عراقيان مقيم ايران در هاله اي از ابهام قرار دارد. اگرچه 30 ژانويه انتخابات ملي عراق برگزار مي شود، اما گروهي از روند برگزاري آن در خارج از خاك عراق ابراز نگراني مي كنند.
شنيده ها به نقل از بعضي از مقامات عراقي مقيم ايران حكايت از آن دارد كه شمار زيادي از عراقي ها به دلايلي مثل كمبود شعب راي گيري در ايران يا عدم احراز هويت و نحوه راي گيري امكان شركت در انتخابات 30 ژانويه كه تصويب قانون اساسي كشورشان را در پي دارد، پيدا نمي كنند، اما بر اساس اعلام دفتر انتخابات خارج از عراق در ايرانOCV ، دليل اين كمبودها محدوديت زماني ذكر شده است. انتخابات خارج از كشور تنها در كشورهايي كه داراي جمعيت فراوان عراقي هستند، برگزار خواهد شد در حاليكه امكان ثبت نام و راي گيري در ايران تنها به 6 شهر كشور محدود شده است؛ شهرهاي تهران، اروميه، مشهد، قم، كرمانشاه و اهواز كه عراقي ها بايد براي انداختن راي خود اقدام به مسافرت به اين شهرها كنند OCV. اعلام مي كند به مشكلات مسافرت در داخل ايران واقف است و مي داند كه اين برنامه براي تمام عراقي هايي كه در ايران زندگي مي كنند، قابل دسترس نيست.
خانم كيت پرايس، رئيس دفتر كشوري OCV يا همان انتخابات خارج از عراق در ايران، در اين رابطه مي گويد: با مقامات ايراني همكاري نزديكي داريم، گرچه جاي تاسف دارد كه ما تنها امكان و وقت برپايي دفاترمان در 6 شهر را پيدا كرديم، در هر حال معتقديم كه به تعداد قابل توجهي از عراقيان كه در ايران زندگي مي كنند، اين شانس را مي دهيم كه در اين انتخابات تاريخي خارج از كشور راي بدهند.
دكتر صاحب حريري، سرپرست كميته شركت در انتخابات عراق در ايران كه از روند برگزاري تا حدي نگران است، مي گويد: بخشي از عراقي هاي مقيم ايران در شرايط اضطراري وارد ايران شدند و هيچ مدركي به همراه نداشتند و جمهوري اسلامي در اقدامي انسان دوستانه براي آنان شناسنامه صادر كرد، اما محل تولد را عراق ذكر كرده است.اين دقيقا موضوعي است كه برگزاركنندگان انتخابات روي آن انگشت گذاشته و معتقد هستند با اين شناسنامه ها نمي شود راي داد.
از طرفي حريري با اظهار نگراني مي گويد: عراقي هاي مقيم در ايران كه قصد شركت در انتخابات را دارند، ناچارند 2 بار يك بار براي ثبت نام و يك بار براي راي دادن به شهر ديگري بروند. آنها بايد با كل خانواده خود به شعبه راي گيري بروند، چون راي دادن بايد به
صورت مستقيم و شخصي باشد، اما بسياري از عراقي هاي مقيم ايران توان مالي كافي ندارند و نمي توانند براي شركت در انتخابات به شهر ديگري بروند.
027711.jpg
عراقي هاي مقيم ايران ناچارند دوبار يك بار براي ثبت نام و يك بار براي راي دادن به شهر ديگري بروند. آنها بايد با كل خانواده خود به شعبه راي گيري بروند
پس به اين ترتيب مي توان حدس زد شمار زيادي از افراد واجد شرايط امكان شركت در انتخابات را پيدا نكنند.
اما عبدالرضا صمدزاده، مدير بخش عملياتي سازمان بين المللي مهاجرتIOM در ايران، محدوديت زماني، مشكلات پرسنلي و لجستيك را دليل اين محدوديت مي داند و مي گويد: دفتر برگزاري انتخابات خارج از عراق OCV در ايران همه تلاشش را براي پوشش شهرهاي مختلف داشت و در حد توانشان توانستند 6 شهر را پوشش دهند.
صمدزاده كه لهجه اش از پشت گوشي تلفن بي شباهت به لهجه افغان ها نيست، اظهار اميدواري مي كند: همان طور كه 2 انتخابات افغانستان لويي جرگه و رياست جمهوري در ايران با موفقيت برگزار شد، انتخابات عراق نيز به خوبي برگزار  شود.
۹‎/۱۳ ميليون عراقي 
شهروندان عراقي براي احراز صلاحيت خود و شركت در انتخابات مجمع ملي بايد هويت خود را اثبات كنند و براي اثبات هويت بايد حداقل 2 مدرك كه يكي از آنها عكس دار است، ارايه دهند.
كيت پرايس، رئيس دفتر راي گيري OCV خارج از عراق گفت: از ميان مدارك صادره از عراق، گواهي تابعيت، دفترچه تابعيت عراقي 1957، كارت هويت، گواهي ازدواج حداقل 2 عدد، گذرنامه عراقي، دفترچه خدمت نظامي، گواهينامه رانندگي عراقي، گواهي تحصيلات حداقل 2 عدد، كارت بازنشستگي و سند مالكيت حداقل 2 عدد مورد تاييد است.
به گفته حسيني، مديركل امور اتباع خارجي وزارت كشور افرادي كه در 31 دسامبر 1986 يا قبل از آن متولد شده اند، مي توانند با يك يا 2 عدد از مدارك ذكر شده از تاريخ 28 دي تا 4 بهمن ماه در محل هاي ثبت نام در 6 شهر مشخص شده نام نويسي كنند تا در تاريخ 9، 10 و 11 بهمن ماه طي 3 روز در انتخابات مجمع ملي عراق شركت كنند؛ عراقي هايي كه يا خودشان متولد عراق هستند يا پدر آنها مليت عراقي دارد.
حدود 9/13 ميليون عراقي واجد شرايط راي دادن، 275 عضو مجمع ملي عراق را انتخاب خواهند كرد. جمعيتي كه شمار زيادي از آنها به دليل تهديدهاي حكومت صدام و فرار از ستم هاي ديكتاتور عرب از كشور متواري شده بودند.
تعداد عراقي هاي رانده شده از كشور آنقدر زياد هست كه اهميت برگزاري انتخابات در خارج از عراق را به داغي برگزاري انتخابات داخل خاك عراق برساند.
ايران، استراليا، كانادا، دانمارك، فرانسه، آلمان، اردن، هلند، آمريكا، انگليس، سوئد، سوريه، تركيه و امارات متحده عربي كشورهايي هستند كه شعب برگزاري انتخابات خارج از عراق در آن فعاليت دارند. گرچه شمار دقيق عراقي هاي مقيم ايران كه صلاحيت شركت در انتخابات مجمع ملي عراق را دارند يعني به سن قانوني 18 سال رسيده اند مشخص نيست، اما رئيس سازمان بين المللي مهاجرت IOM در ايران تخمين مي زند كه 120 هزار عراقي در ايران واجد شرايط راي دادن باشند، اما صاحب حريري، نماينده آيت الله سيستاني در انتخابات عراق در ايران معتقد است: تعداد عراقيان مقيم ايران بين 350 تا۵۰۰ هزار نفر است. حسيني، مديركل امور اتباع خارجي وزارت كشور نيز در مورد شمار عراقي هاي ساكن در ايران مي گويد: بر اساس ثبت نامي كه سال 80 از عراقي هاي ساكن در ايران صورت گرفت، 202 هزار عراقي بالاي 18 سال در ايران شناسايي شدند كه طبيعي است طي اين 3 سال، شمار افرادي كه به سن 18 سال رسيده اند، افزايش يافته است.
گرچه بايد از اين تعداد شمار افرادي كه به كشورشان بازگشته اند را كم كنيم كه همه اينها امكان داشتن آمار دقيق در اين رابطه را سخت مي كند.
كمبود شعبه 
مسوول برگزاري انتخابات عراق در داخل ايران، وزارت كشور ايران نيست، بلكه مقامات ايراني نقش همكاري را براي برگزاري انتخابات به عهده دارند. در يازدهم نوامبر، كميسيون مستقل انتخاباتي عراق طي تفاهمنامه اي با سازمان مهاجرت بين المللي، اختيار برگزاري انتخابات خارج از عراق را از طرف و زير نظر كميسيون مستقل انتخاباتي عراق به عهده گرفت تا عراقي هاي همه جاي دنيا بتوانند در انتخابات 30 ژانويه 2005 عراق كه تصويب قانون اساسي اين كشور را در پي دارد، شركت كنند.
نمايندگي اين كميسيون مستقل در ايران هم روزهاي پرجنب  وجوشي را مي گذراند و سخت در پي تدارك برپايي انتخابات است. كميته مستقل انتخاباتي عراق تصميم گرفته براي عراقي هايي كه در ايران زندگي مي كنند و تمايل شركت در انتخابات مجمع ملي موقت عراق را دارند، برنامه ثبت نام و راي گيري را فراهم كند. شهرهاي تهران، اهواز، مشهد، اروميه، قم و كرمانشاه محل ثبت نام از عراقي هاي ساكن ايران و برگزاري انتخابات هستند. گرچه شمار عراقي هاي ساكن در ايران در شهرهاي مختلف پراكنده هستند و اين موضوع تعدادي از عراقي ها را نسبت به برگزاري نحوه انتخابات در ايران نگران كرده است.
به گفته دكتر صاحب حريري كه از پزشكان سرشناس عراقي است و از سوي جامعه عراقيان مقيم ايران به عنوان سرپرست كميته شركت در انتخابات براي گزينش نمايندگان مجلس ملي عراق انتخاب شده است، كمبود شعب راي گيري را يكي از مشكلات اصلي برگزاري انتخابات در ايران مي داند. وي ضمن بيان اينكه از طرف مسوولان ايران براي برگزاري انتخابات هيچ مانعي وجود ندارد، گفت: تنها در 6 شهر، شعبه براي راي گيري تعيين شده است و در نتيجه شهرهايي مانند شيراز، ايلام، اصفهان، كاشان و يزد كه عراقيان بسياري در آنها زندگي مي كنند، امكان راي گيري نيست.البته در اين ميان وضعيت ايران از همه بهتر است، چراكه تعداد شعب راي گيري در داخل ايران از 13 كشور ديگر فراوان تر است. به طوري كه تعداد شعب را ي گيري در ايران به 70 صندوق مي رسد.
پس از سالها
انتخابات عراق هم مثل انتخابات هاي داخلي، احتمالا مملو از پوستر و تراكت و تبليغات انتخاباتي است. به گفته حسيني، مديركل امور اتباع خارجي تا جايي كه به امنيت ملي ايران لطمه اي وارد نشود، محدوديتي براي نحوه برگزاري انتخابات و تبليغات وجود ندارد و اين كاملا بستگي به نوع مقرراتي دارد كه در خود كشور عراق اعمال مي شود.
وزارت كشور در اصل نقش حراست از برگزاري و ايجاد نظم و آرامش در زمان برگزاري آن و تبليغات واطلاع رساني به اتباع عراقي براي شركت در انتخابات را به عهده دارد.
گرچه كميسارياي عالي انتخابات عراق ضوابط اطلاع رساني نمايندگان رسانه هاي جمعي را در روز انتخابات اين كشور اعلام كرده است.
حال بعد از گذشت 50 سال عراقي ها با برگزاري يك انتخابات پارلماني مستقيم و چند حزبي قصد دارند تا طعم دموكراسي را تجربه كنند.
چند خبر
تا برگزاري انتخابات سراسري عراق به منظور تعيين 275 عضو مجمع ملي انتقالي، 14 روز ديگر باقي مانده است.
در روز 11 بهمن قرار است انتخابات اعضاي شوراي استاني در 18 استان عراق و انتخابات 111 نماينده پارلمان كردستان اين كشور نيز برگزار شود.
در مجمع حدود 7 هزار نامزد انتخاباتي در فهرست هاي مختلف در قالب 73 حزب و 9 ليست ائتلافي شركت كرده اند و 25 نامزد مستقل نيز در انتخابات سراسري حضور خواهند داشت.
ليست هاي انتخاباتي نبايد از 12 نفر كمتر و از 275 نفر بيشتر باشد. هر حزبي كه 10 درصد آرا را به دست آورد، 10 درصد كرسي هاي مجمع ملي انتقالي عراق را تصاحب خواهد كرد.
براي همين در ليست هايي كه براي انتخابات داده مي شود، بايد از 3 نفر يك نامزد خانم باشد.
نامزدهاي مستقل براي اينكه بتوانند ثبت نام كنند بايد حداكثر 500 امضا جمع كنند كه آنها را تاييد كند و براي انتخاب شدن حداقل بايد يك دويست و هفتاد و پنج هزارم آرا را به دست آورند.
وقتي كه انتخابات برگزار شد، كل آرا بر 275 تقسيم و رقم به دست آمده حد متوسط تعداد آراي لازم براي كسب يك كرسي مي شود.
مثلا اگر اين رقم 30 هزار شد و يك ليست انتخاباتي هم 3 ميليون راي به دست آورد، به اين معناست كه يكصد نفر از آن ليست وارد مجمع ملي انتقالي عراق مي شوند.
مجمع ملي انتقالي عراق در وهله نخست پيش نويس قانون اساسي اين كشور را تدوين مي كند و سپس آن را به همه پرسي مي گذارد.
همزمان اين مجمع شوراي رياست جمهوري را تشكيل مي دهد. اين شورا مركب از رئيس جمهوري و 2 معاون اوست.
شوراي رياست جمهوري نيز با نظر نخست وزير دولت را انتخاب مي كند و سرانجام دولت بايد از مجمع انتقالي ملي راي اعتماد بگيرد.
مهلت زماني تمامي اين كارها حداكثر يكسال است.
ضوابط اطلا ع رساني 
كميسارياي عالي انتخابات عراق ضوابط اطلاع  رساني نمايندگان رسانه هاي جمعي را در روز برگزاري انتخابات اين كشور اعلام كرد.
۱ امكانات لازم براي تهيه عكس و فيلم در مراكز راي گيري فراهم خواهد شد و نمايندگان رسانه هاي جمعي در روز انتخابات بايد پياده و بدون همراه داشتن دوربين، ضبط صوت و دستگاه هاي الكترونيك خود را به اين مراكز برسانند.
۲ هيچ عكس يا تصويري نبايد بدون اجازه راي  دهندگان تهيه شود و در صورتي كه چنين اجازه اي صادر شود، عكس يا فيلم نبايد نشان دهنده گرايش راي دهنده باشد.
۳ بيرون رفتن نمايندگان رسانه ها از مراكز راي گيري جمعي خواهد بود.
۴ نمايندگان رسانه هاي جمعي بايد از 15 ژانويه تا 28 ژانويه مدارك لازم را كه شامل كارت شناسايي خبرنگاري يا معرفينامه رسمي از نهاد طرف همكاري است، ارايه و فرم ثبت نام را تكميل كنند. براي تاييد مشخصات، فرد موردنظر بايستي مدرك شناسايي معتبر كه عكس جديد روي آن باشد ارايه كند.
محل تاييد مدارك از طرف كميساريا در طبقه دوم قصر موتمرات از ساعت 9 صبح تا 5 بعدازظهر خواهد بود.
۵ كميسارياي عالي انتخابات مركز اطلاع رساني ويژه خود را از بيست و پنجم ژانويه در قصر موتمرات تشكيل و تا اعلام نتايج انتخابات به كار خود ادامه خواهد داد.
اين مركز به همه رسانه ها اطلاعات لازم را درباره راي گيري و شمارش آرا خواهد داد و كمك هاي لازم را براي پوشش خبري انتخابات در دورترين مناطق عراق عرضه خواهد كرد.
۶ نيروهاي چند مليتي و وزارت كشور عراق حفاظت از نمايندگان رسانه هاي جمعي را به عهده خواهند گرفت و كميسارياي عالي انتخابات هيچ وظيفه اي در اين زمينه ندارد.
وزارت كشور عراق هنگام راي گيري اقدامات امنيتي خود را به رسانه ها اعلام خواهد كرد.
كميسارياي عالي انتخابات عراق تاكيد كرد: نمايندگان همه رسانه ها در روز انتخابات بايد اين ضوابط را اجرا كنند.

معادل سازي
فرهنگستان ادبيات فارسي در پاسخ به درخواست رئيس كل گمرك ايران معادل فارسي برخي از لغات و اصطلاح ها ي موجود در قانون جديد امور گمركي را اعلام كرده است كه چند نمونه از اين معادل سازي جهت اطلاع خدمت شما ارايه مي شود؛ مثلا از اين پس گفتن لغت بيگانه بروشور پيگرد قانوني دارد. چون دفترك به عنوان معادل اختراع شد، همينطور اگر احيانا شنيديد كسي گفت: كانتينر سريع او را به خلوتي ببريد و توجيه اش كنيد كه كانتينر مرد، بارگنج. نكته جالب معادل عبارت تجارت الكترونيك است كه تبديل شده به تجارت الكترونيكي!

موش هاي زبان دان
موش ها قادرند دو زبان زنده دنيا را تشخيص بدهند. بر اساس گزارش سايت اروپا موش ها حتي محاوره آلماني از ژاپني را تشخيص مي دهند. اين خبر نتيجه خاصي ندارد و جهت اطلاع عرض شد.

وقت مناسب
خبر آمده كه اختلاف بين بوئينگ و ايرباس كاملا جدي است و شايد اين بزرگترين منازعه تاريخ تجارت درجهان باشد. به نظر مي رسد وقت آن رسيده كه صنايع هوايي ايران با استفاده از خلاء موجود سهم اين دو شركت را مال خود كنند!

قانون جديد
دوچرخه سواري 
مبلغ جريمه در تهران 10000 ريال
1002 دست گرفتن دوچرخه سوار، اسكيت سوار و اسكوتر و نظاير آن به وسيله نقليه در حال حركت، ممنوع است.
افرادي كه از وسايلي چون دوچرخه و اسكيت استفاده مي كنند، هرگز نبايد براي سرعت بخشيدن به حركت خود، با وسايل نقليه موتوري تماس داشته باشند، زيرا اگر وسيله نقليه موتوري ناگهان مجبور به ترمز، توقف يا تغيير مسير شود، آسيبي جدي راننده وسيله غير موتوري را تهديد مي كند، اين آسيب مي تواند هم از جانب وسيله نقليه مورد تماس و هم از جانب وسايل نقليه اطراف آن ناشي شود.

گزارش سانحه عجيب در جاده مخصوص كرج
پرنده مجروح را به بيمارستان بردند
اگر هلي كوپتر همان طور كه نشسته بود، بلند مي شد اتفاقي نمي افتاد، ولي موقع بلند شدن چند متري به جلو رفت و پره هايش با تير چراغ برق برخورد كرد
027738.jpg
027741.jpg
027744.jpg
مهرداد مشايخي 
طبق معمول عجله داريم و بايد به سرعت به محل برسيم. چشم مان كه به انبوه ماشين  ها مي افتد، آرزو مي كنيم كاش سوار بر هلي كوپتر مي بوديم و به سرعت از روي خيابان هاي بند آمده مي گذشتيم، اما وقتي به ياد سوژه گزارش مي افتيم، از خير خيالات بلندپروازانه مي گذريم.
گوينده راديو پيام، از همه رانندگان مي خواهد كه حتما به اين پيام توجه كنند. بعد با لحن جدي تري به رانندگان توصيه مي كند: به دليل رخ دادن يك تصادف در كيلومتر 11 جاده مخصوص كرج، ترافيك سنگيني در آن منطقه به وجود آمده است. از رانندگاني كه قصد عبور از آن جاده را دارند، تقاضا مي شود مسير ديگري را براي عبور انتخاب كنند.
گوينده نگفت كه چه تصادفي اتفاق افتاده است، در ضمن ترافيك سنگين هم نبود. ضمن اينكه خبري كه ما را به منطقه كشاند، حكايت از كشته شدن بيش از 10 نفر داشت، اما خوشبختانه اين قسمت خبر موثق نبود.
ماموريت ناموفق 
خبر كوتاه بود: يك هلي كوپتر با تير چراغ برق در كيلومتر 11 جاده مخصوص كرج برخورد كرده است. خوشبختانه از ترافيك سنگين خبري نيست. به محل كه نزديك مي شويم، صداي هلي كوپتري كه روي منطقه مي چرخيد به گوشمان مي رسد. از دور پل عابر مشرف به محل حادثه شلوغ به نظر مي رسد. كيلومتر 11 جاده مخصوص كرج، مقابل فروشگاه تعاوني سپه و تماشاگه خودرو. از روي پل عابرپياده تصوير واضحي از حادثه به چشم مي خورد. هلي كوپتر زردرنگي يك وري روي باند غرب به شرق جاده مخصوص افتاده است. ظاهرش آسيب چنداني نديده و فقط ملخ هاي بالاي هلي كوپتر شكسته است. يكي از پايه هاي فرود هلي كوپتر هم آسيب ديده است. نمايندگان چند ارگان اطراف هلي كوپتر به چشم مي خورند: ماموران پليس، آتش نشاني، اورژانس و نيروهاي امنيتي.
چند مامور آتش نشاني شيلنگ آب را به صورت آماده روبه روي هلي كوپتر گرفته اند. هلي كوپتر ديگري كه تازه نشسته، به هوا بلند مي شود و مي رود. همگي منتظرند و هيچ كس كار خاصي نمي كند. پليس مردم را پراكنده مي كند تا عمليات به راحتي انجام شود.
اما عمليات؛ همه منتظر مستقر شدن جرثقيل و رسيدن كاميون تريلر هستند تا هلي كوپتر را منتقل كنند. هلي كوپتر مثل صيد زخمي و شكست خورده اي بي صدا روي زمين ولو شده است و ناخودآگاه گمان مي كني كه هر لحظه ممكن است جان بدهد.
هزينه هر امداد رساني با هلي كوپتر 4/1 ميليون تومان است. اما با حادثه اي كه اتفاق افتاد، شايد گرانترين امدادرساني تاريخ اورژانس رخ داد!
اولين كسي كه به نظر مي رسد حرفي براي گفتن داشته باشد، مرد ميانسالي است كه لباس فرم تيم پرواز را به تن دارد: حدود ساعت 15:10 يا 30:10 صبح بود كه براي حمل مجروح به محل آمديم. اين هلي كوپتر، هلي كوپتر امداد اورژانس تهران است كه ماموريت داشته مجروح بدحالي را به بيمارستان امام خميني برساند. بعد از آنكه به راحتي فرود آمديم و به مجروح رسيدگي كرده و او را سوار كرديم، قصد بلند شدن داشتيم كه پره هاي ملخ هلي كوپتر با تير چراغ برق برخورد كرد و هلي كوپتر زمين خورد. توضيح بيشتري نمي دهد: خسارت را نمي توان برآورد كرد، علت حادثه هم بعد از بررسي هاي نهايي اعلام مي شود. با دست تير چراغ برق را نشان مي دهد. يكي از همان هايي است كه شب ها جاده را با نورش روشن مي كند، با اين تفاوت كه حالا ديگر نصف شده و نصفه ديگرش مثل اينكه با قيچي تيز و بزرگي به جانش افتاده باشند، جدا شده است.
ماموران آتش نشاني شيلنگ ها را جمع مي كنند و از حالت آماده باش خارج مي شوند. مسوول عمليات مي گويد: براي احتياط آمده ايم. مي بينيد كه اتفاقي هم نيفتاد، با وجود اين ما كار خودمان را انجام داديم و قسمت هايي كه با زمين برخورد كرده بود را براي احتياط خيس كرديم.
تريلر كفي از راه مي رسد و جرثقيل مشغول قرار دادن هلي كوپتر روي تريلر مي شود. پس مجروح تصادف اول كجاست؟ كاظمي، مسوول عمليات پرواز شركت پنها مي گويد كه مجروح با هلي كوپتر ديگري كه مسوولان را به محل آورده بود، به بيمارستان منتقل شد.
كاظمي در مورد حادثه مي گويد: اين هلي كوپتر جزو امداد هوايي اورژانس تهران است كه براي امدادرساني به مجروح به اين محل آمده است. مجروح يك عابرپياده بود كه هنگام عبور از جاده با يك اتومبيل تصادف كرده بود.
به گفته كاظمي اين حادثه هيچ تلفات جدي نداشته است به جز 2 نفر كه بر اثر برخورد قطعات آهني تير چراغ برق و پره هاي ملخ هلي كوپتر زخمي شدند. در ميان صحبت هاي كاظمي متوجه مي شويم كه خلبان هلي كوپتر هم بر اثر ضربه ناشي از زمين خوردن هلي كوپتر از ناحيه كمر آسيب جزئي ديده است. كاظمي مي گويد: اين هلي كوپترها از نظر فني مشكلي ندارند و با وجود اينكه 30 سال از عمرشان گذشته است، ولي به خاطر اينكه بازسازي اساسي شده اند، بدون هيچ مشكلي ماموريت هاي خود را انجام مي دهند.
اما عابر پياده درحالي در آن نقطه از اتوبان با يك خودرو تصادف كرده كه تنها چند متر با پل عابرپياده فاصله داشته است. اسكويي، كارشناس اورژانس منطقه 13 مركز اورژانس پارك ارم مي گويد: در اين منطقه حوادث رانندگي و تصادف عابر پياده بسياري اتفاق مي افتد و هر ماهه ماموريت هاي اورژانس بيشماري براي تصادفات اين منطقه، چه توسط امداد زميني و چه توسط هلي كوپتر امداد انجام مي شود.
قرار گرفتن فروشگاه تعاوني سپه، موزه اتومبيل، يك شركت ليزينگ و بانك در كنار هم، منطقه را پرتردد كرده است. با وجود اينكه مدت هاست پل عابر در همان محل ساخته شده است، اما به دليل اينكه بسياري از عابران مسن هستند، ترجيح مي دهند از پايين پل و از جاده عبور كنند.
در حين گفت وگوي ما، پرنده مجروح آهني را با جرثقيل روي تريلر كفي مي گذارند و با تسمه هاي بلند مي بندند. بلافاصله كارگران شهرداري از راه مي رسند و كف جاده را از شيشه و آهن پاك مي كنند. هنوز كار پليس و ماموران نهادهاي ديگر تمام نشده است. در اين بين يكي از عابران كه شاهد تصادف هلي كوپتر با تير آهن بوده است، مي گويد: اگر هلي كوپتر همان طور كه نشسته بود، بلند مي شد اتفاقي نمي افتاد، ولي موقع بلند شدن چند متري به جلو رفت و پره هايش با تير چراغ برق برخورد كرد.
۲ ساعت از زمان حادثه گذشته است. تريلر، آرام آرام پرنده زردرنگ را از محل دور مي كند و خودروهاي پليس و اورژانس و آتش نشاني به دنبال آن حركت مي كنند. پشت سر را كه نگاه مي كني، اگر تير چراغ برق قطع شده را نبيني، متوجه هيچ اتفاقي در گذشته نمي شوي. انگار كه اتفاقي نيفتاده است. همه چيز به حالت اول خود برگشته است، اما اگر كمي حساب و كتاب كني، قيمت اين امدادرساني و اتفاقات ديگرش دستت مي آيد. يادمان مي آيد كه علمداري، رئيس اورژانس كشور گفته بود: هزينه هر امدادرساني با هلي كوپتر يك ميليون و 400 هزار تومان است. هزينه عمليات دوم هوايي، عمليات نهادهاي ديگر و خسارت هلي كوپتر آسيب ديده را هم كه حساب كنيم، قيمت تصادفات بيشمار شهري و جاده اي و هزينه هاي جانبي شان دستمان مي آيد.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
زيبـاشـهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |