يكشنبه ۲۷ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۱۴
منتخبي از نمايشگاه قرآن
هنر پيشتاز بودن
بنياد آفرينش هاي فرهنگي هنري نياوران با همكاري اداره كل همكاري هاي هنري سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي قصددارد تا آثار منتخب اين نمايشگاه را در كشورهاي مختلف به معرض نمايش بگذارد
027774.jpg
در رمضاني كه گذشت بسياري از تهراني ها توانستند در تالار وحدت از نمايشگاهي ديدن كنند كه در آن تابلوهاي نقاشي، اجراهاي نمايش، اجراي موسيقي و حتي هنرهاي مفهومي موضوع مشتركي داشت. قرآن اين موضوع مشترك بود.
اين نمايشگاه با پايان ماه رمضان به پايان رسيد، اما اين روزها بنياد آفرينش هاي فرهنگي هنري نياوران با همكاري اداره كل همكاري هاي هنري سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي قصددارد تا آثار منتخب اين نمايشگاه را در كشورهاي مختلف به معرض نمايش بگذارد. اولين كشور بنگلادش است. از تاريخ 16 تا۲۲ بهمن ماه، 54 اثر منتخب نمايشگاه هنري قرآن در داكا، پايتخت اين كشور در قالب نمايشگاهي در معرض ديد عموم قرار خواهد گرفت و بعد از اين تاريخ و همزمان با انتخاب كشور بعدي اين 54 اثر كه از حوزه هاي نقاشي و آثار مفهومي گزينش شده اند، سفر جديدي را آغاز خواهند كرد.
لازم به توضيح اينكه اين آثار منتخب قبل از خروج از كشور در موزه هنرهاي معاصر آبادان نيز به نمايش گذاشته شدند.
اما سيد محمد فدوي مديرعامل بنياد آفرينش هاي فرهنگي هنري نياوران، دامنه فعاليت هاي فرهنگي فرامرزي مركز تحت نظارتش را تنها محدود به اين جريان نمي داند.
او مي گويد: همزمان با ايام دهه فجر نمايشگاهي از نقاشي هاي ايراني هم در جمهوري تركمنستان برپا خواهد شد. كلك خيال عنوان نمايشگاهي است كه با 36 تابلو از 20 هنرمند جهت تبليغ هرچه بيشتر هنر ايراني همزمان با روزتاريخي ورود امام خمينيره به ايران در كشور همسايه آغاز به كار خواهد كرد.
فدوي خبر شروع به فعاليت دبيرخانه دايمي هنر معنوي در مركز هنري نياوران را هم به عنوان گامي در جهت اعتلاي هرچه بيشتر هنر ايراني اسلامي بر مي شمرد و مي گويد:در خردادماه سال آينده برپايي نمايشگاه هنر معنوي را در دستور كار داريم و رمضان سال آينده نيز دومين جشنواره هنرهاي قرآني را هرچه با شكوه تر برگزار خواهيم كرد.
مجموعه چنين فعاليت هاي فرهنگي مي تواند طي كردن پله هاي آشنايي جهانيان با هنر ايرانيان را آسانتر كند و تلاش هاي مسوولان بنياد آفرينش هاي فرهنگي هنري نياوران در اين رابطه ستوني است. اميد كه از اين به بعد هر روز شاهد انجام چنين اقداماتي از سوي مراكز مرتبط باشيم كه هر اقدام اعتلاي هنر ايراني و در نهايت افتخار ايرانيان را به همراه دارد.

ستون شما
تشكر
قرار بود اولين قسمت ستون شماي امروز، تشكر از خواننده اي باشد كه خبر سانحه هلي كوپتر در جاده كرج را به ما اطلاع داد. همان خواننده اي كه به جز ما بقيه روزنامه ها را نيز خبر كرد تا كسي بي خبر نماند. به هر حال متشكريم.
فوتبال 
ظاهرا نگفته بوديم اينجا روزنامه ورزشي نيست، چون دوستان بعد از برد استقلال مقابل صباباتري مدام زنگ مي زدند و براي قرمزها كري مي خواندند. البته يك تماس هم مربوط به بانويي بود كه در شماره گذشته متن مكالمه اش را چاپ كرده بوديم. ايشان از اينكه تيم علي دايي شكست خورده، دلشان خنك شده بود!
صفحه پنج 
از صفحه طهرانشهر و يك شهروند و توالي زماني آنها پرسيده بوديد. خدمت تان عرض شود، قرار بود روزهاي فرد طهرانشهر و روزهاي زوج يك شهروند كار شود، اما در صفحه پنج، گاهي به طور ناگهاني اين توالي به هم مي خورد. خودمان هم نمي دانيم چرا. شايد يك كميته ويژه علت يابي تشكيل شود، براي اينكه ببينيم ريشه  اين بي نظمي كجاست؟
نمك 
سوال: چرا طنز نداريد؟
جواب: دنيا پر از آدم هاي بي نمك است!
كمه 
براي ستون درد دل يك ستون كم است. اين نظر خواننده 18 ساله اي بود كه ظاهرا دلشان از مشكلات دنيا آكنده بود. چشم، لحاظ مي شود.

پرده
بدنام در فرهنگسراي نياوران 
قرار ما امروز ساعت 17، فرهنگسراي نياوران. اگر از كساني باشيد كه در برنامه يك فيلم، يك فيلمنامه بنياد آفرينش هاي هنري نياوران حضوري فعال دارند، حتما متوجه شده ايد كه براي چه منظوري امروز با شما وعده ملاقات گذاشته ايم. اين برنامه امروز به نمايش يكي از فيلم هاي هيچكاك اختصاص دارد. بدنام راس ساعت 17 در سينماي فرهنگسراي نياوران پخش مي شود و محمدعلي سجادي كارگردان و منتقد سينما فيلمنامه اين اثر را نقد و بررسي مي كند. اين فيلم محصول 1946 آمريكا است كه با كارگرداني آلفرد هيچكاك و نويسندگي بن هكت ساخته شده. براي اينكه حتما سر قرار حاضر شويد، برايتان مي نويسيم كه بدنام نامزد جايزه اسكار در 2 رشته فيلمنامه غير اقتباسي و بازيگري مرد نقش دوم بود.
خبر بعدي متعلق به كساني است كه بررسي فيلم ها را از مرحله پيش توليد دنبال مي كنند. فيلم هاي سينمايي ستاره به كارگرداني عبدالله اسفندياري و گذرگاه خصم به كارگرداني كريم آتشي از طرف وزارت ارشاد پروانه ساخت دريافت كردند. آخرين خبر هم اينكه فيلم هاي شطرنج به كارگرداني كاظم راست گفتار و فرياد مرداب به كارگرداني هوشنگ درويش پور، با موافقت وزارت ارشاد به ترتيب به نام هاي نقاب و حشره تغيير نام دادند. منتظر پايان كار اين فيلم ها باشيد.

جعبه
انتهاي ليگ برتر
اول كتاب بود، بعد صدايش از داخل نواركاست بيرون آمد و حالا قرار است برود داخل تلويزيون. قصه، قصه مهمان ناخوانده  است، همان كه در شبي باراني، حيوانات ميهمان خانه مادربزرگ شدند و صبح فردا خودشان را لوس مي كردند تا براي هميشه بمانند. اين قصه قرار است به سفارش شبكه اول توسط رضا فياضي  و محمدرضا شمشي، تبديل به مجموعه اي براي پخش در برنامه كودك شود.
حالا تا اين مجموعه آماده شود و بچه ها را چند دقيقه پاي تلويزيون بنشاند، بايد فكري به حال امروزمان بكنيم. امروز تلويزيون براي طرفداران فوتبال، يكي از محبوب ترين سرگرمي هاي جهان است. پخش مستقيم فوتبال از ساعت 35:19 با مسابقه فولهام وست برومويچ آغاز مي شود، گرچه اين بازي هيچ ارتباطي به جذابيت رقابت در صدر جدول بين چلسي، آرسنال و تا حدودي منچستريونايتد ندارد، اما به هر حال خيلي ها مي گويند تماشاي مسابقه تيم هاي انتهاي جدول ليگ برتر هم جذاب است. پس ساعت 35:19 تلويزيون را روي كانال 3 تنظيم كنيد.
اما فوتبال ايتاليا امشب داستان ديگري دارد. طرفداران ميلان منتظر شكست يوونتوس هستند تا فاصله با صدرنشين را به حداقل برسانند، اما بهتر است قبل از آن دعا كنند كه تيم خودشان مقابل اودينزه امتياز از دست ندهد. البته مسابقه حساس ميلان اودينزه از شبكه 3 پخش نمي شود، اما وقتي كه براي تماشاي مسابقه كالياري يوونتوس پاي تلويزيون بنشينيد، حتما گزارشگر احتمالا مزدك ميرزايي شما را در جريان نتايج بازي هاي عصر سري A قرار مي دهد. مسابقه كالياري يووه امشب ساعت 23 از شبكه 3 پخش مي شود. اگر خيلي از يووه متنفريد، مي توانيد به درخشش فرانكو زولا اميدوار باشيد. با اين توضيح كه او حالا 38 ساله است و حتي مرد سال فوتبال اروپا شوچنكو هم نتوانست دروازه بوفون را باز كند!
بگذريم، ساير برنامه هاي امشب را احتمالا خودتان از حفظ هستيد، اما براي يادآوري مي نويسيم: پليس دريايي از شبكه تهران ساعت 19، پاورچين از شبكه تهران ساعت 15:20، كمربندها را ببنديم از شبكه 3 ساعت 10:22 و سوار بي اسب ساعت 10:22 از شبكه اول. در ضمن ورزش و مردم را هم كه احتمالا برنامه هاي شبكه اول را به بامداد روز بعد مي كشاند، از خاطر نبريد.

هوا
مثل هر روز
۸ درجه سانتيگراد بالاي صفر دماي خوبي است، اما مشكل از جاي ديگري آب مي خورد؛ اينكه خورشيد زمستان تنبل است.
امروز هواي تهران شبيه اكثر روزهاي زمستان است، گرچه همه زمستان را با برف مي شناسند، اما خودتان كه مي  بينيد هر زمستان فقط گاهي برف مي آيد. امروز هواي تهران خورشيدي دارد كه گرم نيست و ابرهايي كه گاهي شما را به بارش برف اميدوار مي كنند، اما اميدواري شما بيهوده است. دماي بالاي امروز را كه اول مطلب نوشتيم، در سردترين دقايق هم به 1 درجه سانتيگراد مي رسد.

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
زيبـاشـهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |