يكشنبه ۲۷ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۱۴
آلفرد مي آيد
027768.jpg
وقتي نام آلفرد يعقوب زاده پاي يك عكس مي خورد، به اين مفهوم است كه با يك عكس سياسي از مبارزات يك ملت سروكار داريد. او از بحران هاي داخلي بسياري از كشورهاي جهان از جمله افغانستان، تركيه، تاجيكستان، سومالي، كوبا، ازبكستان، روسيه، عراق، چين، چچن، سريلانكا، آمريكا و ... عكاسي كرده است. يعقوب زاده داور جشنواره ورلدپرس فتو۲۰۰۴ خواهد بودكه در كشور هلند برگزار مي شود. او جزو هيات انتخاب عكس اين فستيوال است. يك جوان بسيجي كه در باتلاق و گل و لاي در حال سينه خيز رفتن است، اين سرراست ترين آدرسي است كه مي توان درباره او داد. اين عكس كه به كتاب هاي درسي راه يافته، يكي از مشهورترين عكس هاي يعقوب زاده است. او قرار است تا يك كارگاه آموزشي رايگان را براي علاقه مندان عكاسي در تهران برگزار كند. يعقوب زاده با خبرنگار و عكاس اعزامي  همشهري به افغانستان، همكاري سخاوتمندانه اي داشت و برخي عكس هاي خود را با دست و دلبازي در اختيار همشهري قرار داد. اين عكاس 45 ساله كه سابقه 13 سال عكاسي در ميان نيروهاي مبارز فلسطيني بر ضد نيروهاي اشغالگر قدس دارد، تاكنون در 24 كشور مختلف جهان اين حرفه را ادامه داده است. وي در حال حاضر مقيم فرانسه است و براي تدريس در كارگاه عكاسي كه روز 6 بهمن ماه در سالن خليج فارس بنياد آفرينش هاي هنري نياوران برگزار مي شود، به ايران سفر خواهد كرد. او جوايز متعددي در كارنامه دارد از جمله رتبه اول ورلدپرس فتو، بهترين عكس NPPA در بخش فتوژورناليسم و ...
حضور وي در اين كارگاه آموزشي مطمئنا منشا خير و تجربه براي عكاسان داخلي خواهد بود. يعقوب زاده در اين زمينه خست به خرج نمي دهد.

دي كانيو هرگز تطهير نخواهد شد
لاتزيو، عصاره فاشيسم 
027759.jpg
محمدرضا نصيري نام لاتزيو در فوتبال اروپا همواره ياد آور فاشيسم بوده است. حتي پيشوند تيم فوتبال اين باشگاه اس اس لاتزيو اصطلاحي نازيستي است كه مخاطب را به شدت به ياد فاشيسم و هيتلر مي  اندازد.از اين تيم به عنوان تيم محبوب  بنيتو موسوليني ياد مي  شود. اين هيتلر ايتاليايي عادت داشت كه بيشتر بازي هاي خانگي تيم محبوبش را از نزديك و در جايگاه ويژه ورزشگاه تماشا كند.
نام لاتزيو و فاشيسم بار ديگر پس از دربي دلاكاپيتاله بين اين تيم و رقيب همشهري يعني آ اس رم بر سر زبان ها افتاد. بله، لاتزيو، تيم فاشيسم است و پائولودي كانيو نيز علاوه بر سمت كاپيتاني اين تيم، سمبل فاشيسم بين هواداران متعصب و فناتيك لاتزيو محسوب مي  شود. او پس از پيروزي جنجالي در دربي رم خطاب به هوادارن تيمش سلام نظامي نازي داد و جنجال گسترده اي را به وجود آورد.
فاشيسم در ايتاليا كه زماني هم پيمان كانون اصلي فاشيسم آلمان بود، جرم محسوب مي  شود. دي كانيو مدعي است كه منظور او از اين سلام نظامي آنچه مردم و رسانه ها برداشت كردند، نبود. اما اين باشگاه ايتاليايي سابقه تاريكي دارد. برخي هواداران اين تيم حتي پرچم هايي را كه روي آن علامتصليب شكسته لوگوي نازيسم نقش بسته است، با خود به ورزشگاه مي  آورند.
پيشوند SS نشانگر كلمه Societa Sportiva است، اما نيازي به توضيح نيست كه هواداران لاتزيو نژادپرست ترين، فاشيست ترين، ضديهودترين و مطرودترين تماشاگران اروپا و جهان به شمار مي  روند. تيم هاي باشگاهي رژيم اشغالگر قدس هيچ وقت جرات نمي  كنند كه براي بازي با اين تيم به ورزشگاه المپيكو رم بروند. آخرين تيمي كه اين جرات را به خود داد، در سال 2001 با استقبال شديدا منفي روبه رو شد. يكبار هم تيم مكابي حيفا از رژيم اشغالگر قدس در همان سال از لاتزيو براي حضور در تورنمنت  شعلوم كاپ دعوت كرد كه اين تورنمنت از سوي هواداران تيم رمي تحريم شد.
وقتي لازيو بدون توجه به درخواست هواداران در اين تورنمنت شركت كرد و به يك تيم ساحل عاجي باخت، حدود 10 هزار هوادار در اين تورنمنت حضور يافتند و به اعتراض پرداختند.
لاتزيو هميشه به صورت ويژه اي با نازيسم در ارتباط بوده است. گفته مي  شود كه شخص موسوليني دستور تاسيس ورزشگاه جديد لاتزيو را به جاي ورزشگاه قديمي به نام استاديو دل پارتيتو ناتزيوناله فاسكيستا استاديوم حزب ملي فاشيسم صادر كرده است. موسوليني بارها با سيلويوپيولا كاپيتان وقت لاتزيو در تماس ومراوده بوده است. باشگاه لاتزيو در سال 1900 ميلادي توسط افسران ارتش ايتاليا تاسيس شد. لوگوي تيم، يك عقاب با ابهت است. زماني احزاب راستگراي افراطي از ورزشگاه سابق لاتزيو به عنوان مكاني براي سربازگيري و عضو گيري استفاده مي  كردند.كروانورد بخشي از ورزشگاه است كه هواداران افراطي اين تيم موسوم به اولتراها را در خود جاي مي  دهد. شعارهاي نژادپرستانه در همين جايگاه ساخته و پخش مي  شود.
پليس بارها اقدام به دستگيري اولتراها و توقيف پلاكاردهاي نژادپرستانه آنها كرده است. با اين حال، گاهي پلاكاردهايي با مضمون اينجا خانه آخر سياهان و يهودي هاست از دست پليس در مي  رود و به ورزشگاه راه مي  يابد. يك بار هم در بازي با آاس رم پرچمي را در دست داشتند كه روي آن اين جمله تهديد آميز خودنمايي مي  كرد: آشوويتس، شهر شما و كوره هاي آدمسوزي، خانه هاي شماست!
هنوز هم در مسابقات اين تيم كه از تلويزيون پخش مي  شود، مي  توان تصاوير موسوليني را در دست هواداران لاتزيو ديد. آنها در اين فصل جدا از جنجال هايي كه دي كانيو به وجود آورد، يك بار نيز از سوي يوفا به خاطر سردادن شعارهاي نژادپرستانه عليه يك تيم خارجي در چارچوب جام يوفا به يك جلسه بازي در ورزشگاه بدون تماشاگر محكوم شدند.
آرون وينتر ملي پوش هلندي زماني كه به اين تيم پيوست، فقط چند ماه دوام آورد و بلافاصله از دست تماشاگراني كه به او لقب نيگرجو يهودي كاكاسياه را داده بودند، فرار كرد.گناه او مضاعف بود، چرا كه علاوه بر رنگ سياهپوستش، جهود هم بود. آنها عاشق سيليشا ميهايلوويچ بودند كه اوايل اين فصل به اينترميلان پيوست. ميهايلوويچ طرفدار سرسخت اسلوبودان ميلوشوويچ رهبر نژادپرست صربستان است. ميلوشوويچ در طول سالهاي حكمراني اش بر صربستان اقدام به پاكسازي نژادي كرد و مسلمانان بوسني را از دم تيغ گذراند. او حتي زماني كه آركان رئيس مجلس صربستان درگذشت، اقدام به فرستادن پيغام تسليت در يكي از روزنامه هاي بلگراد كرد. اين بازيكن بداخلاق يكبار هم تيمي سنگالي اش را يك ميمون سياه خواند و وقتي از او در اين زمينه بازخواست شد، با خونسردي خاصي گفت: نگفتم ميمون سياه، گفتم فضله سياه!!
لاتزيو در اواخر دهه 90 ، قهرماني جام يوفا و اسكودتوليگ ايتاليا را با مربيگري سون گوران اريكسون سوئدي تصاحب كرد. خيلي ها اين دو قهرماني را براي سلامت اخلاق جامعه ايتاليا و اروپا مضر مي  دانستند. سرجوكرانيوتي، رئيس سابق باشگاه اولتراها را افرادي بي  مغز لقب مي  دهد. اما اينگونه اظهار نظرها هيچ وقت به تطهير لاتزيو منجر نمي  شود. بله، لاتزيو يعني تيم فاشيسم!

ازدواج  بدل هاي ديويد بكام
027756.jpg
آمار نشان مي دهد كه محبوبيت ديويد بكام در سال 2004 به خاطر جدايي از منچستريونايتد و اتهام هاي اخلاقي كه به وي وارد شد تا حد زيادي كاهش يافته است. يكي از نشانه هاي اين كاهش محبوبيت اين است كه در سال گذشته تعداد والديني كه نام ديويد را براي فرزند خود انتخاب كردند، نسبت به سالهاي گذشته افت فاحشي داشت. با اين حال، او هنوز مقلدان زيادي در سطح جوانان و نوجوانان غربي دارد. اخيرا يك زوج بريتانيايي ساكن شمال ولز كه شكل و شمايل خود را دقيقا شبيه بكام و همسرش ويكتوريا آدامز كرده اند، تصميم گرفتند كه طي مراسمي پر سر و صدا رسما با هم ازدواج كنند. نريس جونز و ميتوميدلتون قرار است در كوبا به عقد يكديگر در آيند. منزل مشترك آنها در روابون ركسهام واقع در كشور ولز است. جزلي، موسس آژانس چهره هاي قلابي با ابراز شگفتي مي  گويد: آنها يك نمونه كامل هستند. اين زوج ظاهري شبيه بكام و همسرش دارند، اما از نظر روش زندگي و رفتار با بكام هاي اصلي كاملا متفاوت هستند.
جونز، عروس 32 ساله مي گويد: ما نمي خواهيم مقلد بكام ها باشيم. مي خواهيم نقش خودمان را در زندگي ايفا كنيم.

دكه
انتخابات عراق 
027765.jpg

027747.jpg
027750.jpg
027753.jpg
027762.jpg
روزنامه هاي پرتيراژ جهاني روز 13 ژانويه؛ اخبار درج شده اين روزنامه ها عموما پي گيري بحث حادثه زلزله جنوب شرق آسياست و تعدادي از آنها نيز به بمبگذاري اخير بغداد كه منجر به كشته و زخمي شدن تعداد زيادي از سربازان آمريكايي شد پرداختند.
در اين ميان روزنامه واشنگتن پست چاپ آمريكا خبري از حمايت دولت اندونزي از كودكان بي سرپرست و مخالفت آنها با واگذاري سرپرستي اين كودكان به كشورهاي بيگانه منتشر كرده است.

كوتاه تر از گزارش
تمساح در نقش نجات غريق 
يكي از اهالي سريلانكا كه فردي است بازنشسته، مدعي است كه يك كروكوديل او را از سونامي نجات داده است.
اوپالي گوناسكرا مي  گويد: به هنگام وقوع فاجعه مهيب سونامي در باغچه خانه خود در ماتارا بود كه ناگهان سر از اقيانوس درآورد.وقتي متوجه زلزله شدم به سرعت با يك دست پايه ميز و با دست ديگر پايه صندلي را گرفتم ، اما آب زيادي وارد خانه من شده بود، سعي كردم خود را روي آب نگه دارم. ناگهان شيء شناوري روي سطح آب توجه من را به خود جلب كرد. گمان كردم كه يك تكه چوپ باشد، خود را به آن رساندم، اما بعد متوجه شدم كه يك تمساح است.
او پس از اينكه 7 ساعت بر پشت كروكوديل سوار بود، كاملا نااميد شده بود، اما كروكوديل ناجي او را صحيح و سالم به ساحل رساند. اين هم امداد ويژه اقيانوس هند!
۲هزار حلزون در كليسا
يك هنرمند شيليايي براي تبليغ نمايشگاه خود 2 هزار حلزون پلاستيكي را به ديوار كليسا چسباند. اگر مسير حلزون ها را تعقيب كنيد در ادامه به گالري هنريكدار خواهيد رسيد. خانم پائولو پودستا بسيار اميدوار است كه رهگذران با دنبال كردن اين مسير حلزوني به نمايشگاه او هم سري بزنند.
او مي گويد: مردم تصور مي كنند من در حال عبادت هستم، چرا كه در جلوي كليسا زانو مي زنم و شروع به چسباندن حلزون ها مي كنم.
روش خوب و كم هزينه اي براي تبليغ است، حداقل از تبليغات روي بيلبوردها خيلي ارزان تر است!

سرقلم
فارنهايت 11/9 منتخب مردم
اگر فيلم هاي مستند حيات وحش را كنار بگذاريم، ساير انواع فيلم هاي مستند از تعداد مخاطبان بسيار محدودي برخوردار هستند. اما حكايت مستند سياسي فارنهايت۱۱‎/۹ كاملا متفاوت است. حتي كساني كه علاقه چنداني به سياست ندارند اين فيلم را تماشا كرده اند و تاكنون در سراسر دنيا طرفداران زيادي پيدا كرده است، ضمن اينكه فارنهايت اولين فيلم مستند است كه فروشي بالاي يكصد ميليون دلار را تجربه مي كند.
اخيرا در يك راي گيري كه با حضور خوانندگان 6 هزار هفته نامه آمريكايي برگزار شد، اين فيلم جايزه اتنخاب مردم را به خود اختصاص داد.
در اين نظرسنجي 21 ميليون نفر از طريق اينترنت بهترين ها را انتخاب كردند.
مايكل مور به هنگام دريافت جايزه خطاب به حضار گفت: اين كشور هنوز هم براي ما است و ما هستيم، نه راست و چپ يا دموكرات و جمهوريخواه. ما خودمان هستيم . براي من اين فرصتي تاريخي است چرا كه در تاريخ 31 ساله مراسم اين جوايز، اين اولين باري است كه يك فيلم مستند به عنوان بهترين فيلم انتخاب مي شود.
فيلم مصائب مسيح ساخته مل گيبسون نيز به عنوان بهترين درام سال انتخاب شد. هر دو فيلم از شانس بالايي براي دريافت جايزه اسكار بهره مند هستند.
البته برخلاف تمام فيلمسازان كه آرزو دارند روزي جايزه اسكار را در دست بگيرند، مل گيبسون اعلام كرده كه فيلم مصائب مسيح را براي كسب جايزه اسكار وارد مبارزه نخواهد كرد.
كارگردان استراليايي مي گويد: براي من اين جايزه با ارزشي است، چون انتخاب مردم است من نمي توانم صرفا براي مخاطب خاص كار كنم.
در بين هنرپيشگان زن سينماي هاليوود، جوليارابرتز براي دهمين بار پياپي موفق شد عنوان محبوبترين هنرپيشه زن را به خود اختصاص داد.
جاني دپ هم همين عنوان را در بخش مردان به دست آورد . زني زيلوگر هم با كسب عنوان محبوبترين كارگردان زن مي تواند زوج هنري خوبي براي مايكل مور باشد. مراسم اعطاي اين جوايز روز يكشنبه در لس آنجلس برگزار شد.
ناگفته نماند كه فيلم كارتوني شرك 2 نيز نه يك جايزه، بلكه 3 جايزه دريافت كرد؛ بهترين فيلم انيميشن، بهترين فيلم كمدي و بهترين فيلمي كه شماره 2 آن ساخته شده است.

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
زيبـاشـهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |