پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۱۸ - Jan 20, 2005
افزايش عيدي و مستمري بازنشستگان
به ۱۵۰و ۱۹۰ هزار تومان
ميزان مستمري ماهانه بازنشستگان با ۴۰ هزار تومان افزايش به ۱۹۰ هزار تومان در ماه رسيد.
اين گزارش همچنين حاكي است با تصويب شوراي عالي تأمين اجتماعي ميزان عيدي بازنشستگان و مستمري بگيران نيز افزايش يافته و به ۱۵۰ هزار تومان بالغ خواهد شد.بنابراين گزارش سازمان تأمين اجتماعي همچنين اعلام كرده است در چارچوب سياست همسان سازي حقوق بازنشستگان و مستمري بگيران تحت پوشش قانون تأمين اجتماعي با بازنشستگان و مستمري بگيران لشكري و كشوري از اواخر بهمن ماه مابه التفاوت نرخ تورم ۲۲ ساله به مستمري بگيران سازمان تأمين اجتماعي پرداخت خواهد شد.
اين گزارش حاكي است پرداخت مابه التفاوت نرخ تورم شامل مستمري بگيران سال هاي ۵۹ تا ۸۱ خواهد شد و مبلغ آن معادل ۳۰ درصد تورم هاي اين سالهاست.
شرح تفصيلي اين خبر را مي توانيد در صفحه ۶ امروز بخوانيد.

طي مراسمي با حضور شخصيت هاي سياسي، علمي و فرهنگي انجام شد
تقدير از ۴ دهه تلاش علمي دكتر رضا داوري اردكاني
دكتر داوري: راه آينده ما با تفكر و توجه، به توانايي ها و ناتوانايي ها گشوده مي شود .با تفكر است كه مي توان به موفقيت انديشيد
000540.jpg
گروه علمي فرهنگي: مراسم تقدير از ۴ دهه تلاش علمي دكتر رضا داوري اردكاني، چهره شاخص عرضه فكر و انديشه فلسفي كشور، با حضور جمعي از مقامات و شخصيت هاي سياسي، فرهنگي و دانشگاهيان به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگي برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما، در اين مراسم كه با سخنان رئيس مجلس شوراي اسلامي، رئيس هيأت مديره انجمن آثار و مفاخر فرهنگي، رئيس دانشگاه پيام نور و چند تن از استادان بلند پايه دانشگاه همراه بود، لوح زرين و هدايايي به اين فيلسوف كشورمان اعطاء شد.
همچنين احمد مسجد جامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با ارسال پيامي از مقام علمي رئيس فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي تقدير كرد و اظهار داشت: از وجوه بارز شخصيت استاد تأكيد بر جايگاه تفكر و ضرورت آن در هر گونه دستاورد علمي و اجتماعي است به زبان خود ايشان، «راه آينده ما با تفكر و توجه، به توانايي ها و ناتوانايي ها گشوده مي شود .با تفكر است كه مي توان به موفقيت انديشيد. مطالعات ايشان همواره توأم با تعلق خاطر و دلبستگي به تاريخ تفكر و فرهنگ و تمدن ايران و اسلام است. اين انديشه ور گرامي در طول حيات پربار خود لحظه اي از تحقيق و پژوهش باز نايستاده و سنگر تعليم و تربيت را رها نساخته و گام هاي بلندي را در توسعه كرانه هاي دانش و ايجاد نهادهاي فردي و اجتماعي علم و فرهنگ برداشته است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كه در سفر حج به سر مي برد، از عدم امكان حضور در مراسم تقدير از دكتر داوري اردكاني ابراز تأسف كرده، نوشت: جامعه علمي ايران اسلامي، به فرزانگاني چون ايشان به خود مي بالد و نيك آگاه است كه آن استاد ارجمند عمر عزيز و پربار خويش را در راه اعتلاي فكر و انديشه و علم و فرهنگ اين سرزمين نهاده است.
دكتر رضا داوري اردكاني خرداد ۱۳۱۲ در اردكان به دنيا آمد و پس از طي دوره آموزشي در دانشسرا، موفق به اخذ ليسانس فلسفه شد و در محضر استاداني چون دكتر فاضل توني و سيد محمد كاظم عصار به تحصيل مشغول شد و در سال ۱۳۳۷ وارد دوره دكتراي فلسفه گرديد.
وي پس از اخذ دكترا، به عنوان استاديار فلسفه از آموزش و پرورش به دانشكده ادبيات منتقل شد. وي در سال ۱۳۴۶ استاديار، در سال ۱۳۵۰ دانشيار و در سال ۱۳۶۲ به مرتبه استادي دانشگاه تهران نايل شده و هم اكنون رياست فرهنگستان علوم را عهده دار است.
از اين استاد فرهيخته ۲۴ عنوان كتاب علمي و قريب به يكصد مقاله داخلي و خارجي تأليف شده كه از آن جمله مي توان به كتاب مقام فلسفه در تاريخ دوره اسلامي ، دفاع از فلسفه ، فلسفه در قرن بيستم ، فلسفه در بحران ، انديشه و تمدن غربي و انسان و فلسفه معاصر اشاره كرد.
به گزارش خبرنگار ما به همين مناسبت كتاب زندگي نامه و خدمات علمي و فرهنگي اين دانشمند فرزانه به حجم حدود ۲۴۰ صفحه منتشر شد.

از سوي وزارت علوم اعلام شد:
ابلاغ آيين نامه جديد دكترا و نحوه
تغيير رشته در دانشگاه ها
گروه علمي فرهنگي: اشتغال به تحصيل بيش از يكصد دانشجو در مقاطع كارشناسي ارشد و دكتراي دانشگاه هاي كشور، به تبع اجراي سياست توسعه تحصيلات تكميلي ضرورت بازنگري در شيوه هاي جذب دانشجوي دكتراي تخصصي و اصلاح محتواي اين دوره ها را بالاخره نزد مسئولان و گردانندگان نظام آموزش عالي كشور محسوس ساخت، چنان كه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري را به تدوين آيين نامه اي جديد واداشت.
به گزارش خبرنگار ما، در حالي كه اساس گسترش دوره هاي تكميلي در دانشگاه ها، توسعه تحقيقات و تربيت محققان و متخصصان رشته هاي مختلف به شمار مي رفت، اما تعداد زياد واحدها از يك سو و برتري بعد آموزش بر تحقيقات و تفكيك ميان اين دو، يكي از ضعف هاي دوره دكترا در دانشگاه هاي كشور محسوب مي شد.بر اساس اين گزارش، آيين نامه جديد دكتراي تخصصي دانشگاه ها كه چندي پيش به تصويب رسيد و به زودي به دانشگاه ها ابلاغ مي شود، ضمن واگذاري اختيارات بيشتر به دانشگاه ها طول دوره دكترا و تعداد واحدهاي آن را كاهش داده است. بر اساس آيين نامه جديد دانشجوي دكتراي تخصصي به محض ورود به اين دوره در همان ترم اول موضوع رساله خود را مشخص و كار پژوهشي را آغاز مي كند و واحدهاي آموزشي وي بر اساس موضوع تحقيقاتي انتخابي تعيين مي شود.به گزارش خبرنگار ما از دفتر امور آموزشي و تحصيلات تكميلي وزارت علوم، تقويت بعد پژوهش در دوره هاي دكتراي تخصصي از جمله ويژگي هاي ديگر آيين نامه جديد محسوب مي شود.بر اساس اين گزارش، تغيير رشته دانشجويان كارداني و كارشناسي در صورت موافقت گروه آموزشي مربوطه در يك گروه آزمايشي و همان دانشگاه  امكان پذير است.
برا ساس آيين نامه آموزشي مي بايست دانشجوي متقاضي حداقل و حداكثر واحدهاي دوره را گذرانده باشد.همچنين نمره آزمون ورودي متقاضي نبايد از نمره آزمون پايين ترين فرد پذيرفته شده در سهميه و رشته مورد تقاضا در همان سال كمتر بوده و با توجه به حداكثر مدت مجاز تحصيل، متقاضي امكان گذراندن واحدهاي درسي رشته جديد را داشته باشد.تغيير رشته در مقاطع تحصيلي همسطح، صورت مي گيرد و در غير اين صورت تغيير رشته فقط از مقطع بالاتر به مقطع پايين تر امكان پذير است.

اميد به حيات معلم مدرسه سفيلان افزايش يافت
فارس: رئيس آموزش و پرورش چهار محال و بختياري از افزايش اميد به حيات معلم مدرسه روستاي سفيلان خبر داد.
اكبر سعيدي ضمن اعلام اين مطلب گفت: اميدواري به حيات خسروي به ۳۰ تا ۴۰ درصد رسيده كه پيش بيني مي شود تا يك ماه ديگر نيز در كشور آلمان اقامت داشته باشد. بر اساس اطلاعاتي كه از همراه يزدان خسروي سرباز معلم مدرسه روستاي سفيلان در كشور آلمان به دست آمده پاي راست وي از كف پا تا جايي از ران كه سوخته شده پوست گذاري شده است. وي در ادامه گفت: پاي چپ او را نيز صبح ديروز عمل  كردند و پس از مرحله پوست گذاري به ترتيب دست چپ و راست وي را نيز عمل كرده و قسمتهاي سوختگي را از نظر پوستي ترميم مي كنند . رئيس آموزش و پرورش چهارمحال و بختياري اظهار داشت: پروفسور جراح خسروي اعلام كرده بود كه پيش از اين عفونت وارد بدن او شده بود كه با مهار پزشكان اجازه پيشرفت به آن داده نشده است. سعيدي افزود: خسروي به مدت يك ماه به منظور بهبودي در حالت بيهوشي به سر خواهد برد.

همه كودكان يتيم تا پايان برنامه چهارم
صاحب سرپرست مي شوند
000546.jpg
گروه اجتماعي:سرپرست كميته امداد از اجراي برنامه هاي حمايتي و طرح بهبود تغذيه كودكان در ۱۴ استان كشور به منظور مقابله با سوءتغذيه كودكان زير پوشش خبر داد.
به نقل از روابط عمومي كميته امداد خميني(ره) براساس اين طرح كميته امداد اقدام به اجراي برنامه حمايتي خاص و اهداي سبد غذايي به خانواده هاي تحت حمايت خود كرده است.
به گفته سيد رضا نيري طرح بيماريابي، طرح بهداشت خانواده، بهداشت دانش آموزان ، بهداشت ازدواج ، كنترل مواليد ، بهداشت رواني و بهداشت فردي نيز از ديگر طرح هاي بهداشتي در دست اجرا توسط كميته امداد امام خميني(ره) است.
همچنين معاون حمايت خانواده كميته امداد امام خميني (ره) از قرار گرفتن تمامي كودكان بي سرپرست تحت پوشش كميته امداد تا پايان برنامه چهارم خبر داد و گفت: همه اين كودكان داراي سرپرست مي شوند.
حسين بحيرايي با اشاره به وجود ۵۰۰ هزار كودك بي سرپرست تحت پوشش كميته امداد افزود: تا كنون ۱۷۰ هزار نفر از اين تعداد تحت حمايت هاي مردمي در داخل و خارج كشور قرار گرفتند. وي تصريح كرد: ۸ هزار و ۴۰۰ نفر از حاميان كودكان بي سرپرست در خارج از كشور و توسط سايت هاي كميته امداد نسبت به انتخاب كودكان اقدام كرده و آنها را تحت پوشش قرار دادند. معاون حمايت كميته امداد امام خميني (ره) همچنين با اشاره به حمايت ۶ هزار نفر در كشورهاي حاشيه خليج فارس از كودكان بي سرپرست كشور گفت: زمينه آن فراهم شده تا هر فردي از هر جاي كشور امكان انتخاب كودك يتيم و حمايت او را حداقل با ماهيانه ۱۰ هزار تومان تقبل كند. وي خاطرنشان كرد: خانواده هاي حامي كودكان بي سرپرست همچنين زمينه اشتغال اين كودكان را از طريق آموزش هاي شغلي و يا سپردن سرمايه انجام داده اند.

معاون پشتيباني و مجلس سازمان بهزيستي خبر داد:
كمك ۲ هزار و ۶۶۶ ميلياردي از صندوق
ذخيره ارزي به زنان و كودكان بي سرپرست
000543.jpg
ايسنا:معاون پشتيباني و مجلس سازمان بهزيستي كشور از ابلاغ اختصاص اعتبار برداشت شده از صندوق ذخيره ارزي براي كمك به زنان و كودكان بي سرپرست، از سوي مجلس شوراي اسلامي به دولت خبر داد.
علي اصغر كار انديش در اين باره توضيح داد: اختصاص ۲ هزار و ۶۶۶ ميليارد و ۸۶۰ ميليون ريال از صندوق ذخيره ارزي براي كمك به زنان و كودكان بي سرپرست از سوي مجلس جهت اجرا به دولت ابلاغ شد.
وي با اشاره به اين كه اعتبار فوق براي ۶ ماهه دوم سال ۸۳ در نظر گرفته شده است ، گفت: بر اين اساس در اجراي موازين ماده ۶ آيين نامه قانون زنان و كودكان بي سرپرست تا مبلغ ارزي فوق به منظور افزايش مستمري معيشت ماهانه خانوارهاي تحت پوشش دستگاههاي حمايتي پرداخت مي شود.
معاون سازمان بهزيستي تصريح كرد: آيين نامه اجرايي اين قانون ظرف مدت يك ماه آينده توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور با همكاري سازمان بهزيستي و كميته امداد تهيه و به تصويب هيات وزيران مي رسد.

رئيس جمهوري: پيوندي كه نسل ها را به هم نزديك مي كند
پيوندي مردم سالار و متكي بر گفت وگوست
گروه اجتماعي: رئيس جمهور در پيامي به همايش ملي مناسبات نسلي در ايران گفت: از ياد نبريم كه نه هويتمندي به معناي ماندن در گذشته است و نه پويايي به معناي نفي گذشته، پيوندي كه نسل ها را به هم نزديك مي كند پيوندي مردم سالار و متكي برگفت وگو است.
رئيس جمهور در اين پيام كه توسط دكتر علي منتظري رئيس جهاد دانشگاهي قرائت شد، گفت: پيوند مردم سالارانه و با گفت وگو ، هم پويا و هم نوگراست و هم ريشه دار و هويت جو كه با«قدرت نقد و نقد قدرت» امكان فهم ديگري را مي يابد و فاصله ميان نسل ها را كاهش مي دهد و درك اين حقيقت رفتار مسئولان و حتي آحاد شهروندان را بهبود مي بخشد و توان ملي براي پيشرفت معنوي و مادي كشور را به بالاترين سطوح مي رساند. وي در اين پيام افزود: در دوراني كه مهمترين ويژگي هاي آن «فشردگي زمان» ، «نزديكي مكان» و درهم آميختن «جهان زيست ها» مي باشد. هر جامعه اي چه بخواهد و چه نخواهد با پرسش هاي تازه اي در باب «هويت» و مناسبات نسلي و انسجام اجتماعي روبه روست.
رئيس جمهور گفت: ما ملتي ريشه دار و برخوردار از فرهنگ ديرين و زنده و هويتي پويا و مشروعيت بخش هستيم، هويتي كه با سازگاري دو عنصر اسلامي و ايراني حتي در گذرگاه هاي حساس تاريخي همواره همراه بوده است و اين قدرت هويت بخش فرهنگي، مي تواند در عصر پرشتاب جهاني شدن نيز به ظرفيت و زبان همبستگي ميان نسل ها و بخش هاي مختلف تبديل شود. خاتمي گفت: آنچه ديروز موجب تحرك و بقاي ملت بود امروز هم، برانگيزاننده و انسجام دهنده او خواهد بود و كوشش ماندگار امام خميني در
گرد آوردن نسل هاي گوناگون پيرامون يك سخن مشترك، خود مبين امكان و ارزندگي پيوند ميان نسل هاست. پيوندي كه بر هويت و داشته هاي مشترك استوار است و مي تواند ظرفيت هاي جديد و حماسه هاي شگفت  خلق كند.
رئيس جمهور در بخش ديگري از اين پيام اظهار داشت: خوشبختانه امروز مي توان ادعا كرد كه موضوع گسستگي يا پيوستگي ميان نسل ها، فراتر از سليقه ها و پيشداوري هاي غيرعلمي رفته و در متن پژوهش هاي دانشگاهي قرار گرفته است و اكنون وقت آن رسيده است كه مراكز و محافل علمي، گامي فراپيش نهند و شيوه ها و راهكارهايي براي گفت وگو و پيوند ميان نسل ها عرضه دارند.
در ادامه مراسم افتتاحيه همايش ملي مناسبات نسلي در ايران، دكتر كرمي دبير همايش ملي مناسبات نسلي در ايران گفت: مسئله مناسبات نسلي با توجه به شرايط خاص جامعه ما متفاوت از جوامع ديگر مطرح بوده و پيشنهاد بررسي اين مسأله توسط رئيس جمهور به پژوهشكده علوم انساني و اجتماعي جهاد دانشگاهي صورت گرفت كه در اين راستا پژوهشكده طي بيش از ۴ سال كار پژوهشي و تحقيقي با همكاري و حمايت نهادها و سازمان هاي مختلف اقدام به برگزاري همايش ملي مناسبات نسلي در ايران نمود.
همچنين تحقيقات نشان مي  دهد ما در ايران شكاف نسلي و انقطاع نسلي نداريم، بلكه تفاوت نسلي داريم.
همچنين رحيم عبادي، رييس سازمان ملي جوانان، در اين مراسم گفت: اين تفاوت نسلي كه از آن حرف مي  زنيم، تفاوتي است كه در ارزش  ها و نگرش  ها و شاخص هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي وجود دارد.
وي افزود: از ويژگي  هاي دولت خاتمي، به رسميت شناختن مناسبات نسلي در جامعه ما بود و اين موجب به رسميت شناختن حقوق جوانان شد. عبادي افزود: اين به رسميت شناختن مناسبات نسلي موجب شده تا بزرگتر  ها به واقعيت  هاي دوران جواني، بيشتر اهميت بدهند.

ميانگين دريافتي و عيدي سال آينده
مستمري بگيران تأمين اجتماعي اعلام شد
ايسنا: مديركل فرهنگي- اجتماعي بازنشستگان و مستمري بگيران سازمان تأمين اجتماعي اعلام كرد ميانگين دريافتي ماهانه مستمري بگيران از ۱۵۰ هزار تومان در سال جاري به حدود ۱۹۰ هزار تومان در سال آينده افزايش مي يابد.
ميراعلائي ضمن اعلام اين خبر افزود: در سال جاري مجموع دريافتي مستمري بگيران حتي با حداقل حقوق (۱۰۶ هزار تومان) و با احتساب ساير كمك ها شامل حق عائله مندي، بن و عيدي كمتر از ۱۵۰ هزار تومان نبود كه اين رقم به ۱۹۰ هزار تومان افزايش مي يابد.
وي همچنين در خصوص پرداخت مابه التفاوت نرخ تورم ۲۲ ساله به مستمري بگيران سازمان تأمين اجتماعي گفت: بخشنامه مربوط به همترازي حقوق مستمري بگيران از طريق پرداخت ۳۰ درصد تورم سالهاي ۵۹ تا اول آبان سال ۸۱ تا سقف ۸۰ هزار تومان جهت جبران بخشي از اين تورم با احتساب فرمول محاسبه اين رقم متناسب با ۴۰ ميليارد تومان بودجه مصوب در حال تدوين است كه تلاش خواهد شد دهه فجر امسال به كليه شعب ابلاغ شود.
ميراعلائي با اشاره به همترازي حقوق بازنشستگان و مستمري بگيران مؤسسات و شركتهاي دولتي تحت پوشش قانون تأمين اجتماعي به ايسنا گفت: بخشنامه هاي قبلي مربوط به همترازي، اين شركتها را شامل نمي شدند اما به منظور رفع تبعيض ميان آنها و ساير مشمولين، در بخشنامه جديد، اين گروه نيز قرار مي گيرند.
وي در ادامه در خصوص عيدي مستمري بگيران و بازنشستگان افزود: براساس مصوبه دولت عيدي مستمري بگيران و بازنشستگان امسال به ۱۵۰ هزار تومان افزايش مي يابد كه در صورت تصويب نهايي در شوراي عالي تأمين اجتماعي همين ميزان عيدي براي مستمري بگيران سازمان نيز پرداخت خواهد شد.

در صورت تصويب هيأت دولت
اعتبار گواهينامه رانندگي تا ۵ سال كاهش مي يابد
در آيين نامه جديد مقرر شده است كه براي متقاضياني كه اولين بار گواهينامه مي گيرند، يك سال به صورت آزمايشي صادر شود
گروه اجتماعي: ايجاد تسهيلات جديد براي متقاضيان جوان گواهينامه رانندگي و افراد كم بينا و يا نابينا از يك چشم و همچنين محدوديت براي ساير متقاضيان گواهينامه رانندگي از برنامه هاي راهنمايي و رانندگي كشور است.
سردار محسن انصاري در گفت وگو با مهر با بيان اين كه آيين نامه جديد راهنمايي و رانندگي در كميسيون زيربنايي هيات دولت همچنان در حال بررسي است و در صورت تصويب و ابلاغ آن احتمالا از ابتداي سال آينده به اجرا درخواهد آمد، گفت: در حال حاضر هيچ محدوديت سني براي صدور گواهينامه رانندگي وجود ندارد در حالي كه در آيين نامه جديد ۷۰ سالگي مرز صدور گواهينامه خواهد بود .
معاون راهنمايي و رانندگي ناجا با بيان اين مطلب افزود : بر اساس آيين نامه جديد راهنمايي و رانندگي براي افراد ۱۸ سال و بالاتر كه براي نخستين بار قصد اخذ گواهينامه را دارند ، يك سال اول گواهينامه به صورت آزمايشي صادر خواهد شد ضمن اين كه براي هر بار اخذ گواهينامه نيز بايد معاينات پزشكي دقيقي صورت بگيرد در حالي كه در آيين نامه فعلي صرفا به معاينات ظاهري و يك معاينه چشم متقاضيان بسنده مي شود كه در آيين نامه جديد اين امر مهم مد نظر قرار خواهد گرفت .
وي با تاكيد بر اين كه مدت اعتبار گواهينامه هاي رانندگي در آيين نامه جديد به ۵ سال كاهش خواهد يافت ، اظهار داشت : در آيين نامه فعلي گواهينامه هاي رانندگي هر ۱۰ سال يك بار تمديد مي شود در حالي كه اين امر در آيين نامه جديد تا ۷۰ سالگي هر ۵ سال يك بار و از ۷۰ سالگي هر دو سال يك بار بايد تمديد شود چرا كه با افزايش سن معيارهاي پزشكي نيز متفاوت تر شده و رانندگي نيز در اين وضعيت دشوارتر مي شود.
سردار انصاري با بيان اين كه در آيين نامه جديد راهنمايي و رانندگي آموزش اجباري خواهد شد، تاكيد كرد: در حال حاضر آموزش اجباري نيست و براي متقاضيان در صورت داشتن مهارت نسبي نيز گواهينامه صادر مي شود در حالي كه در آيين نامه جديد گذراندن دوره آموزشي در آموزشگاهها اجباري خواهد شد.
همچنين رئيس  اداره  صدور گواهينامه  رانندگي  نيروي  انتظامي  گفت : افرادي  كه  از توانايي  كامل  جسماني  براي  رانندگي  بهره مند نيستند، مي توانند با استفاده  از وسايل  كمكي  گواهينامه  دريافت  و رانندگي  كنند.
سرهنگ  حسن  پوده  در اين  باره  گفت : متقاضيان  دريافت  گواهينامه  كه  با مشكلات  جسماني  به ويژه  كم  بينايي  روبه رو هستند، مي توانند با استفاده  از آئينه هاي  مخصوص  رفع  نقص  بينايي، كلاچ  و ترمز دستي، فرمان  هيدروليك  و دنده هاي  اتوماتيك  در خودروها آموزش  ببينند و گواهينامه  دريافت  كنند.
وي  با تأكيد بر اين  كه  حداقل  بينايي  لازم  دو چشم  براي  دريافت  گواهينامه  پايه  دو ۱۲ دهم  و گواهينامه  پايه  يكم  ۱۴ دهم  است .
افزود: افرادي  كه  داراي  يك  چشم  بينا هستند نيز مي توانند با نصب  آئينه هاي  مخصوص  در خودرو و رفع  نقص  بينايي  تقاضاي  دريافت  گواهينامه  كنند.
رئيس  اداره  صدور گواهينامه  نيروي  انتظامي  گفت: هم اكنون  دو آموزشگاه  در شهر تهران  اقدام  به  آموزش  متقاضيان  معلول  و كم توان  مي كنند.
سرهنگ  پوده  افزود: متقاضيان  معلول  و كم توان  براي  شركت  در كلاسهاي  آموزشي  و دريافت  گواهينامه  بايد پس  از دريافت  معرفي  نامه  از شهرك  آزمايش  به  آموزشگاههاي  مربوط  مراجعه  مي كنند.
برپايي بازارچه خيريه به نفع بيماران ام.اس
و كودكان بي سرپرست
گروه اجتماعي:بازارچه خيريه اي با همكاري انجمن ام.اس ايران در راستاي خودكفايي و كمك به معيشت خانواده از تاريخ ۲۹ دي ماه تا تاريخ اول بهمن ماه در خيابان انقلاب _ خيابان وصال شيرازي _ پلاك ۵۸ برپاست.
همچنين بازارچه خيريه اي با نام «جشن آرزوها» از تاريخ ۸ الي ۱۰ بهمن سال جاري در محل مركز نگهداري كودكان بي سرپرست شهيد قدوي واقع در خيابان نياوران _ بعد از سه راه ياسر _ جنب گل سنگ،  خيابان شهيد بهروز تبريزي پلاك ۱۱ برگزار مي شود.
مشاوري جديد در راه است
مشكلاتتان را با اين تلفن در ميان بگذاريد
مهر: همزمان با فرارسيدن عيد سعيد قربان تلفن صداي مشاور توسط گروه مشاور دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي راه اندازي مي شود.
دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي اعلام كرد، متقاضيان در سراسر كشور مي توانند از تاريخ سوم بهمن ماه (عيد سعيد قربان) مشكلات خود را در زمينه مسائل تحصيلي، خانوادگي، ازدواج،  زناشويي و ... از ساعت ۹ تا ۱۲ روزهاي شنبه تا چهارشنبه ضمن تماس با تلفن ۲۴۲۹۷۲۷ با مشاوران در ميان بگذارند.

اختيارات تازه اي به داروخانه هاي خصوصي داده شد
ايلنا: دبير انجمن داروسازان ايران اعلام كرد: به زودي، انحصار توليد برخي داروهاي كمياب در داروخانه  هاي دولتي از بين مي  رود.
سيد جمال سعيد واقفي، دبير انجمن داروسازان ايران، در گفت و گو با ايلنا، گفت: فلسفه وجودي راه  اندازي داروخانه  ها توليد دارو است؛ اما توليد برخي داروها در انحصار داروخانه  هاي خاص است.وي افزود: در اين مدت، توليد داروهاي كمياب در اختيار داروخانه  هاي دولتي بوده و داروخانه  هاي خصوصي اجازه توليد داروهاي مذكور را نداشتند.به گفته واقفي، تاكنون حق داروخانه  ها از آنان گرفته شده بود كه خوشبختانه با توجه ويژه مسئولين وزارت بهداشت، اين حق به داروخانه  ها بازگشت.وي خاطر نشان كرد: به دليل انحصار توليد برخي داروهاي كمياب در داروخانه  هاي دولتي، افراد ناچار بودند براي تهيه اين داروها حتما به داروخانه  هاي دولتي مراجعه كنند.وي خاطر نشان كرد: داروخانه  ها طبق قانون مجازند كه تمام داروهايي را كه در ليست دارويي كشور موجود است توليد كنند، اما تاكنون به اين قانون عمل نمي شد.
به گفته واقفي،با اعمال دستورالعمل جديد، اميدواريم بتوانيم داروهاي مجاز را در تمام داروخانه  هاي كشور تهيه كنيم.

اجراي طرح جامع پيشگيري از اعتياد
واحد مركزي خبر: طرح  جامع  پيشگيري  از اعتياد مشاركتي  مدرسه  محور امسال  در يكهزار مدرسه  دوره  ابتدايي ، راهنمايي  و متوسطه  كشور اجرا مي شود.
مدير پيشگيري  از آسيب هاي  اجتماعي  و مواجهه  با بلاياي  طبيعي  وزارت  آموزش  و پرورش  در باره هدف هاي اين طرح گفت : اين  طرح  به  منظور افزايش  توانمندي  برنامه ريزي ، تأمين  منابع ، اجرا، پايش  و ارزشيابي  فعاليت هاي  پيشگيري  و ارتقاي سلامت  در مدارس  اجرا مي شود.
دكتر «حسين  خنيفر» افزود: اين  طرح  به صورت  نامتمركز، محله اي ، مشاركتي  و با تشكيل  گروه هايي  متشكل  از دانش آموز، معلم  و والدين  به  اجرا در مي آيد.
وي  اظهار داشت  : طرح  جامع  پيشگيري  از اعتياد، سال  تحصيلي   ۸۲- ۸۱ به  صورت  آزمايشي  در سه  استان  كردستان ، فارس  و هرمزگان  با پيشنهاد و همكاري  سازمان  بهزيستي  كشور و مشاركت  دفتر پيشگيري  وزارت  آموزش  و پرورش  آغاز شده  است .
وي  توضيح  داد: در اجراي  اين  طرح ، دانش آموزان  با مهارت هاي  مقابله  با اعتياد آشنا مي شوند و قادر خواهند بود بهترين  تصميم  را براي  مقابله  با رفتارهاي  پرخطر از جمله  اعتياد بگيرند.

جسته ، گريخته
ضرب المثل هاي بهداشتي هم ساخته مي شود
واحد مركزي خبر: محققان  مي گويند با توجه  به  گيرايي  ضرب  المثل ها بايد ضرب المثل هاي  جديدي  با پيام هاي  بهداشتي  ساخته  شود تا از اين  طريق  بتوان  بر رفتارهاي  بهداشتي مردم  تأثير گذاشت . به  نوشته  پايگاه  اينترنتي  دانشگاه  تورنتو محققان  اين  دانشگاه  مي گويند به  ياد آوردن  ضرب المثل هاي  جديدي  كه  ساخته  مي شوند بايد مبتني  بر يافته ها و پژوهش هاي  علمي  باشند و نه  مشاهداتي  كه  ممكن  است  مبناي  صحيح  علمي  نداشته  باشند هم  چنين  يكي  از محققان  اين  دانشگاه  به  كمك  همسر خود تلاش  براي  ساخت  چنين  ضرب المثل هايي  را آغاز كرده اند.
پزشكان ايراني در آذربايجان به اتاق عمل مي روند
ايرنا: نخستين عمل جراحي پيوند كليه در جمهوري آذربايجان، توسط پزشكان ايراني در روزهاي ۲۰ و ۲۱ ژانويه(برابر ۱ و ۲ بهمن ماه) در بيمارستان مركزي باكو انجام مي شود.
به گزارش سفارت ايران در باكو، يك هيأت پزشكي پنج نفره به سرپرستي «علي تقي زاده افشاري» جراح پيوند كليه و رئيس دانشگاه علوم پزشكي اروميه روز سه شنبه وارد جمهوري آذربايجان شد.
تفاوت ميان محبت مادران جوان و مسن
واحد مركزي خبر: محققان مي گويند مادران بسيار جوان كمتر به كودك خود ابراز محبت مي كنند و بيشتر به رفع نيازهاي كودك توجه نشان مي دهند. مادراني كه سن بيشتري دارند عواطف خود را نسبت به كودك بيشتر نشان مي دهند؛ در حالي كه مادران بسيار جوان اغلب به كارهايي مانند مرتب كردن لباس كودك و ديگر نيازهاي كودك اهميت بيشتري مي دهند.
پزشكان عمومي خانه دار مي شوند
ايلنا: رئيس انجمن پزشكان عمومي، اعلام كرد همزمان با عيد سعيد قربان عمليات پروژه مسكوني پزشكان عمومي روز جمعه افتتاح مي شود.
حسن هويدا گفت: شركت تعاوني مسكن انجمن پزشكان عمومي ايران، با هدف تأمين مسكن جامعه پزشكي كشور در صدد افتتاح پروژه هاي مسكوني است.
به گفته هويدا، اين پروژه كه «آفتاب» نام دارد، همزمان با عيد سعيد قربان با حضور مسئولين علمي كشور افتتاح مي شود.
پزشكان عمومي مي توانند با عضويت در شركت هاي تعاوني مسكن انجمن، از تسهيلات مذكور استفاده كنند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |