پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۱۸ - Jan 20, 2005
وزير خارجه جديد آمريكا:
سياست هاي ايران در تعارض كامل
با سياست هاي آمريكاست
بوش در آغاز رسمي دور دوم رياست جمهوري خود
امروز رئوس سياست هاي چهار سال آينده كاخ سفيد را اعلام مي كند
000498.jpg
موضوع تهديدهاي آمريكا عليه ايران نيز روز گذشته بخشي از حجم خبرهاي خبرگزاريهاي ايران و جهان را به خود اختصاص داد.
پس از گزارش مجله نيويورك، روز گذشته كاندو ليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا كه در جلسه كميته روابط خارجي سناي آمريكا مواضع و سياست هاي خود را اعلام مي كرد، به بحث ايران نيز پرداخت و جهان را به انجام اقداماتي براي ممانعت از آنچه ساخت تسليحات هسته  اي توسط ايران و كره شمالي ناميد، فراخواند.
وي گفت: ما بايد در تاكيد براينكه ايران و كره شمالي بايد بلند پروازي هاي تسليحات هسته اي خود را رها كنند متحد بمانيم و را ه صلح  آميز را برگزينيم.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، وي در خصوص سياست كنوني آمريكا در مقابل ايران و كره شمالي تنها ابراز اميدواري كرد كه سياست كنوني واشنگتن كه بر پايه اعتماد بر ميانجي گري اروپايي ها با ايران و مذاكرات سران گروه شش با كره شمالي است، مثمرثمر باشد.
رايس در مورد ايران گفت: واشينگتن نفوذ كمي دارد؛ با اين حال با فرانسه، آلمان و انگليس براي يافتن استراتژي كه تهران را مسئول و پاسخگو سازد، همكاري مي كند.
وي تهديد كرد: اگر ايراني ها به عنوان اولين اقدام ثابت  نكنند كه قصد عمل به قوانين و تعهدات بين المللي را دارند ما آنها را به شوراي امنيت سازمان ملل متحد ارجاع مي دهيم.
رايس افزود: در بعضي موارد، شوراي امنيت، دقيقا همان جايي است كه لازم است برويم.
وزير امور خا رجه آينده آمريكا تصريح كرد: واشينگتن خواستار آن است كه ايران در مقابل تعهدات بين المللي خود پاسخگو باشد؛ هدف آ مريكا اين است كه نظامي در ايران حاكم باشد كه نسبت به نگراني هاي ما در خصوص سياست اين كشور كه ۱۸۰ درجه مخالف منافع ماست، پاسخگو باشد.
وي ادعا كرد: اين جدال به معني آن است كه ايران بايد تعهدات تسليحات هسته اي و اين حقيقت را كه رهبران القاعده در آنجا هستند و آنها از حزب الله لبنان، تروريسم و فلسطين حمايت مي كنند و مخالف روند صلح خاورميانه هستند، بر عهده بگيرد.
براساس اين گزارش، «كوندوليزا رايس» از ايراني هايي كه از رژيمي كه مايل به انجام آرمان هاي خود نيست و وضعيت حقوق بشري رقت انگيزي دارد رنج مي برند قدرداني كرد.
وزير خارجه انگليس:
راه حل سياسي بهترين گزينه
حل مساله  هسته اي ايران
وزير امور خارجه انگليس در واكنش به امكان حمله نظامي آمريكا به ايران، با غيرقابل تصورخواندن اين حمله، گفت: «راه حل مورد مذاكره كه در آن دو طرف احساس تعلق كنند، در جهت بهترين منافع ايران و جامعه بين الملل ا ست.»
روزنامه انگليسي «اينديپندنت» در شماره ديروز خود نوشت: «جك استراو» در خلاصه اي از اسنادي كه به نمايندگان پارلمان انگليس ارائه شد و در آن به بن بست هسته اي دو ساله ايران اشاره شده بود، اعلام كرد مذاكره نسبت به راه حل تحميلي، تضمين قويتري را در مورد رفتار آينده مي دهد و احتمال بيشتري وجود دارد كه اعتماد درازمدت بتواند روابط گسترده تري را براي پيشرفت مثبت ايجاد كند.
اين اظهارات استراو در حالي بيان مي شود كه وزارت دفاع آ مريكا (پنتاگون) از گزارش مجله« نيويوركر »مبني بر اينكه تيم هاي ويژه آمريكا به منظور شناسايي سايت هاي هسته اي ايران و حمله هوايي به آنها، از نيمه  سال گذشته در اين كشور فعاليت مي كنند، انتقاد كرد.
همچنين استراو در گفتگو با روزنامه فايننشال تايمز چاپ لندن اخبار مربوط به برنامه  ريزي وا شنگتن براي هدف قرار دادن برخي مراكز در اين كشور را« شايعات خنده آ ور»توصيف كرد.
000501.jpg
استراو تصريح كرد ترديد دولت آمريكا به عملي بودن توافق هسته اي اروپا با ايران كا ملا اشتباه است.
وي گفت: آ نها كه گمان مي كنند مذاكرات ايران موجب بروز چنددستگي در ميان جامعه اروپا خواهد شد در اشتباهند و آ نها نيز كه گمان مي كنند ما در مذاكرات خود با ايران به نتيجه نخواهيم رسيد اشتباه مي كنند.
بوش با اروپايي ها همكاري مي كند
سخنگوي كاخ سفيد با طرح اين اتهام تكراري كه ايران برنامه سلاح هاي هسته  اي دارد، گفت: جورج بوش براي يافتن راه حلي ديپلماتيك در حل برنامه سلاح هاي هسته اي ايران با متحدين اروپايي اش همكاري خواهد كرد.
خبرگزاري رويتر با اعلام اين خبر به نقل از اسكات مك كللان،  سخنگوي كاخ سفيد ادامه داد: ما در رابطه با ايران نگراني هايي داريم، دنبال كردن برنامه سلاح هاي هسته اي، تمايل براي توليد موشك هاي بالستيك با برد بيشتر، از موارد نگراني  ما هستند و ما (!) نگراني هايمان را مطرح كرده ايم.
روزنامه دي ولت:
استراتژي آمريكا و اروپا متفاوت است
روزنامه« دي- ولت »نوشت: معاون فراكسيون حزب سوسيال دموكرات آلمان در پارلمان اين كشور از آمريكا خواست تا صريحا برنامه اش درباره ايران را براي شركايش در ناتو توضيح دهد.
گرنوت ارلر، معاون فراكسيون حزب سوسيال دموكرات آلمان در پارلمان اين كشور در گفتگو با اين روزنامه چاپ آلمان اظهار داشت: چنانچه قرار باشد سياست آمريكا در عراق براي ايران به گونه اي جدي پيگيري شود، اين مساله نه تنها بر روابط آلمان و آمريكا كه بر روابط با كل متحدان غربي تاثير قابل توجهي خواهد گذاشت.
ارلر ادامه داد: حملات نظامي براي پيشبرد منافع آمريكا نمي تواند استراتژي ناتو باشد.
اين كارشناس سياست خارجي حزب سوسيال دموكرات آلمان به راه انداختن تهديدات براي حمله نظامي را ناهماهنگ با موضع اتحاديه اروپا دانست كه مي خواهد با ايران بر سر برنامه هسته اي اش معامله كند.
ا ين كارشناس تصريح كرد كه از طريق اعمال فشار نظامي كه آمريكا آشكارا آن را دنبال مي  كند، راه حل مفيدي براي مساله ارايه نخواهد شد و حتي در بهترين حالت نيز برنا مه هسته اي  در ايران از سر گرفته خواهد شد.
آصفي: آمريكا نبايد خود را گرفتار محافظه كاران افراطي كند
سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به اظهارات اخير مسئولان آمريكايي از جمله بوش و رايس گفت: آمريكا نبايد خود را گرفتار محافظه كاران افراطي كند.
حميدرضا آصفي اظهار داشت: اظهارات اخير اين مقامات ماهيت واقعي آمريكا در جهان را بر ملا مي كند، ايالات متحده آمريكا به دليل سياست و رويكردهاي غلط نو محافظه كاران افراطي در ورطه اي از بحرانهاي متعدد گرفتار شده كه جز با بازنگري سياست هاي غلط گذشته و اصلاح آن امكان رهايي از اين شرايط را ندارد.
وي گفت: طرح برخي ادعاها و گمانه زني  از سوي مقامهاي آمريكايي و جناح تندرو اين كشور، آن هم در مقطع كنوني و با وضعيت ناگواري كه آنها در عراق و در افكار عمومي جهاني دارند، با اهداف خاصي صورت مي گيرد و فكر مي كنيم هدف اصلي آنان نه كمك و ترغيب اروپا به حل مسالمت آميز پاره اي از اختلافات از طريق ديپلماتيك و گفتگو، بلكه بالعكس ايجاد خلل و القاي ناموفق بودن روند مذاكرات سازنده هسته اي ايران و اروپاست.
سخنگوي وزارت امور خارجه اضافه كرد: به وزير خارجه جديد آمريكا توصيه مي كنيم با مروري به سياست هاي غلط و نافرجام آمريكا در اجراي سياست استبدادي و يك جانبه گرايي از تكرار اشتباهات گذشته پرهيز كند.
اين كه ساير كشورها به ايران كمك مي كنند، نشانگر مساله مهمي است
ايسنا: واشنگتن پست به نقل از جورج بوش ادعا كرد: تحريم هاي اقتصادي عليه شركت هاي چيني كه با ايران معامله مي  كنند به منظور جلوگيري از تجارت تجهيزات است كه مي تواند در برنامه هاي تسليحاتي به كار گرفته شود.
اين روزنامه آمريكايي به نقل از جورج بوش، رئيس جمهور آ مريكا كه با فاكس نيوز گفتگو مي  كرد افزود: اين كه ساير كشور ها به تكثير تسليحاتي اين كشور بسته كمك كنند نيز نشانگر مساله مهمي است.
يك هدف
تهديدها اعمال فشار است
ايرنا:« ريچار هاركنت »استاد دانشگاه«سين سيناتي »آمريكا و كارشناس امور سياسي با اشاره به اخبار منتشره دال بر عمليات پنهاني جاسوسي آمريكا در ايران گفت:«  واشنگتن تصميم دارد با اين ابزار و تهديدهاي نظامي، فشارهاي سياسي خود را بر تهران افزايش دهد.»
اين استاد دانشگاه كه براي انجام سخنراني در اتريش به سر مي برد، روز گذشته در گفتگو با خبرگزاري« آپا »اين كشور افزود:« اين اقدام به معناي تهديد به خشونت است تا مجبور به اعمال خشونت عليه ايران نشود. »
هاركنت تاكيد كرد:« من نمي گويم دولت بوش آ ماده اعمال خشونت در مناطق جديدي نيست، اما نمي خواهد تا زماني كه وضعيت بحراني در منطقه وجود دارد، اين سناريو را انجام دهد.»
آمريكا ميان تهران و اسلام آباد سوءظن ايجاد مي كند
ايرنا: روزنامه   پاكستاني« نواي  وقت»  روز گذشته نوشت : آمريكايي ها باانتشار گزارش هاي  شرارت انگيز مطبوعاتي  قصد دارند ميان  ايران  و پاكستان سوءظن  ايجاد كنند.
اين  روزنامه  اردو زبان  در سرمقاله اي  با عنوان« گزارش  شرانگيز »افزود: بسيار تاسف آور است  كه  رسانه هاي  آمريكا كه كشور دوست  پاكستان  است ، سعي  دارند اين  كشور را بدنام  كنند.
اين  روزنامه  پاكستاني  تأكيد كرد: بطوريقين  دولتمردان  آمريكايي  اين گونه  خبرها را براساس  طرح  حساب  شده اي  براي  ضربه  زدن  به  روابط پاكستان  وايران  منتشر مي كنند.
نواي  وقت  از دولت  پاكستان  خواست ، به  آمريكا تصريح  كند، نمي توان  تلاش آن  كشور براي  ايجاد سوءظن  درباره  پاكستان  ميان  دوستان  اسلام آباد را تحمل  كرد.
آمريكا توان حمله به ايران را ندارد
ايرنا: روزنامه« ال موندو »چاپ اسپانيا گزارش داد برخلاف برخي ادعاها، آمريكا قادر به حمله به ايران نيست.
بخشي از مقاله ال موندو چنين است:« آمريكا نيروي نظامي كافي براي حمله به ايران را در اختيار ندارد و حتي نمي تواند آن را به گونه اي اشغال كند كه مشكلاتي كه در عراق بوجود آ مده است، در آنجا ايجاد نشود.»
برنامه  هسته اي ايران جنبه صلح آميز دارد
ايسنا: سرگئي لاوروف هيچ دليلي براي مورد ترديد قراردادن جنبه  هاي صلح آميز برنامه هاي هسته اي ايران نمي بيند.
سايت اينترنتي را شان نيوز با مخابره اين خبر افزود: سرگئي لاوروف،  وزير امور خارجه روسيه در يك كنفرانس مطبوعاتي در پاسخ به سئوال يكي از خبرنگاران گفت: من دليل قانع كننده اي نمي بينم كه اوضاع از مسير طبيعي و عادي خويش خارج شده باشد و جنبه هاي صلح آميز فعاليتهاي هسته اي ايران زير سئوال قرار گرفته باشند.

سازمان بيمه خدمات درماني
«توقف عقد قرارداد با پزشكان عمومي» را تكذيب كرد
ايسنا: سازمان بيمه خدمات درماني در پي انتشار خبري از ايسنا مبني بر «توقف عقد قراردادهاي اين سازمان با پزشكان عمومي به دليل محدوديتهاي موجود» اين مطلب را نادرست توصيف و اعلام كرد: هم اكنون در حدود ۴۳ هزار و ۶ موسسه در كشور با سازمان بيمه خدمات درماني قرارداد دارند كه از اين تعداد حدود ۱۸ هزار و ۱۹۶ نفر آنها را پزشكان عمومي تشكيل مي دهند.
اين سازمان در نمابري به خبرگزاري دانشجويان ايران از قول دكتر چيت ساز، مديركل نظارت و ارزشيابي بيمه خدمات درماني تصريح كرد: با توجه به مقادير عنوان شده اين موضوع به راحتي قابل لمس است كه در كشور به ازاي هر ۴۹۲ نفر بيمه شده يك قرارداد با پزشك عمومي به صورت مستقل (بجز درمانگاه ها، اورژانسها، بيمارستانها و ...) وجود دارد.
دكتر چيت ساز در اين نمابر افزود: توقف عقد قرارداد با پزشكان عمومي موضوع كاملا كذبي است بطوريكه هم اكنون سازمان با ۹۸ درصد پزشكان موجود در جامعه طرف قرارداد است و روند انعقاد قرارداد نيز در مناطق محروم استانهاي كشور بر اساس شاخصهاي معين هنوز در حال انجام است.
وي يادآور شد: به منظور تسريع اين امر نيز سازمان رتبه بندي را در مؤسسات درماني انجام داده تا از اين طريق آن مؤسساتي كه انطباق كمتري را با قوانين و مقررات سازمان داشته اند، مشخص شده و در سالهاي آتي عقد قرارداد با اين گونه مؤسسات صورت نپذيرد.

اصل هشتم قانون اساسي احيا مي شود
گروه اجتماعي _ عباس اسدي: به پيشنهاد معاونت حقوقي و پارلماني رئيس جمهور لايحه امر به معروف و نهي از منكر بزودي در كميسيون لوايح دولت بررسي و تبيين مي شود.
به گزارش خبرنگار ما و براساس اصل هشتم قانون اساسي دولت مكلف است قانوني را براي اجراي امر به معروف و نهي از منكر تدوين و تصويب كند كه تاكنون بنابر دلايلي كه روشن نيست از اجرايي و عملياتي شدن اين اصل مهم پرهيز شده است. البته دولت بر اين باور است كه تحقق واقعي اصل امر به معروف و نهي از منكر مستلزم آن است كه شرايط، حدود و كيفيت آن متناسب با زندگي نوين بشري و با بهره گيري از دستاوردهاي مفهومي و روشي جامعه انساني همراه باشد تا ضمن حفظ اين اصل، بهره مطلوب و مناسب آن حاصل شود. گويا دولت شرايط حاضر را براي بررسي و تبيين آن مناسب ديده است.
سايت سخنگوي دولت گرايش دولت به احيا و اجراي اصل امر به معروف و نهي از منكر را توجه به اجراي قانون اساسي و قانون گرايي دانسته و بيان كرده است، معاونت حقوقي و پارلماني رئيس جمهور با طراحي چند پژوهش در ابعاد فقهي، جامعه شناختي، حقوق موضوع و حقوق تطبيقي، پيش نويس لايحه را تهيه و در چند جلسه با حضور استادان برجسته حقوقي و با ملاحظه ديدگاه هاي جديد در مورد امر به معروف و نهي از منكر آن را نهايي كرده است. مطالعه و بررسي چگونگي تصويب و اجراي امر به معروف و نهي از منكر در حالي از سوي دولت در دستور كار قرار گرفته كه دبير كل ستاد اجلاس امر به معروف و نهي از منكر بر اين باور است، كه فريضه امر به معروف و نهي از منكر به فراموشي سپرده شده است و براي احياي آن بايد تلاشي شبانه روزي كرد.
حجت الاسلام والمسلمين سيد احمد زرگر در اين باره مي گويد: متأسفانه برخي نيروهاي انقلاب كه دل سوخته هم بودند، به دليل عدم آموزش و عملكرد بد، نام اين فريضه را «بدنام» كردند و به اين شكل به مظلوميت اين فريضه دامن زدند. حجت الاسلام سلمانيان معاون امور استاني هاي ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر نيز در اين باره گفته است: مطمئن باشيد اگر درست رفتار كنيم، بي دين ترين افراد تابع ما خواهند شد و استدلال ما را خواهند پذيرفت.

انتخاب نهم
بروجردي: اظهاراتم در مورد هاشمي تحريف شده است
گروه سياسي: رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي گفت: اظهاراتم در گفت وگو با خبرنگاران پارلماني از سوي خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران تحريف شده است.بروجردي افزود: طبيعي است كه مواضع رسمي هاشمي رفسنجاني توسط دفتر ايشان اعلام مي شود و آنچه كه امروز من در جمع خبرنگاران پارلماني بيان كردم اين جمله بود كه «من گمان نمي كنم كه ايشان بيايند.»
علاء الدين بروجردي: ولايتي فرد اصلح است
ايرنا: علاءالدين  بروجردي  عضو فراكسيون  اصولگرايان  مجلس  گفت : من  فكر نمي كنم  آقاي  هاشمي رفسنجاني  بيايد و معتقدم  كه  به  لحاظ سوابق  اجرايي  و حضور طولاني  در دولت  و تجربه  كافي  و شناخت  مسايل  بين المللي  و از ابعاد مختلف ديگر آقاي  ولايتي  در ميان  نامزدهاي  شوراي  هماهنگي  گزينه  اصلح  است .
بروجردي  در جمع  خبرنگاران  پارلماني  با اعلام  اين  مطلب افزود: آقاي  هاشمي هم  آقاي  دكتر ولايتي  را براي  اين  مسئوليت  تاييد مي كنند.
از بروجردي  پرسيده  شد اگر شوراي  هماهنگي  فرد ديگري  غير از ولايتي  مثلا لاريجاني  را به  عنوان  نامزد مطرح  كند آيا ولايتي  به  صورت  مستقل  نامزد خواهدشد ؟او پاسخ  داد: بايد منتظر بشويم  تا آن زمان  و ببينيم  كه  اگر شوراي هماهنگي  آقاي  ولايتي  را نامزد نكرد، چه  كنيم . از بروجردي  پرسيده  شد برخي  از اصولگرايان  معتقدند كه  آقاي  ولايتي  بااعلام  نظر جديد خود از اصولگرايي  خارج  شده  است ، نظر شما چيست ؟
او در پاسخ  اظهار داشت : هم  ولايتي  اصولگرايان  را قبول  دارد و هم  اصولگرايان  ولايتي  را قبول  دارند. وي  اضافه  كرد: در همين  راستا هفته  آينده  فراكسيون  اصولگرايان  مجلس  با پنج  نامزد مطرح  اصولگرايان  از جمله  آقاي  ولايتي  نشست  خواهند داشت  و ديدگاههاي  آنان  را بررسي  مي كنند. بروجردي  در خصوص  آغاز بكار ستاد انتخاباتي  اكثر نامزدهاي  اصولگرايان  گفت : همه  پنج  نامزد فعال  و مشغول  هستند و ان شاءالله  بر اساس  يك  تصميم  جمعي  هماهنگ ، عمل  خواهند كرد.
از بروجردي  سئوال  شد آيا پس  از اعلام  نظر جديد آقاي  ولايتي ، وي  با اصولگرايان  اختلاف  پيدا كرده  است  ؟او پاسخ  داد: نكته اي  كه  در افكار عمومي نگراني  ايجاد كرده  اين  بود كه  اين  مجموعه  شوراي  هماهنگي  در كنار هم  نيستند ولي  آقاي  ولايتي  به  همراه چهار نامزد ديگر، هفته  آينده  با حضور در جمع  اصولگرايان  نشان  مي دهند كه  اينگونه  نيست . بروجردي تاكيد كرد : اصل ارتباط و هماهنگي را همه اصولگرايان پذيرفته اند و بايد منتظر باشيم و ببينيم چه اتفاقي مي افتد .
در صدد ايجاد اجماع در جبهه دوم خرداد هستيم
ايسنا: قائم مقام دبيركل انجمن اسلامي مدرسين دانشگاهها با اشاره به اين كه اين تشكل سياسي در صدد رسيدن به اجماع در بين گروه هاي دوم خردادي است، گفت: براي ما فرد مهم نيست. ما استراتژي اصلي مان را اجماع در بين گروه هاي دوم خردادي قرار داده ايم. علي محمد حاضري در مورد مكانيزمهاي رسيدن به اجماع در بين گروه هاي دوم خردادي گفت: گفت و گوي معقولانه در بين گروه هاي سياسي و تعهد آنها به قواعد منطقي بازي سياسي مي تواند يكي از مكانيزم هاي رسيدن به اجماع در بين گروه هاي دوم خردادي باشد و ما اميدواريم اين اجماع حاصل شود.
عجله اي براي انتخاب نامزد اصولگرايان نداريم
فارس: دبيركل حزب مؤتلفه اسلامي با تأكيد بر اينكه سازمان اصولگرايان در سراسر كشور يك سازمان تعريف شده است و بي ترديد در انتخابات آينده يك نامزد بيشتر ندارد، گفت: مصلحت همه اصولگرايان در تقويت شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي است. محمد نبي حبيبي اين سخنان را در پايان نشست دبيران اين حزب در پاسخ به سؤالي در مورد موضع ولايتي در خصوص شوراي هماهنگي اظهار داشت.
وي با تأكيد بر اينكه ما منتظر تصميم شوراي هماهنگي مي مانيم، گفت: در خصوص انتخاب نامزد اصولگرايان عجله اي نداريم.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |