پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۱۸ - Jan 20, 2005
برف و باران هفته آينده سراسر كشور را فرامي گيرد
000588.jpg
گروه شهري: از روز شنبه سوم بهمن ماه در پي تغييرات ناپايدار هوا، بارش باران و برف همه كشور را فرا مي گيرد.
طبق اعلام سازمان هواشناسي، در ۲۴ ساعت آينده آسمان استان هاي آذربايجان شرقي و غربي، كردستان ، زنجان، تهران، خراسان، خراسان شمالي، خراسان جنوبي، رضوي، همدان و اردبيل ابري همراه با بارش متناوب برف خواهد بود. سازمان هواشناسي آسمان استان هاي ايلام، چهارمحال و بختياري، كرمانشاه، لرستان، مركزي و كهكيلويه و بويراحمد را به تناوب همراه با بارش برف و باران پيش بيني كرده است. بارش برف در برخي مناطق استانهاي گيلان، مازندران، گلستان، اصفهان، فارس، قم و سمنان نيز پيش بيني شده است. بنا به اين گزارش در استان هاي خوزستان و بوشهر نيز باران خواهد باريد.

درناي مهاجر زير برف و كولاك شديد
000561.jpg
خبرگزاري مهر: با افزايش سرما و بارش برف در مناطق مختلف استان مركزي از جمله اراك و اطراف آن جان ۱۰ هزار پرنده مهاجر كه اكثر آنها درنا هستند،  به خطر افتاده است، بنا بر اين كارشناس سازمان محيط زيست از روستاييان اطراف كوير خواست با دادن غذا به پرندگان از مرگ احتمالي آنها جلوگيري كنند. كوير ميقان اراك ساليانه پذيراي بيش از ۱۰ هزار پرنده مهاجر كه اكثراً درنا هستند مي باشد. امسال به دليل سرماي شديد و بارش برف و كم شدن غذاي پرندگان كه از زمين هاي اطراف كوير و برخي روستاها برايشان فراهم مي شد دچار مشكل شدند كه با همياري نيروهاي محيط زيست و مردم مكان هايي كه مورد مراجعه پرندگان بود برف روبي و گندم و ذرت پاشي شد.

مراسم دعاي عرفه
000567.jpg
روابط عمومي شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه اعلام كرد: با توجه به برگزاري دعاي پر فيض عرفه در حرم مطهر حضرت امام خميني (ره) شركت واحد اتوبوسراني از ساعت ۳۰/۱۳ الي ۳۰/۱۵ روز پنجشنبه ۱/۱۱/۸۳ از ميادين اما خميني (ره) ،خراسان، محمديه، انقلاب اسلامي و شهر ري به سمت حرم مطهر حضرت امام خميني (ره) و بالعكس سرويسهاي ويژه اي برقرار كرده است. همچنين در روز جمعه ۲/۱۱/۸۳ جهت شركت شهروندان در نماز عيد سعيد قربان از ساعت ۶ بامداد سرويسهاي ويژه اي از كليه ميادين، پارك سوارها، پايانه ها و محلهاي هميشگي نماز جمعه به سمت محل برگزاري نماز عيد سعيد قربان دانشگاه تهران و بالعكس برقرار خواهد بود.

بازگرداندن آرامش به خانواده
000564.jpg
شهردار تهران در همايش بزرگ پرستاران گفت: هيچ خدمتي به اندازه لبخندي كه پرستار به بيمار مي زند، ارزش ندارد و نگهداري از بيمار و بازگرداندن آرامش به خانواده بيمار بالاترين خدمت است. دكتر محمود احمدي نژاد افزود: در جامعه مشاغل و مناصب زيادي وجود دارد، اما برخي از فعاليت ها نظير حرفه پرستاري جز با عشق امكان پذير نيست، چرا كه اين نوع خدمت علاوه بر پيچيده بودن و فني و تخصصي بودن، به شدت عاطفي است. وي با اشاره به جايگاه سلامت عمومي و آموزش و فرهنگ به عنوان اولويت اول در جامعه گفت: حوزه هاي بهداشت و درمان و آموزش و پرورش بايد در اولويت برنامه ها قرار گيرد كه قطعا مجلس و دولت به اين موارد توجه خواهند داشت.

با اعلام آمادگي جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي
فراكسيون مديريت شهري در مجلس تشكيل مي شود
000570.jpg
در جلسه گروهي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با شهرداران كلانشهرها در محل كميسيون عمران مجلس، مسائل و مشكلات كلانشهرها مورد بررسي و تبادل نظر قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومي  شهرداري تهران، در اين جلسه كه به دعوت مهندس سيد بهلول حسيني، نايب رئيس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي  برپا شده بود، علاوه بر حضور بيش از چهل تن از نمايندگان مجلس، شهرداران هشت كلانشهر كشور از جمله دكتر احمدي نژاد شهردار تهران حضور داشتند.
در ابتداي جلسه مهندس حسيني طي سخناني هدف از اين نشست را آشنايي بيشتر با مسايل و مشكلات و تنگناهاي كلانشهرها و شهرداريها و نيز يافتن راه حلهاي مناسب و قانوني اعلام كرد.
وي افزود: براي اينكه مجلس شوراي اسلامي، بهتر و كارشناسانه تر به اين موضوع بپردازد و حمايتهاي لازم را از شهرداريها داشته باشد، پيشنهاد تشكيل فراكسيون مديريت شهري مطرح شده است تا نمايندگان محترمي  كه سابقه مديريت شهري دارند و يا علاقه مند به پيگيري امور شهرداريها و مسايل شهري هستند در اين فراكسيون گرد هم بيايند. وي اضافه كرد: همچنانكه مي بينيم عملكرد مثبت شهرداريها تأثير مستقيم بر خشنودي و رضايت مردم دارد، بنابراين مجلس هم كمك خواهد كرد كه شهرداريها بيش از پيش به سمت راضي ساختن آحاد جامعه گام بردارند.
در ادامه اين نشست شهردار تهران ضمن تشكر از توجه ويژه نمايندگان به معضلات شهري گفت: با توجه به سكونت ۶۷ درصد جمعيت كشور و وجود ۹۵ درصد اقتصاد كشور در شهرها در صورت تشكيل فراكسيون مديريت شهري نيازمند توجه بيشتر و اتخاذ تصميمات بزرگ در اين زمينه هستيم. در ادامه اين نشست دكتر احمدي نژاد شهردار تهران از معضلات مربوط به مديريت واحد شهري، حمل و نقل عمومي، زمين و مسكن و تمركز بي دليل شركت ها و مؤسسات در تهران به عنوان چهار مسأله اصلي اين كلانشهر نام برد و پيامدهاي گوناگوني را كه بر اثر اين مشكلات براي شهرداري پيش  آمده است، برشمرد. در پايان، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ضمن ارائه ديدگاه ها و نقطه نظرات خود در زمينه مسايل شهري و مشكلات شوراها و شهرداري ها با امضاي بيانيه اي خواستار تشكيل فراكسيون مديريت شهري در مجلس شدند.

شوراي شهر تصويب كرد
كاهش عوارض زيربنا و مازاد تراكم براي تجميع سازها
بر اساس جدول تصويب شده در صورت تجميع ۲ قطعه ۵۰درصد عوارض
و در صورت تجميع ۶ قطعه۱۰درصد عوارض دريافت مي شود
گروه شهري:شوراي شهر در ادامه يكصد و بيست و چهارمين جلسه علني
(روز سه شنبه) «لايحه كاهش عوارض زيربنا و مازاد تراكم مالكيني را كه اقدام به تجميع پلاك ها مي كنند»را تصويب كرد.
براساس گزارش اداره كل روابط عمومي و بين الملل شوراي اسلامي شهرتهران، به موجب اين مصوبه به منظور تشويق مالكيني كه املاك همجوار را در كاربري هاي مسكوني تجميع كنند براساس تعداد قطعات، عوارض زيربنا و تراكم مازاد دريافت خواهد شد.
براساس جدول اين مصوبه، اگر دو قطعه تجميع شود، ۵۰ درصد عوارض متعلقه دريافت مي شود.

همچنين براي سه، چهار، پنج و شش قطعه تجميع شده به ترتيب ۴۰ ، ۳۰ ، ۲۰ و ۱۰ درصد عوارض دريافت مي شود.
براساس تبصره يك اين مصوبه اين تشويقي به املاكي تعلق خواهد گرفت كه مساحت ميانگين پلاك هاي تجميع شده پس از اصلاح حداكثر يكصد متر مربع باشد. همچنين حداكثر مساحت تجميع كه از اين مصوبه استفاده مي كند ۶۰۰ متر مربع است و مازاد بر آن مطابق تعرفه عمل مي شود.
در تبصره سه اين مصوبه آمده است: چنانچه حاصل تجميع پلاك هاي تجميعي بيش از ۲۰۰ متر مربع باشد همچنان مشمول تسهيلات پلاك هاي زير ۲۰۰ متر مربع« به لحاظ پيشروي و نورگير »خواهد بود.
براساس تبصره چهار مصوبه« كاهش عوارض تجميع پلاك ها »، چنانچه تجميع پلاك ها منجر به حذف گذرهاي اختصاصي اين املاك شود شهرداري در قبال عرصه گذر حذف شده وجهي دريافت نكرده و نسبت به واگذاري آن به مالكان به صورت رايگان اقدام خواهد كرد.
شوراي شهر در ادامه جلسه بعدازظهر روز سه شنبه همچنين لايحه دوفوريتي تعيين عوارض مازاد براي تراكم بيش از ۳۰۰ درصد را تصويب كرد.
براساس اين مصوبه به منظور تأمين اعتبار لازم براي آزادسازي مسير معابر واقع در بافت هاي فرسوده، به شهرداري تهران اجازه داده مي شود در قبال اضافه ارزش ناشي از واگذاري امتياز تراكم در املاكي كه براساس قوانين امكان واگذاري تراكم مازاد بر ۳۰۰ درصد براي آنها وجود دارد نسبت به وصول عوارض مازاد بر تراكم به ازاي افزايش هر ۶۰ درصد (بيش از ۳۰۰ درصد) يك دوم به A (ضريب منطقه اي) افزايش اعمال و اقدام كند.
همچنين براساس اصلاحيه مصوبه چهل و پنجمين جلسه شوراي شهر، شهرداري تهران از سال آينده از تابلوهاي نصب شده بر سر در و ديوار و يا بر نماي طبقات بام و داخل محوطه اماكن در محدوده شهر تهران به طور ماهنامه عوارض دريافت مي كند.شوراي شهر در ادامه جلسه خود، لايحه دوفوريتي تعيين عوارض جهت تغيير كاربري براي املاك واقع در طرح هاي دولتي كه از طرف مراجع ذيصلاح قانوني تعيين تكليف شده اند را تصويب كرد.
براساس اين مصوبه به شهرداري تهران اجازه داده مي شود به املاكي كه براساس طرح جامع مصوب سال ۱۳۴۹ داراي كاربري غيرمسكوني (آموزشي، ورزشي، بهداشتي و خدماتي) بوده اند، به ازاي هر متر مربع زمين معادل يا تراكم مبناي ۶۰ درصد اقدام كند.
در اين جلسه همچنين لايحه دوفوريتي اصلاح عوارض كسب و پيشه در شهر تهران تصويب شد.
براساس اين مصوبه، از شعب بانك ها و مؤسسات مالي و اعتباري، عوارض كسب و پيشه براساس فرمولي مربوط به ضريب منطقه اي، مساحت شعب، عوارض پايه و حداقل مساحت محاسبه و دريافت مي شود.
شوراي شهر همچنين با تصويب يك فوريتي طرحي از دولت خواست ورود هر خودرو جديد به شهر تهران منوط به از رده خارج شدن يك خودرو فرسوده باشد.
اعضاي شوراي شهر دليل تصويب اين طرح را پيشگيري از فاجعه زيست محيطي و آلودگي فراتر از حد كلان شهر تهران كه پيامدهاي آن نسل آينده را تحت تأثير قرار خواهد داد، اعلام كردند.براساس تبصره سه اين مصوبه، آيين نامه اجرايي اين قانون را گروه كاري مركب از معاونان وزارت صنايع، سازمان حفاظت از محيط زيست، سازمان مديريت و برنامه ريزي راهنمايي و رانندگي ناجا، شهرداري تهران و يك نماينده از شوراي اسلامي شهر تهران تدوين خواهند كرد، كه پس از تصويب شوراي شهر قابل اجرا خواهد بود.

از آغاز سال آينده
سامانه الكترونيك در شهرداري تهران تحقق مي يابد
گروه شهري: سال آينده، سال شروع برنامه ريزي آي.تي. شهرداري تهران است.  با اجراي اين سيستم، ارتباطات شهروندان با پرسنل شهرداري قطع و ابزاري به نام «آي.تي» جايگزين ارتباطات انساني شده و ارائه اطلاعات به شهروندان دقيق تر، شفاف تر، مطمئن تر و در هر زمان و مكان ميسر خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما در جلسه اي كه با حضور جمعي از اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران به مناسبت شروع فاز اول پروژه آرشيو الكترونيك اسناد شهرسازي و نوسازي در محل سازمان آمار و اطلاعات شهرداري تهران برپا شده بود، نمايندگان مردم در شوراي اسلامي شهر هنگام بازديد از كارگاه نحوه استفاده شهروندان از امكانات آي.تي در جريان اهداف دولت الكترونيك با نگاه شهروندمداري كه محصول دستكم يكسال مطالعات و برنامه ريزي شوراي عالي انفورماتيك شهرداري تهران است قرار گرفتند و با سيستم آرشيو الكترونيكي شهرداري تهران كه امكان ذخيره سازي و بازسازي اسناد و مدارك شهرسازي و نوسازي به صورت الكترونيك را فراهم كرده است نيز آشنا شدند.
مهندس زريبافان يكي از اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران در مصاحبه با خبرنگار ما هدف از اين پروژه شهري را اتصال پرونده ها و اسناد شهرسازي و نوسازي، حذف جابجايي هاي فيزيكي، كاهش حجم فيزيكي پرونده ها، كاهش احتمال دخل و تصرف در روند و مسير قانوني پرونده ها و يكسان سازي دسترسي به اطلاعات دانست و گفت: اين آرشيو تمام اطلاعات مرتبط با ملك و معبر در سطح شهر را به يكديگر مرتبط كرده و متعاقب آن يك سيستم يكپارچه اطلاعاتي را ارائه و پردازش و در اختيار ارباب رجوع و پرسنل شهرداري قرار خواهد داد.
بنا بر اين گزارش وجود سه ميليون و ۶۰۰ هزار پرونده معادل ۱۷۰ ميليون صفحه اسناد شهرسازي، نوسازي و پيشه وري در شهرداري تهران بيانگر حساسيت و اهميت اين پروژه بزرگ و حجم سنگين كاري و نيروي انساني مورد نياز براي اين پروژه است به طوري كه حدود يك هزار نفر طي ۷ ماه در سطح مناطق ۲۲گانه تهران، تنها خواهند توانست كار پالايش و دسته بندي پرونده ها را به پايان برسانند.خبرنگار ما مي افزايد: زمان بندي اجراي اين طرح از ۱/۵/۸۳ تا ۲۵/۸/۸۴ خواهد بود و ظرف سه ماه آينده نيز سيستم آرشيو الكترونيكي اسناد شهرسازي و نوسازي منطقه ۲۲ شهر تهران به صورت پايلوت به پايان خواهد رسيد.
دكتر زياري عضو ديگر شوراي اسلامي شهر تهران استفاده از IT را در شرايطي كه دنيا به سمت فن آوري اطلاعات و ارتباطات پيش مي رود بسيار ضروري خواند و گفت: از جمله حقوق شهروندي آن است كه مردم از منازل يا نزديكترين نقطه به محل سكونت خود خدمات مورد نياز شان را دريافت كنند و ناچار نباشند هنگام خدمات خواهي با بخش هاي مختلف در تماس باشند.زياري اينگونه رفت و آمدهاي زايد را متأثر از نظام بوروكراسي دانست كه دستكم ۱۵ درصد سفرهاي درون شهري را شامل مي شود لذا در راستاي كاهش رفت و آمدهاي زايد شهري، كاهش ترافيك آلودگي هوا و شفاف سازي اطلاعات، وب كيوسكهاي اطلاع رساني طراحي شد كه قرار است در فاز اول در نقاط پرتردد مناطق ۲۲گانه تهران تعبيه شود تا شهروندان بدون مراجعه به شهرداريها اطلاعات مربوط به مباحث شهرسازي و نوسازي را كه در قالب سيستمهاي پرتابل تعريف خواهد شد و در فازهاي بعدي قابل بهره برداري از داخل منازل نيز خواهد بود دريافت نمايند.

نگاه
000558.jpg
داوود كاظمي
اعلام اسامي اسكله هاي غير مجاز بازهم به تعويق افتاد

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |