پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۱۸ - Jan 20, 2005
انتشار اسكناس ۵۰ هزار ريالي تكذيب شد
سي ينا: خبر انتشار اسكناس ۵۰ هزار ريالي از سوي يك مقام آگاه در بانك مركزي تكذيب شد.
وي گفت: هنوز تصميمي در خصوص انتشار اين اسكناس از سوي مقامات پولي كشور اتخاذ نشده است.
اگر چه بانك مركزي چندين طرح آماده براي انواع اسكناس ها از جمله ۵ هزار توماني دارد اما اين به تنهايي براي انتشار كافي نيست.
بديهي است انتشار هر نوع اسكناس جديد، نياز به طي مراحل قانوني و كسب مجوزهاي مربوطه دارد.

بخشنامه نظام جديد ارزشيابي كاركنان دولت ابلاغ شد
000555.jpg
ايرنا: سازمان مديريت و برنامه ريزي دستور العمل جديد نظام ارزشيابي را براي اجرا به وزارتخانه ها، موسسه ها و شركت هاي دولتي ابلاغ كرد.
براساس اين دستورالعمل، دستگاههاي اجرايي موظف هستند كه بهمن ماه هر سال، شايستگي كاركنان خود را طي فرآيندي منظم و مستمر، مورد بررسي و ارزشيابي قرار دهند. به موجب اين بخشنامه نتايج اين ارزشيابي ها بايد در تصميمات اداري مربوط به كاركنان دولت در زمينه هاي آموزش، انگيزش و تعيين مسير شغلي، مورد استفاده قرار گيرد.
در اين بخشنامه با تعيين حيطه شمول هر يك از فرمهاي ارزشيابي كاركنان دولت، تصريح شده است كه دستگاههاي اجرايي مي توانند با توجه به ماهيت مشاغل و ويژگيها و همچنين شرايط سازماني خود، نسبت به اعمال تغييرات يا طراحي روش و فرم جديد، به صورت ارزشيابي فردي يا گروهي اقدام كنند و پس از تاييد سازمان مديريت و برنامه ريزي به مورد اجرا گذارند.
معيارهاي سنجش در اين دستورالعمل شامل عملكرد، توسعه، پيشنهادها، كارآفريني، رفتار، تشويقها، امتيازات ويژه و امتيازهاي منفي است.
طبق دستورالعمل مورد بحث معيارهاي عملكرد شامل فعاليتها، پروژه ها و طرحهايي است كه فرد در راستاي اهداف سازماني و در چارچوب انتظارات مقامات مافوق در طول دوره ارزشيابي انجام مي دهد و نيز نتايجي كه از اجراي اين فعاليتها به دست مي آيد.
در بخش توسعه نيز فعاليتهايي كه فرد در جهت ارتقا، دانش، بهبود عملكرد فردي، بهبود عملكرد ساير كاركنان و مرئوسين، ارتقاي كارآيي و اثربخشي واحد سازماني تحت سرپرستي انجام مي دهد، مورد توجه است.
توسعه فردي شامل فعاليتهاي آموزشي است كه كاركنان در جهت افزايش دانش و مهارتهاي شغلي از طريق دوره هاي آموزشي يا خودآموزي انجام ميدهند.
در اين دستورالعمل به كارگيري روشهاي جديد فناوري در انجام وظايف سازماني مورد توجه قرار گرفته و همچنين بر توسعه و بهسازي عملكرد شغلي و رفتار كاركنان تحت سرپرستي، تاكيد شده است.
در همين حال در اين دستورالعمل، در بخش پيشنهادها نيز ارايه راهكارهاي بديع، سازنده، قابل اجرا به منظور رفع مشكلات شغلي و بهبود عملكرد سازماني كه به تاييد شوراي پذيرش و بررسي پيشنهادهاي دستگاه و يا ساير مراجع تصويب كننده رسيده باشد، مورد توجه قرار گرفته است.
همچنين در بند كارآفريني نيز درك و بهره گيري جسورانه از فرصتها، ايده ها و طرحهايي كه منجر به ايجاد و گسترش كمي و كيفي فعاليتها شده و كاربرد روشهاي جديد را امكان پذير ميسازد، تاكيد شده است.
در دستورالعمل ارزشيابي و تعيين شايستگي كاركنان دستگاههاي اجرايي حداكثر امتياز۱۰۰ تعيين شده است و كسب۶۰ امتياز از مجموع امتياز يادشده الزامي است.
به موجب اين دستورالعمل چنانچه كارشناسان و كاركناني كه در دو سال متوالي، حد نصاب ارزشيابي سالانه (حداقل۶۰ امتياز) را كسب نكنند، شغل ديگري متناسب با استعدادها و تواناييهاي آنان بدون تغيير گروه براي آنها در نظر گرفته مي شود.
همچنين مديران و سرپرستاني كه دوسال متوالي، حد نصاب ارزشيابي سالانه (حداقل۶۰ امتياز) را كسب نكنند، با رعايت ساير مقررات به پستهاي پايين تر تنزل مي كنند. طبق اين دستورالعمل براي مديران دستگاههاي اجرايي نيز كسب۷۵ امتياز در ارزشيابي سالانه الزامي است كه بايد حداقل۳۰ امتياز از معيار عملكرد۲۲، امتياز از معيار توسعه و كارآفريني و حداقل۱۵ امتياز از معيار رفتار كسب كنند. در همين حال سرپرستان نيز بايد در اين ارزشيابي سالانه دست كم ۷۵ امتياز كسب كنند كه حداقل۳۴ امتياز از معيار عملكرد۱۵، امتياز از معيار توسعه و دست كم ۱۵ امتياز از معيار رفتار الزامي است. در اين دستورالعمل آمده است: براي كارشناسان نيز كسب حداقل۷۵ امتياز در ارزشيابي سالانه الزامي است كه بايد حداقل۳۴ امتياز از معيار عملكرد، دست كم ۱۳ امتياز از معيار توسعه و حداقل۱۸ امتياز از معيار رفتار كسب كنند.

معاون وزير امور اقتصادي و دارايي :
با كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي،
طرح ها ديگر توجيه اقتصادي ندارند
گروه اقتصادي -افروز پورهاشمي: وزير امور اقتصادي و دارايي اخيرا در جلسه مشتركي با حضور اعضاي هيأت مديره بانك هاي كشور و كارشناسان اقتصادي انتقاد خود از طرح هاي مجلس در زمينه تثبيت قيمت ها و كاهش نرخ سود بهره بانكي را اعلام كرد.
سخنان صفدر حسيني در شرايطي بيان شد كه حاضران در جلسه طرح كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي را به ضرر اقتصاد و نظام بانكي كشور بيان كردند.
در همين رابطه معاون پولي و بيمه وزارت امور اقتصادي و دارايي در گفتگو با خبرنگار ما گفت: به اعتقاد حاضران در اين جلسه طرح ارائه شده از سوي مجلس فاقد پشتوانه قوي اقتصادي است.
پورمحمدي افزود: درست آن بود كه نمايندگان مجلس كه قصد ارائه چنين طرحي را داشتند نظرات مشورتي اعضاي شبكه بانكي، بانك مركزي و سازمان مديريت و برنامه ريزي را هم مي خواستند.
وي اظهار كرد: در همين جلسه مقرر شد كه مديران بانك ها مباني اقتصادي خود را به نمايندگان مجلس و طراحان اين طرح ارائه كنند تا تصميمي كه نهايتاً اتخاذ مي شود به نفع اقتصاد كشور باشد.
پورمحمدي با اشاره به اين كه تصويب اين طرح به زيان سپرده گذاران خواهد بود گفت: طبق اين طرح بايد ۵/۴ درصد از متوسط نرخ تسهيلات بانكي كاسته شود كه با توجه به قيمت تمام شده پول اگر اين رقم از تسهيلات كسر شود درآمدي براي بانك ها باقي نخواهد ماند.
وي همچنين افزود: از سوي ديگر با كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي ارزش سرمايه براي طرح ها نيز كمتر مي شود كه در نتيجه ديگر طرح ها توجيه اقتصادي نخواهند داشت. وي كاهش سود عايدي دولت و حتي ماليات را از نكات منفي ديگر اجرايي شدن طرح فوق دانست و اظهار كرد: در واقع اين طرح نظام بودجه فعلي را مخدوش مي كند.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اين كه روح جهت گيري كلان اقتصاد كشور در سال هاي قبل در قالب برنامه هاي سوم و چهارم و چشم انداز ۲۰ ساله حاكي از كاهش مداخلات دولت و كاهش تدريجي نرخ تسهيلات بانكي بوده است گفت: در چنين شرايطي وارد آمدن يك شوك ناگهاني به سيستم بانكي كشور صدمه فراواني به نظام بانكي مي زند.
وي افزود: با وجود اين كه هنوز اين طرح پيشنهادي مجلس اجرايي نشده است اما ميزان سپرده گذاري مردم كاهش يافته و نرخ بورس نيز سقوط كرده است.
در همين حال رئيس كل بانك مركزي نيز در مصاحبه با ايرنا گفت: تصويب نهايي طرح كاهش نرخ سود بانكي موجب گرايش مردم به سمت خريد ساير كالاها و برهم خوردن تعادل اقتصادي خواهد شد. ابراهيم شيباني افزود: در بلندمدت وقتي نرخ سود بانكي كاهش يابد سپرده گذار خرد ديگر تمايلي به سپرده گذاري در بانك ها ندارد، لذا ميزان پس انداز در بانك ها كاهش مي يابد و اين امر به شبكه بانكي كشور خسارت وارد مي كند.وي  با بيان  آن كه  براساس  آمارگيري هاي  انجام  شده ، نرخ  سود در بازار آزاد در زمان  حاضر ۳۶ تا ۹۰ درصد است ، گفت : اين  در حالي  است  كه  ميانگين  نرخ سود در شبكه  بانكي  ۱۴ تا ۱۵ درصد است.
وي  در خصوص  راهكار پيشنهادي  براي  ايجاد تعادل  در نرخ  سود، گفت : يك  راه كه  نظام  بانكي  نيز با آن موافق  است ، تعيين  نرخ  به  صورت  آزاد است ، به  طوري  كه  هيچ  نرخي  تعيين  نشود و بگذاريم  اين  نرخ  را همان  نظام  بانكداري  كه  تعاليم  اسلامي اساس  آن است ، تعيين  كند.
وي با بيان آن كه سود قابل پرداخت تمام بانك هاي كشور اكنون حدود ۶ تريليون ريال است، افزود: بانك ها بايد اختلاف ناشي از كاهش نرخ سود را كه حدود ۲۰ تريليون ريال است، از كجا تأمين كنند.
كاهش نرخ سود بانكي در بانك مركزي امكان سنجي شد
همچنين ديروز اعلام شد كاهش نرخهاي سود بانكي در نشست مشترك استادان دانشگاهها با اعضاي هيات عامل و مديران كل بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، امكان سنجي شد.
در اين نشست رئيس كل بانك مركزي با ارايه مقدمه اي،در مورد ضرورت رعايت احتياط در موضوع سپرده هاي بانكي به اقدامهاي تدريجي سالهاي گذشته بانك مركزي در زمينه كاهش نرخهاي سود بانكي، اشاره كرد.
معاون اقتصادي بانك مركزي نيز در اين نشست به چگونگي تعيين نرخهاي سود بانكي در شوراي پول و اعتبار و موضوع طرح كاهش نرخ سود بانكي پرداخت.

ايران و كوبا چند موافقتنامه همكاري امضا مي كنند
ايرنا: جمهوري  اسلامي ايران  و كوبا در جريان  برگزاري  دهمين  نشست  كميسيون مشترك  اقتصادي  دو كشور، چند سند و موافقتنامه  همكاري  امضا مي كنند.
اين  كميسيون  امروز با حضور هياتهاي  دو كشور به  رياست  «محمودحجتي» وزير جهاد كشاورزي  ايران  و «ريكاردو كابريساس» وزير دولت  كوبا در هاوانا كار خود را آغاز مي كند.بر اساس  اين  گزارش ، وزير جهادكشاورزي  ايران  كه به كوبا سفر كرده است در مدت  اقامت  در اين كشور، با مقامهاي  بلندپايه  اين  كشور آمريكاي  مركزي  درباره  راههاي  گسترش  همكاريهاي اقتصادي  و بازرگاني  دو كشور ديدار و تبادل  نظر مي كند.
همچنين جمهوري  اسلامي ايران  و برزيل  با تأكيد بر گسترش  همكاري  در زمينه هاي مختلف  كشاورزي ، موافقتنامه  بهداشت  و قرنطينه  واردات  گوشت  قرمز امضاكردند. اين  سند روز سه شنبه  در پايان  ديدار محمود حجتي  وزير جهادكشاورزي ايران  از برازيليا، به  امضاي  منصور سياري  رئيس  سازمان  دامپزشكي  كشور وطرف  برزيلي  وي  رسيد.

سرپرست وزارت راه و ترابري:
قادر به پاسخگويي مشكل فرودگاه امام نيستم
ايلنا: بحث ايمني زنجيره  اي از اتفاقاتي است كه در يك سيستم ايجاد مي  شود.
محمد رحمتي، سرپرست وزارت راه و ترابري در ششمين همايش ارتقاء ايمني و پيش  گيري از سوانح ريلي، افزود: ايمني بحثي نيست كه با خواهش و تمنا برقرار شود؛ چرا كه ايمني زنجيره  اي از اتفاقاتي است كه در يك سيستم رخ مي  دهد و زنجيره  اي از اتفاقات نيز سانحه را به وجود مي  آورد.
رحمتي، همچنين درجمع خبرنگاران درخصوص تعيين جانشين وزارت راه، تصريح كرد: هر كسي را كه مجلس تاييد كند و در وزارت راه مستقر  شود ما قبول داريم و كارمندان وزارت راه مي  دانند چه كنند، بنابراين هيچ مشكلي در اين خصوص نخواهيم داشت. وي، با بيان اين كه فعلا از احتمال انتخاب من به عنوان وزير راه در آينده حرفي نزنيد، گفت: تك  تك اقدامات وزارت راه از بازگشايي فرودگاه، آسفالت، نگهداري جاده، خريد هواپيما، راه  اندازي لوكوموتيو و قطار، اولويت داشته و تمام اين اقدامات كارهايي زيربنايي مورد نياز مردم است.
وي، در مورد فرودگاه امام به عنوان حلقه مفقوده وزارت راه، گفت: فرودگاه امام مشكلي است كه بايد حل شود؛ البته من فردي سياسي نبوده و قادر به پاسخ  گويي به اين سئوال نيز نيستم.

با رد تحقيق و تفحص صنايع
كميسيون صنايع مجلس خواهان پيگيري
تحقيق و تفحص دوره ششم مجلس درباره خودرو سازها شد
000552.jpg
كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي ضمن رد طرح تحقيق و تفحص از صنعت خودروسازي خواستار پيگيري نتايج تحقيق و تفحص دوره ششم مجلس از اين صنعت شد.
به گزارش خبرنگار ما احمد بزرگيان عضو كميسيون صنايع گفت: اين طرح با محورهاي بحران هويت شركتها كه آيا خصوصي هستند يا دولتي؟ همچنين حاشيه سود بالاي آنها، بهره وري پايين، مصرف سوخت، انحصاري بودن، مشخص نبودن سياستگذاري هاي كوتاه مدت و بلندمدت، انعقاد قراردادها، تغيير سوخت، صادرات و فساد اقتصادي آنها مورد بحث و بررسي قرار گرفت.وي افزود: پس از بررسي از ۱۸ نفر اعضاي حاضر در كميسيون ۶ نفر موافق و ۱۲ نفر مخالف تحقيق و تفحص بودند لذا اين طرح در كميسيون رأي نياورد.
بزرگيان در مورد نظر مخالفين گفت: نظر آنها اين بود كه بايد نتايج تحقيق و تفحص دوره ششم پيگيري شود و شركتها را بايد ملزم به رعايت موارد ذكر شده در آن كنيم. لذا نياز به تصويب مجدد آن نيست.
مافياي خودرو
در همين رابطه نايب رئيس دوم كميسيون صنايع و معادن به خبرنگار ما گفت: اين دومين بار است كه طرح تحقيق و تفحص از خودروسازان در اين كميسيون رد مي شود.
حميدرضا كاتوزيان افزود: مخالفان اين طرح در يك استدلال كاملا غيرمنطقي مي گويند ۲ شركت ايران خودرو و سايپا خصوصي هستند لذا نبايد از آنها تحقيق و تفحص صورت گيرد.
به گفته وي اين در حاليست كه ۴۰ درصد سهام شركت ايران خودرو مربوط به سازمان گسترش و نوسازي صنايع و ۱۵ درصد مربوط به سازمان تامين اجتماعي است.
وي اظهار كرد: طبق قانون اساسي مجلس مي تواند در تمام امور كشور اعم از خصوصي و دولتي نظارت كند.
وي گفت: اگر اين شركت ها خصوصي هستند پس بايد تعرفه ها پايين آورده شود تا واردات خودرو رخ دهد.
كاتوزيان افزود: متاسفانه خودروسازان كشور از طريق مافياي خودرو حمايت مي شوند و به همين دليل است كه قيمت خودرو نسبت به استاندارد جهاني بالا و كيفيت آن پايين است.وي وزارت صنايع را در اين عرصه تا ۷۰ درصد مقصر دانست و اظهار كرد: اميدواريم اين طرح در صحن علني مجلس بيان شود و در آنجا رأي بياورد.

مديركل دفتر برنامه ريزي اقتصاد كلان سازمان مديريت و برنامه ريزي:
هدف از ارائه بهره مالكانه در لايحه بودجه ۸۴
شفاف سازي رابطه مالي شركت نفت و دولت است
گروه اقتصادي -علي ابراهيمي: آنچه در لايحه بودجه سال آينده در زمينه بهره مالكانه در نظر گرفته شده به منظور شفاف سازي رابطه مالي شركت نفت و دولت بوده است.
به گزارش خبرنگار ما محمد كردبچه با اشاره به اينكه در سالهاي گذشته روابط مالي شركت نفت و دولت چندان شفاف نبوده گفت: مبناي اصلي طرح بهره مالكانه كه در لايحه بودجه سال آينده لحاظ شده آن است كه رابطه مالي شركت نفت و دولت شفاف  شود چرا كه در گذشته ارقام توليد، صادرات نفت خام و درآمدها شفاف نبوده و براي ايجاد اين شفافيت طرح بهره مالكانه در قالب تبصره ۱۱ لايحه بودجه سال آينده ديده شده است. وي افزود: بعد از ابلاغ قانون برنامه چهارم از آنجا كه جداول اين برنامه مصوب مجلس ششم و مورد قبول مجلس هفتم نبود، بين احكام و جداول برنامه ناهماهنگي وجود داشت كه در جلساتي با نمايندگان مجلس سعي شد تا اين ناهماهنگي برطرف شود. براي اين كار بيش از دو راهكار وجود نداشت يا بايد جداول را براساس احكام برنامه اصلاح مي كرديم و يا اينكه احكام براساس جداول برنامه چهارم اصلاح مي شد.
مديركل دفتر برنامه ريزي اقتصاد كلان سازمان مديريت افزود:  تصميم گرفته شد تا احكام را براساس جداول برنامه اصلاح كنيم. براي انجام اين كار دو راهكار اصلاح احكام در قالب لايحه بودجه يا ارائه لايحه جداگانه اي براي انجام اين اصلاحات كه نيازمند بررسي و تصويب مجلس بود، وجود داشت.
وي درخصوص الزامات ارائه اين طرح در لايحه بودجه سال آينده گفت: از آنجا كه انجام اين اصلاحات در قالب ارائه لايحه به مجلس نيازمند طي مدت زمان زيادي بود و در بودجه سال آينده نيز شفاف سازي لازم در روابط مالي شركت نفت و دولت بوجود نمي آمد تصميم گرفته شد تا اين موضوع در قالب تبصره ۱۱ لايحه بودجه سال ۸۴ پيش بيني و به مجلس ارائه شود.

رئيس انجمن اقتصاد اسلامي:
دنبال سياسي كاري نيستيم
فارس: رئيس انجمن اقتصاد اسلامي گفت: يكي از اهداف انجمن اقتصاد اسلامي اين است كه بيطرفانه و عالمانه قضاوت كند و سياسي نشود.
ايرج توتونچيان در نخستين اجلاس مجمع عمومي ساليانه انجمن اقتصاد اسلامي اظهار داشت: انجمن اقتصاد اسلامي حدود ۱۱ ماه است كه تشكيل شده و از جمله كارهايي كه در انجمن انجام شده تشكيل كميته ملي آموزشي و پژوهشي، روابط بين الملل، مسايل مالي و اداري است.
وي با اشاره به اهداف نهايي انجمن اقتصاد اسلامي گفت: اهداف اين انجمن شامل تجديدنظر در متون درسي و شكل دادن آنها به سمت اسلامي شدن دروس، جهت دادن به تحقيقات اقتصاد اسلامي و تشويق پژوهشگران و جهت گيري عالمانه و بيطرفانه است.

پروژه هاي تحقيقاتي را به مراكز دانشگاهي بسپاريد
دومين نمايشگاه بين المللي هوايي خليج فارس، كيش _ ايران با حضور ۶۰ شركت داخلي و ۴۶ شركت خارجي در كيش افتتاح شد.
در حاشيه اين نمايشگاه كنفرانسي تحت عنوان مديريت صنعت حمل و نقل هوايي نيز بر پا گرديده كه در رابطه با اين كنفرانس سيد محمدباقر ملائك دبير علمي كنفرانس در گفتگو با خبرنگار ما گفت مقرر شده است در ايران مانند دبي نمايشگاه بين المللي هوايي به منظور گسترش رقابت برگزار گردد كه برپايي دومين دوره از اين نمايشگاه را هم اكنون در كيش شاهد هستيم.
به منظور جذابيت بيشتر نمايشگاه و استفاده از نظرات متفكران كنفرانس فوق در حاشيه نمايشگاه برگزار شد تا صنعتگران كشور بدانند تئوريسين ها نيز همپاي آنان براي گسترش صنعت حمل و نقل هوايي در كشور انديشيده و تلاش كنند.
با توجه به اينكه كيش داراي مخازن غني نفتي است و امكانات تجاري مناسبي نيز دارد، جاي تاسف است كه از نظر ارتباطات هوايي در منطقه در مقايسه با دبي از موفقيت پايين تري برخوردار است. از اين رو با برپايي چنين كنفرانس هايي بايد ضمن طرح ايرادهاي موجود، راه كارهاي لازم براي جذب هرچه بيشتر بازار منطقه و توسعه صنعت هوانوردي در كيش فراهم گردد.
وي افزود متاسفانه هم اكنون اغلب پروژه هاي تحقيقاتي در اختيار سازمان هاي اجرايي دولتي قرار داده مي شود و اين سازمانها نيز اعتبارات در اختيار گرفته را به طور درست در بخش تحقيقات هزينه نمي كنند به طور مستمر نيز گلايه از عدم همكاري دانشگاهها دارند.
در صورتي كه قسمتي از اين اعتبارات در اختيار خود مراكز دانشگاهي قرار گيرد نتايج حاصل از پروژه هاي تحقيقاتي مناسب تر خواهد بود.
تخصيص قسمتي از اعتبارات فوق در مقابل قراردادهايي نظير قرارداد ۳۶۰ ميليون دلاري ايران با چين براي خريد چند فروند هواپيماي دست دوم از اين كشور رقم ناچيزي است. در واقع با اختصاص اعتبارات لازم براي تحقيقات به دانشگاهها زمينه جذب جوانان و آموزش آنان در رده هاي مديريتي فراهم مي گردد.وي يكي ديگر از اهداف برپايي اين كنفرانس جذب خطوط هواپيمايي است به نحوي كه آموزشهاي لازم به پرسنل هاي آنان داده شود و مديران اجرايي و پرسنل در راستاي علم و دانش گام بردارند.

موسسه استاندارد كيفيت ۷۰ محموله وارداتي را رد كرد
موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران در دي ماه سال جاري براي ۷۰ فقره از محموله هاي وارداتي كه از نظر مقررات استاندارد اجباري و كيفيت مورد تاييد نبود، گواهي نامه عدم انطباق صادر كرد.۶/۴۸ درصد از محموله هاي وارداتي غير استاندارد مربوط به كالاهاي برقي و ۴/۵۱ درصد مربوط به ساير كالاهابوده است.

گفت وگوي امروز
بانك ها انحصاري بودند ، مجلس طرح كاهش نرخ تسهيلات بانكي را ارائه كرد
گروه اقتصادي: در جلسه مشترك وزير امور اقتصادي و دارايي با مديران عامل بانك ها پيرامون طرح كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي، صفدر حسيني از تصميم مجلس براي كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي انتقاد كرد.
به گفته وزير امور اقتصادي و داراي در هيچ جاي جهان نرخ سود تسهيلات بانكي توسط مجلس تعيين نمي شود. در رابطه با موضع مجلس در اين راستا با حميد رضا حاجي بابايي عضو هيأت رئيسه و عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت و گو كرديم.
***
* مجلس بر چه اساسي براي كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي طرح ارائه كرده است؟
- اقتصاد كشورمان يك اقتصاد يارانه اي است و در واقع وضعيت اقتصادي پايداري در كشور حاكم نيست. به عبارتي ديگر اقتصاد ايران، اقتصاد خود كنترل نيست كه مانند ساير كشورها نرخ سود بانكي خود به خود كنترل شود، رقابت وجود داشته باشد و ميان درآمدها و هزينه ها توازن وجود داشته باشد.
در ايران بانك ها انحصاري، دولتي و تعيين كننده هستند لذا دولت بايد از قوانين مجلس تبعيت كند.
اگر مجلس نتواند قوانيني براي تعيين نرخ سود بانك ها وضع كند، چگونه مي  تواند در اموري كه لازم است مطالبات مردم را پيگيري و اقدام به قانون گذاري كند.
در حقيقت در امور مربوط به حاكميت، مسائل اجرايي و قضايي مجلس مي تواند تصميم گيري كرده و قانون وضع كند. اين قانون نيز نبايد از سوي ساير قسمت ها خنثي گردد. البته اگر زماني با توسعه بانك ها و پويا شدن اقتصاد نرخ سود تسهيلات بانكي خود به خود كاهش بيابد ديگر نياز به وضع قوانيني در اين رابطه نيست.
*قرار است طرحي از سوي وزير اقتصاد و مديران عامل بانك ها در اين رابطه به نمايندگان مجلس ارائه شود با اين طرح چگونه برخورد خواهد شد؟
- نمايندگان مجلس هر طرح و سخني را كه حق بوده و مستدل باشد و منافع كشور در آن لحاظ شده باشد را مي پذيرند و به آن رأي مي دهند. نمايندگان مدافع منافع ملي هستند و سخن حق را خواهند شنيد.
* چرا هنگام ارائه طرح كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي از نظر مسئولان بانكي كشور استفاده نشد؟
- هم اكنون تنها فوريت اين طرح تصويب شده است. اين طرح هم اكنون به كميسيون رفته و اين امكان براي تمام مسئولان و دست اندركاران وجود دارد كه بيايند و نظرات خود را بيان كنند. در واقع در نهايت با جميع جهات و نظرات طرح فوق به صورت قانون مصوب خواهد شد.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۵۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۳۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۷۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۱۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۸۴۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۸۴۹
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۱۵۴۲

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |