سه شنبه ۶ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۲۳ - Jan 25, 2005
امام حسين(ع): رستگار نشدند قومي كه خشنودي مخلوق را
بر خشم خالق خريدند.
تحف العقول ص ۲۳۷
امروز با حافظ
ببين تفاوت ره كه از كجاست تا به كجا
صلاح كار كجا و من خراب كجا
سماع وعظ كجا نغمه  رباب كجا
چه نسبت است به رندي صلاح و تقوا را
نخستين هم انديشي «هويت ايراني» برگزار مي شود
نخستين هم انديشي «هويت ايراني, مفاهيم، مؤلفه  ها و راهبردها» به كوشش مركز تحقيقات زبان و ادبيات فارسي دانشگاه تربيت مدرس تهران ۱۹ اسفندماه۱۳۸۳ در اين دانشگاه برگزار مي شود.
به گزارش دبيرخانه هم انديشي «هويت ايراني» محورهاي پيشنهادي براي شركت  كنندگان در اين همايش عبارتند از:
۱-مشخصه  ها و مؤلفه  هاي هويت ايراني (مفهوم هويت ايراني، عوامل مؤثر در هويت ايراني، ايستايي و پويايي و تحول هويت ايراني، هويت ايراني در بستر تعامل و چندگانگي هويت  ها، جلوه هاي گوناگون هويت، چشم  انداز هويت ايراني).
۲-آسيب  ها و چالش  هاي هويت ايراني (آسيب  شناسي هويت ايراني، هويت ايراني و چالش  هاي پيش رو، عوامل بحران هويت در ايران و پيامدهاي آن، هويت ايراني در بستر تقابل و برخورد هويت ها، تهديد هويت ملي در فرآيند جهاني شدن).
۳-الگوهاي كاربردي برگرفته از هويت ايراني(ترسيم اهداف و راهبردهاي آينده، تبيين الگو براي رفتارهاي مطلوب فردي و اجتماعي، تبيين الگو براي توسعه فرهنگي و علمي، تبيين الگو براي توسعه اجتماعي سياسي و اقتصادي).
۴-بازتاب هويت ايراني در منابع و بسترها (بازتاب هويت ايراني در آثار ادبي، بازتاب هويت ايراني در آثار هنري و مواريث فرهنگي، شناخت هويت ايراني از طريق مطالعات علوم انساني)
آخرين مهلت ارسال اصل و چكيده مقالات ۳۰/۱۱/۱۳۸۳ است.
علاقه  مندان مي  توانند مقالات خود را به نشاني دبيرخانه هم انديشي «هويت ايراني» :تهران صندوق پستي ۳۴۵/۱۴۱۱۵ ارسال نمايند.

۱۷ فيلم مستند در بخش نمايش هاي ويژه
۱۷ اثر مستند در بخش نمايش هاي ويژه بيست و سومين جشنواره بين المللي فيلم فجر روي پرده مي رود.
آثار مستند بخش نمايش هاي ويژه از كشورهاي آلمان، اسپانيا، آمريكا، انگلستان، ايران، تركيه، صربستان، فرانسه، فنلاند و مونته نگرو در جشنواره فيلم فجر روي پرده مي رود.
فيلم هاي «الماس سفيد» از ورنر هرتزوگ، «پنهان در برابر ديدگان» ساخته جان اسيمولا، «تمرين آخر» از ناصر تقوايي، «جشن عبادت» ساخته رحيم شيرمهد، «جهنم روي چرخ» ساخته پيه دان كوار، «دام بغداد» از آرتور وسيس نروسن، «درك صعود» ساخته كوين مك دونالد، «روبينا ديگر اينجا زندگي نمي كند» از الكسيس كوروس و «روزها و شب هاي زندان هند» ساخته يوگش و سونادان واليا از آثار اين بخش هستند.
«زندگي بر شانه هايش» از يسيم اوستا اوغلو، «شكوه تخت جمشيد» ساخته فرزين رضائيان، «غزالي، كيمياگر خوشبختي» از عبداللطيف سالازر، «فربه مثل من» ساخته مورگان اسپرلاك، «ماشين قراضه هاي جذاب» از بوريس ميتيج، «مشق بم» ساخته عليرضا غني، «نويسندگان بدون مرز و فلسطين» ساخته سمير عبدالله و خوزه ريتز و «هانري لانگلوا، شبح سينماتك» از ژاك ريچارد ديگر آثار مستند بخش نمايش هاي ويژه جشنواره فجر را تشكيل مي دهند.

تازه هاي دنياي رسانه ها
نظرات مهم سوسلوف درباره بقاء يك نظام ايدئولوژيك
ميخائيل سوسلوف ايدئولوژيست بنام حزب كمونيست حاكم بر شوروي، ۲۵ ژانويه سال ۱۹۸۲ در ۷۶ سالگي در پي يك مشاجره لفظي با برژنف رهبر وقت در كرملين دچار حمله قلبي شد و چند ساعت بعد در گذشت. وي كه در وفاداريش به ماركسيسم لنينيسم ترديد نبود پس از آن كه شنيد «گالينا» دختر برژنف در قاچاق الماس دست دارد، به عنوان عضو ارشد كميته مركزي حزب و عضو شوراي عالي شوروي به ديدار برژنف شتافت و در اين زمينه به او اعتراض كرد و ميان طرفين مشاجره درگرفت كه به حمله قلبي سوسلوف منجر شد. مورخان مرگ ناگهاني سوسلوف را از عوامل تسريع فروپاشي شوروي نوشته اند، زيرا كه وي با تني چند كمونيست وفادار به اين ايدئولوژي، پاسدار و نگهبان آن نظام بودند. سوسلوف كه كارشناس و استاد درس اقتصاد سوسياليستي بود از نوجواني وارد حزب شده بود و از پذيرفتن مقام دولتي خودداري كرده بود و از هرگونه تجملات و تشريفات و نيز مزاياي رفاهي بيش از حد يك فرد معمولي دوري جسته بود. وي باور داشت كه هر نظام ايدئولوژيك (حكومت عقيدتي) بايد از ميان معتقدان وفادار به آن و آگاه از جزئيات، گروهي نگهبان و پاسدار داشته باشد تا خلل ناپذير بماند. او خود را پاسدار سوسياليسم ماركسيستي مي دانست و جز تدريس و نظارت حزبي كار ديگري را نمي پذيرفت. سوسلوف در انتخاب مقامات دولتي و فرماندهان ارتش به گزينش سخت ايدئولوژيك معتقد بود و مي گفت كه اگر حتي يك مقام دولتي و فرمانده نظامي قلباً و با تمام وجود به سوسياليسم وفادار نباشد به منزله شكاف در بدنه است و بي دوامي و شكست قطعي خواهد بود. وي شخصا «اندروپوف» را گزينش كرده بود كه بعداً رهبر شوروي شد ولي عمري نكرد. سوسلوف يك بار حزب كمونيست شوروي را از كساني كه صرفاً براي احراز مقام و سوءاستفاده، خود را در ميان كمونيست ها جا زده بودند تصفيه كرد. وي با ورود افراد به عضويت حزب بدون طي يك دوره آزمايشي و گذرانيدن امتحان گزينش شديداً مخالف بود. سوسلوف عقيده داشت كه به موازات تقويت بنيه نظامي، به اقتصاد كشور و رفاه مردم هم بايد توجه شود كه پس از پيروزي هاي فضايي شوروي، ديگر به اين توصيه او توجه زياد نمي شد. سوسلوف تأكيد داشت كه شوروي بيش از اروپا، توجه خود را متوجه آسيا، مخصوصاً چين و هند كند. وي از لحظه اي كه سياست هاي خروشچف باعث تضعيف روابط چين با مسكو شد با او در افتاد و اين در افتادن در بركناري خروشچف سخت مؤثر بود. تأسيس شاخه جوانان حزب كمونيست در روستاها و راه هاي مبارزه با تنبلي در كارگاه ها از ابتكارهاي سوسلوف بود. به باور او، هرگونه تغيير در نظام شورايي و مشاركت عموم مردم در حكومت به شكست نظام مي انجامد. او گفته بود كه علاوه بر پليس سياسي (كا.گ.ب سازمان اطلاعات) بايد سازماني براي اطلاع يافتن از نظرات و مشكلات مردم و مقامات پايين وجود داشته باشد و نامه ها و نظرات مردم به اين سازمان ارسال، بررسي و كلاسه شود و به اطلاع مقامات ارشد و حزب برسد و در روزنامه ها انتشار يابد و مقامات حزبي منظماً به گوشه و كنار كشور سركشي كنند، روز اقامت آنان در هر نقطه قبلاً اعلام شود تا هر كس كه ناله، شكايت و نظري داشته باشد مراجعه و حضوراً مطرح كند و خلاصه اين نظرات و شكايات به كرملين ارسال و در روزنامه ها انتشار يابد. اين توصيه سوسلوف تا زمان حمله نظامي آلمان به شوروي رعايت مي شد. سوسلوف هرگونه سازش دولت هاي كاپيتاليستي را با نظام هاي سوسياليستي و شبه سوسياليستي محال و غير ممكن مي دانست. به گفته اصحاب نظر اگر سوسلوف و همفكرانش عمر بيشتري كرده بودند شوروي از ميان نمي رفت.
انتخابات عراق و مفاهيم دمكراسي
شبكه تلويزيوني سي بي اس آمريكا يك هفته مانده به انتخابات عراق كه قرار است يكشنبه آينده برگزار شود گفت كه بسياري از رأي دهندگان عراقي هنوز نمي دانند كه اين انتخابات براي گزينش رئيس جمهور است، اعضاي پارلمان است و يا مجلس مؤسسان، كه مجلس مؤسسان پاسخ درست تري است. اين رأي دهندگان هنوز نشاني همه حوزه هاي رأي گيري را نمي دانند كه قرار است يك روز پيش يا شب انتخابات اعلام شوند. رأي دهندگان هنوز نام بيشتر نامزدها را نشنيده اند. به علت تهديدها همه جا ترس از رفتن به حوزه ها وجود دارد. شيعيان عراقي مايل به دادن رأي هستند و بيشتر سني هاي عرب اين تمايل را ندارند. سفير اردن در آمريكا نسبت به اعتبار انتخابات عراق ابراز ترديد كرده است. يك عراقي كه فارغ التحصيل رشته كامپيوتر است نيز در بغداد به «جفري گتلمن» خبر نگار نيويورك تايمز گفته است: در شهري كه آب سالم براي نوشيدن وجود ندارد، انتخابات براي چيست؟! چند تحليلگر امور دمكراسي گفته اند تا آنجا كه آنان اطلاع دارند در طول تاريخ دمكراسي، چنين انتخاباتي سابقه نداشته، زيرا كشور تحت اشغال نظامي بيگانه است، ناامني و عمليات خرابكاري، تهديد و ترس و نيز نفاق ميان گروه هاي مذهبي و نژادي ادامه دارد، هدف از انتخابات به طور كامل براي عراقي هاي درون مرز توجيه نشده و نامزد ها براي رأي دهندگان شناخته شده نيستند و زمان و شرايط براي يك انتخابات دمكراتيك به مفهوم واقعي كلمه وجود ندارد. آن چه كه روشن است اين است كه دولت آمريكا به عنوان اشغال كننده عراق اصرار به برگزاري آن در پايان ژانويه جاري دارد. تعجب در اين است كه اين دولت مي تواند مشكلات پس از برگزاري اين انتخابات را هم حدس بزند. برگزاري انتخابات در دوران اعلام حالت فوق العاده و مقررات منع رفت و آمد در شب كه قرار است در جريان انتخابات برقرار شود تاكنون سابقه نداشته است. از خصوصيات انتخابات دمكراتيك وجود حالت عادي در كشور و آرامش كامل است. تنها عراقي هاي برون مرز كه سال هاست خارج از وطن هستند، از جنگ و خونريزي جاري به دورند و قصد بازگشت در آينده اي نزديك را هم ندارند مي توانند در محيط هاي آرام رأي دهند.

۲ فيلم ايراني در جشنواره سوئد
فيلم هاي  سينمايي  «مهمان  مامان » ساخته  داريوش  مهرجويي  و «اشك  سرما» به كارگرداني  عزيزالله  حميدنژاد در جشنواره  بين المللي  گوتنبرگ سوئد روي  پرده  مي رود.
بيست  و هشتمين  جشنواره  بين المللي  فيلم  گوتنبرگ  از ۹ تا ۱۹ بهمن  ماه  در سوئد برگزار مي شود. اداره  كل  رسانه  بين المللي  سيما   گزارش  داد: اين  آثار ايراني كه  از توليدات  سيما هستند به  نمايندگي  از سينماي  ايران  در اين  رويداد هنري  حضور مي يابند. فيلم هاي  اشك  سرما و ميهمان  مامان  كه  پيشتر در سينماهاي  ايران  روي  پرده رفت  با استقبال  مخاطبان  رو به  رو شد.
اشك  سرما با مضمون  دفاع  مقدس  به  برخورد آدم ها در شرايط متفاوت  فكري  و مكاني  مي پردازد و مهمان  مامان  با رويكرد اجتماعي  و پس زمينه  طنز به  نقد احوالات  در زندگي  فردي  مي پردازد.

بهارستان
غيرت معشوق اقتضا كرد كه عاشق غير او را دوست ندارد و به غير او محتاج نشود، لاجرم خود را عين همه  اشياء كرد، تا هر چه را دوست دارد و به هرچه محتاج شود، او بود. لمعه  چهارم - لمعات عراقي

پاسخ به پرسش پزشكي
ليمفه ديما
از دكتر روزنفلد درباره بيماري «ليمفه ديما» كه نوعي تورم پا و يا دست است سئوال شده و او گفته است: ليمفه ديما به همان گونه كه از تركيب واژه بر مي آيد از انسداد مجاري لنف كه مايع شير مانندي در بدن است و مانند خون جريان دارد ناشي مي شود. هنوز راه درمان قطعي ندارد و تنها مي توان وخامت آن را به تأخير انداخت. آسانترين اين راه ها به كار بردن جوراب واريس (قابل ارتجاع) است. پزشك مي كوشد به هر ترتيب كه شده از جمع شدن مايع لنف در يك نقطه جلوگيري كند.

برگي از تاريخ
ايجاد جامعه ملل
۲۵ژانويه در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۴۱ ميلادي كاليگولا امپراتور روم در چهارمين سال حكومت به دست افراد گارد محافظ خود كشته شد. درسال ۱۸۸۲ ويرجينيا وولف داستان نگار معروف به دنيا آمد كه سبك تازه اي را ارائه كرد. در سال ۱۹۱۸ لنين اعلام كرد كه روسيه از اين پس يك جمهوري ساويت (شورايي) خواهد بود تا همه مردم در امور مشاركت داشته باشند. در سال ۱۹۵۵ دانشگاه كلمبيا يك ساعت اتمي ساخت و اعلام كرد كه اين ساعت هر ۳۰۰ سال ممكن است يك ثانيه جلو و يا عقب برود. در سال ۱۹۷۲ درجريان يك كودتا در شيخ نشين شارجه، امير آن كشته شد و پسرش جاي او را گرفت. در سال ۱۳۵۸ نخستين انتخابات رياست جمهوري ايران برگزار شد. در اين انتخابات پنج نفر اول بر حسب به دست آوردن آراء به اين ترتيب اعلام شدند: ابوالحسن بني صدر، دريادار احمد مدني كرماني، دكتر حبيبي، دكتر سامي و داريوش فروهر.
اينك برگ امروز: تاريخ تأسيس جامعه ملل را ۲۵ ژانويه سال ۱۹۱۹ و روزي نوشته اند كه در مذاكرات ورساي با پيشنهاد تأسيس آن موافقت شد، ولي نخستين مجمع عمومي آن يك سال بعد كار خود را آغاز كرد. مقر اين جامعه كه ايران از اعضاي اوليه آن بود شهر ژنو در كشور بي طرف سوييس بود. اين جامعه كه در آن امتيازي ميان كشورهاي عضو نبود و حق رد (وتو) وجود نداشت بر پايه اصول ۱۴ گانه «وودرو ويلسون» رئيس جمهور وقت آمريكا كه يك دانشگاهي بود تأسيس شد تا حافظ صلح و حقوق اعضاء باشد. سناي آمريكا در آن زمان با عضويت اين كشور در جامعه ملل موافقت نمي كرد، زيرا نمي خواست كه از انزوا بيرون آيد و درگير مسائل ساير كشورها شود. نخستين اجلاس اين جامعه دهم ژانويه ۱۹۲۰ تشكيل شد. خروج بعضي از كشورها از اين جامعه آن را بيش از پيش تضعيف كرد. اين كشورها هركدام به دليلي مورد اعتراض جامعه قرار گرفته بودند. از ۱۹۳۳ تا ۱۹۴۰ اين كشورها از عضويت جامعه خارج شدند: ژاپن، آلمان، پاراگوئه، شيلي، ونزوئلا، اسپانيا، پرو، مجارستان و روماني. جامعه ملل در ۱۹۳۹ شوروي را به دليل حمله نظامي به فنلاند از عضويت خود بركنار كرد. دارايي هاي اين جامعه در سال ۱۹۴۶ به سازمان ملل انتقال يافت كه به ابتكار سران آمريكا و انگلستان برپايه اتحاد كشورهاي در حال جنگ با آلمان و ژاپن تشكيل شده است و پنج كشور فاتح جنگ جهاني دوم در آن نسبت به ساير اعضاء داراي امتياز و برتري هستند و مجمع عمومي سازمان كه نماينده همه كشورهاي عضو است نقش اجرايي، جز انتخاب دبيركل و پذيرش عضو جديد ندارد.
www.iranianshistoryonthisday.com

كنسرت گروه ژيوار
گروه موسيقي ژيوار در ساعت ۱۶ و ۳۰ روزهاي ،۷ ۸ و ۹ بهمن در سالن سازمان دانش آموزي تهران به اجراي قطعاتي از موسيقي كردي مي پردازد.

گزارش ميزگرد داوران جايزه جهاني هنر و نيايش
گروه ادب  و هنر: چند داور ايراني و خارجي جايزه جهاني عكس هنر و نيايش روز گذشته در گفت و گو با خبرنگاران به تشريح ديدگاههاي خود پرداختند و گفتند كه براي درك و فهم دقيق تر از يكديگر گرد هم جمع شده اند. به گزارش همشهري در اين ميزگرد كه ميشكت كريفا و مسعود معصومي، العالم و اكبر عالمي حضور داشتند، داوران ضمن تأكيد بر توجه به فرم و محتواي عكسها از كار جدي و شبانه روزي براي انتخاب عكسها سخن گفتند. قرار است فردا (۷ بهمن) نتايج داوري در تالار وحدت اعلام شود. همين گزارش حاكيست كه صبح امروز (۶ بهمن) آلفرد يعقوب زاده، عكاس ايراني، كارگاه عكاسي در فرهنگسراي نياوران برپا مي كند.

داوران سينماي معناگرا معرفي شدند
اسامي هيات  داوران  بخش  مسابقه  سينماي  معناگرا، بيست  و سومين  جشنواره  بين المللي  فيلم  فجر اعلام  شد.
سينماي  معناگرا براي  نخستين  بار در بخش  رقابتي  جشنواره  فيلم  فجر گنجانده شده  كه  در اين  بخش  ۱۳ فيلم  داخلي  و خارجي  در بخش  مسابقه  از ۱۲ بهمن  ماه  روي  پرده  مي رود. روابط عمومي جشنواره  گزارش  داد: عبدالله  اسفندياري  (ايران )، احمد مجتبي  جمال  (بنگلادش )، كريستف  زانوسي  (لهستان )، تادائوساتو (ژاپن ) و پيتر مالونه  از استراليا داوري  بخش  مسابقه  سينماي  معناگرا را برعهده  دارند. عبدالله  اسفندياري  فيلم نامه نويس ، تهيه كننده  و مدرس  دانشگاه ، پيشتر مديريت  گروه  فيلم  و سريال  سيماي  جمهوري  اسلامي  ايران ، بخش  فرهنگي  بنياد سينمايي  فارابي  و عضويت  در هيات  مديره  خانه  سينما را عهده دار بوده  و هم اكنون  مسئوليت  حوزه  معناگراي بنياد فارابي  را برعهده  دارد.
احمد مجتبي  جمال  رئيس  جشنواره  بين المللي  داكا، رئيس  انجمن  منتقدان  بين المللي  فيلم  بنگلادش  و عضو هيات  داوران  فيبرشي  چهل  و هشتمين  جشنواره فيلم  برلين  و پنجاه  و هفتمين  جشنواره  لوكارنو ديگر عضو هيات  داوري  بخش  معناگرا است .

هيأت داوران طرح برتر معرفي شدند
هيات داوران چهارمين گردهمايي طرح برتر معرفي شدند .
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، دكتر عزيز گسيلي، دكتر صفار دزفولي، مهندس علي كلاني، دكتر ياسمن خداداده، مهندس احمد ندايي فرد، مهندس علي متين، مهندس بهزاد سليماني، دكتر مسعود محمود خان شيرازي،  مهندس محمد هادي جمالي و دكتر مسدد اعضاي هيات داوران چهارمين گردهمايي طرح برتر را تشكيل مي دهند.
چهارمين گردهمايي طرح برتر ساعت ۱۵ روز ۹ بهمن ماه در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران به همت فرهنگستان هنر و با همكاري سازمان توسعه و تجارت ايران و مركز فرهنگي _ هنري صبا برگزار خواهد شد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
[Table 9]نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
همشهري: اطلاع يافتيم داستانكي كه روز يكشنبه در اين ستون به چاپ رسيد، بخشي از يك شعر، سروده خانم رويا وكيلي بوده است. متن كامل شعر به اين شرح است:
هميشه در بازي گرگم به هوا، از گرگ شدن فرار مي كرديم
و اكنون، ناخواسته
در تمامي بازي  ها گرگيم
بي آنكه از خودمان بترسيم
من از بازي هفت سنگ مي ترسم
مي ترسم آن قدر سنگ روي سنگ بچينم
كه ديواري سنگي مرا در برگيرد
بيا لي لي بازي كنيم
كه با هر رفتي دوباره برگرديم

گشتي در دنياي خبرها
عوارض براي ساك خريد
سانفرانسيسكو _ شهر سانفرانسيسكو در ايالت كاليفرنياي آمريكا ممكن است به زودي به نخستين شهر جهان بدل شود كه به خاطر ساك هاي خريد از فروشندگان عوارض مي گيرد. يك نهاد مسئول حفاظت از محيط زيست در اين شهر به زودي از مقامات شهري درخواست خواهد كرد براي هر ساك خريد كاغذي يا پلاستيكي، از فروشندگان خواربار ۱۷ سنت عوارض بگيرد.
هدف اصلي از اين طرح كاستن از آلودگي شهر است. طرفداران محيط زيست مي گويند ساك هاي پلاستيكي خريد محيط هاي كار را شلوغ، جوي هاي آب را آلوده و درختان شهر را زشت مي كند. مقامات رسمي تأييد كرده اند بودجه عمومي شهر در مقابل هر ساك خريد بيش از پنج سنت هزينه تميز كردن خيابان و يك ونيم سنت هزينه بازيافت مواد متحمل مي شود. از سوي ديگر فروشندگان و توليدكنندگان ساك هاي پلاستيكي اعتراض مي كنند كه اين طرح به منافع آنها آسيب مي زند.
مكافات جعل خبر
بخارست _ يك روزنامه عامه پسند رومانيايي اعلام كرد يك خبرنگار خود را به دليل جعل خبر اخراج مي كند. خبرنگار مذكور خبري را جعل كرده بود كه بر مبناي آن زوجي كه به وسيله اينترنت با يكديگر آشنا شده بودند، براي اداي دين نام فرزند خود را «ياهو» گذاشته اند.
«ليبرتاتي» كه يكي از روزنامه هاي پرتيراژ بخارست است، هفته گذشته نوشته بود يك زوج رومانيايي نام فرزند خود را «ياهو» گذاشته اند و گواهي تولد او را نيز چاپ كرده بود. اما بعد معلوم شد گواهي چاپ شده با دستكاري گواهي تولد فرزند خبرنگاري تهيه شده است كه خبر را جعل كرده بود. به گفته سردبير «ليبرتاتي» خبرنگار مذكور به خطاي خود اعتراف كرده و از روزنامه اخراج شده است.
B4 2 L8
رم _ گروهي از پزشكان ايتاليايي عقيده دارند زياده روي در ارسال پيام هاي كوتاه از طريق تلفن همراه براي انگشتان دست زيان آور است. آنها همچنين به مردم، به ويژه جوانان، هشدار مي دهند تايپ كردن پيام به وسيله دكمه هاي موبايل مي تواند به تنش عصبي منجر شود.
روزنامه هاي «لا رپابليكا» و «ال مسجرو» هر يك نيم صفحه از شماره روز دوشنبه خود را به اين مطلب اختصاص داده اند.
يك دختر ۱۳ ساله اهل شهر «ساوونا» در شمال ايتاليا اخيراً به دليل افراط در تايپ و ارسال پيام هاي كوتاه با موبايل به درمان و فيزيوتراپي احتياج پيدا كرده است. او هر روز حدود يكصد sms براي دوستانش مي فرستاد.
نتايج يك پژوهش جديد كه توسط يك انجمن حقوق كودكان در ايتاليا انجام شده است نشان مي دهد ۳۷ درصد كودكان و نوجوانان در اين كشور به موبايل و sms معتادند. زياده روي در استفاده از اين شيوه علاوه بر مشكلاتي كه براي انگشتان دست ايجاد مي كند، به كج خلقي و بي ثباتي عاطفي كاربران نيز مي انجامد.
خبرگزاري رويتر كه اين خبر را منتشر كرده است در پايان مطلب خود به زباني كه جوانان در sms هاي خود به كار مي برند نوشته است:
MayB U shd stop B4 its 2 L8
سگ هاي بازيگر
نيويورك _ ده ها سگ كه در مراكز مختلف نهگداري حيوانات در نيويورك نگهداري مي شدند، روز جمعه براي شركت در يكي از نمايش هاي برادوي تست بازيگري دادند. در اين ميان يك سگ تازي دورگه و يك سگ گله اسكاتلندي توانستند نقش هاي نمايش را به دست آورند.
اين نمايش كه بر اساس داستان يك فيلم معروف عامه پسند تهيه شده است، «چيتي چيتي، بنگ بنگ» نام دارد و تا دو ماه ديگر در تئاتر هيلتن در برادوي به صحنه مي رود. سگ هاي برنده «فرد» و «آرگيل» نام دارند و تهيه كننده نمايش قول داده است پس از پايان اجرا در برادوي، آنها را تا پايان عمر در مزرعه اي در ايالت كانكتيكات نگهداري كند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲ و ۱۷ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷ و ۴۴ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۴۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۷ و ۸ دقيقه

گل و گياه
گياه پلنگ كش
000900.jpg
نام علمي: Doronicum x excelsu شHarpur Crewe'
خانواده: ASTERACEAE
گياه دائمي ريزوم دار به بلندي و گستردگي ۶۰ سانتي متر است. داراي برگهاي تخم مرغي شكل بوده و در بهار گلهاي زرد طلايي رنگ آن ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان نيمه سايه و خاك مرطوب و غني از هوموس نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار و تقسيم گياه در اوايل پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |