سه شنبه ۶ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۲۳ - Jan 25, 2005
فناوري تا ۲۰ سال ديگر جهان را متحول مي كند
گروه دانش: ژاپني ها پيش بيني كرده اند كه تا ۲۰ سال ديگر بسياري از كارهاي غيرممكن امروز به كمك فناوري امكان پذير مي شود.
به گزارش روزنامه ژاپني يوميوري، پيش بيني وزارت آموزش و پرورش ، علوم و فناوري ژاپن نشان مي دهد دست كم تا سال۲۰۱۱ ميلادي يعني شش سال ديگر، روبات ها در خدمت زنان خانه دار ژاپني قرار گرفته و حداكثر تا سال ۲۰۱۵ ميلادي، روبات ها كارهاي مربوط به نظافت خانه و شستن لباس ها را به عهده خواهند گرفت.
اين پيش بيني نشان مي دهد از سال۲۰۱۱ ميلادي تلفن ها مجهز به نرم افزاري خواهند شد كه بتوانند كار مترجم همزمان را انجام دهند. تا سال۲۰۱۵ ميلادي بيماري هاي ايدز و نازايي و از سال۲۰۱۶ ميلادي بيماري آلزايمر قابل معالجه خواهند شد. بر پايه اين گزارش ، تا سال۲۰۲۵ ميلادي، علم آن قدر پيشرفت خواهد كرد كه پيش بيني زمين لرزه هاي با قدرت بيش از۷ ريشتر، امكان پذير مي شود.
در اين پيش بيني علمي آمده است تا سال۲۰۲۵ ساختار بيماري سرطان كاملاً روشن شده و امكان درمان آن بوجود خواهد آمد.
بر همين اساس از سال۲۰۲۶ ميلادي امكان ساخت پايگاه هاي دايمي در كره ماه براي حضور انسان در اين كره ميسر خواهد شد.

ترفندهاي جديد هكرها
دزدي در روز روشن
000882.jpg
گروه انفورماتيك: هكرهاي كامپيوتري با استراق  سمع مكالمات تلفني افراد و يا خواندن ايميل هاي كاربران كه با نفوذ به شبكه هاي به ظاهر تسخير ناپذير اين كار را انجام مي دهند، راه ساده تري را براي سرقت اطلاعات و تعدي به حريم شخصي افراد پيدا كردند.
به گزارش رويترز، خطر اصلي زماني احساس شد كه اوايل ماه جاري چند تن در كاليفرنياي آمريكا به اتهام راه پيدا كردن به شبكه شركت مخابرات T-Mobile USA دستگير شدند. افراد دستگير شده از طريق اين شبكه اقدام به استراق سمع مكالمات تلفني كاربران و خواندن ايميل ها يا فايل هاي خدمات سري مي كردند؛ هكر ديگري كه با راه پيدا كردن به سيستم فايل بندي و اطلاعاتي يك بيمارستان نتايج تمام آزمايشهاي ماموگرافي را عوض كرده بود نمونه ديگري از اين دسته بود.
به گفته متخصصان، اكنون كه فعاليت هكرها از مسدود كردن چند اشتراك اينترنتي يا فرستادن ويروس تجاوز كرده و كار به دستكاري اطلاعات حساس و تعيين كننده امنيتي رسيده است، بايد يك راه حل اساسي براي برخورد با اين افراد اتخاذ شود.
به گفته «رالف اچمنديا» رئيس مؤسسه Intense School كه كارش تربيت مجريان امنيت اينترنتي است، «اكنون شركتهاي مخابراتي مستعدترين بخش براي تجاوز هكرها هستند، چرا كه اين مراكز سرويس هاي خود را در يك سطح وسيع و براي افراد بسيار زيادي ارائه مي دهند. به گفته «اچمنديا» هكرها آن قدر به مكالمات گوش مي دهند تا مطلب جالبي يا اطلاعات مفيدي را در حين صحبت هاي افراد حفظ كنند.متخصصان امنيتي در گروه Intrusic توانستند بيش از ۴ هزار خرده رمز و يكصدوسه رمز اصلي لو رفته را كشف كنند. به گفته رئيس اين مؤسسه جاناتان بينگام :آن قدر كشف اين رمزها براي هكرها آسان است كه مانند دزديدن شكلاتي از يك بچه مي ماند به محض اين كه هكرها با استفاده از نام و مشخصات فردي وارد حيطه وب شد، تنها چند ثانيه زمان براي دستيابي به اطلاعات محرمانه و مهم امنيتي نياز دارد.
شركتهاي امنيتي با استناد به اين كه اكثر هكرها به دنبال اطلاعاتي از قبيل رمزها، شماره هاي ملي و يا حتي تاريخ تولد كاربران براي دستيابي به كارتهاي اعتباري آنها و حساب هاي بانكي افراد هستند، سعي دارند راه حل هايي براي هر چه رمزي تر شدن اين اطلاعات پيدا كنند تا افراد بتوانند با امنيت بيشتري در دنياي مجازي به تبادل اطلاعات بپردازند.
سرقت با وب كم  
از سوي ديگر پليس اسپانيا به تازگي شخصي را دستگير كرده است كه متهم به طراحي يك اسب تروجان است كه مي تواند از طريق «وب  كم» كاربران به طور مخفيانه اطلاعاتي را در مورد فعاليت  هاي اينترنتي آنها ثبت كند. اين مرد ۳۷ ساله كه يك برنامه  نويس ماهر كامپيوتر است، نوعي از اسب تروجان را طراحي كرده است كه همانند ويروس كازاآ (KAZZAA) از طريق شبكه  هاي فايل هم پايه منتشر مي  شود. اين اسب تروجان مي  تواند در يك فايل موسيقي يا فايل تصويري مخفي شود كه درصورت دانلود شدن فايل توسط كاربران، امكان دسترسي هكر به كامپيوتر آنها را فراهم مي  كند، سپس هكر مي  تواند لاگر فشار كليد را نصب كند كه به كمك آن به راحتي قادر خواهد بود اطلاعات محرمانه افراد نظير گذر واژه  هاي بانكي يا ساير اطلاعات حساس را سرقت كند.

سخت افزار
نمايش باشكوه اينتل
گروه انفورماتيك: شركت اينتل كه بزرگترين سازنده تراشه هاي رايانه اي در جهان محسوب مي شود به تازگي نهادي موسوم به Holly wood Digital Houes را ايجاد نموده تا استوديوهاي فيلمسازي در هاليوود را با آخرين فناوري هاي موجود در زمينه نمايش خانگي فيلم و موسيقي آشنا كند.
به گزارش تراشه ، اين مجموعه كه در سانتا مونيكاي كاليفرنيا تأسيس شده، مملو از انواع كامپيوترهاي شخصي است كه توانايي بارگذاري فيلم، برنامه هاي تلويزيوني و انواع قطعات موسيقي در اينترنت را دارند و مي توانند محتويات بارگذاري شده خود را براي دستگاه هاي تلويزيون يا ديگر وسايل چندرسانه اي كه در اتاق هاي مختلف وجود دارد ارسال نمايند.
يكي از مسئولان شركت اينتل خانه مذكور را نمادي از نفوذ فناوري در زندگي شخصي افراد طي سال هاي آينده دانست.
با اين حال نگراني از كپي برداري غيرقانوني از محصولات چند رسانه اي شايد موجب شود تا گسترش چنين نوآوري هايي مدت زماني به تاخير بيفتد.

نرم افزار
دومين نسخه آزمايشي Visual Studio ۲۰۰۵
گروه انفورماتيك: مايكروسافت قرار است دومين بتاي خود براي پلت فرم توليد Visual Studio ۲۰۰۵ را در اواخر ماه مارس و يا اوايل آوريل عرضه كند.
به گزارش system groupپيش بيني شده است اين بتا كه نام كد آن Whidbey است، در تاريخ ۳۱ مارس ارايه گردد. همچنين انتظار مي رود كه مايكروسافت نسخه منتخب Visual Studio ۲۰۰۵ را در اواسط ماه دسامبر و همزمان با PDC (كنفرانس توليدكنندگان حرفه اي) مايكروسافت عرضه كند.
مديران مايكروسافت گفته اند كه زمان نهايي براي عرضه Whidbey، اواخر تابستان سال ۲۰۰۵ خواهد بود. مايكروسافت زمان دقيق ارايه اين محصول را اعلام نكرده، اما يكي از سخنگويان مايكروسافت گفته است كه اين شركت دومين بتاي Whidbey را در نيمه نخست سال ۲۰۰۵ عرضه خواهد كرد.
برخي از توليدكنندگان انتظار داشته اند كه مايكروسافت كد اين محصول را زودتر و در كنفرانس VSLive در سانفرانسيسكو در تاريخ ۶ تا ۱۰ فوريه ارايه دهد.
اين شركت يك نسخه اوليه از Whidbey را اواسط ماه دسامبر و نسخه اي اوليه از SQL Server ۲۰۰۵ را در اواسط اكتبر عرضه كرده است. انتظار مي رود نسخه ديگري براي مرور و بررسي Whidbey ماه آينده ارايه شود.
بتاي دو Whidbey شامل ليسانس Go Live است. اين ليسانس به آن معناست كه مايكروسافت به توليدكنندگان اعلام مي كند كه كار توليد برنامه هاي كاربردي Whidbey به پايان رسيده و اين برنامه به فروش خواهد رسيد.
مايكروسافت ميزباني يك آزمايشگاه توليدكننده كامپايلر Whidbey را در تاريخ ۷ تا ۹ فوريه به عهده خواهد داشت تا توليدكنندگان كامپايلر را با جديدترين ويژگي ها و قابليت هاي Whidbey و نوشتن كامپايلرها براي زبان رايج Runtime آشنا سازد.

سود ۳۷۳ ميليون دلاري ياهو
ياهو اعلام كرد سود اين شركت در ماه  هاي پاياني سال ۲۰۰۴ به طور قابل توجهي افزايش يافته است به طوري كه در اين مدت تقريبا سه برابر شده و از مرز ميزان پيش بيني شده از سوي تحليلگران وال استريت نيز گذشت.
به گزارش آي تي ورلد، سودآوري بالاي ياهو حاكي از رشد قابل توجه تبليغات آنلاين است و نشان مي  دهد كه اين بخش سال مالي موفقي را پشت سر گذاشته است. ياهو اعلام كرد ۳۷۳ ميليون دلار سود كرده است و به ازاي هر سهم ۲۵ سنت به دست آورده است.

Evil twin جديد ترين تهديد Wi-Fi
پژوهشگران دانشگاه كران فيلد، هشدار دادند كه Hot spot evil twin (شبكه هايي كه توسط هكرها براي شبيه سازي نقاط حساس مجاز Wi-Fi به كار مي رود) جديد ترين تهديد امنيتي براي كاربران شبكه است.
به گزارش IRITN، هكرها با ارسال علائم قوي تر از يك ايستگاه اصلي نزديك به كلاينت بي سيم، ارتباط به شبكه مجاز را قطع كردند و موجب دسترسي جعلي به نقاط حساس موسوم به evil twin شدند.

هوش مصنوعي
وصله ناجور مايكروسافت
گروه انفورماتيك: نخستين وصله نرم افزاري مايكروسافت براي سال ،۲۰۰۵ آسيب پذيري بحراني و خطرناك را كه قرار بوده، برطرف نساخته است.
به گزارش system group از آزمايش وصله هاي كه اوايل اين ماه منتشر شده است، مهندس امنيتي GeCAD NET، Valentine Avram گفته است كه وي دست كم، به وجود يك نقص پي برده است كه امكان استفاده از آسيب پذيري HTML Help ActiveX را براي حمله كنندگان فراهم مي سازد.
اين نقص با وجود به كارگيري وصله ها و برنامه هاي به روز رساني، همچنان در سرويس پك ۱ ويندوز XP و يا سرويس پك چهار ويندوز ۲۰۰۰ وجود داشته و قابل استفاده است. كاربران سرويس پك دو ويندوز XP در برابر اين دسته از حملات آسيب پذير نيستند.
يكي از سخنگويان مايكروسافت، وجود اين نقص را تأييد كرده ولي آن را دليلي بر كيفيت پايين وصله ياد شده MS05-۰۰۱ ندانسته است.
بررسي هاي اوليه مايكروسافت اين مطلب را تصديق مي كند كه اين نقص مي تواند موجب گردد HTML Help كد مخرب را بر روي كامپيوترهاي كاربران اجرا كند.
يكي از سخنگويان مايكروسافت گفته است:«يك برنامه به روز رساني براي Internet Explorer در دست توليد بوده تا آسيب پذيري ذكر شده را برطرف سازد. اين روزآمدساز زماني عرضه خواهد شد كه مطمئن باشيم كارايي و كيفيت لازم براي از بين بردن اين نقص را داشته باشد. اين برنامه يا در فرايند ارايه وصله هاي ماهيانه و يا به صورت روزآمدسازي برون از چرخه ارايه خواهد شد.»
وصله جديد MS05-۰۰۱ قرار بوده است خطرات موجود در آسيب پذيري IE را تا زماني كه برنامه اي براي پاكسازي اين مرورگر ارايه شود، كاهش دهد.
از ماه دسامبر تاكنون، تلاش هاي بسياري براي استفاده از دو آسيب پذيري موجود صورت گرفته است. هم اكنون نقايص امنيتي جديدي در مجموعه آفيس و شبكه chat سرويس MSN يافت شده اند.
هشدارهاي ديگر حاكي از آن هستند كه يك كرم اينترنتي جديد، كاربران MSN Messenger را مورد هدف قرار داده است.

نانو فناوري
توليد نانوتعليقات مغناطيسي آهن در ايران
گروه دانش:پژوهشگران دانشگاه يزد موفق به توليد «نانوتعليقات» كلوئيدي اكسيد مغناطيسي آهن با قابليت استفاده در سيستمهاي رهايش دارو شدند.
ايمان فرح بخش، دانشجوي مهندسي مكانيك دانشگاه يزد و از مجريان اين طرح با اشاره به ثبت اختراع اين محصول در اداره ثبت اختراعات به ايسنا گفت: نانوتعليقات كلوئيدي اكسيد مغناطيسي آهن توليدي شامل نانوذرات اكسيد مغناطيسي آهن در ابعاد حدود ۱۸۰ نانومتر است كه داخل سيال آب معلق هستند؛ به طوري كه حدود ۵ درصد تركيب را نانوذرات، ۸۵ درصد را سيال حامل (آب) و ۱۰ درصد را سورفكتانت (پوشش) تشكيل مي دهد.
ماهيت مغناطيسي نانوذرات توليدي باعث مي شود كه سيال از طريق اعمال ميدان مغناطيسي قابل كنترل باشد و اين ويژگي در كنار ابعاد بسيار ريز ذرات كاربردهاي صنعتي و پزشكي بسيار سودمندي را به اين محصول مي دهد به طوري كه مي توان از اين نانوذرات زيست سازگار در سيستمهاي بيولوژيك بدن براي رهايش هدفمند داروها و مبارزه با بيماريها استفاده كرد.

تلفن
كاهش تشعشعات با هندزفري
گروه انفورماتيك: پژوهشگران كيت هندزفري تلفن همراه به همراه يك گوشي متصل به گوشي اصلي به كمك يك سيم طراحي كرده اند كه مي تواند ميزان اين پرتوها را كاهش دهد.
به گزارش سي نت مطالعات تيم تحقيقاتي دانشگاه يورك نشان مي دهد كه حتي اگر سيم هندزفري مستقيما در كنار آنتن تلفن قرار بگيرد ميزان پرتوها تا متوسط ۵۰ درصد كاهش مي يابد.
اين پژوهش ها به مدت يك سال و نيم بر روي اين وسيله و اثرات آن بر روي كاربران صورت گرفته است.

آف لاين
برگزاري دومين ليگ روبوكاپ دانش آموزي
گروه دانش: دومين دوره مسابقات روبوكاپ دانش آموزي، روز دوشنبه در محل تالار «فرهنگ» تهران برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، اين مراسم با حضور وزير آموزش و پرورش و جمعي از معاونان وزير و مسئولان سازمانهاي آموزش و پرورش استانها برگزار مي شود.
مسابقات مقدماتي اين ليگ، صبح و مسابقات نهايي و اختتاميه بعد از ظهر ديروز برگزار شد.

آن لاين
اختتاميه «جشنواره اينترنتي دفاع مقدس» پنجشنبه برگزار مي شود
گروه انفورماتيك: مراسم اختتاميه «جشنواره اينترنتي دفاع مقدس» روز پنجشنبه هفته جاري در فرهنگسراي بهمن برگزار مي شود.
به گزارش ستاد برگزاري جشنواره اينترنتي دفاع مقدس، مراسم اختتاميه اين جشنواره كه از دهم آذر ماه سال جاري آغاز به كار كرد. از ساعت ۱۶ تا ۱۸ روز پنجشنبه هفته جاري در سالن سينما تراس چاپلين فرهنگسراي بهمن واقع در ميدان راه آهن، ميدان بهمن برگزار خواهد شد و از نفرات برتر اين جشنواره تقدير به عمل خواهد آمد.
در اين مراسم كه توسط مركز فناوري اطلاعات سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي برگزار خواهد شد، گزارشي از دستاوردهاي برگزاري جشنواره ارائه شده و مراسم اهداي جوايز نيز برگزار مي شود.
هزينه ثبت نام دانشگاه مجازي حذف مي شود
ايسنا:رييس واحد آموزش مجازي دانشگاه علم و صنعت ايران از حذف شدن هزينه ثبت نام دوره هاي مجازي حذف  از سال آينده خبر داد.
غلامي گفت : دانشجويان در ترم اول موظف به پرداخت ۲۰ هزار تومان براي ثبت نام بودند كه براي ثبت نام جديد، پرداخت آن حذف شد البته پذيرفته شدگان امسال در صورت انصراف، براي ثبت نام در ترم آينده بايد اين مبلغ را بپردازند.
وي با بيان اينكه انصراف دهندگان امسال هيچ مزيتي براي پذيرش در دوره بعد نخواهند داشت، تاكيد كرد:  حتي با توجه به احتمال افزايش رقابت ممكن است پذيرفته شدگان اين دوره در دوره بعد موفق نشوند.
او با بيان اينكه در دوره اول آموزش مجازي در دانشگاه علم و صنعت حدود ۷۲۰ دانشجو تحصيل خواهند كرد، گفت: پس از اعلام اسامي هزار نفر از پذيرفته شدگان براي تحصيل در دوره هاي مجازي دانشگاه ۳۰۰ نفر به دلايل مختلف ازجمله دارا بودن مدارك دانشگاهي يا مشكل در پرداخت شهريه از ثبت نام انصراف دادند.
واحد آموزش مجازي دانشگاه علم و صنعت هم اكنون در سه رشته فناوري اطلاعات، نرم افزار و علوم كامپيوتري پذيرش دانشجو كرده است و كلاسهاي ترم اول اين دوره از ۱۷ بهمن آغاز مي شود.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |