دانشجويان در برخي از ويژگي هاي آينده نگري ضعف بيشتري دارند كه بايد برنامه هاي آموزشي در آن موارد بيشتر متمركز شود. به طور مثال دانشجويان هميشه دنبال مباحثي كه پاسخ روشن و مشخص دارد هستند و نسبت به مباحثي كه به چالش بيشتر فكري نيازمند باشند، علاقه اي نشان نمي دهند.
تدبير امور به ويژه فعاليت هاي مديريتي و حتي شخصي، وابسته به قدرت آينده نگري فرد است كه به نوعي موفقيت مديران و رهبران را نيز تضمين مي كند. توجه به اين خصوصيت و آموزش اين مهارت تا حدي ضروري به نظر مي رسد كه بايد مؤسسات آموزشي در پرورش اين بعد در وجود جوانان به توسعه و تقويت روحيه و بينش آينده نگري بپردازند.
دكتر غلامحسين زماني دانشيار گروه ترويج و آموزش كشاورزي دانشگاه شيراز با استفاده از آزمون آينده نگري پاتون به سنجش ميزان و قدرت آينده نگري ۱۷۳ نفر از دانشجويان خود پرداخته است. وي در اين پژوهش كه با حمايت گروه ترويج دانشگاه شيراز انجام شده است، ضمن تشريح ويژگي هاي فرد آينده نگر، چگونگي تقويت اين ويژگي ها و نحوه آموزش آينده نگري را نيز بررسي كرده است.
اين پژوهش با هدف كلي بررسي توان آينده نگري جوانان به ويژه دانشجويان و جلب توجه آنان به اهميت فراگيري مهارت آينده نگري پرداخته است.
پژوهشگر در بخشي از مقاله خود، تعيين ابعاد و ويژگي هاي يك فرد آينده نگر، بررسي ميزان آينده نگري در دانشجويان، تعيين تفاوت توان آينده نگري ميان پسران با دختران و تعيين رابطه قدرت آينده نگري با افزايش سن را به عنوان ساير اهداف اين پژوهش ذكر كرده است.
نتايج پژوهش
جامعه آماري در اين پژوهش ۱۷۳ نفر از دانشجويان دانشكده كشاورزي دانشگاه شيراز هستند كه ميانگين سن آنان ۱۴/،۲۴ است بيشترين فراواني اين گروه را سن ۲۱ سال تشكيل مي دهد و كم سن ترين دانشجو ۱۷ سال و مسن ترين آنها ۵۰ ساله بودند.
ميانگين نمره براي كل آزمودني ها ۲۴/۴۳ است و حداكثر نمره ممكن نيز براي هر فرد ۷۵ است كه معمولاً اگر فردي نمره بيش از ۶۱ را به دست بياورد، وي را انساني كه آينده هاي بسيار دور را سير مي كند مي پندارند.
در اين تحقيق مشخص شد كه حداكثر نمره آينده نگري ۶۰ و حداقل آن ۴ است. اين ميانگين نشان دهنده قدرت متوسط آينده نگري در دانشجويان است.
اين آمار همچنين گوياي آن است كه دانشجويان در چه زمينه اي بيشترين ضعف و يا وضعيت نسبتاً بهتري داشته اند. دانشجويان تمايل و علاقه مندي خوبي نسبت به فكر، ايده و اشياي نو دارند، ولي با ايده ها و موضوعات مبهم مشكل داشته و در چالش با مباحث پيچيده، ضعف از خود نشان مي دهند.
اين پژوهش همبستگي ميان هر يك از ابعاد و ويژگي هاي آينده نگري را با سن نشان داده شده است، اگرچه ميان كل امتيازات آينده نگري افراد با افزايش سن رابطه اي معنا دار وجود ندارد ولي در برخي از ويژگي ها، اين رابطه مثبت و در برخي منفي و معنا دار است.
به طور مثال هر چه سن افراد افزايش مي يابد فرد خود را خلاق تر مي داند و به اطلاعات آماري علاقه مندتر مي شود، در حالي كه با افزايش سن، افراد گرايش هاي بيشتري نسبت به فعاليت هايي دارند كه نتيجه مشخص دارد، در واقع آنان بيشتر نتيجه گرا هستند تا فرآيندگرا. همچنين با افزايش سن، تجسم و قدرت تصور و تخيل مشكل تر مي شود. اين نتايج در امر آموزش افراد در سنين مختلف مي تواند مورد استفاده قرار گيرد و فراگيران بايد توجه كنند كه ممكن است با افزايش سن، به دليل محافظه كاري و ترس از شكست (كه بيشتر ويژگي بزرگسالان است) علاقه مندي كمتري به موارد بالا داشته باشند كه آگاهي از اين امر به خودسازي بهتر و مستمر كمك مي كند.
مفاهيمي كه در متن بالا از آنها نام برده شده تحت سه عنوان ويژگي هاي ثابت، ويژگي هاي افزايش پذير و ويژگي هاي كاهش پذير در الگوي تحول ويژگي هاي آينده نگري نام برده مي شود.
براي بررسي تفاوت توان آينده نگري بين دختران و پسران دانشجو از آزمون (t) استفاده شده است. نتايج اين آزمون نشان مي دهد كه امتياز و نمره كل آينده نگري دانشجويان دختر و پسر در سطح ۵ درصد خطا، تفاوت معنا داري با يكديگر دارند، بنابراين به طور كلي قدرت آينده نگري پسران از دختران بيشتر است. آمارها همچنين نشان مي دهد كه پسران علاقه بيشتري به اطلاعات آماري، مباحث جهاني و پيش بيني آينده داشته و خود را نسبت به دختران خلاق تر مي دانند.
نتايج آزمون t براي تشخيص تفاوت بين دانشجويان دختر و پسر نسبت به هر يك از ويژگي هاي فرد آينده نگر
نتيجه گيري
بر اساس يافته هاي اين پژوهش، ميانگين امتياز آينده نگري حدود ۴۳ براي كل دانشجويان است. اين آمار نشان مي دهد كه توان آينده نگري دانشجويان كشاورزي در حد متوسط بوده و آنان نيازمند تلاش جدي براي پرورش قدرت آينده نگري هستند.
دانشجويان در برخي از ويژگي هاي آينده نگري ضعف بيشتري دارند كه بايد برنامه هاي آموزشي در آن موارد بيشتر متمركز شود. به طور مثال دانشجويان هميشه دنبال مباحثي كه پاسخ روشن و مشخص دارد هستند و نسبت به مباحثي كه به چالش بيشتر فكري نيازمند باشند، علاقه اي نشان نمي دهند.
اين پژوهشگر توصيه مي كند كه استادان دانشگاه ها موضوعات درسي را به شيوه اي طراحي كنند كه دانشجويان مجبور شوند بيشتر تلاش و فكر كنند. بايد پاسخ سئوالات به راحتي در اختيار آنان قرار داده نشود تا ويژگي آينده نگري در وجود آنها تقويت شود.
با افزايش سن دانشجويان برخي از ابعاد آينده نگري تقويت و برخي ديگر تضعيف مي شود. اين امر نشان از آن دارد كه همه افراد بايد به طور مداوم به تقويت توان آينده نگري خود بپردازند.
دكتر زماني در نتايج اين پژوهش به ارائه راهكار در اين زمينه پرداخته است.
وي معتقد است به دانشجويان بايد تفهيم شود كه پس از فراغت از تحصيل نيز همواره به رشد آينده نگري خود فكر كنند.
اين پژوهشگر برگزاري كارگاه آموزشي يك ساعته و گفت وگو درباره اهميت آينده نگري، تحليل هر يك از ويژگي هاي آينده نگر و راه هاي دستيابي به جوانان آينده نگر را از سوي مسئولان و استادان مؤسسات آموزش عالي ضروري مي داند.