سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۳
شوچنكو بازيكن مهارناشدني
شب باراني
009648.jpg
حسن حيدري
شايد اولين بازيكني كه بطور رسمي از ديوارهاي بلند اتحاد جماهير شوروي گذشت و در اروپا بلندآوازه شد، اولگ بلوخين باشد. يكي از مردان افسانه اي فوتبال شوروي.
قبل ازاو يك بازيكن ديگر نيز به شهرت بين المللي و برترين هاي جهان رسيده بود، مرحوم لئوياشين، دروازه بان بزرگ قرن كه از نظر اخلاقي و فني بهترين دروازه بان جهان و يكي از يازده بازيكن برتر فوتبال قرن شناخته شده است. او رفت. ابتدا بر اثر نقرس پايش را قطع كردند و سپس با اين دنيا وداع گفت.
لئوياشين را مرد عنكبوتي لقب داده بودند. تارهايي كه او مي تنيد، تمام زواياي دروازه را مي بست. ياشين با شوروي قهرمان اولين دوره جام ملتهاي اروپا شد و در جام جهاني ۱۹۶۲ به اوج درخشش خود رسيد و در سال ۱۹۶۶ در مقابل پديده هاي بزرگ تاريخ بكن باوئر، بابي چارلتون ايستادگي كرد. او را عمولئو مي ناميدند، اما عمولئو هرگز نتوانست با وجود پيشنهادهاي سرسام آور از شوروي خارج شود. بلوخين اين در را باز كرد و در پي او، خيد ياتولين، زاواروف، داسايف ، بالتاچا، بلانوف، راتس و سپس سينچنكو و آلينيكوف به دنبال فروپاشي اتحاد جماهير شوروي و بازشدن درها به اروپا سرازير شدند. حالا افسانه اي ديگر از اوكراين به نام آندري شوچنكو . سرگئي بالتاچا اولين روسي بود كه در ايپسويچ انگليس درخشيد. او كه آمد مرحوم والري لوبانوفسكي پروفسور فوتبال شوروي نيز به اروپا رسيد. ابتدا از انتقال بازيكنان شوروي به باشگاه راپيدوين آغاز شد. صاحب امتياز باشگاه راپيدوين شركت فولك استيمه عضو حزب كمونيست اتريش بود. بورياك، گاورنيف نيز به آنجا رفتند و بلانوف نيز به ايتاليا فرستاده شد آنهم روي تلاش آگنلي پدر كارخانه فيات كه براي يوونتوس همه كار كرد تا بلانوف را به يوونتوس ببرد. در اين معاملات شوروي صاحب ۵۰ ميليون فرانك شد. چهار بازيكن و اين همه پول، اعجاب انگيز بود. خيد يا تولين، زاواروف، داسايف و بالتاچا. ماجراي انتقال زاواروف خود قصه ها دارد. اما سرانجام اين راه باز شد تا اتحاد جماهير شوروي درها را به روي استعدادهاي جهاني خود باز كند وعاقبت پروستريكا و كوچ بازيكنان به اروپا. همين اتفاق فوتبال شوروي يا روسيه و بقيه كشورهاي استقلال يافته را دچار تحول كرد تا از درون آن بازيكناني چون شوچنكو بيرون بيايد.
_ براي آندري شوچنكو مهاجم اوكرايني، سال ۲۰۰۴ به اين زودي ها فراموش نخواهد شد.
با ۲۴ گل زده در فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۳ براي ميلان، بهترين گلزن سري A ايتاليا شد و كمك شاياني به باشگاهش براي فتح هفدهمين اسكودتو نمود. همچنين در اين سال ازدواج كرد و در ماه نوامبر اولين پسرش يوردان به دنيا آمد.
پايان اين سال موفقيت آميز هم ماه دسامبر بود كه اين بازيكن ۲۸ ساله به عنوان مرد سال فوتبال اروپا انتخاب شد و پس از اينكه در شروع سال جديد به همراه تيه ري آنري در تيم منتخب خوانندگان سايت يوفا قرار گرفت، قول داد كه در سال ،۲۰۰۵ بهتر از قبل نيز ظاهر شود.
اما آنگونه كه خودش مي گويد اين موفقيت ها چيزي را تغيير نمي دهد. «اين پيروزي ها پاداش بزرگي براي من بوده و به علاوه انگيزه اي اضافي در من ايجاد مي كند كه در آينده بازهم بهتر ظاهر شوم. اما درعين حال همه اينها متعلق به گذشته است. الان مي خواهم روي زمان حال و آينده تمركز كنم.»
شوچنكو تاكنون در اين فصل سري A، ده گل زده و ميلان درحال حاضر با پنج امتياز اختلاف نسبت به يوونتوس صدرنشين، در رده دوم جدول قرار دارد. او در اين باره مي گويد: «ما خيلي خوب بازي مي كنيم و بازي به بازي بهتر هم مي شويم. البته اگر بخواهيم دوباره فاتح اسكودتو شويم، بايد كاري را كه فصل قبل كرديم، دوباره تكرار كنيم. سال گذشته تازه در ماه ژانويه بود كه حركت واقعي مان را آغاز كرديم و تا پايان فصل هم به اين حركت ادامه داديم و دچار افت نشديم.»
ميلان سال ۲۰۰۴ را با تساوي صفر بر صفر مقابل يوونتوس به پايان برد، گرچه در اين نبرد سخت در دل آلپي مي بايست هر سه امتياز ميدان را از آن خود مي كرد. «ما در برابر يوونتوس خيلي خوب بازي كرديم. البته مثل قبل بازهم پشت سر آنها قرار داريم. اما بايد تا ماه ژوئن طوري بازي ها را ادامه دهيم كه بتوانيم قهرماني فصل قبل را تكرار كنيم.»
پس از اينكه قهرمان ايتاليا، فصل گذشته در مرحله يك چهارم نهايي ليگ قهرمانان اروپا، در برابر ديپورتيوو لاكرونيا از دور رقابت ها حذف شد،  امسال را با نگاهي به هفتمين عنوان اروپايي آغاز كرده است. اولين حريف بزرگ آنها در اين جام نيز منچستر يونايتد است كه در مرحله يك هشتم نهايي به مصاف ميلان مي رود. شوچنكو درمورد اين بازي مي گويد: «يك بازي عالي و البته خيلي مشكل پيش رو خواهيم داشت. نتيجه بازي هم به تركيب آن روز دو تيم بستگي دارد. مي دانم كه يونايتد درحال حاضر مجبور است از وجود چند بازيكن كليدي خود چشم بپوشد.» وي همچنين اضافه كرد: «آنها در ليگ بازي هاي سختي را پيش رو دارند. كار ساده اي نيست كه يك تيم هر دو روز و يا سه روز يك بار مجبور به بازي باشد. بدون فان نيستلروي كار آنها در ليگ واقعا سخت مي شود. با اين حال وي در ليگ قهرمانان حاضر خواهد بود. براي همين هم در مقابل ما بازهم قدرتمندتر خواهند شد.»
شوچنكو صحبتهايش را اينگونه ادامه مي دهد: «تك تك بازيكنان آنها قوي هستند. تعجبي هم ندارد. ما درمورد منچستر يونايتد صحبت مي كنيم، نه درمورد يك تيم ديگر. البته يك بازيكن به تنهايي نمي تواند سرنوشت يك بازي را تعيين كند، گروه و كل تيم تعيين كننده است و يونايتد همواره به عنوان تيم بهتر ظاهر مي شود.»
هنگام نبرد با يونايتد در اولدترافورد، خاطرات شيريني براي شوچنكو زنده مي شود. زماني كه او در فينال ليگ قهرمان ليگ قهرمانان اروپا در مقابل يوونتوس در فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۲ پنالتي سرنوشت ساز تيمش را به ثمر رساند.
خود وي دراين باره اظهار مي دارد: «آن شب براي من و هم تيمي هايم به طور حتم خاطره زيبايي است. هرگز آن را فراموش نمي كنم. شبي پر از هيجان بود، چون به نتيجه بزرگي رسيديم و همه اش به خاطر اين بود كه هر كاري كه از دستمان برمي آمد در زمين انجام داديم.»
اگر ميلان بتواند فرم فعلي خود را تا ماه ژوئن حفظ كند، شوچنكو و يارانش روز چهارشنبه ۲۵ مه در استانبول مي توانند شب به يادماندني ديگري را تجربه كنند. براي شوچنكو شبهاي باراني معناي ديگري دارد. انگار باران براي آندري شانس مي آورد.

سايه روشن
قدرت ورزش
ج.كوثري: دستيابي به صلح، اساس لازم براي دستيابي به هدف گسترش رشد جهاني در هزاره جديد است. برقراري صلح به معني نبود جنگ و يا استفاده از قدرت به اين منظور نيست بلكه صلح نيازمند به كارگيري ابزارهاي غيرخشن و ساختن بنيانهايي براي گسترش اين هدف در سراسر جهان است. به كارگيري قدرت مذاكره ملل و استفاده از دانش آنها و نيز افزايش استقامت آنها در طول مسابقات ورزشي و برگزاري رقابت هاي داخلي در هر كشور و پر كردن رخنه هاي بوجود آمده در كشورهاي جنگ زده تنها نمونه هايي از امكان استفاده از قدرت ورزش به منظور برقراري صلح است. ورزش مي تواند پلي براي برقراري ارتباط ميان جدا افتادگي ملل، از سرگيري گفت وگو ها و انتقال پيام هاي مهم در رابطه با صلح باشد، بنابراين همكاري و مشاركت كشورها در ورزش به طور غيرمستقيم مي تواند صلح جهاني را گسترش دهد.
در زمان جنگ كه پيامدهاي نامطلوبي را مانند ستيز و بي نظمي نيز حتماً  به دنبال خواهد داشت ورزش مي تواند نقش مؤثري در كاهش ايجاد تنش بين كشورها و ايجاد روابط دوستانه بين  ملل مختلف داشته باشد. ورزش همچنين مي تواند جايگاه مناسبي براي رشد مناسب كودكان بويژه در كشورهاي جنگ زده و تقليل اثرات زيانبار جنگ در ميان مردم مختلف جهان داشته باشد.
در طول زمان جنگ و ستيز، ممكن است ميليون ها نفر بي خانمان شده و به سبب آن خويشاوندان و روابط اجتماعي خود را از دست بدهند، به كارگيري ورزش مخصوصاً  در اين گونه كشورها مي تواند حس خوبي را بويژه در كودكان كه بيشترين فشار را در طول دوران جنگ و پس از آن تحمل مي كنند، داشته باشد و نيز براي گسترش پيام صلح در جهان.
زنان و دختران
در ساحل عاج، اداره فدرال ورزش سوئيس برنامه اي را با همكاري سفارت سوئيس تكميل كرده است. اين اداره به همراه دانش آموزان بين المللي ساحل عاج كه در رشته هاي مرتبط فعاليت دارند نوجوانان و جوانان خياباني بويژه دختران را به ورزش ترغيب مي كنند و حتي برنامه هاي منظمي را نيز براي فعاليت ورزشي آنان در نظر گرفته اند و پايگاهي را نيز براي ارزش دادن به جنبه هاي اجتماعي ورزش تشكيل داده اند. اين برنامه ها با وجود جنگ و ستيزه جويي در ساحل عاج باز هم پيگيري مي شوند و مسئولان در اين زمينه از هيچ تلاشي دريغ نمي كنند.
جوانان:
در كوزوو، با كمك UNV ، كودكان با نژادهاي مختلف همگي يكجا در اردوگاههاي تابستاني ورزش دور هم جمع مي شوند و در آنجا از هر نژاد و قومي كه باشند در تيم ها ادغام مي شوند و روح ورزش گروهي را فرا مي گيرند، اگر چه اين كودكان محدوديت حركتي دارند اما اين فرصت را دارند كه با فرهنگ ها و نژادهاي مختلف ديگر همراه شده و استقامت و تفاهم را در طول بازي بياموزند. در اين اردوگاهها تعداد زيادي از استادان و معلمان از نژاد و اقوام مختلف نيز حضور به هم مي رسانند.

نگاه
آندري شوچنكو زير ذره بين
009645.jpg
استعدادهاي آندري شوچنكو در ۹ سالگي توسط الكساندر شوباكوف در تورنمنت «لادربال» كشف شد. نبوغ او به حدي بود كه در سال ۱۹۹۰ به تيم نوجوانان ديناموكيف راه يافت و در اولين حضور بين المللي در جام «ايان راش» به عنوان بهترين گلزن جام شناخته شد و كفش طلايي بازي ها را به دست آورد.
شوچنكو در اولين قرارداد بزرگش در زمستان ۱۹۹۳ به تيم بزرگسالان ديناموكيف راه يافت. او در اولين سال حضورش براي دينامو ۱۶ بازي انجام داد و يك گل نيز به ثمر رساند.او ۵ فصل در دينامو باقي ماند تا درنهايت به يكي از بزرگترين فستيوال هاي فوتبال در جهان يعني كالچو راه يابد. در سال ۱۹۹۹ او به آث ميلان ملحق شد در ۲۹ آگوست سال ۹۹ در اولين بازي رسمي اش براي آث ميلان در زمين لچه به ميدان رفت كه در اين ديدار با تساوي دو بر دو خاتمه يافت.شايد بزرگترين آرزوي شوچنكو بعد از كسب عنوان قهرماني در باشگاه هاي اروپا و تصاحب توپ طلايي، حضور در رقابت هاي جام جهاني ۲۰۰۶ به همراه تيم اوكراين باشد.
همه چيز درمورد شوچنكو
نام: آندري
نام خانوادگي: شوچنكو
لقب: شووا
تولد: ۲۹ سپتامبر ۱۹۷۶
محل تولد: كيف اوكراين
قد: ۸۳/۱ سانتي متر
وزن: ۷۳ كيلوگرم
افتخارات: كسب عنوان توپ طلايي در سال ۲۰۰۴
اولين بازي اروپايي: ۲۳ نوامبر ۱۹۹۴ مقابل اسپارتاك مسكو
اولين گل اروپايي: به تيم بايرن مونيخ در سن ۱۸ سالگي
خواندني ها درمورد شوچنكو
بازيكنان مورد علاقه: پله، زيكو، پلاتيني و روماريو
خوانندگان مورد علاقه: فردي مركوري، لايما ويكولي
هنرپيشه مورد علاقه: جوليا رابرتز، الكساندر عبدالله اف
فيلم مورد عقيده: The Galkeeper
نوشيدني مورد علاقه: كوكتل آناناس و آب پرتغال
غذاي مورد علاقه: جوجه كباب
اوقات فراغت: هاكي روي يخ، ماهيگيري، تنيس و مطالعه
وضعيت تأهل: مجرد
ورزش هاي مورد علاقه: شنا، تنيس و اتومبيلراني
شغل پدر: مهندس مكانيك

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |