سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۴ - Feb 8, 2005
تصويب آيين نامه بهبود وضعيت حمل و نقل و ترافيك شهر تهران
بيمه ها بدون گزارش پليس
تا ۱۵۰ هزار تومان خسارت مي پردازند
000084.jpg
گروه اجتماعي: آيين نامه بهبود وضعيت حمل و نقل ترافيك شهر تهران با تصويب هيأت وزيران،  به مدت ۱۸ ماه از زمان ابلاغ، اجرا مي شود.
شوراي عالي بيمه موظف است، به منظور كاهش تخلفات منجر به تصادف با بهره گيري از اطلاعات ثبت شده راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي درخصوص تصادفات و تخلفات مربوطه، نسبت به افزايش تعرفه هاي خود براي رانندگان متخلف و سياستهاي تشويقي براي سايرين اقدام كند.
در مصوبه هيأت وزيران كه به پيشنهاد نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران درخصوص بهبود وضعيت ترافيك شهر به تصويب رسيده به منظور كاهش تراكم ترافيك ناشي از تصادفات خسارتي، نسبت به افزايش مبلغ خسارت ناشي از تصادفات، بدون ارائه گزارش پليس براساس اطلاعات ثبت شده تا مبلغ يك ميليون و پانصد هزار ريال اقدام شود.
همچنين در صورت نداشتن قرارداد بيمه شخص ثالث و گواهينامه معاينه فني براساس مسئوليت مدني، خودروها متوقف مي شوند.
دبيرخانه شوراي عالي هماهنگي همچنين موظف است به منظور كاهش سفرهاي زائد، طرح هاي لازم را به اجرا درآورد اين طرح ها عبارتنداز: ارائه پيشنهاد در مورد مراكز عمده نامناسب جذب كننده سفر به خارج از شهر تهران يا ضرورت اجراي طرحهاي مكمل ترافيكي براي كاهش بار ترافيكي مركز مذكور و تفكيك و تقسيم جاذبه هاي بيش از حد سفرها به مراكز خاص با هماهنگي دستگاههاي اجرايي، پيشنهاد طيف زماني شروع و پايان كار ادارات، سازمانها، مدارس و كارخانجات و غيره، تمهيدات لازم براي افزايش اعتماد عمومي به خدمات شركت هاي وابسته و ارتقاي فرهنگ و افزايش آگاهي هاي عمومي براي رعايت قوانين و مقررات و توسعه رفتارهاي صحيح ترافيكي به وسيله سازمان صدا و سيما و رسانه ها از ديگر مواد اين آيين نامه است.
همچنين درماده ديگري از اين آيين نامه آمده است كه شغل افسران و درجه داران راهنمايي و رانندگي كه فعاليت انتظامي- ترافيكي در معابر شهري و جاده ها دارند جزو مشاغل سخت و زيان آور منظور شده و براي بهبود وضعيت ترافيك،  نسبت به ايجاد پاركينگهاي عمومي و ايستگاه هاي اتوبوس و تاكسي و ايجاد پل هاي عابر پياده، برابر استانداردهاي قابل قبول و نيز انجام اصلاحات هندسي معابر و تقاطع ها اقدام شود.
در بخش ديگري از اين آيين نامه آمده است: شهرداري تهران نسبت به تهيه تجهيزات كنترل هوشمند ترافيك شهر تهران از قبيل دوربين هاي ثبت سرعت و سيستم ثبت تخلفات چراغ قرمز اقدام كند و امكان بهره برداري از تصاوير مرتبط با تجهيزات كنترلي براي راهنمايي و رانندگي تهران رافراهم كند و حضور نماينده راهنمايي و رانندگي در مركز كنترل ترافيك شهرداري تهران الزامي است.
همچنين طرح ساماندهي علائم راهنمايي و رانندگي تهيه و به مورد اجرا گذاشته خواهد شد. نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران موظف است با موافقت وزارت كشور طرح تعويض پلاك خودروهاي كشور را حداكثر ظرف دو سال از تاريخ ابلاغ اين آيين نامه، در تهران اجرا كند.
دستور العمل بررسي تأثيرات ترافيكي احداث ساختمان ها، نيز به منظور اعمال پيش از صدور پروانه ساخت توسط شهرداري تهران تهيه و به تصويب مراجعه ذيربط مي رسد و شهرداري تهران موظف است تا با حمايت دولت ترتيبي اتخاذ كند تا سهم حمل و نقل عمومي را در جابجايي مسافر تا پايان برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران به هفتاد و پنج درصد افزايش يابد و شهرداري تهران نسبت به تشويق و ايجاد تشكل هاي مردمي غيردولتي مؤثر در بهبود وضعيت ترافيك اقدام كند.

گزارشگر كميسيون حقوق بشر سازمان ملل:
پيشرفت هاي حقوقي زنان پس از انقلاب قابل ملاحظه است
ايسنا: پيشرفت زنان ايراني پس از پيروزي انقلاب در زمينه تحصيلات دانشگاهي و پيشرفت هاي حقوقي از مهمترين دستاوردها به شمار مي رود.
«ياسمين ارتورك» گزارشگر كميسيون حقوق بشر سازمان ملل در بازديد خود از ايران و گفت و گو با برخي مقامات دولتي و قضايي اظهار كرد: از موارد باعث خرسندي در رعايت حقوق بشر در ايران «صدور بخشنامه و دستور لغو حكم سنگسار از سوي قوه  قضاييه» است كه اميد مي رود به زودي اين دستور به عنوان قانون اجرا شود.
وي تدوين برنامه اي ملي در جهت حمايت از حقوق انساني، با تأكيد بر از ميان بردن خشونت عليه زنان را ضروري دانست و گفت: در زمينه تصويب كنوانسيون رفع تبعيض عليه زنان اين لايحه در شوراي نگهبان داراي ايراد تشخيص داده شد و هم اكنون در مجمع تشخيص مصلحت نظام مطرح است كه اميد مي رود نتايج خوبي براي تصويب داشته باشد.
گزارشگر ويژه كميسيون حقوق بشر سازمان ملل در امور خشونت عليه زنان با اشاره به حضانت فرزندان پس از طلاق، گفت: مسائلي از اين دست به سلامت فكري و فيزيكي زنان لطمه مي زند.
وي با اشاره به بهبود حقوق زنان پس از پيروزي انقلاب اسلامي گفت: هم اكنون ۶۲ درصد ورودي دانشگاه هاي ايران را زنان تشكيل مي دهند و به عنوان مثال طبق گزارش ها در شهر ايلام پيش از انقلاب، تنها ۲۵۰ فارغ التحصيل دانشگاهي وجود داشت در حالي كه هم اكنون ۱۴ هزار فارغ التحصيل دانشگاهي كه ۵۰ درصد آنها را زنان تشكيل مي دهند، در اين شهر زندگي مي كنند.
ارتورك ادامه داد: سلامت فكري و فيزيكي زنان در هنگام سپردن حضانت فرزند به پدر به خطر افتاده به طوري كه اين مسائل از جمله دلايل افزايش خودكشي زنان ايلام به عنوان آخرين راه حل بود.

مسئولان  مدارس  موظف  به  جلوگيري  از عرضه  موادغذايي  غيرمجاز در مدرسه  شدند
گروه علمي فرهنگي: مديركل  دفتر بهداشت  و تغذيه  وزارت  آموزش  و پرورش  گفت  : براساس  دستورالعمل  بوفه  مدارس ، مسوولان  و اولياي  دانش آموزان  موظف  به  جلوگيري  از عرضه  مواد غذايي  غير مجاز در بوفه هاي  مدارس  شدند.
دكتر «رياض  غيرتمند» روز دوشنبه  در گفت  وگو با ايرنا اظهار داشت  : مواد غذايي  كه  در بوفه  مدارس  عرضه  مي شود، نقش  بسيار مهمي  در حفظ  سلامت  دانش آموزان  دارد و مسؤولان  مدارس  بايد از عرضه  اقلامي  كه  ارزش  غذايي  كم  دارند، به  اين  مكان ها جلوگيري  كنند.وي  توضيح  داد: عرضه  اقلامي  چون  پفك ، يخمك ، نوشابه ، آدامس ، شكلات ، سوسيس ، كالباس ، الويه ، همبرگر و كباب  لقمه  در بوفه هاي  مدارس  كشور ممنوع  است .غيرتمند گفت  : همچنين  عرضه  محصولات  غذايي  بدون  بسته بندي  و يا محصولاتي  كه  فاقد پروانه  ساخت  و كدبهداشتي  و تاريخ  مصرف  هستند در بوفه هاي  مدارس  ممنوع  است .وي  از مديران  و مسوولان  مدارس  خواست  به  وضع  بوفه هاي  مدارس  رسيدگي  كنند.

طرح تسهيل ازدواج با يك فوريت در مجلس
ايسنا: عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس از طرح يك فوريتي تسهيل ازدواج در صحن علني مجلس شوراي اسلامي خبر داد.«عباسعلي رستمي» با اعلام اين خبر افزود: در صورت تصويب طرح تسهيل ازدواج در صحن علني مجلس از اين پس دانشجويان متاهل امكان انتقال به نزديك ترين واحد دانشگاهي محل سكونت و يا تولد خود را پيدا خواهند كرد.نماينده قوچان همچنين گفت: ازدواج هاي دانشجويي در سال ۷۷ تنها ۶۰ مورد بوده است و سال ۸۲ اين رقم به ۲۵ هزار نفر افزايش يافته است كه اين رشد تأييد اين ادعا است كه در صورت فراهم شدن امكانات جوانان مايل به ازدواج هستند.

روستاييان  بازنشسته  از سال  آينده  بيمه  بازنشستگي  دريافت  مي كنند
واحد مركزي خبر: مدير كل  دفتر سلامت  و رفاه  اجتماعي  سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  با بيان  اينكه  ۱۵۰ ميليارد ريال  براي  بيمه  بازنشستگان  روستايي  اختصاص  يافته  است ،گفت:  سال  آينده  براي  نخستين  بار بازنشستگان  روستايي  بيمه  بازنشستگي  دريافت  مي كنند.يارمند همچنين افزود: سال  آينده  اعتباري  معادل  ۱۰۰ ميليارد ريال  براي  بيمه  درمان  روستايي  اختصاص  يافته  است . وي  با اشاره  به  اقدام  مجلس  شوراي  اسلامي  در تخصيص  ۲۶۶۰ ميليارد ريال براي  فقرزدايي  در سال  ۸۳ ابراز اميدواري  كرد سال  آينده  ۴۰۰ ميليارد ريال  ديگر به  اين  ميزان  افزوده  شود.

بقاع و اماكن متبركه در ايام محرم آماده پذيرايي از سوگواران است
گروه علمي و فرهنگي: بقاع متبركه و اماكن مذهبي به عنوان شايسته ترين مراكز ديني و فرهنگي در ماه هاي محرم و صفر بايد به صورت پايگاه هاي پويا آماده پذيرايي از سوگواران و زايران باشند.
به گزارش روابط عمومي سازمان اوقاف و امور خيريه نصرالله چمران معاون بقاع و اماكن متبركه با ذكر اين مطلب كه همه ساله مردم كشور ما و مسلمانان بسياري از نقاط جهان در اين ايام در تكاپوي زنده نگه داشتن حماسه خونبار عاشورا هستند گفت: در همين راستا بايد با استفاده مطلوب از مشاركت هاي مردمي و همكاري معتمدان و علاقه مندان محلي برنامه ريزي لازم به عمل آيد.
وي نصب پرچم هاي عزاداري و سياه پوش كردن داخل حرم، صحن و محوطه اطراف را جزو مشاركت هاي مردمي در اين ايام ذكر كرد و گفت: علاوه بر انجام اين گونه فعاليت ها اين افراد بايد با اعلام قبلي برنامه ها از طرق مختلف و استفاده از رسانه هاي همگاني و يا محلي براي دعوت مردم به شركت در مراسم همكاري هايي را به عمل آورند.

اعلام وضع جاده ها و هواي كشور تا پايان هفته:
بارش برف ادامه مي يابد برخي جاده ها مسدود مي ماند
گروه اجتماعي: پليس راه ناجا اعلام كرد محورهاي قزوين- رشت، قزوين- زنجان و قزوين- الموت مسدود شد.
به گزارش مركز فرماندهي و كنترل پليس راه جمهوري اسلامي ايران، همچنين محورهاي مراغه به هشترود و هشترود به قره آغاج در استان آذربايجان شرقي و سردشت مهاباد و پيرانشهر به سردست در استان آذربايجان غربي و همين طور شمشك به ديزين در استان تهران به دليل بارش برف و وجود كولاك شديد، مسدود است.
همچنين به گزارش خبرگزاري مهر،  سرهنگ محمد خارق درباره رعايت موارد ايمني در جاده ها اظهار داشت : از رانندگاني كه قصد تردد در محورهاي كوهستاني و برف گير كشور را دارند تقاضا مي شود ضمن همراه داشتن لباس گرم، وسيله نقليه خود را به تجهيزات ايمني زمستاني مانند زنجير چرخ و سوخت به مقدار كافي، چراغ مه شكن مجهز كرده و با رعايت سرعت مطمئنه حركت كنند.
وي افزود: تردد وسايل نقليه سنگين در محور كندوان به دليل انجام تعميرات همچنان ممنوع است.
رئيس مركز فرماندهي و كنترل پليس راه ناجا اظهار داشت : همچنين شماره تلفن ۸۲۵۵۵۵۵ مركز فرماندهي و كنترل پليس راه ناجا به طور شبانه روزي آماده پاسخگويي و امداد رساني به هموطنان در جاده هاي كشور است.
به گزارش همين خبرگزاري همچنين يك كارشناس سازمان هواشناسي با بيان اينكه بارش برف و باران تا پايان هفته در اغلب نقاط كشور و شهر تهران ادامه خواهد داشت ، گفت : امشب و فردا دماي هواي كشور بين ۵ تا ۱۵ درجه سانتيگراد كاهش خواهد يافت كه اين كاهش دما در تهران بين ۴ تا ۶ درجه خواهد بود .
محمد شاملو اظهار داشت : طي روزهاي آينده كاهش دما در مناطق جنوبي كشور حداكثر تا ۵ درجه و در مناطق شمال، شمال غرب و غرب كشور تا ۱۵ درجه سانتيگراد خواهد رسيد.

همايش تجليل از بزرگان علوم اجتماعي ايران برگزار مي شود
ايلنا: نشست مطبوعاتي رؤساي انجمن  هاي علوم اجتماعي با موضوع «تجليل از بزرگان علوم اجتماعي ايران» نكوداشت نيم قرن تلاش علمي دكتر «غلامعباس توسلي» برگزار شد.
در اين نشست دكتر سعيد معيدفر، رئيس انجمن جامعه شناسي ايران، دكتر محمد ميرزايي، رئيس انجمن جمعيت شناسي ايران، دكتر جلال الدين رفيع  فر، رئيس انجمن انسان شناسي ايران و دكتر علي ذكاوتي، رئيس انجمن ايراني تعليم و تربيت، حضور داشتند و درباره فعاليت  هاي علمي و تلاش دكتر توسلي براي تثبيت و استمرار رشته  هاي علوم اجتماعي و برگزاري همايش نكوداشت از بزرگان علوم اجتماعي ايران صحبت كردند.
گفتني است، تجليل از بزرگان علوم اجتماعي ايران براي نخستين بار برگزار مي  شود و قرار است در سال  هاي آينده نيز اين مراسم برپا شود.اين مراسم ۲۶ بهمن در تالار ابن خلدون دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران برگزار مي  شود.
دكتر معيدفر، با بيان اينكه انجمن  هاي جامعه  شناسي، انسان  شناسي، روانشناسي اجتماعي، تعليم و تربيت، جمعيت شناسي اين همايش را برگزار مي  كنند، گفت: انجمن آثار مفاخر ايران و دانشگاه شهيد بهشتي آمادگي خود را براي شركت در اين مراسم اعلام كرده  اند.
رئيس انجمن جامعه شناسي ايران، هدف از برگزاري مراسم تجليل از دكتر توسلي را جلب توجه جامعه به علوم اجتماعي، شخصيت  هاي علمي و ايجاد زمينه براي گسترش تعاملات نسل  هاي مختلف علوم اجتماعي با يكديگر و دانشجويان با آنها است.

نخستين جشنواره سراسري هنر و تكنولوژي برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي: نخستين جشنواره سراسري هنر و تكنولوژي با هدف آشنايي هنرمندان با مفاهيم تكنولوژي و ترغيب استعدادهاي درخشان عرصه هنر به توليد آثار حاوي مضامين مرتبط با تكنولوژي هاي نو به همت دفتر همكاري هاي فناوري رياست جمهوري (شبكه تحليل گران تكنولوژي ايران)، بهار سال آينده برگزار مي شود.
به گفته امير انصار، دبير اجرايي جشنواره، علاقه مندان مي توانند آثار خود در سه رشته فيلمنامه، انيميشن و كاريكاتور به دبيرخانه جشنواره ارسال كنند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |   شهري   |  
|  ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |