سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۴ - Feb 8, 2005
زندگي در مريخ امكان پذير مي شود
گروه انفورماتيك: پژوهشگران سازمان فضايي آمريكا ادعا كرده اند با كشف راه جديدي مي توانند زندگي انسان ها را در سياره سرخ امكان پذير سازند.
ناسا در اين روش، با استفاده از گازهاي گلخانه اي سياره منجمد مريخ را به سياره اي براي زندگي تبديل خواهد كرد چرا كه افزايش گازهاي گلخانه اي در سطح كره مريخ به تدريج موجب افزايش حرارت اين سياره منجمد منظومه شمسي شده و با گذشت زمان آن را به محل گرمي با جوي به غلظت كره زمين براي زندگي تبديل مي كند.
آن  ها پيش بيني كرده اند براي عملي كردن چنين طرحي بايد گازهايي حداقل۱۰هزار برابر قدرتمندتر از دي اكسيد كربن در جذب حرارت به سطح مريخ تزريق شود.
به گزارش ايرنا، دانشمندان ناسا همچنين اعلام كرده اند براي انجام چنين طرحي با توجه به فاصله زياد زمين با مريخ و همچنين مقادير زياد گازهاي گلخانه اي مورد نياز نمي توان اين گازها را توسط سفينه ها به مريخ انتقال داد و بنابراين فضانوردان بايد دستگاههايي را براي توليد گازهاي گلخانه اي در سطح مريخ ايجاد كنند.
براساس تحقيقات موسسه ژئوفيزيك آمريكا، سياره مريخ به دليل داشتن اتمسفر بسيار نازك و فاصله زياد از خورشيد، بسيار سردتر از زمين است. در حال حاضر هيچ اثري از آب مايع در سطح اين سياره مشاهده نمي شود و به گفته دانشمندان وجود آب مايع براي زندگي بشر امري حياتي است. پژوهشگران چندي پيش توانستند وجود يخ را در سياره سرخ ثابت كنند.
برخي از دانشمندان معتقدند كه زميني ها حق ندارند در شرايط آب  و هواي سياره هاي ديگر هرج و مرج ايجاد كنند و آنها را از حالت طبيعي كه خلق شده خارج كنند اما برخي ديگر به دنبال راه فراري براي مردم سياره خاكي زمين هستند.

تلويزيون همراه
000081.jpg
گروه انفورماتيك: وجود سرگرمي هاي متعدد در گوشي هاي تلفن همراه اكنون به عضو اجتناب ناپذير موبايل ها تبديل شده است. اگر در گذشته داشتن قابليت پيام كوتاه (SMS) و انواع بازي هاي سرگرم كننده از توانايي هاي هيجان انگيز اين وسيله محسوب مي شد، امروزه امكان مشاهده برنا مه هاي دلخواه تلويزيوني و ويدئويي كاربران بسياري را به خود جلب كرده است.
به گزارش پي.سي. ورلد، شركت آلماني ودافون از نخستين شركت هايي است كه قابليت پخش برنامه هاي تلويزيوني را براي تلفن هاي همراه فراهم كرده است. محصول جديد اين شركت كه «Vodafone D2» نام دارد از نخستين تلفن هاي حاوي خدمات تلويزيوني است. اين موبايل نسل سوم (G3) مي تواند امكان ديدن برنامه هاي چند كانال ورزشي و خبري را براي كاربران فراهم كند. اگرچه در مورد مسابقات ورزشي ضعف پخش نشدن برنامه ها به طرز زنده وجود دارد اما به گفته متخصصان اين امكان نيز در آينده نزديك فراهم خواهد شد.
آزمون و خطا
تلفن هاي Vodafone2 از زماني كه معرفي شدند توجه بسياري از متخصصان و علاقمندان عرصه تكنولوژي را به خود جلب كرده و به همين دليل بسياري از اين رخداد، به آزمايش اين وسيله جديد دست زدند.
چنان كه پي سي ورلد مي نويسد، موبايل هاي نسل سومي جديد حتي در ماشين و يا قطار در حال حركت قادر به پخش برنامه هاي خود هستند اما به محض اينكه از پوشش حوزه مخابراتي كمي فاصله مي گيرند تصاوير قطع مي شود و در واقع حومه شهرهاي آلمان كه از قطب هاي مخابراتي ضعيف تري برخوردار هستند، امكان استفاده از اين خدمات را ندارند. (و اين خود براي ژرمن ها معضل است چرا كه جمعيت حومه شهرنشين نسبتاً بالايي دارد.) به هر حال تمركز اصلي اين تلفن فعلاً بيشتر بر روي شهرهاي بزرگ است.
اما در شهر زماني كه فرد در حال قدم زدن است يا در اتوبان ها، ترافيك شهري و به طور خلاصه تمام فعاليت هاي درون شهري Vodafone D2 براي كاربران سرگرمي بسيار خوبي محسوب مي شود.
قيمت گزاف
اين خدمات جديد تلفن همراه به طور قطع از قيمت نسبتاً بالايي برخوردار خواهند بود، گرچه هم اكنون تعداد بسيار محدودي تنها براي آزمايش و تبليغات عرضه شده است، اما چنان كه مسئولان شركت Vodafone گفتند از ماه آوريل كه خدمات جديد Vodafone D2 به طور رسمي به كاربران عرضه شود، ساعتي ۴ دلار براي مشتركان هزينه خواهد داشت. البته در ابتداي كار دو ساعت اول به صورت رايگان و از ساعت سوم شارژ شروع مي شود. همچنين هزينه هاي ديگري چون هزينه هاي ساعتي برنامه اي (نسبت به تعداد برنامه هايي كه مشاهده مي كنند) و مواردي از اين قبيل را نيز دربرخواهد داشت. به هر حال قيمت تمام شده منهاي هزينه هاي جانبي از ۲۶ تا ۱۲۵ دلار متغير خواهد بود.

پيوند دنياي ديجيتال با صفحات كاغذي
000078.jpg
سلام: دو شركت HP و نوكيا توافقي را به امضا رساندند كه به موجب آن اطلاعات ديجيتال و كاغذي را از طريق ايجاد يك فناوري ويژه موسوم به Paper_to_mobile به يكديگر پيوند مي دهند كه امكان پردازش اطلاعات كاغذي و توزيع اطلاعات موجود در آنها را در ميان كاربران شبكه اي فراهم مي كند.
طرح جديد به كاربران امكان مي دهد تا ضمن طراحي فرم هاي مورد نظر، اطلاعات ضروري را از طريق ابزارهاي سيار جمع آوري كرده و آنها را به زيرساخت هاي شبكه اي شركت هاي تجاري منتقل و در آنجا ذخيره كنند. اين اطلاعات در ادامه قابل به اشتراك گذاري و چاپ كردن است.
اين فناوري به كمك سازمان هايي خواهد آمد كه نيازمند انتقال سريع و آني اطلاعات خود هستند.

آف لاين
ساخت داروي كنترل فشار خون در ايران
گروه دانش: محققان ايراني نخستين بار موفق به ساخت داروي فشار خون براي بيماران قلبي شدند.
به گزارش irib، رامين ميري ، رييس مركز تحقيقات شيمي دارويي و گياهي شيراز گفت : داروي كنترل فشار خون يك داروي مهار كننده كانال كلسيم است . معمولاً تجمع كلسيم در مجاري عروقي باعث ايجاد عارضه  هاي قلبي و عروقي شديد براي افراد مي  شود كه استفاده از اين دارو براي كنترل ميزان كلسيم عروق خوني و كاهش فشار خون و در نتيجه درمان فشار خون بيماران قلبي بسيار مؤثر است .
آغاز توليد انبوه سلول هاي عصبي مغز در ژاپن
ايرنا: پژوهشگران ژاپني وابسته به پژوهشگاه فيزيك و شيمي كوبه براي نخستين بار در جهان موفق به توليد انبوه سلول هاي عصبي مغز با استفاده از سلول بنيادي شدند. سلول هاي بنيادي نوعي سلول هستند كه توانايي تبديل شدن به سلول هاي هر بخشي از بدن را دارند.
تلويزيون سراسري ژاپن «ان .اچ .كي» ديروز دوشنبه گزارش داد پژوهشگران اين كشور در آزمايش بر روي حيوانات موفق به توليد انبوه سلول عصبي مغز موش شدند. آنها در آزمايش خود براي كنترل فعاليت پروتئين ، اقدام به افزودن ماده اي ويژه به سلول بنيادي موش كرده و سپس با تنظيم كردن كار تكثير سلول توانستند سلول هاي عصبي مغز را به صورت انبوه توليد كنند.اين محققان قصد دارند طي يك سال آينده ، آزمايش هاي مشابهي را بر روي سلول بنيادي انسان انجام دهند.
كشف واكسن جديد آنفولانزاي مرغي در چين
گروه دانش: دانشمندان چيني واكسن جديدي را كشف كرده اند كه مي تواند پرندگان را در برابر ويروس كشنده آنفولانزاي مرغي تا مدت طولاني، ايمن نگاه دارد. به گزارش چاينا ديلي، وزارت كشاورزي چين اعلام كرد: با توجه به نزديك شدن كشور به فصل مهاجرت پرندگان ، واكسن جديد توسط دانشمندان چيني كشف شده است تا پرندگان را براي مدت طولاني در برابر ويروس مذكور ايمن سازي كند. تحقيقات آزمايشگاهي نشان داده است كه اين واكسن مي تواند مرغ ها، اردك ها و غاز ها را قادر سازد تا در برابر ويروس «۱ HN ۵» از خود مقاومت نشان دهند و بدن آنها با اين بيماري مبارزه كند. ويروس
«۱ HN ۵» مي تواند به انسان هم سرايت كند و حتي منجر به مرگ آنان شود، همانطور كه اواخر سال،۲۰۰۳ حدود۳۳ مورد مرگ انساني نيز بر اثر اين بيماري به ثبت رسيده است.

اعتراف به سرقت اينترنتي
يك مهندس نرم افزار در دادگاه اعتراف كرد، ۹۲ ميليون مشخصات و آدرس ايميل كاربران اينترنتي را سرقت كرده و سپس آنها را به شركت ها و افرادي كه پيغام هاي تجاري به ميل باكس افراد ارسال مي كنند، فروخته است.
به گزارش موج، «جيسون اسمترز» ۲۴ ساله، به علت سرقت ۹۲ ميليون آدرس ايميل و سپس فروش آنها به اسپمرها شناسايي و دستگير شده و خود نيز بعد از بازجويي هاي به عمل آمده، به گناه خود اعتراف مي كند.

گوگل باز هم تغيير كرد
گردانندگان سايت گوگل به تازگي تغيير جديدي را در صفحه اول اين موتور جست وجو ايجاد كرده اند و يك زبانه يا Tab موسوم به Local يا محلي را به مجموعه زبانه هاي قابل مشاهده در اين آدرس افزوده اند. به گزارش شبكه فناوري اطلاعات ايران، اين اقدام، كاربران را از تايپ آدرس local.google.com بي نياز كرده و همچنين به آنان امكان مي دهد تا اطلاعات محلي موردنياز خود را به صورت مستقل ازاطلاعات كلي دريافت كنند. البته براي دريافت اطلاعات محلي، آدرس جغرافيايي مكان موردنظر بايد از قبل مشخص شود.

نرم افزار
اجراي طرح منبع باز در وين
ايلنا: مردم شهر وين كامپيوترهاي خود را به نرم افزارهاي منبع باز OPEN OFFICE و لينوكس مجهز خواهند كرد.
مقامات دولتي شهر وين اتريش در صدد هستند كه طي يك طراحي گسترده زمينه انتقال كامپيوترهاي شخصي دسك تاپ اين شهر به نرم افزارهاي منبع باز را فراهم كنند.براساس اين طرح، كاربران مي  توانند نرم افزار OPEN OFFICE را جايگزين آفيس ۲۰۰۰ مايكروسافت كنند و همين   طور به جاي ويندوز ۲۰۰۰ مايكروسافت از لينوكس استفاده كنند.OPEN OFFICE بر روي هر دو سيستم عامل ويندوز و لينوكس عمل مي  كند كاربران مي  توانند نرم افزار آفيس خود را بدون تغيير سيستم عامل خود تغيير دهند.
بخش فناوري اطلاعات شهرداري وين اعلام كرد: نرم افزارهاي منبع باز مذكور را به طور رايگان براي افراد و شركت  ها نصب خواهد كرد؛ اين بخش همچنين تعهد كرده است كه به كاربران منبع باز خدمات حمايتي ارايه دهد.

هوش مصنوعي
تلفن خودكار اضطراري در خودروهاي اروپا
ايرنا: كميسيون اقتصادي اتحاديه اروپا طرح تجهيز خودروهاي جديد اروپايي به سيستم خودكار تلفن اضطراري را تصويب كرد.
به گزارش اشپيگل، اين سيستم در خودروهاي جديد به گونه اي تعبيه مي شود كه به هنگام وقوع حادثه ، بطور خودكار به مراكز گروه امداد و نجات علائم هشداردهنده ارسال كرده و آنها را در جريان حادثه قرار مي دهد.
قرار است سيستم ياد شده از سال۲۰۰۹ ميلادي در خودروهاي جديد نصب و به بازار عرضه شود.
به گفته كارشناسان ، تجهيز خودروها به اين ابزار مي تواند جان تقريباً ۲هزار نفر را در سال نجات دهد.

تلفن
ارتباطات خاموش
ايسنا: محققان موفق به طراحي فناوري جديدي موسوم به «ارتباطات خاموش» شده اند كه به كاربران تلفن همراه امكان مي دهد تا در شرايط اضطراري بدون نياز به صحبت كردن با صداي خودشان پاسخ تماس گيرنده را بدهند.
سيستم «ارتباطات خاموش»از سوي شركت طراح آن «Talk Talk Without» (TWT) نام گرفته است.
با سيستم TWT، كاربر تلفن همراه مي تواند با استفاده از پيام هاي از پيش ضبط شده و بدون اينكه صحبت كند با فرد تماس گيرنده با صداي خود ارتباط برقرار كند. اين پيام هاي از پيش ضبط شده در فهرست تلفن ذخيره مي شوند و كاربر مي تواند در مواقع ضروري تنها با فشار كليد صحيح يكي از آن ها را متناسب با گفت وگوي تماس گيرنده براي وي پخش كند. كاربر صداي تماس گيرنده را در اين هنگام مي تواند بشنود در حالي كه تلفن در حالت سكوت موقت قرار دارد. در فهرست تلفن يك مجموعه پيام ضبط شده قرار دارد اما فرد مي تواند بنا به سليقه و كاربرد خود پيام هاي اضافي نيز به اين فهرست بيافزايد. بهترين زمان كاربرد اين سيستم هنگام حضور در جلسات و يا مواقعي است كه فرد نمي تواند صحبت كند.

آن لاين
انتشار ويژه نامه الكترونيكي «بيست و هفتمين بهار»
گروه انفورماتيك: چهارمين نشريه الكترونيكي ويژه شهرداري به مناسبت آغاز بيست و هفتمين سالگرد پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي منتشر شد.
به گزارش روابط عمومي مركز فناوري اطلاعات سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران نشريه الكترونيكي بيست و هفتمين بهار در قالب لوح فشرده عرضه شده و شامل خواندني ها، ديدني ها و شنيدني هاي مربوط به پيروزي انقلاب اسلامي است.فيلم، آلبوم عكس، نوجوانان انقلابي، نماهنگ، كوتاه و خواندني، شعر و خاطره از بخش هاي ديگر اين لوح فشرده به شمار مي رود.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |   شهري   |  
|  ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |