سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۴ - Feb 8, 2005
دكتر ولايتي در گفتگو با العربيه:
هيچ رابطه مستقيم علني و غيرعلني با آمريكا وجود ندارد
ايسنا: دكترعلي اكبر ولايتي در مصاحبه با شبكه ماهواره اي العربيه در پاسخ به سئوالي در مورد استمرار اصلاحات پس از پايان دوران رياست جمهوري خاتمي، گفت: جناب آقاي خاتمي در طول دوران رياست خود شخصاً و كابينه ايشان تلاش فراواني در اين زمينه به انجام رسانيده اند. بي ترديد هيچ كس با اصلاحات مخالف نيست. اما نبايد به بهانه اصلاحات ارزش هاي اسلامي نقض شوند. وي ادامه داد: اگر اصلاحات به معناي توسعه اقتصادي و توسعه سياسي و بهبود وضعيت امنيتي و ارتقاء جايگاه منطقه اي و بين المللي ايران و رشد وضعيت فرهنگي باشد، بايد از آن استقبال كرد. اما اگر منظور از اصلاحات خواسته غربي ها باشد كه با اهداف خود از آن پشتيباني مي كنند و مي خواهند ارزش هاي غربي را جايگزين ارزش هاي اسلامي كنند، اين نوع از اصلاحات براي ما قابل قبول نيست.
ولايتي در مورد سرنوشت اعضاي دستگير شده القاعده، گفت: اينجا ايران است. هر كس كه در اينجا دستگير شود بر اساس قوانين قضايي ما محاكمه خواهد شد. هيچ تعهدي به هيچ كس نداريم تا كسي را كه در اينجا مرتكب جرمي شده است را به جاي ديگر منتقل كنيم.
خبرنگار پرسيد حتي واشنگتن؟ ولايتي پاسخ داد: هر كه باشد براي ما فرقي نمي كند، آمريكا و غير آن براي ما يكسانند.
ولايتي در پاسخ به اين سئوال كه آيا اسرائيل اجازه مي دهد كه ايران يك كشور اتمي بشود حتي با اهداف صلح آميز، گفت: اگر اسرائيل نخواهد به اين معنا نخواهد بود كه اين كار انجام نشود. اگر اسرائيل ايران را تهديد كند حتما مي داند كه ايران يك نيروي منطقه اي قوي است و هيچ كاري را بدون جواب نخواهد گذاشت.
ولايتي در مورد روابط ايران و حزب الله لبنان، گفت: اين روابط علني و روشن بوده و بخشي از استراتژي ما به شمار مي آيد. ما اقتدار حزب الله را تاييد مي كنيم.

رئيس هيات نمايندگي جمهوري اسلامي در كنفرانس مبارزه با تروريسم
اين تفكر كه هر كس با من نيست عليه من است همان تفكر بن لادن بود
ايرنا: فرانسيس تاونسند مشاور رئيس جمهوري آمريكا در امور امنيت داخلي در كنفرانس بين المللي مبارزه با تروريسم در رياض، از ايران به عنوان كشوري كه در صدر فهرست حاميان تروريسم قرار دارد، نام برد. تاونسند به نقل از جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا گفت كه كشورها در مبارزه با تروريسم يا با ما و يا با تروريست ها هستند.رئيس هيات نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در كنفرانس مبارزه با تروريسم نيز در سخنان خود ادعاي نماينده آمريكا عليه ايران را بي اساس دانست.رئيس هيات نمايندگي ايران در سخناني خطاب به حاضران گفت: سخنان بي اساس نماينده آمريكا، طرح مسائل انحرافي به منظور خدشه داركردن همكاريهاي دسته جمعي براي مبارزه با تروريسم است.امير سعيد ايرواني افزود: اين تفكر كه هر كس با من نيست عليه من است همان تفكر خطرناكي است كه زماني اسامه بن لادن پرچم دار آن بود.

انتخاب نهم
تشكيل ستاد مشترك انتخاباتي در جبهه دوم خرداد پيگيري مي شود
فارس: رئيس دوره اي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات گفت: در جلسه شب گذشته در زمينه تشكيل ستاد مشترك انتخاباتي پيشنهادهايي مطرح شد كه پيگيري آن به جلسات بعدي موكول گرديد.
هادي خامنه اي با اشاره به جلسه يكشنبه شب اعضاي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات تصريح كرد: در اين جلسه اخبار و اطلاعات تبادل و نظرسنجي هاي مختلف از اقشار گوناگون مورد بحث قرار گرفت كه حاكي از اين بود كه آ مادگي مردم براي شركت در انتخابات افزايش يافته است.
گفتني است جلسه گذشته اين شورا برگزار نشده بود.
جنتي: شايد افرادي تائيد شوند ولي مردم نبايد
به هر كسي راي دهند
فارس: احمد جنتي گفت: قوانين انتخاباتي محذوريت هايي براي ما ايجاد كرده است كه ممكن است به خاطر آن و يا به هر دليل ديگري افرادي براي انتخابات رياست جمهوري تاييد شوند ولي مردم نبايد به هر كسي راي دهند.
رئيس ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر ديروز در گردهمايي روحانيون و ائمه جماعات ادارات و كارخانجات افزود: هيچ كانديدايي واجد همه شرايط رياست جمهوري نيست و مردم بايد با ارزيابي شرايط و خصوصيات نامزدها به افراد متعهد و مقيدي رأي بدهند كه قدر مردم را بدانند.
۴۸ ميليون ايراني واجد شرايط راي دادن هستند
ايسنا: ۴۸ ميليون و ۲۱۶ هزار و ۶۲ نفر واجد شرايط راي دادن در انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري در تاريخ ۲۷ خرداد ماه سال آينده هستند.
براساس برآورد مركز آمار ايران، ۲/۷۲ درصد جمعيت كشور واجد شرايط راي دادن در اين انتخابات هستند.
در اين گزارش آمده كه استان تهران داراي جمعيت واجد شرايط هشت ميليون و ۴۸۸ هزار و ۴۶۵ نفري، ۴/۷۲ درصد جمعيت داراي حضور در انتخابات است.
دوم خردادي ها با چند كانديدا مي آيند
مهر: عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت معتقد است: در انتخابات آتي رياست جمهوري از هر ۲ جناح چندين كانديدا در صحنه حضور خواهند يافت و انتخابات به دور دوم كشيده خواهد شد.
احمد شيرزاد، در پاسخ به اين سئوال كه «آيا حضور هاشمي رفسنجاني در انتخابات، جناح دوم خرداد را به ضرورت اجماع بر سر يك كانديدا براي پيروزي در انتخابات نخواهد رساند» ، گفت: تعدد كانديداها بيانگر ساخت بندي هاي سياسي در كشور است و بنابراين حضور چندين كانديدا در ۲ جناح و عدم اجماع نشان خواهد داد كه صف بندي سياسي كشور با صف بندي هميشگي فرق كرده است.
مهم ترين چالش دوم خرداد، انگيزه مردم است
فارس: عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت مهمترين چالش موجود در جبهه دوم خرداد را در مقطع كنوني ايجاد انگيزه در مردم براي حضور در انتخابات رياست جمهوري دانست و تصريح كرد: اگر جبهه دوم خرداد بتواند به خوبي اين چالش را پشت سر بگذارد، بسياري از موانع پيش بيني شده خود به خود مرتفع خواهد شد.
مصطفي درايتي با بيان اينكه بيشترين عوامل موجود در بي انگيزگي مردم ناشي از جبهه دوم خرداد نيست، افزود: در هر صورت جبهه دوم خرداد بايد تلاش كند بيشترين انگيزه را در مردم براي مشاركت در انتخابات رياست جمهوري ايجاد كند كه اين امر هم كار زيادي را مي طلبد و هم پر مانع است.
بعضي كانديداها براي امتيازخواهي شركت كرده اند
فارس: سليمي نمين مسوول دفتر مطالعات تاريخ معاصر ايران گفت: اينكه بعضي از كانديداها تكليف خود را براي حضور يا عدم حضور قطعي در انتخابات رياست جمهوري روشن نمي كنند به اين دليل است كه مي خواهند از آن به عنوان يك برگ بازي براي معامله و امتيازخواهي استفاده كنند.

معاون سلامت وزارت بهداشت اعلام كرد:
كاهش ۶۰ درصدي بودجه سلامت در سال ۸۴
ايسنا: معاون سلامت وزارت بهداشت با اعلام اين كه ۵ علت بيماريهاي «قلبي» ، «سرطانها» ، «بيماريهاي ژنتيكي» ، «ريوي» و «حوادث» عامل ۸۹ درصد مرگ ايرانيان هستند، گفت: ما هنوز در ميزان مصرف قند، چربي و نمك در كشور مشكل داريم.
دكتر محمد اسماعيل اكبري ديروز در يك نشست خبري با اعلام اين خبر اظهاركرد: رژيم غذايي، نوع فعاليت فيزيكي و استرس هاي رواني از فاكتورهاي مهم در ابتلا به بيماريهاي قلبي عروقي محسوب مي شوند.
وي با بيان اين كه ايرانيان ۴۰ درصد بيش از معمول ساير نقاط دنيا، روغن مصرف مي كنند، افزود: ميزان اسيد چرب اشباع و اسيد ترانس در روغن هاي مصرفي در كشور بيش از حد استاندارد جهاني است و حداكثر استاندارد بازار ۳ درصد است.
وي با بيان اين كه هنوز توفيقات زيادي در كاهش مصرف نمك و شكر در كشور حاصل نشده است، اظهاركرد: ايرانيان ۳۰۰ درصد و يا ۳ برابر ساير نقاط دنيا نوشيدني شيرين مصرف مي كنند كه اين جداي از در نظر گرفتن فسفر مصرفي است كه مانع از جذب كلسيم و سبب بروز پوكي استخوان در افراد مي شود.
دكتر اكبري يادآور شد: ۶۰ درصد كودكان زير ۲ سال حداقل يكبار پفك را تجربه مي كنند كه خوشبختانه از سال ۸۳ بوفه مدارس اصلاح و صد درصد اين بوفه ها تحت پوشش غذاهاي استاندارد است.
وي اعتقاد دارد: با هدفمند كردن يارانه ها بايد سوبسيد از قند و چربي به موادي چون لبنيات، ميوه و سبزيجات سوق داده شود؛ اين در حالي است كه هم اكنون ۱۰۰۰ ميليارد تومان، يارانه به مواد غذايي تعلق مي گيرد.
دكتر اكبري گفت: در حالي كه ۸۵ درصد مردم منطقه از بي تحركي رنج مي برند، ۶۰ درصد ايرانيان فعاليت فيزيكي مناسب ندارند.
معاون سلامت وزارت بهداشت با بيان اين كه ۹۰ درصد ايرانيان كمبود كلسيم داشته و ۴۰ درصد آنها از كمبود شديد كلسيم رنج مي برند، توصيه كرد: افراد از سنين بلوغ و نوجواني بدون ترس از بروز سنگهاي كليوي مصرف مكمل كلسيم را داشته باشند كه ضرورت مصرف آن در زنان به دليل نوع پوشش و زايمان هاي متعدد ۲ برابر است.
معاون سلامت وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به آمار ايدز اعلام كرد: تاكنون ابتلاي حدود ۱۰ هزار بيمار مبتلا به HIV(ايدز) در كشور ثبت شده است اما با احتساب ضريب K تخمين مي زنيم حدود ۵۰ هزار نفر در كشور آلوده به HIV(ايدز) باشند. به گفته اكبري، ۸۰ درصد بيماران رواني حداقل براي بار دوم بستري شده اند اين در حالي است كه پيگيري آن توسط پزشك خانواده به سهولت امكانپذير است. معاون سلامت وزارت بهداشت در ادامه خاطرنشان كرد: بودجه ۸۴ در مجلس ۵/۶ درصد رشد نسبت به سال ۸۳ دارد در صورتي كه صد درصد بودجه مورد نظر به اين وزارتخانه تعلق  گيرد.
وي در ادامه با اشاره به كاهش ۶۰ درصدي بودجه سلامت در سال ،۸۴ در اين زمينه توضيح داد: با احتساب تورم حداقل ۱۵ درصد، افزايش قيمت ۳۳ درصد و افزايش ۲۶ درصدي هزينه ها اين رقم به دست مي آيد.
معاون سلامت وزارت بهداشت گفت : طبق ماده ۹۰ قانون برنامه پنج ساله چهارم، بايد افزايش بودجه ۳۵ درصدي داشته باشيم تا وضعيت موجود ثابت بماند، در حالي كه اين امر نه تنها تحقق نيافته، بلكه ۶۰ درصد نيز رشد منفي داشته ايم.
دكتر اكبري در پايان با بيان اين كه يك دلار سرمايه گذاري در سلامت ۳ دلار بازدهي دارد، يادآور شد: ۸ درصد كساني كه در بيمارستان بستري مي شوند به دليل بيماري فقيرتر و در چرخه فقر و بيماري قرار مي گيرند كه به نظر مي رسد با اين بودجه پيشنهادي اين امر تشديد مي شود و اميدواريم اين بودجه در كميسيون تلفيق با رقم اصلاحي خارج شود.

اسامي دانشجويان نمونه سال ۸۳ كشور اعلام شد
گروه علمي فرهنگي: دانشجويان نمونه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي كشور در سال ۱۳۸۳ معرفي شدند.
به گزارش ايسنا، ۲۷ دانشجوي نمونه كشور در مقاطع مختلف كارداني، كارشناسي، كارشناسي ارشد ناپيوسته، دكتراي تخصصي معرفي و تقدير شدند.
اداره كل امور دانشجويان داخل وزارت علوم، تحقيقات و فناوري امسال اسامي يك نفر در مقطع كارداني، هشت نفر در مقطع كارشناسي، هشت نفر در مقطع كارشناسي ناپيوسته و ۱۰ نفر را در مقطع دكتري تخصصي به عنوان دانشجويان نمونه كشور معرفي كردند.
در سال جاري در مجموع ۴۵ نفر در مقطع دكتري، ۵۱ نفر در مقطع كارشناسي ارشد، ۱۱۲ نفر در مقطع كارشناسي و ۲۲ نفر در مقطع كارداني از ۳۳ دانشگاه كشور معرفي شدند كه بيشترين پرونده از دانشگاه هاي الزهرا(س)، تربيت مدرس و صنعتي شريف بود و بيشترين تعداد دانشجويان نمونه امسال نيز از دانشگاه هاي الزهرا (س)، تربيت مدرس و تهران هر كدام با ۳ دانشجو بودند.
امسال براي نخستين بار دو نفر از دانشجويان دانشگاه جامع علمي كاربردي و يك نفر از دانشگاه غير دولتي علوم اسلامي  رضوي مشهد نيز به جمع دانشجويان نمونه كشوري افزوده شده اند.

جانبازان بالاي ۵۰ درصد صاحب خودرو مي شوند
ايسنا: معاون رئيس جمهوري و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران بودجه پيشنهادي سال آينده اين نهاد را با احتساب ۳۰ درصد كسري سال جاري، ۹ هزار و ۴۳۰ ميليارد تومان اعلام كرد.
به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر حسين دهقان در اولين كنگره ملي تجليل از ايثارگران با اشاره به اين كه از سال ۷۹ تاكنون سالانه ۴ هزار خودرو به جانبازان بالاي ۵۰ درصد تحويل داده شده است، اظهار اميدواري كرد: بر اساس هماهنگي هاي صورت گرفته با توليدكنندگان و همچنين پيش بيني ساز و كارهاي لازم و تأمين بودجه تا پيش از خرداد ماه سال آينده مابقي اين دسته از جانبازان نيز صاحب خودرو مي شوند. وي با اشاره به ادغام سه نهاد ايثارگري، در سال جاري و اقدامات انجام شده در زمينه خدمات معيشتي و فرهنگ و معنويات، افزود: در زمينه امور معيشتي دستيابي جامعه ايثارگران به ميانگين جامعه و بهره مندي از وضعيت متناسب منزلت اجتماعي به دور از افراط و تفريط ضروري است.
رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران افزود: تدوين طرح جامع ارائه خدمت به ايثارگران و تصويب كليات آن در هيأت دولت از جمله اقدامات در اين جهت بوده است، تا پس از تدوين آيين نامه ها و ارائه آن به صورت لايحه به مجلس شوراي اسلامي به عنوان سند ملي مبناي تعامل ميان نظام، سازمان بنياد شهيد و امور ايثارگران و جامعه ايثارگران قرار گيرد.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |   شهري   |  
|  ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |