دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۳۸
ديدار از تنها بازار ايران كه در آن سود حرف اول نيست
داد و ستد اجر و ثواب در هياهوي طبل و سنج 
عدد تيغه  هاي علامت از يك شروع شده و آخرين نوع ساخته آن در ايران 51 تيغه است 
عليرضا باغاني 
029655.jpg
باز شور خلق عالم را فرا خواهد گرفت. هر چه غير از اوست را باد فراموشي با خود خواهد برد مثل معامله اي بدون هيچ انديشه زيان؛ تنها سود خواهد ماند و تنها. عكس : خبرگزاري فارس
اين روزها كه بيشتر مردم به دنبال دست و پا كردن تجارتي پرسود براي گذراندن زندگي خود هستند، باورش كمي مشكل است كه مشاغلي هم وجود دارند كه سود چنداني براي صاحبان خود ندارند و تنها انگيزه معنوي اين افراد را در اين تجارت سرپا نگاه داشته است.
رونق 10 روزه 
پيرمرد 5 روز مانده به محرم بساط فروش طبل، سنج و سياهي ويژه عزاداري هاي اين ماه را علم مي  كند. تغيير ناگهاني كاربري يك مغازه فقط در۱۵-10 روز از سال اتفاق مي  افتد. پيرمردي كه در گوشه اي از خيابان منتهي به ميدان امام حسين فروش لوازم نظامي شامل لباس سربازي، درجه هاي درخشان و پوتين و واكس و... را پيشه هميشگي خود قرار داده است، حاضر مي شود 15 روز از سال از سود قابل توجه فروش اين اقلام صرفنظر كرده و طبل و سنج محرم را بفروشد.
در آن طرف شهر يعني در راسته جانبي مسجد امام نيز انواع و اقسام طبل و سنج هاي ماه محرم را مي  توان ديد. اقلامي كه فقط در محرم به فروش مي  رسند، اما فقط در محرم در معرض فروش نيستند! بلكه در اين راسته فروش علامت، طبل و... پيشه هميشگي اين قسمت از بازاري هاي تهران هست. در شمال ميدان ارگ تهران هم راسته فروشندگان سياهي و پرچم هاي دستباف و ... جايي كه در محرم تنها به فروش سياهي محرم اختصاص مي يابد و در ماه هاي ديگر سال، دو منظوره مي شود يعني فروش كت و شلوار و سياهي.
همه فروشندگان اقلام عزاداري هاي امام حسين، يك وجه مشترك دارند و آن رونق 15-10 روزه اين تجارت كم سود است.
چرا سياهي و طبل؟
وقتي به راسته فروشندگان سياهي در شمالي ترين بخش ميدان ارگ يعني پشت وزارت دارايي كنوني مي    رسيد، با جمعيت كم نظير خيل سياهپوشان محرم مواجه مي   شويد و باخود فكر مي   كنيد كه فروشندگان سياهي، عجب كار پرسودي دارند.
اما اشتباه نكنيد. خيلي از اين اقلام به صورت رايگان در اختيار هيات هاي مذهبي قرار مي  گيرند يا قيمت نازلي دارند. يك فروشنده كتيبه هاي محرم در پاسخ به اين پرسش كه فروش اين اقلام چه سودي براي شما دارد مي  گويد: عشق به اباعبدالله تنها انگيزه من براي فروش اين اقلام است.
او كه تمايلي به ذكر نامش ندارد، مي  افزايد در اين راسته چند مغازه قرار دارد كه تمام سود حاصل از فروش اقلام ويژه محرم را به هيات خاصي در جنوب تهران اختصاص مي   دهند.
محرم اكبري اصل كه در حوالي ميدان امام حسين تهران دكان خود را به مدت 15 روز به فروش طبل و سنج اختصاص داده است،مي گويد: كار براي امام حسين (ع ) سود نمي  خواهد. ما براي فروش اين وسايل كه عموما از واسطه ها در خيابان مولوي خريداري مي  كنيم، سودي نمي  بريم.
او مي  گويد: فروش اين اقلام به خاطر اعتقادي است كه به پر بركت بودن اين كار دارم. من با فروش وسايل محرم در 15 روز از سال كار خود را تا يك سال بيمه مي  كنم، وگرنه اين كار براي ما جز ضرر مادي چيزي ندارد كه اين ضرر را به جان مي  خريم.
029739.jpg
هر چند بازار دائمي براي فروش اين اقلا م وجود دارد، ولي بازار فروش آنها در محرم داغ تر است.
پير مرد ديگري در كنار مسجد امام مي  گويد: دو ماه كار مي  كنيم براي يك سال. غير از كار براي عزاداري هاي امام حسين (ع ) دستم به كار ديگري نمي  رود. چراغ حجره من در تمام طول سال براي فروش اقلام محرم باز است!
بدون چانه زني!
هنگامي كه چيزي در ويترين يك مغازه چشم شما را به خود جذب مي  كند، قيمت مقطوعي روي آن با برچسبي تقريبا يكرنگ نقش بسته است كه اگر هنر كنيد با كمي چانه زني مي  توانيد اين قيمت مقطوع را بشكنيد.
اما شايد از اقلام عزاداري هاي محرم بتوان به عنوان چيزهايي ياد كرد كه قيمت مشخصي ندارند و كسي براي خريد اين وسايل چانه نمي  زند.
اگر به مغازه هاي فروش لوازم عزاداري محرم مراجعه كنيد اين مهم را درمي  يابيد كه غير از پيراهن مشكي و لباس سقايي، كسي براي خريد وسايلي چون طبل ودهل چانه  نمي       زند. اين اتفاق جديد در خريد محرم مي تواند چند علت متفاوت داشته باشد. اول اينكه چون خريد اين لوازم تنها در ايام دهه نخست محرم صورت مي      گيرد و۱۰ روز از سال را شامل مي  شود، قيمت ثابتي نمي   توان براي آنها تعيين كرد و كسي از قيمت روز اين وسايل در بازار خبر ندارد كه بخواهد قيمت پايين تري را پيشنهاد دهد يا قيمت پايين تري را به رخ فروشنده بكشاند. دوم اينكه معمولا افرادي براي تهيه لوازم عزاداري مراجعه مي كنند كه خود صاحب يك يا چند مراسم عزاداري هستند، بنابراين به دليل بازار محدود اين لوازم و كمبود وقت، خريدها معمولا بي درنگ انجام مي پذيرد و آخر اينكه به دليل معنويت حاكم بر عزاداري هاي محرم، كمتر كسي تصور سودجويي فروشنده به ذهنش خطور مي كند و خريدار اين خريد را كمكي به دسته هاي عزاداري امام حسين (ع ) مي داند و نهايتا مخالفتي با قيمت تعيين شده ندارد.
زنجير
زنجيرها از جمله لوازمي هستند كه در كوچك ترين تكيه هاي عزاداري يافت مي شوند؛ از هيات نوجوانان گرفته تا بزرگسالان و مساجد بزرگ.
كودكان و نوجوانان معمولا از يك زنجير استفاده مي كنند، ولي بزرگترها 2 زنجير بر شانه هاي خود مي زنند. زنجيرهاي عزاداري محرم هم انواع مختلفي دارند كه از كوچك طلايي آغاز شده و به بزرگ نقره اي خاتمه مي يابد. تنوع در زنجيرها چندان زياد نيست. قيمت يك زنجير كوچك نقره اي 250 تومان و طلايي 450 تومان است. زنجيرهاي بزرگ هم كه تنها نقره اي آن وجود دارد، يكهزار و 500 تا يكهزار و 600 تومان است.
قيمت يك زنجير كوچك نقره اي 250 تومان و طلايي 450 تومان است. زنجيرهاي بزرگ هم كه تنها نقره اي آن وجود دارد، يكهزار و 500 تا يكهزار و 600 تومان است 
طبل بزرگ و كوچك 
طبل هايي كه در تكيه هاي پايتخت ديده مي شود، عموما غير ايراني است. در روستاها از طبل هايي استفاده مي شود كه از پوست آهو ساخته شده است، اما بازار طبل هاي تهران در قبضه يك شركت ژاپني است.
اين شركت ژاپني طبل هايي با قيمت هاي مختلف توليد كرده است؛ از 8 تا 80 هزار تومان. تنوع قيمت در اين بازار به قدري است كه به تناسب احتياج تكيه ها مي توان خريدهاي متنوعي انجام داد.
طبل هاي موجود در پايتخت معمولا از جنس طلق هستند و با طبل هاي روستايي از زمين تا آسمان فرق مي كنند. طبل هاي افغان هم در بازار ايران وجود دارند كه به دليل صداي خاصي كه از خود ايجاد مي كنند، براي مراسم  ويژه افغان ها مورد استفاده قرار مي گيرد.
طبل از خود صدايي بم انعكاس مي دهد. طبل هاي طلقي كوچكي كه كودكان در دست مي گيرند، 2 يا 3 هزار تومان قيمت دارد و قيمت طبل هاي بزرگ كه با كوچك ترين ضربه اي صداي مهيبي انعكاس مي دهند از 50 هزار تومان به بالاست.
براي توليد صداي بم در دفعات مختلف چوبه خاصي در نظر گرفته شده است، چوبه اي كه دسته آن از جنس چوب درخت توكا است و قسمت انتهايي آن كه بر طبل كوبيده مي شود، از ابر مخصوصي ساخته مي شود.
قسمتي از دروازه شميران تا ميدان بهارستان، پاتوق اصلي فروشندگان طبل و دهل به شمار مي رود، اما اين وسايل در حوالي مسجد امام و ناصرخسرو هم يافت مي شود.
چوب طبل نيز از 550 تا يكهزار و 700 تومان براي مشتريان آب مي خورد.
دهل 
دهل هاي موجود در ايران هم معمولا از همان شركت ژاپني است، اما نه به مقدار فراواني طبل ها.
دهل ها چون ديرتر از طبل ها پاره مي شوند، بازار كم رونق تري دارند.
قيمت يك دهل متوسط 10 هزار تومان است. دهل ويژه كودكان 4 هزار تومان و دهل هاي بزرگ 30 تا 35 هزار تومان قيمت گذاري شده اند. اين دهل ها همه طلقي و از يك شركت هستند. دهل هاي پوستي هرگز در بازار يافت نمي شود، حتي در روستا كمتر مي توان اين دهل ها را ديد.
دهل براي توازن بين صداي طبل و سنج مورد استفاده قرار مي گيرد.
سنج 
سنج ها وسايلي شبيه به درهاي قابلمه هاي بزرگ قديمي هستند، اما نه از جنس روي، بلكه 2جنسه اند؛ چيزي بين حلب و آهن خالص. وسايلي كه هميشه طلايي رنگ هستند و صداي بسيار تيز و برنده از خود ايجاد مي كنند.
سياهي و پرچم 
سياهي و پرچم از جمله وسايلي هستند كه در هر تكيه عزاداري يافت مي شود. برخي از هيات ها از طبل و سنج و علامت استفاده نمي كنند، اما هيچ  تكيه اي را نمي توانيد پيدا كنيد كه سياهي نداشته باشد.
پرچم ها تنوع بسيار زيادي دارند، از نخي گرفته تا ژرسه و كتان؛ پارچه هايي هستند كه براي پرچم ها و سياهي ها به كار گرفته مي شوند.
خيلي از آنها چاپ شده اند، اما اگر مي خواهيد سياهي ها را براي ايام محرم سالهاي بعد هم استفاده كنيد، حتما پرچم و سياهي هاي گلدوزي شده و دستباف تهيه كنيد.
اندازه استاندارد پرچم هاي سردر تكيه ها 50 در 70 است كه 3 هزار تومان قيمت دارند. سياهي هاي به هم پيوسته هم متري 800 تا 2 هزار تومان بسته به نوع جنس، قيمت دارند. كتيبه هاي افقي و عمودي هم از متري 2 هزار تومان به بالا قيمت دارند.
شال هاي مخملي محرم را هم مي توان با قيمت يكهزار و 200 تومان به بالا از بازار تهيه كرد.
علامت 
علامت گرانترين چيزي است كه در تكيه هاي مذهبي وجوددارد. يك علامت 21 تيغه از جنس آهن و برنج و فولاد نزديك به 25 ميليون تومان قيمت دارد. هيچ عدد فردي در علامت ها يافت نمي شود. عدد تيغه  هاي علامت از يك شروع شده و آخرين نوع ساخته آن در ايران 51 تيغه است. براي هر علامت دست كم يك ميليون تومان بايد شال و پر هزينه كرد.

برف به داد بنزين رسيد
افزايش سرما و بارش برف براي بنزين يك ارمغان محسوب مي شود. باور نمي كنيد، اين خبر را بخوانيد.
به دليل افزايش سرما، كاهش تردد وسايل نقليه شخصي و تعطيلات، مصرف بنزين در تهران نسبت به ساير روزها حدود 30 درصد كاهش يافت.
رئيس انجمن جايگاه داران، مي گويد : باوجود سرما، هيچ يك از جايگاه هاي پمپ بنزين،  مشكلي در عرضه بنزين به شهروندان ندارند. ناصر رئيسي فر با بيان اينكه هنوز آمار دقيقي از عرضه سوخت در مناطق سرد كشور و شمال وجود ندارد، مي افزايد: البته به دليل برودت هوا و برف سنگين، تانكرها قطعا به سختي فرآورده ها را تخليه خواهند كرد، بنابراين اگر هم مشكلي در عرضه وجود داشته باشد از اين بابت است.
وي ادامه مي دهد: طي۱۰ روز اخير و با شروع سرما، هيچ مشكلي در عرضه سوخت بنزين به وسايل نقليه در تهران وجود نداشته و جايگاه ها با مشكلي مواجه نشده اند و اگر هم تعللي وجود دارد به دليل بسته بودن راه ها است.
رئيس انجمن جايگاه داران، همچنين تصريح كرد: در مناطقي هم كه با افت فشارگاز مواجه بودند، تانكرهاي نفت مستقر هستند تا شهروندان تهراني با مشكلي مواجه نشوند.

عمر كوتاه اسكناس ها در ايران
029742.jpg
اسكناس ها در ايران عمر كوتاهي دارند و بسياري از فعالان بازار علت اين امر را درست استفاده نكردن مردم از اسكناس عنوان مي كنند.
عمر اسكناس در ايران با وجود رعايت استانداردهاي كيفيتي در تهيه اسكناس، حدود نصف عمر اسكناس در كشورهاي صنعتي است.
در 6ماه نخست امسال، 3 ميليارد و 475 ميليون و 200 هزار ريال براي دوبار شماري و پاكسازي اسكناس توسط بانك ملي هزينه شده است.
هزينه دوبارشماري و پاكسازي اسكناس در اين دوره نسبت به مدت مشابه سال گذشته 50 درصد افزايش يافت.
با وجود صرف اين ميزان هزينه براي دوبار شماري وجداسازي اسكناس هاي فرسوده، به علت پايين بودن فرهنگ استفاده از اسكناس در كشور و فرسوده شدن اسكناس زودتر از عمر مفيد، روزانه بر تعداد اسكناس هاي فرسوده افزوده مي شود.

بازار داغ كارت پستال
امروز نقطه اوج و فروكش تب خريد كارت پستال و عروسك و قلب هاي مخملي ريز و درشت تا انواع واقسام جعبه ها و شمع و روبان و پاكت و قاب و شكلات و ... است.
يك روز خاص در تقويم جهاني كه آثارخود را در بازار فانتزي جات ! ايران مي گذارد؛ اثري با طول موج بسيار قوي كه به دليل جوان بودن جامعه ايراني به نفع فروشندگان حول و حوش خيابان ميرزاي شيرازي و ويلاست. يادتان باشد قيمت ها در اين روز حساب و كتابي ندارند!

فروش كليه تا اطلاع ثانوي تعطيل
ايسنا- قائم مقام انجمن حمايت از بيماران كليوي اعلام كرد: فروشندگان كليه تا پايان سال از مراجعه به انجمن حمايت از بيماران كليوي براي فروش كليه خودداري كنند!
هاشم قاسمي اظهار داشت: هر ساله با نزديك شدن به پايان سال با افزايش فروشندگان كليه كه اغلب به عنوان اهداكننده به انجمن مراجعه مي كنند مواجه مي شويم كه متاسفانه اغلب اين مراجعان، جوان و تنها به علت مشكلات مالي اقدام به فروش كليه خود مي كنند.
قائم مقام انجمن حمايت از بيماران كليوي، يكي از دلايل عدم پذيرش انجمن براي فروش كليه را مسافرت اكثر پزشكان اعلام كرد. عجب دنيايي!

معافيت هتل ها از قانون تجاري بودن
ظاهرا هتل ها و اماكن اقامتي خوش شانس ترين بخش صنعت گردشگري بعد از ادغام سازمان هاي جهانگردي و ميراث فرهنگي محسوب مي شوند، به طوري كه در بدو تاسيس سازمان جديد گردشگري، نرخ گذاري اين اماكن آزاد شد و اكنون دو اتفاق خوب ديگر براي هتل ها به وقوع پيوسته است.
يك عضو جامعه هتلداران ايران با اشاره به مصوبه وزارت نيرو در خصوص تجاري بودن هتل هايي كه بيش از يك كنتور دارند. مي گويد: از آنجا كه وزارت نيرو اعلام كرده مكان هايي كه بيشتر از يك عدد كنتور دارند هزينه يك كنتور آنها صنعتي و مابقي آن تجاري محسوب خواهد شد ،  به اين ترتيب هتل ها نيز مشمول اين قانون خواهند شد.
وي مي افزايد: مقرر شده است كه موضوع تجاري بودن هتل ها پيگيري شود و به طور كلي هتل ها از اين قانون معاف شوند.
او همچنين مي گويد: از آنجا كه زنان در بخشي از قسمت هاي هتل ها از جمله به عنوان آشپز، ظرفشور و گارسن نمي توانستند فعاليت كنند ،  طي نشست مشتركي با سازمان گردشگري خراسان و هتلداران مشهد، قانوني تعيين شد كه براساس آن زنان مي توانند در تمامي بخش هاي هتل ها فعاليت كنند.
البته مردم زياد خوشحال نباشند چون شايد با معافيت هتل ها از تجاري بودن، قيمت خدمات هتل ها كاهش نيابد و اين قانون به نفع هتلداران تمام شود.

فروشگاه
قيمت انواع روغن و برنج 
قيمت تومان
نوع محصول
۹۶۰۰
روغن جامد 900 گرمي خالص شيراز
۴۹۶۵۰
روغن بهار 5 كيلويي دان بهپخش 
۳۹۶۰۰
روغن جامد 5 كيلويي چهارگوش نازگل 
۹۹۹۰
روغن 900 گرمي خالص مايع بهار مخصوص سرخ كردني 
۱۹۰۰۰
روغن زيتون بي بو لويه 250 سي سي 
۷۰۰۰
روغن اصيل جامد 1000گرمي 
۳۶۶۰۰
روغن زيتون 600 سي سي بكر گيلوان زيتون 
۹۰۰۰
روغن زيتون لويه 180 سي سي سپهرشهر
۳۸۴۰۰
روغن زيتون تصفيه شده 450 سي سي گيلوان زيتون 
۳۰۴۲۰
روغن 7/2 كيلوگرمي لادن 
۳۱۰۰۰
روغن مايع 2 ليتري خالص كانويل 
۳۲۰۰۰
روغن زيتون يك ليتري خالص كانويل 
۱۹۵۰۰
روغن مايع مازولااصل آمريكا رژيمي 4/1 گالن 
۳۲۵۰۰
روغن 2700گرمي خالص مايع سرخ كردني قو
۱۷۶۰۰
روغن لادن 5/3 كيلويي جامد بهپخش 
۳۷۰۰۰
روغن مايع 3 ليتري خالص كانويل 
۳۰۰۰۰
روغن زيتون شيشه اي كلج 550 گرمي بودار
۱۶۰۰۰
روغن زيتون 300 ميلي ليتري خالص خورگام تصفيه شده 
۲۳۴۰۰
روغن زيتون تصفيه شده 250 سي سي گيلوان زيتون 
۱۳۷۰۰
روغن بهار 1350 گرمي خالص مخصوص سرخ كردني 
۲۳۹۰۰
روغن زيتون لويه 600 سي سي سپهر شهر
۱۱۰۰۰
روغن زيتون لويه 250 سي سي سپهر شهر
۳۱۵۰۰
روغن مايع 5 ليتري آفتابگردان نازگل 
۱۳۷۰۰
روغن مايع لادن 1350 گرمي خالص بهپخش 
۸۹۵۰
روغن مايع 756 گرمي خالص قو
۵۷۰۰
روغن بچه 200 ميلي صادراتي فيروز سپاهان 
۴۷۰۲۵
روغن اصيل 4 كيلويي جامد
۱۰۶۹۵
روغن مايع يك ليتري نينا
۳۰۱۰۰
روغن مايع 3 ليتري نينا
۳۵۰۰
روغن اصيل جامد 500 گرمي 
۱۱۱۹۰
روغن جامد۹۰۰ گرمي لادن بهاربهپخش 
۱۱۵۰۰
روغن جامد 900 گرمي قو
۱۵۰۰۰
روغن زيتون شيشه اي كلج 250 گرمي بودار
۱۵۳۳۰
روغن نباتي 5/1 ليتري مايع نينا
۲۲۱۰۰
روغن ذرت عافيه 4/2 ليتري جم 
۱۱۸۷۵
روغن 1700 گرمي جامد قو پارس 
۱۸۲۰۰
روغن زيتون بدون بو 270 سي سي گليوان روغن 
۲۲۸۰۰
روغن مايع عافيه 4/2 ليتري زرين برتر
۸۰۰۰
روغن اصيل جامد يك كيلويي 
۲۱۵۰۰
روغن گلدن مايز 5/2 ليتري شايستگان 
۴۸۵۰۰
روغن جامد 5 كيلويي قو پارس 
۱۰۶۵۰
روغن مايع 900 گرمي قو
۷۵۸۷۰
برنج بنفش طارم فجر 10 كيلويي خالص كيميا
۳۶۷۱۰
باكس برنج 5/2 كيلويي خالص  هاشمي معطر كيميا
۲۴۴۵۰
برنج خزر 2500 گرمي خالص نويدكاران 
۱۲۹۵۰۰
برنج قرمز 10 كيلويي خالص طارم محلي كيميا
۱۲۱۸۵۰
برنج سبز خالص كيميا 10 كيلويي طارم  هاشمي 
۱۴۷۰۰
برنج وارداتي 5/2 كيلويي بره نشان گلستان 
۳۲۰۰۰
برنج طارم درجه يك 5/2 كيلويي پديد
۱۰۰۵۰۰
برنج آستانه  هاشمي درجه يك 10 كيلويي خالص زرين جم 
۸۶۰۰۰
برنج طارم ندا 10000 گرمي ندا نويدكاران 
۸۸۵۰۰
برنج طارم 10 كيلويي عسگري خالص نويدكاران 
۸۹۵۰۰
برنج طارم 10 كيلويي خالص استخواني ب يك نويدكاران 
۱۳۵۵۰
برنج طارم 1000 گرمي خالص ممتاز نويدكاران 
۳۵۳۰۰
برنج طارم 2500 گرمي خالص ممتاز نويدكاران 
۷۰۵۰۰
برنج طارم 5000 گرمي خالص ممتاز نويدكاران 
۶۰۷۰۰
برنج طارم ممتاز صادراتي 5/4 كيلويي خالص 

درد دل
كم لطفي شهرداري كرج 
شهرداري كرج كم لطف است. در مهرشهر كرج، آغ تپه، خيابان پنجم شرقي 4 مدرسه وجود دارد كه دانش آموزان دختر در تردد و رفت وآمد مشكل دارند. اراذل و اوباش نيز مزاحم اين بچه ها هستند.
يك شهروند مهرشهري 

بهينه سازي وقت 
متاسفانه سازمان بهينه سازي سوخت هيچ اهميتي به وقت ما نمي  دهد. ما روزي 10 بار براي كاري به اين سازمان زنگ مي  زنيم، ولي هيچ كس جواب تلفن ما را نمي  دهد.
ما جمعي از پژوهشگران طرحي را به اين سازمان ارايه داده ايم كه بعد از چندماه هنوز نه تنها پاسخي به ما نداده اند، بلكه وقت ما را هم هدر مي  دهند.

پل عابر ميدان انقلاب 
در ميدان انقلاب فقط يك پل عابر وجود دارد در حالي كه هر چهار طرف اين ميدان به پل عابر احتياج دارد. از شهرداري تقاضا داريم رسيدگي كنند.
امين 

نظارت بر حراجي
چرا دولت بر كار حراجي ها نظارت ندارد. لباس كه قيمت آن روز پيش 150 هزار تومان بود، در حراج به 80 يا 100 هزار تومان فروخته مي شود. سوال اينجاست آيا آقاي فروشنده ناگهان 50 هزار تومان تخفيف داده يا زماني كه لباس را به قيمت اوليه مي فروخته، چقدر به خريدار اجحاف كرده است.
عليزاده

وعده وام دانشجويي
مسوولان هرچند وقت يكبار برا ي ازدواج هاي دانشجويي دست به تبليغات مي زنند و جوانان را با وعده و وعيدهايي كه هيچ گاه عملي نمي شود به عقد و ازدواج يكديگر در مي آورند، حال آنكه همه زندگي به همان يك شب جشن و سكه اهدايي ختم نمي شود و مشكلات اصلي بعد از اين مراسم است.

بلاتكليفي معلمان
در مورد فرهنگيان حق التدريسي و اينكه بالاخره تكليف آنها چه خواهد شد، گفت وگويي با مسوولان اين امور انجام دهيد. ما همچنان بلاتكليف هستيم.
فرهنگي حق التدريسي

اتلاف وقت
در حال حاضر بيكاري معضل بزرگي براي جوانان شده .دولت از طريق قرعه كشي يا معافيت مازاد، تكليف جوانان آماده سربازي را معلوم كند تا آنها هرچه زودتر شاغل شده و ازدواج جوانان هم رونق گيرد.

داد شهرستاني ها
مي خواستم بگويم هر وقت صحبت از آلودگي هوا مي شود، مسوولان فقط تهران را مد نظر قرار مي دهند و در پي چاره انديشي براي رفع آلودگي تهران هستند، حال آنكه بسياري از شهرستان ها دست كمي از تهران ندارند، به داد ما شهرستاني ها هم برسيد.

آموزش معلمان
در آتش سوزي مدرسه سفيلان لردگان كارشناسان نظر داده اند معلم مدرسه هم مقصر بوده است. او كه خود دچار سوختگي شديد شده و فوت كرده چه گناهي داشت؟ آيا شما به اين معلمان ، آموزشي هم در اين زمينه  داده ايد؟
حسين جوادي

اتومبيل هاي بلاتكليف
قرار است اتومبيل هاي فرسوده خارج از رده را از اول سال 84 جريمه كرده و اجازه تردد ندهند وقتي تصميمي مي گيرند اول به فكر راه علاج آن باشند. هنوز براي شهرستان ها كه شامل اين طرح مي شوند چاره انديشي نشده و از طرفي در خود تهران هم صاحبان بسياري از اتومبيل ها بلاتكليف مي باشند.
چند تماس

بازتاب
تماس با 118
در پاسخ به مطلب مورخ 17/10/83 تحت عنوان تماس با 118 به آگاهي مي رساند:شركت سايپا يدك در سيستم 118 داراي مراكز مختلفي در سطح شهر تهران است كه هر يك از مراكز نيز داراي چندين شماره تلفن است، به نحوي كه حتي اگر مشترك شماره شركت سايپا يدك را در يك نقطه خاص و به نشاني مشخصي از اپراتور بخواهد، به علت تعدد شماره هاي تلفن، اين امكان وجود دارد كه شماره مختلف بانشاني يكسان متقاضي خوانده شود.
شايان ذكر است، گاهي اوقات مشتركان گرامي بدون آگاهي از نوع فعاليت شركت، موسسه يا هر مكان ديگري اقدام به درخواست شماره از اپراتور 118 مي كنند و در حين مكالمه براي اپراتور توضيح مي دهند كه شماره را به چه منظوري لازم دارند، لذا پاسخگو پس از استماع سخنان مشتركان برحسب وظيفه، مشترك را راهنمايي و شماره مورد نظر را براي ايشان قرائت مي كند.
علي ايحال چنانچه متقاضي محترم كد پاسخگو را اعلام كند، امكان بررسي بيشتر و دقيقتر ميسر خواهد بود.
شركت مخابرات استان تهران 
سد معبر در خيابان جمهوري 
با توجه به پيام مورخ 14/10/83 تحت عنوان سدمعبر در خيابان جمهوري ، به اطلاع اين شهروند محترم مي رساند اجراي طرح پاركبان مستلزم بررسي كارشناسي جهت استفاده از فضاي پارك حاشيه اي در مقاطعي از خيابان و با توجه به رعايت ضوابط ترافيكي مي باشد. اين طرح هم اكنون در بخش هايي از خيابان جمهوري در حال اجرا است، ليكن رفع سد معبر مقوله اي مي باشد كه بايستي از سوي معاونت خدمات شهري شهرداري تهران مورد بررسي قرار گيرد.
سازمان حمل و نقل ترافيك تهران 
خسارت ناقص به مسافران قطار
در پاسخ به مطلب مندرج در مورخ 26/10/83 به استحضار مي  رساند: همانطور كه بارها از سوي رسانه ها اعلام شده، افزايش ضريب رضايتمندي مسافر، يكي از سياست هاي اصلي شركت رجاء طي سالهاي اخير مي باشد كه اقدامات فراواني را در جهت بهبود خدمات رفاهي موجب شده است. در اين راستا شركت رجاء به عنوان اولين شركت دولتي اقدام به تهيه و تدوين ضوابط و مقررات پرداخت خسارت به مسافرين در صورت كاستي و نارسايي در خدمات نموده و احترام و جلب رضايت مسافرين را اصلي ترين هدف خود قرار داده است، به طوري كه از ابتداي اجراي اين طرح در نيمه دوم سال 78 تاكنون بالغ بر 20 ميليارد ريال خسارت و تسهيلات به مسافرين پرداخت شده است.هرچند ما معتقديم اين حركت نمي تواند وقت و سرمايه هدر رفته مسافرين را جبران كند اما به نشانه عذرخواهي به نوبه خود حركت بازدارنده اي است كه توانسته تاخير قطارها را به حداقل رسانده و از اين بابت موجبات رضايتمندي بيشتر مسافرين محترم را فراهم سازد. قطعا اگر شركت رجاء به علت پايين بودن قيمت بليت قطارها شركت زيان دهي نبود، امكان پرداخت خسارت بيشتر به مسافرين را نيز فراهم مي نمود، ولي متاسفانه وضعيت فعلي قيمت بليت، اجازه پرداخت هاي بيشتر را از ما گرفته است.
شركت قطارهاي مسافري رجاء

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
شهر آرا
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |