دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۳۸
رستگاري در كافه چهل و دوم
فرشته صدر عرفايي ضد ستاره اي بود كه در رديف ستارگان جشنواره قرار گرفت 
029709.jpg
عكس : خبرگزاري مهر
مسعود مير
از 41 بشمريد تا برسيد به 83. 42 پله كه اولين جرقه اش در پله دوازدهم ايجاد شد، يك تئاتر عروسكي بود كه اولين فعاليت رسمي اش در كانون پرورش فكري به ثبت رسيد.
روزهاي زيادي گذشت تا اصغر  هاشمي روزهاي انتظار را ساخت و فريدون جيراني صعود را. تقويم كه 67 را نشان مي داد او ديگر يك بازيگر عروسكي تمام عيار بود. كامبوزيا پرتوي با گلنارش آنقدر مورد استقبال قرار گرفت كه فيلمش جزو پرفروش هاي تاريخ سينماي ايران ثبت شد. 6 سال بعد گريه هاي يك دختربچه جنوب شهري براي نداشتن ماهي قرمز در روز سال تحويل، دستمايه فيلمي شد كه كيارستمي طرحش را نوشته بود و جعفر پناهي آن را جلو دوربين برد.
پناهي در اين فيلم از بازيگري استفاده كرد كه در 32 سالگي نقش مادر يك دختر مهربان را به خوبي ايفا كرد، آنقدر خوب كه نامزد دريافت سيمرغ بازيگر نقش دوم زن جلو نام مادر فيلم بادكنك سفيد نشست. اما رسم بادكنك، رفتن است و سيمرغ را هم به همين شرايط مبتلا كرد. در همان سال يك بازي عروسكي ديگر براي مادر آيدا ي كوچك، بادكنك سفيد سال را به پايان رساند.
در سال 78 دوباره جعفر پناهي نام او را در ليست فيلمي قرار داد كه هيچگاه در ايران اكران نشد؛ دايره . پخش اين فيلم منحصر به خارج از كشور بود، ولي آنهايي كه توانستند فيلم را ببينند از هنرنمايي زني خبر دادند كه چهره نيست اما كارش را بلد است. يك سال بعد گاردهاي آهني پل رسالت لوكيشن فيلمي بود كه حواشي فراواني داشت. يك طلبه كه نمي  خواست لباس روحانيت بر تن كند در يكي از شب هاي زندگيش زني را ديد كه در زير پل، بچه كوچكش را به مدد چادر به كمرش بسته بود و از كارتن خواب هاي زير پل سيگار قرض مي  گرفت. گريه هاي او كه از دست صاحبخانه اش عصباني بود، اشك همه را در سينما هايي درآورد كه فيلم زير نور ماه را پخش مي كردند.
بله، 42 اما پله غريبي بود. پله اي كه خيلي ها را متعجب ساخت. ريحان در كافه قديمي همسرش آنقدر با عشق غذا پخت كه داوران جشنواره را هم مجبور كرد تا سفره بازي اش را به دقت وارسي كنند. او در فيلم همسرش كافه ترانزيت آنقدر خوب بود كه سيمرغ كمترين پاداش او بود و ... .حالا  فرشته صدر عرفايي زن اول سينماي ايران است. او را مي شناختيد؟

كشته و مرده هاي مبلمان
029724.jpg
سپتامبر گذشته خبر كشته شدن 3 نفر و نيز مجروحيت 17 نفر به هنگام افتتاح شعبه جديد يك فروشگاه مبل سوئدي در شهر جده در عربستان سعودي منتشر شد، اما به نظر مي رسد چنين اتفاقاتي فقط مختص كشورهاي عربي نبوده، بلكه انگليس هاي آداب دان و متمدن نيز از آن مستثني نيستند.روز 10 فوريه تنها يك ساعت از بازگشايي در هاي شعبه جديدي از اين فروشگاه مبل در منطقه ادمونتون واقع در شمال لندن نگذشته بود كه مسوولان فروشگاه مجبور به تعطيلي آن شدند. ازدحام مردم جهت ورود به فروشگاه به آنچنان ابعادي رسيد كه 20 نفر به واسطه گرماي بيش از حد، له شدن در زير دست و پا و نيز درد در ناحيه قفسه سينه مورد درمان قرار گرفتند.همچنين به دنبال يك چاقوكشي بر سر   صف ورود به فروشگاه يك نفر مجروح شد كه به همراه 5 نفر ديگر به بيمارستان منتقل شدند.چندي قبل كاتالوگ سال 2005 اين كمپاني غول پيكر مبلمان، در 145 ميليون نسخه در 33 كشور جهان و به 25 زبان مختلف براي پنجاه و چهارمين سال متوالي منتشر شد. اين كاتالوگ با 145 ميليون نسخه خود، پرتيراژترين كاتالوگ پخش شده در جهان است.
فروش سالانه اين كارخانه مبلغ نجومي يكصد ميليارد كرون است كه 7 ميليارد آن در سوئد و بقيه در ديگر كشورهاي دنياست. كمتر منزلي را در كشورهاي ثروتمند جهان مي توان يافت كه محصولي از اين شركت در آن وجود نداشته باشد.اين يك كمپاني خصوصي و خانوادگي است و صاحب آن اينگوار كمپراد جزو 25 نفر اول از ثروتمندترين و قدرتمندترين مردان اقتصاد اروپاست. او كمپاني  ايكه آ را هرگز در بورس سهام وارد نكرد.
اين كمپاني به مناسبت افتتاح شعبه خود در شهر جده، اعلام كرده بود كه به 50 مشتري اولي كه وارد فروشگاه شوند، بيش از يكهزار كرون چك خريد جايزه خواهد داد. اين پاداش سخاوتمندانه منجر به هجوم 70، 80 هزار نفر! به محل شد و تمامي 22 هزار متر مربع مساحت پاركينگ و نيز خيابان هاي اطراف مملو از جمعيت شده و منجر به مرگ 3 نفر در زير دست و پا، جراحت 17 نفر و بيهوشي 20 انسان ديگر شد.

عكس هاي نبرد در كاخ
029736.jpg
در بهمن سال 57 كاخ صاحبقرانيه توسط نيروهاي انقلابي و سربازان در مقابل غارت ها و دزدي ها محافظت شد. اين جمله ذهن را به سمت تمام اتفاقات اينچنيني در ايام انقلاب يا درگيري كشورهايي مي  اندازد كه تعلم جامعه را در روزهايي به فراموشي سپردند.
موزه بغداد، موزه ملي كابل و... نمونه هاي جديد چنين وقايعي هستند با اين تفاوت كه دراين اماكن نتيجه به نفع آنهايي تمام شد كه سرقت را در دستور كار خود قرار داده بودند.
اما۲۶ سال پيش عده اي از نيروهاي انقلابي مانع از آن شدند كه اموال كاخ صاحبقرانيه از مجموعه كاخ هاي نياوران در اختيار عده اي سوء استفاده گر قرار گيرد.
علي اصغر رضايي، جمال شاه حسيني و علي گرجي جزو نيروهايي بودند كه آن روزها از كاخ محافظت مي  كردند و جالب اينكه اين سه نفر هم اكنون نيز در كاخ مسووليت حراست و حفاظت را بر عهده دارند.
شاه حسيني مي  گويد: همه آنهايي كه آن روزها از كاخ محافظت مي  كردند جوان هاي همين محل بودند. انقلاب كه به پيروزي رسيد امام گفتند: كميته هايي تشكيل دهيد و از محله هاي خودتان حفاظت كنيد. ما هم از كاخ محافظت كرديم. تمام اسلحه هايي را كه اينجا بود جمع كرديم و تحويل ارتش داديم. هيچ كدام از اموال اين كاخ در جريان انقلاب صدمه نديد و كم و زيادنشد.
اما هدف از نوشتن اين سطور، جز برگزاري يك نمايشگاه عكس است. از امروز تا يك هفته ديگر فرصت داريد تا از 30 قطعه عكس از روزهاي مقاومت نيروهاي مردمي در برابر متجاوزان به كاخ بازديد كنيد. عكس هايي كه در خلال روزهاي جنگ و خون از اين كاخ گرفته شده،در اتاق اسناد اين كاخ به نمايش درآمده است.

ناصر حجازي در كسوت نامزد رياست جمهوري
مردي كه مردم او را بيشتر نگاه مي كنند!
029733.jpg
محمدرضا نصيري- از آرنولد شوارتزينگر ياد مي كند و اين نكته كه اين بازيگر عضلاني سينماي هاليوود، در حال حاضر پست سياسي مهم فرمانداري ايالت كاليفرنيا را دارد و همين طور رونالد ريگان  كه قبل از رياست جمهوري آمريكا يك هنرپيشه درجه چندم بود.
ناصر حجازي با اشاره به اين دو نمونه، خودش را براي كانديداتوري رياست جمهوري ايران داراي صلاحيت مي  داند.
سهم جامعه ورزش ايران و به طور اخص، چهره هاي ورزشي ايران در عرصه سياست در سالهاي اخير به جز يكي، دو پست در شوراي شهر تهران و كرمانشاه و مجلس شوراي اسلامي، چيزي است نزديك به صفر. همين هايي هم كه به اين مراكز قانونگذاري راه يافته اند با استفاده از اعتبار سياسي گروه هاي متبوع شان به چنين موقعيتي رسيده  اند، نه صرفا با توجه به موقعيت ورزشي خود. با اين حال، حجازي شانس خود را از چهره هايي سياسي نظير مصطفي معين يا محسن رضايي بالاتر مي داند.
وي جمله مشهوري دارد؛ زماني كه با ميروسلاوبلاژويچ، سرمربي تيم ملي فوتبال ايران در مسابقات مقدماتي جام جهاني 2002 درگيري مطبوعاتي داشت، درباره مقايسه خودش با اين مربي كروات گفته بود: اگر من با بلاژويچ در خيابان راه بروم، خودتان قضاوت كنيد كه مردم چه كسي را بيشتر نگاه مي كنند. وي اكنون همين معيار را براي مقايسه بين خودش با مصطفي معين به كار مي برد و محبوبيتش را از محسن رضايي بالاتر مي داند.
حجازي انتظار دارد همانطور كه به هنگام نتايج ضعيف تيم استقلال، هواداران دو آتشه اين تيم در ورزشگاه مرغوبكار نام وي را صدا مي زنند، در انتخابات رياست جمهوري نيز تا همين حد مورد استقبال قرار بگيرد، اما تجربه نشان داده است كه چهره هاي ورزشي در انتخابات تا به حال به موفقيت چنداني دست نيافته اند. حضور اميررضا خادم در مجلس شوراي اسلامي و رسول خادم در شوراي شهر تهران، به خاطر عضويت آنها در ليست آبادگران بود كه برنده نهايي اين دو انتخابات محسوب مي شدند. امير عابديني در دوره قبلي انتخابات شوراي شهر پس از استعفاي چندين نفر از راه يافتگان به اين شورا و خروج آنها به مقصد شركت در انتخابات مجلس شوراي اسلامي، موفق به راهيابي به جمع اعضاي اصلي به عنوان نفر ذخيره شد. البته پيروزي جلال مرادي در انتخابات شوراي شهر كرمانشاه، حسابي جداگانه دارد. او به عنوان داور بين المللي و سرشناس اين شهر از معدود چهره هاي ورزشي است كه صرفا به خاطر ويژگي ورزشي خود به يك پست سياسي دست يافته  است.
بسياري از شخصيت هاي ورزشي پيش از اين و در راي گيري هاي گذشته، به حمايت از نامزدهايي خاص برخاستند و نهايتا شكست خوردند. در ثاني، ناصر حجازي فاقد دست كم يكي از خصوصيات مربوط به صلاحيت نامزدهاي حضور در انتخابات محسوب مي شود، چراكه او رجل سياسي  نيست. حجازي در تفسير اين واژه مي گويد: مگر آقاي خاتمي رجل سياسي بود و قبل از رياست جمهوري چه اقدام سياسي انجام داد؟!
آيا شما مي توانيد حجازي را در كسوت يك رئيس جمهوري تصور كنيد؟ پاسخ خود وي مثبت است: من اگر رئيس جمهوري هم باشم، باز هم ناصر حجازي خواهم بود. از سال 1328 كه متولد شدم تاكنون تغيير رويه نداده ام و تنها ناصر حجازي بوده ام.
شما چند نفر را مي شناسيد كه از زمان تولد به اين سو فقط ناصر حجازي بوده باشند؟!

دكه
029721.jpg
عروسي بي  ميل و دو قلوها
ديلي ميرر روي جلدش را با دوقلوهاي زيباي هنرپيشه 20 ميليون دلاري هاليوود تزئين كرده است، با تيتر: بچه هاي زيبا . اين اولين عكسي  است كه از دوقلوهاي جوليا رابرتز منتشر مي  شود. مطلب پايين صفحه يك به عروسي كاميلا با پرنس چارلز اختصاص دارد. گزارشي كه با تيتر عروس بي  ميل منتشر شده درباره امتناع كاميلا از اين عروسي است، چرا؟ چون او نمي   خواسته با واكنش منفي مردم روبه رو شود.
029727.jpg
افول زن قدرتمند
روزنامه لوموند در گزارشي به شرح اخراج خانم كارلي فيورينا از شركت هيولت پاكارد اچ پي پرداخته است. او كه در دوره 6 ساله حضورش در اين شركت، آن را احيا كرده و مخالفانش را يكي پس از ديگري از سر راه برداشته بود، نهايتا به سرنوشت قربانيان مبارزه قدرت خود مبتلا شد. فيورينا 50 ساله ظاهرا استعفا كرده است، اما همه مي  دانند كه اين يك استعفاي صوري است و اختلاف وي با هيات مديره بر هيچ كس پوشيده نيست.
029718.jpg
خاموشي آرتور ميلر
تيتر و عكس يك روزنامه سانفرانسيسكو كرونيكل به درگذشت آرتورميلر، نويسنده سرشناس آمريكايي اختصاص دارد كه پنج شنبه در سن 89 سالگي از دنيا رفت. او نمايشنامه مرگ دستفروش را در عرض 6 هفته نوشت. اليا كازان براي اولين بار در سال 1949 اين نمايشنامه را در تئاتر برادوي روي صحنه برد. مرگ دستفروش، جايزه پوليتزر را نيز براي نويسنده به ارمغان آورد. او در سال هاي آخر زندگي با سرطان و نارسايي قلبي مبارزه مي  كرد.
029730.jpg
جشن سال نو در چين 
اكثر روزنامه هاي چين مطلب اصلي خود را به آغاز سال نو در جمهوري خلق چين اختصاص داده اند و عكس هاي مختلفي از مراسم جشن را در صفحات اصلي خود قرار داده اند كه روزنامه ساوت چاينامرنينگ پست نيز يكي از آنهاست. در زير عكس جشن سال نو به اين مطلب اشاره شده كه كره شمالي اعلام كرد بمب اتم در اختيار دارد و در گفت وگو شركت نخواهد كرد.

سرقلم
دهلوي با اركستر تار مي آيد
029715.jpg
خبر خوب اين است كه حسين دهلوي پس از مدت ها بار ديگر اركستر تاري را راه اندازي كرد كه براي جشنواره موسيقي سال آينده اولين برنامه خود را اجرا خواهد كرد.
استاد حسين دهلوي، آهنگساز برجسته كشور كه قرار است به زودي اپراي ماني و مانا ي او پس از سالها توسط منوچهر صهبايي رهبري شود، اركستر تاري را راه اندازي كرده كه اين اركستر هم اكنون مراحل ابتدايي تمرين خود را پشت سر مي گذارد و طبق برنامه ريزي هاي به عمل آمده قرار است كه اولين اجراي خود را در جشنواره بيست ويكم موسيقي فجر داشته باشد.
گفتني است اين اركستر را 75 نوازنده تشكيل مي دهند و نزهت اميري سرپرستي نوازندگان را برعهده دارد. به نظر مي رسد اقدامات جديدي در زمينه روي صحنه رفتن اپراي ماني و مانا، انگيزه لازم براي آغاز مجدد فعاليت هاي هنري اين موسيقيدان برجسته را كه به زعم خويش تمامي انگيزه هاي كار را از دست داده بود، احيا كرده است.در عين حال استاد حسين دهلوي به زودي چند قطعه موسيقايي را نيز به صورت كتاب منتشر خواهد كرد.
وي در اين باره به خبرنگار سينا گفت: اولين قطعه اركستري من در سال 1356 به چاپ رسيد و بعد از آن تاكنون 20 قطعه را به چاپ رسانده ام و در نظر دارم كه دو قطعه ديگر نيز تا پايان سال جاري به چاپ برسانم.
او عقيده دارد كه قطعات بسياري نزد او وجود دارد كه در صورت آماده شدن مي تواند گنجينه عظيمي را به موسيقي ايران افزوده كند. اما به علت افسردگي شديدي كه اين روزها بر اثر ناملايمات بر من وارد شده انگيزه كار كردن را از من سلب كرده است.

چارچوب
029712.jpg
عكس : سايت ورلدپرس فوتو
آتورداتا عكاس هندي خبرگزاري رويترز با اين تصوير برنده جايزه اول عكس خبري سال جايزه جهاني ورلدپرس فوتو شد. عكس تلخ از عمق فاجعه سونامي.

كوتاه تر از گزارش
دستگيري زوج برده دار
يك زوج آفريقايي به جرم برده داري در آمريكا دستگير شدند. اين زوج با وعده هاي دروغين يك دختر 14 ساله كامروني را با خود به آمريكا آورده و علاوه بر مجبور كردن دختر به انجام كارهاي سخت او را مورد آزار و اذيت قرار دادند و تهديدش كردند كه در صورت شكايت به پليس، به آفريقا بازگردانده خواهد شد.
مقاومت در برابر اخراج 
استكهلميان- بار ديگر مقاومت شديد يك متقاضي ايراني اقامت در سوئد كه 62 ساله است، در فرودگاه بين المللي استكهلم، منجر به توقف حكم اخراج وي شد و او مجددا به بازداشتگاه اداره مهاجرت انتقال يافت. خدمه و كاپيتان هواپيماي شركت هواپيمايي ايران اير نيز كه وضعيت اين پناهجوي ايراني قبلا به آنان اطلاع داده شده بود، در همكاري در جلوگيري از اخراج هموطن خود از پذيرفتن وي به هواپيما جلوگيري كردند جلوگيري از سوار شدن يك مسافر به هواپيما از جمله اختيارات كاپيتان هواپيماست .
خليل اسماعيل ابراهيم پاينده، قبلا نيز به واسطه دوختن لبان خود در اعتراض به حكم اخراجش و بازتاب وضعيتش توسط رسانه ها و همچنين زندگيش در يك كيسه خواب در جنگل براي ايرانيان استكهلم چهره اي شناخته شده بود.
بچه قنداقي در خيابان 
يك نوزاد تازه به دنيا آمده از پنجره ماشين به بيرون پرتاب شد. اين كودك 8/3 كيلوگرمي بعدازظهر پنج شنبه از پنجره يك اتومبيل سواري به كنار خيابان پرتاب شد و پس از چندي رهگذران او را تحويل پاسگاه پليس دادند. ماموران پليس هم وي را به سرعت به بيمارستان بروارد مديكال سنتر منتقل كردند. هنوز از سالم بودن كودك خبري در دسترس نيست. لازم به ذكر است كه قديم ها كودكان ناخواسته را سرراه مي  گذاشتند، اما اكنون آنها را به بيرون از ماشين پرت مي  كنند كه اين نشان از رشد معكوس انسانيت در غرب دارد.
نمايش تيم آمريكا در چك 
سفارت كره شمالي در پراگ از مقامات جمهوري چك خواست تا از به نمايش درآمدن تيم آمريكا در اين كشور جلوگيري كنند، اين فيلم كه در داخل آمريكا اعتراض چپگرايان و راست گرايان آمريكايي را برانگيخته، كيم يونگ ايل- رهبر كره شمالي- را به تمسخر گرفته است. وزارت خارجه جمهوري چك عنوان كرد كه مردم اين كشور اجازه تماشاي فيلم تيم آمريكا را كه در 3 فوريه به نمايش درمي آيد خواهند داشت و درخواست سفارت كره شمالي از مقامات چك مزخرف بوده است.
ركورد U2
گروه۲ U ركورد بليت فروشي را شكست. در عرض 50 دقيقه 150 هزار نفر بليت كنسرت دوبلين را در ايرلند خريداري كردند. كنسرت دوبلين روزهاي 24 و 25 ژوئن در استاديوم شهر كراك پارك برگزار خواهد شد. بليت اين برنامه از ساعت 8 صبح روز جمعه به فروش رسيد و پيش بيني مي شود در مجموع حدود يك ميليون بليت فروخته شود.
قيمت بليت بين 50/59 تا 80 يورو بود كه با اين حساب سود حاصل از اجراي اين كنسرت مبلغي حدود 70 ميليون يورو يعني بالغ بر۸۰ ميليارد تومان را به جيب اين گروه سرازير كرد.
راننده چهار سالش بود
پسر 4ساله اي در ميشيگان شبانه سوار ماشين مادرش شد و به سمت گيم نت محلشان رفت! پليس در حالي اين بچه را دستگير كرد كه 400يارد با ماشين مادرش از خانه شان دور شده بود. بچه خوش استعداد پس از برخورد با چند ماشين كه در كنار خيابان پارك كرده بودند، دنده عقب گرفت و به ماشين پليس كه وي را تعقيب مي كرد برخورد كرد.
وي چندبار در حالي كه روي پاي مادرش نشسته بود دنده هاي ماشين را عوض كرده و بعضا دستي هم به فرمان اتومبيل زده بود. كودك 4ساله كه چراغ هاي ماشين را روش نكرده بود شك مامور پليس را برانگيخت و باعث شد تا مامور پليس او را تعقيب كند و پيش از رخ دادن هرگونه حادثه ناگواري او را به پيش مادرش بازگرداند.
سگ سگ جان 
يك سگ در ارتفاع هزار و 600 متري صخره هاي كنار ساحل به همراه صاحبش مشغول كوهپيمايي بود كه ناگهان به پايين سقوط كرد و به دريا افتاد. صاحب سگ به سرعت موضوع را به ماموران گارد ساحلي اطلاع داد و آنها توسط يك قايق نجات موفق شدند سگ را پيدا كنند كه با خوش شانسي محض زنده مانده بود.
دامپزشكي كه اين سگ سخت جان را معاينه كرد، گفت: تنها جراحتي كه به سگ وارد آمده زخمي شدن زبانش است كه به زودي بهبود خواهد يافت.

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
شهر آرا
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |