دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۳۸
برخورد با عزاداري خلا ف شئون
نظارت بر فعاليت هيات ها در محرم امسال 
حدود 40 هزار هيات مذهبي در سراسر ايران وجود دارد كه به گفته احمد صحت قول، معاون اداره كل تشكل هاي ديني و مراكز فرهنگي سازمان تبليغات اسلامي تاكنون 30 هزار هيات شناسايي و با تكميل پرونده داراي كد ومجوز فعاليت رسمي هستند
029667.jpg
سعيده امين 
سازمان تبليغات اسلامي با همكاري شهرداري و نيروي انتظامي با ارايه تمهيداتي اقداماتي را جهت برگزاري اصولي مراسم سوگواري انجام داده اند.
سازمان تبليغات جهت حمايت از هيات هاي مذهبي از قبيل خريد تجهيزات و انجام فعاليت هاي فرهنگي و مذهبي حدود 2 ميليارد ريال هزينه كرده است. براي اين منظور نمايشگاه تجهيز هيات هاي مذهبي و اقلام فرهنگي با همكاري سازمان فرهنگي، هنري شهرداري تهران با عنوان نمايشگاه سيب جنب ساختمان مركزي شهرداري برگزار شده است كه در اين نمايشگاه تجهيزات هيات هاي مذهبي از قبيل پرچم، پارچه هاي سياه، پارچه نويسي، سيستم صوتي و لوازم آشپزخانه با قيمت مناسب به مديران هيات هاي حسيني عرضه مي  شود.
موسي پور مي  گويد: سازمان با هماهنگي  شهرداري تهران با تمامي هيات هاي به ثبت رسيده مبلغ 150 هزار تومان بن براي خريد اقلام مورد نياز پرداخت مي  كند .
به گفته وي، سازمان تبليغات مواد غذايي يارانه اي را با همكاري وزارت بازرگاني در اختيار مردم و هيات هاي مذهبي كه نذري دارند قرار مي  دهد. بنابراين شهروندان مي  توانند با مراجعه به سازمان تبليغات و ارايه مجوز فعاليت مذهبي معرفي نامه اي را از سازمان دريافت كرده و با مراجعه به فروشگاه هاي وابسته به وزارت بازرگاني اقلام غذايي همچون روغن، برنج، شكر و ... را با قيمت تعاوني و تخفيف ويژه خريداري كنند.
مردم ايران اعتقاد زيادي به نذر و نياز در ايام مبارك و مقدس سال دارند. به ويژه بخش نذورات در روزهاي محرم به اوج خود مي  رسد. هيات ها و تكايا و نيز حسينيه ها هر 10 روز محرم را يك وعده غذاي نذري ميان اهالي پخش مي  كنند.
اعزام مبلغان روحاني 
هيات هاي مذهبي كشور از بزرگترين تشكل هاي غيردولتي در سراسر كشور محسوب مي  شوند كه بدون پشتوانه دولتي و با تكيه بر مردم و نيات خير خواهانه آنها و انگيزه هاي الهي فعاليت مي  كنند.
موسي پور ياد آور مي  شود كه امسال 19 هزار نفر از طريق سازمان تبليغات وارد فعاليت هاي فرهنگي ماه محرم شده اند كه در كنار مجالس عزا به تبيين و ترويج مكتب عاشورا و ابعاد مختلف اين فرهنگ خواهند پرداخت، به همين منظور سازمان تبليغات با اعزام مبلغان روحاني نياز هيات هاي مذهبي را تامين كرده اند.
گويي مديران تكايا و حسينيه ها با حضور در سازمان تبليغات تقاضاي همكاري مبلغان سازمان را براي شرح و تبيين واقعه عاشورا به صورت كتبي به اداره كل مبلغان و مساجد سازمان تبليغات ارايه كرده بودند كه سازمان نيز با مراجعه به حوزه علميه قم و مشهد تعداد مبلغان مورد نياز را اعلام و همكاري خود را با روحانيون حوزه آغاز كرده اند. همچنين برگزاري جلسات قرآن و تفسير واقعه عاشورا از برنامه هاي اين روحانيون است.
ستاد نظارت بر هيات ها
ترويج موهومات و خرافه پرستي از گذشته در برخي از هيات هاي مذهبي كه غالبا نيز مجوز از سوي سازمان تبليغات اسلامي ندارند، يكي از بزرگترين معضلات فرهنگ حسينيه عاشورا است.
در برخي از هيات هاي مذهبي به ويژه در مناطق حاشيه اي و جنوبي تهران، برخي از رسومات مذموم قمه زني و تيغ كشي به صورت زيرزميني انجام مي  شود در حالي كه نيروي انتظامي دو سال با صدور بيانيه اي، عزاداران را از اين كار منع كرده و اعلام مي  كند كه در صورت تخطي از موارد ممنوعه با متخلفان برخورد انتظامي  مي شود، سازمان تبليغات اسلامي نيز با تشكيل ستادي تحت عنوان ستاد هماهنگي و نظارت بر عزاداري كه در قالب 186 شوراي هيات هاي مذهبي در سطح شهرستان هاي كشور فعاليت مي  كنند بر اعمال گروه هاي عزادار حسيني نظارت مي  كنند.
موسي پور مي  گويد: اين ستاد ضمن بازرسي مرتب از مراسم سوگواري، جلسات توجيهي را با مسوولان هيات ها برگزار كرده تا عزاداري و مراسم باشكوه عشق به سيد الشهدا با كمترين آسيب همراه باشد.
و يك نكته ديگر؛ مسوولان از عزاداران محترم عاشورا خواسته اند در عزاداري رعايت حال مردم بشود و از دسته روي در ساعات پاياني شب خودداري كنند: صداي بلندگوها را در اواخر شب و نزديك اماكن درماني و بيمارستان ها بلند نكنند و هنگام حركت در سطح شهر مراقب باشند تا در عبور و مرور مردم اخلال ايجاد نكنند .
امسال ستاد نظارت بر هيات هاي مذهبي به طور جدي ضمن بازرسي از دسته ها و تكيه ها مراقب رعايت قوانين و مقررات سازمان خواهد بود و از انجام اعمالي كه خلاف شئون عزاداري حسيني است جلوگيري خواهد كرد.

جبران خسارت خودروهايي كه به خاطر سقوط درختان آسيب ديده اند
شهرداري يا بيمه؟
029658.jpg
029661.jpg
مشكلا تي از اين دست در روزهاي پر برف تهران اجتناب ناپذير است، اما بعد از آن چه؟ عكس ها : فارس 
محمد محمدپور
حتما در اين چند روزي كه گذشت درخت هايي را ديده ايد كه به خاطر بارش شديد برف به زمين افتاده اند و بخشي از جاده را براي مدت زماني مسدود كرده اند.
سقوط درخت ها كه چندين مورد از آنها در خيابان هاي اصلي نظير وليعصر باعث انسداد خيابان و مانع عبور و مرور خودروها شده، تنها يكي از خسارت هاي ناشي از بارش سنگين برف تهران بود كه طي سه دهه اخير نظير نداشت و البته اين خسارت خود خسارت ديگري را به همراه داشت؛ صدمه زدن به خودروهايي كه در حاشيه خيابان ها زير اين درخت ها پارك شده بودند!
در تهران تاكنون سقوط بيش از 10 درخت تناور روي خودروها گزارش شده كه يك مورد آن در خيابان وليعصر باعث شده تا دو خودرو پژو و پيكان خسارت هاي زيادي ببينند.
اين اتفاق ها باعث شد تا شهرداري منطقه يك با صدور اطلاعيه اي از شهروندان و رانندگان بخواهد به منظور جلوگيري از بروز هرگونه حادثه و خسارت احتمالي،  از توقف خودروها در زير درختان حاشيه  معابر و خيابان ها خودداري كنند. در اين اطلاعيه آمده است: به رغم تلاش شبانه روزي عوامل ستاد برف روبي منطقه يك در خصوص تكاندن برف درختان سطح منطقه، تاكنون وضعيت درختان به روال عادي برنگشته و همچنان خطرآفرين است، لذا از كليه رانندگاني كه قصد تردد در معابر شمالي تهران را دارند درخواست مي شود در صورت ضروري نبودن، از تردد در خيابان ها و معابر شمال تهران خودداري كنند و در صورت نياز به تردد، ضمن رعايت نكات ايمني و فاصله مناسب از خودروهاي ديگر، از تجهيزات ايمني، لاستيك يخ شكن و زنجير چرخ استفاده كنند.
اكثر درخت هاي تهران داراي شناسنامه از شهرداري هاي مناطق هستند و به همين خاطر در صورت سقوط آنها بايد شهرداري را هم در جريان گذاشت. به همين خاطر ستاد فرماندهي آتش نشاني درختاني را كه سقوط كرده بودند، جا به جا نكرد، هرچند افتادن درخت ها روي سيم هاي برق در چندين خيابان، قطعي برق، آتش سوزي و خطر برق گرفتگي را زياد كرده بود. آتش نشاني براي اينكه مشكلي رخ ندهد با اداره برق و شهرداري هر منطقه به هماهنگي پرداخت تا خطرات احتمالي رفع شود...
همه اينها درحالي است كه خودروهاي صدمه ديده از زير درخت ها بيرون كشيده شدند تا راهي تعميرگاه ها شوند، اما آيا شهرداري وظيفه جبران خسارت هاي وارده به اين خودروها را دارد؟
طبق قانون اگر خودرويي به درختي بزند و باعث شود تا آن درخت صدمه ببيند بايد جبران خسارت كند و چون اين درخت ها متعلق به شهرداري و سازمان پارك ها و فضاي سبز است بنابراين آنها مدعي خواهند بود، اما آيا عكس اين قضيه نيز صادق است؟ و آيا اگر درختي روي خودرويي سقوط كرد، شهرداري بايد جبران خسارت كند؟ محمدي، معاون رسانه اي روابط عمومي شهرداري تهران مي گويد: طبق قانون و آئين نامه هاي موجود در صورتي كه شهروندان به فضاي سبز شهري آسيب برسانند بايد خسارت وارده را جبران كنند . جبران خسارت هم بستگي به مورد آن دارد. مثلا در مورد چنارهاي حاشيه خيابان وليعصر جبران خسارت حتي به رقم ميليوني هم مي رسد. بنابراين در صورتي كه درختي روي خودرويي بيفتد، چون درخت ها متعلق به شهرداري است، بايد شهرداري متحمل پرداخت خسارت هاي وارده شود.
به گفته او شهرداري هر منطقه مسوول رسيدگي به خسارت هاي وارده ناشي از سقوط درخت است.
از سوي ديگر مالكان خودروهاي خسارت ديده از طريقي ديگر نيز مي توانند اقدام به جبران خسارت كنند و آن استفاده از بيمه نامه هاي موجود است.
يك كارشناس بيمه در اين باره مي گويد: در يكي از بندهاي آئين نامه بيمه آمده است اگر تصادفي رخ ندهد، اما بر اثر سقوط اجسام و ... به خودرو خسارت وارد شود، بيمه بايد خسارت وارده را پرداخت كند. البته اين امر در صورتي ميسر خواهد بود كه مراتب به اطلاع پليس راهنمايي و رانندگي برسد...
اين كارشناس بيمه ادامه مي دهد: در اين حالت مي توان از بيمه شخص ثالث و بيمه بدنه خودرو استفاده كرد. اين در حالي است كه به گفته يك كارشناس ديگر بيمه استفاده از بيمه شخص ثالث كه مخصوص حوادث است در اين شرايط ممكن نيست.
اين كارشناس مي گويد: در صورتي كه خودرو به خاطر سقوط اجسام و درخت خسارت ببيند بايد به اداره خسارت در يكي از دو مركز ميدان فاطمي يا كيلومتر 14 جاده مخصوص كرج مراجعه كند تا كار كارشناسي صورت بگيرد و سپس با برگه معتبر از بيمه دريافت خسارت كند. دريافت خسارت تنها در صورتي ممكن است كه مالك خودرو، آن را بيمه بدنه كرده باشد.

مديرعامل سازمان پارك ها: چنارها در موقعيت خوبي نيستند
اكنون ديگر خطري درخت ها را تهديد نمي كند.
اين اظهارنظر مختاري ، مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران، است. مختاري به ايرانشهر مي گويد: شرايط نامساعد جوي در روزهاي اخير به هر حال خساراتي را وارد كرده كه اين اجتناب ناپذير است. درختان پهن برگ از جمله چنارها در مقابل اين شرايط مقاوم هستند و عمده خطرها متوجه درختان سوزني برگ از جمله كاج تهران است. البته با يك بسيج عمومي اين درخت ها تكانده شده اند تا خسارتي متوجه آنها نشود.
مختاري كه به گفته خود به همراه معاونان شهرداري، 2 شبانه روز براي عادي سازي وضعيت شهري تلاش مي كرده، اضافه مي كند: شهرداري اطلاعيه هايي صادر كرده تا شهروندان خودروهاي خود را زير درختان پارك نكنند. با اين حال اگر اتفاقي هم رخ داده باشد شهرداري در خدمت شهروندان تهران است و حتما جبران خسارت خواهد كرد.
مديرعامل سازمان پارك ها، عمر چنارهاي خيابان وليعصر را بيش از 80سال ذكر مي كند و مي گويد: اين درختان در بدترين موقعيت خود قرار دارند. بلندمرتبه سازي باعث شده تا نور كافي به آنها نرسد و ترافيك نيز آلودگي هوا را به همراه دارد و باعث كاهش عمر آنها و پايين آمدن مقاومتشان شده است، اما سازمان پارك ها و فضاي سبز با طرح هايي كه در دست اجرا دارد مصمم است تا اين درخت ها را حفظ كند. به عقيده من از طريق راه حل هايي نظير نصب حفاظ و ... مي توان تا اندازه اي از اين درخت ها نگهداري كرد.

موضوع جلسه: لطفا چاق نشويد
سوئد از كشورهاي پيشتاز مبارزه با چاقي است، آنها قصد دارند قانوني به تصويب برسانند كه حضانت كودكان از والدين چاق گرفته شود. به هرحال دوستان فربه بدانند كه دنيا برايشان تنگ تر و تنگ تر خواهد شد
029664.jpg
حسام گلبري-لابد با خواندن عنوان مطلب اين سوال به ذهنتان خطور كرده است كه چاقي چه ارتباطي با اقتصاد جهاني دارد؟ اما اگر از مباحثي كه در همايش اقتصاد جهاني داووس عنوان شد مطلع باشيد به خوبي به رابطه عميق معضل چاقي و اقتصاد جهاني پي خواهيد برد.
گزارش زير خلاصه اي است از جلسه جالب داووس.
يكي از بزرگترين مشكلاتي كه اكثر جوامع دنيا با آن دست به گريبان هستند، مشكل چاقي است كه روند رو به رشد روز افزوني را طي مي كند. بالطبع چاقي افراد باعث بروز بيماري هايي در آنها مي شود و هزينه درمان بيماري هاي ديابت و افزايش فشارخون نيز به تاثير از آن هر روز بالاتر مي رود.
واضح است كه موثرترين عامل پيدايش چاقي در افراد، مصرف مواد غذايي است كه ميزان شيريني و شكر آنها بالا است. بنابراين دعواي قضائي  همايش داووس عليه شركت ها و كارخانه هاي توليد كننده اين نوع موادغذايي بود.
اولين سوالي كه مطرح شد اين بود كه آيا طرح ماليات هاي سنگين و فشار آوردن به كارخانه هاي توليد هله هوله! لازم و ضروري است يا خير؟ كه يكي از نمايندگان توليد عظيم موادغذايي در پاسخ به اين سوال يك نه بزرگ گفت.
هم اكنون مرض چاقي در آمريكا تبديل به يك معضل جدي در مقوله سلامتي شده است. پيش از اين دولت آمريكا اعلام كرده بود كه اين كشور با مشكل بزرگ مواجه است و لازم است كه به مردم در زمينه تغذيه بهتر و رژيم هاي غذايي موثر آگاهي لازم داده شود. آمار زير بحران چاقي را در كشور آمريكا بهتر مي تواند نشان دهد:
- در سال 1991 تنها 15درصد مردم يكي از ايالات آمريكا مشكل اضافه وزن داشته اند، اما در سال 2003 تمام ايالات آمريكا با اين مشكل مواجه شدند كه براي جلوگيري از حادتر شدن موضوع دولت آمريكا دست ياري به سوي بعضي از كارخانه ها و شركت ها از جمله پپسي كولا و يونيلور دراز كرد. به عقيده مسوولان آمريكا وضع ماليات و فشار به چنين شركت هايي تاثير بدي بر جاي خواهند گذاشت و تنها راه حل قضيه همكاري مردم با بخش هاي خصوصي است.
در كنار كارخانه هاي توليدموادغذايي، نبايد از نقش مهم آگهي ها و تبليغات در ترويج چاقي چشم پوشيد، چرا كه كارخانه داران براي فروش بيشتر محصولات خود دست به تبليغات وسوسه انگيزي مي زنند كه بسياري را تحت تاثير خود قرار مي دهد.
در واقع مرض چاقي يك مقوله فردي نيست، بلكه تاثير مستقيمي در اقتصاد سلامتي دارد. نماينده صنعت غذا در همايش داووس گفت: همكاري ميان مردم و بخش خصوصي تا قبل از دهه 60 قرن بيستم وجود نداشت. پيش از دهه 60 دولت انگلستان براي آنكه كودكان را به مصرف بيشتر ماهي تشويق كند، نوعي ماهي سرخ شده را وارد بازار كرد كه براي سلامتي كودكان بسيار مضر و خطرناك بود.
سوئد از كشورهاي پيشتاز مبارزه با چاقي است، آنها قصد دارند قانوني به تصويب برسانند كه حضانت كودكان از والدين چاق گرفته شود. يونيلور داراي يك انستيتو سلامتي است كه محور فعاليت آن پيرامون تعديل و تطابق محصولات با تغييراتي است كه در دنياي امروزي صورت مي گيرد.
۹۵ درصد توليدات غذايي تبليغ شده در اروپا خوراك هاي باب ميل كودكان هستند كه به عقيده برگزاركنندگان همايش مي بايست روي مساله مهم و حساس كاهش شكر و كاهش آگهي ها براي سلامت زندگي كنترل شديدي صورت گيرد، ولي بسيار دشوار است كه چنين نظريه اي به اجرا درآيد چرا كه گروه هاي بسياري وجود دارند كه در اين امر اخلال ايجاد مي كنند.
كاهش شكر، كاهش نمك، استفاده از مواد غذايي مناسب براي جايگزيني، بسته بندي ها و برچسب هاي ساده براي محصولات غذايي و هموارسازي راهي مناسب براي عموم جهت انتخاب مواد غذايي مناسب از جمله اهداف مسوولان صنعت غذا بود كه در همايش داووس مطرح شد. طي چند سال گذشته تغييرات زيادي نيز در زمينه تهيه غذا شكل گرفته است؛ مردم در دهه 60، دو ساعت وقت صرف آماده سازي غذاي خود مي كردند، ولي اين مقدار زمان در سال 2003 به 15 دقيقه كاهش يافت.
وضعيت مالي مردم نيز مي تواند يكي ديگر از عوامل مرتبط با چاقي باشد. مردم مناطق فقيرنشين به ندرت با مشكل چاقي مواجه هستند و دليل آن عدم دسترسي اينگونه افراد به مقادير زياد ميوه و سبزيجات و رستوران هاي Fast Food است. در نهايت مي توان به اين نكته اشاره كرد كه دولت، صنعت غذا و رژيم غذايي مناسب مي توانند كليدهاي طلايي براي حل معضل بزرگي به نام چاقي باشند.

ستون ما
هواشناسي با سطل و ملاقه !
روزهايي كه هوا دچار تغييرات ناگهاني مي شود، مردم بيشتر به اطلاع از وضعيت هوا در ساعات آينده نياز پيدا مي كنند، اما اكثر اوقات اين پيش بيني ها درست از آب درنمي آيد، در حالي كه مجموعه اي بزرگ از وزارت راه به نام سازمان هواشناسي، وضعيت آب و هواي اقصي  نقاط كشور را اعلام مي كند. هرگاه هم از مشكلات وزارت راه سخني بر زبان ها جاري مي شود، تنها به معضلات جاده ها، هواپيماهاي كهنه و ... اشاره مي شود، اما هيچ گاه مجموعه هواشناسي مورد تحقيق و تفحص قرار نگرفته است.
عملكرد اين سازمان به قدري غير واقعي است كه تعدادي از جنوبي هاي كشورمان، وسايل بررسي وضعيت هوا در اين سازمان را سطل و ملاقه عنوان مي كنند!
برخلاف پيش  بيني هاي هواشناسي مبني بر آفتابي بودن هوا در روز جمعه در شهرهاي آبادان و خرمشهر، مردم اين 2 شهرستان شاهد هواي سرد و باراني در اين روز بودند و اين درحالي بود كه اخبار هواشناسي تلويزيون از زبان كارشناسان هواشناسي و همچنين به صورت تصويري، هوايي صاف و پايدار را براي اين 2 شهر پيش بيني كرده بودند.
جالب اينجاست كه اين اشتباهات به حدي بود كه مردم اين 2 شهرستان روز جمعه اعلام وضعيت هوا را به شوخي و جوك درآورده بودند.
يكي از شهروندان به خبرنگار ايرانشهر مي گويد: مگر هواشناسي با سطل و ملاقه هوا را پيش بيني مي كند كه هواي آفتابي بلافاصله به باراني تبديل مي شود.
وي مي افزايد: مردم بر اساس همين پيش بيني ها امور خود به خصوص مسافرت و رفت و آمدهايشان را تنظيم مي كنند.
برخي مسافران ديگر شهرها نيز كه غافلگير شده بودند، مي گويند: اين اشتباهات ممكن است به قيمت جان مردم در راه ها تمام شود.

دادگاه خانواده را گسترش دهيد!
مهر - قائم مقام رئيس كل دادگستري استان تهران گفت: ماهانه بيش از 13 هزار فقره پرونده جهت رسيدگي به دادگاه خانواده تهران ارجاع مي شود كه آمار جالبي نيست.
با وجود اينكه در حال حاضر در تهران 44 شعبه دادگاه مربوط به امور خانواده وجود دارد اما ماهانه حدود 350 فقره پرونده در هر شعبه جهت رسيدگي ارجاع مي شود. نكته جالب اين است كه رسيدگي به پرونده هاي خانوادگي نياز به زمان كافي دارد و اكثر پرونده ها در چندين نوبت مورد رسيدگي قرار مي گيرد. اما وي در ادامه افزود: با توجه به وجود 44 شعبه در دادگاه خانواده فقط بايد 100 پرونده به اين شعبات ارجاع شود تا امكان رسيدگي به اين پرونده ها براي قضات وجود داشته باشد.
ميركوهي مي گويد: با توجه به حجم بالاي ورودي پرونده ها به دادگاه خانواده در تهران بايد تعداد شعبات اين دادگاه به 80 شعبه افزايش پيدا كند.

توليد يا منع سيگار؟!
اين هم از آن اتفاق هايي است كه خاص مملكت ماست. طرح لايحه تصويب شود و اجرايش سپرده شود به كرام الكاتبين...
لايحه كنترل دخانيات هم از آن جمله طرح هاست كه امثال ما كه پيگير خبر بوده ايم، بالاخره نفهميديم متولي اجراي آن چه كسي است؟ در حالي كه مجلس لايحه پيشنهادي دولت براي كاهش مصرف دخانيات را تصويب مي كند، شركت دخانيات ، توليدات داخلي خود را افزايش مي دهد و برنامه هاي بلند مدتي براي آينده در نظر مي گيرد و واردكنندگان پنهان و پيداي سيگارهاي خارجي هم بيش از پيش در اين عرصه فعال هستند .
شاپور مرحبا، نايب رئيس كميسيون اجتماعي مجلس هم معتقد است كه دولت قبل از ممنوعيت مصرف دخانيات بايد توليد آن را متوقف كند. وي گفت: توليد سيگار يكي از منابع مهم درآمدي دولت است و با ادامه توليد آن مردم عزم جدي دولت براي كاهش مصرف دخانيات را باور نمي كنند، تصويب هر نوع قانوني كه موجب كاهش مصرف دخانيات و سيگار در كشور شود هنگامي در مرحله اجرا با موفقيت مواجه مي شود كه جنبه هاي مختلف آن ديده شود و باتوجه به واقعيات جامعه، قانوني تصويب شود كه اجراي آن عملي باشد.

قانون جديد
مبلغ جريمه در تهران 40 هزار ريال 
029670.jpg
۱۰۲۱-عبور وسايل نقليه كندرو از محل هاي غيرمجاز، ممنوع است.
براي تردد در انواع جاده ها، خيابان ها و حتي در خطوط مختلف يك خيابان سرعت هاي مختلف و مشخصي وضع شده است كه بايد توسط وسايل در حال عبور و مرور رعايت شود. بنابراين لازم است هر وسيله نقليه به نسبت توان، قدرت و سرعت خود در خطوط مختلف حركت كند. وسايل كندروتر بايد در خطوط سمت راست خيابان حركت كنند تا باعث عبور و مرور ساير وسايل و احيانا تصادف آنها نشوند.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
شهر آرا
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |