دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۳۸
خروج شهر از تسخير خودرو
به دنبال چند متر جاي پارك 
در واقع اين سيل خودرو وارد شهري مي شود كه پياده روهاي آن هم آرام آرام به خيابان ها مي پيوندند، در حالي كه شهر حتي براي توقف اين خودروها جاي پارك ندارد
029676.jpg
بارش شديد برف در روزهاي پاياني دهه فجر افتتاح اين پاركينگ را به تعويق انداخت. خيابان كريم خان، نبش خيابان حافظ محلي است كه پاركينگ طبقاتي بزرگ بهجت آباد احداث شده است.
اگر كمي دقت كنيد متوجه مي شويد كه مدام در حال شنيدن اعداد و ارقام شگفت آوري هستيد كه به زندگي روزمره شما مربوط مي شود و باز اگر كمي دقت كنيد متوجه مي شويد كه هميشه به سادگي از كنار اين اعداد و ارقام گذشته ايد و تنها وقتي به خود آمده ايد كه آن عدد با حقيقت زندگي روزمره به سراغتان آمده است؛ مثل حقيقت تردد ميليون ها خودرو در سطح تهران و تبعات آن.
در واقع اين سيل خودرو وارد شهري مي شود كه پياده روهاي آن هم آرام آرام به خيابان ها مي پيوندند، در حالي كه شهر حتي براي توقف اين خودروها جاي پارك ندارد.
در پاييز گذشته دكتر بهبهاني معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران اعلام كرد كه تهران به 500 هزار جاي پارك خودرو نياز دارد و بعد هم در مقايسه گفت كه در حال حاضر به ازاي تردد۵‎/۲ ميليون خودرو در تهران تنها كمتر از 30 هزار جاي پارك در تهران وجود دارد.
به اعداد توجه كنيد؛ در چند سال آينده خودروي هر شهروند به وسيله پرخرجي بدل خواهد شد كه صاحبش را وادار خواهد كرد تا مدام برگ جريمه توقف ممنوع پرداخت كند و از آنجا كه شهروندان به استفاده كم و بهينه از خودروي شخصي عادت ندارند، اين هزينه روز به روز بيشتر خواهد شد، ضمن اينكه به بار ترافيكي هم روز به روز افزوده خواهد شد.
مهندس حاج نصراللهي ، مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران حدود 2هفته پيش در جلسه معاونان و روساي كل املاك و مستغلات مناطق تهران گفت: بخشي از مشكل ترافيك مربوط به توقف خودروها در حاشيه خيابان هاست كه با احداث پاركينگ هاي طبقاتي رفع مي شود.
ضمن اينكه روزانه بيش از هزار دستگاه خودروي جديد وارد تهران مي شود حدود يكهزار و 400 خودرو ، بنابراين نياز به پاركينگ هر ماه بيش از پيش احساس مي شود. در حال حاضر خيابان هاي تهران تنها ظرفيت پارك و تردد يك ميليون خودرو را دارد در حالي كه حدود 5/2 ميليون خودرو در تهران تردد مي كنند و علاوه بر آن بر تعداد خودروها روز به روز افزوده مي شود. بنابراين بهبهاني تاكيد مي كند كه پايتخت دست كم به 80 پاركينگ طبقاتي نياز دارد. حاج نصراللهي هم وجود 340 پاركينگ و 23 هزار فضاي پارك در تهران را بسيار كم مي داند و ورود بخش خصوصي را به مشاركت در ساخت پاركينگ طبقاتي و تسريع ساخت و ساز پاركينگ از اين طريق را لازم مي داند.
اما اين كار هم مشكلات خودش را دارد. پاركينگ هاي طبقاتي به فضاي بزرگ و مكان يابي صحيح نياز دارد كه هميشه تحقق هر 2شرط ميسر نمي شود. در بيشتر مناطق پرتردد و شلوغ خيابان هاي تهران زميني مناسب ساخت پاركينگ وجود ندارد و اگر داشته باشد، بسيار گران است. از طرف ديگر جذابيت هاي اقتصادي ساخت پاركينگ در حالت عادي بسيار كم است.
جذابيت براي بخش خصوصي 
همين مشكلات باعث شد تا شهرداري به اين فكر بيفتد كه امتيازاتي به سازندگان پاركينگ هاي طبقاتي اعطا كند. به اين ترتيب كه شوراي شهر به شهرداري اجازه داد تا مجوز ساخت همراه با تسهيلات و امتيازات تشويقي نظير صدور پروانه هاي تجاري را براي سرمايه گذاران بخش خصوصي در ساخت پاركينگ هاي طبقاتي صادر كند. البته اين پاركينگ ها عمومي است و اعطاي تسهيلات مورد نظر شامل ساخت پاركينگ هاي خصوصي نمي شود.
مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران هم اعلام كرد كه اين سازمان براي احداث پاركينگ هاي طبقاتي دست به خريد املاك واقع در طرح هاي مصوب پاركينگ عمومي زده و به فراخوان بخش خصوصي براي مشاركت در اين كار پرداخته است.
شوراي شهر به شهرداري اجازه داد تا مجوز ساخت همراه با تسهيلات و امتيازات تشويقي نظير صدور پروانه هاي تجاري را براي سرمايه گذاران بخش خصوصي در ساخت پاركينگ هاي طبقاتي صادر كند
همين امتيازات باعث شد تا كساني كه در بخش ساختمان فعاليت مي كنند، در برخي از پروژه هاي ساخت پاركينگ مشاركت كنند و ضمن آن شهرداري هم فعاليت وسيعي را در بخش ساخت پاركينگ آغاز كرد.
سال گذشته پاركينگ كرمانيان در ميدان راه آهن به بهره برداري رسيد و امسال هم پاركينگ هاي لاله ، صادقيه ، طالقاني ، بهجت آباد و وصال در دست ساخت بود.
خط توليد
مديران شهرداري تهران از پاييز امسال به اين سو نتيجه تلاش هاي انجام شده در جهت ساخت پاركينگ طبقاتي را به مردم ارايه كردند، آن هم با بهره برداري از چندين پاركينگ و كلنگ زني آغاز ساخت چند پاركينگ ديگر.
اواخر آبان امسال پروژه پاركينگ طبقاتي وليعصر عج به بهره برداري رسيد. اين پاركينگ كه 450 جاي پارك را در 7 طبقه جاي داده، 4ميليارد تومان هزينه ساخت داشته است.
مهندس عزت الله فرجي شهردار منطقه۶ گفت كه اين پاركينگ 12 هزار مترمربعي با مشاركت بخش خصوصي ساخته شده است.
اوايل هفته گذشته هم يك پاركينگ ديگر افتتاح و 2پاركينگ ديگر كلنگ زني شد. پيش از اين حاج نصراللهي اعلام كرده بود كه حدود يك ميليون و 400 هزار موتورسيكلت در تهران تردد مي كنند و روزانه 1600 دستگاه ديگر هم به اين تعداد اضافه مي شود. بنابراين نتيجه گيري كرده بود كه در آينده تعداد موتورسيكلت ها از خودرو ها بيشتر خواهد شد. اين انبوه موتورسيكلت  هم به پاركينگ نياز دارند.
سازمان حمل و نقل و ترافيك به عنوان يكي از سازمان هايي كه وظيفه ساماندهي محل پارك و نگهداري وسايل نقليه را بر عهده دارد، دهه فجر را بهانه اي براي افتتاح پاركينگ ويژه موتور سيكلت  قرار داده و از پاركينگ هنر ويژه پارك موتورسيكلت با حضور مدير عامل اين سازمان و جمعي از معاونان و مديران بهره برداري كرده است.
به گزارش روابط عمومي اين سازمان، مهندس حاج نصراللهي، مدير عامل سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران در اين مراسم با اشاره به 20 پروژه فعال پاركينگ براي ساماندهي توقف خودرو در سطح شهر، گفت: با توجه به كمبود فضاي پاركينگ و استفاده فراوان از موتورسيكلت در مركز شهر، پاركينگ هنر با گنجايش 712 دستگاه موتور سيكلت به شكل مسقف براي تامين نياز توقف موتورسيكلت ها در شرايط مختلف آب و هوايي طراحي و به بهره برداري رسيده است.
از آنجايي كه محل تردد و عبور و مرور موتورسيكلت ها در قسمت هاي مركزي شهر است، پاركينگ هنر در خيابان فردوسي، انتهاي كوچه هنر قرار گرفته است تا با مساحت 1100 متر مربعي خود امكان توقف موتور سيكلت را براي موتورسيكلت  سواراني كه در اين ناحيه تردد مي كنند، فراهم كند.
پاركينگ طبقاتي كاوه هم همزمان با افتتاح پاركينگ موتورسيكلت كلنگ زني شد. زمين اين پاركينگ كه در حاشيه خيابان آزادي، نبش خيابان كاوه قرار گرفته است 2850 متر مربع مساحت دارد. روز 18 بهمن مهندس عليآبادي معاون فني و عمراني شهرداري تهران در مراسم كلنگ زني اين پاركينگ 12 طبقه گفت: اين پاركينگ دوازدهمين پاركينگي است كه در دست احداث داريم و اميدواريم اين خط توليد پاركينگ را به كمك معاونت حمل و نقل و ترافيك تهران ادامه دهيم. به گفته حاج نصر اللهي هم اين پروژه 2 ساله كه قرار است 630 خودرو را در خود جا دهد، داراي فضاهاي تجاري، اداري، پارك  خودرو، رستوران و سرويس بهداشتي است و بيش از 27 هزار متر زيربنا دارد.
حاج  نصراللهي در همين مراسم گفت كه ساخت پاركينگ در برنامه هاي سازمان حمل و نقل و ترافيك از چند طريق پيگيري مي شود: اختصاص بودجه سازمان، اختصاص بودجه از شهرداري، اختصاص بودجه از سازمان مديريت و برنامه ريزي و نهايتا مشاركت بخش خصوصي. علاوه بر اين، پاركينگ هما هم در خيابان شهيد خدامي، رو به روي هتل هما كلنگ زني شد. اين پاركينگ هم كه 13 طبقه خواهد بود در مساحت 1400 متر مربع و زيربناي 20 هزار متر احداث خواهد شد. از اين 13 طبقه 6 طبقه پاركينگ، 2 طبقه تجاري، 3 طبقه پاركينگ واحدهاي تجاري و اداري، يك طبقه هم اداري و يك طبقه رستوران خواهد بود. ظرفيت پاركينگ هما 355 طبقه است.
قرار بود در دهه فجر پاركينگ ديگري هم به بهره برداري برسد، اما بارش شديد برف در روزهاي پاياني دهه فجر افتتاح اين پاركينگ را به تعويق انداخت. خيابان كريم خان، نبش خيابان حافظ محلي است كه پاركينگ طبقاتي بزرگ بهجت آباد احداث شده است.
اين پاركينگ 10 طبقه كه در مساحت 3260 متري ساخته شده است، ظرفيت 530 دستگاه خودرو را دارد. 2 طبقه آن تجاري و 3 طبقه آن هم اداري است. اين پاركينگ كه شروع ساخت آن 20 بهمن سال 1380 بوده است به سيستم اطفاي حريق و دوربين هاي مدار بسته مجهز است.

يك تندباد كافيست تا...
آجرهاي هويت تهران فرو مي ريزند
029679.jpg
ليلا درخشان
يكي از تاريخي ترين نقاط تهران ، پر رونق ترين محله از نظر كسب و كار محسوب مي شود.
در بازار تهران، تا بخواهي تصميم بگيري به كدام نقطه از آن بروي، سيل جمعيت تو را با خود به اين طرف و آن طرف مي برد آنقدر كه سر از بازار بيت الحرمين در مي آوري. البته جاي بدي نيست. از مسجد امام خميني كه بگذري به آن بازار مي رسي. بماند كه هدف خريد عمده يا سود كردن نيست، بلكه كند و كاوي در معماري و ساختمان هاي اين مكان است.
هنوز چشم به ساختمان ها ندوخته اي كه پير مردي حدودا 70 ساله كه باري 10 برابر جثه اش را پشتش حمل مي كند، نگاه ها را متوجه خود مي كند. در تلاقي نگاه با ساختمان هاي فرسوده احساس مي كني اين ساختمان ها هم مثل اين پيرمرد رفته رفته فرسوده تر و خموده تر مي شوند. از اين فضا جز خاطره چيزي در اذهان نمي ماند.
بعضي بناها از فرط فرسودگي در آستانه ريزش هستند به ظاهر بعضي ها هم دستي كشيده اند، اما عجيب است كه در خشت خشت آجرهاي اين بنا مي توان حلقه اتصال تهران گذشته و حال را ديد. بي اختيار چشم از بناها برمي گردانيم، ناگهان فروشنده اي با موهاي سپيد كه به نظر مي آيد اين موها را در همين فضا و مكان سفيد كرده است، جلو چشم ظاهر مي شود.
در ميان صحبت هايش در حالي كه چند مشتري را راه مي اندازد، مي گويد: اين ساختمان ها اصالت ما هستند. معلوم است كه نبايد بگذاريم خراب شوند. بايد آنها را با چنگ و دندان نگاه داريم. بيشتر اينها در آستانه ريزش هستند و با كوچكترين زلزله بر سر ما خراب خواهند شد.
طاق هاي پارچه را جا به جا مي كند و ادامه مي دهد:  تمام خاطرات همسن و سالهاي ما در دل تك تك آجرهاي اين ساختمان هاست.
اما جداي از اينها، اين ساختمان ها يادگار هاي گذشته ما هستند. شما نبايد اينقدر نسبت به آنها بي تفاوت باشيد.
در ميان بازار قدم مي زنم و به تار و پود آجرهاي ساختماني پوسيده فكر مي كنم. از دريچه سقف ايرانيتي بازار نور ملايمي به كف بازارمي تابد و منظره فوق العاده اي را ايجاد مي كند. كمي آنطرف تر سراغ فروشنده جواني مي روم.
اگر اينجا را مرمت نكنند، بايد روزي تمام اين بازار را خراب كنند و ساختماني نو در آن بنا كنند. كف بازار نياز به كفپوش مناسبي مثل آسفالت دارد، بازار دستشويي و آبخوري ندارد، فرسودگي سيستم كابل  كشي اش هر از چند گاهي باعث آتش سوزي مي شود.
در مورد آتش سوزي اخير بازار از او مي پرسيم، مي گويد: بين آتش سوزي ها و كابل كشي بازار ارتباط مستقيم وجود دارد. به همان اندازه كه اين ساختمان ها فرسوده اند كابل ها هم پوسيده هستند و اتفاقا آتش سوزي چند وقت پيش بازار به همين كابل ها ارتباط داشت.
همين چند ماه پيش اتصال كابل هاي كهنه، باعث آتش سوزي عمارت مسعوديه شد.
عمارت مسعوديه مكان شكل گيري نخستين وزارت معارف بوده و وزارت آموزش و پرورش نيز سالها در اين مكان استقرار داشته است و با توجه به نزديكي آن با ميدان بهارستان، مسجد سپهسالار و مجلس شوراي اسلامي يكي از مهمترين بناهاي شاخص پايتخت به شمار مي رود كه به اعتقاد كارشناسان ميراث فرهنگي يكي از مهمترين كانون هاي شكل گيري هسته تاريخي تهران است.
در بازار تهران مردي كه مشغول خواندن روزنامه است مي گويد: حتي اگر ما بخواهيم اينجا را ترميم يا بازسازي كنيم ميراث فرهنگي به ما اجازه نمي دهد. كسي به فكر حفظ اصالت ها نيست. شنيده ام كه مي گويند ميراث فرهنگي قرار است كه ميدان توپخانه را به حالت اولش باز گرداند و به شدت آن را ترميم و بازسازي كند. اما بين حرف و عمل فاصله زياد است.
نكته جالب در گشت و گذار بين ساختمان هاي فرسوده بيت الحرمين وصله كاري هاي دور از ظرافت است كه مي شود به راحتي حدس زد جز سرپوش بر اصل قضيه، دردي را درمان نمي كند.
به محله عودلا جان مي رويم. سر و صداي گوشخراش بازار آهنگرها را از سر مي گذرانيم تا به جايي مي رسيم كه ساختمان هاي بيت الحرمين در مقايسه با اين محله، روسفيد از آب در مي آيند.
ساختمان ها از نظر فرسودگي و ظاهر ناخوشايند به اوج رسيده اند. احساس مي كني يك تندباد كافي است تا اين ساختمان هاي فرسوده را ويران كند، اما چيزي كه اين محله ها را جذابيت فوق العاده اي مي بخشد، ويژگي تاريخي آن است.
پيرمردي غرق در جوشكاري است. 70 ساله به نظر مي رسد. مي گويد: اين محله عودلاجان حدود 200 سال قدمت دارد. شنيده ايم كه امكان دارد در طرح خراب شود، اما خدا كند نظرشان عوض شود. حيف نيست اين طاق 200 ساله خراب شود.

زاويه ديد
بعد از برف نمك خيابان ها كجا مي  رود؟
029673.jpg
در ضلع شمال شرقي پارك سعادت آباد زميني وجود دارد كه ناحيه 1 منطقه 2 شهرداري قبل از شروع فصل سرما در اين زمين شن و نمك دپو مي   كند تا در مواقع بارش برف از آنها براي جلوگيري از يخ زدن خيابان ها و معابر و جلوگيري از لغزيدن خودروها استفاده كند.
اهالي اين ناحيه شاهد زحمات شبانه روزي پرسنل و كارگران ناحيه- كه در اين چند شبانه روز گذشته به دليل بارش برف، مدام در تكاپو بوده اند تا به نحو احسن از يخ زدگي خيابان ها و معابر و بسته شدن آنها جلوگيري كنند- بوده اند.
البته براي اجراي اين كار از روشي ابتدايي استفاده مي  شود كه در دراز مدت مي  تواند ضررهايي در پي داشته باشد. ده ها كاميون شن در يك طرف و ده ها كاميون نمك در كنار آن تخليه شده است. اينها مي  بايست با يك نسبت مناسب مخلوط شده و به طور همگن در محل هاي مورد نظر پاشيده شود. اما اين كار به درستي انجام نمي  شود، بارها مشاهده شده كه يك كاميون فقط نمك خالص بارگيري كرده و با بيل دستي توسط دو نفر كارگر از بالاي كاميون به كوچه يا خيابان پاشيده مي  شود كه در عمل اكثرا به صورت صحيح پخش نشده و در نتيجه نمك بيش از حد لازم پاشيده مي  شود. اين كار در نهايت اثرات سوء زير را در پي خواهد داشت.
۱- با حل شدن اين نمك ها در آب برف ذوب شده وارد جوي ها و راه  آب هاي ديگر شده و به سمت زمين هاي جنوب تهران به حركت درمي آيند و به تدريج جذب زمين ها مي  شوند و هرگز از آن خارج نمي  شوند. در نتيجه در دراز مدت مقدار نمك آنها به حدي بالا مي  رود كه به شوره زار تبديل مي  شوند.
۲- در اثر برخورد آب نمك غليظ به بدنه خودروها خوردگي شديد در قطعات و بدنه آنها به وجود مي  آيد به خصوص رنگ آنها آسيب مي  بيند.
۳- در اثر نفوذ آب  نمك در پايه ساختمان ها و سازه ها خوردگي تدريجي در فونداسيون آنها شروع مي  شود و تير آهن ها و ميل گردهاي موجود در فونداسيون ضعيف شده و از عمر مفيد بناها كاسته مي  شود.
۴- با پاشيده شدن نمك، آب موجود كه در اثر حركت خودروها به وجود مي  آيد خاك باغچه هاي كنار پياده روها و فضاي سبز وسط اتوبان ها به تدريج شور شده و از كيفيت خاك كاسته مي  شود.
۵- با توجه به اينكه در شبكه آبرساني تهران از آب چاه ها هم استفاده مي  شود، با بالا رفتن ميزان نمك آب چاه ها در اثر همين نمك پاشي، در دستگاه هاي استخراج و تسويه آب خوردگي به وجود مي  آيد.
شايد خيلي ها بگويند كه در برابر اين همه برف يك مقدار نمك چه تاثيري دارد و اگر در اين همه آب برف حل شود مقدار بسيار ناچيزي مي  شود كه در اينجا لازم است توضيح دهم اگر آب برف 10برابر بارندگي هاي اخير هم باشد بالاخره تبخير مي  شود، ولي ذره اي از نمك محلول در آن كم  نشده و همه آن جذب زمين مي  شود. در زميني كه خاك آن اسيدي باشد مي  توان با موادي آن را خنثي كرد و خاك را حاصلخيز كرد، ولي خارج كردن نمك از زمين غيرممكن است.
در اينجا بايد توضيح دهيم با تبخير آب  برف نمك پاشيده شده در خاك مي  ماند و به هيچ طريقي از آن خارج نمي  شود.
چند پيشنهاد
براي كاهش نمك مصرفي اين موارد پيشنهاد مي  شود:
الف: شن و نمك مورد نياز هر ناحيه قبل از حمل به محل توسط يك دستگاه مخلوط كن مكانيكي به طور يكنواخت مخلوط بشود.
ب: پاشيدن مخلوط فوق به صورت مكانيزه باشد تا به صورت يكنواخت پاشيده شود. مهندسان مكانيك مي  توانند مكانيزمي براي اين كار طراحي كنند.
ج: در جلو ماشين  هايي كه مبادرت به پخش مخلوط شن و نمك مي  كنند تيغه برف روبي تعبيه شود تا ضمن حركت دوكار جمع آوري برف و پاشيدن شن و نمك را يكجا انجام دهند.

كريستو شهر را تسخير كرد
دروازه هاي فولادي نيويورك
029760.jpg
بالا ي اين دروازه ها پرده هايي مانند پرچم نصب خواهد شد. در وهله اول پروژه عظيمي به نظر نمي رسد، اما وقتي تعداد آنها به بيش از 7 هزار دروازه برسد ديدني خواهد بود.
صدها هنرمند و داوطلب از حرفه ها و رشته هاي مختلف در برابر نگاه هزاران رهگذر و تماشاگر و علاقه منداني كه از شهرهاي مختلف آمريكا و اروپا خود را به نيويورك رسانده اند، از امروز نصب دروازه هاي فولادي كريستو را به روي سكوهايي كه از هفته هاي قبل كار گذاشته شده بود، شروع كردند. ساختن اين 7 هزار و 500 طاق فولادي يك سال است در كارگاهي در ايالت رودآيلند ادامه دارد.
تا روز شنبه آينده كه دروازه ها قرار است رسما افتتاح شود، شمار طاق هاي نصب شده به 7 هزار و 500 خواهد رسيد. اين پروژه 20 ميليون دلاري تا آخر ماه فوريه يعني مدت نزديك به 2 هفته در معرض تماشا خواهد بود و بعد با همان نظم صنعتي كه برافراشته شد، برچيده مي شود.
بيش از 600 داوطلب كه از همه سنين و طبقات اجتماعي هستند، در تيم هاي كوچك تقسيم شده اند و در كار گذاشتن دروازه ها رقابت محسوسي با هم دارند. صبح سه شنبه، خانم آن  ريچاردز، فرماندار سالخورده سابق ايالت تگزاس كه در يكي از تيم ها به كار مشغول است، گفت: تيم او روز دوشنبه 27 دروازه كار گذاشت.
در ميان داوطلبان همه جور آدمي يافت مي شود؛  از هنرمندان و مجسمه سازان نيويوركي، دانشجويان هنر، دكترهاي بازنشسته و مديران سابق موسسات. آنها دروازه هاي فولادي را كه طول هر كدام نزديك به 4 متر است، روي سكوها با پيچ هاي درشت نصب مي كنند و بر تن هر كدام غلاف نارنجي كه از قبل دوخته شده است مي پوشانند و پرده اي را كه قرار است روز افتتاح از هر دروازه آويخته شود، سرجاي خود قرار مي دهند.
در اين ميان، آلبرت مي ليس فيلمساز 78 ساله، از پيشگامان فيلمسازي مستند در آمريكا كه از برافراشته شدن همه آثار برجسته كريستو فيلم گرفته است با گروه فليمبرداري مجهز خود در سنترال پارك مشغول مصاحبه با كارگرها، رهگذران و تماشاگران است در اين كار تنها نيست. ده ها گروه فيلمبرداري از ژاپن و اروپا و شهرهاي مختلف آمريكا مشغول ساختن مستند از اين واقعه هنري و جهاني هستند.
رهگذران در پارك شهر دو دسته هستند: يك دسته كنجكاواني شگفت زده از اين جنب وجوش و متعجب از هزينه 20 ميليون دلاري يك اثر هنري كه بيش از 2 هفته قرار نيست پاي برجا بماند. دسته ديگر، علاقه مندان كارهاي آقاي كريستو هستند كه در 20 سال گذشته، وقت فراغت خود را در سفر براي تماشاي كارهاي كريستو اختصاص داده اند و در منزل شان پر است از يادگاري هايي كه از اين سفر ها برگرفته اند.
نمونه اين علاقه مندان ديويد ياست است؛ يك استاد دانشگاه ساكن فلوريدا كه در سال 1991 به گفته خودش 22 ساعت به رديف چترهاي عظيم زردرنگي كه كريستو در يك دره منتهي به دريا در شمال كاليفرنيا كار گذاشته بود خيره شده است. آقاي ياست به هزاران توريست هوادار كريستو در نيويورك پيوسته است و مي خواهد هفته آينده يك صبح قبل از طلوع آفتاب از خواب برخيزد كه بتواند برآمدن آفتاب و تابش آن را بر اثر هنري جديد كريستو دروازه ها در پارك مركزي نيويورك عكسبرداري كند. آقاي ياست در مصاحبه اي گفت فكر مي كنم كار جديد كريستو مثل كارهاي ديگر او ديوانگي است اما به عقيده او كريستو و ژان كلود تنها بازماندگان تبار آرمانگرايان روي كره زمين هستند.
هتل هاي اطراف پارك شهر نيويورك قيمت اتاق هايي كه رو به پارك باز مي شوند و مي شود از آنها به اين اثر هنري از بالا نگاه كرد را بالا برده اند و پكيج هايي درست كرده اند. هتل كارلايل يك او شامل اطاق براي 2 نفر، صبحانه، تورپارك و كتاب قطوري درباره كريستو و پيك نيك براي 25 نفر در پارك را 6 هزار دلار قيمت گذاشته است. اطاق هاي هتل هاي ديگر هم از هم اكنون پيش فروش شده است.
از درآمد اين هتل ها و ده ها رستوراني كه شام و نهار ويژه تماشاي اين اثر را ترتيب داده اند و همچنين از درآمد فروش تي شرت و تكه هايي از پارچه هايي كه در ساختن اين اثر به كار رفته است، هنرمند كريستو و همسرش چيزي نمي گيرند. كل در آمد اين اثر به يك موسسه خيريه كه حراست از فضاي طبيعي پارك شهر نيويورك را هدف قرار داده اهدا مي شود. هنرمندان هزينه 20 ميليون دلاري اين اثر را از جيب پرداخت كرده اند و اميدوارند آن را با فروش نقاشي ها و طرح هاي كريستو تامين كنند.

شهر آرا
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |