پنجشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۱ - Feb 17, 2005
توقف دوباره ژن درماني
000789.jpg
گروه دانش: ابتلا به سرطان سومين كودك تحت درمان به روش ژن درماني، پژوهشگران را وادار كرد براي دومين بار در سال اخير آزمايش هاي كلينيكي ژن درماني را متوقف كنند.
به گزارش ساينس نيوز، روش ژن درماني كه از سال۲۰۰۲ تاكنون مرحله آزمايش كلينيكي آن در جريان بوده است در نوبت قبلي به واسطه آنكه دو كودك كه با آن تحت درمان قرار گرفته بودند به سرطان مبتلا شدند متوقف شد.
اما مجوز به كار گيري مجدد اين روش پس از موفقيت محققان در معالجه شماري از كودكان كه اميدي به بهبود آنان نبود از سوي مسئولان امور بهداشتي در اروپا و آمريكا صادر شده بود.
مرحله آزمايش هاي كلينيكي آخرين مرحله در بررسي ايمني و قابليت كاربرد يك روش درمان يا يك دارو است و در صورتي كه در اين مرحله مشكلي پيش نيايد، روش درمان يا داوري مورد نظر براي استفاده عموم وارد چرخه بهداشت عمومي خواهد شد.
هر سه كودكي كه پس از مداوا با ژن درماني به سرطان مبتلا شدند بيماران يك پزشك فرانسوي به نام «لن فيشر» هستند كه در بيمارستان نكر در پاريس آزمايش هاي خود را انجام مي دهد.
به گزارش ايرنا، فيشر از روش ژن درماني براي مداواي بيماراني كه به نقص چندگانه سيستم ايمني بدن مبتلا شده اند و تنها روش بديل براي مداواي آنان پيوند مغز استخوان است استفاده كرده است.
به گفته مقامات فرانسوي آثار بيماري در بدن سومين كودكي كه به سرطان مبتلا شده به شيوه اي متفاوت از دو بيمار قبلي ظاهر شده است كه اين امر نشان دهنده آن است كه جنبه تازه و ناشناخته اي عامل شكست ژن درماني بوده است.
فيشر معتقد است كه روش ژن درماني روش مؤثري است. او به عنوان شاهد مدعاي خود به مداوا شدن ۱۴ كودك با اين روش اشاره مي كند. اين ۱۴ كودك پس از چهار سال، هيچ نوع علائم بيماري از خود ظاهر نساخته اند.
به اعتقاد پزشك فرانسوي، آنچه كه در آزمايش هاي بعدي بايد تغيير كند نوع ويروسي است كه براي انتقال ژن هاي مورد نياز به بخش هاي مورد نظر به كار گرفته مي شود. به عقيده فيشر احتمالاً ويروسي يا وكتوري كه تاكنون براي اين منظور مورد استفاده بوده ، در بروز بيماري نقش داشته است.

زندگي بدون سيم در سال ۲۰۰۵
000786.jpg
بازديدكنندگان همايش جهاني GSM شهر كن فرانسه
در حال مشاهده نوع جديدي از موبايل هاي
نسل سوم هستند
گرچه تعداد كاربران تلفن هاي نسل سوم
اكنون به بالاي۲۰ ميليون كاربر رسيده است.
اما تحليلگران عقيده دارند كه آن طور كه انتظار مي رفت
اين تلفن ها هنوز جاي اصلي خود را
در ميان كاربران بسياري از كشورهاي دنيا پيدا نكردند
آنها دلايل اصلي اين امر را مواردي از قبيل
هزينه بالاي خدمات اين تلفنها
و نبود امنيت كافي براي استفاده از اين
تلفنها مي دانند.

گروه انفورماتيك: شركتهاي IT جهان به طور مداوم محصولاتي با فناوري هاي پيشرفته ارائه مي دهند اما سرنوشت اين فناوريها با سيم گره خورده است. متخصصان بر اين عقيده اند كه تعابير به كار گرفته شده از سوي سازمانهاي معتبر IT ۲۰۰۵ به سال بدون سيم تبديل خواهد شد.
در واقع وجود انواع پرينترها، اسپيكرها و اسكنرها، دوربين هاي ديجيتال دستگاههاي ضبط ويدئويي، كامپيوترهاي خانگي و ديگر وسايلي از اين قبيل خانه ها و محلهاي كار را به انباري از سيمهاي متعدد و دست وپاگير تبديل كرده است.
به گزارش بي.بي.سي، پيشرفتهاي متعدد در زمينه ساخت دستگاههاي مختلف IT بدون سيم كه اكثراً  مربوط به حيطه سرگرمي هاي خانگي است دلايل عمده حركت دنيا به سمت بي سيم شدن است؛ براي مثال مي توان از محصولات متعدد شركتهاي معتبر سراسر جهان نام برد. براي نمونه يكي از شركت هاي اروپايي با طراحي سيستم مدياسنتر بدون نياز به سيم يا حتي كامپيوتر تحولي عظيم در صنعت موسيقي و فيلم پديد آورده است.
و يا شركت Sonos با ارائه كنسول جديد خود به نام «Zone players» كه بدون نياز به هرگونه سيمي كنترل و هدايت مي شود از نمونه هاي بارز اين ادعا است.
شركت ديگري به نام Sling media نيز محصول جديدي به نام Sling box را به بازار داده است كه كاربر را قادر مي سازد تا از ويدئوي خانگي خود بدون نياز به سيم بتواند در لپ تاپ شخصي خود فيلم ذخيره كند.
گرچه دنياي مدرن و ديجيتاليزه شده بدون سيم بسيار هيجان انگيز است اما به گفته تحليلگران هنوز چندان قابل اعتماد نيست و شايد دل بستن به يك دنياي پيشرفته بدون سيم هاي متعدد دست وپاگير هنوز براي بشر كمي زود باشد.

نرم افزار
Apple ilife ’05
گروه انفورماتيك:اپل رشته نرم افزارهاي مولتي مدياي خود را با افزايش ويژگيهاي جديد و تكميل مولفه هاي قديمي، ارتقا داده است بوسيله اين برنامه ها كه شامل Garageband2 , iTunes/74 , iMovie HD5 , iphoto , iDVD5 است هر كسي مي تواند فايل هاي موسيقي، عكس، ويدئو و … را دستكاري و مديريت كند. يكي از مزاياي اين رشته نرم افزارها قابليت انتقال هر نوع فايلي از يك برنامه به ديگري است كه اين مزيت در دو برنامه iMovie و iDVD به خوبي ديده مي شود.
اين ويژگي باعث تقابل بسيار عالي بين اجزاء مختلف برنامه شده است، با چشم پوشي از معايب ويرايش فايل هاي ويدئويي اين رشته برنامه، مي توان از آن به عنوان يك بسته نرم افزاري جالب ياد كرد .

مرورگر Ask Jeeves به بازار مي آيد
گروه انفورماتيك:  شركت جست وجوي وب، Ask Jeeves ممكن است مرورگر مبتني بر فايرفاكس موزيلاي منبع آزاد خود را عرضه كند.
به گزارش system group، اين دو شركت به تازگي به گفت وگو و مذاكره با يكديگر پرداخته و احتمال آن مي رود كه در مقابل استفاده از تكنولوژي مرورگر فايرفاكس، Ask Jeeves تكنولوژي راهكار جست وجوي دسك تاپ خود را به موزيلا اهدا كند.
Ask Jeeves تكنولوژي جست وجوي دسك تاپ خود را پس از خريد شركت Tukaroo در سال گذشته به دست آورده است.

سخت افزار
Mercora P2P Radio
اين طرح ممكن است در ابتدا كمي عجيب به نظر برسد، ولي وقتي به كار با آن به عنوان راديويي كوچك براي گوش دادن به موسيقي هاي مختلف استفاده كنيد، بسيار لذت بخش و سرگرم كننده به نظر خواهد رسيد.
آيا به دنبال راهي براي به اشتراك گذاشتن موسيقي خود مي گرديد؟ اين دستگاه قابليت ارسال موسيقي ديجيتال شما از طريق اينترنت و دريافت مجموعه موسيقي هزاران نفر ديگر را دارد.ولي قادر به دانلود كردن موسيقي از سيستم هاي ديگر نيست.
دستگاه مشابه يك راديو كار مي كند، شما مي توانيد يك ايستگاه براي ارسال يا دريافت فايل هاي موسيقي جستجو كنيد(مانند ايستگاه هاي راديويي) و به موسيقي پخش شده از ايستگاه گوش كنيد. در ابتداي كار ممكن است اين روش عجيب به نظر برسد ولي با پيدا كردن ايستگاه مناسب سليقه شما، سرگرم كننده خواهد بود.
وقتي كه براي اولين بار با دانلود برنامه از سايت مربوط، كار را شروع مي كنيد، برنامه به طور خودكار شروع به جستجوي فايل هاي موسيقي هارد شما كرده و آنها را جمع آوري مي كند و وقتي براي اولين بار آن را به PC خود وصل مي كنيد، ۱۰ موسيقي از اين فايل ها به طور اتوماتيك انتخاب شده و براي ارسال آماده مي شوند، با ارسال اين فايل، بقيه استفاده كننده ها مي توانند از آن استفاده كنند و كار به همين ترتيب ادامه پيدا مي كند.

كوچكترين سياره در خارج از منظومه شمسي شناسايي شد
ايرنا: دانشمندان موفق به كشف كوچكترين سياره اي شده اند كه تاكنون در بيرون از منظومه شمسي در مدار يك ستاره شناسايي شده است .
اين سياره كه در حدود پنج برابر از سياره كوچك «پلوتو» در منظومه شمسي كوچكتر است ، چهارمين سياره اي است يي كشف كرده اند.
ستاره شناسان در مدار ستاره اي به نام «پياس آر بيييي» ستاره مذكور از نوع ستاره هاي موسوم به «پولسار» است.
اين اجرام آسماني در حقيقت ستاره هاي نوتروني هستند كه با سرعت نسبتاً زيادي به دور خود مي چرخند و پرتوهاي قدرتمندي را به فضا منتشر مي كنند.
سياره اي كه در مدار اين ستاره كشف شده ، در مداري آغشته به گازهاي داغ باردار به دور ستاره مذكور در گردش است و فاصله آن از زمين ، در حدود هزار وييي سال نوري تعيين شده است.
هر سال نوري به مسافتي گفته مي شود كه نور مي تواند با سرعت بسيار زياد خود، در يك سال طي كند.
محققان در ساليييي نيز موفق شده بودند در مدار همين ستاره ، سه سياره ديگر كشف كنند كه نسبت فاصله ميان آنها با يكديگر، درست مشابه نسبت فواصل سيارات عطارد، زهره و زمين در منظومه شمسي است.
دانشمندان دانشگاه ايالتي پنسيلوانيا و موسسه فن آوري كاليفرنيا براي شناسايي اين سياره كوچك از تلسكوپ راديويي «آركبو» در پورتو ريكو استفاده كرده اند.
محل اين سياره در مدار ستاره نوتروني مذكور، همچون مدار دورترين سياره منظومه شمسي يعني پلوتو در مدار خورشيد است.
در اين مطالعه وضعيت قرار گرفتن نوزادان در معرض هيدروكربن هاي چند حلقه اي معطر كه خودروها در هوا آزاد مي كنند بررسي شد. مادران علاوه بر پركردن پرسشنامه هايي در اين زمينه ، در سه ماهه آخر بارداري دستگاه كنترل آلودگي هوا با خود حمل كردند.
همچنين خون بند ناف نوزادان و كرموزومها كه ژنها بر روي آنها قرار گرفته اند آزمايش شد. آسيب هاي كرموزومي مي تواند به سرطان بينجامد.
محققان در هر هزار گلبول سفيد خون نوزادان مادراني كه كمتر در معرض آلاينده ها قرار داشتندي / ي ناهنجاري كرموزومي مشاهده كردند. اين ميزان در مادراني كه بيشتر در معرض آلودگي هوا بودندي / ي ناهنجاري در هزار گلبول سفيد خون بدست آمد.
نوع آسيب كروموزومي در اين نوزادان از انواع ماندگارتر است كه افراد را در برابر سرطان آسيب پذير مي كند.
در ساير تحقيقات قرار گرفتن در معرض آلودگي هوا با ابتلا به لوسمي و ديگر انواع سرطانها مرتبط شناخته شده است.
با آنكه امكان تعيين دقيق ميزان افزايش خطر سرطان وجود ندارد، اين يافته ها اهميت اتخاذ تدابير مناسب براي محافظت از كودكان در برابر آلاينده ها را نشان مي دهد.

رصد خانه
شكار تازه كاسيني
گروه دانش: كاسيني با گذر از نزديكي «ميماس» ، تصاوير ارزشمندي را از اين كره ۴۰۰ كيلومتري و گودال عظيم آن تهيه و ارسال كرد.
در يكي از تصاوير تازه منتشر شده كاسيني مي توان ميماس را كه در مقابل زحل تواضع مي كند، مشاهده كرد.
از زماني كه در تير ۱۳۸۳ فضاپيماي كاسيني به قلمرو زحل، ارباب حلقه ها وارد شد، از كنار بسياري از اقمار اين سياره گازي طوق بر گردن عبور كرد. اين بار هم ميماس با قمر اسرار آميز زحل ديدار كرد. ميماس به دليل اين كه عوارض جالبي دارد، به قمر ترسناك معروف شده است.
به گزارش نجوم، در هنگام تهيه اين تصوير فاصله كاسيني از ميماس حدود
۴/۱ ميليون كيلومتر بوده است. رنگ آبي رنگ طبيعي اين بخش شمالي از جو زحل است. همچنين خط هاي تيره اي كه بر قرص زحل مي بينيد، در واقع همان سايه حلقه هايش است. كاسيني اين تصوير را از فاصله ۲۱۳ هزار كيلومتري اين قمر تهيه كرده است. جزييات اين تصوير ۳/۱ كيلومتر در هر پيكسل است. مهمترين چيزي كه در اين تصوير به چشم مي خورد، دهانه برخوردي هرشل است. قطر اين دهانه حدود ۱۳۰ كيلومتر است، يعني تقريباً يك سوم قطر اين قمر. قله مركزي بارزي نيز در وسط گودال ديده مي شود. دانشمندان بر اين باورند كه ساختار ميماس بيشتر از مواد يخي است (مانند اغلب اقمار زحل) و اين باعث شده كه اين قمر در برابر ضربه مهلكي كه به آن وارد شده است دوام بياورد. البته احتمالاً كاسيني پاسخ نهايي اين پرسش را در سال هاي بعد خواهد داد.

VOIP روي تلفن هاي همراه
يكي از سازندگان كامپيوترهاي PDA و تلفن هاي همراه اعلام كرد كه با همكاري موسسه Skype موفق به ساخت اولين گوشي تلفن همراه شده كه مجهز به نرم افزار ويژه اي براي استفاده از فناوري VOIP است؛ اين فناوري براي انتقال صوت از طريق اينترنت مورد استفاده قرار مي گيرد. به گزارش سلام، گوشي جديد به كاربران امكان مي دهد تا از تمامي قابليت هاي ويژه ا ي كه در نرم افزار VOIP شركت Skype در نظر گرفته شده استفاده كنند.

آن لاين
لپ تاپ هاي بدون هارد
گروه انفورماتيك: يك شركت ژاپني اعلام كرد در آينده نزديك به منظور جلوگيري از سرقت و نابودي اطلاعات موجود در رايانه هاي مورد استفاده در شركت هاي بزرگ لپ تاپ هاي بدون هارد ديسك توليد مي كند.
مسئولان اين شركت اعلام كردند كه رايانه هاي جديد اين شركت فاقد هارد ديسك هستند و به همين علت هيچ گونه اطلاعاتي را نمي توان در آنها ذخيره كرد و كاربران تنها از طريق اتصال آنها به رايانه هاي سرور شبكه ها و يا رايانه هاي روميزي مي توانند از لپتاپهاي جديد استفاده كنند.
به گزارش شبكه فناوري اطلاعات ايران، اين   شركت ژاپني كه خود يكي از مهمترين توليدكنندگان هارد ديسك هاي كوچك در جهان است ، اين لپ تاپها را تا يك ماه ديگر به بازار خواهد داد.
آنها معتقدند ، اطلاعات حياتي سازمانها و شركت هاي بزرگ با ذخيره شدن در
رايانه هاي قابل حمل به خطر نمي افتد و حتي اگر كسي اين رايانه ها را از كارمندان بدزدد نمي تواند به اطلاعات دسترسي پيدا كند.
قيمت اين لپ تاپ هاي بدون هارد ديسك را حدود۲ هزار و۴۷۵ دلار اعلام و عرضه آنها را از ماه آوريل آغاز خواهد شد.

آف لاين
چين دو مدل از ماهواره اكتشافي ماه را مونتاژ مي كند
ايسنا: چين در حال مونتاژ كردن دو مدل از دومين ماهواره هاي خود براي ارسال و گردش به دور مدار ماه براي آماده سازي جهت پرواز ۲۰۰۷ است.
به گفته  رييس اين پروژه اكتشافي، عمليات مونتاژ براي آزمايش كارايي كلي ماهواره هاي نمونه صورت مي گيرد كه حدود نيم سال طول خواهد كشيد. چين پروژه اكتشافاتي ماه را در ژانويه ۲۰۰۴ آغاز كرد.
آسيب ژنتيكي آلودگي هوا به جنين
ايرنا: تازه ترين مطالعات نشان مي دهد نوزادان حتي قبل از تولد چنانچه مادران آنها در دوران بارداري هواي آلوده تنفس كنند دچار آسيب ژنتيكي مي شوند.
اين مطالعه اولين تحقيقي است كه نشان مي دهد قرار گرفتن در معرض آلاينده هاي خاص در دوران بارداري مي تواند به ناهنجاري هاي كرموزومي در بافت جنيني بينجامد. اين يافته ها به يافتن راه هايي براي پيشگيري از ابتلا به برخي سرطان ها كمك خواهد كرد. محققان مركز بهداشت محيط كودكان در دانشگاه كلمبيا در نيويورك يي نوزاد را بررسي كردند.
واحد جرم را دوباره تعريف كنيد
دانشمندان معتقدند كه استاندارد بين المللي «كيلوگرم» براي نيازهاي فيزيك مدرن مبهم است و خواستار تعريف مجدد اين واحد شده اند.
بيش از يك قرن است كه جرم يك كيلوگرم به وسيله يك سيلندر فلزي كه داخل سه گاوصندوق قفل شده در دفتر بين المللي وزن ها و مقياس ها موسوم به «بي.اي.پي.ام» در نزديكي پاريس نگهداري مي شود، تعيين مي شود.
به گفته محققان اين نمونه ديگر براي سنجش واحد جرم مناسب نيست و جرم آن به دليل آلودگي و تميز شدن كاهش و افزايش مي يابد كه اين امر امكان بروز خطا در محاسبه هاي علمي دقيق را به دنبال دارد.
اين وزن غيرقابل اعتماد كيلو، يك گروه از دانشمندان را متقاعد ساخته است كه زمان براي توقف اندازه گيري جرم كيلو با استفاده از يك سري مقياس ها و يك قطعه فلز به پايان رسيده است.
اين دانشمندان در مقاله اي كه روز سه شنبه در كنفرانس «رويال سوسايتي» در لندن ارايه شد، خواستار استفاده از نيروهاي طبيعي ثابت در اندازه گيري جرم شدند.
«تري كويين» مدير سابق مركز «بي.اي.پي.ام» و يكي از اعضاي اين گروه گفت : تعريف دوباره كيلوگرم فوايد بسياري خواهد داشت.
وي افزود : اين امر دقت سنجش هاي الكتريك خاص را تايي برابر افزايش داده و فيزيكدان ها را قادر مي سازد تا محاسبات دقيق تري در مطالعه خواص كوانتومي اساسي ماده داشته باشند.
دو روش بالقوه براي تعريف كيلوگرم با نيروهاي طبيعي وجود دارد. يكي از آنها شامل محاسبه تعداد اتم هاي يك عنصر خاص است كه وزن يك كيلوگرم داشته باشد. رقم احتمالي براي اتم هاي سيليكون تقريباً ده به توان يي يا يك در مقابل آن يي صفر است.
يك روش ديگر اندازه گيري جرم بر اساس نيروي الكترومغناطيسي است كه براي موازنه عليه جاذبه زمين به كار گرفته مي شود.

تلفن
موبايل مجهز به واكمن
يك كنسرسيوم ژاپني-سوئدي سازنده تلفن هاي همراه، اعلام كرد در بهار آينده تلفن هاي ديجيتالي مجهز به واكمن خود را عرضه مي كند.
به گزارش شبكه فناوري اطلاعات ايران، اين نوع تلفن هاي همراه با توجه به افزايش تقاضا در سال ۲۰۰۵ و در رقابت با تلفن هاي مجهز به موسيقي عرضه مي شوند و گفته مي شود از مدل هاي فوق برتر هستند.
رئيس اجرائي اين كنسرسيوم، مايز فيليت، گفت: «با عرضه اين تلفن هاي همراه ، موجي جديد در ارائه تلفن هاي همراه مجهز به موسيقي ايجاد مي كنيم.»
وي ادامه داد، از زمان معرفي اين دستگاه ها يعني سال ۱۹۷۹تا كنون بيش از ۳۴۰ ميليون دستگاه موسيقي واكمن به فروش رسيده است.
فلينت ادامه داد: روزي نوكيا اعلام كرد قصد دارد در يك همكاري با شركت مايكروسافت ويندوزآيديو پلي ير مايكروسافت را در دستگاه هاي تلفن همراه خود بكار گيرد و مايكروسافت نيز در انديشه به كار بردن استانداردهايي است تا از
كپي برداري هاي غير قانوني آيديو پلير خود جلوگيري كند.
مدل جديد اين شركت از قالب هاي بيشتري در موسيقي برخوردار است و امكان دسترسي به دانلود خدمات ديجيتالي سوني را از طريق اينترنت فراهم مي كند.
همچنين حافظه اين تلفن از ظرفيت زيادي برخوردار است ،هدفون هاي آن با كيفيت بالا است و امكان ورود ترك هاي موسيقي را از كامپيوترهاي شخصي و ديگر قطعات الكترونيكي داراست.
تلفن هاي همراه مجهز به واكمن تا كنون وارد بازار نشده اند و اين مدل ها اولين واكمن هاي شبكه اي هستند كه استانداردهاي نرم افزاري را براي جلوگيري از كپي برداري هاي غيرقانوني و تراكم ترك هاي موسيقي به كار گرفته اند.

ارتباط سلول هاي ضعيف حافظه با سرطان
محققان به تازگي دريافته اند گروهي از آنزيم ها مي توانند با تخريب سلول هاي حافظه، احتمال انتشار سرطان در بدن را افزايش  دهند.به گزارش سلام، هر زمان كه اين سلول ها تقسيم مي شوند، تأثير هر كدام از ژن هاي آن ها در بدن مشخص مي شود. اگر هر كدام از اين سلول ها تخريب شوند، از انتشار سلول هاي جلوگيري كرده و خطر ابتلا به سرطان را بالا مي برد.محققان مركز سرطان شناسي بريتانيا
مي گويند:گروه به خصوصي از آنزيم ها مي توانند در ژنتيك حافظه تأثير بگذارند.

امنيت
ديوار آتش سوفوس و كامپيوترهاي ايمن
سوفوس در حال افزودن ديوار آتش خصوصي به محصولات امنيتي يكپارچه  سازماني خود است تا به كاربران كمك كند كامپيوترهاي شخصي خود را در برابر حملات هكينگ خارجي محافظت كنند.
به گزارش system group، با وجود ديوارهاي آتشي كه درگير مبارزه با تعداد رو به افزايش حملات هستند، ديوار آتش خصوصي سوفوس مي تواند در محافظت و پشتيباني از دسك تاپ ها و لپ تاپ ها به كاربران كمك كند.
اين شركت نرم افزار ضد ويروس همچنين محصولي ضد هرزنامه را به فروش مي رساند و ديوار آتش خصوصي Agnitum از نظر تحليلگران، گامي به سوي ارايه  امنيت سازماني بيشتر محسوب مي گردد.
سيستم Agnitum Outpost Pro از فصل بهار از سوي شركت سوفوس قابل دانلود خواهد بود. سوفوس همچنين در حال برنامه ريزي براي ارايه  محصولات ضد نرم افزار جاسوسي و نرم افزار تبليغاتي نيز است.
كريس كريستيانسن، يكي از تحليلگران IDC گفته است كه سوفوس با شناخت پيچيدگي هاي تهديدها و خطرات و افزودن ديوار آتش خصوصي به محصولات خود، در حال ارايه  پشتيباني و حفاظت از تمامي جنبه هاي شبكه  خود است.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |