پنجشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۱ - Feb 17, 2005
روحاني در آستانه سفر به مسكو:
ايران انحصار سوخت هسته اي را
در دست چند كشور نمي پذيرد
گروه سياسي: دبير شوراي عالي امنيت ملي در ديدار با عبدالعزيز بوتفليقه رئيس جمهور الجزاير بر قاطعيت ايران براي ايجاد هفت نيروگاه هسته اي تأكيد كرد و گفت: ايران طرح انحصار سوخت هسته اي در دست چند كشور محدود را نمي پذيرد.
حسن روحاني تأكيد كرد: غني سازي حق مشروع همه  كشورهاي عضو معاهده  هسته اي است و ايران فعاليت هاي غني سازي را صرفا در چارچوب مقررات بين المللي دنبال خواهد كرد.
ايران مسير پيشرفت و توسعه در فناوري هاي پيشرفته را با رعايت كليه نرم ها و مقررات بين المللي با نهايت جديت و با قدرت دنبال خواهد كرد و به ديگران اجازه نخواهد داد كه كشورهايي بتوانند چارچوب هاي بين المللي را زير پا بگذارند.
همچنين حسن روحاني در ديدار با رئيس مجلس ملي الجزاير، نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي بر مراكز هسته اي را مسير مشروع بين المللي براي اطمينان از صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي خواند و گفت: ايران با حفظ پايبندي كامل به معاهدات هسته اي و همكاري شفاف با آژانس بين المللي انرژي اتمي اجازه  اعمال محدوديت هاي غيرقانوني عليه توانمندي هاي مشروع هسته اي اش را نخواهد داد.
اين گزارش حاكي است روحاني  ديروز در پايان  سفر سه  روزه  به  الجزاير، اين  كشور را به  مقصد مسكو ترك  كرد.
وي  در فرودگاه  هواري  بومدين  نتايج  سفر خود به الجزاير و ديدار با مقامات اين  كشور را بسيار مثبت  و سازنده  ارزيابي  كرد.دبير شوراي  عالي امنيت  ملي  گفت: در زمينه  طرح  آمريكا موسوم  به  خاورميانه بزرگ  دو طرف  با نظر مشترك ، مخالفت  خود را با اين  طرح  اعلام  و آن را مقدمه اي  براي  ايجاد سلطه  آمريكا بر منطقه  دانستند.
در همين حال خبرگزاري ايتارتاس با اشاره به سفر دو روزه روحاني به روسيه تصريح كرد: بخش مطبوعاتي شوراي امنيت روسيه بدون ارايه  جزيياتي بيشتر خبر داده است: هدف از سفر حسن روحاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران به روسيه مذاكره در خصوص روابط تهران - مسكو و مسايل امنيت بين المللي است.
طبق اين گزارش، روحاني به دعوت ايگور ايوانف، رئيس شوراي امنيت روسيه به مسكو سفر كرده است.

با حضور وزير اطلاعات در همايش فرياد ابوذرها
غرفه گروه انقلابي ابوذر در موزه عبرت ايران افتتاح شد
000729.jpg
گروه اجتماعي، ابراهيم زاهدي مطلق: همايش گراميداشت ياد و خاطره گروه انقلابي «ابوذر» با عنوان «فرياد ابوذرها» صبح ديروز در محل موزه عبرت ايران برگزار شد.
وزير اطلاعات اولين سخنران مراسم بود كه ضمن تجليل از شهداي اين گروه انقلابي در حضورخانواده ها و بازمانده هاي آنان گفت: قيام اين گروه كه چند جوان و نوجوان دانش آموز آن را شكل دادند، معجزه اي الهي بود؛ اما، اين گروه عزيز هستند و هزاران مستكبر، ذليل.
علي يونسي با اشاره به محل زندگي افراد گروه ابوذر افزود: آنچه در شهرستان نهاوند اتفاق افتاد نشأت گرفته از قيام حضرت امام راحل بود.
وزير اطلاعات همچنين به نقش روحانيون بزرگ و مؤثري چون شهيد قدوسي اشاره كرد و گفت: نمايندگان اين عالم بزرگ و سخنراني هاي شان در شهرستان نهاوند زمينه پذيرش ديدگاههاي حضرت امام را به وجود آورد.
وي تاكيد كرد: حركت گروه ابوذر براي رژيم سفاك شاه چنان ايجاد وحشت كرد كه خود شاه در دستگيري و دستور اعدام آنها دخالت كرد و با دستور وي حكم ها اجرا شد كه اسناد آن موجود است.
در ادامه مراسم، حجت الاسلام عبدالله علي بخشي (دبير همايش) به نحوه تنظيم اسناد و كشف مداركي كه مربوط به اعضاء اين گروه انقلابي مي شود پرداخت و گفت: نزديك به ۳ سال طول كشيد تا با همكاري سازمان و افراد زيادي اين اسناد شكل بگيرند و اطلاعات مربوط به آنها تكميل شود.
وي به نقش مؤثر حجت الاسلام فاكر در هدايت اين گروه اشاره كرده و افزود: آقاي فاكر هم حدود ۳ سال به دليل ا رتباط با اين گروه محكوم به زندان شد.
دبير همايش همچنين در گفتگوي ا ختصاصي با همشهري توضيح داد: افراد گروه ابوذر كساني بودند كه از پاي منبرها رشد كردند و با توصيه علمايي چون آقاي فاكر كه از قم آمده بودند، هسته اوليه اين گروه را شكل دادند.
وي تاكيد كرد: اين گروه، بسيار مظلوم و ناشناخته هستند. حتي در شهر خودشان هم به دليل مسايل امنيتي در زمان شاه و كم توجهي پس از انقلاب، ناشناخته مانده اند. اين گروه، عليرغم جواني شان راه صدساله را يك شبه رفتند و به مقصد شان هم رسيدند.
گفتني است هسته اوليه گروه ابوذر ۱۰ نفر به ترتيب ذيل بودند كه ۶ نفر رديف اول در ۳۰ بهمن ماه سال ۱۳۵۲ محكوم به اعدام و تيرباران شدند. عبادالله خدارحمي، بهمن منشط، حجت الله عبدلي، ولي الله سيف، روح الله سيف، ولي الله كشفي، محمد طالبيان، حجت الله آورزماني و عليرضا كرمعلي.در پايان اين همايش، غرفه مربوط به گروه ابوذر با حضور خا نواده هاي اين شهدا و آخرين بازمانده گروه (ولي الله كشفي) در موزه عبرت ايران افتتاح شد.

يونسي:
اشياء نوراني در آسمان ايران تجهيزات جاسوسي آمريكاست
فارس: وزير اطلاعات صبح ديروز و در حاشيه همايش «فرياد ابوذرها» كه در موزه عبرت ايران برگزار شد در پاسخ به سؤالي در مورد جاسوسي از تاسيسات هسته اي ايران به انكار دستگاه هاي نظامي و اطلاعاتي آمريكا در اين مورد اشاره كرد و گفت: تمام فعاليت هاي ما شفاف است و چيز پنهاني نداريم و از اين رو فعاليت هاي جاسوسي هيچ چيز جديدي به آنها نمي دهد.
وي با بيان اين كه اشياي نوراني نيز از جمله تجهيزات جاسوسي آمريكا است گفت: در عين حال چنانچه هر يك از اين پرنده ها نزديك شوند قطعاً با پدافند ما مواجه شده و سقوط خواهند كرد و ما براي مقابله با اين وسائل، دستورات لازم را داده ايم.

اخبار هسته اي
البرادعي در مصاحبه با واشنگتن پست:
اميدوارم بتوانيم براي هميشه برنامه هسته اي ايران را
متوقف كنيم
مهر: محمد البرادعي مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي سازمان ملل اعلام كرد كه هيچ دليلي وجود ندارد كه نشان دهد ايران در حال ساخت تسليحات هسته اي است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، البرادعي در اين مصاحبه اعلام كرد: در واقع به عنوان نتيجه تحقيقات ما و به عنوان نتيجه اطلاعات ما، توسعه تسليحاتي زيادي در ايران وجود نداشته است. وي همچنين از آمريكا خواست تا مشاركت وهمكاري بيشتري در راستاي تلاشهاي ديپلماتيك براي حل بحران هسته اي ايران و كره شمالي داشته باشد.
البرادعي كه در دفتر خود در وين با اين روزنامه مصاحبه مي كرد گفت: كره شمالي و ايران هنوز دو گوريل ۸۰۰ پوندي در اتاق هستند و در حال حاضر اتفاق زيادي رخ نمي دهد. همچنين اين مقام آژانس از نقش سه كشور اروپائي انگليس، فرانسه و آلمان در خصوص گفتگو با ايران و تعليق برنامه هاي غني سازي اورانيوم براي ساخت تسليحات، در ايران قدرداني كرد.
وي گفت: اگر بصورت كلي و دراز مدت به مسئله بنگريم در ايران غني سازي اورانيوم وجود ندارد و اين كاملاً راضي كننده است، اميدوارم اين شيوه حفظ شود تا به توافقي برسيم واز اين طريق بتوانيم براي هميشه برنامه هاي هسته اي ايران را متوقف كنيم.
پرودي: اروپا و امريكا در خصوص برنامه هسته اي ايران به توافق رسيده اند
ايرنا: «رومانو پرودي» رهبر احزاب چپگراي مخالف دولت ايتاليا مي گويد كه «اروپا و آمريكا در خصوص مسايل هسته اي ايران به توافق رسيده اند و هم اكنون تلاش دارند تا مسايل را به صورت موازي با يكديگر به پيش ببرند.»
به گزارش دو خبرگزاري ايتاليايي «آنسا» و «آجي» ، پرودي پس از ملاقات با «ژاك شيراك» رئيس جمهوري فرانسه و پيش از ترك پاريس گفت: بين انگليس، فرانسه، آلمان و آمريكا براي ابراز مخالفت با برنامه هسته اي نظامي ايران و نظارت دقيق بر پيشرفتهاي غيرنظامي اين برنامه، كاملا توافق وجود دارد.
پرودي اشاره كرده كه در خصوص موضوع ايران و برنامه هسته اي اين كشور و تهديدهاي اخير واشنگتن، به طور مفصل با شيراك صحبت كرده است.
سخنگوي كاخ سفيد: اقدامات اروپا را تحسين مي كنيم
ايسنا: سخنگوي كاخ سفيد اقدامات اروپا در خصوص مساله هسته اي ايران را تحسين كرد.
پايگاه اينترنتي كاخ سفيد با مخابره اين خبر افزود: اسكات مك كلان، سخنگوي كاخ سفيد ضمن خودداري از پاسخ به سئوالي در خصوص گزارش اخير واشنگتن پست مبني بر فعاليت هاي جاسوسي هواپيماهاي آمريكايي بر فراز آسمان ايران، گفت: پيش از هر چيز من در موقعيتي نيستم كه مسايل اطلاعاتي را تاييد و يا تكذيب كنم؛ بنابراين چنين كاري را انجام نمي دهم.
وي افزود: فكر مي كنم ما ديدگاههايمان را درباره ايران و جاه طلبي هاي هسته ايي اش واضح بيان كرده ايم و به همكاري نزديك با دوستان اروپايي مان براي ارسال اين پيام به ايران كه بايد به الزامات و تعهدات بين المللي اش عمل كند ادامه مي دهيم و اين به معناي پايان دادن به برنامه تسليحات هسته اي اين كشور است.
سخنگوي كاخ سفيد گفت: ما اقدامات دوستان اروپايي مان (در رابطه با ايران) را تحسين مي كنيم و ارتباط مستقيم با آنها را حفظ خواهيم كرد.
سولانا خواستار حمايت فعالتر آمريكا شد
ايسنا: خاوير سولانا ابراز اطمينان كرد كه آمريكا و اروپا اختلافاتشان را درباره ايران كاهش دهند.
خبرگزاري آسوشيتدپرس با مخابره اين خبر افزود: خاوير سولانا، رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا كه با اين خبرگزاري گفت وگو مي كرد از آمريكا خواست در حمايت از اقدامات ديپلماتيك اروپا براي متقاعد كردن ايران به رها كردن فعاليت هاي هسته ايي اش، فعال تر عمل كند.سولانا گفت: براي آمريكايي ها مشاركت (در مذاكرات) بسيار سخت تر است؛ زيرا آنها سالهاست با ايران رابطه ديپلماتيك ندارند و نمي خواهند به اين رژيم مشروعيت ببخشند.رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا افزود: ما اميدواريم در حاليكه اوضاع به شكلي مثبت تحول مي يابد، آنها (آمريكا) به شكلي فعال تر به حمايت از (اقدامات ديپلماتيك) ادامه دهند.

انتخاب نهم
مديريت اجرايي كشور بايد پوست  اندازي كند
فارس: دكتر علي لاريجاني با بيان اينكه اصولگرايان نوانديش براي ايجاد تحول در كشور، به دنبال ارايه برنامه به قصد اصلاح ساختار ها با به كارگيري افرادي خردمند، توانا و در عين حال با سازوكار نظارت صحيح هستند، گفت: سيستم ديواني كشور در دولت آينده بايد
پوست  اندازي كند.علي لاريجاني سه شنبه شب در جمع اساتيد و اعضاي هيات علمي دانشگاههاي تهران كه در تالار همايش دانشگاه امام صادق(ع) تشكيل شده بود، تاكيد كرد: نيروهاي اصولگرا و نوانديش در آينده بايد دست به دست هم بدهند تا با واقع گرايي و توجه به مسايل كشور و با نگاه عمل گرايانه صحيح، مشكلات كشور را رصد و در رفع آن نقش فعال و نه غير منفعل ايفا كنند. لاريجاني افزود: آمريكاييها از اين كه ايران به واسطه نيروي جوان، خلاق و متخصص خود براي دستيابي به فناوري هاي پيشرفته در مسير مبدل شدن به كشور درجه يك در دنيا تلاش مي كند واهمه دارند. بنابراين سعي مي كنند تا با ترفندهاي مختلف كشورمان را در سطح كشور درجه دوم نگه دارند تا در كنار آن با حاكم كردن نحوه زيست آمريكايي و تحميل مدل دموكراسي ليبرال، فرهنگ بومي ايران اسلامي را از مردم و جوانان آن بگيرند. نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي به طرح «كميته خطر جاري آمريكا» كه اخيراً از سوي برخي از صاحب منصبان و سياستمداران كاخ سفيد به جورج بوش درباره ايران ارايه شده است اشاره كرد و بيان داشت: عمده ترين هدف آمريكا از طرح «كميته خطر جاري» مهار انقلاب و از هم پاشيدن سيستم زيست اسلامي و خصوصيت الهام بخشي جمهوري اسلامي و جايگزين كردن نحوه زيست آمريكايي است چرا كه اين انقلاب با خصوصيت الهام بخشي و مدل زيست عقلاني اسلامي كه ظرفيتي بزرگ براي ايران محسوب مي شود تمام مرزها را شكسته و در كشورهاي مختلف بومي شده است بنابراين دولت آينده بايد با صيانت از عنصر الهام بخشي انقلاب توان ملي كشور را براي مقابله با تهديدات به نحو احسن به كار گيرد.
راه را براي ديگران هموار مي كنم
ايسنا: جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي  عصر روز سه شنبه با  هاشمي  رفسنجاني ديدار و گفت وگو كردند. هاشمي رفسنجاني طي سخناني در اين ديدار به انتخابات نهمين دوره  رياست جمهوري اشاره كرد و اظهار داشت:« اختلاف، تفرقه، طرد يكديگر و ترجيح منافع جناحي بر منافع ملي و انقلابي از آسيب هاي جدي است كه جامعه را دچار چالش مي كند و منجر به فرصت سوزي مي شود.»رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به دعوت از وي جهت حضور در انتخابات نهمين دوره  رياست جمهوري، گفت:«آخرين خدمت من به مردم و انقلاب اين است كه ترجيحا راه حضور ديگران را در عرصه  مديريت بالاي كشور هموار نمايم.»وي خبر داد افراد جديدي در راهند كه خود را به تدريج مطرح خواهند كرد.
بررسي موضوع انتخابات در جلسه شوراي مركزي جامعه اسلامي مهندسين
ايسنا: موضوع انتخابات رياست جمهوري در جلسه شوراي مركزي جامعه اسلامي مهندسين مورد بحث و بررسي قرار گرفت.سيدكمال الدين شهرياري، عضو شوراي مركزي جامعه اسلامي مهندسين در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه در اين جلسه حزب متبوعش راهكارهاي برون رفت از اين بحران هاي موجود را بررسي كرده است، افزود: در اين جلسه مطرح شد كه تشكل ها به صورت جداگانه با كانديداها صحبت كرده و مضرات ناشي از تكروي ها را به آنها منتقل و آنها را متقاعد كنند كه اين گونه حركت ها به زيان خودشان، جناح ارزشي و مملكت است.
دبيركل حزب جوانان: اجماع ميان اصلاح طلبان امري ضروريست
خبرگزاري فارس: دبيركل حزب جوانان ايران اسلامي با بيان اينكه رقابت اصلي در انتخابات آتي در صورت حضور هاشمي ميان هاشمي رفسنجاني و مهدي كروبي است گفت: اجماع ميان اصلاح طلبان امري ضروريست.
توافق مشترك حاميان هاشمي رفسنجاني و كروبي براي عدم تعرض به كانديداها
خبرگزاري فارس: در جلسه اي ميان مسئولان حزب اسلامي كار و مجمع روحانيون مبارز توافق شد تا هر دو طرف تعرضي نسبت به هاشمي رفسنجاني و كروبي نداشته باشند.
يك منبع آگاه در ائتلاف نهم براي فرداي بهتر با اشاره به جلسه شب گذشته اين ائتلاف كه با حضور نمايندگان ۴۲ حزب و تشكل برگزار شد، به خبرگزاري فارس گفت: در اين جلسه حسين كمالي نماينده حزب اسلامي كار تاكيد كرد كانديدايي جز هاشمي رفسنجاني نخواهيم داشت. در اين جلسه محجوب نتايج يك نظرسنجي را كه توسط خانه كارگر انجام شده بود به اطلاع اعضا رساند. براساس اين نظرسنجي ۴۰ درصد افرادي كه قصد شركت در انتخابات را دارند، هيچ كدام از گزينه هاي فعلي را براي رياست جمهوري مناسب ندانسته اند.

تدبير جديد اصولگرايان براي همگرايي بيشتر در انتخابات
فارس: يك منبع آگاه به خبرگزاري فارس گفت: در راستاي كمك به همگرايي بيشتر جريان اصولگرا در انتخابات رياست جمهوري سال آينده و تعيين كانديداي واحد، عده جديدي از كارشناسان و صاحبنظران طيف هاي مختلف اصولگرا به تركيب كميته تعيين كانديدا اضافه مي شوند.
اين كميته مذكور با تركيب جديد خود به جمع بندي يافته ها، نظرسنجي ها و بررسي هاي صورت گرفته خواهند پرداخت.وي افزود: هنوز جلسه اي با اعضاي جديد تشكيل نشده است و پس از هماهنگي جلسات از سر گرفته خواهد شد. اين مقام آگاه تأكيد كرد: هيچ تصميمي براي اضافه شدن افراد جديد به فهرست نامزد هاي مورد نظر گرفته نشده است.

معاون امور مطبوعاتي و تبليغاتي وزارت ارشاد اعلام كرد
استقبال دولت از تدابير مجلس و قوه قضائيه براي اصلاح قانون مطبوعات
ايسنا: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي همواره موضوع نامحدودبودن برخي احكام توقيف موقت روزنامه ها و نيز لغو مجازات حبس براي جرايم مطبوعاتي را پيگيري كرده و اكنون اظهارات اخير سخنگوي قوه قضاييه و رييس كميسيون فرهنگي را كه اميدواريم به درستي هم اجرا شود پاسخ هاي مثبت به اين درخواست جامعه مطبوعاتي كشور قلمداد و از اين تدابير استقبال مي كند.
سيدمحمد صحفي، معاون امور مطبوعاتي و تبليغاتي وزارت ارشاد در گفت وگو با ايسنا در مورد اظهارات افروغ، رييس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي گفت: ضرورت بازنگري در قانون مطبوعات با رويكرد حذف مجازات حبس براي روزنامه نگاران و اصحاب مطبوعات به گونه اي كه هيچ كس به دليل فعاليت مطبوعاتي حبس نشود، خاطرنشان كرد: سال هاست در كشورهاي پيشرفته و يا در حال توسعه برخورد فيزيكي و مجازات حبس براي روزنامه نگاران و فعالان مطبوعاتي منسوخ شده و لغو چنين مجازات هايي در قوانين ايران امري صحيح، كاملا ضروري و منطقي و منطبق بر خواست افكار عمومي و اقتضائات فعاليت مطبوعاتي به حساب مي آيد.
معاون وزير ارشاد و دبير هيات نظارت بر مطبوعات كشور ضمن با اهميت عنوان كردن رويكرد كميسيون فرهنگي مجلس در رفع نارسايي هاي قانون مطبوعات گفت: علاوه بر ضرورت بازنگري در بخش مجازات هاي پيش بيني شده براي جرايم مطبوعاتي موارد متعددي براي اصلاح قانون فعلي وجود دارد كه از جمله مي توان به ترتيبات اداري طولاني براي تاسيس نشريه اشاره كرد. وي افزود: متأسفانه نظام كنوني اخذ مجوز براي نشريات باعث ايجاد صف طويلي براي دريافت مجوز انتشار نشريه شده است، به گونه اي كه در حال حاضر بيش از دو هزار و ۹۰۰ پرونده براي اخذ مجوز نشريه تشكيل شده كه منتظر تصميم هيات نظارت بر مطبوعات است.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |