آشنايي دانش آموزان با مهارت هاي زندگي
پول درآوردن جالب است
حدود 1110 كانون دانش آموزي زير نظر سازمان دانش آموزي به دانش آموزان سراسر كشور خدمات آموزشي، تفريحي و ورزشي ارايه مي دهند
|
|
سهيلا بيگلرخاني
سالهاي دور، البته نه خيلي دور، روزهاي تعطيل وقت خوبي بود براي آشنا شدن با حرفه پدر. سالهايي كه هنوز پدر و مادرها عهد نكرده بودند تمام هزينه هاي زندگي فرزندشان را حتي تا پايان دهه سوم زندگي تامين كنند تا مهلتي براي تحصيل به او بدهند. شايد در آن سالها زندگي براي بچه ها آنقدر ساده و مرفه نبود، اما حداقل اين فايده را داشت كه والدين زودتر مي توانستند ادعا كنند فرزندشان بزرگ شده است.
در سالهاي اخير هرچند بر تعداد جوانان دانشگاهي و تحصيلكرده اضافه شده، اما اغلب اين جوانان نمي توانند شغل مناسب پيدا كنند. شايد بخشي از مشكل را بتوان به گردن نبود زيرساخت هاي مناسب براي اشتغال دانست، اما بخش قابل توجهي نيز به خاطر ناتواني جوانان است. با آنكه وزارت متولي آموزش دانش آموزان، عنوان آموزش و پرورش را يدك مي كشد، كمتر اثري از پرورش در ميان برنامه هاي 12 ساله مخصوص دانش آموزان وجود دارد، در حالي كه در سالهاي قبل، دانش آموزان در اوقات فراغت خود حداقل با شيوه داد و ستد در بازار آشنا مي شدند، حتي با دستفروشي.
***
سمانه با دقت سفال ها را نقاشي مي كند. قلم مو ميان انگشتانش اين طرف و آن طرف مي رود. سفال هاي نقاشي شده را در قفسه هاي غرفه اش چيده. بازديدكنندگان از مقابل غرفه اش مي گذرند. گاهي هم مي ايستند و به حركت دستان دخترك خيره مي شوند.
تجربه فروش محصولات دست ساز خودش، تجربه نويي است براي او. حتي اگر روزانه بيشتر از يكي، دو قلم جنس نفروشد. سمانه هنوز ديپلم نگرفته، كلاس دوم دبيرستان است. صبح ها را در مدرسه مي گذراند و عصرها هم به بازارچه مي آيد. داد و ستد براي بيشتر اين بچه ها تجربه جديدي است، به خصوص آنكه محصولاتي را مي فروشند كه خود مي سازند.
بازارچه هاي دانش آموزي چند ماهي است كه در يكي، دو مركز استان و يك منطقه تهران راه اندازي شده، با اين حال قرار است ارديبهشت ماه سال آينده، همزمان با روز جوان (هشتم ارديبهشت ماه) يكصد بازارچه در مركز استان هاي كشور راه اندازي شود.
سيدعبدالحسين هاشمي، مدير دفتر مركزي كانون هاي دانش آموزي مي گويد: طرح را ه اندازي بازارچه هاي دانش آموزي به منظور آشنايي دانش آموزان با مهارت هايي چون تعامل با ديگران، دادوستد و فراگيري مديريت و ايجاد زمينه مناسب براي تربيت و پرورش تفكر كارآفرين در بين دانش آموزان خلاق، نوآور و تلاشگر به تصويب رسيد.
به گفته هاشمي امكاناتي نظير فضاي برگزاري بازارچه از سوي كانون هاي دانش آموزي در اختيار دانش آموزان عضو كانون قرار مي گيرد.
در اين بازارچه ها دانش آموزان مي توانند توليدات خود، نظير صنايع دستي و خدمات ديگر مانند پارچه نويسي، تصويربرداري يا حتي آشپزي را به مشتريان دانش آموز و غير دانش آموز عرضه كنند.
آن 16 ميليون نفر
حدود 1110 كانون دانش آموزي زير نظر سازمان دانش آموزي به دانش آموزان سراسر كشور خدمات آموزشي، تفريحي و ورزشي ارايه مي دهند. اين تعداد كانون قرار است به جمعيت حدود 16 ميليون نفري دانش آموزي كشور، مهارت هاي زندگي را آموزش دهد. هاشمي در توضيح اهداف و راه اندازي كانون هاي دانش آموزي مي گويد: كانون دانش آموزي به عنوان مكمل فعاليت هاي آموزش و پرورش مدارس و براي هماهنگي و انسجام فعاليت هاي دانش آموزان و سازماندهي تشكل ها در سطح مدارس و رشد و شكوفايي و غني سازي اوقات فراغت و كسب مهارت هاي زندگي و ارايه خدماتي در حوزه هاي فرهنگي، ادبي، هنري، ورزشي، اجتماعي، علمي، مهارتي و اردويي تشكيل شده اند.
سازمان دانش آموزي، تنها نهادي است كه به اين شكل و به طور منسجم در كنار وزارت آموزش و پرورش به ارايه خدمات پرورشي مي پردازد. با اين همه بيشتر دانش آموزان از فعاليت هاي اين سازمان بي اطلاعند، گو اينكه در اردوهاي تابستاني به شكل جسته، گريخته با برنامه هاي اردويي اين سازمان آشنا مي شوند. با اين حال بخش اندكي از دانش آموزان مي توانند با گذراندن دوره هاي آموزشي سازمان دانش آموزي تا حدودي مهارت هاي زندگي را كسب كنند. نتيجه آنكه با حذف علمي بخش پرورش از پروسه آموزش و پرورش كشور، جوانان امروزي بسيار دير به استقلال مي رسند.
همه چيز مي فروشيم
كانون دانش آموزي منطقه 14 آموزش و پرورش، فضايي سرپوشيده را فراهم آورده تا دانش آموزان كالاهاي خود را براي فروش عرضه كنند. مريم نقاش است؛ تصويرگر چهره. اگر مشتري ها مايل باشند، چهره آنها را هم نقاشي مي كند. قيمت نقاشي سياه قلم مريم از همكارانش در خارج از بازارچه بسيار ارزان تر است، حدود نصف قيمت. دانش آموزان دختر تنها فروشندگان اين بازارچه نيستند. در گوشه اي از بازارچه پسر نوجواني، آلات موسيقي مي فروشد. او نوازنده سنتور است.
پسر 16-15 ساله به نظر مي رسد. هنوز تحصيلات دبيرستان را تمام نكرده است. دور و بر غرفه او شلوغ تر است. بسياري از دانش آموزان از او درباره كوك سنتورشان مي پرسند و قول و قرار مي گذارند.
درآمد زيادي ندارم، ولي باز هم خوب است. وقتي مي خواهم كادو بخرم يا دانگي با دوستانم بيرون بروم، اين پول خيلي به درد مي خورد.
اين را مريم مي گويد. براي او كه هميشه از پدرش پول توجيبي مي گرفته، به دست آوردن پول خيلي جالب است.
به گفته هاشمي، در مرحله اول راه اندازي بازارچه، دانش آموزان محصولات دست ساخته خود را در معرض فروش مي گذارند و در مرحله دوم خدمات. سال آينده در مرحله دوم بازارچه، بچه ها خدماتي نظير نقاشي ديواري، تصويربرداري، پلاكاردنويسي حتي خياطي و آشپزي و شيريني پزي هم در بازارچه ارايه مي دهند. البته قرار است در مرحله بعدي، فروش لوازم دست دوم هم در دستور كار بازارچه قرار گيرد.
به اعتقاد هاشمي در ايران، فرهنگ فروش وسايل دست دوم خيلي جا نيفتاده، اما در بسياري از كشورها، دانش آموزان هم با حمايت مدرسه مثل بزرگترها، بازار وسايل دست دوم راه مي اندازند و در آن وسايلي را كه ديگر نيازي به آن ندارند، عرضه مي كنند. مثلا ممكن است دانش آموزي يك دوربين عكاسي داشته باشد كه به آن نيازي نداشته باشد، مي تواند آن را در اين بازارچه به معرض فروش بگذارد يا يك دوچرخه دست دوم يا...
هاشمي برگزاري بازارچه دانش آموزي را جزو برنامه هاي عمومي كانون هاي دانش آموزي مي داند؛ برنامه هايي كه به غير از اعضاي كانون، بقيه دانش آموزان هم مي توانند از آن استفاده كنند. جداي از اين برنامه ها، كانون هاي دانش آموزي برنامه هاي ديگري چون برنامه هاي آموزشي و برنامه هايي در قالب انجمن ها نيز اجرا مي كند كه تنها اعضاي كانون مي توانند از آن استفاده كنند.
ما معتقديم، محيط كانون بايد محيطي جذاب و امن باشد تا دانش آموزان با ميل و رغبت در آن حضور پيدا كنند.
با آنكه برخي از برنامه هاي سازمان دانش آموزي، زمينه را براي مهارت آموزي دانش آموزان فراهم مي كند، اما اغلب اين برنامه ها بسيار ديرهنگام شروع شده است و از سويي كفاف بخش كوچكي از دانش آموزان را نيز نمي دهد.
|