سه شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۴۳
داستان شيرين ترم دوم دانشگاه ها
ترم تعطيلات
هنوز كلاس ها درست و حسابي تشكيل نشده و حال و هواي بهار بر سرو گوش همه مي  خورد و يك هفته مانده به عيد به بهانه تعطيل شدن خوابگاه ها و رفتن شهرستاني ها به محل زندگي و مسافرت هاي عيدانه ، دانشگاه ها به طور غيررسمي نيمه تعطيل مي  شوند
030132.jpg
عكس : گلناز بهشتي 
احسان ناظم بكايي 
صالح در حالي كه به تقويم جيبي  در دستش نگاهي مي  اندازد و همزمان نگاهي هم به ليست دروس ارايه شده در اين ترم دارد، چيزهايي را روي كاغذ كوچكي يادداشت مي  كند و مي  گويد: مي  خواهم كلاس هايي را در روزهايي بردارم كه بيشترين تعطيلي در آنها قرار دارد تا كمتر سر كلاس ها بيايم.
آن سوتر مهران هم ليستي از درس هايي را در دست دارد كه هر كدامشان سنگين و بسيار مهمند و همه را مي  خواهد اين ترم بگيرد. او هم مي  گويد: اصولا چون ترم هاي دوم، ترم هاي كوتاهي است بنابراين درس هاي حجيم و سنگين هم توسط استاد حذف يا خلاصه مي  شود و به راحتي نيمي از جزوات درسي، درس داده نمي  شود. بنابراين اين ترم جان مي  دهد براي پاس كردن دروس سخت.
تعطيلات نيم ماهه نوروز باعث شده تا ترم دوم دانشگاه ها به ترم هايي دو پاره تبديل شوند. امتحانات ترم اول در دانشگاه هاي سراسري اوايل بهمن و در دانشگاه هاي آزاد در اواسط بهمن برگزار مي  شود، تا اواخر بهمن ثبت نام و تعطيلات ميان ترم برپاست و حذف و اضافه هم در اولين روزهاي اسفند انجام مي  شود تا وضعيت ثبت نام و كلاس ها تثبيت نشود و طبيعتا برپايي كلاس ها حالتي نصفه و نيمه دارد.
هنوز كلاس ها درست و حسابي تشكيل نشده و حال و هواي بهار بر سرو گوش همه مي  خورد و يك هفته مانده به عيد به بهانه تعطيل شدن خوابگاه ها و رفتن شهرستاني ها به محل زندگي و مسافرت هاي عيدانه ، دانشگاه ها به طور غيررسمي نيمه تعطيل مي  شوند. اين وضعيت نيمه تعطيلي در سال هاي اخير كه دهه اول محرم هم با آن منطبق شده، بيش از پيش تشديد شده است.
بعد از بيش از سه هفته باد خوردن به پشت دانشجويان، از اواسط فروردين كلاس ها برقرار مي  شود، اما اين برقراري كلاس ها، طول عمري دو ماهه دارد و از اواسط خرداد هيجان امتحانات، تهيه جزوات و انجام پروژه، تعطيلي دوپاره اي را يك هفته تا 10 روز قبل از آغاز امتحانات به ارمغان مي  آورند.
با يك حساب سرانگشتي- با در نظرگرفتن اين نكته كه هر ترم مي  بايست 16 جلسه تمام را براي هر درس داشته باشد- براي اين ترم خواهيم داشت؛ 2 هفته نيمه دوم فروردين، چهار هفته ارديبهشت و 2 هفته نيمه اول خرداد و حداقل 2 تا 3 هفته اسفندماه كه در صورت عدم تعطيلي در اين هفته ها تازه نيمي از 16 جلسه را پوشش مي     دهند و طبيعتا جلسات فوق العاده هم زياد كارساز نيست. بنابراين راهي جز حذف قسمتي از دروس باقي نمي   ماند.
گرچه وضعيت مابقي سال هم با توجه به حجم عظيم تعطيلات سالانه و تعطيلات خيزبودن درايران حدود 52 جمعه كه تعطيلي رسمي اند- به همراه 52 پنج شنبه كه غيررسمي تعطيلي اند- اعياد مذهبي از قبيل مبعث يا غدير، نيمه شعبان، عيد فطر، عيد قربان، تولد پيامبر(ص)، امام علي(ع) و امام زمان(ع) و ايام عزاداري مثل تاسوعا، عاشورا، اربعين، رحلت پيامبر(ص)، شهادت ائمه معصومين (ع) و مناسبت هاي ملي مثل 22 بهمن، 14 و 15 خرداد و 29 اسفند، وضع مشابهي با ترم دوم دانشگاهي دارد. البته بين التعطيلين هم از نكات مهمي است كه ما بلافاصله بعد از خريد تقويم سال جديد مابين دو تعطيلي به دنبال آن مي  گرديم تا مقدار بيشتري استراحت كنيم؛ چون داراي بالاترين بهره وري از زمان كاري در جهان هستيم!
شايد براي يكپارچه كردن ترم دوم دانشگاه ها بتوان مقداري چرخش ايجاد كرد و تعطيلات نوروزي را با عقب كشيدن زمان شروع ترم ها، به تعطيلات ميان ترم هم بدل كرد ولي باز هم مشكل هوايي شدن با استشمام بوي بهار هنگام امتحانات ترم اول و گرماي تابستان در پايان ترم دوم، دردسرساز است.
به هر حال وضعيت هر ترمي اعم از ترم هاي اول و دوم و تابستانه- كه مخصوص واحدهاي دانشگاه آزاد است- هرگونه كه باشد مهم درس خواندن است والا تعطيلات زياد و چند پاره شدن و حتي حذف بخش هايي از دروس هم، كارساز نيست.

معجزه هاي كاغذ آبي
030126.jpg
مسعودمير- يكي از نكات قابل توجه جشنواره امسال به برگه هايي مربوط مي شد كه در سالن انتظار سينماها در اختيار افرادي قرار مي گرفت كه چند دقيقه بعد به ديدن يكي از فيلم هاي جشنواره مي رفتند. وي برگه هاي آبي رنگ نوشته شده فرم عضويت باشگاه سينما . كمي كه دقت كني آرم موسسه سينما شهر را هم در گوشه برگه مي بيني. هنوز تا شروع فيلم چند دقيقه اي باقي مانده است. اين موضوع را از ازدحام جمعيت در سرويس هاي بهداشتي سينما هم مي توان فهميد. قرار است به منظور ايجاد يك فضاي مناسب براي تماشاچيان محترم سينماي ايران باشگاهي تاسيس شود كه در آن عشاق سينه چاك سينما بتوانند از جميع امكانات سينمايي به صورت يكجا بهره مند شوند. آنهايي كه در باشگاه سينما عضو شوند بر اساس تحصيلات و مقطع سني شان طبقه بندي مي شوند و بر اساس اين دسته بندي، برگزاري جشنواره هاي ماهانه و فصلي در دستور كار قرار مي گيرد. اعضاي محترم مي توانند بر اساس نيازهايشان از محصولات فرهنگي متنوعي كه در سينماهاي ويژه باشگاه توزيع خواهد شد استفاده كنند. تا اينجاي ماجرا نمي توان حس خشنودي را پنهان كرد. تصور اينكه در سينمايي به تماشاي فيلم بنشيني كه در صندلي كناري ات يك بچه 5 ، 6 ساله مدام از پدرش نپرسد بابا يعني چي؟ بسيار لذتبخش است. اما هنگامي كه ادامه نوشته هاي كاغذ آبي را به عدسي هاي چشمانت هديه كني كم كم اوضاع متشنج مي شود. مزاياي عضويت در باشگاه سينما به چند مورد متفاوت ختم مي شود كه دريافت سينما كارت، شركت در جشنواره هاي ماهانه و فصلي، دريافت محصولات فرهنگي و سينمايي، نمونه هاي نرمال و نزديك به واقعيت آن است. اما اگر مزايا را فهرست وار بخواني قطعا در مورد آخر آن علامت تعجب بزرگ بالاي سرتان را نمي توانيد پنهان كنيد.
انتخاب تماشاچي برگزيده ماه و اعزام تماشاچي برگزيده سال به جشنواره هاي بين المللي! ظاهرا همه مشكلات سينماي ايران و جشنواره اش حل شده و فقط تنوع طلبي عشاق سينما براي شركت در جشنواره هاي خارجي مانده است. اميدواريم!

فارسي، عربي؛ زبان مادري كدام است؟
030135.jpg
صحبت كردن به زبان مادري در كشور غريبه ارزش يك روزنامه تاريخ گذشته را دارد.
هرچند كه زماني اين روزنامه اهميت ويژه اي داشته(درروز انتشارش)، اما در آن لحظه هيچگونه كاربردي ندارد. زبان مادري هم به همين صورت در يك كشور ديگر بلااستفاده است. شايد علت اينكه انگليسي به عنوان زبان رسمي دنيا معرفي شده و حتي در دورترين نقاط مثلا  درگينه بيسائو هم مي توان افرادي را يافت كه بتوانند انگليسي صحبت كنند، همين باشد.
اما باتمام اين تفاسير تصور لحظه اي كه مثلا يك ايراني در يكي از كشورهاي ديگر بتواند با عده اي فارسي صحبت كند واقعا لذتبخش است . شايدبگوييد كه اين اتفاق در تاجيكستان مي افتد، چون آنها هم با زبان فارسي صحبت مي كنند، اما اين خبر را بشنويد كه در دبي هم مي توانيد عرب زبان هايي را پيدا كنيد كه مي توانند فارسي را مثل آب خوردن حرف بزنند. اگر مي خواهيد كه بدانيد قضيه از چه قرار است بايد سراغ رايزنان فرهنگي ايران در امارات برويم. قرار است دوره جديد كلاس هاي آموزش زبان فارسي به همت گروه رايزني فرهنگي ايران در اين كشور آغاز به كار كند. اين دوره كلاس هاي آموزش زبان فارسي كه براي بزرگسالان در مركز الريل تايم ابوظبي برگزار مي شود در دوره هاي قبل از طرف علاقه مندان زبان فارسي و ايرانشناسان اماراتي مورد استقبال قرار گرفته بود. اماراتي ها علاقه زيادي به شناخت فرهنگ، آداب و رسوم ايراني ها دارند و هر ساله صدها نفر از فارسي آموزان در قالب گروه هاي فرهنگي از كشورمان بازديد مي كنند. البته باتمام اين تفاسير نمي توان از موضوع تشنج زاي نام خليج عربي به جاي فارس كه باني آن اماراتي ها بودند غافل شد و اينكه اگر هر سال صدها اماراتي به ايران مي آيند در عوض هزاران ايراني هم به... زبان فارسي را پاس بداريم و حواشي را رها كنيم.

شاتر
030129.jpg
عكس : ساتيار
عكس روز از يك سال پيش به امروز آمده است. سال گذشته در چنين روزهايي علا قه شيعيان ايراني به حضور در اماكن مقدس عراق به كاسبي باربران مرز مهران رونقي داده بود، اما امسال....

جعبه
فوتبال شروع شد
مجموعه تلويزيوني صداي پاي آب با موضوع زندگي و آثار سهراب سپهري ارديبهشت ماه سال آينده از شبكه 4 سيما پخش مي شود.
اين مجموعه مستندبازسازي شده اي از زندگي سهراب سپهري شاعر معاصر ايراني است.
مجموعه صداي پاي آب حاوي 3قسمت آغاز ، آثار و انديشه ها و خاطره ها ، به بررسي دوره هاي مختلف زندگي سپهري مي پردازد.
قسمت آغاز اين مجموعه 3 قسمتي به دوران كودكي و جواني سهراب تا 20سالگي و زندگي او در شهر كاشان اختصاص دارد و قسمت دوم نيز به بررسي سبك و تفكرات اين شاعر ايراني مي پردازد.
آخرين قسمت از مجموعه تلويزيوني صداي پاي آب نيز به دوستان و نزديكان سهراب اختصاص دارد و پروانه سپهري خواهر سهراب و صائم كاشاني از اديبان معاصر ايراني و برخي هنرمندان معاصر از خاطراتشان با اين شاعر سخن مي گويند.
در مجموعه تلويزيوني صداي پاي آب، محمدجمشيد تيراني در نقش سهراب سپهري نقش آفريني كرده است.
همسفران امروز ساعت 13:40 از شبكه سوم پخش مي شود. مشق عشق را مي توانيد ساعت۱۵:15 از شبكه اول تماشا كنيد. بازخواني يك پرونده عنوان مجموعه اي است كه سه شنبه ها از شبكه تهران پخش مي شود. اين مجموعه را مي توانيد ساعت۱۹ تماشا كنيد. ماموران پرونده هاي راكد مطابق هر هفته ساعت۲۰:15 از شبكه سوم پخش مي شود. فيلم سينمايي شبكه دوم سيما را مي توانيد ساعت۲۱ تماشا كنيد. پرستاران ساعت۲۲:10 از شبكه اول پخش مي شود. گل سرسبد برنامه هاي امروز بدون شك مسابقات ليگ قهرمانان اروپاست. مرحله دوم مسابقات كه به صورت حذفي انجام مي شود امروز با 4 بازي آغاز خواهد شد. ديداري كه احتمالا امشب به طور زنده پخش مي شود ديدار تيم هاي رئال مادريد و يوونتوس است. اين بازي 23:15 شروع خواهد شد. بعد از پايان اين مسابقه هم احتمالا مي توانيد شاهد ديدار بايرن مونيخ و آرسنال باشيد.

امروز
يووه در مادريد
دقيقا آخرين مسابقه اي كه از سري جام قهرمانان اروپا ديديم يادمان نيست. فقط به خاطر مي آوريم گزارشگر بازي گفت: بعد از بازي هاي امروز مسابقات تا 4اسفند تعطيل خواهد بود. و البته يادمان هم هست كه گفتيم: كو تا اسفندماه ! امروز چهارم اسفند است و روز موعد فرا رسيده. هرچند بعضي از سه شنبه يا چهارشنبه ها گاهي يك مسابقه فوتبال پخش مي شد، اما هرگز نمي توان گفت جاي خالي ليگ قهرمانان اروپا را پر نمي كرد.
اين صبر كردن مي ارزيد، چرا كه امروز بعد از چند ماه يكي از حساسترين ديدارهاي فوتبال انجام خواهد شد. رئال مادريد در ورزشگاه خانگي ميزبان يوونتوس صدرنشين است. بهترين پيشنهاد براي امروز مي تواند يك چيز باشد و آن تماشاي اين مسابقه فوتبال است. رئال مادريد با مربي جديد خوب كار كرده،  يوونتوس هم كه نيازي به تعريف و تمجيد ما ندارد، پس بايد  صبر كرد تا۲۳:15 و شاهد يكي از مهيج ترين ديدارهاي فوتبال در چند ماهه اخير بود. مطمئن باشيد لذت خواهيد برد. مطمئن باشيد.

نمايشگاه
آثار نگارگري ايران براي اولين بار
آثار نگارگري ايراني اسلامي مشتمل بر نسخه ها و تك برگ ها از دوره تيموري ، صفوي و قاجار با همكاري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به موزه هنرهاي  معاصر تهران انتقال يافت. نمايشگاه شاهكارهاي نگارگري ايران كه به زودي در محل موزه هنرهاي معاصر تهران به نمايش در مي آيد، مجموعه كاملي از آثار مينياتور ايران اسلامي به شمار مي رود كه براي اولين بار آثار استاداني چون كمال الدين بهزاد ، آقاميرك ، فرهاداميرخليل ، رضا عباسي ، حميدعلي قديمي ، ميرمصور ، مقصود و ... كه سالها در دل كتابخانه ها مدفون بوده است را به نمايش خواهد گذاشت.
اهميت آثاري كه در اين نمايشگاه به معرض ديد علاقه مندان قرار خواهد گرفت تا حدي است كه محققان و پژوهشگران موزه هاي جهان درخواست كرده اند تا اين آثار در ديگر كشورهاي جهان نيز به نمايش درآيد. از جمله كتبي كه در نمايشگاه شاهكارهاي نگارگري ايران به نمايش درخواهند آمد عبارتند از: مرقع گلشن ، خاوران نامه ، شاهنامه بايسنقري ، 6 جلد هزار و يك شب ، جامع التواريخ و پنج گنج .
قرار است هر 15 روز يكبار نسخه هاي موجود در اين نمايشگاه ورق خورده و نگاره جديدي نشان داده شود. پس از انجام مقدمات كار تا چند روز ديگر زمان آغاز به كار اين نمايشگاه اعلام مي شود. گروه هاي آموزشي از دانشگاه ها و موسسات با ارايه معرفي نامه مي توانند به صورت رايگان از نمايشگاه ديدن كنند.

ويدئو
تارا و شب توت فرنگي در منزل
۱۳ برنامه پروانه ورود به شبكه ويدئويي را دريافت كردند. روابط عمومي معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اعلام كرد 13 عنوان فيلم سينمايي و مستند محصول كشورهاي ايران، فرانسه و آمريكا مجوز ورود به شبكه نمايش خانگي را دريافت كردند. از ميان اين فيلم ها مي توان به فيلم هاي سينمايي تارا و تب توت فرنگي، ويروس، آلپاگور، جسارت، ماهي بزرگ، روز ششم، زندگي ديويد كيل، قتل در قطار سريع السير مشرق و دروازه ستارگان اشاره كرد. اين فيلم ها توسط موسسه هاي قرن 21، تصوير دنياي هنر و موسسه رسانه تصويري به بازار عرضه مي شود. در ضمن فيلم دروازه ستارگان را علاقه مندان مي توانند به صورت دي وي دي دريافت كنند.

پرده
بيد مجنون تغيير مي كند
تعطيلي سينماها پس از ايام تاسوعا و عاشورا به پايان رسيد. اكثر فيلم هايي كه پيش از آغاز جشنواره روي پرده سينماها بود پابرجاست و تنها يكي، دو سينما هستند كه فيلم هاي خود را تغيير داده اند. اگر اهل جشنواره بوده ايد و فيلم هاي اين دوره را دنبال كرده ايد حتما نام بيد مجنون به گوشتان خورده. ساخته مجيد مجيدي در بيست و سومين جشنواره فيلم فجر، جايزه بهترين فيلم را از آن خود كرد و مجيد مجيدي هم به عنوان بهترين كارگردان، سيمرغ را از آن خود كرد. در مورد فيلم بيدمجنون بگوييم كه اين فيلم با تغييراتي به اكران عمومي گذاشته خواهد شد. البته هنوز مشخص نيست كه زمان اكران اين فيلم چه زماني است.
اين فيلم هم اكنون مراحل پاياني ساخت و تنظيم موسيقي را پشت سر مي گذارد. احمدپژمان به همراه اركستر موسيقي ارمنستان آن را به پايان رسانده است. شايد بهترين فيلم جشنواره امسال براي اكران نوروزي سينماها انتخاب شود. البته هنوز هيچ چيز مشخص نيست، تنها اين نكته معلوم است كه اين فيلم با تغييرات اندكي نسبت به جشنواره به اكران عمومي گذاشته مي شود.

ستون شما
جريمه 
سعيد نامي زنگ زدند. تا گوشي را برداشتيم شروع كردند به اينكه برخي از مامورهاي راهنمايي و رانندگي همين طوري برگه جريمه پر مي كنند و كار اصلي شان را كه راهنمايي است انجام نمي دهند.
برايشان توضيح داديم كه اينطوري نيست، اما شنوا نبودند. دست آخر به توافق رسيديم كه گوشي را بگذاريم...

ترافيك 
- آقا چرا از اين ترافيك نمي نويسيد؟
- چي شده؟
- چي شده؟ اصلا نمي  شود ماشين برد توي خيابان. خيابان ها همه شده پاركينگ. اين چه وضعي است، چرا كسي كاري نمي كند؟ جلو خودروسازها را بگيريد... جلوي شخصي ها را بگيريد... جلو تك سرنشين ها را بگيريد...
- به ايشان گفتيم كه اينجا دفتر روزنامه است و ما نمي توانيم جلوي كسي را بگيريم، اما مي توانيم بنويسيم.

عجب 
خانم 50 ساله اي تماس گرفتند و گفتند كه قيمت ميوه ها و صيفي جات كه در صفحه دخل و خرج چاپ مي شود واقعي نيست...
- قيمت ميوه ها در بازار گرانتر است؟
- نه، ارزانتر است؟
عجب!!

سانسور
- من امامي هستم!
- بفرماييد آقاي امامي...
- آقا چرا در انتشار آگهي دقت نمي كنيد. در آگهي صفحه ... شماره... آن آقاي سمت راست... (نمي شد نوشت!)

يخ 
آقا اين يخ ها كي آب مي شوند؟
-كدام يخ ها؟
همين يخ هاي توي كوچه ها. اين چند روز حسابي اذيت شديم.
-تقصير ما كه نيست، از خودشان سوال كنيد.

خبرنگار
ببخشيد مزاحم شدم، شما خبرنگار احتياج نداريد؟ من مي توانم به صورت تمام وقت در ايرانشهر فعاليت كنم.
-اتفاقا چرا! چند تا جاي خالي هم داريم. تشريف بياريد صحبت كنيم.
حقوق پيشنهادي من، 700 هزار تومان است.
-الو! الو...صداتون نمي ياد.

يك تماس مشكوك 
مي خواهيم به آقاي فرهنگي تبريك بگوييم.
-شما؟
ما از خوانندگان همشهري هستيم.
-پس از كجا متوجه شديد كه آقاي فرهنگي پدر شده اند؟
اِ اِ اِ، ايشان پدر شده اند؟
-پس شما براي چه تبريك گفتيد؟
مي خواستيم به خاطر قلم خوبشان به ايشان تبريك بگوييم.

الو، من مخترع ام
سلام. آقا يك نفر بفرستيد از من گزارش تهيه كند.
-مگه شما چه كاره ايد؟
من مخترع ام و دستگاه تازه اي اختراع كرده ام.
-چه دستگاهي قربان؟
من دستگاهي ساخته ام كه آب شور را تبديل به آب شيرين مي كند.
-آقا اين دستگاه كه قبلا اختراع شده.
كي گفته؟ من خودم آن را ثبت كردم. اين اختراع مال منه.
ما به ايشان گفتيم كه اين دستگاه قبلا ساخته شده، ولي ايشان با عصبانيت تلفن را روي ما قطع كردند.

هوا
احتمالا
يك روز صاف بدون ابر را امروز پيش رويتان داريد و يك روز نيمه ابري را فردا. كارشناسان پيش بيني كرده اند كه امروز تهران پديده خاصي را نخواهد داشت. دماي هوا هم بين 10 و 2 درجه سانتيگراد نوسان خواهد داشت. براي فردا هوايي صاف تا كمي ابري، گاهي تمام ابري، همراه با بارش باران پيش بيني مي  شود. البته كلمه احتمالا را هم به تمام نوشته هاي ما اضافه كنيد كه مبادا بعدا از ما خرده بگيريد.

ذهن زيبا
اگر دين نداريد و از روز جزا نمي هراسيد، لا اقل آزاده باشيد.
امام حسين(ع)

كار دسته جمعي موثر است، اما همين كار اگر با لبخند همراه باشد، سريع تر، بهتر و روان تر انجام مي شود.
پرمودبترا

يك الماس ترك خورده بهتر از يك سنگريزه سالم است.
كنفسيوس 

سخن، مثل زنبور عسل است؛ هم عسل دارد و هم نيش.
ضرب المثل سوئيسي 

خردمند، نه انسان را هدر مي دهد و نه سخن را.
كنفسيوس 

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
محيط زيست
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  محيط زيست  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |