تعداد خودروهاي تهران در 80 سال پيش
روياي شهري بدون اتومبيل
به واقع تهران در آن روزگار، نه ترافيك را مي شناخت و نه حتي تعداد خودروها به اندازه اي بود كه اين مشكل را به وجود آورد. اگرچه شهر پر بود از كالسكه ها و درشكه و ...
ماني راد
تهران در روزگاران گذشته آنقدر كوچك بود كه راحت مي شد آدم ها و خانه هايش را شمرد. در روزگاري كه قاجاريه به پايان رسيده بود و حكومت پهلوي شكل گرفت، جمعيت تهران كمتر از 500 هزار نفر بود. حدود آنهم چندان عجيب نبود. شهري كوچك با خيابان هاي معدود و خانه هاي مشخص. هنوز نشاني از هيولايي كه مي شناسيم نبود. تهران تازه پا به جهان جديد گذاشته بود و ابزار و وسايل زندگي جديد در آن ديده مي شد. نه بزرگراه هاي عريض و طويل مثل حالا در قسمت هاي مختلف قرار داشت و نه حتي ساختمان هاي بزرگ و سر به فلك كشيده. تهران شهري كوچك بود. دليل اين جمعيت هم به خاطر پايتختي اش بود. ساعت ها مي گذشت تا عبور اتومبيلي آسايش و آرامش خيابان را به هم بزند و احيانا صداي بوقش در ساختمان هاي كوچك اطراف لاله زار و توپخانه بپيچد.
در همين تهران در سالهاي آغازين قرن، تعداد خودروها بسيار اندك بود. در سال 1302 تعداد كاميون ها 45 دستگاه بود كه ارزش هر كدام از آنها به 25164 تومان مي رسيد. تعداد اتومبيل هاي سواري 392 دستگاه و ارزش هر كدام 242180 بود. اين تعداد اتومبيل در تهران كه مجموع آنها به 437 دستگاه مي رسيد براي يك شهر 300 هزار نفري مي توانست اندك باشد. در آن روزگار كه خيابان هاي بزرگ در شهر وجود نداشت و عمدتا اين خودروها در مسيرهايي خاص حركت مي كردند، تعداد اندك خودرو هم قابل تامل بود.
در سال 1303 روند واردات اتومبيل كمي تندتر شد. بر اساس آمار تعداد كاميون هاي موجود در تهران به 103 رسيد كه قيمت هر كدام 73680 تومان بوده و تعداد اتومبيل هاي سواري به 529 دستگاه مي رسيد كه قيمت هر كدام از آنها هم بالغ بر 300050 تومان بود. اما درست يكسال بعد تعداد اتومبيل هايي كه در سطح شهر به حركت درآمدند بيشتر شد. در سال 1304 تعداد كاميون هاي موجود در سطح شهر تهران 492 دستگاه برآورد شد و قيمت هر كدام از آنها 488182 تومان بود و اتومبيل هاي سواري كه در سطح شهر به رفت و آمد مشغول بودند، در حدود 1111 دستگاه با قيمت 702875 تومان بود.
درست در اين زمان تعداد خودروهايي كه در كشورهاي اروپايي ساخته مي شد بسيار زيادتر بود. در فرانسه هر سال تعداد 177 هزار دستگاه اتومبيل توليد مي شد كه قيمت هر كدام از آنها 1622 دلار بود. در كانادا 160 هزار خودرو توليد مي شد و قيمت هر خودرو ساخته شده 469 دلار محسوب مي شد. در آمريكا 100 هزار خودرو توليد مي شد و قيمت هر كدام از آنها 757 دلار بود و بالاخره در ايتاليا كه ششمين توليد كننده اتومبيل در جهان محسوب مي شد، سالانه حدود 40 هزار خودرو توليد مي شد كه داراي ارزشي معادل 917 دلار بود.
اين در حالي بود كه در سال 1305 در تهران تعداد خودروهاي موجود كه از هر كدام از كشورهاي مزبور وارد شده بودند، بسيار اندك بود.
در سال 1305 تعداد كاميون ها 532 دستگاه بود، البته به غير از كاميون هايي كه در اختيار قشون مملكتي قرار داشت. تعداد اتومبيل هاي خارجيان اعم از اتومبيل هاي بزرگ يا كوچك به 108 دستگاه مي رسيد و اتومبيل هايي كه در اختيار سفارتخانه ها و ديپلمات ها و سياستمداران غربي قرار داشت در حدود 36 دستگاه بود.
تعداد موتورسيكلت هاي شخصي به 135 دستگاه و موتورسيكلت هاي كرايه اي هم به 43 دستگاه مي رسيد. حتي دوچرخه هاي شخصي كه در سطح شهر پراكنده و در اختيار مردم قرار گرفته بود، در حدود 615 دستگاه بود.
به واقع تهران در آن روزگار، نه ترافيك را مي شناخت و نه حتي تعداد خودروها به اندازه اي بود كه اين مشكل را به وجود آورد. اگرچه شهر پر بود از كالسكه ها و درشكه و ...، اما تعداد اندك اتومبيل آنقدر بود كه هيچ كس فكر نمي كرد روزي تهران، همان شهر كوچك و دوست داشتني كه تعداد كل اتومبيل هاي موجود در آن كمتر از 2 هزار دستگاه بود، به يك پاركينگ بزرگ تبديل و پر از خودروهاي كوچك و بزرگ و خوش قيافه شود. شايد اين شهر، با صداي اولين اتومبيلي كه صداي قهقهه مظفر الدين شاه در آن بانگ بلند فعاليت موتورهايش را گم كرده بود، اصلا نمي توانست به روزي مانند امروز بينديشد. بي ترديد، آن شهر كوچك با آن خيابان هاي تنگ و تاريك كه گاه حتي براي عبور يك موتورسيكلت هم جا نداشت، هيچ شباهتي به اين شهر درندشت و بزرگ با هزاران خيابان و ده ها بزرگراه و ... ندارد. نه... اين تهران با طهران روزگار گذشته بسيار فرق دارد.
|