شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۵۲
شكوفه گل يخ در بهار
سيمرغ ها كه پرواز كنند، 5 هفته زمان باقي مي ماند تا اولين اميد فروش فيلم هاي سينماي ايران در ذهن نقش ببندد. نوروز براي اهالي سينما راند اول اكران پرهيجاني است كه هنوز اسم شركت كنندگانش داخل انباري است!
030693.jpg
مسعود مير
خيلي از قديمي ها، هنوز نوروز را با اكران هاي ويژه، از جمله نمايش فيلم هاي نورمن ويزدم به ياد مي آورند. اتفاق نوستالژيكي كه ديگر عمرش را داده به شما!
سيمرغ ها كه پرواز كنند، 5 هفته زمان باقي مي ماند تا اولين اميد فروش فيلم هاي سينماي ايران در ذهن نقش ببندد. نوروز براي اهالي سينما راند اول اكران پرهيجاني است كه هنوز اسم شركت كنندگانش داخل انباري است! در حالي كه خلاء بعد از پايان جشنواره فيلم فجر تا قبل از آغاز اكران نوروزي معمولا با حواشي سال نو و گرفتاري هاي خاص خودش پر مي شود و روزها، روزهاي بي رونقي سينماست و گيشه هاي خلوت و آپارات هايي كم سو. تهيه كنندگان چشم به سال جديد دارند، براي فراموشي خاطره. فيلم هايي كه اين روزها روي ماه پرده نقره اي را مي بوسند، البته نمي توانند به استقبال عمومي اميدوار باشند.
سرانجام فيلم   صبحانه براي 2 نفر كه تعداد كم تماشاگران و سقوط وحشتناكش قابل پيش بيني بود، اندك اميدي كه تهيه كننده روي علاقه بيننده داشت را نيز تبديل به ياس كرد، اما اين اتفاق مهمي نيست، چرا كه نوبت گمانه زني براي شناخته شدن فيلم هاي اكران شده در نوروز است و اميدهاي سال جديد كه هر سال همين موقع گل مي اندازند. شايد هنگامي كه شما اين سطور را مي خوانيد تغيير و تحولات مهمي در اكران نوروزي به وجود آمده باشد، اما فعلا به جز يك فيلم و يك گروه سينمايي چيز ديگري در اكران نوروز رنگ ثبات را نديده است.
از مدت ها پيش خبر اكران فيلم دوم آرش معيريان نقل محافل بود. شارلاتان با بازي جواد رضويان بعد از فيلم تماشاگرپسند اولش كما قصد ركورد زني مجدد داشت، اما تاكنون كه اين فيلم مجوز اكران را مهر نشده ديده است.
مجردهاي اصغر هاشمي هم يكي ديگر از فيلم هايي است كه اكرانش در پرده اي از ابهام قرار دارد. اگر شاخه گلي براي عروس را هم كه قدرت الله صلح ميرزايي ساخته به اين ليست اضافه كنيم فيلم هاي نه چندان مطرحي را كه در عيد اكران مي شوند خوشبختانه يا متاسفانه خواهيم شناخت. كيومرث پوراحمد اما در اين روزهاي بي خبري، روزهاي آرام و جالبي را مي گذراند. گل يخ بالاخره ساخته شد و در جشنواره هم به نمايش در آمد. او و تهيه كننده اش قرار داد اكران با گروه سينمايي آفريقا را در جيب دارند و عيد ما را گلزاري! خواهند كرد.
يكي ديگر از فيلم هايي كه صحبت اكرانش در ايام نوروز به گوش مي رسد فيلم برگزيده جشنواره امسال است؛ خيلي دور، خيلي نزديك رضا مير كريمي كه اگر بيايد ممكن است به مدد سيمرغ ها به فروش خوبي برسد. البته اطمينان در سينما و گيشه محكوم است، ولي تضمين فروش فيلم هاي برگزيده جشنواره در اين يكي دو سال، اين اميد را به وجود مي آورد كه مير كريمي سال خوبش را ادامه دهد. هنوز نمي توان با اطمينان در مورد برنامه هاي آينده سينماي ايران صحبت كرد، اما ديدن فيلم هاي جذاب در ايام تعطيل نوروز آرزوي هر عشق فيلمي است. قبول نداريد؟

ماهي لعابي تنوري در جهان نما
030690.jpg
سرزمين من آفتابش رنگي ديگر دارد. روزهايش زيباست و نوروزش زيباتر. نوروز ميعاد آشتي خلقت و طبيعت و عهد سبز حيات است. در اين ايام نشانه  هاي نوروز رونق فراواني دارند. سفره هاي هفت سين  كم كم مهرباني را تزريق مي كنند و هر كدام از سين ها كه به اين بهانه دور هم جمع شده اند،  حكايتي را در كوله بارشان حمل مي كنند. اما رنگين ترين پيام آور روزهاي نو نوروز كه دردانه سفره است و سين الفبا را با خود يدك نمي كشد، ماهي است؛ ماهي قرمز تنگ بلورين كه خاطره كودكي است. در اين روزها اما، ماهي شده بهانه به نمايش درآمدن آثار هنرمنداني كه نقش ماهي را در آثارشان جدي گرفته اند.
شيشه، موزائيك، ميناكاري، زيورآلات، مس كاري، چيني و البته سفال بهانه هاي 25هنرمندي است كه در آثارشان سنت نوروز با رنگ ها و شكل هاي گوناگون ثبت شده است.
در اين ميان سفالگران تلاش مضاعفي انجام داده اند. خاك زنوز تبريز، سفال را به اوج زيبايي مي برد و اگر كه دستان هنرمند آن را شكل دهد و بعد هم ماهرترين استاد لعابكاري آن را به رنگ و لعاب ميهمان كند، اشياي سفالي كه استاد قابچي آنها را لعاب دهد و بعد هم در كوره هايي با حرارت 1200 درجه سانتيگراد پخته شوند، از تبريز تا گالري جهان نماي كاخ نياوران راه را فراوان درك كرده اند در ميان سختي حمل و...
مس كاري ها و آويزهاي سقفي و شمعدان ها هم با نقش ماهي جلوه خاصي يافته اند و هر خالق اثري را شايسته تقدير مي كند.
در اين نمايشگاه هم مانند نمايشگاه هاي اينچنيني اشياي هنري با قيمت هاي بالا به فروش مي رسند، اما تنوع آثار اين شرايط را ايجاد كرده كه با قيمت هاي نه چندان بالا بتوان يادگاري از اين نمايشگاه را كه ماهي عنصر ثابت آثارش است به خانه برد.
تا 26 اسفند از ساعت۱۰ صبح تا۷ بعدازظهر، جهان نماي نياوران ماهي باران است.

ستون شما
اسكار
گزارش هاي شما براي اسكار خيلي جالب بود. اگر مي شود باز هم از اين كارها بكنيد...
چشم، باز هم از اين كار  ها خواهيم كرد!
مصاحبه با قلعه نويي 
اگر مي شود با آقاي قلعه نويي مصاحبه كنيد.
به اين آقا گفتيم كه بچه هاي سرويس ورزشي همشهري احتمالا چنين كاري كرده اند چون آقاي قلعه نويي چند روز پيش در همشهري رويت شد يا قصد انجام چنين كاري را دارند، اما ايشان گفتند...
شما اين كار را بكنيد.
چرا؟
آخر مي  خواهيم بفهميم گذشته ايشان چطور بوده.
چشم!
سيگار
فكر كنم ممنوعيت فروش سيگار به افراد زير 18 سال عملي نشود، كي مي خواهد جلوي فروشندگان را بگيرد؟
به هر حال اگر قانونش تصويب شود، آن وقت فروش سيگار به افراد زير 18 سال جرم مي شود...
خدا كند اينطوري شود. من اينقدر ناراحت مي شوم وقتي يك پسربچه مي آيد براي پدرش سيگار مي خرد... . من كه اين كار را نمي كنم.
ببخشيد، شغل شما؟
من سوپرماركت دارم!
فروتن 
آقايي تماس گرفته بودند و مي خواستند بچه هاي ايرانشهر را هرجور كه شده از نزديك ببينند... ايشان مي گفتند كه ضميمه نشريه مورد علاقه ايشان است و از اين حرف ها...
از آنجا كه ما آدم هاي فروتني هستيم اين تعريف ها را به خودمان نگرفتيم و حتي مي خواستيم قرار ملاقات هم ندهيم، ولي خب ديگر...
رفع حلاوت!
خانمي هم تماس گرفته بودند و مي گفتند بعضي از گزارش هاي ايرانشهر مستند نيست و خواستار اين بودند كه بيشتر دقت كنيم. به ايشان هم گفتيم چشم!
حلاوت تلفن قبلي از بين رفت!

هوا
بهانه مهرباني 
روزهاي اول هفته اگر كه بدبياري همراهش شود بنا به عقيده خيلي از ما ايراني ها تا به آخرش بد مي گذرد. اگر هم كه خوب باشد بهانه اي دستمان مي دهد تا روزهاي هفته را با خوشي طي كنيم. يكي از بهانه هايي كه خوب و بد هفته را در ذهن شكل مي دهد، هوا است. وقتي هواي سرد شب 5درجه بالاي صفر است و هواي گرم روز۱۲ درجه سانتيگراد شود يعني بهانه اي براي خوب بودن به دست آمده است. با خيال راحت و با لباس نه چندان سنگين بيرون برويد، خريد كنيد، قدم بزنيد و خلاصه روز را سپري كنيد. اگر هم كه ابرهاي تكه تكه بالاي سرتان شما را عذاب مي دهد، به مهربانيشان اطمينان كنيد. شما را خيس نخواهند كرد.

جعبه
نبرد رم و يووه 
مجموعه عمرخيام را مي توانيد ساعت 40:۱۳ از شبكه سوم تماشا كنيد. گروشگو ساعت 10:۱۵ از شبكه اول سيما پخش مي شود. از ليگ برتر انگلستان امروز 7 بازي برگزار مي شود. انتخاب شبكه سوم براي پخش يكي از 2مسابقه آرسنال پورث موث يا منچستريونايتد و كريستال پالاس خواهد بود كه ساعت 18:30 انجام خواهد شد.
ساعت 19 مي توانيد مجموعه فرانك ريوا را تماشا كنيد با بازي آلن دلون، سريال جالبي است كه از شبكه تهران پخش مي شود. عشق گمشده را بعد از پايان مسابقه فوتبال خواهيد ديد كه احتمالا ساعت۲۰:30 خواهد بود. ارثيه فاميلي را مي توانيد از شبكه دوم تماشا كنيد. اين سريال همانند ساير سريال هاي اين شبكه ساعت 21 پخش خواهد شد.
آهوي ماه نهم عنوان سريال شنبه شب هاي شبكه اول است كه ساعت 22:10 پخش مي شود. ساعت 23 يكي از حساس ترين مسابقات فوتبال ليگ ايتاليا انجام خواهد شد. امشب در شهر رم و در استاديوم المپيك اين شهر رمي ها با يووه مصاف خواهند كرد. احتمالا ديدار جذابي خواهد بود. اگر اهل فوتبال نيستيد مي توانيد سريال بازخواني يك پرونده را ساعت 23 از شبكه تهران ببينيد. احتمالا بعد از بازي زنده سري آ ديدار رئال و والنسيا يا اوساسونا با بارسا را خواهيد ديد كه حول و حوش ساعت يك بامداد پخش مي شود.

فرهنگ
درختكاري
خانه فرهنگ اميركبير به مناسبت روز درختكاري اقدام به برگزاري برنامه كاشت نهال كرده است. اين برنامه با همكاري فضاي سبز شهرداري منطقه۲۲ و با حضور يكصد نفر از خردسالان اين مجموعه در تاريخ 19 اسفندماه، ساعت۹ الي۱۹ در پارك چيتگر با كاشت يكصدنهال برگزار مي شود.
همچنين خانه فرهنگ ابوذر، با هدف گراميداشت هفته احسان و نيكوكاري و ترويج فرهنگ نوع دوستي و كمك رساني به محرومان جامعه در ميان كودكان و خردسالان با در اختيار گذاردن قلك هاي اهدايي كميته امداد حضرت امام خميني (ره) منطقه،۱۴ در نظر دارد كمك ها و هداياي نقدي جمع آوري شده را به چادرهاي جمع آوري كمك هاي مردمي اهدا كند.
به گزارش روابط عمومي منطقه شرق،  اين مراسم از تاريخ 13/12/83 لغايت 19/12/83 توسط نوآموزان و خردسالان به تعداد 150 نفر برگزار مي شود.
علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند، با شماره تلفن هاي 3144078ـ۳۸۰۲۵۲۹تماس يا به نشاني بزرگراه شهيد محلاتي، تقاطع بلوار ابوذر مراجعه كنند.

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |