پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۵۷
دخل و خرج
Front Page

خانه تكاني شب عيد
تعرفه اي نيست، دلبخواهي پول مي گيرند!
031014.jpg
اكثر شركت هاي خدماتي كه نظافت منازل و ادارات را برعهده مي گيرند بدون داشتن نرخ ثابتي از طرف يك انجمن صنفي يا يك اتحاديه، هزينه هايي را باتوجه به نياز خود ارزيابي و اعلا م مي كنند
صنم بياناتي۸- ساعت كار مفيد 3هزار و 500 تومان ، كمي آنطرف تر روي صفحات كاغذ آگهي ديگري 8 ساعت كار مفيد را 5 هزار تومان نرخ گذاري كرده است، در جاي ديگري آمده راه پله از 2 تا 4 طبقه 4هزار تومان. چيزي به شروع سال جديد نمانده و ما مثل هر سال با تكرار مراسم سنتي عيد نوروز به استقبال سال جديد مي رويم. خانه تكاني يكي از سنت هاي نوروزي ما ايراني هاست. اكثر ما سعي مي كنيم براي بهتر شدن نظافت منازل خود افرادي خبره را در اين زمينه به كار گيريم. نزديك به عيد، بازار كار مراكز خدماتي منازل و كارگرهاي آزاد، بسيار داغ است. شايد خيلي از شما به اين افراد دسترسي نداشته باشيد و آگهي روزنامه ها را براي پيدا كردن آنها جست و جو كنيد. امنيت، اطمينان، نوع كار و هزينه به طور قطع معيار شما براي انتخاب است.
اكثر شركت هاي خدماتي كه نظافت منازل و ادارات را برعهده مي گيرند بدون داشتن نرخ ثابتي از طرف يك انجمن صنفي يا يك اتحاديه، هزينه هايي را باتوجه به نياز خود ارزيابي و اعلا م مي كنند، البته به طور حتم در اين زمينه مقصر نيستند. شايد نبود، تعرفه مشخص در اين خصوص، نوسان قيمت ها در اين زمينه را در پي داشته است. در ضمن چندان هم به قيمت آگهي ها در اين خصوص اعتماد نكنيد. وقتي خوشحال از اينكه مي توانيد كارگري داشته باشيد كه در قبال 8 ساعت كار مفيد۳ هزار و 500 تومان دستمزد بگيرد، با موسسه فوق تماس مي گيريد. مي گويند: اين موضوع به كارهاي قراردادي ها با شركت ها و ادارههاباز مي گردد. ما تعداد مشخصي كارگر در اختيار آنها قرار مي  دهيم كه مثلا  طي يكسال براي آنها كار كنند. اين مبلغ دستمزد به اين نوع قراردادها مربوط مي شود. قيمت  ما براي نظافت منزل شما چيز ديگري است كه در اسفندماه نيز افزايش پيدا كرده است.
نرخ كارگر براي نظافت از طرف يكي از اين شركت ها در طول سال براي كارگر آقا۷ هزار تومان و براي كارگر خانم۸ هزارتومان ذكر مي شود.
اين مبلغ در مقابل 8 ساعت كار مفيد گرفته مي شود. همين موسسه نرخ كارگر آقا را براي۸ ساعت كار در اسفندماه 8 هزارتومان و براي كارگر خانم۱۰هزارتومان افزايش مي دهد. البته اين مساله تنها به يك موسسه مربوط نمي شود بلكه به اكثريت اينگونه موسسات تعميم داده مي شود. اما همانطور كه در پيش ذكر شد قيمت ها در بين اين مراكز متفاوت است، به عنوان مثال نرخ كارگر خانم در مقابل 8 ساعت كار در موسسه ديگري 12هزار تومان است. همينطور نرخ كارگر آقا در همين ساعت كار در يك موسسه ديگر 6 هزار تومان عنوان مي شود.
اكثر موسسات و شركت هايي از اين قبيل قيمت خدمات نظافتي را ساعتي محاسبه مي كنند و شايد تنها وجه مشترك بين آنها 8 ساعت كار مفيد ا ست. در ضمن اگر كار شما از 8 ساعت بيشتر طول بكشد باز هم بنا به سليقه مبلغي براي هر ساعت اضافه در نظر گرفته شده كه از شما دريافت مي كنند، اين مبلغ از يكهزار تا 2هزار تومان متغير است.
در مبلغ هاي ذكر شده نرخ كارگرهاي خانم از آقايان بيشتر عنوان شده است. دليل اين ماجرا را از همين موسسات خدماتي جست وجو كرديم. همه به اتفاق بر اين عقيده بودند كه تعداد كارگرهاي خانم نسبت به آقايان به مراتب كمتر است و چون اكثر خانم ها راغب هستند كه كارگر خانم برايشان كار كند، ناخودآگاه قيمت خدمات كارگري خانم ها بالا  مي رود. درصدي هم كه اين موسسات از حق الزحمه كارگرها بر مي دارند مطابق بقيه موارد ديگر سليقه اي است. بعضي موسسات 50 درصد، بعضي ديگر 20درصد و تعدادي هم حقوق ماهيانه را براي اين افراد در نظر گرفته اند.
مطالبي كه عنوان شد همه مربوط به موسسات خدماتي منازل بود. در بسياري اوقات خيلي از شما كارگر آزاد را از انواع ديگر تشخيص مي دهيد و ترجيح مي دهيد از كسي استفاده كنيد كه به قولي معتمد شماست و سالهاست با او كار مي كنيد. كارگرهاي آزاد هم بنا به نرخي كه خودشان تعيين مي كنند از شما دستمزد مي گيرند. اين دستمزد هم در ميان افراد مختلف متغير است. اينجا هم مثل موسسات تعرفه اي وجود ندارد كه از آن پيروي شود!
محمدتقي يحيي زاده يكي از همين كارگرهاي آزاد است. اكثر كساني كه او نظافت منزلشان را بر عهده گرفته از او راضي هستند.
مي گويد: كار تهران حساب و كتاب ندارد. من معمولا  از 10 هزار تومان به بالا  مي گيرم بسته به اينكه چه كارهايي انجام دهم. اگر كار نظافت در و ديوار را هم در پي داشته باشد قيمت بالا تر مي رود. اگر هم فرش شستن بخواهند باز هم قيمتش فرق مي كند.
او 9 سال است كه در اين كار خبره شده. از او مي پرسيم چرا در يكي از اين موسسات خدماتي عضو نمي شود تا از طرف آنها براي كار فرستاده شود؟ مي       گويد: موسسه ها حقوق نمي       دهند. حقوقشان خيلي كم است، ما هم از شهرستان آمده ايم. اجاره خانه داريم. آزاد كار مي  كنم به صرفه تر است. در ضمن كسي كه از طرف موسسه مي   آيد آن طور كه ما زحمت مي  كشيم و عرق مي  ريزيم كار نمي   كند.
او در دسته آنهايي قرار مي گيرد كه توانسته اند اعتماد خانواده هايي را جلب كنند و سالها براي آنها كار كنند. براي بسياري از اين خانواده ها دستمزد مهم نيست، نوع كارشان و اطميناني كه به آنها دارند اهميت دارد.
به هر صورت آنچه كه مسلم است هيچ نرخ رسمي و ثابتي در اين خصوص وجود ندارد كه موسسات و كارگرهاي آزاد از آن پيروي كنند.
در رابطه با شما هم انتخاب با خودتان است كه براي نظافت منزل خود چه شيوه اي را پيش گيريد! راستي اگر براي نظافت منزل خود هنوز كسي را پيدا نكرده ايد عجله كنيد چون در غير اين صورت با كمبود كارگر مواجه شده و ناچاريد خودتان دست به كار شويد!

حد فاصل ميدان فردوسي تا چهارراه استانبول
خريد اسكناس تا نخورده براي عيدي
030990.jpg
عكس : گلناز بهشتي
مهراد قوام - از خوشترين لحظه هاي دوران كودكي، عيدي سرسال نو است. اسكناس تا نخورده لا ي كتاب كه با ديدنش در چشم هر كودكي برق مي زند! اسكناس هاي رنگارنگ، قرمز،  آبي، سبز، با بوي تازه چاپ. وقتي در دست مي گيري، صاف و قرص مي ايستد. انگار همين الا ن ازتنور بانك مركزي بيرون آورده شده است.
كاغذي كه اين روزها،   كاسه چشم برخي ها را پر مي كند و معياري مي شود براي سنجش و ارزيابي خود و ديگران، اما بهايي دارد. بهاي اين كاغذها به اندازه خودشان است. از آنها به عنوان ابزار و معيار خريد و فروش استفاده مي كنند.
شب عيد است و بازار اسكناس داغ. هر كس براي عيدي دادن، پول را انتخاب مي كند، آن را تر و تازه،  هديه مي دهد. برخي چه عيدي پول بدهند يا ندهند براي تبرك، پول را از همين روزها تهيه كرده و لا ي قرآن مي گذارند. سرسال تحويل كاغذهاي رنگي بين كاغذهاي خوش نوشته قرآن جا خوش كرده اند. يك عدد از آنها را در كيف مي گذارند تا خير و بركت نصيبشان شود و كيفشان همواره پراسكناس باشد. اين اسكناس ها بازار خود را دارند. گرچه بانك مركزي اعلا م كرده، اسكناس به قدر كافي موجود است ولي بازار سياه پول جريان دارد و از قضا بد هم نمي فروشند.
۵۰۰ ريالي كه اخيرا در هيبت سكه نيز به جرگه پول هاي رايج پيوسته، هر بسته اش به قيمت 6هزار و 500 تا 8 هزار تومان فروخته مي شود. هر بسته اسكناس 100 ريالي هم تا مرز 5 هزارتومان به فروش مي رسد.
ميدان فردوسي
اين ارقام شكل يك نامعادله را در ذهن تداعي كرد. هرچه ارزش ريالي اسكناس ها پايين مي آيد، قيمتشان گرانتر است. تناقضي عجيب از دنياي پول،  شايد دليلش كلكسيوني بودن اين اسكناس ها باشد. تمام اين حرف و حديثهارا شنيديم و تحريريه را به سمت خيابان فردوسي، حد فاصل ميدان تا چهارراه استانبول ترك كرديم.
پيرمرد 70-60 ساله اي با سبيل برجسته و انبوه و صورت تازه اصلا ح كرده، جلوي مغازه اي نشسته است. دور ميدان فردوسي و آژانس هواپيمايي تعطيل با كركره پايين كشيده را مكان خوبي براي گستراندن بساطش يافته است.
پيرمرد به نسبت فربه، روي صندلي تاشوي ماهيگيري نشسته و درل اسكناس ها را روي جعبه چوبي جلوي پايش گذاشته است، اسكناس هاي 10توماني را بسته اي 4هزارتومان مي فروشد و 2 هزار توماني ها را 2هزار و دويست تومان. چيدمان نرخ دست خودشان است: معمولا  سعي مي كنيم نرخي بگوييم كه مشتري جلب خريدن بشود. همين راسته را پايين برويد و قيمت كنيد اگر ارزان تر پيدا كرديد، نوش جانتان، بخريد.
پيرمرد با اطمينان از دريچه چشم هاي روشنش كه بين گونه  هاي گوشتالو جا خوش كرده، نگاهم مي كند و به گفته خودش اطمينان دارد، ما هم حرف او را به گوش سپرده و سراغ بقيه مي رويم.
۲۰ متري جلوتر مي رويم. پيرمردي ديگر با موي نقره فام و سبيل انبوه سفيد و گونه هاي برجسته و درشت، سرتا پايم را ورانداز مي كند. خيلي تند قيمت درل هاي چيده اسكناس را مي گويد. وقتي مي بيند قصد يادداشت دارم، ضمن نوشتن مرا ياد ديكته گفتن هاي دوران كودكي مي اندازد. با طمانينه و حوصله مي گويد: بسته هاي 10 توماني را 3 هزار و 500 تومان مي فروشيم. 20 توماني را هزار تومان بيشتر، 50 توماني را 6هزار و 500 تومان و 100 توماني هاي خوش تراش 11 هزار و 500 تومان، 200 توماني، يكهزار و 500 تومان از خودش گرانتر است. بسته هاي هزارتوماني را نيز به 101 هزار تومان مي فروشيم.
اسكناس هاي شماره دار
راسته خيابان فردوسي را پايين مي آيم. نرسيده به تقاطع خيابان نوفل لوشاتو، مردي ميانسال با سبيل هاي پهن و استخوان هاي درشت، شكم جلو افتاده اش را زير كاپشن چرم مشكي پوشانده و كنار موتورسيكلت هوندا ايستاده است. كيف سامسونتش را باز كرده و اسكناس ها را رنگ به رنگ لا ي پلا ستيك كنار هم چيده است. شوخ طبع است و مي گويد: به خاطر آلودگي هوا پلا ستيك پيچشان كرده ام. نرخ اسكناس هاي او با پيرمرد قبلي چندان تفاوتي نداشت، ولي بسته هاي 50 توماني را 8 هزار تومان مي فروخت. وقتي اين را گفت خبري كه در تحريريه روزنامه شنيده بودم در گوشم زنگ زد.
۲مرد ميانسال ديگر وارد صحنه مي شوند. حالا  آنها نيز كنار موتورسيكلت و فروشنده اسكناس ايستاده اند. يك بسته 20 توماني از پلا ستيك در مي آورند و مانند دستگاه پول شمار بانك، ورق مي زنند كه مبادا لا ي پول ها، كاغذ كهنه اي پيدا شود. فروشنده گردنش را بالا  مي كشد و مي گويد: اينا بي شمارس، نيگاش كن و وقتي اطمينان را در چشم خريداران مي بيند، مي پرسد: چقدر مي خواي؟ يك بسته 20 توماني و يك بسته 10 توماني مي  فروشد. دوباره نزديك مي  شوم: روزي 10-15 هزار تومان كاسبم تكه اي مقوا توي در كيفش كه باز است، نصب كرده و رويش با ماژيك نوشته شده: تعويض اسكناس نو با كهنه و توضيح مي دهد: پول هاي رايج سالهاي پيش، الا ن ارزش كلكسيوني پيدا كرده است. اسكناس هاي كهنه قديمي را با اين بسته ها نيز معاوضه مي كنيم. عرف خاصي هم نداريم. بايد يك جوري با مشتري كنار بياييم كه نه سيخ بسوزد و نه كباب. بالا خره ما فروشنده ايم و مي خواهيم يك لقمه نان حلال پيدا كنيم.
نبش منوچهري
راسته خيابان را پايين تر مي آيم تا سر خيابان منوچهري كه تيم اسكناس فروش به چشم مي خورد. چندنفر از گروه هاي سني جوان، ميانسال و سالخورده دور هم جمع شده اند. انگار اينجا پاتوقشان است. بساط هايشان از هم فاصله دارد، ولي به كمك هم مي آيند و حرف يكديگر را تصديق مي كنند. هر مشتري كه به محوطه شان نزديك مي شود تا چيزي بپرسد، در محاصره آنها گرفتار شده و آخر كار، خندان و خريد كرده از هم جدا مي شوند. هر كدام از آنها جداگانه بهار، عيد و اسكناس عيدي را در گوش رهگذران پچ پچ مي كند. نرخ همه شان هم يكي است. 10 توماني را بسته اي 4 هزار تومان مي فروشند و 100 توماني را 11 هزار تومان. يك برگه 10 توماني سالم و تا نخورده مربوط به دوره پهلوي، يكهزار و 500 تومان فروخته مي شود.
چهارراه استانبول آخرين پاتوق دلا لا ن كاغذهاي رنگي ارزشمند است، هر 2-3 نفر با هم كار مي كنند. كيف هاي سامسونت را روي موتور سيكلت باز گذاشته و يكي كيف را مي پايد و ديگري بازارگرمي مي كند: اسكناس عيدي يادت نره. پول لا ي قرآن بخر، بركت كيف و جيب يادت نره. قيمت در اينجا با كاهش روبه رو شده. درل هاي 10 توماني 3 هزار تومان قيمت دارد و 2 هزار توماني، 202 هزار تومان. اين فروشنده هاي جوان با تلا ش زيادي سعي در جلب مشتري دارند تا حدي نيز موفق مي شوند. پس از فروش يك بسته اسكناس به خريداران كه معمولا  مادربزرگ ها و پدربزرگ ها هستند، خندان و شاد مي گويند: عيد شما هم مبارك باشه.

درددل
حقوق ليسانسيه
يك فرهنگي هستم، ليسانس و 18 سال سابقه كار دارم ولي حقوقم با كسي كه سابقه ندارد يكي است و فقط 3هزارتومان بيشتر از سرايدار مدرسه مي گيرم. عاجزانه از مجلس هفتم تقاضا دارم شعارهايي كه دادند عمل كنند و حداقل قانون نظام پرداخت هماهنگ را به مرحله اجرا بگذارند.
دبير يكي از مدارس

سفارت انگليس
در خيابان فردوسي، سفارت انگلستان پياده رو روبه روي سفارت را بسته است و مانع از عبورعابران مي شود! چرا؟!
مهرآبادي

گاز آباداني ها
مسوولا ن فكري به حال مردم خرمشهر و آبادان كنند، در دوران جنگ صدمات و لطمه هاي زيادي خوردند، زير پايشان پر از نفت و گاز است ولي هنوز گاز ندارند و جزو فقيرترين مناطق هستند.
رجبي

تلفن ثابت
براي دريافت خط تلفن ثابت در تاريخ 83/6/1 در مركز شهيد توكلي واقع در تهرانسر ثبت نام كردم، قرار بود در مدت كوتاهي تحويل دهند ولي تاكنون خبري نشده، هر دفعه كه مراجعه مي  كنيم مي گويند هنوز معلوم نيست.
رضا بهمني

ايران خودرو به تعهدات خود عمل كند
اخيرا از سوي اداره محل كارمان براي خريد خودروي ليزينگ(قسطي) به ايران خودرو معرفي شده ايم، اما زماني كه براي تحويل خودرو مراجعه كرديم مسوولا ن عنوان داشتند ايران خودرو بنا به دلا يلي از تحويل خودرو به افرادي كه از طريق سازمان ها يا ارگان ها ثبت نام كرده اند ممانعت مي ورزد.
ما حدود 20 روز است مبلغ 35000000 ريال جهت تحويل خودروي آر.دي به حساب ايران خودرو واريز كرده ايم.
ضروري است مسوولا ن در تحويل خودروي ما اقدام لا زم را انجام دهند، چرا كه ما كارمند هستيم و پول پرداختي را قرض گرفته ايم كه فشار مضاعفي را بر ما وارد مي آورد.
يك كارمند

پروژه ديواركشي
محله مسكوني واقع در انتهاي خيابان طالقاني منشعب از بزرگراه شهيد اشرفي اصفهاني (پونك) به علت نيمه تمام ماندن پروژه ديواركشي، وضعيت نامطلوب و نامناسبي پيدا كرده و موجبات نگراني و نارضايتي اهالي محل را فراهم كرده است. ضمن تشكر از زحمات و توجهاتشهرداري منطقه 2 در انجام امور عمراني در منطقه به نيابت از اهالي محله مذكور كه اكثرا از قضات و افسران زحمتكش هستند، تقاضا دارم كه نسبت به تكميل پروژه فوق الذكر دستورات شايسته صادر فرماييد. ان شاءالله موجب رضايت خداوند متعال خواهد بود.
منوچهر كوزه گران، قاضي دادگستري تهران، ساكن خيابان طالقاني _ كوچه پانزدهم

تراول دزدي
شب عيد تراول چك حكم پول را دارد و خيلي از آن استفاده مي شود. ما از مردم در مقابل خريدي كه مي كنند تراول دريافت مي كنيم. بعد از آن وقتي تراول را به بانك مي بريم براي دريافت پول نقد بانك به ما مي گويد اين تراول دزدي است. اينطور ما به مشكل بر مي خوريم و اكثر شب عيدها اين مشكلا ت را داريم.
از مغازه داران ميدان هفت تير

برگه عوضي
6اسفند براي انتقال سند ماشين مراجعه كرديم، 36 هزارتومان خلا في داشتيم. خلا في را پرداخت كرديم، اما يكي از موارد تخلف ما مربوط به محور خاش_ زاهدان بود. كيلومتر خودروي من اصلا  به آن منطقه نمي رسد.

خراب كردن ديوار بن بست
خيابان زارعي در باغ آزادي بن بست است و چند سال است كه مي خواهند ديوار انتهاي كوچه را خراب كنند، اما عقب مي اندازند. از شهرداري مي خواهيم هرچه زودتر اين كار را انجام  دهد. ما هم طوماري را امضا كرده ايم.
نعيمي

انتقال غير قانوني؟
تعدادي از ما كارمندان ايران خودرو را به صورت غيرقانوني به ايران خودرو ديزل منتقل كرده اند. قوانين رسمي كار هم در رابطه با ما اجرا نمي شود. من 9 سال است در اين شركت ها سابقه كار دارم، ولي هنوز كارمند رسمي نشده ام. وزير كار و مديران ايران خودرو بايد فكري براي ما بكنند.
يك كارمند

ارتفاع پله ها زياد است
پله هاي عابر هوايي تهران خيلي ارتفاع دارند. در بندر امام خميني ارتفاع پله ها كم است و پيرزن و پيرمرد به راحتي مي توانند از آنها استفاده كنند. اگر امكانش است مسوولا ن اقدامي  كنند تا پله هاي هوايي با ارتفاع كم پله ها ساخته شود.
يك مسافر

كوتاه
031008.jpg
موز ارزان مي شود
سود بازرگاني واردات موز كاهش پيدا كرده كه تاثير آن روي بازار موز مشخص خواهد شد. وزير بازرگاني مي گويد: با كاهش سود بازرگاني واردات موز، از امروز شاهد كاهش قابل توجه موز خواهيم بود.
به گفته شريعتمداري براي كاهش قيمت نارنگي و پرتقال هم تصميماتي گرفته شده كه به زودي اعلا م مي شود.
دولت، عامل گراني ميوه
رئيس اتحاديه صادركنندگان ميوه و تره بار مي گويد كه هيچ كس جز دولت عامل گراني  ميوه نيست.
درويش مي گويد: از باغدار حمايت نمي شود و دولت هزينه چيدن بار از درخت را جوابگو نيست.
نايب رئيس اين اتحاديه هم مي گويد: كيفيت ميوه نسبت به 6 ماهه اول سال بهتر شده، اما دلا لا ن باعث افزايش قيمت ميوه شده اند.
ميزان توليد مركبات از كشور حدود 400 ميليون تن در سال است و به هيچ وجه كمبود توليد مركبات وجود ندارد.
همچنين توليد ميوه ايران 4 برابر نياز كشور است.
031077.jpg
دليل گراني پسته
پسته احمد آقايي در اسفند پارسال 2600 تومان قيمت داشت، فروردين امسال به 3 هزار تومان رسيد و در خرداد و شهريور به ترتيب با قيمت هاي 4 هزار و 4 هزار و 500 تومان عرضه شد، اما قيمت انواع پسته اين روزها باز هم افزايش يافته.
رئيس اتحاديه آجيل و خشكبار تهران مي گويد: حجم توليدات پسته در كشور 250 هزار تن در سال است و نياز مصرف داخلي كمتر از 60 هزار تن، اما به علت اينكه چهار پنجم پسته توليدي صادر مي شود و سرمازدگي و بارش برف نيز ضررهايي به باغات رسانده، قيمت آن افزايش يافته است.
باغداران با ارزيابي از ميزان باردهي درخت، قيمت ها را به دلخواه افزايش مي دهند و دولت قدرت كنترل آن را ندارد.
۹ كالا  برگ تا آخر سال
كالا  برگ روغن تعادلي و يارانه به وزن 900 گرم با قيمت 1536 ريال، قند و شكر دوبله روستايي با وزن 2400 گرم و با قيمت نفري 2588 ريال و قند و شكر تعادلي عشايري با وزن 3600 گرم و با قيمت نفري 8244 ريال.
اين كالا  برگ ها تا پايان امسال اعلا م مي شود. در تهران و قم، شهروندان مي توانند منتظر كالا  برگ برنج به وزن 3 كيلوگرم باشند و 2 كالا  برگ روغن، يك كالا  برگ قند و شكر و يك كالا برگ برنج هم تا پايان سال، در 8 استان محروم كشور اعلا م مي شود. سر جمع مي شود 9 كالا  برگ!
031038.jpg
سيم كارت هاي اعتباري و سوال اكثر مردم
بسياري از شهروندان تهران طي هفته گذشته به اداره پست رفته اند تا فرم مخصوص شركت در قرعه كشي سيم كارت هاي اعتباري را پست كنند. مجري  طرح سيم كارت  اعتباري مي گويد كه بر اساس گزارش رسيده، مردم از سيم كارت هاي اعتباري استقبال كرده اند. وي مي گويد:   سوال اكثر مردم اين است كه شارژ كردن دوباره كارت ها چگونه است؟ مردم بايد بدانند براي سيم كارت هاي معمولي آنها مجبورند هر 2 ماه يكبار به بانك بروند ولي در اين سيم كارت تا 5 ماه براي شارژ دوباره وقت دارند.
بهرام پور همچنين مي گويد در حال حاضر ثبت نام براي اشخاص حقيقي است و براي اشخاص حقوقي هم طرح هاي ويژه اي داريم كه در آينده به اجرا مي گذاريم. تاكنون حدود 500 هزار نفر براي دريافت اين سيم كارتها ثبت نام كرده اند.
بانك ها تا ساعت 7 باز هستند
بعضي از بانك ها تا آخر سال ساعات كار خودشان را افزايش داده اند. بانك صادرات از جمله اين بانك ها است كه به گفته مدير عاملش باجه هاي اين بانك تا ساعت 7 بعد از ظهر باز است.
ضمن اينكه در ايام نوروز شعب منتخب صادرات از ساعت 9 صبح تا يك بعد از ظهر به مشتريان خدمات مي دهند.
بهاالدين حسيني هاشمي، مدير عامل بانك صادرات مي گويد:   مشكلي براي دريافت پول نقد از شعب بانك  ما وجود ندارد. ما براي سال آينده هم برنامه هايي داريم و مي خواهيم دستگاه هاي خودپرداز خود را 2 برابر كنيم.
ساير بانك ها نيز به احتمال فراوان برنامه هايي دارند كه طي چند روز آينده اعلا م مي كنند.
031041.jpg
فقط 200 خودروي خارجي
قلم سبز ايران _ در سالي كه به انتهاي آن مي رسيم فقط 200 دستگاه اتوبوس وارد كشور شده است.
معاون امور گمركي گمرك ايران مي گويد: از ابتداي سال جاري تاكنون 200 دستگاه اتومبيل وارد كشور شده است كه حجم عمده اي از اين خودروهاي وارداتي را BMW تشكيل مي دهد.
محمد بهشتيان گفت: 117 دستگاه از اين خودروها BMW و ساير خودروها بنز يا لندكروز است.
يكي از مشكلا ت اين است كه دايما اخباري در مورد تغيير تعرفه واردات به گوش مي رسد، از اين رو واردكنندگان ترجيح مي دهند واردات كالا يشان را به آينده موكول كنند. نكته اي كه به نظر مي رسد كمپاني بنز _ به خصوص _ روي آن با مطالعه كار مي كند.
خدمات ويژه براي ايراني ها
اماراتي ها هم به اين نتيجه رسيده اند كه بايد قدر توريست هاي ايراني را بدانند و قرار است تا مسافران ايراني امارات از تيرماه سال آينده خدمات ويژه اي را در اين كشور دريافت كنند. اين خبر براي ما چقدر مهم است؟
به گزارش خبرگزاري مهر ، مديركل گمركات و بخش بنادر بندر راس الخيمه امارات متحده عربي اين خبر را گفت و افزود: از زماني كه ويزاهاي جديد با مشخصات خدمات ويژه براي مسافران ايراني صادر شود، اين مسافران مي   توانند از اين خدمات بهره مند شوند. وي يكي از اين خدمات ويژه را ساخت يك سالن مجهز در بندر راس الخيمه اعلا م كرد كه ساخت آن آغاز شده است. اين سالن ظرفيت 180 مسافر را در روز دارد و توسعه اين سالن براي 5 سال آينده نيز در دستور كار مقام هاي امارات قرار گرفته است. اميدواريم مسوولا ن عزيز كه تا اينجا كلي از امارات عقب هستند متوجه باشند كه اوضاع بدتر هم مي شود.

بازتاب
رجوع به پيك سنجش
در پاسخ به مطلب مندرج در شماره۳۶۴۴ مورخ 83/12/5 تحت عنوان صنف روابط عمومي سازمان سنجش> به اطلا ع خوانندگان گرامي نشريه مي رساند: پيرو اطلا عيه ها و اخبار منتشره در هفته نامه پيك سنجش، نتايج آزمون دانشگاه جامع علمي _ كاربردي سال 83 در دهه سوم بهمن ماه سال جاري و در روز سه شنبه مورخ 83/11/27 از طريق ويژه نامه پيك سنجش منتشر گرديد. ضمنا نتايج اين آزمون از روز يكشنبه مورخ 83/11/25 در پايگاه اينترنتي سازمان در دسترس داوطلبان قرار گرفته است.
روابط عمومي سازمان سنجش آموزش كشور

|  ايرانشهر  |   تهرانشهر  |   خبرسازان   |   دخل و خرج  |   در شهر  |   زيبـاشـهر  |
|  محيط زيست  |   يك شهروند  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |