پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۵۷
در نهايت آرامش در ميدان محسني برگزار شد
شام غريبان امام سجاد(ع)
030996.jpg
عكس ها: گلناز بهشتي
اين تجمع اعتراضي بودبه آنچه ديگران به نام شام غريبان حسيني انجام دادند، يك اعتراض مدني و آرام.
اديب وحداني
دوشنبه شب مطابق آنچه در برخي رسانه ها منتشر شد، گروه فدائيان عاشورا با حضور سعيد حداديان، حسين سازور، محمدرضا طاهري و محمود كريمي _ مداحان مشهور تهران _ به همراه هيات هاي عزاداري آنها در ميدان مادر (محسني) به عزاداري پرداخت.
انعكاس تعجب برانگيز تصاوير شام غريبان عاشورا و حواشي آن در يكي از روزنامه هاي صبح تهران كه موجب برانگيخته شدن احساسات برخي از عزاداران هيات هاي مذهبي عمدتا واقع در مركز و جنوب شهر شده است، يكي از محرك هاي اصلي برگزاري شام غريبان امام سجاد (ع) توسط اين هيات ها در ميدان مادر (محسني) است.
گرچه برخي مسوولا ن انتظامي، نظامي و امنيتي نظر خوبي در مورد اين اقدام ندارند و ترجيح مي دهند با تسامح بيشتري با اينگونه مراسم برخورد شود، ولي به نظر مي  رسد وقتي سازمان هاي مسوول به اين افراد فرصت ابراز مسالمت آميز نظراتشان را دادند تا مبادا كنترل و ممانعت از تجلي احساسات آنها، به بروز رفتارهاي افراطي بينجامد، نتيجه موفقيت آميز بود. چراكه وقتي اگر قرار است امكان ايجاد جامعه مدني و آزادي در جامعه فراهم باشد، اين موضوع نبايد به برخي گروه هاي اجتماعي محدود شود. فراموش نكنيم كه حداديان و طرفداران وي هم بخشي از مردم اين جامعه هستند كه مي خواهند به شيوه مخصوص خود نظراتشان را بيان كنند، به حرف آنها گوش كنيم حتي اگر مخالف آن هستيم.
بسياري از نهادهاي مسوول و علا قه مندان بر اين گمان بودند كه ايجاد فضايي براي گفت وگوي اينچنيني، با توجه به حواشي مكرر و متعددي كه در سوابق اينگونه گردهمآيي ها به ياد مي  آمد در موقعيت فعلي كشور به صلا ح نباشد. كارشناسان نخبه مسايل سياسي بر اين باورند كه با توجه به شرايط حساس فعلي و توجه ويژه رسانه هاي خبري دنيا به مسايل داخلي كشور، هرگونه نتيجه غيرمترقبه برگزاري مراسم شام غريبان امام سجاد (ع) مي  تواند به طور ويژه اي به رسانه هاي بيگانه در ناكارآمد جلوه دادن و بي  اقتدار نشان دادن نظام امنيتي كمك كند، اين در حالي بود كه مراسم دوشنبه  شب ميدان مادر به خوبي و خوشي و با كمترين مشكلي برگزار شد. حسن مديريت توام هيات هاي مذهبي و نهادهاي مسوول در يكي از پرترددترين ميدان هاي شهر و در حالي كه ترافيك چشمگير مرسوم در موسم پيشواز عيد نوروز بر معضلا ت اداره چنين مراسم حساسي مي  افزود جاي ستايش دارد. از زمان حضور خبرنگاران همشهري در خيابان ميرداماد تا ساعت شروع سخنراني حجت الا سلا م علم الهدي در ساعت 9 شب، در پهنه اي از خيابان ميرداماد كه حدفاصل خيابان شريعتي و ميدان مادر قرار گرفته است، يك باركش بزرگ در گوشه اي قرار گرفته بود كه در كنار آن، روي چند روزنامه و تكه مقوا نمازگزاران جوان به اقامه نماز مشغول مي  شدند. حدود نيم ساعت مانده به شروع برنامه، باركش در عرض خيابان قرار گرفت و كار نصب وسايل صدابرداري و آماده سازي محل حمل بار براي حضور سخنرانان شروع شد. محمود ژوليده، جانباز جبهه هاي دفاع مقدس مجري برنامه بود و بعد از تلا وت آياتي چند از قرآن مجيد (سوره التوبه، آيات امر به معروف و نهي  ازمنكر) حجت الا سلا م علم الهدي پشت تريبون قرار گرفت تا درباره نهضت عاشورا و نقش تعيين كننده امام سجاد (ع) در تبييني اين نهضت جهاني سخن بگويد. به گفته علم الهدي بعد تكميلي نهضت امام حسين (ع)،فعاليت تبيين حضرت امام سجاد (ع) بود كه با تشريح علل قيام امام حسين (ع)، الگويي براي ادامه راه حسيني پيش روي شيعيان و پيروان صديق آن حضرت قرار دادند.
سپس علم الهدي به توضيح ابعاد مختلف آنچه كه در شام غريبان امام حسين (ع) درميدان مادر گذشت پرداخت و ضمن مقصر ندانستن جوانان برگزاركننده مراسم مورد اعتراض، موضوع را داراي ابعادي فراتر از يك درگيري صرف دانست: اين مقوله يك موضوع اطلا عاتي و امنيتي صرف است. 40 ميليون دلا ر بودجه تعيين كرده اند براي اجراي طرح مايكل براون (احتمالا  مايكل لدين، از كارشناسان جمهوريخواه مسايل ايران.) برنامه مايكل براون (لدين) براي ايران تغيير شكل عزاداري عاشورا است.
030999.jpg
031002.jpg
030993.jpg
علم الهدي با تشريح روند برخورد آمريكا با انقلا ب اسلا مي ايران، آن را داراي چند دوره دانست: آمريكايي ها در ابتدا فكر مي  كردندكه مسوولا ن ايراني مشكل آنها هستند، پس ترور مسوولا ن نظام را در برنامه خود قرار دادند. در مرحله بعدي به اين نتيجه رسيدند كه مردم ايران مساله آمريكا را ايجاد كرده اند، پس از طريق جنگ تحميلي به مقابله با مردم پرداختند؛ اما با بررسي هاي مايكل براون (لدين)در كاخ سفيد، متوجه شدند كه دليل استقامت مردم ايران در مقابل آمريكا، به خاطر فرهنگ عاشورايي است. به همين دليل است كه 40 ميليون دلا ر بودجه تعيين كردند تا شكل عزاداري عاشورا را تغيير دهند. جوان  هايي كه در مسير مورد نظر آمريكايي ها حركت مي   كنند مشكل نيستند. آنها شيعه زاده اند و حب اهل بيت در دل  آنهاست، اما دشمنان با يك كار گسترده امنيتي_ اطلا عاتي در پي  آنند كه فرهنگ عزاداري عاشورا را تغيير دهند و از اين جوانان سوء استفاده مي  كنند. چرا از كنار قضيه شبكه اطلا عاتي وابسته به مايكل براون (لدين) مي  گذرند؟
علم الهدي سپس با بي  تقصير دانستن دختران و پسراني كه در مراسم عزاداري شام غريبان امام حسين(ع) حاضر شده بودند، برخورد آنها را ناشي از ناآگاهي دانست و با تعميم دادن اين ناآگاهي به والدين آنها گفت: خانواده هاي شيعه  اي كه فرزندان آنان از سرناآگاهي در اين مراسم حاضر شده بودند، مطمئنا راضي نيستند كه از نسل آنها فردي در لشكر يزيد و عبيدالله بن  زياد قرار بگيرد. علم الهدي در پايان قسمت سياسي سخنان خود، با مخاطب قرار دادن گروهي خاص افزود: آن گروه كه به دنبال فتنه بودند بايد با اين تجمع بدانند كه نوكران و عاشقان سيدالشهدا (ع) هرگز تحمل ندارند ببينند با پرچم سالا ر شهيدان بازي مي  شود.
پس از صحبت هاي حجت الا سلا م علم الهدي، سعيد حداديان پشت تريبون قرار گرفت تا ضمن گفتن مدح اهل بيت و ذكر مصيبت، صحبت هاي خود درباره نهضت عاشورا را بيان كند؛ صحبت هايي كه دو روز پيش از برگزاري تجمع در گفت وگو با خبرنگاران ايرانشهر، به تفصيل بيان شده بود. متن گفت وگو را دقيقا آن طور كه انجام شد وباحذف هايي كه ناشي از دقت ويرايش سعيد حداديان بود، پيش رو داريد.
شما اين بار هم به قصد امر به معروف و نهي از منكر حضور اجتماعي گسترده تري پيدا مي كنيد؟
بسم الله الرحمن الرحيم
والمومنون و المومنات بعضهم اولياء بعض يامرون بالمعروف و ينهون عن المنكر و يقيمون الصلوه و يوتون الزكوه و يطيعون الله و الرســـــوله اولئــــــك سيرحمهم الله ان الله عزيز حكيم.
امام حسين (ع) مي فرمايند كه من عاشق امر به معروف و نهي از منكرم و برنامه ام امر به معروف و نهي از منكر است.
در پــــــــي انتشار گزارش مصور يك روزنامه از مراسم شام غريبـــــــــــان ميدان محسني، مواجه با مسايل متعددي كه مهمترين آنها احساس وجوب نهي از منكر است، شديم. قدر مسلم اين است كه امام حسين (ع) تنها محور مذهبي و مكتبي و ديني ما نيست، بلكه اگــــــــــر با نگاهي جامع شمــــــــــول تر بنگريم، يقينا به فتواي هر جامعه شناس و مردم شناس موفقي درمي يابيم كه امام حسين (ع) حتي مهمترين محور ملي ماست.
توضيح بيشتـــــــــــري درباره محور ملي بودن امامحسين(ع) مي دهيد؟
چراكه نه، حتي اقليت هاي مذهبي ايراني هم در ماه محرم نشان داده اند كه به شخصيت اباعبدالله الحسين و حركت ايشان و يارانشان به عنوان يك حركت قابل ستايش و افتخارآميز نگاه مي كنند.
از طرفي در اقامه عزا عناصر انگيزه، كم و كيف برنامه و نتايج آن بسيار مهم است. همه اينها بايد ما را به خواست سيدالشهدا (ع) نزديك كرده بلكه برساند؛ ان شاءالله. در يك كلمه نتيجه اقامه عزا بايد حركت به سوي تقوي الله باشد.
البتـــــــــه فراموش نمي كنيم كه از روز نخست از مهمترين آثار و بركات اقامه عزاي سيدالشهدا (ع)، جذب انسان هاي لا ابالي و اهل فسق به مكتب پرمهر اسلا م است كه در ادامه موجـــــــب تربيت و پرورش آنها در سايه تقواست و اين از بديهيـــــــــات دستگاه سيدالشهدا(ع) است. به بيــــــــان روشن تر، حسيـــــــــــن(ع) مظهر رحمت واسعه الهي است. آنچه مهرباني كه به وصف نيايد و در وهم نگنجد در آستان حسين بن علي (ع) احســـــــــــان مي شود.
اجازه بدهيد اينجا بحث را منقطع كنم و بعد از نكته اي كه عرض مي كنم دوباره به مطالب اصلي برگرديم. البته اين نكته نياز به مقدماتي دارد. شما بزرگواران! خبرنگـــــــــــــــــاران! روزنامه نگاران! بايد توجه داشته باشيد كه قلم شما چه تاثيراتي در اجتمـــــــــاع خواهد گذاشت. حتما بايد با مسايل شرعي مربوط به اين شغل آشنا شويد تا از گناهان بسيار بسيار بسيار بزرگي همچون نمامي سخنچيني ، غيبت، تهمت و ... و از همه مهمتر فتنه انگيزي در امان باشيد كه الفتنه اشد من القتل لذا اول روي سخن ما با يك روزنامه است. ما مي پرسيم:
۱_آيا آن روزنامه گزارش هاي موفق و بايسته اي از حركت عظيم ميليون ها عاشق امام حسين (ع) در تهران و كشور به اندازه كافي ارايه داده است كه در كنار آن به برنامه ميدان محسني (مادر) اشاره كند يا نه؟ تهران در شام غريبان شاهد بزرگترين، زيباترين، موفق ترين، پرشكوه ترين، پربارترين، گرانسنگ ترين محافل عزاداري خامس آل عبا (ع) بود كه با گزارش تلخ آن روزنامه از يك گوشه شهر اين همه عشق و عظمت خدشه دار شد.
۲_نكته ديگر: خواهش مي كنم براي نه يك بار، بلكه چند بار خواهش مي كنم مسوولا ن محترم آن روزنامه يك بار ديگر اين گزارش را مطالعه كنند و با معيار خردورزي مورد بررسي قرار دهند. آيا اينگونه گزارش ها در وهله اول به نفع مردم است و آيا متعاقب آن ممكن نيست موجب ايجاد شورش هاي غير قابل كنترل مردم عاشق امام حسين (ع) شود؟
نكته بعد: سوال مي كنم آيا از نظر شرعي و اخلا قي كيفيت اين گزارش اشاعه فحشا نيست؟
حال برمي گرديم به همان مطلب اول كه دستگاه سيدالشهدا (ع) موفق ترين و پرمهرترين دروازه جذب آلودگان براي تطهير است. بزرگترين دروازه توبه، دروازه اي است كه به مجلس اقامه عزاي امام حسين(ع) باز مي شود. اساسا نتيجه توسل و شفاعت، رويكرد به تقواست، اما بنا بر گزارش هاي واصله معلوم مي شود كه ريشه برنامه ميدان محسني به يكي، دو حزب سياسي مخالف نظام بازمي گردد كه با ايجاد چيزي شبيه مسجد ضرار قصد تخريب وجهه دستگاه عزاداري سيدالشهدا را دارند. پس بعد از آن روزنامه روي سخن ما با همه دستگاه امنيتي و قضائي كشور است. اين مطلب را ان شاءالله در شام غريبان امام سجاد (ع) هم اعلا م خواهيم كرد كه:
۱_از مسوولا ن دستگاه امنيتي و قضائي كشور مصرانه مي خواهيم كه از اين پس به مقوله پيشگيري از نظير اينگونه مجالس اهتمام جدي بورزند؛ آنگونه كه شايسته نظام جمهوري اسلا مي است كه با شعارهاي حماسه آفرين و حيات بخش حسين بن علي (ع) باليدن گرفت و به اين شكوه رسيد. صبر هم اندازه اي دارد و مدارا مدتي.
۲_جراحت وارده بر قلوب مردم عزيز ما كه دوستداران امتحان پس داده سيدالشهدا هستند، التيام نخواهد پذيرفت مگر با دستگيري و محاكمه ريشه هاي فتنه. قطعا با شنيدن حرف هاي اهل مساجد، تكايا و هيات هاي اصيل منطقه مي توان بيشتر به حقيقت امور پي برد.
مطلب آخر روي سخن ما با فريب خوردگاني است كه مجلس عزاي سيدالشهدا را العياذ بالله با پارتي اشتباه گرفته اند.
انسان ممكن است در زندگي خود به گناهان زيادي مبتلا  شود، ولي نبايد فراموش كرد كه بازي كردن با مقدسات و به استهزا كشيدن ارزش هاي ديني، از گناهاني است كه نه خدا به آساني از آنها مي گذرد، نه مردم تاب تحملش را دارند و نه اين گناهكاران حتي در زندگي شخصي خود از نزول بلا هاي آسماني در امان خواهند بود.
اگر واقعا در آرزوي ارتباط با امام حسين (ع) و عترت ايشان هستيم، بايد حتما نگاهي به بزرگ بانوي كربلا ، قهرمان بي همتاي ميدان مبارزه حق عليه باطل ويگانه عفت و پاكدامني و تقوا داشته باشيم.
چگونه مي توان مانع استمرار چنين رفتارهايي شد؟
به دو نكته توجه كنيد:
۱_ ما به تكليف واجب مان عمل مي  كنيم كه نهي از منكر است. در دوران جهاد (دفاع مقدس) امام آموخته بودند كه ما مامور به تكليف هستيم نه نتيجه. البته قطعا نهي از منكر بي  تاثير نيست. منتهي بعد از اعلا ن ما، اين دستگاه قضائي است كه متحمل سنگيني اين بار خواهد شد و بايد عندالله و رسوله و مومنان پاسخگو باشد. والا  مردم پيش از اينها امثال اين اتفا ق ها را در حالت اوليه خودشان حل مي  كردند و اصولا  بعد از تسامح و تساهل بي  رويه بعضي از مسوولا ن ما با اين امور مواجه شديم كه آ نها هم بايد به امام زمان (عج) پاسخگو باشند.
راستي در انتهاي سال پاسخگويي چشم مسوولا ن ما به شام غريبان ميدان محسني روشن!
بعضي اعتراض مي  كنند كه شما چرا در شورهايتان مي  گوييد غريب حسين (ع ) به ايشان مي  گويم با نگاه به گزارش  آن روزنامه از اين پس بيشتر خواهيم گفت: غريب حسين (ع.)
شما راه هاي ديگري كه براي امر به معروف وجود دارد را معرفي مي  كنيد؟
براي پاسخ گرفتن اين سوال، شما را دلا لت مي    دهم به كارشناسان اين مطلب يعني عالمان رباني. ما مكلفيم و در اين مساله به تكليف مان عمل مي   كنيم.
اينجا نكته اي به خاطرم آمد: در بحث حرمت شكني، ما با سابقه سياسي مواجه بوديم. دقت كنيد! در نوروز سال اول كشف حجاب توسط رضاخان جالب است بدانيد كه همسر وي با تني چند از زنان دربار روز جمعه ايام نوروز باسر برهنه به حرم حضرت معصومه (س) آمدند و در ايوان بالا  به گونه اي كه در منظر همه زوار حاضر در صحن قرار گيرند نشستند. اين حركت يك حركت از پيش تنظيم شده بود براي شكستن قداست حرم و حجاب كه البته با مخالفت مردم مواجه شد. روحاني سيدي كه دعاي ندبه صبح جمعه را خوانده بود در بين مردم به خروش آمد و همسر رضاخان و همراهانش را به باد لعن و نفرين و انتقاد گرفت به طوري كه با حمايت مردم از آن روحاني، همسر رضاخان و همراهانش مجبور به ترك حرم شدند. البته اقدامات بعدي رضاخان براي هر كسي كه تاريخ ننگين پهلوي را مي  داند، غيرقابل پيش بيني نيست.
آن روز مردم در زير يوغ حكومت ننگين پهلوي حاضر به تحمل كشف حجاب در حرم مطهر حضرت معصومه (س) نشدند. به يقين امروز مردمي كه با ايثار هزاران شهيد، جانباز و آزاده امتحان وفا به  آرمان هاي مكتبي شان را پس داده اند، نمي  توانند در مقابل اين حرمت شكني ها، بي  تفاوت بمانند.

ستون ما و شما
عزاداري در جواب عزاداري
مراسم دوشنبه شب ميدان مادر به خوبي و خوشي و با كمترين مشكلي برگزار شد. حتما انتظار مي رفت كه مشكلي ايجاد شود. گفته مي شود مراسم شام غريبان امام چهارم (ع) واكنشي بود به مسايل به وجود آمده در مراسم شام غريبان امام حسين (ع) در همين مكان. انعكاس تعجب برانگيز تصاوير شام غريبان و حواشي آن در يكي از روزنامه هاي صبح موجب برانگيخته شدن احساسات برخي از عزاداران شد.
درشهر
چادرخوابي

يكي هزينه كفن و دفن خود به خود جور مي شود و يكي هم مخارج عروسي، البته يكي ديگر هم به اين جور شدن هاي خود به خود اضافه شده است. از نوروز امسال ديگر نيازي نيست كه غصه بي جايي و گران بودن هتل ها و مسافرخانه ها را بخوريد. راحت به سفر برويد و از هتل چادر رايگان استفاده كنيد. هدف، سفر است و اگر هتل 5 ستاره نشد، همين چادرهاي بي ستاره هم براي رسيدن به اين هدف كفايت مي كند.
زيباشهر
باغ كتاب تهران

تابستان گذشته، بعد از مباحثي كه درباره نمايشگاه بين المللي كتاب تهران مطرح شد، مديريت شهري در اقدامي سريع و اصولي و با استفاده از حوزه تاثيراتي كه مي توانست درباره كتاب داشته باشد، تصميم به مكانيابي و احداث مجموعه اي نمايشگاهي براي عرضه و اطلا ع رساني در مورد كتاب درشهر تهران و در طول سال (نه صرفا در مدت زمان برگزاري نمايشگاه كتاب تهران) گرفت....
يك شهروند
جناب سركار

گل يخ را كه در اكران نوروزي سينماهاي تهران ببينيد، بلا فاصله به ياد يك چهره آشنا مي افتيد. سركار استوار  فيلم هاي فارسي در فيلم كيومرث پوراحمد بازي دارد. بعد از 30 سال غيبت به هر حال بخشي از حافظه تاريخ سينماي ايران در اين فيلم قرار است احيا شود.
دخل وخرج
اسكناس مي فروشيم

وقتي لبخند شيرين كودكان فاميل را در ذهن تصور مي كنيد، بي درنگ به هر دري مي زنيد تا سال نو را بدون اسكناس هزاري تانخورده تحويل نكنيد.
اين اسكناس هاي تانخورده قبل از قرار گرفتن لا ي قرآن (براي تبرك) مسير عجيبي را طي مي كنند. آنها از كجا آمده  اند و چرا بيشتر از عدد ثبت شده روي خود قيمت دارند؟
تهرانشهر
لذت اسنوبرد

از آخرين برف تهران آنقدر زمان سپري شده است كه سفيد برف به تدريج از ذهن ها پاك شود و جاي خود را به سبز بهار بدهد، اما براي لذت بردن از برف هنوز هم دير نشده است. سومين دوره مسابقات اسكي اسنوبرد قهرماني ايران قرار است در پيست بين المللي شمشك با حضور تيم هاي خارجي برگزار شود. برويد و لذتش را ببريد كه حداقل تا 10 ماه ديگر رنگ برف را نخواهيد ديد.

ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
محيط زيست
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  محيط زيست  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |