پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۵۷
كمپ هاي رايگان به جاي اتاق هاي گران
محل اقامت، هتل هاي چادري
حداقل 500 چادر براي اين طرح در نظر گرفتيم و در تمام مبادي ورودي شهر از آنها استفاده مي كنيم. يعني به ازاي هر ورودي، 500 چادر كه اين در نوع خود يك ركورد است. استفاده از اين كمپ ها براي مسافران رايگان است
031083.jpg
اگر هتل گيرتان نيامد مي توانيد سري به كمپ ها بزنيد. البته صد در صدروي آنها حساب باز نكنيد.
عليرضا كيواني نژاد
امسال اگر در راه مانديد و فاصله محل اقامت شما با هتل زياد بود، نگران نشويد و زود سراغ مسافرخانه نرويد. مي توانيد با خانواده،   در كمپ هاي چادري شبي آرام و بي دردسر و البته بدون هزينه را سپري كنيد. يادتان نرود اين كمپ ها، رايگان هستند!
هرسال با شروع سال جديد، طرح خوش آمدگويي در يكي از استان هاي كشور اجرا مي شود. با اجراي اين طرح، بودجه خاصي به آن استان اختصاص داده مي شود و ارگان ها براي جذب بيشتر مسافران نوروزي به آن استان كمك مي كنند. ضمن آنكه استان موردنظر به لحاظ برپايي مكان هاي ديدني نيز مورد حمايت قرار مي گيرد. سال 83 اين طرح در استان فارس اجرا شد، چرا كه مسافران زيادي به اين استان سفر مي كنند و يكي از بالا ترين ظرفيت هاي پذيرش ميهمان در اين استان است.
اما امسال طرح ديگري اجرا مي شود كه مشابه آن در استان هاي ديگري نيز به اجرا درآمده بود و آن هم طرح احداث وبرپايي كمپ هاي چادري است. برخلا ف آنچه تعدادي از خبرگزاري ها از اين طرح به عنوان جايگزيني براي هتل ها نام بردند، طرح مذكور قرار نيست به جاي هتل ها، ميزبان مسافران نوروزي باشد. هدف فقط جذب گردشگر و ايجاد امكانات وتسهيلا ت بيشتر براي مسافران است كه از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در برخي از استان ها كمپ هاي چادري براي اقامت مسافران در ايام تعطيلا ت نوروز تعبيه شده است.
صادق محمدي، رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان خوزستان در اين باره مي گويد: در همه جاي دنيا اين طرح براي راحتي مسافران انجام مي شود. طرح برپايي كمپ هاي چادري هزينه اي روي دست اين سازمان نمي گذارد و قرار شده از امكانات موجود براي مسافرها استفاده شود. استان خوزستان به خاطر پذيرش بالا ي ميهمان در ايام نوروزي، بيشترين كمپ چادري را به خود اختصاص داده است. اين كمپ ها در مناطقي مثل مسجد سليمان، انديمشك، بهبهان و... برپا شده تا مسافران راهي بتوانند از آنها استفاده كنند. محمدي در اين باره مي گويد: حداقل 500 چادر براي اين طرح در نظر گرفتيم و در تمام مبادي ورودي شهر از آنها استفاده مي كنيم. يعني به ازاي هر ورودي، 500 چادر كه اين در نوع خود يك ركورد است. استفاده از اين كمپ ها براي مسافران رايگان است و آنها نبايد به هيچ عنوان پولي براي اقامت در اين چادرها بپردازند، اما امكانات جانبي، هزينه دارد مثل خريد از بازار صنايع دستي و...
اما نكته مهم برپايي اين كمپ ها، تامين امنيت آنهاست. چند سالي است كه از اين و آن مي شنويم مثلا  در فلا ن شهر، چادر تعدادي از شهروندان مورد دستبرد قرار گرفته يا مزاحمت هايي براي خانواده آنها به وجود آمده است. اما امسال با اجراي اين طرح، امنيت بيشتري حاكم شده به طوري كه نيروي انتظامي با كمك شهرداري، استانداري و فرمانداري، مسووليت تامين امنيت كمپ هاي چادري را برعهده گرفتند.
رضا نادري كارشناس ميراث فرهنگي در ارتباط با اينكه آيا اين طرح لطمه اي به صنعت هتلداري مي زند يا نه مي گويد: اين طرح در بسياري از كشورهاي جهان انجام شده و قرار نيست به صنعت هتلداري لطمه اي وارد شود. برعكس، فكر مي كنم كار هتل ها هم رونق بيشتري بگيرد. چون فرض كنيد شما به عنوان يك مسافر در راه مانده باشيد. شب شده و چون فاصله هتل با محل اقامت شما زياد است، تصميم مي گيريد به مسافرخانه اي برويد كه هم هزينه دارد و هم جاي مناسبي نيست. ولي الا ن شما مي توانيد يك شب در اين كمپ بمانيد و فردا سر فرصت برويد هتل. پس لطمه اي كه به صنعت هتلداري نمي خورد، هيچ، آنها را توسعه هم مي دهد.
محمدي نيز در اين باره مي گويد: سفرهايي كه ما با آن مواجه هستيم به 2 دسته تقسيم مي شوند. يا براي ملا قات خانواده اي صورت مي گيرد يا براي گردش و سياحت. ما كمپ ها را نزديك ابنيه هاي تاريخي يا نزديك شهر برپا كرديم و اين كار منافاتي با هتلداري ندارد. ضمن آنكه مي دانيد ما هميشه در ايام فروردين و ارديبهشت با كمبود هتل مواجه هستيم. اين كار كمك مي كند تا مسافران شبي راحت را سپري كنند و وجود امنيت در اين كمپ ها بسيار حايز اهميت است.
اگر شما مجرد باشيد امكان دارد از ورودتان به بعضي از اماكن جلوگيري شود، اما در اين طرح نيز قرار بود كمپ هايي براي افراد مجرد نيز در نظر گرفته شود كه در نهايت مسوولا ن با در نظر گرفتن فضاي خانوادگي اين كمپ ها، جاي خاصي را براي افراد مجرد در نظر نگرفتند. يعني همه مسافرها يكجا و كنار هم اسكان داده مي شوند.
محمدي درباره راهنمايي كردن مسافران جهت تسهيل بازديد از نقاط شهر مي گويد: در ورودي هاي شهرهاي استان خوزستان راهنماياني براي ارايه اطلا عات لا زم در مورد مناطق ديدني، آثار تاريخي و باستاني به مسافران مستقر هستند كه بروشور، نقشه و برنامه هاي ويژه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را در ايام نوروز به مسافران توزيع مي كنند. در ضمن تورهاي يكروزه اي هم در نظر داريم آن هم براي گردشگراني كه امكان بازديد از مناطق ديدني را ندارند.
طرح برپايي كمپ هاي چادري، سال گذشته نيز در برخي استان ها نظير خراسان، سيستان و بلوچستان و چند استان شمالي برگزار شد و امسال نيز چند استان به اين طرح اضافه شدند. نادري درباره مزيت هاي اين طرح مي گويد: شما مي دانيد كشوري مثل هندوستان، مبلغ زيادي از راه توريسم به دست مي آورد. سوئيس يا ايالا ت متحده نيز همينطور هستند. ولي ما در اين زمينه بسيار فقير هستيم. مسايل گوناگوني در اين عقب ماندگي  دخيل هستند مثل وضعيت راه هاي كشور، نوع ارايه تسهيلا ت و ...
اما شايد با اجراي اين گونه طرح ها بتوانيم فكري به حال اين صنعت بكنيم. صنعتي كه در كشورهاي پيشرفته بخش قابل توجهي از درآمد ملي را به خود اختصاص مي دهد.
گفتني است در استان هايي كه اين طرح اجرا مي شود، بازرساني مستقر هستند تا بر نحوه فعاليت  مسوولا ن اين كمپ ها نظارت داشته باشند. ضمنا براي اسكان مسافران در بعضي از مناطق محروم، با كمك آموزش و پرورش مدارس جهت اسكان موقت، در نظر گرفته شده است كه اين مساله در نوع خود هم جالب است و هم قابل تامل!

خبرهاي كوتاه
031065.jpg
وام براي جاده ها
احتمالا  دل جامعه بين المللي همه به حال جاده هاي پرچاله چوله ايران سوخته كه تصميم به اعطاي وام براي حل مشكلا ت جاده اي ايران گرفته اند.
بانك جهاني تصميم گرفته است تا در جهت اهداف عام المنفعه  خود براي حل مشكلا ت جاده اي ايران وام پرداخت كند.
به گزارش ميراث خبر از دفتر ايمني و ترافيك سازمان حمل و نقل جاده اي و پايانه هاي كشور، اعضاي بانك جهاني و مشاوران فني COWI ضمن حضور در ايران و بازديد هاي دوره اي از مسايل مختلف حمل و نقل با مشكلا ت و نارسايي هاي موجود در زمينه حمل و نقل در ايران آشنا شده و در اين راستا برنامه هاي اجرايي و راهكارهاي موثر ارتقاي سطح ايمني عبور و مرور توسط  آنها تدوين و ارايه شد.
پس از بازديد اعضاي بانك جهاني، گزارش تهيه شده براي تمامي سازمان هاي مرتبط ازجمله پليس راه، هلا ل احمر، پاسگاه ها و... ارسال شده است.
مشكل اساسي راه ها و جاده هاي ما مشكلا ت مالي نيست بلكه آنچه كه مشكل اساسي جاده هاي ماست و به نظر مي  رسد با هيچ وام بانك جهاني قابل حل هم نباشد، كار كارشناسي است كه متاسفانه در ساخت  جاده ها به آن توجه نمي  شود.
وقتي جاده اي پس از مدت كوتاهي كه از ساخت آن مي  گذرد، دچار خوردگي چاله و دست اندازهاي بي  شمار مي  شود، شما فكر مي  كنيد مشكل اصلي كجا باشد؟
جامعه پزشكي هم بيمه مي شوند
خياط در كوزه افتاده. سازمان نظام پزشكي اعلا م كرده، پيرو پيگيري هاي انجام شده، از اين پس پزشكان، دندانپزشكان، داروسازان، متخصصان علوم آزمايشگاهي، ماماها و ليسانسيه هاي پروانه دار تحت پوشش خدمات بيمه اي سازمان تامين اجتماعي قرار مي گيرند.
دكتر سيد تقي نوربخش، معاون امور اجرايي و مالي سازمان نظام پزشكي گفت: با عنايت به اينكه بخش وسيعي از خانواده 130 هزار نفري جامعه پزشكي تحت پوشش هاي بيمه اي قرار ندارند، پيرو پيگيري هاي به عمل آمده توسط سازمان نظام پزشكي، جامعه پزشكي كشور از فروردين سال آينده تحت پوشش هاي خدمات بيمه اي سازمان تامين اجتماعي قرار مي گيرند.
اميدواريم پزشكان عزيز دفترچه هاي خود را قبول كنند
خبر آخر سال براي بازنشستگان
بايد لا بد موجب مسرت خاطر بازنشستگان محترم شود، اينكه وزير رفاه اعلا م مي كند متوسط دريافتي بازنشستگان و مستمري بگيران در سال آينده 180 هزار تومان مي شود.
محمد شريف زادگان گفت: هزينه هاي هر بازنشسته و مستمري بگير با اضافه كردن يكصد هزار تومان خدمات درماني در ماه 280 هزار تومان مي شود.
وزير رفاه در خصوص بودجه مصوب سال 84 سازمان تامين اجتماعي در شوراي عالي رفاه و تامين اجتماعي گفت: بودجه اين سازمان 43 هزار و 927 ميليارد ريال است كه اين رقم 9 درصد بودجه عمومي كشور و 4 درصد بودجه كل كشور را تشكيل مي دهد.
البته اين بودجه نسبت به سال 83، 9/21 درصد افزايش يافته است و خب جاي بسي خوشحالي هم دارد؛ البته در صورتي كه به افزايش نرخ كالا هاي ديگر بي توجه باشيم.
فرهنگي ها آموزش مي بينند
ظاهرا تب ارتقاي علمي به آموزش و پرورش هم رسيد. مدير كل دفتر ارتقاي علمي منابع انساني وزارت آموزش و پرورش گفته، 18 هزار فرهنگي ديپلم، سال آينده در دوره كارداني مراكز تربيت معلم ادامه تحصيل مي دهند.
محمد احمدي افزود:بر اساس پيش بيني برنامه 5 ساله چهارم توسعه كشور و سند توسعه ملي آموزش و پرورش، 84 هزار و 978 هزار نفر از فرهنگيان ديپلم در برنامه چهارم به دوره كارداني ارتقا خواهند يافت.
آمار سال تحصيلي 82 - 83 نشان مي دهد، حدود 230 هزار فرهنگي با مدرك ديپلم در آموزش و پرورش فعاليت مي كنند. فرهنگياني كه خواهان ادامه تحصيل هستند، مي توانند از 15 تا 27 اسفند به دفاتر پستي مراجعه كرده و ثبت نام كنند. احمدي گفت: چنانچه در اين آزمون شمار بيشتري از فرهنگيان حد نصاب قبولي را كسب كنند، ظرفيت پذيرش متناسب با شرايط هر منطقه در مجموع از 18 هزار نفر فراتر خواهد رفت. اين آزمون در 15 رشته شاخه نظري و 8 رشته فني و كاردانش برگزار مي شود.
031086.jpg
امن ترين سال
يك خبر خوش براي طرفداران سفر هوايي. سال 2004 امن ترين سال تاريخ سفرهاي هوايي شناخته شد و احتمالا  اين شرايط بهتر هم خواهد شد. روزنامه روسي لنتا نوشته طي سال گذشته از يك ميليارد و 800 ميليون نفري كه از خدمات شركت هاي هوايي استفاده كرده اند، تنها 428 نفر بر اثر سوانح هوايي جان باخته اند.
بر اساس اين گزارش شمار سوانح هوايي در سال 2004 به 103 مورد رسيد. در حالي كه در سال 2003 ، 99 مورد سانحه هوايي در جهان اتفاق افتاده بود. با اين تفاوت كه حجم پروازها در سال گذشته 15 درصد رشد داشته است.
اين روزنامه افزود: انجمن بين المللي حمل و نقل هوايي قصد دارد، تدابيري به منظور كاهش 25 درصدي سوانح هوايي تا سال 2006 اتخاذ كند.
حفظ سنت با بليت رايگان
حفظ سنت هاي قديمي تنها دغدغه ما نيست. بسياري از كشورهاي باستاني، نگرانند جوانانشان سنت ها، به خصوص لباس هاي سنتي را فراموش كنند. مسوولا ن شهر كيوتو، پايتخت باستاني ژاپن امروز اعلا م كردند به منظور حفظ لباس سنتي كيمونو، بازديد از موزه ها و استفاده از وسايل نقليه عمومي اين شهر براي كساني كه كيمونو به تن داشته باشند، رايگان خواهد بود.
اي تسوجي مسوول گسترش صنايع سنتي شهر كيوتو گفت: به مدت 11 روز به همه كساني كه كيمونو به تن داشته باشند، بليت رايگان اتوبوس و قطار شهري و 20 مركز تفريحي اين شهر داده مي شود. فكر مي كنيد براي حفظ لباس هاي سنتي ايراني چه اقدامي  مي توان كرد؟ لا بد بليت رايگان مترو براي كساني كه لباس هاي سنتي به تن كنند!
شرايط فوقالعاده در پايانه ها
ميراث خبر- مسعود رهنما، مدير عامل پايانه هاي مسافربري تهران گفت: پيش فروش بليت هاي نوروزي تا پيش از 22 اسفنددر 10 نقطه شهري تهران انجام مي  شود. 2 هزار و پانصد تا 3 هزار اتوبوس، در ايام نوروز مسافران را جابه جا خواهند كرد. مدير عامل پايانه هاي مسافربري تهران گفت: دفاتر وزارت راه در پايانه ها مستقر و آماده دريافت شكايت هاي مردمي به ويژه در زمينه  پيش فروش بليت هاي نوروزي هستند.
با هماهنگي راهنمايي و رانندگي وضعيت ترافيك اطراف پايانه ها نيز كنترل مي  شود و از توقف اتوبوس ها در حاشيه پايانه ها جلوگيري مي  شود.
رهنما گفت: مسافران نوروزي به هيچ وجه از سواري  ها و تاكسي هاي كرايه كه خارج از پايانه ها اقدام به جابه جايي مسافران در مسيرهاي بين شهري مي  كنند استفاده نكنند زيرا اين سواري ها زير نظر پايانه ها نبوده و در صورت بروز مشكل، مسووليتي متوجه سازمان پايانه ها نيست و از سوي ديگر، اين خودروها بيمه سرنشين وحوادث ندارند، در صورتي كه سواري هاي تحت پوشش اين سازمان بيمه هستند.
با خيال راحت غذا ميل كنيد
اگر قصد داريد، تعطيلا ت نوروز را در سفر طي كنيد، خيالتان راحت باشد. رئيس ستاد تسهيلا ت نوروزي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خبر داده، 3200 بازرس در تعطيلا ت نوروز امسال به واحدهاي اقامتي و پذيرايي نظارت مي كنند.
علي  رحيم پور گفت: فعاليت اين بازرسان از 27 اسفند شروع و تا 17 فروردين سال بعد ادامه خواهد داشت. وي افزود: وظيفه اصلي اين بازرسان، نظارت بر رعايت نرخ هاي مصوب و كيفيت عرضه خدمات به گردشگران است. به گفته رحيم پور، بازرسان ستاد تسهيلا ت نوروزي به صورت 24 ساعته بر همه واحدهاي اقامتي و پذيرايي كشور شامل هتل ها، كمپ ها، ميهمانسراها، ميهمان پذيرها، هتل ها و سالن هاي غذاخوري و مجتمع هاي رفاهي بين راهي نظارت خواهند كرد. وي با تاكيد بر اينكه به همه شكايات به روز رسيدگي مي شود، گفت: اگر خدمات ناقصي در اين زمينه ارايه شود، واحد اقامتي و پذيرايي متخلف بسته خواهد شد.

عيدي نمايندگان؛ 150 هزار تومان
031080.jpg
ما هم مثل همه كارمندان دولت 150 هزار تومان عيدي مي گيريم. اين را لا له افتخاري نماينده مجلس در گفت و گو با همشهري مي گويد. با اين همه از چند روز پيش شايعاتي پيرامون عيدي نمايندگان بر سر زبان ها افتاده بود. گفته مي شد، نمايندگان مجلس امسال يك ميليون و 500 هزار تومان عيدي خواهند گرفت.
بحث داغ جلسه علني سه شنبه مجلس نيز به عيدي برخي از نمايندگان اختصاص يافت. برخي از نمايندگان اعتراض داشتند كه چرا به برخي از نمايندگان يك ميليون و 100 هزار تومان عيدي تعلق گرفته است. غلا معلي حداد عادل رئيس مجلس توضيحات مفصلي پيرامون اين ماجرا ارايه داد.
لا له افتخاري مي گويد: اين مبلغ براي پرداخت حقوق و عيدي كاركنان دفتر نمايندگان به برخي از آنها تعلق گرفته. همچنين بسياري از مردم و نيازمندان به دفاتر نمايندگان در حوزه هاي انتخابي مراجعه مي كنند. اين پول به نمايندگان داده شده تا در اين موارد دستشان باز باشد.
اينكه چقدر به نمايندگان عيدي پرداخت مي شود و به چه دليل و براي چه منظوري اين مبالغ در اختيار نمايندگان قرار مي گيرد، كاري نداريم، اما بر اساس قانون عيدي نمايندگان مجلس مثل تمام كارمندان دولت 150 هزار تومان است! از تبصره ها بگذريم.

در انتظار آمبولا نس
031005.jpg
آفتاب- ناوگان امدادرساني جاده اي و شهري در انتظار تحويل آمبولا نس هاي خود از سوي شركت ايران خودرو و ترخيص از گمرك است تا سوانح رانندگي كه بنابر آمارهاي جهاني هر ساله 1/5 درصد افزايش مي يابند. نوروز امسال را براي ايرانيان به فاجعه تبديل نكنند. آمارهاي سال گذشته جمعيت هلا ل احمر جمهوري اسلا مي ايران نشان مي دهد كه در ايام نوروز سال 1383 حدود تعداد تصادفات منجر به جرح 3 هزار و 826 فقره بوده كه براثر اين تصادفات 7 هزار و 24 نفر مجروح شده و 488 نفر نيز فوت كرده اند. البته اين آمارها گزارشات پليس را دربر نمي گيرد.وزير بهداشت درمان و آموزش پزشكي اعلا م كرده است كه براي نوروز امسال در صورت ترخيص به موقع از گمرك، 300 دستگاه آمبولا نس به ناوگان امداد جاده اي افزوده خواهد شد. علا وه بر آن'ه مسوِول اشتباهات انساني، نقص فني خودروها و جاده ها عنوان مي كنند بخش قابل توجهي از مرگ و مير جاده اي و حتي مرگ بيماران اورژانسي شهرها به دليل به موقع حاضر نشدن نيروهاي اورژانس بر بالين بيماران است و اگر تعداد آمبولا نس ها افزايش نيابند با بضاعت اندك اورژانس كشور هيچ بهبودي در امدادرساني حاصل نخواهد شد. براساس آمارهايي كه اخيراً اعلا م شده است در كل كشور 1100 آمبولا نس وجود دارد و مسوِولا ن اورژانس كشور خود معترفند كه نيمي از آنها قابليت استفاده براي نقل و انتقال بيماران را ندارد.
اورژانس تهران نيز براي جبران اين كمبود شديد آمبولا نس به روش هاي تسكيني هم'ون افزودن چند دستگاه موتوسيكلت به ناوگان امدادرساني كشور متوسل شده است. اما اين موتوسيكلت ها به هيچ عنوان نمي توانند امكانات و نيروي انساني لا زم براي امدادرساني را به بالين بيماران برسانند.

قانون جديد
مبلغ جريمه در تهران 40000 ريال
مبلغ جريمه در شهرستان 30000 ريال
030975.jpg
1037_ عدم رعايت مقررات چراغ هاي راهنمايي چشمك زن در راهها، تخلف محسوب مي شود.
چرا غ هاي چشمك زن به دو رنگ قرمز و زرد و به صورت تكي يا سه تايي در حال خاموش و روشن شدن هستند. چراغ قرمز چشمك زن نشان دهنده اين است كه مسير نسبت به خيابان متقاطع آن فرعي است و حق تقدم با راننده خودرو در حال عبور از آن خيابان است. ولي چراغ زرد چشمك زن نشان دهنده اين است كه راننده در مسير اصلي قراردارد و مي تواند بدون توقف كامل ولي با رعايت حق تقدم عابرين پياده رو و با احتياط  كامل، از تقاطع عبور كند.

بازتاب
مشكل حل شد
گزارشي تحت عنوان از بازي دراز تا حاشيه ملا رد در تاريخ 83/10/21 در صفحه 16 ايرانشهر به چاپ رسيد. در اين گزارش زندگي يك جانباز اعصاب و روان شرح داده شده بود.
بنياد شهيد در واكنش به اين گزارش پاسخ داده است:
احتراما در پاسخ به مطلب مندرج آن روزنامه صفحه 16 مورخ 83/10/21 تحت عنوان   از بازي دراز تا حاشيه ملا رد در خصوص اظهارات آقاي معالم احمدي بدين وسيله به اطلا ع مي رساند، نامبرده فاقد پرونده جانبازي در بنياد است. عليهذا به منظور رفع مشكل با آقاي معالم احمدي تماس حاصل شده و راهنمايي لا زم به ايشان جهت مراجعه به بنياد و ارايه مدارك مثبت به منظور تشكيل پرونده صورت گرفت.
مراتب جهت اطلا ع رساني مناسب ايفاد مي شود.

معاينه فني توسط شهرداري يا راهنمايي و رانندگي
اختلا ف در روزهاي پاياني سال
031089.jpg
بايد به شهروندان بگوييم اگر مي خواهيد سفر به كامتان تلخ نشود، حتما قبل از رفتن به مسافرت هاي نوروزي، معاينه فني خودروتان را بگيريد، اما نكته قابل تامل اينكه در اين چند روزي كه به آخر سال مانده هماهنگي لا زم بين سازمان هاي مسوول وجود ندارد.
حميدرضا اميري صفت، رئيس ستاد مركزي معاينه فني خودروي شهرداري ضمن تاييد مطلب فوق در اين باره مي گويد: صدور برگه هاي معاينه فني خودرو از سوي مراكز راهنمايي و رانندگي به لحاظ فني مورد تاييد اين ستاد نيست. همان طور كه مي دانيد بر اساس ماده يك تبصره خ مصوبه هيات وزيران، وظايف معاينه فني خودرو ها تعريف شده و اين موضوع توسط شهرداري ها اجرا مي شود.
به گفته وي، كارشناسي هرچه حرفه اي تر خودروها مي تواند از آلودگي محيط زيست بكاهد و معاينه خودروها نبايد در مراكزي به غير از مراكز شش گانه از سوي شهرداري معاينه شوند. اميري صفت در اين باره مي گويد: اين مراكز، مراكزي هستند كه از سوي شهرداري تعيين شده و مراجعه ماشين هاي پلا ك شخصي به راهنمايي و رانندگي از نظر ما غير قانوني است. حتي هزينه معاينه فني خودروها نيز در اين ايام هيچ تغييري نخواهد داشت. در حال حاضر ورودي يك دستگاه خودرو به مراكز مورد نظر 52 هزار ريال است كه 2 هزار ريال آن به خزانه دولت واريز مي شود. اميري صفت در اين باره نيز مي گويد: مبلغ 15 هزار ريال بابت مراجعه مجدد و 20 هزار ريال براي تنظيم موتور دريافت مي شود كه اين نرخ ها از سوي شوراي شهر تهران تصويب شده است.
اميري صفت با اشاره به مصوبه اخير سازمان حفاظت از محيط زيست نيز مي گويد: بر اساس ابلا غ معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، وزراي 22گانه و معاونان وزارتخانه ملزم شده اند تا تاريخ 83/7/8 نسبت به رفع عيوب فني خودروهاي مجموعه خود اقدام كنند. وقتي با يكي، دو سازمان و وزارتخانه در رابطه با ا ين مصوبه تماس گرفتيم، دو جواب بيشتر دستگيرمان نشد؛ يا از وجود چنين مصوبه اي اظهار بي    اطلا عي كردند يا اجراي آن را به زماني ديگر موكول دانستند! ضمنا صدا و سيما با ارسال 7 هزار خودرو بهترين استقبال را از اين طرح داشته است. وي درباره اين مطلب نيز مي   گويد: اما در تهران 58 درصد خودروهاي دولتي كه در سطح تهران تردد مي   كنند و نقص فني دارند، خود را ملزم به گرفتن برگه معاينه فني خودرو و مراجعه به اين مراكز نمي   دانند. اميري صفت درباره اينكه چرا مردم از تعميرگاه هاي مركزي استقبال نمي كنند نيز مي گويد: اين تعميرگاه ها به سيستم هاي ويژه بررسي آلودگي هوا و سيستم هاي ديگري مجهز هستند و همين امر باعث افزايش هزينه تعمير و معاينه فني در اين كارگاه ها مي شود، به همين دليل اكثر مالكان خودرو ترجيح مي دهند از تعميرگاه هاي بيرون مركز كه هزينه هاي آنها به دليل فقدان اين دستگاه ها پايين تر است، مراجعه كنند. وي ضمنا اشاره مي كند كه نيروي انتظامي تمايل چنداني ندارد كه خودروهاي فاقد برگه معاينه فني را متوقف كند. اميري صفت دليل اين امر را عدم در اختيار داشتن امكانات لا زم از سوي نيروي انتظامي براي اجراي مصوبه هيات دولت مي داند. وي درباره واگذاري بخشي از كار به بخش خصوصي نيز مي گويد: به خاطر فقدان اطلا عات از وضعيت بازار كار، نحوه سرويس دهي و ميزان مراجعات، از مشاركت، بخش خصوصي در اين كار استقبال نمي كند.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
زيبـاشـهر
محيط زيست
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  محيط زيست  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |