سه شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۶۶
بازار بحراني ميوه در ابتداي سال 84
برق نگاه روي اتيكت هاي نجومي
031788.jpg
عكس : ساتيار
با وجود اينكه در آخرين روزهاي سال 83، مسوولا ن بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني و سازمان بازرگاني استان تهران، وعده هاي بسياري براي حل مشكل گراني ميوه داده بودند، اما با نزديك شدن به روزهاي پاياني سال 83 و به ويژه آغاز روزهاي نخستين سال 84، گراني ميوه و افزايش افسارگسيخته قيمت ها تبديل به بحران شد
صنم بياناتي
برخلا ف وعده هاي مسوولا ن براي حل بحران ميوه و مركبات و كنترل قيمت اين اقلا م در ايام نوروز، نابساماني در بازار ميوه در روزهاي ابتدايي سال 84 شديدتر از گذشته ادامه يافت، به شكلي كه مردم مجبور بودند حدود 3 هزار تومان تنها براي خريد يك كيلو خيار و گوجه پرداخت كنند. در واقع نه وارداتي انجام شد، نه قفل انبارهاي احتكار شكسته شد و نه كنترل و نظارتي صورت گرفت.
شب عيد بود كه در خبرها اعلا م شد قيمت ميوه تحت كنترل دولت در مي آيد و مردم مي توانند ميوه را به قيمت مناسب از طريق نظارت مسوولا ن تهيه كنند. دكه هايي هم در نقاط مختلف شهر راه اندازي شد كه ميوه هاي مطلوب را با نازلترين قيمت به مشتريان تحويل مي داد، مردم هم همه راضي و البته اميدوار به اينكه اين روند پس از عيد نيز ادامه مي يابد. حتي آنطور كه در خبرها اعلا م شد، انبارهايي از ميوه كه توسط برخي از فروشندگان احتكار شده بود شناسايي و ميوه هاي احتكار شده، وارد بازار شد. علا وه بر ايجاد دكه هاي ذكر شده مقدار زيادي از اين ميوه ها نيز وارد بازار تره بار شد تا خريداران با خيالي آسوده به خريد ميوه عيد بپردازند. اما گويا اين روند متعادل تنها در روزهاي كوتاهي ادامه يافت. زماني كه تعطيلا ت نوروز فرا رسيد گويا با نوشدن بسياري چيزها، قيمت ميوه نيز نو شد. رشد ناگهاني قيمت ميوه حقيقت كنترل و نظارت در اين خصوص را دچار شبهه كرد.
تره بار برخي از مناطق تهران تعطيل بود، تنها فروشگاه هاي آزاد ميوه بودند كه فعاليت مي كردند. افزايش فراوان قيمت ميوه در اين فروشگاه ها كاملا  مشهود بود. هر كس براي خريد مراجعه مي كرد از وضعيت قيمت ها گله مند بود. يكي از خريداران در يكي از مغازه هاي ميوه فروشي سطح تهران مي گويد: من شب عيد همين ميوه را با قيمتي بسيار نازل از تره بار خريداري كردم حالا  كه به تره بار مراجعه كردم تعطيل است. قيمت در فروشگاه هاي آزاد با تره بار خيلي متفاوت است، اصلا  قرار نبود ميوه امسال گران شود.
فروشنده همين فروشگاه در خصوص گراني ميوه در ايام عيد مي گويد: ميوه در ميدان گران شده، در واقع ما ميوه را گران مي خريم و ناچاريم گران بفروشيم. مردم از ما ناراحت مي شوند، با ما بحث و دعوا مي كنند ولي ما مقصر نيستيم. ميوه در ميدان گران است ما هم نمي توانيم ضرر كنيم مجبوريم گران بخريم و گران تر هم بفروشيم.
031800.jpg
در يكي ديگر از سوپرهاي ميوه فروشي شهر ميوه هاي نه چندان با كيفيت و نه چندان خوب، مشتريان را فراري مي دهد. فروشنده اين سوپر مي گويد: بار ميوه كم شده علت گراني ميوه هم همين است شايد بعد از عيد قيمت ميوه كاهش يابد شايد هم وضعيت به همين شكل باقي بماند. به هر حال مردم چاره اي ندارند چه گران چه ارزان ناچارند خريد كنند باور كنيد ما هم از اين وضعيت راضي نيستيم. تقصير هم نداريم.
برخي از همين فروشندگان مي گويند در حال حاضر تره بار نمي تواند بار جديد داشته باشد، تنها علتش هم گراني ميوه در ميدان است. تره بار نرخ مشخصي دارد اگر از ميدان ميوه تازه بياورد ضرر مي كند چون نمي تواند سودي روي اجناسش ببرد. از اين رو به طور قطع ضرر مي كنند، اگر هم ميوه بياورند و بيشتر از نرخ مصوب كه برايشان تعيين شده بفروشند به طور قطع نوعي تخلف محسوب مي شود و برايشان مشكل ساز خواهد بود، از اين رو تره بار نمي تواند ميوه جديد وارد بازار خود كند.
يكي از نكات جالب توجه در مقايسه فروشگاه هاي مختلف ميوه فروشي با يكديگر تفاوت فاحش قيمت ميوه ميان آنهاست. البته در اين مساله كه در اكثريت فروشگاه ها قيمت ميوه افزايش يافته شكي نيست، اما واقعيت اين است كه حتي اين گراني هم در ميان سوپرهاي مختلف ميوه فروشي از تعادل برخوردار نيست. يكي گران و ديگري گران تر و بعدي هم از قبلي گرانتر مي فروشد.
به هر حال هيچ كس به طور دقيق و مشخص نمي داند علت گراني ناگهاني قيمت ميوه چيست؟ و حكايت نظارت و كنترل اين مساله از طرف مسوولا ن چرا تنها در روزهاي كوتاهي اعمال شد و بالا خره اينكه سرانجام چه مي شود؟

وزير جهاد كشاورزي: علت افزايش قيمت ميوه ضعف نظام توزيع است
وزير جهاد كشاورزي علت افزايش قيمت ميوه را در روزهاي اخير، ضعف نظام توزيع دانست و گفت: دولت فقط مسوول بخش توليد است و دخالت مستقيم در توزيع محصولا ت ندارد.
به گفته حجتي با وجود آنكه توليد مركبات امسال به حدود 3ميليون و 200 هزار تن و توليد سيب به 2 ميليون و 600 هزار تن رسيد، قيمت اين محصولا ت در بازار مصرف بسيار بالا ست.
وي يكي از راهكارهاي تنظيم بازار ميوه را ايجاد ميادين ميوه و تره بار عنوان كرد و گفت: ايجاد و تقويت تشكل هاي توليدي، سرمايه گذاري در ساخت سردخانه، جمع آوري و بسته بندي محصولا ت نيز در كاهش قيمت ها موثر است، اما در كوتاه مدت پاسخگو نيست.
وزير جهاد كشاورزي ضعف بنيه اقتصادي توليدكنندگان را در عرضه منظم ميوه و تره بار باعث سودجويي دلا لا ن ذكر كرد و افزود: چنانچه با اجراي برنامه هاي بلند مدت افزايش قيمت محصولا ت كشاورزي مهار شود، بازار عرضه نيز تنظيم خواهد شد.

وزير بازرگاني؛ مغلوب بزرگ
وزير بازرگاني درباره افزايش نرخ ميوه در شب عيد گفت: به دو روش مي توان نرخ ميوه را كنترل كرد، اول واردات به موقع، دوم خريد تدريجي و ذخيره سازي آن توسط واحدهاي صنفي مربوطه.
وي افزود: از آنجا كه دو مورد فوق به موقع اجرا نشد اكنون با كمبود ميوه و گراني آن مواجه شده ايم.
شريعتمداري درباره حضور دلا لا ن در بازار گفت: 2 سال است كه اين تجربه تلخ را چشيده ايم لذا براي امسال از يك سوراخ نبايد دو بار گزيده شويم !
شريعتمداري در پاسخ به اين پرسش كه آيا وارد نكردن ميوه و يا ايجاد مانع به بهانه قرنطينه به ضرر مصرف كننده خواهد بود يا خير؟ خاطرنشان كرد: بله مطمئنا به ضرر مصرف كننده است.
وي در ادامه با اشاره به بحث گرانفروشي از اينكه قانون نظام صنفي براي مغازه داران كشك است، اظهار تاسف كرد. اين اظهار تاسف وزير بازرگاني مي تواند بيانگر موفق نبودن اين وزارتخانه در تغيير و اصلا ح اصولي قانون جديد صنفي باشد.

خودرو ثابت
قيمت خودرو در يك ماهه ابتداي سال 84 تغيير خاصي ندارد. بنا به گفته فروشندگان اين صنف تا به حال افزايش محسوسي در قيمت خودروها ديده نشده اما نمي توان اين مساله را به تمام طول سال تعميم داد. البته برخي از اين فروشندگان معتقدند قيمت خودروها امسال تكان نمي خورد. ولي بعضي ديگر مي گويند قيمت خودرو ممكن است هر روز نوسان داشته باشد، اما فعلا  تغييري در قيمت خودرو داده نشده است. خودروهايي كه در سال 84 توليد مي شوند با قيمت هاي سال 83 به فروش مي رسند و تنها سند به تاريخ 84 مي خورد، از اين رو خودروهاي سال 83 با كاهش قيمت رو به رو مي شوند كه البته اين يك روند كاملا  طبيعي است.
جدول قيمت خودرو در اوايل سال
031803.jpg
031806.jpg

درد دل
با ما تماس بگيريد، شنبه تا چهارشنبه
۱۵( 2052627 تا )۱۶
مشكل مجتمع محمد شهر كرج
از ساكنان محمدشهر كرج هستم. 3 سال پيش آپارتماني اجاره به شرط تمليك خريدم و 6 ميليون تومان آن را پيش پرداخت كرده ام. نزديك به 200 واحد از يك مجتمع هزار واحدي را به افرادي كه همگي ليسانس به بالا  بودند واگذار كردند و اين جزو شرايط واگذاري بود، اما هنوز آپارتمان ها را به نام نكرده اند. شهرداري مي گويد بايد وزارت مسكن 700 ميليون تا يك ميليارد تومان پرداخت كند تا اين آپارتمان ها سند بخورد. نه گاز هست، نه تلفن. جديدا هم اطلا عيه داده اند كه آب و برق را به زودي قطع خواهند كرد!
رشيدي

بدون گواهينامه
لطفا به راننده هايي كه گواهينامه ندارند اجازه مسافركشي ندهيد. من خودم سوار يكي از اين شخصي ها شدم و توانستم شماره پلا ك طرف را بردارم كه با سرعت غيرمجاز هم رانندگي مي كرد و نزديك بود ما را به كشتن بدهد.

هرس درختان
چهارراه سرسبز به سمت ميدان صدم نارمك درخت هايي دارد كه با آغاز 6ماهه اول سال حتما بايد هرس شوند. توجه شهرداري منطقه را به اين نكته جلب مي كنم.

افزايش كرايه
از تجريش به هفت تير نرخ تاكسي ها را افزايش داده اند. قبلا  كرايه اين مسير 400 تومان بود حالا  100 تومان روي آن كشيده اند. اعتراض هم كرديم، همه راننده ها گفتند حركت نمي كنيم!

رسيدگي كنيد
اكثر راننده ها كرايه ها را افزايش داده اند. من مسير ونك به رسالت را امروز 350 تومان دادم. اعتراض هم كردم، گفتند همه چيز گران شده. كي بايد رسيدگي كند؟

چطور بخريم؟
گوجه كيلويي يكهزار و 200 تومان را چطور بخريم. حالا  ميوه را مي شد كمتر مصرف كرد، ولي گوجه را چكار كنيم؟ اينقدر مي گفتند قيمت ها را ثابت نگه مي داريم، همين بود؟

از بين بردن سبزه ها
روز سيزده به در من شاهد شكسته شدن شاخه خيلي از درختان بودم. خيلي ها هم روي سبزه ها فوتبال بازي مي كردند و آن را از بين بردند. خلا صه روز طبيعت چندان هم به نفع طبيعت تمام نشد.
معزي

پر از زباله
آنهايي كه فكر لذت بردن از طبيعت بودند، آيا فكر اين را نكردند كه زباله هايشان را چه كسي بايد جمع كند؟ بيشتر پارك ها و بوستان ها پر از زباله شده بود، آيا مردم نبايد كمي مراعات كنند؟
چند تماس

خواهش از دستگاه هاي نظارتي
آقا! بنويسيد همه چيز گران شده. از دستمال كاغذي گرفته تا ترشي و خيارشور! از دستگاه هاي نظارتي خواهش مي كنم فعاليت خودشان را بيشتر كنند.
ميردامادي

ترافيك روزهاي تعطيل
مي گفتند عيد نوروز خلوت تر از هميشه خواهد بود. سالهاي گذشته كه اين طور بود، اما امسال زياد هم خلوت نبود! دلمان به خلوتي عيد خوش بود كه ظاهرا آن هم دارد كم كم از بين مي رود.

اسباب كشي پرهزينه
براي يك اسباب كشي از شرق به غرب تهران نزديك به 50-60 هزار تومان فقط براي وسيله نقليه از من گرفتند. يك اسباب كشي ساده اينقدر بايد هزينه داشته باشد؟ اعتراض مي كنيم، مي گويند كارمان علمي است!
احمدي

اشتغال
از مسوولا ن مي خواهم در سال جديد كمي بيشتر به فكر وضعيت اشتغال افراد بيكار باشند. من 4سال است كه خدمت را تمام كرده ام، اما يك شغل درست و حسابي ندارم. با اين وضعيت سير كردن شكم خودم هم به سختي ميسر است چه رسد به ازدواج.

غذاساز چند روزه
قبل از عيد يك غذاساز چندكاره از شركت ... گرفتم. بعد از يك هفته خراب شده و كار نمي كند. به نمايندگي مربوطه مراجعه كردم، زيربار نمي رود و مي گويند زيادي از آن استفاده شده. آخر چه طور ممكن است؟
پاك نژاد

جانباز...
در تاريخ 1366/12/23 در منطقه عملياتي شاخ شميران در عمليات والفجر۱۰ بر اثر اصابت گلوله توپ از ناحيه پا و سر مجروح شدم كه بعد از انتقال به بيمارستان صحرايي و اعزام به كرمانشاه و بستري شدن در آنجا و مدتي در ايلا م به جبهه برگشتم، ولي ديگر توان گرفتن اسلحه را در دست نداشتم و خانه نشين شدم. جهت تعيين درصد جانبازي به بنياد مراجعه كردم و بعد از طي مراحلي به درجه رفيع جانبازي نايل شدم۲۰( درصد.)
با هر زحمتي بود درسم را به پايان رساندم و چون تنها نان آور خانواده بودم كفيل پدرم شدم. به هر دري زديم بسته بود و بدون هيچ ادعايي روي به كارگري آوردم با وجود كار كردن موفق شدم در دانشگاه پيام نور قبول شوم و به علت بيماري اعصاب و روان با اصرار خانواده جهت تسريع در كارهايم ازدواج كردم و ثمره اين ازدواج 2 فرزند است و به علت ناراحتي اعصاب پس از گذراندن 5ترم از دانشگاه پيام نور و فقر شديد مالي، درس را رها كردم، زنم طلا ق گرفت و فرزندان گلم هر كدام به كسي سپرده شدند. خانواده ام جهت معالجه به بنياد جانبازان مراجعه كردند، ولي بنياد اعلا م داشت كه فاقد پرونده باليني هستم و هيچگونه كمكي از دست ما بر نمي آيد، نمي دانم چرا؟
رمضاني

كوتاه
سكه در نوسان
بازار طلا  و سكه در روزهاي ابتدايي سال 84 تغييرات خاصي را در پي نداشته است و گويا در حال حاضر از نوسانات متعدد مصون مانده است.
سكه طرح قديم از قيمت 124 هزار و 500 تومان به 125 هزار و 500 افزايش يافته. طرح جديد در حركتي معكوس با يكهزار تومان كاهش قيمت به 102 هزار تومان رسيده است. نيم سكه و ربع سكه نيز با افزايش 200توماني مواجه شده. به اين صورت كه قيمت نيم سكه 50هزار و 200 تومان و ربع سكه 30 هزار و 200 تومان است.
در اين بين قيمت جهاني طلا  تغييرات عمده اي را داشته است به طوري كه هر اونس طلا  با 1/70 دلا ر كاهش به 430180 دلا ر رسيده است.
در شرايطي كه دلا ر آمريكا به عنوان يكي از رايج ترين ارزهاي خارجي در بازار كشور طي ماه هاي اخير با كاهش يك توماني، 891 تومان قيمت گذاري شده است، يورو واحد پول اروپايي كه طي آخرين روزهاي سال 83 با قيمت 1190 تومان به فروش مي رسيد، در سال 84 با 30 تومان كاهش به 1160 تومان نزول كرد. لا زم به ذكر است كه پوند انگليس نيز 40 تومان كاهش قيمت داشته و قيمت آن از 1710 تومان به 1670 تومان نزول كرده است.
كامپيوتر،  بالا  مي كشد؟
در شروع سال كاري جديد افزايش يا عدم افزايش قيمت رايانه و قطعات آن هنوز مشخص نيست. گويا در ابتداي سال جديد هنوز كسي آمار اجناس خود را اعلا م نكرده و هنوز قيمت رايانه و قطعات آن در سال 84 اعلا م نشده است. اين در شرايطي است كه فروشندگان رايانه معتقدند احتمال افزايش قيمت رايانه و قطعات مختلف آن تا ابتداي تابستان بالا ست و اگر افزايش قيمتي در پيش باشد اين اتفاق تا اوايل فصل تابستان رخ خواهد داد.
031785.jpg
منطقي: مجبور شديم؟  
نكته قابل توجه سخنراني مطول مـنـوچهر منطقي مديرعامل ايرانخودرو در جمع كاركنان اين شركت اعتراف به فن آوري ضعيف پيكان است.
مديرعامل ايران خودرو مصرف بـــالا ي ســـوخــت، نــداشـتــن استانداردهاي ايمني و پايين بودن سطح كيفيت را از جمله دلا يل توقف توليد پيكان ذكر كرد و گفت: اگر ايران خودرو داوطلبانه اقدام به توقف توليد پيكان نكند اين عوامل ما را مجبور به اين كار خواهد كرد.
در حالي كه تامين قطعات يدكي 2 ميليون پيكان از كارهاي اساسي ايران خودروست، اميد است از اين به بعد بابت كارهاي منطقي هيچ اجباري نباشد!
كرايه تاكسي فرودگاه - مهرآباد، 8 هزار تومان
مــهــر - مجـري طـرح فـرودگـاه بيـن المللـي امام خميني(ره) از انتخاب شركت مسافربري سير و سفر براي حمل مسافران فرودگاه فوق خبر داد و گفت: اين شركت قرار است از 7 نقطه سطح شهر تهران از جمله پونك، مهرآباد، تهرانپارس، ميرداماد و بـيهقـي مسافران هواپيمايي را به فرودگاه امام خميني(ره) يا بالعكس منتقل كند.
وي هزينه حمل مسافر به وسيله تاكسي از فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) به سطح تهران و بالعكس را 8 هزار تومان ذكر كرد و گفت: هزينه حمل مسافر به وسيله اتوبوس نيز در اين مسير يكهزار تومان تعيين شده است كه رقم چندان بالا يي نيست.
با اتمام رنگ آميزي باند و محوطه پروازي فرودگاه امام خميني(ره) عمليات پروازي به صورت آزمايشي با حدود 15 تا 20 پرواز در روز آغاز خواهد شد.
افزايش مستمري زنان سرپرست خانوار
قرار است مستمري زنان سرپرست خانوار و معلولا ن كشور امسال تا 3 برابر افزايش يابد. راه چمني رئيس سازمان بهزيستي كشور  مي گويد: ايجاد خانه هاي ايتام و موسسه هاي خيريه براي سامان بخشي به زندگي افراد بي سرپرست از ديگر برنامه هاي ما براي سال جديد است.
يارانه بنزين در جيب خودروسازان
توليد سالا نه يك ميليون خودروي گازسوز در كشور منطبق با تكنولوژي روز مي تواند در يك دوره 20 ساله حدود 120 ميليارد دلا ر در هزينه مصرف انرژي كشور صرفهجويي كند.
مديرعامل سازمان بهينه سازي مصرف سوخت مي گويد: منظور من از خودروي گازسوز، خودروهايي است كه در حال حاضر به صورت دست ساز گازسوز مي شوند. به طور حتم خودروهاي گازسوز در كشور مشتري خواهند داشت. خودروهايي كه مخازن گاز آنها به جاي صندوق عقب زير شاسي قرار گرفته است از نظر ايمني، قدرت و سرعت با خودروهاي بنزيني تفاوت ندارند.
خودروسازان كشور علا وه بر موظف شدن به رعايت استانداردها، قراردادي را با سازمان بهينه سازي به امضا رسانده اند كه در ازاي دريافت مبلغي خودروهاي پرمصرف را از گردونه توليد خارج كنند.
به گفته هاشمي ايران خودرو موظف است از سال 84 ديگر پيكان آردي و پيكان وانت توليد نكند.
هاشمي درباره يارانه بنزين مي گويد: بخش عمده يارانه بنزين به جيب خودروسازان مي رود، راننده پيكان بنزين را 80 تومان نمي خرد بلكه 160 تومان مي خرد زيرا براي طي يك مسافت بايد دو برابر بنزين مصرف كند. پس در حقيقت 30 تا 40 درصد يارانه بنزين به خودروسازان داده مي شود.
او عقيده دارد كه براي مصرف كننده فرقي نمي كند خودروي او با خودرويي عوض شود كه نصف پيكان بنزين مصرف مي كند و قيمت بنزين دوبرابر!

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
طهرانشهر
محيط زيست
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  طهرانشهر  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |