سه شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۶۶
برنامه هايي براي تهران هشتادوچهار
رنگ آسمان امسال
ارايه خدمات جديد براي ارتقاي سطح كيفيت زندگي شهري به تنهايي كافي نيست، اين اتفاق به تلا ش هاي بيشتري نياز دارد كه به شهروندان باز مي گردد مثل ترك عادت هاي متضاد با فرهنگ شهرنشيني
031737.jpg
عكس : گلناز بهشتي
قرار نيست كه امسال هم مثل سال قبل باشد، قرار نيست كه روي خط ممتد حركت كنيم آن هم بدون هيچ صعودي. انتظار اين است كه برنامه هاي سازمان هاي زيرمجموعه مديريت شهري ضمن ارتقاي كيفيت سطح زندگي به مطالبات در حال پيشرفت شهروندان پاسخ دهد.
اگر قرار باشد امسال مان با سال قبل تفاوت چنداني نداشته باشد همان بهتر كه سالي عوض نشود و سال جديد از راه نرسد، چراكه آن وقت تنها تاثير آن در زندگي، اضافه شدن يك سال به عمرمان خواهد بود. به همين دليل هم اين خواسته كه هر كدام از بخش هاي خدماتي تغييرات و تحولا تي در ارايه خدمات خود بدهند و مديران با سياستگذاري هاي جديد به دنبال راه هاي بهتر و تازه تري براي اداره شهر باشند، انتظار زيادي نيست.
اين خدمات جديد البته گاه باعث مي شود تا عادات قبلي ما با سمت و سوي مثبت تا حدودي تغييركند. مثلا  اگر زميني خالي در نزديكي محل سكونت تبديل به پارك كوچك محلي شود، ديگر براي رفتن به پارك نياز به صرف وقت زيادي نيست يا اگر به تعداد اتوبوس هاي شركت واحد و قطارهاي مترو افزوده شود، زمان حركت آنها تغيير كرده و فاصله حركت كمتر مي شود. به نمونه هاي بيشتري هم مي شود اشاره كرد؛ وقتي وسيله اي جديد و مدرن براي خدمات شهري وارد مي شود، كاربران و كاركنان عادات كار با وسايل ابتدايي قبلي را بايد فراموش كنند. وقتي جمع آوري زباله تفكيك شود و مواد تفكيك شده از مبدا عازم واحدهاي بازيافت شوند، همه شهروندان بايد عادت دور ريختن كلي و درهم زباله تر و خشك را فراموش و به تفكيك زباله ها عادت كنند. به همين دلا يل هم وقتي برنامه هاي جديد مديران شهري اجرا مي شود، شهروندان هم كم كم بايدآن دسته از شهرنشيني خود را كه به نظر آن مديران نياز به تغييردارند فراموش كنند، شايد رنگ آسمان امسال با آسمان تهران 83 فرق كند.
حمل مسافر بيشتر
با تغيير مديريت سازمان تاكسيراني تهران در روزهاي پاياني سال 83، لا بد منتظر تغيير و تحولا تي در اوضاع تاكسي ها در سال جديد هستيد. اين اتفاق شايد به زودي بيفتد، ا ما هنوز خبري نيست و مسوولا ن تاكسيراني هنوز مشغول ارزيابي اوضاع هستند. با اين وجود سازمان هاي ديگري كه متولي حمل مسافران درون شهري هستند، به دنبال افزايش ظرفيت حمل مسافر در سال جديدند.
شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو) از تغيير ساعات كار مترو و كم شدن فاصله حركت قطارها خبر داد. مهندس عبابافي، معاون بهره برداري مترو گفت كه اين تغييرات از اول ارديبهشت ماه اتفاق مي افتد. به گفته او از اول ارديبهشت 84 ساعت شروع سرويس دهي قطارهاي مترو از 6 صبح به 5: 30 صبح و ساعت خاتمه سرويس دهي از 22 به 22: 30 تغيير پيدا مي كند. شركت مترو درصدد است تا با ورود قطارهاي جديد به خط يك و 2 مترو، فاصله زماني حركت قطارها در ساعات اوج ازدحام مسافر از 6 دقيقه به 5 دقيقه كاهش پيدا كند. آنها اميدوارند كه با ورود اين قطارها كه به كولر هم مجهزند و كاهش فاصله زماني حركت، ظرفيت سرويس دهي مترو به شهروندان 30 درصد افزايش پيدا كند.
تغيير فاصله زماني حركت قطار شامل خطوط ديگر هم مي شود. در خط 5 مترو (تهران - مهرشهر) فاصله زماني حركت قطار از 30 دقيقه و 45 دقيقه به 15 و 20 و 30 دقيقه خواهد رسيد كه البته اين فاصله حركت به ساعات اوج شلوغي مسافر در صبح و عصر و ساعات ديگر تقسيم مي شود، ضمن اينكه در خط تهران - كرج كه با اضافه شدن مسير كرج - گلشهر 10 كيلومتر به آن اضافه شده است، با كم شدن فاصله حركت قطارها به 15 دقيقه، 60 درصد به ظرفيت حمل مسافر اضافه مي شود.
حركت قطارهاي مترو بين ايستگاه هاي شهر ري و حرم مطهر هم تغيير مي كند. به اين ترتيب كه در روزهاي شنبه تا چهارشنبه فاصله زماني حركت قطارها از يك ساعت به نيم ساعت كاهش پيدا مي كند. اين كاهش زماني در روزهاي پنج شنبه به 8 دقيقه مي رسد. در ضمن اين مسير در روزهاي تعطيل هم شاهد حركت قطارها از صبح تا شب خواهد بود.
به گفته عبابافي مسوولا ن مترو اميدوارند با برنامه هاي خود در سال 84 ظرفيت حمل مسافر را از روزانه 700 هزار نفر به روزانه يك ميليون نفر برسانند.
معاون بهره برداري مترو در مورد چاره انديشي براي سرويس بهداشتي در ايستگاه ها هم گفت: در حال حاضر برنامه ساخت سرويس هاي بهداشتي در ايستگاه هايي كه محوطه بزرگي دارند، مثل ايستگاه صادقيه، كرج، شهرري، امام خميني و ميرداماد وجود دارد. با ساخت سرويس هاي بهداشتي در اين ايستگاه ها نياز مسافران دست كم در اين 5 ايستگاه رفع خواهد شد.
شركت اتوبوسراني تهران و حومه هم درصدد افزايش ظرفيت حمل مسافر است. نوريان، مديرعامل شركت اتوبوسراني اعلا م كرده است كه اتوبوسراني با اضافه كردن يكهزار دستگاه اتوبوس به ناوگان خود، تعداد اتوبوس ها را از 6500 دستگاه به 7500 دستگاه مي رساند. از اين يكهزار دستگاه اتوبوس، 500 دستگاه ديزلي و 500 دستگاه گازسوز هستند. به گفته نوريان تعداد اتوبوس هاي مگاترانس هم در سال جديد به يكصد دستگاه افزايش پيدا خواهد كرد.
به گفته نوريان اتوبوسراني در سال گذشته روزانه 3 ميليون مسافر را جابه جا كرد كه امسال با افزايش ناوگان اتوبوسراني و بهبود وضعيت ترافيك، انتظار حمل روزانه 4 ميليون مسافر مي رود، البته در ازاي اين افزايش، ناوگان اتوبوس هاي فرسوده هم خارج خواهند شد و در اولين مرحله 500دستگاه از اتوبوس هاي فرسوده از رده خارج مي شوند.
اما آخرين نوآوري اتوبوسراني تهران اجراي طرح GPS و تابلوهاي ديجيتال در چند خط اتوبوس واحد است.
به گفته مديرعامل اتوبوسراني تهران با اجراي آزمايشي طرح GPSدر 3 خط ويژه علا وه بر اطلا ع از موقعيت اتوبوس ها، با نصب تابلوهاي ديجيتال زمان رسيدن اتوبوس به ايستگاه به اطلا ع شهروندان مي رسد.
اين طرح ابتدا در خطوط جمهوري و بهارستان اجرا مي شود.
تابلوهاي بيشتر براي اندازه گيري آلودگي هوا 
بركت بهار سبزي و هواي پاك است، هواي پاك موضوعي است كه تهراني ها زياد با آن دست و پنجه نرم كرده اند و گذشت زمان باعث نشده تا از رسيدن به آن چشمپوشي كنند، اما رفاه بيشتر و كمبودهايي كه در بخش حمل و نقل عمومي وجود داشته باعث شده تا گاهي به آن دامن بزنيم. گاهي به بحران برسد و كمتر بتوانيم آسماني آبي و لكه ابرهاي سفيد را در آن ببينيم. يادآوري خاطره بحران 3 روزه تهران بهانه خوبي است براي تماس با دكتر رشيدي، رئيس مركز كنترل كيفيت هوا؛ اينكه سازماني با اين اهميت براي سال 84 و بهبود كيفيت هوا چه برنامه هايي را در نظر گرفته است.
رسيدن به تصوير بهتر از آلودگي هواي تهران، به منظور برداشت بهتر از آلودگي پايتخت باعث شده تا سازمان كنترل كيفيت هوا در بخش سخت افزار به افزايش تعداد ايستگاه ها بپردازد؛ برنامه اي كه دكتر رشيدي در صدر برنامه ها به آن اشاره مي كند. اهميت راه اندازي ايستگاه هاي جديد تا آنجا است كه در آنها علا وه بر آلا ينده هاي معمولي، آلا ينده هاي خطرناك تر، سرطان زا و هيدروكربن هاي حلقوي نيز سنجيده مي شوند تا علا وه بر كاري كه در سال گذشته انجام مي شده، كار جديدي صورت گرفته باشد تا ميزان غلظت آلودگي هواي تهران بهتر سنجيده شود.
دكتر رشيدي، آلودگي صوتي را با توجه به ماهيت متفاوت آن برابر و حتي حساس تر از آلودگي هوا مي داند. به همين خاطر به غير از مناطق 9، 12 و 7، دو منطقه ديگر نيز از نظر اين آلودگي در سال جديد مورد بررسي قرار مي گيرند. منطقه 10 و 17 به احتمال زياد دو منطقه اي هستند كه از نظر آلودگي صوتي از سوي كنترل كيفيت هوا مورد بررسي قرار خواهند گرفت.
فعاليت هاي آموزشي و اطلا ع رساني عمومي موضوع ديگري است كه قرار است اين سازمان در سال 84 به آن بپردازد؛ براي رسيدن به اين هدف تابلوهايي در نقاط مختلف شهر نصب شده بود كه تعداد آنها در سال 84 افزايش مي يابد.
دكتر رشيدي نصب اين تابلوهاي آموزشي را مستلزم مشخصات فني خاص مي داند و مي گويد: اين تابلوها بايد از منظر مناسب شهري برخوردار باشند و از معيارهاي شهرداري تبعيت كنند، به همين خاطر در هر منطقه 3، 4 نقطه در نظر گرفته شده است كه به شهرداري اعلا م شده تا هر منطقه محل موردنظر خود را به سازمان اعلا م كند.
وب سايت سازمان كنترل كيفيت هوا، مناسب ترين منبع براي آگاهي از ميزان آلودگي هواست، به همين خاطر اين سازمان در نظر دارد ضمن مدل سازي آلودگي هواي تهران نسبت به تكميل اين وب سايت اقدام كند.
اولين خيابان بدون ماشين تهران
يكي از سازمان هايي كه قبل از تحويل سال، خبر حضور نوروز و بهار را در سطح شهر نصب كرد، سازمان زيباسازي بود كه تابلوها و بيلبوردهاي آن با طرح ماهي و سبزه و حاجي فيروز در بيشتر قسمت ها به پايتخت رنگ و لعاب ويژه اي بخشيده بود. اين سازمان در با اهميت ترين پروژه سال 83 خود پل هاي مكانيزه را در دست داشت كه در روزهاي پاياني سال گذشته يكي از آنها را در اتوبان افسريه راه اندازي كرد. به همين خاطر وحدتي در ابتداي صحبت هاي خود از راه اندازي 20 پل مكانيزه ديگرتا اوايل تابستان خبر مي دهد كه يكي از آنها اواسط هفته افتتاح خواهد شد.
مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران از افتتاح تعدادي از سرويس هاي بهداشتي در ارديبهشت ماه خبر مي دهد، بد نيست بدانيد ساخت اين سرويس ها از اوايل پاييز آغاز شده بود.
پياده روها و پياده روي موضوعي است كه وحدتي براي سلا مت روح و جسم همواره بر آن تاكيد داشته، به همين خاطر خيابان باغ سپهسالا ر كه از كهنسال ترين خيابان هاي تهران است، ساماندهي خواهد شد تا علا وه بر امكان خريد كفش در اين خيابان، بتوانيد پياده روي در يك خيابان بدون ماشين را تجربه كنيد.
مبلمان هاي جديد شهري و كف سازي خيابان ها و پياده روها و ساماندهي تبليغات موضوعاتي است كه وحدتي به آن اشاره مي كند و قرار است تا نيمه هاي سال جديد به آنها پرداخته شود.
تشكيل سازمان اورژانس زير نظر وزارت كشور
به گفته دكتر علمداري رئيس اورژانس كشور از عمده ترين برنامه هاي اورژانسي در سال 84، تشكيل سازمان اورژانس كشور است كه اين سازمان به صورت مستقل در داخل وزارت كشور تشكيل مي  شود و با توجه به بودجه خوبي كه مجلس به دولت ارايه داده و دريافت مجوز استخدام، اميد است در سال 84 از سوي اورژانس خدمات خوبي ارايه شود. وي ديگر برنامه هاي اورژانس كشور در سال آينده را به اين ترتيب برشمرد:
ورود حدود 3 هزار دستگاه آمبولا نس به اورژانس كشور تا بالا خره با استاندارد دنيا هماهنگي شود.
تاسيس حدود هزار و 500 پايگاه اورژانس در كشور كه حتي به صورت كانتينر يا اتوبوس آمبولا نس هم مي شود كه اينها را به صورت سيار در حوادث غيرمترقبه يا بحث امداد نوروز، تابستاني يا زمستاني در نقاط تصادف خيز داير مي  كنيم و در زمان هايي كه كمتر مسافرت است در دپو يا انبارها نگهداري مي  كنيم و در زمان نياز هم مجدد استفاده مي  كنيم.
توسعه امداد موتوري و استفاده از موتور امداد در شهرهاي پرترافيك و ايجاد توسعه اورژانس ريلي در تمام راه آهن كشور.
توسعه امداد دريايي در درياي خزر، عمان و خليج فارس.
امداد هوايي كه با صحبت هاي ابتدايي كه با نيروي هوايي سپاه صورت گرفته، اين طرح را در اكثر نقاط كشور پياده مي  كنيم.
احداث دانشگاه علمي كاربردي با نام فوريت هاي پزشكي كه بتوانيم پرسنل اورژانس را از ديپلم و فوق ديپلم و پرستاري جذب و آموزش دهيم.
علمداري در خصوص برجسته ترين برنامه اورژانس در سال 84 مي  گويد: تشكيل سازمان اورژانس كشور از برجسته ترين برنامه هاي اورژانس در سال 84 است.

031728.jpg
اولويت هاي شوراي شهر در سال 84
شوراي شهرتهران مانند ساير شوراهاي شهرهاي ديگر وظيفه دارد همزمان با بررسي بودجه شهرداري و با توجه به برنامه هاي كوتاه، ميان و بلندمدت بودجه سال آينده را با در نظر گرفتن اعتبارات پيش بيني شده در بودجه شهرداري كه براي شورا تنظيم شده، تصويب كند. در عين حال تهران به عنوان يك شهر جهاني در كنار كلا نشهرهاي جهان جايگاه ويژه اي دارد كه بايد به عنوان يك شهر منطقه اي در منطقه خاورميانه و در بين كشورهاي مسلمان نيز نقش كليدي خود را حفظ كند. تهران يك كلا نشهر ملي است كه نه تنها پايتخت سياسي كشور به حساب مي آيد، بلكه نقطه آغاز تمامي فعاليت هاي اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي كشور محسوب مي شود، به همين خاطر شوراي شهر به عنوان مديريت اين كلا نشهر كه وظيفه برنامه ريزي براي تهران را برعهده دارد، براي يك سال آينده اين شهر برنامه هايي را اولويت بندي كرده است.
نوسازي بافت هاي فرسوده، حل مشكل ترافيك و بهداشت شهر تهران، برايتان ناآشنا نيست. مشكلا تي كه چندين سال است با آنها دست به گريبان هستيم، گاهي شكل بحران به خود گرفته است و گاهي در موردشان دغدغه كمتري داشته ايم، اما در هر صورت وجود داشته اند. اين موضوعات جزو اولويت هاي شوراي شهر براي رسيدگي به آنها است.
اميررضا واعظي آشتياني كه يك روز بعد از اتمام تعطيلا ت نوروزي، اولويت هاي شوراي شهر تهران در سال 84 را اعلا م كرده، دستيابي به راه حل اين مشكلا ت را بدون مشاركت مردم كند و ناممكن مي داند.
تاكنون تنها 500 هزار تن از زباله هاي شهر تهران به كمپوس تبديل مي شد، اما با اقداماتي كه انجام شده در اوايل سال 1384 اين ميزان به 3 ميليون تن افزايش مي يابد. آشتياني كه تامين بهداشت شهر را امري ضروري مي داند، از خريدهاي انجام شده براي ناوگان حمل و نقل زباله خبر مي دهد تا در زمينه جمع آوري زباله ساماندهي لا زم صورت گيرد.
۹۰۰ ميليارد تومان از بودجه 142 ميليارد توماني شهرداري تهران نيز براي پروژه هاي عمراني در نظر گرفته شده است كه بيشتر آن در بخش ترافيك هزينه خواهد شد.
البته آشتياني معتقد است توليد بي رويه خودرو، تهران و كشور را با بحران مواجه كرده است و مسوولا ن بايد براي اين معضل ملي راه حل منطقي پيدا كنند.

زاويه ديد
بانوان آپارتمان
031731.jpg
اپيزود اول:
ساعت از يك نيمه شب گذشته است. در فضاي كوچك آپارتمان 40 متري خود مشغول استراحت هستيد كه ناگهان با صدايي شبيه به صداي حمله هوايي از خواب بيدار مي شويد. چون به اين صداها عادت كرده ايد، به پهلوي ديگر مي غلتيد و به خواب مي رويد. اين صدا را تقريبا هر شب مي شنويد: همسايه هاي طبقه بالا  هستند كه از ميهماني برگشته اند!
اپيزود دوم:
مشغول تماشاي برنامه مورد علا قه تان از تلويزيون هستيد. همسرتان مشغول مطالعه روزنامه و كودكتان در خواب است. آرامش دلچسب و مرمرين فضاي كوچك آپارتمان شما، با صداي به هم كوبيده شدن در همسايه طبقه پايين يا صداي بلند موسيقي كه از واحد كناري مي آيد، به راحتي از بين خواهد رفت. شما حتي صاحب چهارديواري خود نيز نيستيد!
اپيزود سوم:
خوابيده ايد، هيچ صدايي بيدارتان نمي كند. روزنامه مي خوانيد و هيچكس در راه پله ها پا نمي كوبد. از پله ها پايين مي رويد، حس مي كنيد كه خواب مي بينيد، مقابل در هيچكدام از واحدها، چند جفت كفش نيست، اصلا  روي پله ها اثري از لكه آب زباله همسايه ها نيست... همسرتان صدايتان مي زند: بيدار شو، ديرت نشه !
شايد شما يكي از معدود آدم هاي خوش شانسي باشيد كه با خواندن هر يك از اين داستان هاي حقيقي، پيش خود نگفتيد: آخ، گفتي ! شايد شما هنوز اين شانس را داشته باشيد كه در يك خانه ويلا يي شخصي قشنگ با يك حوض آبي رنگ و چند تا ماهي گلي زندگي كنيد، اما بسياري از جمعيت شهرنشين ما به خصوص در شهرهاي بزرگي مثل تهران، به ناچار زندگي در آپارتمان را برگزيده اند؛ آپارتمان هايي كه گاهي حتي كمتر از 35 متر زير بنا دارند، بدون انباري، بدون حياط و تراس و گاهي حتي بدون پنجره!
با توجه به افزايش نرخ شهرنشيني در سال هاي اخير كه به نوعي روستاهاي كشور را تقريبا خالي از سكنه و نيروي كار مورد نياز كرده است، سكونت در شهرها نيز با مشكلا تي توام شده كه از جمله اين مشكلا ت، مساله مسكن مناسب براي همه است.
يك راه حل براي رفع اين معضل، ساخت خانه هاي كوچك و حتي الا مكان ارزان قيمت بود كه بايد علا وه بر رضايت مشتري، از نظر ساختار شهري نيز مشكلي ايجاد نمي كرد. آپارتمانسازي يك راه حل عالي بود، چراكه با استفاده از فضاي يك منزل مسكوني، مي شد چندين خانواده را اسكان داد. مثلا  يك خانه 200 متري تبديل مي شد به 8 خانه 50 متري با قدمتي مناسب، به طوري كه بسياري از زوج هاي جوان به سرعت صاحب مسكن شدند. اما در اين ميان آنچه كه ناديده گرفته شد، فرهنگ و نحوه استفاده از اين منازل و زندگي در آنها بود.
خانواده هايي كه به خانه هايي عادت كرده بودند كه به راحتي 2 يا حتي۳ نسل را در خود جا مي دادند، اكنون به آپارتمان هايي كوچ كردند كه بايد در آنها بسياري از عادات گذشته را فراموش كرده و مقررات جديدي را مي آموختند. مقرراتي كه در بسياري موارد به نظر آنها سخت، دست و پاگير و پيچيده بود. اين در حالي است كه هنوز هم بسياري از اين خانواده ها، خود را مجاز به انجام اعمالي مي دانند كه در حقيقت تجاوز به حقوق ديگران است و حتي حاضر به قبول اين موضوع نيز نيستند كه اعمال آنها خارج از چارچوب قانون و زير پا گذاشتن حقوق ديگران است.
اگر در يك آپارتمان 8 واحدي در جنوب شهر زندگي كنيد، از ميان اين 8 واحد شايد تنها يك يا حداكثر 2خانواده سعي كنند كه مقررات خاص آپارتمان ها را رعايت كنند و ساير خانواده ها يا از اين مقررات اطلا عي ندارند يا خود را موظف به انجام آن نمي دانند، گرچه اگر همه شهروندان بياموزند كه در زندگي شهري قانوني با عنوان قانون حق و تكليف وجود دارد، آنگاه در چنين نحوه زندگي در هم تنيده و تنگاتنگي، هيچگاه مساله ساده در كنار هم زيستن به چنين معضل بزرگي تبديل نمي شود.
در اين ميان بايد اذعان داشت كه همه اعضاي خانواده به آموزش فرهنگ صحيح آپارتمان نشيني نياز دارند. از سويي با توجه به اينكه شكل و نوع خانواده ها با زندگي در اين آپارتمان ها تغيير پيدا كرده است و خانواده هايي با چندين فرزند كه گاه پدربزرگ و مادربزرگي نيز با آنها همراه بودند، اكنون به خانواده هايي متشكل از پدر و مادر و فرزند يا حداكثر 2 فرزند تبديل شده است، اين آموزش بسيار آسانتر خواهد بود. در اينجاست كه نقش زنان در اين آموزش به خوبي پديدار مي شود. زنان به اين علت كه ساعات بيشتري را در منزل سپري مي كنند، به نوعي به حلقه اتصال بين اعضاي خانواده و منزل مسكوني تبديل ميشوند.
بانو مي تواند با آموزش صحيح و مداوم فرزندان خود، اين مقررات را به گونه اي به شكل عادت درآورد كه كودك، رفتاري غير از اين مقررات را قانون شكني تلقي كرده و از آن دوري كند. مواردي چون: خودداري از ترددهاي مكرر و پرسروصدا در راه پله ها، نحوه استفاده صحيح از مشاعات ساختمان و ... و مواردي كه خود خانواده ها موظف به رعايت آن هستند مانند: پرداخت به موقع حق شارژ، كوشش در حفظ نظافت آپارتمان، رعايت احترام متقابل و ...
تصور مي كنيم اين يادداشت به حد كافي مطول شده است. آنچه مي ماند، برعهده شماست!
نرگس صادقي

كوتاه
031734.jpg
خوني تازه در رگ هاي حمل و نقل درون شهري
مهر - در حالي كه مشكل آلودگي هوا و ترافيك كلا نشهرها مسوولا ن را به سمت راه حل تجهيز وسايل نقليه همگاني مي برد، اما كمبود اين وسايل در مقايسه با جمعيت تمام اين راه حل ها را در اجرا با مشكل روبه رو مي سازد، اما امسال با اختصاص 500 ميليون دلا ر اعتبار خاص براي توسعه شبكه حمل و نقل همگاني 7 كلا نشهر، جاي اميدواري است كه راه حل هاي تئوري به سمت عمل پيش مي روند.
ولي آذروش، مخبر كميسيون مجلس شوراي اسلا مي با اعلا م اين خبر گفت: اين اعتبار به صورت فاينانس در اختيار شهرداري هاي كلا نشهرها قرار مي گيرد كه براي توسعه و تجهيز ناوگان حمل و نقل همگاني و شبكه ريلي هزينه شود. او با عنوان اين مطلب كه اين اعتبار به تصويب مجلس رسيده است، افزود: سال گذشته نيز 300 ميليون دلا ر اعتبار در قالب فاينانس به تصويب مجلس رسيده بود كه اين رقم در سال جاري به 500 ميليون دلا ر افزايش يافته است. مخبر كميسيون عمران مجلس در خصوص سهم هر يك از 7 كلا نشهر كشور از اين اعتبار گفت: مصوبه مذكور از سوي مجلس به تصويب رسيده و در اختيار وزارت كشور قرار گرفته كه بر اساس اولويت ها و نيازهاي هر يك از كلا نشهرها، سهمي را اختصاص دهد. آذروش، آماده سازي قطار شهري شهرهاي مشهد و تبريز را در سال جديد از اولويت هاي اعتبار 500 ميليون دلا ري عنوان كرد و گفت: اين اعتبار با توجه به نياز هر يك از شهرها براي تجهيز ناوگان حمل و نقل عمومي در نظر گرفته شده است.
031722.jpg
وام بافت هاي فرسوده در پيچ و خم بوروكراسي
فارس - براي همه ما پيچ و خم در سيستم بوروكراسي براي انجام كارهاي اداري تبديل به يك مساله عادي شده است، اما وقتي پاي وام بافت هاي فرسوده در بين باشد، مسلما مديرعامل سازمان نوسازي شهرداري تهران لب به اعتراض مي گشايد.
حميدرضا رزاقي در خصوص علت عدم تخصيص فاينانس 300 ميليون دلا ري بافت هاي فرسوده به شهرداري ها از جمله شهرداري تهران گفت: ناكارآمدي سيستم دولتي و عدم سهولت در انجام كارها به علت حاكميت سيستم بوروكراسي موجب شده تا به امروز هيچ مبلغي از فاينانس 160 ميليون دلا ري بافت هاي فرسوده شهر تهران نيز پرداخت نشود. او با اشاره به تصويب اين وام خارجي در بهمن ماه 81 در قالب بودجه سال 82 خاطرنشان كرد: تعيين ناظران متعدد توسط مجلس براي نظارت بر نحوه تخصيص بودجه، عدم تعيين زمانبندي مشخص براي بررسي طرح هاي مربوط به بودجه تعيين شده توسط دستگاه هاي مسوول و عدم پيگيري هيچ يك از مراجع بالا تر نسبت به نحوه عملكرد اين دستگاه ها موجب شده كه زمان بررسي و دريافت فاينانس طولا ني شود و اقدام جدي در خصوص بافت هاي فرسوده با وجود آماده بودن طرح منطقه تعيين شده (منطقه )۱۵ انجام نگيرد. مديرعامل سازمان نوسازي شهرداري تهران، روند طراحي بازسازي بافت هاي فرسوده مناطق 7، 13، 17، 11، 10 و 14 را مثبت ارزيابي كرد و تاكيد كرد: طرح تهيه شده براي بافت هاي منطقه 15 براي اولين بار در كشور اجرا مي شود و اين طرح به گونه اي است كه اميدواريم مشوقي براي جذب سرمايه گذاري داخلي و خارجي جهت مشاركت در بازسازي ساير بافت هاي اين منطقه و ساير مناطق باشد.
031725.jpg
سالي 2 ميليارد تومان خسارت اجتماعي
قلم سبز بيماري هاي ناشي از آلودگي هوا بيشترين هزينه را در زندگي اجتماعي پايتخت نشينان به خود اختصاص داده است، به طوري كه تهراني ها سالا نه بيش از 186 ميليارد تومان بابت بيماري هاي ناشي از آلودگي هوا هزينه پرداخت مي  كنند كه با تداوم آلودگي هوا اين خسارت 2 ميليارد تومان افزايش مي  يابد.
كامران بخشي، كارشناس پروژه تعيين ارزش اقتصادي خسارت بهداشتي ناشي از آلودگي هواي تهران در سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور معتقد است بر اساس مطالعات انجام شده، ارزش اقتصادي مرگ و مير ناشي از آلودگي هواي شهر تهران به ازاي افزايش هر واحد آلا ينده معادل 186 ميليارد و 30 ميليون تومان برآورد شده است. او اين مقدار را بر اساس يك درصد از روزهايي كه سطح آلا ينده هاي هواي تهران بيش از حد استاندارد ژاپن بوده در نظر گرفته است. از نظر بخشي، اين پژوهش نشان مي  دهد اگر بيماري هاي مختلف ناشي از آلودگي هواي شهر تهران ادامه يابد، تهراني ها معادل 2 ميليارد و 606 ميليون تومان در سال ضرر مي  كنند. بررسي اقتصادي خسارت بهداشتي آلودگي هواي تهران بر اساس تمايل پرداخت هر نفر براي بهبود علا يمي نظير سرفه، خلط، تنگي نفس، درد سينه هنگام تنفس، تپش قلب و بي  حوصلگي در نظر گرفته شده است.
031719.jpg
نرخ معاينه فني خودرو افزايش نمي  يابد
فارس حضور 2/5 ميليون دستگاه خودرو فاقد برگه معاينه فني خودرو در سطح شهر تهران بهانه خوبي است براي مراكز معاينه فني خودروي شهرداري تهران تا نرخ معاينه فني را براي خودروها ثابت نگه دارند تا بتوانند افراد بيشتري را به مراكز خود دعوت كنند.
محمدرضا اميري صفت، هزينه ورود به مركز معاينه فني را 52 هزار ريال عنوان كرده كه دو هزار ريال آن به خزانه دولت باز مي  گردد.
وي با اشاره به راه اندازي 8 خط جديد معاينه فني خودرو در سال 84 گفت: مراكز معاينه فني خودرو بر اساس مصوبه شوراي شهر تهران هيچ گونه افزايش هزينه و تغيير نرخي را در سال جديد نخواهند داشت. مدير عامل ستاد مركزي معاينه فني خودروي شهرداري تهران ظرفيت پذيرش خودرو در 6 مركز معاينه فني براي 8 ساعت كاري را 5 هزار دستگاه خودرو اعلا م كرده است كه در حال حاضر بين 20 تا 30 درصد از ظرفيت 26 خط معاينه فني مورد استفاده قرار مي  گيرد. وي در مورد خودروهايي كه بايد براي معاينه فني خودرو مراجعه كنند، گفت: بر اساس استانداردهاي تعريف شده، تنها خودروهايي كه كمتر از دو سال از عمر توليدشان مي  گذرد، نيازي به مراجعه به مراكز معاينه فني را ندارند. اميري صفت با اشاره به اينكه 58 درصد پلا ك خودروهايي كه در سطح شهر تردد مي  كنند دولتي است گفت: مراكز شش گانه معاينه فني در تهران هيچ محدوديتي براي پذيرش خودروهايي كه براي دريافت برگه معاينه فني خودرو مراجعه كنند، ندارند.

شهر آرا
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
طهرانشهر
محيط زيست
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  طهرانشهر  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |