سه شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۶۶
گفت وگو با نماينده پاپ ژان پل دوم در سفر به ايران در مورد روز 16 آوريل
  استحكام خانواده ايراني
ارزش خانواده در ايران فقط نظري و تئوريك نيست و مفاهيم فقط دولتي و قانوني نيستند بلكه با زندگي روزمره افراد حقيقتي لمس شدني هستند
031707.jpg
عكس: ساتيار
مراسم ساعت 15 به وقت رم در ميدان كامپيدولياي رم آغاز مي شود. در اين 90دقيقه ابتدا فصل هاي مختلف زندگي يك خانواده معرفي مي شود. ديدار، عشق، ازدواج، تولد، رشد، برخورد با بحران هاي زندگي، پيري و مرگ كه براي خود دنيايي دارد
سعيده امين
روز 16 آوريل 27(فروردين)ساعت۱۷ به وقت تهران در مقابل چشمان ميليون ها انسان در 124 پايتخت جهان گزارشي 5دقيقه اي از الگوي خانواده ايراني به نمايش درخواهد آمد. اين گزارش بخشي از يك برنامه 90 دقيقه اي است كه نهضت جهاني خانواده نوين با هدف گسترش شكل سنتي خانواده به پخش زنده از اجتماع ميليوني دوستداران خانواده در پايتخت هاي دنيا مي پردازد. اين گزارش حاصل كار 2كارگردان مستندساز ايتاليايي و آلبرتو فريزو نماينده نهضت خانواده نوين است كه چندي قبل به ايران آمد تا از اشكال زندگي در ايران بازديد كند.
فريزو علا وه بر فعاليت در نهضت، مشاور پاپ ژان پل دوم در امور خانواده است. وي يك كاتوليك بوده و معتقد است كه عشق واقعي ابتدا در خانواده و مبتني بر عشق الهي عينيت پيدا مي كند.
فريزو 4 فرزند دختر و پسر دارد كه همگي براي نهضت جهاني خانواده فعاليت مي كنند. وقتي وارد آپارتمان لوكس وي در يكي از خيابان هاي خوش آب و هواي پايتخت شديم، چند ساعت به عزيمت به سمت رم فاصله نداشت. او لحظات خوشي را در ايران گذارنده بود و رضايت خاطرش از اين سفر به اندازه اي بود كه قول داد كه زمان قانوني 3دقيقه اي براي برنامه 90 دقيقه اي 16 آوريل به 5دقيقه افزايش پيدا كند.
آقاي فريزو از 16 آوريل حرف بزنيم.
در 16 آوريل مراسمي برگزار مي شود كه هر 12سال يكبار توسط نهضت جهاني خانواده نوين در سراسر جهان با مركزيت رم برپاست.اين نهضت از سال 1967 شروع به كار كرده و فوكولا ر نام دارد. اين تجربه به صورت خودجوش از ميان خانواده هايي شروع شد كه سعي داشتند ضمن بازگشت به الگوي سنتي خانواده كه به از هم گسيختگي پيوندهاي خانوادگي خاتمه بدهند.
فوكولا ر يعني چه؟
يعني گرما، نور و... وقتي كه نهضت شكل رسمي به خود گرفت، نمايندگاني را به كشورهاي مختلف فرستاد تا اين حركت را گسترش بدهد. به طوري كه در سال 1993 بخش عظيمي از خانواده هاي دنيا با هر مذهب و نژاد در همايش جهاني شركت كردند كه پاپ ژان پل دوم نيز در اين مراسم حضور داشت.
در مراسم 16 آوريل چه برنامه هايي داريد؟
خوشبختانه از طريق ماهواره مي توان ارتباط زنده اي را با پايتخت هاي جهان برقرار كرد. ما در نظر داريم با استفاده از تكنولوژي بدون نياز به جابه جايي خانواده ها و صرف هزينه گزاف، هر خانواده مراسم را در كشور خودش برگزار كند.
مراسم ساعت 15 به وقت رم در ميدان كامپيدولياي رم آغاز مي شود. در اين 90دقيقه ابتدا فصل هاي مختلف زندگي يك خانواده معرفي مي شود. ديدار، عشق، ازدواج، تولد، رشد، برخورد با بحران هاي زندگي، پيري و مرگ كه براي خود دنيايي دارد.
سپس از طريق ماهواره كه 124 پايتخت را پوشش مي دهد، كشورهايي چون ايران، ژاپن، برزيل، بلژيك، استراليا، هنگ كنگ، آمريكا و چند كشور ديگر هر كدام در 3 دقيقه به معرفي الگوي زندگي در كشور خود خواهند پرداخت.
چرا گزارش برخي از كشورها مثل ايران به طور زنده پخش نمي شود؟
علت آن به برخي مشكلا ت تكنيكي برمي گردد. برنامه در كشورهايي مثل ايران و ژاپن به خاطر اين مشكلا ت فني قبلا  ضبط شده است.
آقاي فريزو، شما در سفر اخير خود به ايران از خانواده هاي ايراني بازديد كرديد و در سمينارها و ميهماني هاي ايراني شركت كرديد. نظرتان در مورد خانواده هاي ايراني و ساير كشورهاي جهان چيست؟
خوشبختانه ايران يكي از معدود كشورهايي است كه خانواده را تا حدودي در شكل سنتي خود- به صورت هرم وار يعني پدر، مادر و فرزندان  حفظ كرده است. هرچند نسل جوان شما تا حدي به الگوهاي اروپايي و آمريكايي ميل پيدا كرده ، اما سنت در ايران هميشه قوي بوده است.
ارزش خانواده در ايران فقط نظري و تئوريك نيست و مفاهيم فقط دولتي و قانوني نيستند بلكه با زندگي روزمره افراد حقيقتي لمس شدني هستند.
در ايران به خانواده هاي بسيار گسترده اي برخورد كردم كه چند نسل در كنار هم زندگي مي كردند. پدربزرگ و مادر بزرگ و فرزندان و نوه ها همه در يك محله يا يك ساختمان زندگي مي كردند. البته اين شكل خانوادگي متمركز در شهرها به ويژه تهران پراكنده تر است، اما در شهرهاي كوچك و روستاها شكل معقول خانواده متمركز با شعاع زياد است.
اين ويژگي باعث شد كه در سومين جشنواره بين المللي خانواده برخي از كشورهاي دنيا، براي اولين مرتبه از ايران دعوت كنيم تا به دنيا سلا م كند.
اين استنباط شما بر چه مبنايي بوده است؟
رشد طلا ق، شكنندگي ازدواج و اينكه از هر 10ازدواج يكي به طلا ق منجر مي شود. اگرچه اين آمار در مقايسه با اروپا بسيار درخشان است، اما نسبت به آمار قبلي خود كشور كمي هشدار دهنده است.
مدل غربي خانواده چه مدلي است؟
از رسم و رسوم كاتوليك ها در سراسر اروپا كه بگذريم، در حال حاضر پيوند خانوادگي عموما نه بر مبناي ازدواج، بلكه بر مبناي يك توافق دوطرفه مدت دار است كه در شهرداري ثبت مي شود تا پس از جدايي وضعيت اموال روشن شود.
البته اين مدل بيشتر در فرانسه رايج است كه به شدت نيز در حال شيوع است و به عقيده ما اين مدل الگوي خانواده را تهديد مي كند.
عدهاي مي گويندبه وجود آمدن اين الگو ضرورت جوامع پيشرفته است؟
ضرورت شايد عامل به وجودآمدن هر پديده اي باشد، اما هيچ تمدني بدون خانواده دوام نخواهد داشت.
در ساير كشورها وضعيت چگونه است؟
در بلژيك به دليل ميزان بالا ي مهاجرت و جابه جايي قشر كارگر مشكلا تي ايجاد شده است اين كارگران در كشورهاي جديد مايل به ازدواج و تشكيل خانواده هستند و پس از اقامت، خانواده خود را نيز به خود ملحق مي كنند اين موضوع مردم مناطق بومي را نگران كرده است و زد و خوردهايي ايجادمي شود.
در آلمان علا وه بر گسترش نئونازيسم و مبارزه با خارجيان يك دو دستگي بين ساكنان آلمان غربي و آلمان شرقي ايجاد شده است. مردم آلمان غربي ميل به اختلا ط با مردم آلمان شرقي ندارند. پيوند بين اين دو قسمت به سختي انجام مي شود، چون وضعيت اقتصاد آلمان شرقي با تاثير از كمونيسم هنوز ضعيف باقيمانده است.
در حوزه بالكان هنوز جنگ جريان دارد. صرب ها، بوسنيايي ها و كروات ها هنوز براي دوستي مشكل دارند و عقايد مذهبي بين آنها شكاف انداخته است. كزووو هنوز ثبات نيافته است.
در ژاپن عشق به كار به شكل افراطي خانواده را تهديد مي كند. هر يك از اعضاي خانواده به طور جداگانه مشغول كار هستند و مردم از فدا شدن خانواده در كار رنج مي برند، مردم ژاپن به طور جنونآميزي غرق كار هستند. ترفيع شغلي از هر چيز براي اين مردم ارزشمندتر است.
شايد عشق خانوادگي در ژاپن را فقط بتوان در فيلم هاي سينمايي پيدا كرد.  در آنجا با مردي آشنا شدم كه به خاطر كار زياد ازكار افتاده و در بيمارستان بستري بود. مي گفت اين مدت استراحت به من فرصت داد دوباره خانواده ام را ببينم!
نهضت فوكولا ر(خانواده نوين) براي اين همه معضل چه مي كند؟
فوكولا ر يك ايده جديد اقتصادي دارد. هر ثروتمندي هميشه يك سوم اموالش را صرف احداث واحدهاي مسكوني و توليدي براي خانواده هاي تهيدست در جهان مي كند.
پيروي از اين ايده شجاعت بسيار زيادي مي طلبد اينكه يك سرمايه دار حاصل فعاليت اقتصادي خود را به ديگران ببخشد، چقدر عملي است؟
زمان زيادي برد، اما موفق بوده ايم. بخش زيادي از بيغوله نشين هاي تايلند و فيليپين صاحب خانه شده اند، البته با كمك انساندوستانه مردم جهان.
در ايران اين اقتصاد را موفق مي دانيد؟
در ايران كميته امداد امام خميني(ره) و تامين اجتماعي داريد كه حاصل كار آن شبيه به نهضت فوكولا ر است. اين خيلي جالب است كه در ايران خير خيلي زياد است، اما فقير هم زياد است.

در پي افزايش مصرف در تهران
هشدار مسوولان آب قبل از تابستان داغ
031713.jpg
سعيده عليپور -خورشيد خانم خميازه كه مي كشد، نوبت تلا لو است و درخشندگي و البته تب كمبود آب تهران!
مسوولا ن آب و فاضلا ب مي گويند: طي چند روز گذشته مصرف آب تهران افزايش قابل توجهي پيدا كرده، درست 20 درصد بيشتر از مدت مشابه سال قبل.
نه برف هاي زمستان 83 و نه خروج ميليون ها تهراني در ايام نوروز از تهران، هيچ كدام باعث نشد تا جدول صعودي افزايش مصرف آب در تهران كمي براي بالا  رفتن مكث كند. گرچه روزهاي گرم نيمه فروردين ماه در تهران در افزايش مصرف بي تاثير نبود، اما به گفته مهندس خسرو رفيعي مديركل روابط عمومي شركت آب و فاضلا ب تهران، اگر اين روند افزايش مصرف آب ادامه داشته باشد تابستان امسال مشكلا ت جدي در پيش داريم و احتمال اينكه در بسياري از مناطق حاشيه اي تهران با قطعي آب مواجه شويم زياد است.
شايد خيلي از ما به پشتوانه اينكه برف فراوان در زمستان 83 را تجربه كرديم نگران بحران آب در سال 84 نباشيم، اما خاطرات برف 83 را فراموش كنيد، خورشيد خانم موجود قدرتمندتري است. 3 سد كرج، لتيان و لا ر را كه نگاه مي كنيم...
مديركل روابط عمومي شركت آب و فاضلا ب تهران مي گويد: ذخاير آب سدهاي تهران در حال حاضر خوب است و با توجه به بارندگي هايي كه در انتهاي فروردين ماه و ارديبهشت ماه خواهيم داشت سدهاي تهران پر خواهد شد، اما باز هم كفاف مصرف آب شهروندان تهراني را نمي دهد.
و اين يعني استفاده بيشتر از منابع آب زيرزميني در تهران، در حالي كه در سال 83، 30 درصد از مصرف آب تهران از منابع آب زيرزميني تامين شد، پيش بيني مي شود امسال بيشتر از سال قبل از منابع زيرزميني آب استفاده شود.
به گزارش سازمان آب و فاضلا ب تهران در حال حاضر حجم مفيد سد كرج حدود 97ميليون متر مكعب، حجم آب لتيان 40 ميليون متر مكعب و سد لا ر 80 ميليون متر مكعب است كه به نسبت سال گذشته حجم آب آن، ميانگين چيزي حدود 15 تا 20 درصد افزايش داشته است.
امسال خروج حدود 5 ميليون مسافر از تهران نويد ذخيره آب تهران را مي داد، اما اين اتفاق نيفتاد و مصرف آب 13 روز ابتداي سال 84 به نسبت سال قبل 4 درصد افزايش پيدا كرد در حالي كه حدود 40 درصد به تعداد مسافران خروجي در ايام نوروز از تهران افزوده شده بود. البته همه اين افزايش مصرف را نبايد به گردن همشهرياني گذاشت كه در تهران ماندند. افزايش دماي هوا، افزايش جمعيت تهران به نسبت سال قبل و افزايش تعداد انشعابات آب شهري هم بر اين رشد 4 درصدي بي تاثير نبوده است.
مهندس رفيعي مي گويد: در سال گذشته چيزي حدود 4هزار انشعاب جديد داده شد كه بر افزايش مصرف آب بي تاثير نبود. در حال حاضر حدود 2ميليون و 300 هزار مترمكعب در طول شبانه روز مصرف آب شهروندان تهراني است كه سهم هر تهراني چيزي حدود 13 ليتر مي شود و البته اين متوسط 13 ليتر در سال 84 در حال افزايش است. نرخ هزينه اي كه براي هر ليتر آب تصفيه شده تهران برآورد شده است، در حدود 120 تا 150 تومان است، بدون در نظر گرفتن هزينه هاي نگهداري آب در سد؛ آبي كه به اعتقاد مديرعامل شركت آب و فاضلا ب استان تهران كيفيتش در دنيا كم نظير است.
حالا  كلا نشهري داريم به اسم تهران كه اميدي به كاهش جمعيت آن نيست و 270 ميليون مترمكعب آب كه اميدي به افزايش آن نيست، پس يك چاره بيشتر باقي نمي ماند، صرفه جويي در مصرف آب.مگر نصيحت كردن ايرادي دارد؟ به دستور قرآن همه بايد يكديگر را نصيحت كنيم و اين وظيفه افراد خاصي نيست.

آيا چيزي كه به نمايش درآمد، ايران بود؟
031716.jpg
همين كه گروهي ايراني هر چند اندك دور هم جمع شوند و نام ايران را در خيابان هاي شهري فرياد بزنند كه نه مردم و نه دولتش شناخت درستي از اين نام ندارند، قابل تقدير است،  اما رژه نوروزي ايرانيان مقيم نيويورك خالي از اشكال نبود و اتفاقا لبريز از اشكال بود.
تمام تلا ش برگزاركنندگان اين رژه آن بود كه خود را غير سياسي نشان دهند و مثلا مراسم را متعلق به همه ايراني هاي مهاجر با هر عقيده و فكري معرفي كنند.
اشكال كار اينجا بود كه پرچم 3 رنگ با آرم شير و خورشيد در دستان آنها خودنمايي مي كرد، پرچمي كه نزديك به 3 دهه است وجود خارجي ندارد و معلوم نيست معرف چه كشوري است. جزئياتي از اين دست باعث مي شد كه كفه سياست زدگي بين افراد شركت كننده سنگيني كند، هر چند كه همه آنها مدعي بودند مراسم نوروزي شان ربطي به سياست ندارد.
روز باراني سردي بود، اولين روز بهار و نوروز و عيد و سال نو. رژه ايرانيان در خيابان هاي منهتن برگزار شد. هر دو گروه مدعي متولي مراسم بودند و طرفدارانشان با فاصله از همديگر حركت مي كردند؛ دوري و دوستي. رژه در خيابان مديسون و در حدفاصل خيابان هاي چهلم و بيست و هفتم (مجموعا 13 خيابان) برگزار شد، اما جماعت تماشاگر كه تقريبا همگي هم ايراني بودند در پياده روهاي همان دو، سه خيابان اول جمع شده بودند و بقيه مسير خالي بود.
حدود 2 هزار نفري ناظر اين مراسم بودند و شايد 300 نفري هم گروه رژه رونده را تشكيل مي دادند. اين، همه جمعيت ايراني و توان ايرانيان ساكن شمال شرق آمريكا نيست كه مي گويند نيويورك سومين منطقه از نظر تراكم جمعيت ايرانيان مقيم آمريكا است. باران و سرما گروهي را خانه نشين كرد، اما اگر آنها هم مي آمدند باز خيلي نمي شدند.
آهنگ و موسيقي ايراني از بلندگوهاي چند صدواتي در خيابان هاي ينگه دنيا پخش مي شد.
سرود اي ايران فقط يك بار پخش شد. براي كمتر از يك دقيقه آهنگي پخش شد كه همه جمعيت وسط و كنار با هم فرياد ايران ايران سر دادند كه بسيار زيبا بود، ولي فقط همان چند لحظه كوتاه بود.
البته اين لحظه هاي خوب و به ياد ماندني، بسيار نادر بودند. به هنگام معرفي سفره هفت سين فقط اسم اين اقلا م روي هفت تابلو نصب شده بود، بدون كوچكترين ذوق و سليقه هنري. دو، سه گروه مارش نواز از بچه دبيرستاني هاي نيويوركي و اهل نيوجرسي هم بودند كه سر رشته اي از ريتم ايراني نداشتند. در صف هاي مختلف مثلا  صف مربوط به استادان ايراني آمريكايي، پزشكان ايراني آمريكايي و .... كه با پلا كارد مشخص و مجزا بودند، فقط چند نفر انگشت شمار ديده مي شدند، در حالي كه ظرفيت علمي و حرفه اي ايرانيان مقيم شمال شرق آمريكا به مراتب بيشتر از آن چيزي است كه به نمايش گذاشته شد. خنده دار تر از همه اينكه تابلو فرش ايراني هم بين اينها خودنمايي مي كرد.
تنوع قومي و فرهنگي را با تنوع تابلو و پلا كارد نمي توان نشان داد. همانطور كه گونه گوني در لباس هاي محلي را با تورهايي در رنگ هاي گوناگون و زدن منجوق هايي اينجا و آنجا نمي توان نمايش داد. از منبع و مركز اصلي كه كنده شده باشيم حتي در اندازه رفت و آمد معمول و مرتب به آنجا، همين مي شود كه نه مي داني آنجا چه مي گذرد و نه مي تواني چيزي از آنجا بياوري كه اينجا به كارت بيايد.
راستي، وقتي رهگذران آمريكايي چند جوانك را با لباس جاهلي و كلا ه مخملي و آن حركات و پوشش مخصوص كه متعلق به نيم قرن قبل است مي بينند، چگونه فكر خواهند كرد؟ آيا اينها نوع پوشش ايران معاصر است؟ آيا آن دسته از خارجي هايي كه هنوز گمان مي برند ايراني ها سوار بر شتر به رفت و آمد مشغولند يا اينكه زبان رسمي آنها عربي است، به خاطر چنين بي احتياطي هايي به اين اشتباه نيفتاده اند؟
اينها كه گفته شد همگي عيب هاي اين گردهمايي بود. حسن آن اين است كه به بهانه نوروز، جماعت ايراني يك گوشه دنيا به هم نزديك شدند!

خبركوتاه
NGO هاي قرآني
داشتن و تشكيل NGO فقط مختص گروه هاي حمايت از محيط زيست يا دفاع از حقوق كودكان و زنان نيست. اگر تا چند روز ديگر ديديد انجمن ها و تشكل هاي قرآني هم كار خود را به صورت گسترده تري شروع كردند زياد تعجب نكنيد، چون مدير عامل اتحاديه هاي قرآني كشور، دولت را به حمايت از اين تشكل ها فراخوانده و حتي تشكل هاي غير انتفاعي را نيز به عضويت در اين اتحاديه دعوت كرده است.
وظيفه شعاع در اين باره مي گويد: دولت بايد از اين تشكل ها حمايت كند. وي در اختيار گذاشتن فضاهاي آموزش و حمايت از محققان و قرآن پژوهان جوان را از وظايف دولت در افزايش انگيزه جوانان در فعاليت هاي قرآني برشمرد. وي مشكلا ت مالي و اعتباري، نداشتن فضاهاي آموزشي و اداري مناسب، نبود نيروي انساني ثابت و مشكلا ت محتوايي و برنامه اي را مهمترين كاستي در تشكل هاي قرآني مي داند .
شما هم اگر يك NGO قرآني داريد و علا قه مند به گسترش آن هستيد حتما با اين اتحاديه تماس بگيريد.
طرح مراكز عالي مشاوره
هنوز هيچي نشده به خاطر يك مساله كوچك راهي دادگاه نشويد و كوس طلا ق، طلا ق سر ندهيد. چون قرار نيست از اين بعد البته در صورت تصويب، با كوچك ترين مشاجره لفظي راهي دادگاه شويد.
طرح ايجاد مراكز عالي مشاوره در معيت دادگاه هاي خانواده براي جامعه زوجين قبل از ارجاع پرونده به دادگاه در 3 كميسيون فرهنگي، حقوقي، قضائي و آموزش و تحقيقات مجلس مطرح شده و قرار است در آينده در صحن علني مجلس مطرح شود. در صورت تصويب نهايي اين طرح در مجلس، قوه قضائيه موظف است ظرف يك سال تمامي مجتمع هاي قضائي خانواده خود را به اين مراكز مجهز كند. ليلا  اسدي معاون مجتمع قضائي شماره يك در اين زمينه مي گويد: براي ريشه يابي عمل اختلا فات به طور تخصصي مي بايست به آن پرداخت وگرچه در دادگاه بحث داوري و برقراري سازش مطرح بوده، اما تخصصي نبوده است.
پيش بيني شده است در اين واحدها از روانشناس، جامعه شناس، كارشناس علوم تربيتي، متخصص مشاوره و چند مشاور ديگر نيز استفاده شود.
طوماري از حتكن به مقام معظم رهبري
ايرنا - حالا  كه از زمين و آسمان براي مردم استان كرمان مصيبت نازل مي شود و مسوولا ن ستاد بحران كشور نيز وقت نمي كنند همه اين مصيبت  ها را جمع وجور كنند بخشي از اهالي روستاي زلزله زده حتكن كرمان از مقام معظم رهبري استمداد طلبيدند.
در اين طومار كه به امضاي 400 نفر از اهالي اين منطقه رسيده، آمده است كه با گذشت بيش از 40 روز از وقوع زمين لرزه، هنوز هيچگونه آواربرداري در اين منطقه انجام نشده است و تمامي اسباب و اثاثيه مردم در زير خروارها خاك باقيمانده است.
در ادامه اين طومار آمده است: باتوجه به تخريب صددرصد اين روستا لا زم بود مسوولا ن امر اين منطقه را در فهرست اولويت هاي خود قرار مي دادند. روستاي هتكن در فاصله 50 كيلومتري شهر زرند قرار دارد.
درخواست انتقال خون
رئيس مركز انتقال خون استان تهران از خيرين تهران خواست تا به اين مركز در راه اندازي واحدهاي جديد خونگيري كمك كنند و خيرش را ببينند!
دكتر زهره عطارچي با بيان اينكه بودجه اي كه سالا نه اداره برنامه و بودجه تهران به اين مركز اختصاص مي دهد تنها صرف راه اندازي يك واحد خونگيري مي شود، گفت از افرادي كه از تمكن مالي برخوردارند درخواست مي شود تا پول يا ساختماني را در منطقه مناسب به اين مركز بدهند تا به اسم خودشان يك واحد خونگيري داير شود.
رئيس مركز انتقال خون استان تهران افزود: بسياري از مردم به علت دور بودن واحدهاي خونگيري از منازلشان نمي توانند به راحتي در زمان كمي خون اهدا كنند و همين امر مانع اهداي خون آنها به بيماران نيازمند مي شود. بعد از خيرين مدرسه ساز نوبت خيرين واحد خونگيري ساز است، بفرماييد.
ميوه بخوريد، كمتر گير بدهيد
محققان مي گويند مادران نقش مهمي در رفتارهاي تغذيه دختران دارند و مادراني كه ميوه و سبزي بيشتري مصرف مي كنند كمتر دختران خود را براي خوردن تحت فشار قرار مي دهند. به نوشته نشريه انجمن تغذيه آمريكا، بسياري از والدين كه فرزندانشان را از خوردن بعضي غذاها منع مي كنند نگرانند و تحقيقات جديد نشان مي دهد فشارهايي كه والدين به كودكان براي خوردن غذا وارد مي كنند در مشكل پسندي آنان موثر است. مطالعات نشان مي دهد مادراني كه ميوه و سبزي بيشتر مصرف مي كنند، كمتر دختران خود را تحت فشار قرار داده و دختران آنها در انتخاب غذا كمتر وسواس نشان مي دهند، ميوه و سبزي بيشتر  خورده و غذاهاي چرب و شيرين كمتر مي خورند و به طور متوسط وزن كمتري دارند. پس تا مي توانيد به مادرانتان سبزي و ميوه بدهيد تا به شما كمتر گير بدهند.

قانون جديد
مبلغ جريمه در تهران 40000 ريال
031710.jpg
۱۰۴۳ عدم استفاده از كمربند ايمني توسط سرنشين هاي رديف جلو در حين رانندگي، تخلف محسوب مي شود.
كمربند ايمني از ابزار و ملزومات واجب در هروسيله نقليه است كه موجبات تامين سلا مت سرنشينان را فراهم مي سازد. بستن كمربند ايمني خصوصا براي سرنشينان صندلي هاي جلوي اتومبيل برابر با امنيت جاني است و در گردش هاي ناگهاني و ترمزهاي شديد و نا بهنگام از حوادث خطرناك و صدماتي چون ضربات مغزي و احيانا پرت شدن از شيشه جلوگيري مي نمايد.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
طهرانشهر
محيط زيست
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  طهرانشهر  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |