پنجشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۶۸
در شهر
Front Page

سند ساماندهي اشتغال جوانان تصويب شد
راهكارهاي بدون مخاطب
سند ساماندهي اشتغال جوانان در حالي در بيست و يكمين جلسه شوراي عالي جوانان به تصويب رسيده كه اغلب جوانان حتي نام آن را هم نشنيده اند
031923.jpg
عكس : ساتيار
نرخ بيكاري در سال 75 از 9درصد به بيش از 16 درصد در سال 81 افزايش يافت، يعني چيزي حدود۳ميليون و 500 هزار بيكار. از اين ميان بيش از 85 درصد بيكاران را جوانان بين 15 تا۲۹ سال تشكيل مي دهند
حتي نامش را هم نشنيده. وقتي سوال مي كنم، سرش را به علا مت تعجب و سوال تكان مي دهد. سند چي؟ به چه درد مي خورد؟
باور نمي كند با تدوين يك سند بتوان تمام مشكلا ت جوانان بيكار را حل كرد. شايد هم باور درستي باشد. سند ساماندهي اشتغال جوانان در حالي در بيست و يكمين جلسه شوراي عالي جوانان به تصويب رسيده كه اغلب جوانان حتي نام آن را هم نشنيده اند.
نرخ رسمي بيكاري در آخرين برآورد چيزي حدود 16/2 درصد اعلا م شده است. اين در حالي است كه نرخ بيكاري ميان جوانان همواره از نرخ بيكاري كل جامعه بيشتر بوده است، به گونه اي كه نرخ بيكاري جوانان در سال 83، رقمي معادل 25/8 درصد برآورد شد.
از سويي هر ساله عرضه نيروي كار جوان به افزايش اين رقم دامن مي زند. سند اشتغال جوانان قرار است تا پايان برنامه چهارم توسعه (سال )۸۳ نرخ بيكاري در ميان جوانان را به 17 درصد كاهش دهد؛ اين يعني فاصله 1/5 برابري با رقم استاندارد. حتي با فرض ثابت بودن نرخ بيكاري و ورود سالا نه 900 هزار نفر نيروي فعال جوياي كار به بازار. دولت بايد براي جلوگيري از افزايش نرخ بيكاري، سالا نه 900 هزار شغل ايجاد كند. اين نكته اي است كه به اعتقاد بسياري از جوانان دور از دسترس به نظر مي رسد.
يكي دو سالي طول كشيد تا پس از پايان تحصيلا ت دانشگاهي شغل مناسبي پيدا كند، با اين همه مي گويد: وضعيت من بهتر از دوستانم است. مهرداد روانشناسي خوانده، اما شغل ويزيتوري به گفته خودش چندان تناسبي با تحصيلا ت دانشگاهي او ندارد.
وقتي از سند ساماندهي اشتغال جوانان مي پرسم، پاسخ مي دهد: اولين بار است مي شنوم. فكر نمي كنم تاثيري داشته باشد. مثل بيشتر اين جور سندها.
مسعود هم كه به تازگي مشغول به كار شده مي گويد: براي حل مشكل اشتغال جوانان بايد زمينه كار فراهم بيايد. مواد اوليه هست، اما بايد كارخانه ساخته شود تا توليد نباشد، مشكل بيكاري حل نمي شود. مثلا  چه اشكالي دارد، در ايران چند كارخانه آدامس سازي ساخته شود و تبديل به بزرگترين صادر كننده آدامس شود.
در حالي كه بيشتر جوانان جوياي كار چندان به نتيجه اجراي سند اشتغال خوشبين نيستند، حتي از كم و كيف آن و گاهي از وجود آن نيز اطلا عي ندارند، اعضاي شوراي عالي جوانان اميدوارند، بتوانند با تدوين اين سند گره كور اشتغال را حل كنند.
سند اشتغال جوانان توسط سازمان ملي و با كمك وزارت كار و امور اجتماعي و سازمان مديريت و برنامه ريزي و همكاري جهاددانشگاهي و وزارت علوم، تحقيقات و فنآوري تدوين شده است.
ضمانت اجرايي هم دارد
اسماعيل زاده كارشناس ارشد دفتر مطالعات برنامه ريزي سازمان ملي جوانان مي گويد: اين سند پس از تصويب در شوراي عالي جوانان و تهيه آئين نامه اجرايي آن با همكاري سازمان مديريت و برنامه ريزي به هيات دولت مي رود و پس از تصويب آئين نامه، ضمانت اجرايي پيدا مي كند.
با اين همه در سازمان ملي جوانان اسناد مختلفي تنظيم شده و تحقيقاتي به عمل آمده كه تاكنون حداقل براي جوانان ره آورد خاصي نداشته است.
شايد به همين دليل، شبنم جوان 22 ساله، سازمان ملي جوانان و فعاليت هاي انجام شده در آن را نوعي دكور مي داند تا سازمان و طرحي كارآمد. وي سند اشتغال را هم اينگونه ارزيابي مي كند، هر چند از كم و كيف اطلا ع چنداني ندارد.
دكتر امين رشتي مجري سند اشتغال نيز معتقد است: با تهيه يك سند نمي توان تمام مشكلا ت جوانان را برطرف كرد بلكه طراحي اين اسناد موجب قدم گذاشتن در راه حل مشكلا ت آنها و حركت كردن به جلو است. جالب آنكه بيشتر سهم بيكاري در ميان جوانان به جوانان تحصيلكرده اختصاص دارد. شايد بتوان علت اين پديده را بي ارتباطي و كم ارتباطي دانشگاه ها با بازار كار و گاهي تدريس رشته هاي غير ضروري و مازاد بر بازار كار ارزيابي كرد.
تحصيلا ت به درد نخور
امير مهندس كشاورزي است. كار پيدا كرده، البته به مدد پدرش. امير مغازه بقالي پدر را كه حالا  كمي توسعه يافته اداره مي كند. كاري كه حتي نياز به ورود به دانشگاه نيز نداشت. مدتي دنبال شغل مرتبط با تحصيلا ت خود گشت، اما اين جست و جوها حاصلي نداشت و بالا خره به ادامه شغل پدر رضايت داد.
رضا پوزخندي مي زند: آشنا داشتم، بيكار نماندم، وگرنه حالا  حالا  ها بايد دنبال كار مي گشتم.
رشد نرخ بيكاري از سال 75 به اين طرف شدت گرفت. چه از آن سال به بعد جمعيت جوان كشور به يكباره وارد عرصه فعاليت شد و از سويي ايجاد فرصت هاي شغلي تناسبي با روند ورود نيروي فعال به بازار كار نداشت، به شكلي كه نرخ بيكاري در سال 75 از 9درصد به بيش از 16درصد در سال 81 افزايش يافت، يعني چيزي حدود۳ميليون و 500 هزار بيكار. از اين ميان بيش از 85درصد بيكاران را جوانان بين 15 تا۲۹ سال تشكيل مي دهند. يعني حدود۲ ميليون و 700هزار نفره. در اين بين وضعيت جوانان شهري وخيم تر است، چه، نرخ بيكاري جوانان شهري 24/5 و نرخ بيكاري جوانان روستايي 18/5 درصد برآورد شده.
از سويي در شهرها به دليل تغييرات فرهنگي، بسياري از دختران و زنان نيز به خيل جمعيت جوياي كار پيوسته اند كه اين مساله در افزايش نرخ بيكاري بسيار موثر است.
زنان كم شانس ترند
تحليل عرضه و تقاضاي نيروي كار و مقايسه تعداد زنان و مردان در بازار كار نشان مي دهد، تعداد بيشتري از مردان بيكار مي مانند، هر چند نرخ بيكاري در ميان زنان بيشتر است.
آخرين برآوردهاي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور حاكي از آن است كه از 16 ميليون و 704 هزار نيروي كار مرد عرضه شده در سال،۸۱ 14ميليون و 115 هزار نفر جذب بازار شده اند و بيش از 2ميليون و 500 هزار نفر بيكار مانده اند. اين يعني 15/5 درصد بيكاري در ميان مردان. اين رقم در زنان 3 ميليون و 118 هزار نفر عرضه و 2 ميليون و 491 هزار تقاضا بوده. گو اينكه فقط 624هزار زن جوياي كار، بيكار مانده اند، اما اين نسبت به جمعيت زن جوياي كار، معادل 20درصد بيكاري است. با اين حساب مي توان گفت شانس زنان در بازار كار كمتر است. اما مقايسه زنان جوياي كار در سالهاي اخير با چند سال گذشته نشان مي دهد از سال۷۵ به اين طرف، زنان علا قه بيشتري به حضور در بازار كار و فعاليت اقتصادي نشان داده اند.
در اين ميان به قاعده زنان و دختران جوان نقش فعالتري بازي مي كنند. چه، بررسي هاي آماري نيز حكايت از گرايش بيشتر دختران جوان به ادامه تحصيلا ت و فعاليت اقتصادي دارد.
با اين حساب به نظر مي رسد سند اشتغال جوانان بايد توجه ويژه اي به اين خواست اجتماعي داشته باشد.
دكتر امين رشتي مجري سند اشتغال جوانان مي گويد: قوانين موجود در بازار كار همچون قوانين مربوط به اشتغال زنان و دادن مرخصي هاي ويژه مانند مرخصي هاي زايمان به زنان از جمله قوانيني است كه توانايي انعطاف ندارد. بنابراين كارفرمايان به علت هزينه بر بودن استخدام زنان ترجيح مي دهند كه مردان را استخدام كنند.
به اعتقاد وي اصلا ح اينگونه قوانين تاثيرگذار مي تواند راهكار مناسبي براي جذب زنان در بازار كار باشد.
هرچند تغيير اينگونه قوانين و قوانين ديگري كه دست و پاي كارفرما را در مواجهه با كارگر مي بندد، شايد راهكاري موقتي براي تشويق كار فرمايان به استخدام كارگران به نظر رسد، اما اين راهكار نمي تواند راهكار مناسبي باشد، چه، حتي در حال حاضر نيز بسياري از كارگران به ويژه كارگران جوان و تازه استخدام شده از حداقل درآمد براي تامين نيازهايي چون ازدواج، مسكن و... محرومند، چه رسد به وقتي كه قوانين تغيير كند و از بين رفتن امنيت شغلي هم به آن اضافه شود.
در هر صورت سند ساماندهي اشتغال جوانان در اواخر سال گذشته در حالي به تصويب رسيد كه براي جوانان جوياي كار، يعني مخاطبان اصلي تصويب كنندگان و تدوين كنندگان سند، حتي دانستن نام آن هم چندان مهم نيست. چه، به اعتقاد آنان متوليان امور جوانان به ويژه سازمان اصلي متولي امور اين قشر تنها نام جوانان را يدك مي كشد.
بهروز مي گويد: حتي از دفاتر كاريابي هم كاري برنيامد. فعلا  مي گردم. شايد اگر پدرم مي توانست كمكم كند، يك ماشين قسطي مي خريدم و كار مي كردم. او ليسانسيه است.

ابهام در پرداخت معوقات معلمان
031926.jpg
آيا معلمان فصل بهار را با دريافت معوقات خود جشن خواهند گرفت؟
اين سوالي است كه بسياري از فرهنگيان از خود مي پرسند. رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس از پرداخت تمام مطالبات معوقه فرهنگيان تا پايان فروردين ماه خبر داده است.
علي عباسپورتهراني فرد گفته، اعتبارات مطالبات معوقه معلمان سال گذشته از سوي سازمان برنامه و بودجه به استان ها اختصاص يافته و ابلا غ شد، اما تا پروسه اداري آن انجام شود مدت زماني طول مي كشد. طولا ني شدن امور اداري باعث شد كه مطالبات معلمان قبل از عيد نوروز پرداخت نشود، اما اين مطالبات حتما در فروردين ماه پرداخت خواهد شد.
وي وعده داده اين موضوع در مجلس پيگيري خواهد شد. يك مقام آگاه در وزارت آموزش و پرورش نيز بر پرداخت مطالبات معلمان به استان ها تاكيد كرد. به گفته وي تمام مطالبات معلمان اعم از فوق العاده شغل، طرح ارتقاي شغلي، حق التدريس هاي معوقه و پاداش پايان خدمت بازنشستگان با حقوق ارديبهشت ماه پرداخت مي شود. با اين همه هنوز در برخي از استان ها خبري از بودجه اختصاص يافته براي اين موضوع نيست. گو اينكه به گفته اين مقام آگاه سازمان مديريت و برنامه ريزي بالا خره با تخصيص بودجه مورد نياز آموزش و پرورش در اين مورد موافقت كرده است.
اما در استان تهران ماجرا به گونه ديگري است. هنوز مسوولا ن مالي استان در تب و تاب گرفتن بودجه پرداخت مطالبات معلمان هستند. يك فرد مطلع در آموزش و پرورش استان تهران مي گويد: هنوز بودجه اي در اين خصوص در اختيار استان قرار نگرفته است، چه، اگر اين اتفاق افتاده باشد، بايد نامه يا حواله آن موجود باشد.
به گفته وي بسياري از معلمان به خصوص معلمان بازنشسته هر روز به اداره آموزش و پرورش استان رفته تا از كم و كيف دريافت معوقات خود مطلع شوند، اما هر روز دست خالي برمي گردند. حتي در صورت تامين اعتبار نيز به احتمال قوي كساني كه مطالباتشان جزو ديون محسوب مي شود بي نصيب خواهند ماند.
اين فرد مطلع مي گويد: در بعضي مناطق تهران معلمان 3-4 ماه است، حق التدريس نگرفته اند. همچنين پاداش پايان خدمت بازنشستگان آموزش و پرورش هنوز پرداخت نشده. در صورت تامين اعتبار، اين مطالبات كه حق مسلم معلمان است، پرداخت مي شود. سال گذشته نيز ما با همين مشكل مواجه بوديم در حالي كه براساس روال موجود، هرسال در اسفندماه پاداش پايان خدمت بازنشستگان تامين مي شود، سال گذشته نيز اوايل ارديبهشت ماه موفق به پرداخت اين پاداش شديم. با اين همه بسياري از بازنشستگان براساس وعده پرداخت پاداش پايان خدمت برنامه ريزي هايي كرده اند كه تاخير در پرداخت آن آنان را با مشكل مواجه مي كند. براساس قانون به ازاي هر سال خدمت يك ماه حقوق به بازنشستگان تعلق مي گيرد. با اين حساب پاداش هاي پايان خدمت مبلغ كلا ني مي شود كه هنوز تامين نشده است.
به گفته اين فرد مطلع احتمال دارد پرداخت ديون (آن بخش از مطالبات كارمند از دولت كه به دليل گذشتن سال مالي به ديون دولت نسبت به كارمند تبديل شده است. ) همچنان به تعويق بيفتد. چه، پرداخت ديون نياز به تامين اعتبار جداگانه دارد. از سويي به نظر مي رسد پرداخت معوقات معلمان همراه با حقوق ارديبهشت ماه نيز يك توهم باشد تا واقعيت .

آماده باش براي ورود كودكان كار
031929.jpg
اكيپ هاي گشت براي جلوگيري از بازگشت كودكان كار و خيابان به تهران در حالت آماده باش قرار گرفته اند. اين اكيپ ها متشكل از نيروهاي انتظامي و شهرداري در پايانه هاي غرب، شرق، جنوب و راه آهن در روزهاي پس از تعطيلا ت نوروز مستقر شده اند تا با شناسايي كودكاني كه به منظور كار يا ولگردي روانه پايتخت شده اند، آنها را به مركز ساماندهي كودكان ياسر در خيابان فدائيان اسلا م تحويل بدهند.
دكتر محمود مظفر مدير بهزيستي استان تهران معتقد است كه تلا ش هاي اين اكيپ هاي گشتي آمار ورود كودكان شهرستاني را به تهران پايين آورده است، به طوري كه امسال عيد فقط 8 كودك در ترمينال ها شناسايي شده اند.
همكاري 4 جانبه بهزيستي، شهرداري، نيروي انتظامي و وزارت كشور براي ساماندهي كودكان كار نتيجه اي را به دنبال داشت كه از نظر دكتر مظفر قابل تقدير است.
به گفته وي در سال 82 تعداد 24 هزار و 500 كودك در سطح شهر جمع آوري شده اند، اما با فشار اخير اين مراكز و با آگاه سازي كودكان از خطرات موجود، اين آمار در سال 83 به 15 هزار كودك كاهش يافته است.
طبق آمار اعلا م شده از سوي معاونت اجتماعي استانداري، تعداد كودكان خيابان در شهر به شدت كاهش يافته است. مظفر علت آن را در تعطيلا ت عيد مي داند. به گفته وي اكثرا كودكان كار در آستانه عيد پول ها و عايدي هاي خود را جمع آوري كرده و به نزد خانواده هايشان در شهرستان ها پناه مي برند. اغلب آنهادر تهران فاميل يا آشنايي ندارند كه عيد را در كنار آنها بگذرانند.
وي كودكان آسيب ديده را در تهران، 2 گروه كودكان كار و كودكان خياباني تقسيم كرد. كودكان كار پس از شناسايي توسط نيروي انتظامي و شهرداري در 2 مركز ميهمانسراي كودكان كار در ميدان شوش و ميدان امام حسين (ع) استقرار مي يابند. اين كودكان صبح سر كار مي روند و شب براي خواب و استراحت باز مي گردند. اينها كودكاني هستند كه در ايام تعطيلا ت با سرمايه اندك خود به خانه برمي گردند.
گروه دوم كودكان خياباني هستند. به گفته مظفر كودكان خياباني در مبادي پايانه ها و داخل شهر جداگانه توسط نيروي انتظامي جمع آوري و به دستگاه قضائي تحويل داده مي شوند. دستگاه قضائي نيز عموما حكم تحويل آنان به مركز ياسر را صادر مي كند.
در مركز ياسر واقع در خيابان فدائيان اسلا م با ظرفيت 80 نفر، كودكان تقسيم بندي مي شوند. عده اي به خانواده هاي خود بازگردانده و عده اي نيز به عنوان كودك كار به كاروان شهري سلا مت كودكان كار منتقل مي شوند. كودكان آسيب ديده نيز در مركز تا زمان مقتضي نگهداري مي شوند. تعطيلا ت عيد به پايان رسيد و كودكان كار دوباره روانه پايتخت خواهند شد. اين اكيپ هاي شناسايي قصد دارند تا مانع جدي از ورود اين كودكان به شهر شوند. به گفته مظفر نيروي انتظامي، واحدهاي بيشتري را براي كنترل پايانه ها اختصاص داده است.

سيزده به در در خارج با عكس تختي
سيزده به در، سيزده به در است، حتي اگر ساكن آن طرف دنيا باشي. ايراني هاي مقيم لس آنجلس هم روز 13 فروردين را در پارك ها و فضاهاي سبز آن شهر گذراندند. جالب آنكه در اين ميان كار و بار منوچهر فروشنده عكس و پوستر هم سكه بود.
عكس تختي ميان بساط وي خودنمايي مي كند. مي گويد: علا وه بر عكس تختي مردم عكس هاي زيادي از ماسوله، تخت جمشيد، دماوند و چهل ستون را هم خريدند.
با آنكه ايراني هاي لس آنجلسي مجبور شدند، سيزدهبهدر را 2 روز ديرتر برگزار كنند تا با روز تعطيلي، يعني يكشنبه مصادف شود، اما پارك هاي اصلي شهر تهران از همان ساعات اوليه روز پر شد به طوري كه پارك بلبوآ در ناحيه ايراني نشين سن فرناندو چند ساعت پس از نيمروز به حداكثر ظرفيت خود رسيد و درهاي ورود به پاركينگ اين پارك بسته شد.
بسياري از ايراني هاي ساكن لس آنجلس هم سيزدهبهدر را در باغ هاي شخصي و حياط منزلشان گذراندند. در پارك دولتي ناحيه ارواين در منطقه اورنج بيش از 12 هزار ايراني آئين سيزده به در را برگزار كردند. صرف غذا در زير آفتاب كاليفرنياي جنوبي، قايقراني در درياچه هاي پارك هاي شهر و گوش سپردن به موسيقي محلي ايراني، برنامه هايي بود كه روز يكشنبه هفته دوم فروردين ايراني هاي لس آنجلس را با بقيه يكشنبه ها متفاوت كرده بود.
ايراني هرجا باشد، ايراني است. سيزده به در فرصتي مغتنم بود تا ايراني هاي پركار ساكن ايالت كاليفرنيا براي يك روز كار را رها كنند و دست دوستان خود را بگيرند و راهي دشت و دمن شوند. پارك هاي شهر لس آنجلس در سيزده به در چهره اي كاملا  ايراني گرفته بود.

جوابيه
با احترام، پيرو مطالب مندرج در صفحه 17 مورخ 83/9/26 آن روزنامه تحت عنوان افسران وظيفه مطابق قانون حق صدور جريمه ندارند جوابيه اي به شرح ذيل جهت چاپ و انتشار به موقع ارسال مي گردد.
ماده يك آئين نامه اجرايي قانون نحوه رسيدگي به تخلفات و اخذ جرايم رانندگي مصوب 1350/5/9 هيات وزيران حاكي است در شهرهايي كه طبق ماده يك قانون رسيدگي به تخلفات و اخذ جرايم رانندگي اجازه اخذ جرايم به افسران شهرباني داده مي شود، شهرباني كل كشور (نيروي انتظامي) عده اي از افسران را كه آموزش لا زم ديده اند جهت اخذ جرايم نقدي از متخلفان مقررات راهنمايي و رانندگي در آن شهرها تعيين خواهد نمود.
برابر ماده 32 قانون وصول برخي از درآمدهاي دولت و مصرف آن در موارد معين قسمت اخير ماده يك فوق الذكر را اصلا ح كرده و جريمه نقدي را به اخطاريه مدت دار به مدت يك ماه قابل پرداخت در شعب بانك ها تغيير داده است. به طوري كه در ماده يك قانون نحوه رسيدگي به تخلفات اشاره شده قانونگذاري فقط روي كلمات افسران آموزش ديده و مجاز از سوي نيروي انتظامي تاكيد كرده و بحثي از انواع افسر، وظيفه، پيماني و كادر به ميان نياورده است جاي بسي تاسف است كه آقاي كوزه گران ساليان متمادي رياست دادگاه اجرائيات راهنمايي و رانندگي تهران را عهده دار بوده و تا به حال ده ها هزار حكم مبني بر اخذ دو برابر جرايم پرداخت نشده بر ماخذ دو برابر را صادر كرده كه آن اخطاريه ها توسط افسران وابسته به راهنمايي و رانندگي تهران اعم از كادر يا وظيفه صادر شده است و حالا  با طرح موضوع غيرقانوني بودن صدور اخطاريه توسط افسران وظيفه، عملكرد چندين ساله خود را نيز به عنوان يك مقام قضائي زير سوال برده است. چنانچه اين موضوع حرمت قانوني داشته، بايستي آقاي كوزه گران در طول ساليان متمادي كه مسووليت قضائي و قانوني صدور احكام وصول جرايم رانندگي و رسيدگي به تمامي امور اجرائيات راهنمايي را به عهده داشته غيرقانوني بودن آن را به مقامات مسوول گزارش كرده يا از ادامه آن جلوگيري مي كردند.
در خصوص اعلا م اينكه راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ افسران وظيفه را ملزم كردند روزانه چند بسته اخطاريه را صادر و تمام كنند، موضوع كاملا  كذب است.
در كلا نشهر تهران با وجود هزاران تخلف رانندگي عمدي و غيرعمدي از سوي رانندگان و مشاهده آنها از سوي افسران راهنمايي و رانندگي، تنها تعداد بسيار كمي از آن همه تخلف از سوي افسران راهنمايي ثبت مي گردد. در چنين شرايطي كه هر كدام از افسران در طول 8 ساعت شيفت خدمتي خود شاهد و ناظر هزاران تخلف مشهود رانندگي هستند، طرح موضوع الزام افسران به تعيين حد نصاب صدور اخطاريه به تخلفات رانندگي كاملا  غيرعقلا ني و خلا ف واقعيت است.
در رابطه با صدور اخطاريه هاي اشتباهي كه گاهي با شماره يا مشخصات خودرو مطابقت پيدا نمي كند تصور آن تنها متوجه افسران صادر كننده اخطاريه نمي  باشد، بلكه دستكاري و مخدوش كردن پلا ك خودروها از سوي مالكان و رانندگان (مثل تغيير ارقام 2 به 3 يا بالعكس) يا تغيير كد پلا ك (مثل تغيير نوشهر به بوشهر) و برخي اشتباه ورود به رايانه از سوي پانچيست ها در مراكز اجرائيات و گاهي نيز از سوي افسران صدور اخطاريه به وقوع مي پيوندد و اين امر طبيعي است كه هر كاري كه با دست انسان انجام مي گيرد درصدي خطا و اشتباه در آن وجود دارد.
در خصوص محل واريز وجوه حاصله از جرايم به طوري كه در متن مصاحبه نيز به آن اشاره شده مبالغ جرايم رانندگي به حساب هاي تعيين شده از طرف وزارت دارايي به حساب خزانه داري كل واريز و درصدي از آن از طريق شهرداري ها براي تسهيل عبور و مرور، تعمير و نگهداري معابر، خط كشي خيابان ها، نصب علا يم رانندگي و توسعه معابر شهري هزينه مي شود و اداره راهنمايي و رانندگي در اين زمينه هيچگونه دخل و تصرفي ندارد و ذي نفع نمي باشد.
مركز اطلا ع رساني ناجا

كوتاه
031932.jpg
شكوه ايران در بريتانيا
ميـراث خبـر- نمـايشگاه شكوه پارسي كه فرهنگ، هنــر و تـمــدن هخــامـنـشـي را معـرفـي مي كند، شهريور امسال در مـوزه بـريتـانيـا umــــــــــــــــsh museـiـtـiـrـBبـرپا مي شود. اشياي اين نمايشگاه از موزه ملي ايران، موزه بريتانيا و موزه لوور انتخاب شده است.
محمدرضا كارگر ، مدير موزه ملي ايران، گفت: اين اشيا كه با همكاري كارشناسان ايران، انگليـس، فـرانسه و آلمان انتخاب شده اند، مجموع هاي تخصصي را شامل مي شوند كه تمام ويژگي  هاي هنر و تمدن عهد هخامنشي را دربر مي گيرند. اين مجموعه به مدت 2 سال در موزه  هاي 3 كشور ياد شده به نمايش درمي آيد.
۱۵۰ قـطعه شيء تاريخي متعلق به دوره هخـامنشي با همكاري كارشناسان ايراني و انگليسي از ميان اشيايي كه در مخازن و گنجينه  هاي موزه ملي ايران وجود دارد انتخاب شده است.
031938.jpg
تلويزيون و اخلا ق بد
رسانه با همه تاثيرات مثبتي كه دارد، تاثيرات منفي هم در پي دارد. طي تحقيقاتي كه در آمريكا صورت گرفته است، وجود تلويزيون در اتاق هاي خصوصي نوجوانان مي تواند عامل بروز رفتارهاي نـاشـايسـت و غيـراجتمـاعي در آنان شود. پژوهش هاي محققان دانشگاه كاليفرنيا روي يكهزار نوجوان بين سنين 12 تا 16 سال نشان مي دهد بيشتر نوجوانان به رفتارهاي غيراجتماعي و ناشايست روي مي آورند. براساس اين تحقيق مصرف سيگار با موادمخدر و روابط ناسالم جنسي در ميان اين نوجوانان در مقايسه با ديگر همسالا ن خود بسيار بيشتر است و بيشتر والدين اين نوجوانان از اينكه فرزند آنها چگونه فراغت خود را مي گذراند بي خبرند.
تلويزيون همچنين بر نمرات دانش آموزاني كه در اتاق خود تلويزيون دارند تاثير منفي دارد.
۱۲۳ فعال شد
سازمان بهزيستي كشور در پاسخ به درج مطلبي با عنوان خط تلفن 123 اورژانس اجتماعي راه اندازي شد، شماره مورد نظر در شبكه نيست در صفحه ايرانشهر مورخ 83/11/25 آورده است: اين خط به علت تداخل با خطوط تلفن همراه و ساير اختلا لا ت فني در ابتداي راه اندازي دچار اشكال بود كه هم اكنون مشكلا ت ارتباطي آن برطرف شده و به صورت شبانه روزي فعال است.
031935.jpg
استقبال توريست هااز بيت امام (ره)
آن زمان كه امام رحلت كرد و خانه اش به آثار تاريخي پيوست، گردشگران زيادي روانه ديدار از بيت كوچك اين مرد بزرگ شدند. حال كار به جايي رسيده است كه مسوول موسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام خميني (ره) شعبه خمين مي گويد: افزون بر اين 30 هزار نفر مسافر داخلي و خارجي در ايام نوروز از مجموعه بيت تاريخي امام بازديد كردند. به گفته علي اكبر حبيب محمد مرادي در ايام تعطيلا ت نوروزي در سال گذشته حدود 25 هزار نفر از خانه قديمي امام خميني بازديد كرده بودند.
اين مجموعه كه امام (ره)در اين بيت متولد شده و تا سن 19 سالگي در آن مي زيست. 167 سال پيش توسط سيد احمد جد حضرت امام پس از هجرت از نجف به ايران براي سكونت خانواده اش خريداري شده بود.

قانون جديد
مبلغ جريمه در تهران 40000 ريال
031920.jpg
۱۰۴۵ توقف وسايل نقليه در جهت مخالف حركت وسيال نقليه ديگر، ممنوع است.
وسايل نقليه در حال حركت با سرعت، شتاب و با اطمينان از اينكه مسير حركتشان آزاد و بدون مانع است، پيش مي روند. بنابراين توقف هر مانعي خصوصا وسايل نقليه در خلا ف مسير حركت اتومبيل ها سبب ايجاد اختلا ل و ترافيك در تردد ماشين ها مي شود.

|  ايرانشهر  |   تهرانشهر  |   خبرسازان   |   دخل و خرج  |   در شهر  |   طهرانشهر  |
|  محيط زيست  |   يك شهروند  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |