پنجشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۶۸
بزرگداشت خالق جوجه اردك زشت در ايران
دويست سالگي رويا پرداز بزرگ
032013.jpg
عكس: گلناز بهشتي
هانس كريستين اندرسون نويسنده مشهور دوران ماست؛ خالق تصاوير محبوب دوران كودكي، پايان هاي خوش و بزرگترين حرف هايي كه از دهان كودكان بيرون مي آمد... و امروز به پاس دنيايي كه او خلق مي كرد دور هميم
مسعود مير
از سال 1805، در اودنسه دانمارك به دنيا آمد و قصه هاي پدر و عروسك هايي كه برايش درست مي كرد بهانه سپري كردن روزهاي كودكيش بود. پدر كفاش را كه در 11 سالگي از دست داد، هنوز خاطره تئاترهايي كه با هم ديده بودند را در ذهن داشت و شايد همين ماجرا بود كه او را در 14سالگي به كپنهاك كشاند.
نوجوان تنها به اميد پذيرفته شدن در تئاتر راه پايتخت را پيش گرفت و با آرزوي بازيگري، روزها را به شب رساند، اما قرار نبود كه پسرك نوجوان روزهاي خوش را تجربه كند تا اينكه شلوغي پايتخت رساندش به يوناس كالين كه پسر را به مدرسه فرستاد. وقتي در سن 24سالگي از مدرسه فارغ التحصيل شد سرودن شعر و نوشتن داستان و نمايشنامه، طراحي و ساختن كاردستي با كاغذ و قيچي روزهايش را پر كار كرد و البته مسافرت به كشورهاي اروپايي و آشنايي با بزرگان داستان نويسي آن زمان را نمي توان از تجربيات او فاكتور گرفت. با ويكتورهوگو، چارلزديكنز، الكساندر دوما وبالزاك آشنا شد و بالا خره در يكي از روزهاي 30 سالگي اولين اثرش براي كودكان را منتشر كرد. هانس كريستين اندرسون وقتي در 70سالگي دنيا را با تمام فانتزي هاي كودكانه اش ترك كرد، 157 قصه و داستان، 8 رمان، 800 قطعه شعر، 4 زندگينامه، چند سفرنامه و تعداد زيادي طراحي و كار دستي از خود به جاگذاشت. از تولد اندرسون 200سال مي گذرد و جشنواره هاي متنوعي در بزرگداشت او برگزار مي شود. سهم ايراني ها از اين جشنواره ها محدود مي شد به همان جوايزي كه فرشيدمثقالي براي تصويرگري كتاب دريافت كرده بود تا اينكه امسال بالا خره شوراي كتاب كودك و خانه هنرمندان داستان را به گونه ديگري روايت كردند.
گفته بودند بزرگداشت هانس كريستين اندرسون. جواب شنيده بودند: كي؟ و خلا صه ذهن را برده بودند به سال 1337 كه اردشير نيك پور مجموعه آثار اندرسون را ترجمه كرده بود. آن كودكاني كه آن سالها كتاب ها را خوانده بودند، الا ن خود نوه دارند و البته كتاب هايي كه ديگر هم نمي توان سراغشان را گرفت.
داستان هاي بلبل، جوجه اردك زشت، دختر بندانگشتي(شستي)، درخت صنوبر، لباس نو امپراتور، پري كوچك دريايي، سرباز دلير و نخود پرنده براي خوانده شدن در دم دست نبوده اند و مسوولا ن برگزاري اين بزرگداشت اميدوارند كه كودكان ايراني بيشتر به فضاي مهربان دنياي اندرسون نزديك شوند. كانون پرورش فكري ليست تمام مقاله هايي كه راجع به اندرسون در ايران چاپ شده را استخراج كرده و كميسيون ملي يونسكو در ايران خبر مسابقه نقاشي در ايران براي داستان هاي اندرسون را به كودكان جهان اعلا م كرده و نتيجه شده ارسال 8500 نقاشي از تركيه، پاكستان، قرقيزستان، اندونزي، گرجستان، روماني و دانمارك كه از بينشان 200 اثر براي شركت در مسابقه انتخاب شده اند. 3 كودك از كشورها تركيه، قرقيزستان و روماني برندگان اين مسابقه اند كه در كنار 22 برگزيده ايراني تقدير خواهند شد. ازلا به لا ي آثار هنري ويترين هاي محوطه داخلي خانه هنرمندان عبور كردن نويد رسيدن به نمايشگاه نقاشي هاي كودكان را مي دهد. رنگ هاي شاد و متنوع كودكان كشورهاي مختلف براي داستا ن هاي يكساني كه هر كدامشان در گوشه اي از كره خاكي و زير سقفي خوانده اند يا شنيده اند بيش از خود نقاشي ها به چشم مي آيد. يك كودك ايراني با تكه هايي از روزنامه همشهري قايقي ساخته و اطراف آن را با آبرنگ رنگ كرده و تابلو نقاشي داستان يك سرباز دلير را به نمايشگاه رسانده است . ديگري براي داستان جك خله نقاشي كشيده و زير آن نوشته كلا س چهارم، خانم معلم قيصري، شيفت . ۲ حتما خود اندرسون هم با ذهن فانتزيش تصور نمي كرده كه روزي در باغ هنر ايران پسري كنار تابلو نقاشي خودش كه مربوط به داستان هاي اندرسون است عكس يادگاري بگيرد و شايد معجزه دنياي كودكان همين سادگي و عدم تغيير روحيه است كه داستان يك پري كوچولو كه چند دهه پيش نوشته شده يك كودك را وا مي دارد تا كاغذ و مداد را به كمك بطلبد و نقاشي كند. مجسمه چوبي اسبي كه منصور جليب زاده ساخته و در سالن خانه هنرمندان قرار داده شده، بهانه سرگرمي كودكاني است كه حتي زبان يكديگر را نمي فهمند. يكي با روپوش صورتي مدرسه و ديگري با موهاي طلا يي و لهجه اي غريب، همه و همه ساختمان را قرق كرده اند و وجه اشتراك همه شان صداي خنده هايي است كه همه جا را پر كرده و شايد كتاب هايي كه همه شان خوانده اند. دفتر يادداشت نمايشگاه هم به جاي پر شدن با دست خط منظم بزرگترهايي كه به خانه هنرمندان آمده اند با خط هاي كودكانه آنهايي پر شده كه مخاطبان اصلي مراسم بزرگداشتند. روي يكي از صفحه ها نوشته شده: از اينكه آثار ما را در اينجا گذاشتيد متشكريم.

تور نگارگري ايران
خيلي ها از تور بازگشته اند. تعطيلا ت نوروز چند روزي مي شودكه به پايان رسيده اما هنوز حرف هاي مردم از سفرهاي نوروزي به پايان نرسيده. بعضي ها كه حسابشان از بقيه جداست از تور دبي، آنتاليا، بيروت و... حرف مي زنند. آنهايي هم كه يا وقت حضور در سفرهاي خارجي يا پولش يا حوصله اش را نداشته اند، از جذابيت همراه شدن با تورهاي داخي حرف مي زنند. در اين بين البته فكري هم به حال جماعتي شده بود كه به هر دليل در تهران ماندگار شدند. تور تهرانگردي، امسال خيلي ها را با نقاط تاريخي و ديدني تهران آشنا كرد. حالا  كه تعطيلا ت به پايان رسيده، تنها حرف اين تورها باقيمانده، اما براي اين روزهاي شما تور ديگري هم پيش بيني شده كه بايد ببينيد تا بعد حرفش را بزنيد. تور نگارگري ايراني در موزه هنرهاي معاصر تهران برپا شده. در اين نمايشگاه مي توانيد بهترين شاهكارهاي نگارگري ايران مشتمل بر آثار دوره تيموري، صفوي و قاجار را ببينيد.
خيلي ها هستند كه اكثرا تنها نامشان را شنيده ايد. مثلا  كمال الدين بهزاد، سلطان محمد، رضا عباسي، آقا ميرك، فرهاد، امير خليل، قوام الدين، خواجه غياث الدين، محمود مذهب، ميرمصور، حيدرعلي، قديمي، مير سيدعلي، عبدالصمد، عبدالعزيز، قاسم علي، ميرزا علي، مظفر علي يا مقصود. در تور نگارگري ايراني، مي توانيد با آثار اين استادان آشنا شويد، گذشته از اين علا قه مندان به كتاب هاي قديمي هم از پرسه در اين نمايشگاه لذت مي برند. كتاب هاي شاهنامه طهماسبي، مرقع گلشن، خاوران نامه، شاهنامه بايسنقري، جامع التواريخ و پنج گنج را مي توانيد در نمايشگاه شاهكارهاي نگارگري ايران ببينيد. اين نمايشگاه البته برنامه هاي جانبي هم دارد كه مانع از بي حوصلگي كودكان و نوجوانان مي شود. آموزش كودكان و نوجوانان در نمايشگاه شاهكارهاي نگارگري ايران روزهاي يكشنبه و سه شنبه هر هفته در گالري 8 موزه هنرهاي معاصر تهران برپا مي شود. در اين برنامه طراحي و نكات فني نقاشي ايران از طريق بازي هاي فكري به كودكان آموزش داده مي شود. برنامه جذاب ديگر اين نمايشگاه قصه خواني با مضامين ادبي است كه بعضي از تصاوير مانند داستان هاي شاهنامه به صورت نقالي يا پرده خواني اجرا مي شود.
اگرمي خواهيد مسافرتور نگارگري ايران باشيد، تنها تا۱۵ ارديبهشت فرصت داريد تا بين ساعت۹صبح تا 19 خود را به موزه هنرهاي معاصر برسانيد.

نمايشگاه خوشمزه در تاشكند
هر كجاي دنيا كه باشي و بهترين غذاهاي آنجا را هم كه بخوري دلت براي غذاي ايراني تنگ مي شود و هوس مي كني يكي از آن خورشت هاي ناب ايراني را بخوري. هر كسي هم كه به ايران مي آيد و غذاي ايراني را مي خورد بدجوري به آن عادت مي كند.
از غذاي ايراني و طعم دوست داشتني آن چند خطي نوشتيم تا بهانه اي باشد براي اينكه بنويسيم نمايشگاهي از انواع غذا، سالا د و چاشني هاي ايراني به مناسبت سال نو برپا شده. جالب بودن اين نمايشگاه خوشمزه زماني بيشتر مي شود كه متوجه شويد اين نمايشگاه در تاجيكستان و در دوشنبه پايتخت اين كشور برپا شده است. در اين نمايشگاه بيش از 50 نوع از دستپخت گروهي از بانوان ايراني مقيم تاجيكستان به نمايش درآمده است. دوشنبه روز برگزاري اين نمايشگاه در هتل تاجيكستان بود. گروهي از سفيران و ديپلمات هاي مقيم شهر دوشنبه و جمعي از شخصيت هاي علمي، فرهنگي و سياسي تاجيكستان از اين نمايشگاه ديدن كردند و از دستپخت خوب بانوان ايراني نوش جان كردند.
چند نفر از بانوان ايراني در اين نمايشگاه، نحوه تهيه انواع غذاهاي ايراني را براي بازديدكنندگان آموزش دادند و آنان را با تنوع غذاها آشنا كردند.
شيرين پلو، باقلا پلو، زرشك پلو، شويد پلو، كلم پلو، خورشت قيمه، فسنجان، قورمه  سبزي و انواع سوپ هاو سالا دها از جمله غذاهايي بود كه جلوه اي خاص به اين نمايشگاه داده بود. بخشي از اين نمايشگاه هم به نمايش چندين نوع غذاي محلي استان ها و مناطق مختلف از جمله گيلا ن، خراسان و خوزستان اختصاص يافته بود.
هدف از برگزاري اين نمايشگاه هنر آشپزي بانوان ايراني و معرفي غذاهاي ناب ايراني بود. سال گذشته هم اين نمايشگاه از غذاهاي ايراني در هتل اوستاي شهر دوشنبه برپا شده بود كه مورد استقبال مردم تاجيكستان و خارجيان مقيم اين كشور قرار گرفت. جاي همه ما در اين نمايشگاه خوشمزه خالي بود.

ستون شما
پاسخ گلا يه
قبل از عيد بود كه يكي از كارمندان مترو تماس گرفت و از پرداخت نشدن عيدي گلا يه كرد. اينكه حالا  اين آقا عيدي اش را گرفته يا نه، هنوز برايمان مشخص نشده اما ستون شما آنقدر مهم شده كه خودش مستقل به مطالب اصلي ايرانشهر، جوابيه ايجاد مي كند. جوابيه شركت مترو به آن گلا يه قبل از عيد را بخوانيد.
با سلا م
احتراما بازگشت به مطلب مندرج در ستون شما صفحه 22 مورخ 83/12/22 آن روزنامه با عنوان حقوق در مترو خواهشمند است پاسخ زير در همان ستون و صفحه به چاپ برسد.
شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو) به اطلا ع مي رساند عيدي تمامي پرسنل اين شركت در بهمن ماه سال جاري پرداخت شده است و احتمالا  كارمند شاكي جزو كاركنان پيمانكاران مترو مي باشد كه پرداخت حقوق و عيدي آنها مربوط به شركت مترو نمي باشد.
روابط عمومي و بين المللي شركت مترو
توضيح: ستون شما از تماس مجدد كارمند احتمالا  پيمانكار مترو استقبال مي كند.

تقاضاي تكرار
خانم ميترا فراهاني با ستون شما تماس گرفتند و از وضعيت برنامه سينما يك پرسيدند. ايشان دوست داشتند بدانند كه فيلم هاي پخش شده در ايام عيد دوباره پخش مي شود يا خير؟ راستش مسوول ستون جعبه در تحريريه حضور نداشت تا از او بپرسيم، اما تا آنجايي كه مي دانيم برنامه سينما يك بعد از عيد تازه به تعطيلا ت رفته تا دوباره با فيلم هايي جذاب روي آنتن برود. احتمالا  تعدادي از فيلم هاي پرمخاطب پخش شده در ايام عيد هم دوباره پخش مي شود. نگران نباشيد، تكرار بخشي از سياست تلويزيون است؟

تشكر
ظاهرا امسال آمار تصادفات ايام عيد كمتر از سال گذشته بود، اما نمي شود كه شلوغي جاده ها در عيد بدون حادثه باشد. يكي از اين حوادث در جاده آبيك - قزوين رخ داده كه تلا ش مردم و هلا ل احمر باعث احساساتي شدن يكي از شاهدان اين تصادف شده. آقاي عظيم رحماني نامه اي به دفتر روزنامه فرستاده اند و در آن از تمام كساني كه در اين تصادف به مصدومان كمك كردند، تشكر كرده اند.
بدينوسيله از زحمات جمعيت هلا ل احمر شهرستان قزوين و تمامي هموطنان عزيزي كه در حادثه رانندگي پژو۴۰۵ جاده آبيك - قزوين به ياري همنوعان خود شتافتند تشكر و قدرداني مي كنم.
-اين هم براي اينكه نگويند ستون شما تنها جاي انتقاد است.

صحنه
زني با مانتوي آبي
تالا ر سايه مجموعه تئاتر شهر به زودي ميزبان نمايشي با عنوان شما خانمي با مانتوي آبي نديديد خواهد بود. در اين نمايش كه رحيم نوروزي نويسندگي و كارگرداني آن را به عهده دارد و در جشنواره تئاتر فجر هم روي صحنه رفت علي عطايي ، احمد مهران فر ، هايده حسين زاده و دانيال نوربخش به عنوان بازيگر حضور دارند. اين نمايش داستان مردي است كه در طبقه بيست و سوم يك برج 23طبقه، زن خود را گم مي كند و در پي آن تمام ساختمان را براي يافتن زن خود با مانتوي آبي مي گردد. قرار است اين نمايش از امروز تا بيست و دوم فروردين سال جاري اجراي خود را آغاز كند، اما خبر ديگر اينكه برنامه مركز هنرهاي نمايشي و مجموعه تئاتر شهر در سال جديد اجراي نمايش هاي جشنواره بيست و سوم تئاتر فجر و 4 نمايش انتخاب شده در جشنواره دهم تئاتر عروسكي است و بدين ترتيب از نيمه دوم سال توليدات تازه به نمايش گذاشته مي شوند.

فرهنگ
آموزش قرآن و كتابخانه
واحد آموزش فرهنگسراي سالمند به منظور توسعه و گسترش فرهنگ قرآني، اقدام به برگزاري كلا س هاي آموزشي روخواني و روان خواني قرآن كرده است. در اين كلا س هاي آموزشي، قرآن آموزان با نحوه صحيح خواني و تلفظ درست لغات و آيات قرآني آشنا مي شوند. علا قه مندان مي توانند به ميدان امام حسين(ع)، خيابان 17 شهريور، خيابان خشكبارچي، پارك خيام مراجعه كنند.
همچنين فرهنگسراي اقوام و كتابخانه اين فرهنگسرا، در سال جديد اقدام به عضوگيري جديد كرده است. اين كتابخانه با 21 هزار جلد كتاب در زمينه هاي مختلف علمي، تاريخي، مذهبي، ادبي و ... تست هاي آموزشي در رشته هاي مختلف مجهز به سيستم كامپيوتري و سالن مطالعه مجزا ويژه خواهران و برادران است. ميدان ابوذر، خيابان سجاد جنوبي، خيابان بهاران محل فرهنگسراي اقوام است.

شاتر
032019.jpg
عكس: ساتيار
چقدر بهار به ذات انسان شبيه است. همه مي دانند كه نه به خورشيد اين فصل اطميناني است و نه به ابرش، اما باز هم نميشود بهار را با شكوفه هايش دوست نداشت. با بهار زندگي تازه مي شود، حتي براي زنبور عسل.

امروز
به ياد بارگاه
032016.jpg
امشب شب 28 صفر و فردا هم شب شهادت امام رضا (ع) است.
به همين مناسبت و همزمان با اين شب هاي عزيز نمايشگاه عكس نيكودل فريدني از حرم مطهر امامرضا(ع) در تهران به نمايش در مي آيد. اين هنرمند عكاس طي سالهاي گذشته به عكاسي از حرم، صحن و ضريح مطهر امام رضا (ع) پرداخته و قرار است آنها را در نمايشگاهي 9روزه در گالري نيكودل عرضه كند.
اين عكاس عكس هايش را در حالي گرفته است كه آستان قدس رضوي حرم مطهر را براي شست و شو و موارد خاص خالي از زائر كرده بودند. بسياري از اين عكس ها هم در اختيار آستان قرار گرفته است. بهترين پيشنهاد براي فردا مي تواند تماشاي اين نمايشگاه و بازديد از آن باشد. هم فردا و هم پس فردا روزهاي تعطيلي هستند كه در طول آن حتما مجالي پيدا خواهيد كرد تا به اين نمايشگاه سر بزنيد و از تماشاي آن لذت ببريد. شايد هر كسي آرزو داشته باشد اين روزها و شب ها را در كنار ضريح مقدس و مطهر آن حضرت باشد كه احتمالا  خيلي ها اين مجال را پيدا نمي كنند يا امكانش فراهم نمي شود. رفتن به اين نمايشگاه و تماشاي تصاوير بارگاه ملكوتي هشتمين اختر تابناك آسمان امامت و ولا يت مي تواند شما را در اين حال و هوا قرار دهد. اين نمايشگاه تا 28فروردين داير خواهد بود و براي بازديد مي توانيد از ساعت 17 تا 21 به گالري نيكودل مراجعه كنيد.

جعبه
استراحت براي سينما يك
پس از اتمام ويژه نامه نوروزي سينما يك اين برنامه براي يكي، دو هفته اي تعطيل خواهد بود. اين اولين خبر ستون جعبه امروز است. خبر دوم هم اختصاص به معرفي يك سريال جديد دارد. با پايان يافتن سريال عشق گمشده سريال ريحانه جاي اين سريال را در برنامه شنبه هاي شبكه سوم خواهد گرفت. كارگردان اين سريال سيروس مقدم بوده و داستان آن درباره خانواده اي با حرفه فرش بافي است كه از كاشان به تهران مهاجرت مي كنند. پدر خانواده در كشاكش مبارزه با رضاخان به شهادت مي رسد و مادر كارگاه فرش بافي را توسعه مي دهد و تنها دخترش را به امجد شوهر مي دهد. حاصل زندگي آنها اكرم، منصور و ناصر هستند كه هر كدام ماجراهاي قصه را پيش مي برند.
برنامه هاي امروز، فردا و روز شنبه شبكه هاي مختلف سيما متاثر خواهد بود از شب هاي 28 و 29 صفر و زنده نگه داشتن اين شب هاي عزيز. فيلم سينمايي فردا ظهر شبكه تهران وكيل نام دارد. اين فيلم ساعت 13:30 از اين شبكه پخش مي شود. فردا ساعت 20:30 هم مي توانيد سينما 4 را تماشا كنيد از شبكه چهارم. پخش مراسم عزاداري و همچنين سخنراني هاي مذهبي دقايق برنامه اين چند روز را تشكيل مي دهند. دوستداران فوتبال هم بدانند كه شنبه ساعت 18:30 مي توانند شاهد يكي از مسابقات فوتبال ليگ برترانگليس باشند و ساعت 23 هم مسابقه فوتبال يوونتوس و فيورنتينا را تماشا كنند.

پرده۱
كافه ترانزيت مهرماه
كافه ترانزيت به كارگرداني كامبوزيا پرتوي از نيمه دوم سال (مهرماه) در سينماهاي تهران اكران خواهد شد. كافه ترانزيت در جشنواره فيلم فجر با استقبال خوب تماشاگران مواجه شد و فرشته صدرعرفاني بازيگر اين فيلم توانست جايزه بهترين بازيگر نقش اول زن را تصاحب كند.
منتظر اكران و استقبال از اين فيلم مي مانيم.
خبر دوم اينكه پنجاه و پنجمين دوره جلسات فيلم خانه ملي ايران آغاز شد. روز سه شنبه اولين فيلم با نام 99/44 مرگ در سينما صحرا به نمايش درآمد. فيلم مذكور محصول سال 1947 بوده و كارگرداني آن را جان فرانك هايمر به عهده داشت. در ادامه برنامه فيلم خانه ملي ايران قرار است فيلم هايي چون هارولد و ماد ساخته هال اشبي ، آرباسك ساخته استانلي دانن ، شكوه علفزار ساخته اليا كازان ، حقه باز ساخته مارسل كارند و چندين فيلم ديگر به نمايش گذاشته شود.

پرده۲
هجوم فيلم ها
فيلم دوستان و عشق سينماها بدانند كه 76 فيلم، بله درست خوانديد، 76 فيلم در مراحل مختلف توليد قرار دارند و يكي يكي آماده مي شوند. از ميان اين 76 فيلم، 16 فيلم در مرحله پيش توليد، 17 فيلم در مرحله فيلمبرداري، 14فيلم در مرحله تدوين، 11 فيلم در مرحله صداگذاري و 18 فيلم هم آماده نمايش هستند. 29فيلم هم در بيست و سومين جشنواره فيلم اكران شده اند كه مجموع فيلم ها را به 105 فيلم مي رساند.
فيلم جشنواره را كه حتما همه مي شناسيد، اما از فيلم هايي كه در جشنواره حضور نداشتند و آماده نمايشند، مي توان فيلم هاي جزيره آهني ، سگ هاي ولگرد ، بازنده ، پل سيزدهم ، تردست ، انتخاب ، ازدواج به سبك ايراني ، شاخه گلي براي عروس ، شارلا تان ، عروس فراري ، گرداب محكومين بهشت ، نقاب ، نگاه ، مكس ، هشت پا و يك شب را نام برد. بايد منتظر ماند و ديد كدام فيلم در اولويت نمايش قرار دارد و به همراه فيلم هاي جشنواره بيست و سوم به نمايش در مي آيند.

نمايشگاه
نمايشگاه عكس
نمايشگاه عكسي در گالري ماه فردا برپا خواهد شد. اين نمايشگاه شامل عكس هاي كامران عدل و غزال مهربان است كه از مدل هاي مختلف عكاسي كرده اند.
افتتاح اين نمايشگاه روز جمعه از ساعت 19 تا 21 انجام مي شود. براي بازديد از اين نمايشگاه تا روز شنبه 27 فروردين ماه فرصت خواهيد داشت. اين نمايشگاه همه روزه از ساعت 15 تا 19 داير است. گالري ماه در خيابان آفريقا، بلوار گلستان پلا ك۸۹ واقع است.

  هوا
خنده خفيف خورشيد
آسمان عجيب شده. آسمان گاهي آفتابي مي شود، اما اين آفتاب نمي خندد. آسمان گاهي ابري مي شود، اما اين ابر هم نمي گريد. چه مي شود كرد بهار است ديگر.
جمعه اين هفته تهران در آسمانش از آن خورشيد هاي بهاري دارد. لبخند خورشيد تا بناگوش باز نمي شود، اما به هر حال روز با دماي 21 درجه سانتيگراد بالا ي صفر، روز گرمي است. دماي فردا شب تهران هم شبيه روزهاي گرم تابستان است. فردا شب دماي تهران به 7 درجه سانتيگراد بالا ي صفر مي رسد.

ذهن زيبا
هيچ صدقه اي نزد خدا، محبوب تر از حقگويي نيست.
حضرت محمد (ص)

عاقل و خردمند كسي است كه چون از او نصحيت خواهند خيانت نكند.
امام حسن مجتبي (ع)

فصل بهار روح زمان هاست.
امام رضا (ع)

هدفي كه شتابزده و سطحي انتخاب شده باشد، با اولين ناملا يمات و سختي ها به دست فراموشي سپرده مي شود.
زيگ زيگلا

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
طهرانشهر
محيط زيست
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  طهرانشهر  |  محيط زيست  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |