پنجشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۶۸
بازار مسكن در سال جاري
ادامه ركود
به عقيده رئيس اتحاديه آژانس هاي املا ك، افزايش قيمت مطابق شاخص بانك مركزي امري طبيعي است
031998.jpg
متاسفانه برخي از مالكان بدون در نظر گرفتن هيچگونه قانون و قاعده اي مبلغ هاي هنگفتي براي تمديد قرارداد خود روي اجاره سابق اضافه مي كنند كه باز هم متاسفانه برخوردي با اينگونه افراد صورت نمي گيرد
صنم بياناتي
مطمئن باشيد در سال 84 با افزايش نرخ اجاره بها و خريد و فروش مسكن مواجه خواهيم بود.
درست است كه سال 83 بازار مسكن وضعيت مناسبي نداشت، اما با وجود اين شرايط باز هم قيمت مسكن سير صعودي داشته.
با وجود افزايش جمعيت و بالا  رفتن هزينه ها مسلم است نرخ در بازار مسكن افزايش پيدا مي كند، به خصوص اينكه وقتي مردم قدرت خريد ندارند اجاره بهاي مسكن افزايش مي يابد.
آنچه در بالا  خوانديد اظهارنظر تعدادي از مشاوران املا ك است در خصوص افزايش يا عدم افزايش بهاي خريد يا اجاره مسكن در سال .84با اينكه در سال گذشته با ركود فراواني در بازار مسكن مواجه بوديم، اما اكثريت مشاوران املا ك بر اين مساله اتفاق نظر دارند كه بهاي مسكن چه در زمينه خريد و فروش و چه در زمينه اجاره بها با رشد مواجه خواهد شد. حال اين نظريات تا چه حد صادق خواهد بود عبور زمان اين مساله را مشخص مي كند. آنچه مشخص است طي 7 الي 8 سال گذشته نرخ ها در بازار مسكن حتي با وجود ركود در مقاطع مختلفي از زمان، نه تنها سير نزولي نداشته، بلكه روند صعودي را نيز در پيش گرفته است.
عده اي در اين بين بهبود در شرايط وضعيت مسكن را منوط به ادامه روند ساخت و ساز مطرح مي كنند. عده اي ديگر معتقدند فروش تراكم مي تواند گامي مثبت در جهت رونق بازار مسكن و تعادل قيمت ها شود.
مصطفي قلي خسروي، رئيس اتحاديه آژانس هاي املا ك در اين خصوص مي گويد: در سال 83 ركود بازار بسيار شديد بود، اما در حين اين ركود افزايش قيمت را نيز شاهد بوديم، البته اين افزايش قيمت طبق شاخص بانك مركزي بوده. اجاره ها نيز تابع قيمت ملك است و طبيعتا با افزايش قيمت ملك اجاره ها نيز افزايش خواهد يافت، البته در خصوص مساله مالك و مستاجر بهتر است مطابق گذشته نگرشي در اين قانون از طرف مسوولا ن مربوطه صورت گيرد، چرا كه اكثر مالكان و مستاجرانشان براي تمديد اجاره دچار مشكل مي شوند، به صورتي كه در كشور ما رسم شده مالكان شرط تمديد قرارداد را افزايش اجاره بها عنوان مي كنند كه معمولا  با مخالفت مستاجر خود رو به رو مي شوند و پيامد اين شرط و شروط مي تواند اسباب كشي و پرداخت حق الزحمه براي اسباب كشي و همچنين مشاوران املا ك و هزار و يك خرج اضافه خواهد بود. از اين رو تنها توصيه ما به مالكان و مستاجران اين است كه به هر ترتيبي و با پذيرفتن شرايط منطقي يكديگر با هم كنار بيايند.
همه اين مطالب در صورتي عنوان مي شود كه متاسفانه برخي از مالكان بدون در نظر گرفتن هيچگونه قانون و قاعده اي مبلغ هاي هنگفتي براي تمديد قرارداد خود روي اجاره سابق اضافه مي كنند كه باز هم متاسفانه برخوردي با اينگونه افراد صورت نمي گيرد و گويا هيچ الزامي براي اين مساله وجود ندارد و رقم ها بي قاعده انتخاب مي شود.
032022.jpg
خسروي در خصوص قيمت مسكن در سال 84 مي گويد: تلا ش مسوولا ن محترم بر اين است كه افزايش قيمتي در سال جديد نداشته باشيم كه البته براي تحقق بخشيدن به اين امر بايد توازن بين عرضه و تقاضا برقرار شود، چرا كه اگر اين توازن به هم بخورد به طور قطع افزايش قيمت را به دنبال خواهد داشت. اما در كل ما در سال 84 افزايش قيمت مطابق شاخص بانك مركزي را در پيش خواهيم داشت و در سال جديد افزايش قيمت در خصوص مسكن به صورت جهشي نخواهيم داشت.
در اين بين قيمت زمين و فروش تراكم نيز مي تواند تاثيرات اساسي در روند بازار مسكن ايجاد كند. دكتر محمد عدالتخواه كارشناس معماري و شهرسازي در اين خصوص مي گويد: زماني كه در شهر با محدوديت زمين مواجه هستيم در صورت بالا  رفتن تراكم به نوعي افزايش ساخت وساز را خواهيم داشت كه اين مساله كاهش قيمت ها را در پي دارد. البته لا زم به ذكر است كه فروش تراكم بايد جايي صورت گيرد كه از فضاي عمومي نيز برخوردار باشد. در حقيقت مي توان اين مطلب را اينگونه عنوان كرد؛ فروش تراكم در جاي مناسب با ضوابط معين.
وي در خصوص ركود بازار مسكن معتقد است كه اگر اين ركود وجود نداشت همه مي توانستند به يك سرمايه دار در اين زمينه تبديل شوند.
دكتر عدالتخواه مي گويد: در شهر تهران قيمت زمين معمولا  80 درصد قيمت يك خانه را تشكيل مي دهد. در حال حاضر نيز قيمت زمين در تهران بالا  رفته و ما در صورتي كه نخواهيم افزايش محدوده داشته باشيم در واقع فروش تراكم به معناي گسترش عمودي شهر است.
همچنين وي معتقد است فروش تراكم مي تواند قيمت ها را پايين بياورد و در صورتي كه دولت بتواند بر قيمت ها نظارت داشته باشد و در حقيقت در قيمت مسكن مداخله كند، شرايط مطلوبي به وجود مي آيد. البته اين مساله به معني دولتي شدن نيست، بلكه مقصود كنترل دولت روي قيمت مسكن است.
به هر حال آنچه مسلم است افزايش ناگهاني قيمت مسكن در برهه اي از زمان و پس از آن روند رو به رشد نرخ مسكن به مرور زمان مشكلا ت متعددي را براي مردم به خصوص شهروندان تهراني به وجود آورده است كه اميد است طي راهكارهايي مناسب با ايجاد شرايط مساعد وضعيتي مطلوب در خصوص بازار مسكن براي عموم مردم اتخاذ شود.
سال نوسازي بافت هاي فرسوده
به نظر نمي رسد كه اظهارات رسمي مقامات مسوول بتواند وضعيت فعلي و حاكم بر بازار مسكن را بهبود بخشد.
هرچند وزير مسكن به صراحت مي گويد قيمت مسكن در سال جاري رشد متعارف نخواهد داشت، اما او نيز خود اذعان دارد كه قيمت مسكن يك مقوله اقتصادي است و تابع شرايط بازار خواهد بود.
به گفته او همپاي تقاضاي مسكن، عرضه آن و ساخت وساز صورت مي گيرد كه با افزايش طبيعي ساخت و ساز قيمت مسكن ثابت نمي ماند و اين امر افزايش قيمت مسكن را در حد تورم در پي خواهد داشت.
بازار مسكن اما طي 2 سال اخير به رغم ركود همچنان آشفته است. قيمت بالا ي اجاره بها و نيز خريد، امان جويندگان مسكن را بريده و بسياري از گروه هاي حقوق بگير مجبور هستند بخش اعظم حقوق دريافتي خود را به منظور اجاره بها كنار گذارند و به فكر شغل دوم باشند.
با اين وضعيت نمي توان انتظار داشت اين اقشار كه بخش اعظم جامعه را تشكيل مي دهند بتوانند در آينده و در يك فاصله زماني معقول صاحب مسكن شوند.
وزير مسكن و شهرسازي برنامه امسال وزارتخانه را بهبود سيماي شهرها و نوسازي بافت هاي فرسوده خوانده است. او مي گويد: اميدواريم با برنامه هايي كه براي مسكن استيجاري پيش بيني شده بخش قابل توجهي از اين منازل به بافت هاي فرسوده و پيرامون شهرها اختصاص يابد.
او همچنين مي گويد: با 80 ميليارد تومان اعتبارات سازمان هاي تابعه وزارتخانه و حدود يكهزار ميليارد تومان اعتباري كه بايد از بخش خصوصي جذب شود، امسال سال فعليت به بافت هاي فرسوده و پيراموني شهر خواهد بود.
گرچه اميد قشر آسيب پذير به تسهيلا تي نظير فروش متري مسكن و... بود، اما استقبال چنداني از آن نشد گرچه وزير مسكن از استقبال فروش متري مسكن در برخي از استان هاي كشور كه با حمايت انبوه سازان و خريداران صورت گرفته راضي است و مي گويد: وزارتخانه به عنوان نماينده مردم علا وه بر افزايش سقف تسهيلا ت شخصي، متناسب با رشد تورم و هزينه مسكن، تلا ش مي كند سر جمع اعتباراتي كه بانك هاي كشور به بخش مسكن اختصاص مي دهد با رشد ساخت و ساز در كشور متناسب شود.

خبرهاي كوتاه
گزارش كار
طبق اعلا م وزير كار 80 هزار نفر از جويندگان كار از طريق مراكزكاريابي وزارت كار و امور اجتماعي مشغول به كار شدند و به 100 هزار نفر هم تسهيلا ت اشتغال اعطا شد. همچنين به منظور صيانت از نيروي كار 135 هزار نفر در سال گذشته تحت پوشش بيمه بيكاري قرار گرفتند و 800 هزار نفر نيز در سال گذشته دوره هاي آموزشي فني و حرفه اي را گذراندند.
توانايي بانك ها...
مدير عامل بانك سپه مي گويد كه سيستم بانكي مي تواند تنها يك سوم تقاضاي پول مردم را پاسخگو باشد. به عقيده او آنچه بيشتر در افكار عمومي به آن پرداخته شده، انتقادات از سيستم بانكي است. به هر روي، همين 3 هفته گذشته را به خاطر بياوريد كه مردم چگونه براي نقد كردن چك هاي خود از اين بانك به آن بانك مي رفتند و دست خالي برمي گشتند.
032004.jpg
امضاي خاتمي روي آخرين پيكان
سايت قلم سبز خبر مي دهد كه خاتمي، رئيس جمهوري روي آخرين پيكان توليدي كشور را امضا خواهد كرد و سپس اين پيكان به موزه سپرده مي شود. اگر اين اتفاق بيفتد پرونده 50سال مونتاژ توليد پيكان در كشور بسته خواهد شد. خودرويي كه پرمصرف ترين و آلا ينده ترين خودروي كشور بود.
احتمال استمرار بحران در بازار ميوه
رئيس اتحاديه بار فروشان تهران، وزارت جهاد كشاورزي را متولي اصلي بخش كشاورزي مي داند و از اين وزارتخانه مي خواهد كه در بسياري از سياست هاي نادرست بازنگري كند. به گفته او دلا ل ها در ميادين اصلي ميوه و تره بار حضور پر رنگي دارند چون مي دانند انبارهاي دولت خالي است، قيمت را آنطور كه مي خواهند تعيين مي كنند. ظاهرا مقصران اصلي معلوم هستند، اما برخورد...
جبران بخشي از خسارت رشتي  ها
برف ويرانگر رشت آمد و رفت اما خسارات وارده هنوز جبران نشده است. بيمه هاي مختلف دست به كار شده اند تا بخشي از خسارات وارده به خسارت ديده ها را جبران كنند كه از آن جمله مي توان به بيمه آسيا اشاره كرد.
بيمه آسيا در طول سال گذشته 12 ميليارد و 200 ميليون تومان به خسارت ديدگان گيلا ن پرداخت كرد و پرداخت يك ميليارد براي جبران خسارات وارده به ساختمان ها، انبار ها و ... و نيز 70 ميليون تومان براي خسارات وارده به اتومبيل ها در دستور كار قرار دارد.
032001.jpg
كاهش كرايه اتوبوس هاي بين شهري
نرخ كرايه اتوبوس هاي بين شهري كه به مناسبت ايام نوروز 20 درصد افزايش يافته بود، با پايان يافتن تعطيلا ت به قيمت هاي قبل تغيير يافت.
نرخ بليت اتوبوس هاي بين شهري در مسيرهاي مختلف با هدف جبران بخشي از هزينه هاي اعزام يك سر خالي اتوبوس ها (حجم مسافر در هنگام رفت و نبود مسافر در برگشت) فقط در ايام تعطيلا ت نوروزي افزايش يافته بود. البته همه اتوبوس ها هم خالي برنمي گشتند.
بدهي 6 ميلياردي به كشاورزان
كشاورزان بابت خريد تضميني برنج در سال 83 حدود 6ميليارد و 700 ميليون تومان از دولت طلب دارند و عدم پرداخت به موقع پول كشاورزان بابت خريد تضميني برنج، ميزان خريد تضميني در سال 83 بيش از 10 هزار تن كاهش يافته است.
032010.jpg
انتظار براي مترو، فقط 2 دقيقه
به نظر شما آرزوي 2دقيقه اي شدن انتظار براي سوار شدن به مترو دور از ذهن است؟ مديرعامل شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو) كه خلا ف اين نظر را دارد.
محسن  هاشمي كاهش زمان حركت قطارها را از اولويت هاي شركت مترو دانسته و اميدوار است با افزايش تعداد قطارها، زمان حركت و انتظار در ايستگاه ها از 8 دقيقه به 2دقيقه كاهش يابد. وي همچنين نويد تكميل خط مترو ميرداماد و اتصال اين خط به تجريش را داده و پيش بيني كرده كه اين خط در ادامه و از جنوب به فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) برسد.
طرح تثبيت قيمت ها براي اهل قبور
به نظر مي رسد اجراي طرح تثبيت قيمت ها در سال 84 دامن زنده ها را كه گرفته، هيچ، از سر مرده ها هم دست برنداشته است. به گفته مدير عامل سازمان بهشت زهرا (س) هزينه كفن و دفن متوفيان نسبت به سال گذشته تغييري نيافته است به گونه اي كه هزينه شست و شو و كفن متوفيان 80 هزار تومان و قيمت قبر 120 هزار تومان تعيين شده است. يعني در مجموع مبلغ 200 هزار تومان.
رضائيان از ذكر اين نكته نيز غافل نشده است كه چون بر اساس ماده 55 قانون شهرداري مسوول جمع آوري متوفيان است، بنابراين در صورتي كه افراد توان پرداخت اين مبلغ را هم نداشته باشند، با تخفيف 50 درصدي مواجه مي  شوند و در شرايط خاص اصلا  هزينه اي بابت ارايه خدمات و قبر دريافت نمي شود. وي كلمه ندارم را در سازمان بهشت زهرا (س) داراي معنا خواند و افزود: براي تامين منابع، قبوري هم با ميانگين يك، 3 و 5 ميليون تومان بنا به درخواست متقاضيان عرضه مي شود.
032007.jpg
هر اداره، يك بانك
از اين پس بايد راهپيمايي طولا ني براي رسيدن به بانك هايي را كه وجوه و تعرفه هاي خدمات اداري را دريافت مي كنند فراموش كنيد، چرا كه دستگاه هاي دولتي پذيراي وجوه پرداختي شما هستند. معاون سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور اين كار را در راستاي طرح تكريم ارباب رجوع ارزيابي كرده و افزوده است: شوراي عالي اداري، دستگاه هاي دولتي را موظف كرده است با نصب دستگاه هاي خودپرداز، ايجاد شعب بانك در برخي ادارات يا دريافت مستقيم وجوه تا سقف 50 هزار ريال ترتيبي اتخاذ كنند كه مردم براي پرداخت تعرفه ها به بانك مراجعه نكنند.
حالا  باز هم از كاغذ بازي ادارات گله كنيد!

درد دل
با ما تماس بگيريد، شنبه تا چهارشنبه
۱۵( 2052627 تا )۱۶
شيوع استفاده از قليان
گرايش جوانان به قليان و استعمال دخانيات زياد شده. با شيوع مصرف تنباكوي ميوه اي، مي خواهم شما به اين مساله بپردازيد و زيان هاي آن را ذكر كنيد، به خصوص كه اين نوع تنباكو اسانس هاي شيميايي دارد.
تشكر

مي خواستم از شركت واحد تشكر كنم كه اقدام به افزايش قيمت بليت ها نكرده است. با شروع سال كه اكثر كرايه ها افزايش پيدا كرده، ثابت ماندن قيمت بليت اتوبوس خيلي به نفع اقشار آسيب پذير است.
رئوفي

همبرگر
نظارتي بر رستوران ها و ... نيست. صاحبان آنها دلبخواهي قيمت ها را افزايش مي دهند. من از رستوراني قبل از سال همبرگر را خريدم يكهزار و 500 تومان، حالا  همان مغازه قيمت همبرگر را كرده يكهزار و 600 تومان. آخر يك همبرگر ناقابل اينقدر قيمت دارد؟

باز هم كرايه تاكسي
باز هم درباره كرايه تاكسي ها بنويسيد. به خدا گوش بعضي ها اصلا  بدهكار نيست. كرايه ها را هر طور كه مي خواهند زياد مي كنند. مگر قيمت بنزين بالا  رفته؟
يك شهروند

بي اعتباري چك
در بازار اعتماد و اطمينان كسبه به چك بسيار كم شده است به صورتي كه اكثرا امتناع مي كنند و اكنون مد شده عده اي كلا هبردار با حيله به ظاهر قانوني پس از صدور چك بلا محل ادعاي اماني و ربوي بودن را مطرح مي كنند و متاسفانه دادسراها هم به اين ادعاها توجه مي كنند و دارندگان چك ها را به اين اتهام بازخواست و بازداشت مي كنند، در صورتي كه در تمام كشورها چك قائم مقام اسكناس است و مصون از تعرض مي باشد و اگر حمايت قانوني و قضايي از دارندگان چك هاي بلا محل نشود رفته رفته اين قضيه بحراني و تورم روز به روز بيشتر خواهد شد و مردم را ترغيب به گرفتن اسكناس مي كنند نه قائم مقام آن كه چك است.
سيداحمد اخگر

پارك مطلقا ممنوع
در كنار كوچه آرامش، جنب بازار صفويه واقع در خيابان وليعصر به دليل نصب تابلو پارك مطلقا ممنوع، رانندگان خودروهايشان را در داخل كوچه پارك مي كنند و به دليل ازدحام، ماشين ها جلوي در پاركينگ منازل افراد را نيز مي گيرند. از شهرداري و راهنمايي و رانندگي خواهشمنديم فكري براي حل اين مشكل بكنند.
كيا از ساكنان محله

خودرو از رده خارج
در پي از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده، خودرو پوليمود آمريكايي ام را كه متعلق به 33سال پيش است براي اين مساله به محل مورد نظر بردم در شرايطي كه خودرو ام را بسيار تميز نگه داشته ام به من مي گويند خودرو شما متعلق به 72 ميلا دي است و ما خودروها را تا سال۶۹ ميلا دي از رده خارج مي كنيم. در حال حاضر تكليف من چيست؟
ضيايي

بيمه رانندگان تاكسي؟
تاكسيراني قبل از اينكه بخواهد رانندگان را به خاطر تخلفاتشان توبيخ كند، بهتر است آنها را تحت پوشش صحيح خود قرار دهد. بالا خره تكليف بيمه رانندگان تاكسي چه شد؟
يك شهروند

گله جانباز
جانباز 40 درصد اعصاب و روان هستم؟ آيا ما جانبازان قهرمان 8 سال دفاع مقدس نبود ه ايم؟ چرا زماني كه براي ما مشكلي پيش مي آيد كسي از ما حمايت نمي كند؟ من با 7 سر عائله و 140 هزار تومان حقوق زندگي مي كنم. چرا هيچكس به ما جانبازها رسيدگي نمي كند؟
امام دوست از رشت

آمبولا نس نمره نشده!
يك ماه پيش پدرم در خمين فوت كرد، زماني كه خواستيم جنازه را به تهران منتقل كنيم، بيمارستان ماشين نداشت و گفتند از شهرداري بگيريد. آنجا هم گفتند ماشين داريم اما پلا ك نشده، بالا خره ماشين ندادند. چطور ممكن است در يك شهرستان يك آمبولا نس نباشد؟

كارواش وسط خيابان!
از ساكنان خيابان جشنواره، خيابان درختي واقع در منطقه 4 هستيم. در اين خيابان با آب قنات اكثر روزها به خصوص جمعه ها مردم ماشين خود را مي شويند و وضعيت بدي در اين منطقه به وجود آمده. از شهرداري منطقه 4 تقاضا داريم به اين مساله رسيدگي كنند.
شكري از ساكنان محله

محدوده مسدود
از كسبه قنات كوثر، بلوار مطهري تهرانپارس هستم. به تازگي پلي پايين بلوار مطهري در دست ساخت است كه باتوجه به بن بست بودن اين منطقه، در انتهاي شهرك اميد اين محدوده با احداث پل از دو طرف مسدود مي شود و در واقع كار ما كسبه اين منطقه به شدت كساد مي شود، لطفا مسوولا ن رسيدگي كنند.
حاجي نبي

نوسان برق
ساكن بنفشه دوازدهم شهرك راه آهن در منطقه آزادي هستيم. مدت 2 سال است كه برق اين خيابان نوسان دارد و باوجود پيگيري هاي متعدد هنوز اقدامي صورت نگرفته است. معاونت برق منطقه آزادي قول دادند بهمن ماه اين مشكل حل مي شود، اما چنين نشد.
عبدي ها

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
طهرانشهر
محيط زيست
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  طهرانشهر  |  محيط زيست  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |