چهارشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۷۲
كسادي در بازار پرده
وقت خريد حالاست!
با وجود اينكه شب عيد قيمت هاي بالا ي پرده مشتريان را از خريد منصرف مي كرد، اوضاع پس از عيد كاملا  متفاوت است
032391.jpg
032394.jpg
صنم بياناتي
امروزه حق انتخاب شما با توجه به تنوع فراوان طرح و رنگ پارچه هاي پرده اي از چارچوب محدوديت  سابق در آمده است. وارد هر خانه اي كه مي شويد پارچه ها، طرح ها و مدل هاي جديدي از پرده روي پنجره خودنمايي مي كند. تنوع در بازار پرده به گونه ايست كه شما براي انتخاب بين انواع پرده دچار ترديد مي شويد.
پارچه هاي حرير و ساتن بيشتر در اتاق پذيرايي مورد استفاده قرار مي گيرد، البته در اين بين افراد بنا به سليقه از پارچه هاي تافته يا حتي كتان نيز استفاده مي كنند. پارچه هاي پرده اي مخمل همراه كتان هم بيشتر در اتاق خواب كاربرد دارد، چرا كه اصولا  به دليل ضخامت مانع نفوذ نور به داخل اتاق مي شوند و براي پنجره هايي كه از بيرون از خانه ديد داشته باشند نيز مناسب هستند كه البته باز هم عده اي حرير را ترجيح مي دهند كه اين مساله چنانچه در پيش ذكر شد بيشتر سليقه اي است و الزامي براي استفاد از نوع خاصي پرده وجود ندارد. در ميان پرده هاي حرير و كتاني، طرح هاي مشخصي كه مختص آشپزخانه است انتخاب را مشكل مي كند. به هر حال شما مي توانيد با توجه به نوع چيدمان و رنگ آميزي منزل خود پرده دلخواه را انتخاب كنيد.
اگر قصد خريد پرده داريد، بهتر است معطل نكنيد و زمان حال را به عنوان گزينه صحيح برگزينيد. كسادي بازار پرده پس از شب عيد قيمت هاي مناسب و البته منصفانه اي را شامل شده. با وجود اينكه شب عيد قيمت هاي بالا ي پرده مشتريان را از خريد منصرف مي كرد، اوضاع پس از عيد كاملا  متفاوت است. اين وضعيت، برخي از فروشندگان را بر آن داشته تا با شرايط سخت مشتريان كنار آيند و از اين رو سقف تخفيف را افزايش دهند. با وجود اين هستند فروشندگاني كه از اين قائله مستثني هستند.
وقتي وارد مغازه هاي پرد ه فروشي حاشيه خيابان وليعصر بالا تر از ميدان وليعصر مي شويد كافي است فقط يك قيمت بپرسيد. انواع و اقسام پرده ها در مقابل چشمان شما به نمايش در مي آيند. فروشندگان برخي از اين فروشگاه ها مي گويند: كسادي بازار پس از شب عيد براي ما امري كاملا  طبيعي و البته آزاردهنده است. معمولا  در اين موقع از سال قيمت هاي ما افت مي كند.
يك خانم ميانسال كه با دقت پارچه هاي پرده اي را از نظر مي گذراند، مي گويد: پيش بيني اينكه قيمت پرده در سال جديد افت كند، اصلا  سخت نبود. مردم ما به طوري سنتي مايل هستند كه قبل از آغاز سال نو دست به خانه تكاني بزنند و تعويض پرده ها معمولا  جزو برنامه هاي آنهاست. به خاطر همين تقاضاي خريد افزايش مي يابد و فروشندگان هم اقدام به افزايش قيمت ها مي كنند، اما چون در سال جديد، تقاضاها كاهش مي يابد فروشندگان نيز انعطاف نشان مي دهند. براي من كه قبل از عيد نيز به بازار آمده بودم تفاوت قيمت ها جالب است.
قيمت دوخت متري پرده نيز از طرف فروشندگان مغازه هاي مختلف بين 100 تا 200 تومان مطرح مي شود كه البته اشتراك در قيمت اول )۱۰۰( به مراتب بالا تر است. برخي از مغازه داران نيز دوخت متري پرده را به صورت رايگان تقبل مي كنند.
نوسان قيمت در بين انواع پرده هاي مختلف و متفاوت بسته به پر كار بودن يا كم كار بودن روي پرده ها است.
جدا از اصلي ترين مساله تعيين قيمت، يعني جنس پارچه پرده و طرح و مقدار كاري كه روي پارچه ها انجام شده است نيز در بالا  بردن يا پايين آوردن قيمت پرده نقش به سزايي ايفا مي كند.
از كسادي بازار و قيمت پرده ها كه بگذريم در بازار پرده بيشتر به پارچه هاي ترك و ايراني برخورد ميكنيد  كه همپاي يكديگر به رقابت پرداخته اند. (البته در اين بين هراز گاهي هم عنوان پرده چيني را مي شنويد) در اين مساله كه پرده هاي وارداتي از تركيه از كيفيت مطلوبي برخوردار هستند شكي نيست، اما به اين نكته نيز بايد اذعان كرد كه پرده هاي توليد داخلي پاياپاي پرده هاي وارداتي در بازار وجود دارند و اين بار برچسب خارجي نتوانسته با استفاده از فرمول كيفيت بهتر، بازار پرده ما را به تنهايي قرق كند كه البته اين مساله جاي تقدير از توليد كنندگان ايراني را دارد. چنانچه برخي از فروشندگان اين صنف مي گويند پرده هاي ايراني ما نيز در حال حاضر از پارچه هاي پرده اي خارجي چيزي كم ندارد، به خصوص در توليد پرده با عرض 1/5 متر، كارخانه هاي ايراني از قابليت هاي فراواني بهره مند هستند. فقط پرده هاي توليدي عرض 3 متر در كشور ما به دليل خاصيت دستگاه مقداري نازك هستند كه اين مساله بايد حل شود تا پرده ايراني بتواند بازار را به تنهايي قبضه كند.
خانم هاي خانه دار براي خريد پرده مورد نياز ترجيح مي دهند كه پارچه پرده اي مورد نظر  آنها از لحاظ شكل ظاهري زيبا بوده و از نظر رنگ آميزي با محيط و اسباب و اثاثيه منزل هماهنگي لا زم را داشته باشد. قيمت و پارچه و كيفيت آن نيز از ديگر فاكتورهايي است كه مورد توجه آنها قرار دارد. براي خانم هاي خانه دار خيلي مهم است كه پرده در مقابل شست و شو دوام زيادي از خود نشان بدهد و شكل ظاهري اش را حفظ كند.
راستي اگر خواستيد پرده انتخاب كنيد بد نيست سري هم به راسته پرده فروشان مولوي بزنيد. قيمت هاي مناسب تر، مشتريان بيشتري را به خود جذب مي كند. به هر صورت بر خلا ف بسياري از مواد مصرفي شما كه قرار بود در سال جديد قيمتش اضافه نشود كه شد، پرده با قيمت مناسب و منصفانه فروشندگانش در بازار عرضه مي شود. پس اگر قصد خريد داريد عجله كنيد تا اتفاق جديدي نيفتاده است!

پرده هاي ميليون توماني
اگرچه در بازار كنوني انواع و اقسام پرده از لحاظ كيفيت و از لحاظ قيمت موجود است و حتي در بعضي از مكان ها پرده هايي با قيمت بالا  حدودا يك ميليون تومان عرضه مي شود، ولي بودجه فعلي مردم متوسط ساكن تهران هرگز كفاف خريد چنين پرده هايي را نمي دهد و تقريبا اكثر ساكنان تهران پرده هايي با قيمت متوسط را انتخاب كرده كه از لحاظ ظاهري شكيل نيز باشند. پرده هايي كه متري يك ميليون تومان به فروش مي رسند برا ي درصد بسيار پاييني از شهروندان است كه ما به آنها اصطلا حا مي گوييم مرفهان بي درد. گرچه ذكر اين نكته ضروري است كه خريد پارچه پرده اي گران اصلا  به صرفه نيست، چون پس از مدتي بايد آنها را عوض كرد.

فروشگاه
قيمت فروش فوري محصولا ت ايران خودرو توسط نمايندگان مجاز در تاريخ 84/01/14 اعتبار 84/01/14 الي 84/01/28
032397.jpg
032400.jpg

كوتاه
تصور غلط در مورد قيمت ميوه
عموم مردم گيلا ن همانند سالهاي گذشته تصور مي كردند كه گراني ميوه و مركبات در اين استان بعد از تعطيلا ت نوروز كاهش مي يابد، اما امسال چنين نشد.   اكثر گيلا نيان از غلط در آمدن اين تجربه ساليان دراز در بهت و حيرتند و اندك اندك قبول كرده اند كه گراني ميوه و مركبات ماندگار است. مردم استان گيلا ن به عنوان بزرگترين توليدكننده مركبات كشور سالي 200 هزار تن در تعطيلا ت نوروز امسال با گراني چند درصدي مركبات رو به رو شدند كه اين روند كماكان ادامه دارد.   هم اكنون انواع پرتقال تامپسون با قيمت كيلويي يكهزار و 200 تا يكهزار و 400 تومان، پرتقال خوني كيلويي يكهزار تومان و پرتقال ريز شهسواري كيلويي 800 تا 900 تومان در بازار ميوه و تره بار گيلا ن عرضه مي شود.   انواع موز و گوجه فرنگي نيز با قيمت هر كيلو يكهزار و 200 تا يكهزار و 500 تومان عرضه مي شود.   قيمت هر كيلو خيار و سيب درختي نيز در بازارهاي ميوه و تره بار گيلا ن بين 800 تا يكهزار و 200 تومان و قيمت هر كيلو كيوي نيز يكهزار تومان است.
احتمال افزايش تعرفه هاي پزشكي
به گفته مدير كل خدمات درماني سازمان بيمه خدمات درماني در صورت تصويب دولت، سرانه هر بيمه شده خدمات درماني در سال 84، 35 هزار ريال خواهد شد.   دكتر داوود حاج قاسمعلي مي گويد: پيشنهاد شوراي عالي بيمه در مورد سرانه هاي سال 84 به هيات دولت رفته است.   به گفته وي، با افزايش سرانه ها در سال 84، تعرفه هاي پزشكان، آزمايشگاه، راديولوژي و ساير خدمات نيز به همان ميزان افزايش مي يابد.
قيمت هاي غير واقعي پوشاك
رئيس اتحاديه خياطان زنانه و مردانه تهران، مي گويد: كت و شلوار چيني عرضه شده در برج سفيد در پاسداران، ساختمان ميلا د در شهرك غرب و برخي فروشگاه هاي معروف كه به قيمت 250هزار تومان و بيشتر فروخته مي شد، تنها به يك ششم قيمت فروش وارد مي شوند. از سوي ديگر در بازرسي هاي انجام داده از فروشندگان پوشاك، كت و شلوار 25هزار توماني به 32 هزار تومان فروخته شد. در مورد برخي از بازرسان صنفي نيز بايد گفت در برخي موارد مشاهده مي شد كه اين افراد به علت تضاد بين وظيفه محوله و سود همكاران، راي و نظر كارشناسي خود را خلا ف واقع و در جهت حفظ وجهه صنفي خود صادر مي كردند.
آخرين راه حل
به گفته رئيس هيات مديره اتحاديه صادركنندگان ميوه و تره بار و سبزي و صيفي ايران، براي جلوگيري از افزايش مصنوعي قيمت ميوه، بايد ميدان هاي ميوه و مغازه داران فاكتور ارايه كنند. مسعود درويش مي گويد: تا جايي كه اطلا ع دارم ميوه در ميدان مركزي ميوه و تره بار چند دست مي چرخد تا به مغازه داران مي رسد. توليدكنندگان، محصول خود را براي حجره داران مي فرستند، ولي برخي واسطه ها كه نه مغازه دارند و نه فاكتور فروش عرضه مي كنند، ميوه را در ميدان بار مي خرند و پس از افزايش مصنوعي قيمت، به مغازه داران سطح شهر مي فروشند. او اذعان دارد كه ميوه اي كه دربازارهاي روز شهرداري به فروش مي رسد، عمدتا به درد نخور است. درويش با اشاره به افزايش هزينه هاي جمع آوري و نگهداري ميوه، گفت: دستمزد كارگران در حال حاضر روي 5 هزار تومان و در اوج فصل برداشت 8 هزار تومان است و به طور ميانگين هزينه برداشت و خدمات نگهداري براي هر كيلوگرم ميوه 150 تومان است.
مغازه دارها، عامل اصلي گراني ميوه
افزايش قيمت هاي اخير ميوه توسط مغازه داران اعمال شده است و ميدان هاي ميوه همچنان ميوه را به قيمت واقعي شان به فروش مي رسانند.  به گفته رئيس اتحاديه صادركنندگان ميوه و تره بار، سبزي و صيفي و گل و نهال ايران، قيمتي كه در حال حاضر براي ميوه در ميادين ميوه تعيين شده همان قيمت واقعي آنهاست، به طوري كه متوسط قيمت سيب در ميادين ميوه و تره بار 600 تا 700 تومان در هر كيلو است، اما همين سيب توسط مغازه داران كيلويي يكهزار و 400 تومان فروخته مي شود.   درويش افزود: با احتساب هزينه حمل و نقل، كارگر، سردخانه و ميزان ضايعات، به طور كل براي هر كيلو سيب 600 تا 650 تومان هزينه صرف مي شود و به نظر من قيمت عرضه شده نه تنها گران نيست، بلكه سود كمي هم از اين بابت به كشاورز مي رسد!  درويش با انتقاد از صدا و سيما مبني بر حضور يكي از نمايندگان مجلس در اين رسانه خاطرنشان كرد: يكي از نمايندگان در يك مصاحبه تلويزيوني اعلا م كرد قيمت خريد سيب در سر درخت 85 تومان در هر كيلو بود و طبق اين گفته من حاضرم از ايشان چندين تن سيب به اين قيمت خريداري كنم!
يخ زدگي باغات پسته و عواقب!
سرماي بهاره تعدادي از باغات پسته استان كرمان را تا 90 درصد تخريب كرد.  دكتر جوانشاه رئيس موسسه تحقيقات پسته مي گويد: با كاهش دما در روزهاي اخير در سطح استان كرمان تعدادي از باغات پسته استان دچار سرمازدگي شد و حدود 90 درصد محصول تعدادي از باغ ها از بين رفت.   وي با اشاره به متفاوت بودن خسارت در باغات پسته ادامه داد: با توجه به عكسالعمل اقلا م نسبت به سرما خسارات وارده نيز متفاوت است و هرچه اقلا م ديرگل تر باشند اثرات سرماي بهاره كمتر مشاهده مي شود.  در باغاتي با اقلا م زودگل همچون كله قوچي و احمدآقايي و اقلا م ميان گل مثل اوحدي نيز خساراتي مشاهده شده است.   به گفته او در باغات سيرجان 60 الي 70 درصد خسارت وارد شده است و اين خسارت در توليد پسته بي تاثير نيست.  هنوز درصد سرمازدگي بهاره به پسته ها مشخص نشده است، اماآيا بايد شاهد افزايش قيمت پسته در بازار بمانيم؟
روند كند عمليات براي اپراتور دوم
با توجه به اينكه عمليات اجرايي اپراتور دوم به دليل مشكلا ت ايجاد شده به تاخير افتاد، اما اپراتور دوم در تلا ش است تا به بخشي از تعهدات خود تا 6 ماه آينده عمل كند.  مجري طرح اپراتور دوم مي گويد: با توجه به اينكه وضعيت قرارداد اپراتور دوم از نظر ميزان سهام و رويه كارها در مجلس تغيير كرد، انعقاد قرارداد شركت تركسل با طرف ايراني به تعويق افتاد.  به گفته معصوم فرديس در حال حاضر با توجه به تغييرات انجام شده، طرف ايراني و تركيه اي در حال مذاكره براي رسيدن به توافق هستند كه پيش بيني مي شود تا 2 هفته آينده نهايي شود.  به گفته وي به رغم اينكه پيشرفت قرارداد به كندي پيش مي رود، اماپيش بيني مي شود اپراتور دوم تا 6 ماه آينده به بخشي از تعهدات خود در واگذاري تلفن هاي همراه عمل كند.

كيلويي 600 تا 800 تومان!
هندوانه نوبرانه رسيد
032361.jpg
با نزديك شدن به فصل گرما ظهور هندوانه هاي كوچك و بزرگ پشت ويترين ميوهفروشي ها چندان عجيب نيست. هندوانه كه جزو لا ينفك سفره هاي مردم در شب هاي داغ تابستان است، مثل هميشه سنت شكني كرده و زودتر از شروع گرماي طاقت فرسا به خانه ها راه يافته  است. البته اگر قيمت بالا ي هندوانه نوبرانه شما را از خريد منصرف نكند. فروشندگان ميوه فروشي ها مي گويند حدود۲۰ روز است كه هندوانه وارد بازار شده، ابتدا با قيمت 1200 تومان به فروش مي رسيد، اما هرچه بيشتر مي شود قيمتش هم پايين مي آيد. بسياري از ميوه فروش ها هم مي گويند الا ن فصل هندوانه نيست. هم كال است و هم گران و مردم زياد تمايلي براي خريد ندارند. اما هستند فروشگاه هايي كه هندوانه ها را با شرط چاقو به شما مي فروشند كه اگر انصاف را رعايت كنيم همه هندوانه هم كال نيستند. قيمت حدودي هندوانه در بازار در حال حاضر بين 600تا۸۰۰ تومان متغير است. بعضي از فروشگاه ها هندوانه را كيلويي 650 تومان مي فروشند و عده اي ديگر كيلويي 800 تومان مي فروشند. اكثر هندوانه هايي كه در حال حاضر دربازار رواج يافته اند از جنوب مي آيند كه در اين بين سهم بوشهر و اهواز بيش از ساير شهرهاي ديگر جنوب است. در اين خصوص كه قيمت هندوانه چه زماني به اندازه اصلي خود مي رسد بايد صبر كنيم چرا كه كاهش قيمت هندوانه شامل مرور زمان مي شود. هرچه به تابستان نزديك شويم به قيمت اصلي هندوانه نيز نزديكتر مي شويم. البته بسياري از ميوه فروش ها معتقدند هر هفته قيمت  هندوانه پايين مي آيد چنانچه از كيلويي حدود 1200 تومان شروع شده و طي اين مدت به كيلويي 600 تومان رسيده است. به هر حال اگر مايليد هندوانه را ارزان بخريد، بد نيست سري هم به مراكز ميوه و تره بار بزنيد. شما مي توانيد هندوانه را با قيمت كيلويي 190 تومان از اين ميادين خريداري كنيد، اما بايد بدانيد كه عنوان اصلي اين هندوانه ها بدين گونه است. هندوانه سفيد كوچك ، بنابراين تعجب نكنيد اگر هندوانه را باز كرديد و سفيد بود!

درددل
با ما تماس بگيريد 2052627
شنبه تا چهارشنبه (از ساعت 13 الي )۱۴
ايجاد دوربرگردان
حد فاصل فلكه صادقيه تا پونك 3تقاطع وجود دارد كه موجب ترافيك وحشتناكي مي شود. اگر اين تقاطع ها حذف و دوربرگردان ايجاد شود از سنگيني ترافيك كاسته مي شود.
دكتر عسگري، عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي
خط اتوبوس اضافه
ساكن شهرك هما جنب اتوبان همت هستيم. خواهشمنديم خط اتوبوسراني كوهسار– ميدان صنعت در داخل همت يك ايستگاه هم به شهرك هما ايجاد كند تا كارمندان و دانش آموزان اين منطقه نيز در رفت و آمد مشكلي نداشته باشند.
دزدي بي ارزش
سه شنبه 83/1/16 باتري ماشين من را دزديدند. با پليس 110 كد 165 تماس گرفتيم گفتند براي سرقت زير 50 هزارتومان پليس 110 مراجعه نمي كند و ارزش پيگيري ندارد. ما براي پيگيري به كجا بايد مراجعه كنيم.
طوغاني
تبعيض بين بازنشستگان
چرا بايد در نظام بازنشستگي بين كارمندان دولت تبعيض وجود داشته باشد، به طوري كه عده اي با كلي حقوق و مزايا و پاداش بازنشسته مي شوند، اما عده اي فقط با حقوق ثابت. خواهشمند است نسبت به يكسان سازي صندوق بازنشستگي كارمندان دولت 7درصدي و 9 درصدي اقدام بفرماييد.
گوهري
ترافيك كور
گويا شهرداري تهران قصد دارد پايانه مسافربري را در ميدان پونك احداث كند. ميدان پونك ترافيك سنگيني در طول روز دارد. اگر قرار باشد پايانه در اين ميدان احداث شود ترافيك كوري ايجاد مي شود. خواهشمنديم شهرداري در اين زمينه تجديد نظر كند.
عسگري
راه اندازي دور برگردان
دوربرگردان بزرگراه بسيج كه روبه روي پارك بسيج منطقه 14 قرار دارد با توجه به اينكه آماده بهره برداري است، ولي مدت نامعلومي است بسته است. از شهرداري تقاضا داريم باز شود.
خواصي
چراغ راهنمايي 3زمانه
خيابان 196 غربي تهرانپارس و چمران را چراغ راهنمايي 3زمانه گذاشته اند كه باعث ترافيك هاي 400 تا 500 متري شده. لطفا رسيدگي كنيد.
رضايي
قانون چك
مدتي پيش مبلغي پول دست فرد به ظاهر معتبري سپرده و از وي چك دريافت كرديم. منزلم را فروخته ام و همسرم بيمار است. اين فرد تمام دارايي اش را به نام افراد ديگري كرده و از دادن پول ما امتناع مي كند. با وجود اينكه از وي چك داريم، ولي هيچ كاري نمي توانيم بكنيم. از مسوولا ن خواهشمنديم قانون چك را محكم تر بگيرند.
پوراكبر
تلفن اشغال
بيمارستان ميلا د شماره اي براي گرفتن وقت از دكترهاي اين بيمارستان اعلا م كرده كه هرچه شماره را مي گيرم اشغال است. لطفا در اين زمينه رسيدگي كنند.
علي نژاد
تعطيلي تلگراف
مدتي پيش مراكز دريافت و ارسال تلگراف در سطح شهر تهران را جمع آوري و به ميدان امام خميني (ره) منتقل كرده اند. اخيرا براي ارسال تلگراف مراجعه كرديم، آنجا نيز تعطيل شده. وقتي اعتراض مي كنيم، مي گويند دستور مقامات بالا ست.
ايرج نيكو
آنتن دهي ضعيف
در بزرگراه رسالت بين خيابان شهيدكرد تا 16 متري دوم آنتن دهي موبايل صفر است. مدام محدوديت سرويس مي آيد. تقريبا 4، 3 ماه است كه اين مشكل در اين منطقه پيش آمده.
اسفندياري
باز هم گله بازنشسته
از بازنشستگان نيروهاي مسلح هستم و از سال 77 تعاوني مسكن جعفريه كه از تعاوني هاي وزارت دفاع است از ما پول گرفته، ولي هنوز نه زمين به ما تحويل داده اند و نه پول را بازگردانده اند. لطفا به مشكل ما رسيدگي كنند.
يكي از بازنشستگان نيروي مسلح
تقاضاي كمك
۸ سر عائله دارم. از كودكي يك پايم فلج بوده، با وجود اين شغل آزاد داشتم و زندگيم بد نبود، اما حالا  مدت يك سال است كه يك دستم نيز شكسته است. ريه ام هم خونريزي دارد كه همين امر موجب شده خانه نشين شوم. نه خانه دارم، نه درآمدي و نه پس اندازي. از خيرين استدعاي كمك دارم تا نگذارند زندگي من از هم بپاشد.
مقيمي

بازتاب
به معاونت ناجا رجوع شود
با احترام، پيرو پيام مردمي مندرج در صفحه 21 مورخه 84/1/15 آن روزنامه تحت عنوان جريمه احتمالي به آگاهي مي رساند؛ نظر به اينكه پيام فاقد آدرس و مشخصات مي باشد، قابل پيگيري نمي باشد.
البته پيشنهاد مي شود پيام دهنده محترم با در دست داشتن اسناد مربوطه، به معاونت راهنمايي و رانندگي ناجا واقع در شهرك آزمايش مراجعه تا رفع اشكال شود.
مركز اطلا ع رساني ناجا

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
زيبـاشـهر
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |