پنجشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۸۴ - - ۳۶۷۳
مجلس بررسي مي كند
    تعطيلا ت كاهش مي يابد
تعطيلا ت رسمي در ايران حدود 72 روز است، اما با تعطيلي روزهاي پنج شنبه در بسياري از ادارات دولتي به استثناي واحدهاي آموزشي، گاهي تعداد اين روزها به حدود 140روز مي رسد
032409.jpg
متناسب با زمان، قانونگذار مجددا مي تواند در لغو كردن تعطيلا ت يا كاستن از تعطيلا ت تجديد نظر كند
سهيلا  بيگلرخاني
شايد سال آينده از تعطيلا ت پرشمار رسمي خبري نباشد؛ چه، مجلس درصدد است با كارشناسي تعطيلا ت، از حجم روزهاي تعطيل در كشور بكاهد. با آنكه تعداد تعطيلا ت رسمي در ايران حدود 72 روز است، اما با تعطيلي روزهاي پنج شنبه در بسياري از ادارات دولتي به استثناي واحدهاي آموزشي، گاهي تعداد اين روزها به حدود 140روز مي رسد.
تبعات ناشي از تعطيلي يك سوم روزهاي يك سال باعث شد مجلس براي بررسي اين مساله وارد ماجرا شود. گو اينكه در دوره قبل نيز گروهي در مجلس مامور پيگيري اين مساله شد، با اين حال تاكيد دولت بر ارايه لا يحه اصلا ح تعطيلا ت، كار اين گروه را متوقف كرد. از سوي ديگر دولت نيز موفق نشد لا يحه اي براي كاهش تعطيلا ت ارايه دهد؛ چه، واكنش نسبت به اصلا ح تعطيلا ت عمومي در مورد برخي از مناسبت ها مانع تصميم گيري شد. در همين رابطه داوود دانش جعفري، رئيس كميسيون اقتصادي به تازگي از نامه اي خبرداد كه در آن خطاب به رئيس مركز پژوهش هاي مجلس خواستار مطالعه تبعات ناشي از تعطيلا ت رسمي زياد در كشور شده است.
به اعتقاد وي آثار زيانبار اين حجم از تعطيلا ت رسمي بر اقتصاد كشور، نيازمند يك بررسي دقيق و همه جانبه است.
به نظر مي رسد اين مساله كه كاهش روزهاي تعطيل از كدام يك از انواع تعطيلا ت رسمي مذهبي، ملي يا انقلا بي باشد، نكته اي است كه هنوز در مورد آن اتفاق نظر وجود ندارد.
تعطيلا ت شاد
با اين همه حميدرضا حاج بابايي، عضو هيات رئيسه مجلس معتقد است ساماندهي تعطيلا ت بايد به نفع افزايش روزهاي تعطيل شاد باشد. وي مي گويد: هنوز طرح يا لا يحه در ارتباط با اصلا ح تعطيلا ت تدوين نشده است. بايد روي اين مباحث كار كارشناسي انجام شود، سپس يا مجلس طرحي را تدوين كند يا دولت را موظف كنيم لا يحه ارايه دهد.
به گفته حاج بابايي يكي از مباحث تعداد تعطيلا ت رسمي است كه نياز به توجه و تجديدنظر دارد و ديگري نوع تعطيلا ت است.
اينكه چه روزي تعطيل است كه نبايد باشد و چه روزي تعطيل نيست و بايد باشد، يكي از موضوعات نيازمند بررسي است. براي مثال لا زم است برخي روزهاي شاد، مثل روزهاي تولد ائمه (ع ) تعطيل باشد؛ چه، اين روزها مي تواند روز شادي و جشن مردم باشد و بعضي از تعطيلي ها بايد كاهش پيدا كند.
وي ادامه مي دهد: ميزان تعطيلي هاي زياد در كشور نيز براي نظام اداري، نظام اقتصادي و نشاط عمومي مشكل ايجاد مي كند.
روزهاي مقدس
روزي قانونگذاران ما تصميم گرفتند، روزي را به خاطر ياد بود آن مناسبت، تعطيل ملي اعلا م كنند. اين تصميم رفته رفته در فرهنگ جامعه جا باز كرد و در حال حاضر بخشي از هويت فرهنگي كشور را تشكيل مي دهد. از آنجايي كه اين تعطيلا ت روزي به وسيله قانونگذاران ما تعيين شده، امري قدسي يا آسماني نيست كه قابل تغيير نباشد. با اين همه وقتي نوبت تغيير مي رسد، گاهي مقاومت هايي ديده مي شود كه چندان موجه نيست، از اين رو متناسب با زمان، قانونگذار مجددا مي تواند در لغو كردن تعطيلا ت يا كاستن از تعطيلا ت تجديد نظر كند. به گفته طلا يي نيك، نماينده مجلس در دوره قبل مجلس، دولت در مورد هر روز تعطيلي كه خواست تصميم بگيرد، آن روز چند مدعي پيدا كرد.
زياد بودن تعطيلا ت رسمي در كشور بارها مورد تاكيد كارشناسان قرار گرفته است. رضا طلا يي نيك، عضو كميسيون امنيت ملي مجلس در دوره قبل نيز عضو گروهي بوده كه براي پيگيري اصلا ح تعطيلا ت رسمي ماموريت يافته بود.
وي در خصوص معضلا ت تعطيلا ت رسمي زياد در كشور مي گويد: در اين خصوص 3 مشكل و معضل وجود دارد؛ يكي ناهماهنگ بودن تعطيلا ت، دوم زياد بودن تعطيلا ت و سوم ضعف بهره وري از اين تعطيلا ت در كشور.
به گفته وي در قانون تعطيلا ت صراحتا عنوان شده كه با احتساب تعطيلا ت رسمي و جمعه ها و مناسبت ها، تعطيلا ت بايد حدود 72 روز در سال باشد، در حالي كه تعطيلي برخي از سازمان ها در روز پنج شنبه و تعطيلا ت خاص، تعداد روزهاي تعطيل در برخي از واحدهاي اداري و اقتصادي كشور (به استثناي واحدهاي آموزشي) را به 140 روز در سال مي رساند. اصلي ترين معضل در موضوع تعطيلا ت عمومي، نظام ناهماهنگ تعطيلا ت است كه همانند نظام حقوق و مزاياي بازنشستگان و كاركنان دولت ناهماهنگ است. اين درحالي است كه بر مبناي قانون فقط روزهاي جمعه و مناسبت هاي مصوب و برخي از روزهايي كه در آن حادثه غير مترقبه اي اتفاق مي افتد، مجوز تعطيل عمومي دارند. به همين دليل تعطيلي پنج شنبه ها با شبهه قانوني مواجه است.
به اعتقاد طلا يي نيك براي برخي از تعطيلا ت رسمي كاركرد نهادينه شده فرهنگي يا اجتماعي وجود ندارد. 70 درصد مناسبت هاي تعطيل در فرهنگ ديني و اجتماعي داراي كاركردهاي عمومي و نهادينه شده اي هستند، اما 30 درصد از مناسبت هاي تعطيل رسمي ديني و ملي فقط موجب تعطيلي امور بدون كاركرد نهادينه شده ديني يا اجتماعي يا فرهنگي مي شوند.
به اعتقاد اين نماينده مجلس در صورت وجود اراده منسجم و ملي براي ساماندهي و كاهش تعطيلا ت، امكان ارايه پيشنهادهاي كارشناسي براي كاهش و ساماندهي تعطيلا ت عمومي فراهم مي شود. حساسيت هاي شديد و تعصبي و برخي جريان سازي ها در افكار عمومي مانع بررسي طبيعي تعطيلا ت شده است. وي مي گويد: تعطيلا ت در صورت وجود برنامه هماهنگ از سوي نهادهاي ذي ربط دولتي و غير دولتي و سازگاري فرهنگي و اجتماعي مي تواند زمينه ساز توسعه فرهنگي، گردشگري، تربيت بدني، امور اجتماعي و بهينه سازي اوقات فراغت را فراهم آورد، اما به دليل فاصله درآمدي در بين اقشار مردم و ضعف برنامه ريزي و هماهنگي، بهره وري از روزهاي تعطيل ضعيف است. از سوي ديگر بهره وري از روزهاي غير تعطيل براي رشد توليد كالا  و خدمات و خدمت رساني به جامعه نيز بهينه نيست، لذا با رويكرد برنامه ريزي و مديريتي توام با تلا ش هماهنگ گروه هاي مرجع ورسانه ها مي توان معضلا ت مرتبط با تعطيلا ت را برطرف كرد.
۴ روز تعطيل عمومي 
يكي ديگر از مشكلا ت ترتيب تعطيلا ت كشور ما در تعامل با دنيا مشخص مي شود ازآنجا كه در ايران اغلب وزارتخانه ها ، پنج شنبه ها را نيز تعطيل هستند، پيوستگي پنج شنبه و جمعه در ايران و تعطيلي شنبه و يكشنبه در اغلب كشورهاي دنيا عملا  4روز از روزهاي هفته را در تعاملا ت جهاني بلا استفاده مي كند.
رضا طلا يي نيك در اين باره مي گويد: اين مساله تعامل اداري، سياسي، فرهنگي و اقتصادي بين ايران و دنيا را با محدوديت هاي جدي مواجه ساخته است. هرچند جمعه ها به لحاظ نهادينه شدن كاركردهاي ديني و فرهنگي و اجتماعي بايد تعطيل باشد و از سويي كاركرد خود را در رابطه با تفريح و رسيدگي به امور خانواده و تجديد توان جسمي و نشاط روحي يافته است، اما پنج شنبه نبايد تعطيل باشد.
در برخي از وزارتخانه ها مثل وزارت امورخارجه و وزارت ارشاد به دليل لزوم تعامل با جامعه جهاني، مسوولا ن مجبورند براي به كار گرفتن كارمندان خود در روزهاي تعطيل تادو برابر حقوق پرداخت كنند.
تعطيلا ت بدون كاركرد
قرار بوده ياد بودي مذهبي، ملي يا مناسبتي مورد تقدير و تكريم قرار گيرد، به همين دليل تعطيلي روشي براي تكريم اين روزها تعيين شده. با اين همه در بسياري از كشورها تعطيلي تنها روش تكريم روزها نيست، گو اينكه مناسبت هاي آنها از ما بيشتر است. براي تكريم اين مناسبت ها مي توان روش هاي ديگري اتخاذ كرد، مثلا  روزمعلم به هفته معلم تغيير كرد و متعاقب آن هفته اي به تكريم مقام معلم اختصاص يافت. اين روش ها و فعاليت هاي فرهنگي مي تواند جايگزين تعطيلي يك روز شود.
در حال حاضر در جامعه ما كاركرد تكريمي بسياري از روزهاي تعطيل از بين رفته و تنها فراغت از كار و تعطيلي امور به جا مانده است.

اهداف تحقيق و تفحص از آموزش و پرورش
پيشنهاد تحقيق و تفحص از وزارت آموزش و پرورش مدتي است در مجلس مطرح شده، اما تاكنون به اجرا در نيامده است. علي عباسپور تهراني، رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گفت: دليل پيشنهاد تحقيق و تفحص در آموزش و پرورش، شناسايي عمق مشكلا ت و مسايل اين وزارتخانه است تا در دولت جديد مشكلا ت آموزش و پرورش به حداقل برسد. وي افزود: دولت جديد در اواخر تابستان مشغول به كار مي شود، به همين دليل اگر قرار باشد هر گونه اصلا حي در آموزش و پرورش صورت گيرد، بايد در تابستان انجام شود تا بتوانيم سال تحصيلي 1384-85 را بدون مشكلا ت آغاز كنيم. عباسپور ادامه داد: اميدواريم تحقيق وتفحص از آموزش و پرورش كه با 9 مورد توسط نمايندگان در خواست شده است، در صحن مجلس راي بياورد و با كميته قوي كه تشكيل مي شود، مشكلا ت آموزش و پرورش كاملا  تبيين شود. عباسپور هدف از تحقيق و تفحص را ارتقاي آموزش و پرورش كشور دانست.

نوروز در انتظار راي يونسكو
032412.jpg
ميراث خبر- بعد از اعلا م شدن نوروز به عنوان روز ملي كشور تركيه، كشورهاي قرقيزستان و قزاقستان هم امسال نوروز را مفصل تر از سالهاي گذشته برگزار كردند. وقتي اين موضوع جدي شد كه ايران به نمايندگي از 10 كشور حوزه تمدن ايران، شهريورماه پرونده ثبت نوروز را به عنوان يك اثر فراملي براي ثبت در فهرست شاهكارهاي شفاهي و معنوي يونسكو، ارايه كرد.
ثبت نوروز شامل يك فيلم 2ساعته، خلا صه 10 دقيقه اي از اين فيلم، ده ها قطعه عكس از نوروز باستاني ايران و پوشه حاوي اسناد و مدارك لا زم در اين زمينه است.
فاطمه فراهاني ، رئيس اداره فرهنگ كميسيون ملي يونسكو در ايران با اعلا م داوري نوروز در ماه نوامبر گفت: روال هر ساله يونسكو اين است كه پرونده ها را در ماه مي( ارديبهشت) داوري كند، اما امسال به دليل تعدد پرونده هاي ارسالي كه به 70عنوان رسيده است زمان داوري، حدود 6ماه به تعويق افتاده و اين پرونده در ماه نوامبر (آبان ماه) داوري مي شود.
فراهاني گفت: از آنجا كه تا به حال هيچ گزارشي مبني بر ناقص بودن پرونده از سوي يونسكو به دست ما نرسيده است، احتمال مي دهيم نوروز بدون هيچ مشكلي در فهرست ميراث شفاهي و معنوي يونسكو ثبت شود.
فراهاني با اشاره به اينكه همراهي و هماهنگي كشورهاي پيشنهاد دهنده نوروز فرصت خوبي براي گسترش، زنده نگاه داشتن و ترويج اين آئين باستاني شده است، گفت: بعد از جلسات هماهنگي  كه ميان ايران و ساير كشورهاي منطقه برگزار شد تعدادي از اين كشورها مثل تركيه كه تا به حال نوروز برايشان اين اندازه اهميت نداشت، از آن پس نوروز را به عنوان روز ملي اعلا م كردند.
شاهكارهاي شفاهي يونسكو در سال 1998 در جلسه عمومي خود براي حفاظت از شاهكارهاي شفاهي و معنوي بشر كه شامل زبان، ادبيات، موسيقي، رقص، بازي، اسطوره شناسي، آداب و آئين، صنايع دستي، هنرهاي نمايشي و هنرهاي سنتي است بيانيه اي را به عنوان بيانيه شاهكارهاي شفاهي و معنوي يونسكو تهيه كرد. بنا بر اين بيانيه، ثبت آئين ها و هنرهايي كه در چند كشور به صورت مشترك برگزار مي شوند، بايد به صورت پرونده اي مشترك از سوي آن كشورها ارايه شود.
با توجه به اينكه نوروز يك آئين مشترك در حوزه تمدن ايراني است، ايران براي ارايه پرونده آن به يونسكو بايد توافق اكثر كشورهاي برگزار كننده اين آئين چند هزار ساله را كسب مي كرد. به همين علت از 2 سال پيش اقدامات لا زم را براي كسب توافق ساير كشورهاي منطقه كه نوروز در آن برگزار مي شود، آغاز كرد. ايران، تركيه، افغانستان، پاكستان، آذربايجان، قرقيزستان، قزاقستان، تركمنستان، تاجيكستان و هند كشورهايي بودند كه به اتفاق پرونده ثبت نوروز را به يونسكو ارايه كردند.

ساخت فيلم از چهره هاي ماندگار
032415.jpg
ليلا  درخشان-مسلما تا همين چند سال پيش بود كه بنابر عادت ديرينه بعد از از دست دادن شخصيت هاي بزرگ فكري، با برپايي بزرگداشت ها و همايش هاي مختلف به فكر قدرداني از اين افراد مي افتاديم، اما بالا خره در سالن همايش هاي صدا و سيما با حضور دكتر علي لا ريجاني در همايشي تحت عنوان تقدير از چهره هاي ماندگار، جرقه قدرداني از چهره هاي ماندگار در قيد حيات زده شد.اما حالا  صدا و سيما در حركتي جديد، به ساخت فيلم از چهره هاي ماندگار دست زده است.اين مجموعه مستند كه ديدار نام دارد و 15ديدار راشامل مي شود، به كارگرداني محمود يارمحمدلو و بيژن شكرريز در مرحله ساخت است.
استاد علي نصيريان (بازيگر)، دكتر فيروز شميسا (استاد دانشگاه علا مه طباطبايي در رشته ادبيات)، دكتر علي اصغر دادبه (استاد گروه فلسفه دانشگاه علا مه طباطبايي)، دكتر محمد آيتي (عضو فرهنگستان زبان فارسي و بزرگترين مترجم زبان عربي و پژوهشگر و محقق)، استاد آيت اللهي نجومي (يكي از بزرگترين استادان خط)، استاد فريدون ناصري (رهبر اركستر و آهنگساز) و دكتر كاردان (عضو فرهنگستان علوم و استاد فلسفه علوم تربيتي در دانشگاه تهران) از چهره هاي ماندگار هستند كه توسط بيژن شكرريز قرار است در قالب فيلمي مستند و با هنرمندي اين كارگردان، ماندگارتر شوند.
شكرريز مي گويد: اين چهره ها در واقع بيشتر از لحاظ نوع زندگي شان، نوع تفكرشان، محل هايي كه به دنيا آمدند، محل هايي كه در آن زندگي مي كنند، نوع تفكر، نوع شخصيت و بينش علمي و فرهنگي شان در اين مستند به تصوير كشيده خواهند شد.
  
اگر سريال هاي خانه اي در تاريكي و پس از باران را به خاطر بياوريد، نام اسماعيل عفيفه به عنوان تهيه كننده را هم به خاطر خواهيد آورد. نكته جالب اين است كه كارگرداني مجموعه ديدار هم برعهده اين كارگردان است. عفيفه مي گويد: از 15 چهره ماندگاري كه قرار است از آنها فيلم بسازيم، درحدود 2 الي 3 نفرشان به طور كامل براي ساخت فيلم رضايت نداده اند، به همين خاطر نمي توانيم نامشان را عنوان كنيم، اما استاد محمدعلي كشاورز، استاد زمرشيدي (استاد معماري سنتي)، استاد سيدعبدالمجيد كياني (موسيقيدان و نوازنده سنتور) و فرهاد ناظرزاده كرماني (استاد نمايش) از استاداني هستند كه ماندگاري شان توسط محمود يارمحمدلو در مجموعه ديدار به تصوير كشيده خواهد شد.
اين مجموعه مستند كه به پيشنهاد دفتر چهره هاي ماندگار براي شبكه چهارم سيما در حال ساخت است، با تلا ش فراوان دست اندركاران احتمالا  امسال به صورت تصوير ويدئو پخش خواهد شد.موسيقي اين سريال به عهده آقاي كيارس بردياست. عليرضا تقي خاني، فيلمبردار اين مجموعه است و دستياران اسماعيل عفيفه (كارگردان) علي همرازفر و حميدرضا صراف هستند. محمود يارمحمدلو در كنار كارگرداني اين مجموعه، مسووليت تدوين را هم به دوش دارد كه هر دو كار را همزمان به پيش مي برد.به هر حال شكرريز اميدوار است كه اين مجموعه تبديل به يكي از زيباترين مستندها و ماندگارترين مستندها شود، درست مثل چهره هاي به تصوير كشيده در مجموعه.

كوتاه
خليج فارس در اسناد ايتاليايي
خبر چاپ نام جعلي براي خليج فارس توسط موسسه نشنال جئوگرافيك ، تلنگري بود براي شروع يك جست وجوي ديگري به منظور اثبات حقانيت نام خليج فارس؛يك اعتراض ميليوني و جست وجويي كه در نهايت نتيجه اش شد تصحيح نقشه و پوزش موسسه خاطي، ولي اين رشته سري دراز دارد. البته پرواضح است كه اشتباه نشنال جئوگرافيك هم به اين راحتي قابل گذشت نبوده و نيست. سفارت جمهوري اسلا مي ايران در رم حتي بعد از پوزش موسسه نشنال جئوگرافيك هم كوتاه نيامده و همچنان درصدد تنويرافكار عمومي جهان  هستند. پس از آن واقعه سفراي ايراني در رم دست به كار شده و دست به يك جست وجوي گسترده مي زنند؛ تقريبا تشكيل يك تيم تحقيقاتي.
تحقيقات سفراي ايران در رم روي نقشه هاي قديمي موجود در ايتاليا كه از اعتبار جهاني هم برخوردارند و بررسي موزه ها و آرشيوها به اينجا رسيد؛ يك سند بسيار قديمي كه البته از ارزش هنري خاصي هم برخوردار است. اين سند تاريخي نقشه اي است از ايران مربوط به 500 سال پيش كه در موزه بزرگ شهر فلورانس نگهداري مي شود. در اين نقشه كه در سال 1563 ميلا دي رسم شده، نام خليج فارس با عنوان Golfo di Persia آمده است. سفارت ايران هم از اين نقشه عكسي تهيه و آن را در دفتر سررسيد سالا نه 2005 ميلا دي به عنوان سندي ماندگار در تاريخ منتشر كرده است. اين سررسيد در ميان نهادهاي مختلف سياسي، تجاري، فرهنگي ايتاليا و علا قه مندان سفر به ايران در ايتاليا توزيع خواهد شد.
سقوط سمپاش
مدتي بود از سقوط هواپيما چيزي نشنيده بوديم كه اين بار اما قرعهبه سقوط هواپيماي يك موتوره سمپاشي اصابت كرد.
ماجرا از اين قرار است كه خلبان اين هواپيما حميدرضا انشائيان در ارتفاع كمي از سطح زمين مشغول سمپاشي گندمزارهاي شهرستان حاجي آباد (توابع استان هرمزگان) بوده كه دچار سانحه شده و در دم كشته مي شود. به گفته مدير كل امنيتي انتظامي احمد مرادي استانداري هرمزگان، اعلا م علت سقوط اين هواپيما به  انجام بررسي كامل موكول شده است.
ادامه بازسازي
بعد از زمين لرزه هشتم خرداد پارسال كه به بيش از 8هزار واحد مسكوني مناطق كجور، كلا ردشت، مرزن آباد، بلده، نور و 3هزار تنكابن در غرب استان مازندران خسارات وارد كرده است، به گفته مدير كل بنياد مسكن مازندران فراقي هم اكنون اسكلت 2 هزار و 536 واحدمسكوني در مناطق زلزله زده غرب اين استان نصب شده است. در عين حال اسكلت۷۵ واحد ساختماني ديگر نيز در منطقه 3 هزار تنكابن به صورت چوبي نصب شده است.
سكه كرزاي در بازار
بانك مركزي افغانستان به جاي اسكناس، سكه هاي فلزي 1، 2 و۵ افغاني را وارد بازار كرد.
به گفته نورالله دلا وري، رئيس بانك مركزي افغانستان اين سكه ها در فرانسه ضرب شده . سكه يك افغاني و سكه 2افغاني از جنس مس و سكه۵ افغاني از فلز برنز ساخته شده است.
پس از سقوط رژيم طالبان در پاييز 1380 هجري خورشيدي، دولت افغانستان تمام پول هاي رايج شده در زمان رژيم طالبان را باطل اعلا م و پول جديد را روانه بازار كرد و اين اولين سكه حكومت جديد است.
خبرنگار جوانان
قرار است حوزه جوانان هم تبديل شود به يك حوزه تخصصي، چراكه سازمان ملي جوانان قصد دارد تا به خبرنگاران اين حوزه آموزش هاي لا زم دهد. مديرعامل خبرگزاري سينا از احتمال انعقاد تفاهمنامه اي بين سازمان ملي جوانان، معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد و فرهنگ اسلا مي و دانشگاه علا مه طباطبايي براي آموزش هزار خبرنگار در حوزه جوانان خبرداد. هدف سازمان ملي جوانان از اين كار فعال كردن حوزه اطلا ع رساني جوانان است.
وام ندهيد
رئيس انجمن مددكاري ايران معتقد است مشكل جوانان با اعطاي وام حل نمي شود. وي مي گويد: اكثر افرادي كه زندگي آنها دچار شكست شده و طلا ق گرفته اند، جواناني بودند كه به دليل مشكلا ت مالي و نداشتن امكانات كافي از عهده پرداخت هزينه هاي سنگين زندگي برنيامده اند. مسوولا ن بايد به جاي دادن وام ، يكسري امكانات و تسهيلا ت مانند خانه هاي استيجاري ارزانقيمت، شغل و ... در اختيار جوانان بگذارند تا آنها با اطمينان از وضعيت شغلي و مسكن خود ازدواج كنند. بر اساس آمار سازمان ثبت احوال در سال 83، آمار طلا ق 6/7 درصد و آمار ازدواج 5/7 درصد بوده كه اين ارقام نشان دهنده افزايش يك درصدي طلا ق نسبت به ازدواج هاي انجام شده است.

قانون
مبلغ جريمه در تهران 40000 ريال
032406.jpg
۱۰۵۰ عدم استفاده از علا يم بازتاب كه نشان دهنده طول وسايل نقليه باري است، تخلف محسوب مي شود.
وسايل نقليه  باري با ابعاد و حجم بزرگي در حال عبور و مرور هستند كه در برخي اوقات محموله از اندازه وسيله باربري بزرگتر است. اين گونه وسايل حمل بار هميشه مي بايد از علا يم ونشانه هاي اخباري و علا يم بازتاب جهت مطلع كردن وسايل نقليه ديگر از طول وسيله باربري استفاده نمايند.

غوغاي كورس بهاره در گنبد كاووس
اسب ها مي دوند، آدم ها مي برند
در ايل تركمن مثلي وجود دارد كه مي گويد بادي كه از بين دو گوش اسب به صورت آدم مي خورد، باد بهشت است
032427.jpg
اسب ها اسامي جالبي دارند. برخي صاحبان اسب ها نام خودشان را روي حيوان دوست داشتني گذاشته اند، نظير فرهاد و خشايار.
مهراد قوام
آن مرد اسب دارد. دارا با اسب آمد. نام اسب او پوريا بود. شايد لا له ناز و سروناز. پوريا 4 سال دارد و گلبهار 2 سال. لا له ناز و افير نيز 4 ساله اند. اينها اسامي اسب است، يعني نام هايي كه بر اسب نهاده اند. اسب هاي زيباي تركمن، كشيده و بلند؛ دور هم جمع شده اند در مجموعه ورزشي سواركاري شهرستان گنبد تا كورس دومين هفته مسابقات بهاره برگزار  شود. اسب هاي ورزشي كه تعدادشان در اين هفته به 114 راس مي رسد در محوطه جمع شده اند و پيكرشان را با نمد و پتو گرم نگه داشته اند تا عضلا تشان دم كرده و آماده بماند.
شهرستان هاي گنبد و بندر تركمن پايتخت سواركاري و مركز زندگي اسب ها به حساب مي آيد. پيش از ورود به گنبد شنيده بوديم تركمن ها به 2چيز علا قه مندند و گويا توتم خود مي دانند؛ اسب و دوتار. ما به ميدان سوار كاري آمديم و از نزديك شاهد اسب هاي تندرو بوديم ولي از دوتار تركمن ها خبري نيست. اينجا ميدان مسابقه است كه پس از ساعتي چرخ و جست و جو در شهر، خود را در اين مكان در حاشيه شهر يافتيم. جمعيت زيادي داخل ورزشگاه مي شود.
ابتداي ورودي مهندس بيگدري، مسوول ورزشگاه سواركاري را مي بينيم. با روي خوش به سوي جايگاه هدايتمان مي كند. ساختماني كه جايگاه نام گرفته، طبقه زيرينش سالن پيش بيني نام دارد. روي ديوارها نوشته شده پيش بيني كنيد، جايزه بگيريد. اپراتورها پشت رايانه ها نشسته و قبض مي فروشند. يك صفحه نمايانگر نيز وسط سالن نصب كرده و جدول مسابقات هر دور را روي آن نمايش مي دهند. هر قبض يكهزار تومان فروخته مي شود. مردمي كه اغلب تركمن هستند، كتابچه هاي كوچكي با جلد مقوايي زرد در دست، مشغول بررسي اسب ها هستند. رو به روي جايگاه را آتلر و تكلر مي نامند. اينجا محل نگهداري اسب هاست. نخستين چادري كه كنار فنس برپا شده محل تجمع تيم احمد روشن ضمير است. او مالك پوريا و گلبهار است. پوريا شبقي رنگ و كشيده و گلبهار ماديان سرخ رنگ براي شركت در مسابقه گرم نگهداشته مي شوند. اينها را از بجنورد خراسان براي شركت در كورس آورده اند.
ورزشكاران تروبرد
به محض ورود با خيل كثيري به واژه هاي نامتعارف و جديد برخورديم. اسب هاي سواري را تروبرد مي نامند، آنها كه كارشان صرفا دويدن است؛ آن هم فاصله اي بين هزار تا يكهزار و 500 متر. هنوز تا آغاز مسابقه ۲ ساعت وقت داريم و مي توان 60 - 70 اسب زيبا را گرد هم ديد. هر كدام سبد يا كيسه اي از جو به دهانشان بسته اند و مشغول نشخوار كردن هستند. حيوانات را با طناب و ميخ بزرگي فرو رفته در زمين در كنار هم مستقر كرده اند. سراغ اسب هاي عربي را مي گيريم، شركت كنندگان مي گويند، اين اسب ها در خوزستان كورس برگزار مي كنند. اسب هاي تركمن در نواحي تركمن صحرا و دشت و خراسان پراكندگي دارند.
پيمودن فاصله بين اسب ها چندان كار آساني نيست. زمين يا گل است يا پوشيده از پهن اسب، ولي هميشه مي توان باريكه راهي يافت براي نزديك شدن به حيواني كه نشان نجابت را يدك مي كشد. در ميان اسب ها متوجه شديم، آنچه بيش از نجابت آن مطرح و مد نظر است، اصالت و پدر و مادرشان است.
۲ نوجوان با توبره هايجو و سطل آب به سوي اسب هايشان مي روند. مصطفي 15 ساله و مراد 17 ساله تيمارگر اسب هستند. 4 سالي مي شود در كار اسب هستند. كارشان خوراك دادن و مراقبت از چند اسب به طور شبانه روزي با ماهي 80 هزار تومان حقوق است. راضي به نظر مي رسند. بيش از هر چيز اينجا اسب، دوستدار وعلا قه مند دارد. ني ني ناز با موهاي چتري شده روي سرش ماديان ابلق زيباي 2 ساله است كه براي بار دوم در مسابقات اسب دواني (كورس) شركت مي كند. هفته پيش رتبه پنجم را بين 12 اسب به دست آورد.
چادري آن سوتر تختي رو به رويش و تعارف ميهماننوازانه تركمن  ها و گپ زدن كوتاه و نوشيدن چاي. جمشيد جرجاني 7 اسب سواري دارد. يك لحظه از اسب ها چشم بر نمي دارد. گويي تمام زندگي اش در اين 7 راس اسب خلا صه مي شود. علا قه به اين حيوان باهوش و زيرك مسري است. نمي شود كنارشان بود و هوس نوازش كردنشان به سر نزند. ناصر قزل، مربي اسب هاي جرجاني است. 15 سالي مي شود كه وقتش را معطوف اسب ها كرده؛ 10 سال سواري و حالا  5 سال در سمت مربي ظاهر شده. مي گويد: پيامبر(ص) فرموده، پيشاني اسب ها جايگاه خير و بركت است. بايد اين حيوان را نوازش كرد.
از سوددهي شركت در كورس مي پرسيم. مي گويد كه پايه جايزه 700 هزار تومان است و تا سقف يك ميليون تومان افزايش مي يابد، ولي قرار گذاشته اند مبلغ جايزه را افزايش دهند. اسب تركمن يك نژاد استقامتي است و پرورش و صنعت اسب مي تواند اقتصاد ما تركمن ها را متحول كند. نه زمين زراعي مناسب داريم و نه امكاناتي براي پيشرفت تحصيلي. در روستاها بچه ها خواندن و نوشتن را كه مي آموزند، باقي زندگي را با اسب مي گذرانند؛ همانطور كه دخترها با دار فرش هاي تركمن خو مي گيرند. اگر درسال 30 كورس اسب دواني برگزار شود ما حداقل در 25 كورس شركت مي كنيم. تنها راه گذرانمان همين است.
تيمارگر ها كه معمولا  چابكسواري هم مي كنند در همين كپرها و چادرها كنار اسب ها زندگي مي كنند. آنان اغلب از اهالي روستاهاي دور افتاده اند. فدراسيون از فروش قبض هاي پيش بيني، درآمد كسب مي كند، ولي هيچ رسيدگي به وضعيت اينجا نمي كند
زمين نامناسب
وضعيت كيفي ورزشگاه اعتراض خيلي ها را برانگيخته و برخي متذكر مي شوند تا 2 سال پيش كيفيت ورزشگاه خيلي پايين بود. حالا  علا وه بر نقاشي جايگاه و طراحي بالكن براي تماشاي خانواده ها، سيستم نرم افزاري پيش بيني نيز راه را بر بسياري از وجوه بازار سياه مي بندد.
هفته گذشته كورس روز پنج شنبه برگزار  شد. هفته هاي آتي در اين روز اسب هاي تركمن رقابت مي كنند و جمعه ها حرفه اي ها مي دوند. دوباره بحث به وضعيت نامناسب ورزشگاهي كه فاقد آب و برق و محلي تميز براي نگهداري اسب هاست، كشانده مي شود. يكي مي گويد كاش پيست اينجا را مانند نوروز آباد تهران بتن ريزي مي كردند. ديگري مي گويد، تيمارگر ها كه معمولا  چابكسواري هم مي كنند در همين كپرها و چادرها كنار اسب ها زندگي مي كنند. آنان اغلب از اهالي روستاهاي دور افتاده اند. فدراسيون از فروش قبض هاي پيش بيني، درآمد كسب مي كند، ولي هيچ رسيدگي به وضعيت اينجا نمي كند. هيچ نظم خاصي وجود ندارد.
مرد مسني كه چاي تعارف مي كند، جبار تورج نژاد، داور سيار كورس هاي بندر تركمن است. او خودش اسب هم دارد. اسب هايش از يك ميليون تا 10 ميليون تومان مي ارزند.
اينكه خون چه پدري در رگ هاي اسب جاري باشد، اهميت ويژه اي دارد. معمولا  نژاد تروبرد كه اسب هاي اين كورس را تشكيل مي دهند، دورگه هستند؛ يك رگ ايراني و يك رگ خارجي. كورس تروبرد اصل يعني اسب صد در صد خارجي باشد و از نژاد تندروها. معمولا  اسب هاي اينجا پدري خارجي دارند و مادري ايراني.
آنها كه پدرانشان از نژادهاي لنسكوي و ني ست هستند اصل و نسب دارتر به حساب مي آيند.
كورس از 2 سالگي
تايناز 4 ساله است. از 2 سالگي وارد رقابت شده و اين سن يعني جواز براي ورود به كورس تروبرد. تايناز 3 بار مقام دوم را كسب كرده و همين دفعه مقام سوم را و البته 2 بار اسب اول شده است. در كورس هاي گنبد و بندر تركمن مي دود. علوفه و خوراك حيوان را دركومه اي از پلا ستيك كه روي ديواره هاي ني بنا شده، ريخته اند. نرخ فروش اين حيوان 3-4 ميليون تومان است. داخل گوش هاي بلند اسب پنبه چپانده اند. دليلش را پيشگيري از ناراحتي و رم كردن حيوان از صداي بلندگو و خودروها عنوان مي كنند.
چابكسوار
نوجواناني سبك وزن و لا غراندام در اين منطقه چابكسوار ناميده مي شوند كه به 10 درصد مبلغ جايزه اكتفا مي كنند و براي كسب درآمد بيشتر يا تيمارگري را ضميمه كارشان قرار مي دهند يا در شغلشان حرفه اي عمل كرده و طي يك كورس چند اسب را مي دوانند. وقتي كسي به كسوت چابكسواري درمي آيد كه وزني افزون بر 55 كيلوگرم نداشته باشد؛ اسب سبكبال باشد و راحت بدود. از سويي داوران پس از هر دور رقابت چابكسواران اول تا سوم را با ابزار و يراقشان روي باسكول مي برند تا وزني كمتر از 50 كيلوگرم نداشته باشند. اگر چابكسواري كم وزن تر باشد، بايد به اسب وزنه بياويزند تا حيوان حداقل بار 50 كيلويي را با خود حمل كند. معمولا  كپرنشين و اهل روستاهاي محرومند. عاشق اسب هستند و در زندگي تنها با اسب خو مي گيرند و دوستداران عكس.
يك خانواده با خودروي چروكي چيف وارد محوطه شده اند. معلوم است كه از شهري ديگر آمده و تركمن نيستند. سعي دارند با اسب هاي زيباي تروبرد عكس بگيرند. رف كه وارد مي شود، همه نگاه ها را به خود جلب مي كند. ساق بند سرخ رنگ بر مچ دست و پا بسته و يورتمه و پرعشوه وارد محوطه مي شود. چابكسوارش عاشقانه حيوان را نوازش مي كند و پيشاني سپيدش را مي بوسد و مي گويد: هفته پيش رف 2ساله در كورس شركت كرد و رتبه نخست را كسب كرد.
بوي نه چندان خوش!
عقربه هاي ساعت دويده اند تا خودشان را به عدد 13 نزديك كنند و يادآور نيم ساعت ديگر يعني آغاز كورس مي شوند. بوي نامطبوع پهن اسب فضا را آكنده است و آنها كه روز و شب را با اسب مي گذرانند، شايد به اين فضا خو گرفته باشند. هرچند آنان نيز به وضعيت نابسامان بهداشتي معترضند. از محوطه بيرون مي آييم و به محوطه كناري مي رويم، جايي كه اتاقك هايي ساخته اند. يك در ميان در و پيكر بهتري دارد. در اتاقكي كه در چوبي دارد، هرچند شكسته يا گوني از چارچوبش آويخته، چابكسوار و تيمارگر زندگي مي كند و در اتاقك جنبي يك يا دو اسب دونده. اينجا نيز از بهداشت بويي به مشام نمي رسد.
هرچه چشم مي درانيم براي ديدن لا اقل يك كانكس ويژه حمل اسب، فايده اي ندارد. در ايران اسب ها را با كاميون و كاميونت مانند ديگر احشام (گاو و گوسفند) منتقل مي كنند. بيرون از آتلروتكلر دو كانكس براي سرويس بهداشتي گذاشته اند كه تركمن ها مي گويند تا يك سال و نيم پيش همين ها هم نبود. صفي طويل كنار كانكس تشكيل شده است. بعيد مي دانم در كمال گرسنگي هم بتوان در اين فضا غذا خورد. بوي روغن سوخته مي آيد و تصوير همبرگري كه با دست هاي نه چندان شسته پيرمرد لا ي نان ساندويچي مي خزد. برخي با ولع غذا مي خورند و برخي ديگر با حسرت آنان را مي نگرند كه چه آسوده خاطر شكمشان را سير مي كنند.
بنز خاور به سوي محوطه آتلروتكلر مي آيد. صداي نابهنجار خودرو سنگين، اسب ها را ناراحت مي كند تا جايي كه گلا ويش از عصبانيت روي پاها بلند مي شود و شيهه سر مي دهد. سوپرناز 5 ساله آرام تر است. او تاكنون در 30 كورس شركت كرده و با اين نابهنجاري ها بهتر كنار مي آيد. بوي دود كاميون ها نيز بر بوي عفن حاكم بر فضا مي افزايد، ولي زيبايي و شكوه اين آفريده ها، همه اينها را قابل تحمل مي كند.
پس از هر دور چابكسواران براي دريافت جايزه به اتاق شيشه اي جايگاه مي روند. عرف بين مالك و مربي تقسيم نصف پول جايزه است. اسب هاي اول و دوم را پس از گذشتن از خط پايان به بخش دوپينگ مي برند و عمل خونگيري و ادرارگيري انجام مي شود
حراج پيش بيني
برابر ماده 605 قانون مدني و شرع اسلا م، پيش بيني در سواركاري و تيراندازي حلا ل شناخته شده است و شايد به خاطر جذابيت و هيجان ويژه اش كه مي تواند دور از آلودگي اخلا قي انجام شود، اين قانون به وجود آمده؛ به طوري كه اگر شما در مراجعه نخست به پيست سواركاري قبض پيش بيني تهيه و در رقابت شركت كنيد، اصلا  عجيب نخواهد بود.
پيش بيني يا گروگذاري نام اين شرط بندي است. با خريد قبض از چابكسوار وكالت گرفته اند تا روي اسب او و سواري خودش پيش بيني كنند. گروگذاري در 5 شكل انجام مي شود. در انتخابي پي بر اسب انتخابي شما اول تا سوم مي شود. در انتخابي دوقلو، اسب موردنظرتان اول يا دوم مي شود و در پيش بر اسب انتخابي صرفا بايد اول شود. در انتخابي سه پره امتيازي، شما رتبه سه اسب از كورس ششم تا هشتم را حدس مي زنيد و در پنج پره امتيازي، رتبه 5 اسب از كورس سوم تا هفتم را پيش بيني مي كنيد.
از فروش قبض هاي هزار توماني مبلغي در صندوق جمع و به برندگان هر دور پرداخت مي شود.
بيرون از سالن پيش بيني نرم افزاري، جابه جا بساط حراجي پهن شده. دفترچه راهنما در دست مرد تركمني است كه جمعيت زيادي دورش حلقه زده اند. گله به گله اين تشكل هاي سنتي شكل گرفته و گروگذاري انجام مي شود. نيروي انتظامي لا به لا ي جمعيت مي چرخد تا امنيت برقرار بماند. از داخل جدول راهنما از دور اول روي اسب ها شرط مي بندند. پيش بيني پيروزي ثمينا با 2 هزارتومان آغاز و با 20هزار تومان پايان مي يابد. اين نرخ ها فقط مربوط به يكي از حراجي هاست. بيش از 50 حراجي شكل گرفته. مردم قبض هاي دستي را مي خرند و در رقابت شركت مي كنند. بلندگو از مبلغ يك ميليون و 500هزار توماني جمع شده در صندوق مي گويد و قرايي، مسوول بخش پوشش سايت اينترنتي از گردش مالي حراجي ها مي گويد. حدود 30 ميليون تومان، درحالي كه در صندوق فدراسيون حدود 10 ميليون تومان پول گردش مي كند. شرط بندي روي برديا از 10هزار تومان شروع و به 30هزار تومان ختم مي شود. سندي از 2 تا 5 هزار تومان. ورونيكا از يكهزارتا 6 هزار تومان. آپولون از 2 تا 30 هزار تومان. شايان طلا  روي 2 هزار تومان مي ماند و گل گليا از 2 تا 9هزار تومان. دور چهارم الكسي تا 50 هزارتومان مورد توجه قرار مي گيرد. هفته پيش شرط روي اين اسب به 80 هزار تومان مي رسد. بيكبال به يكصد و پاسكال تا 110 هزار تومان قابليت شرط بندي دارد.
ستوان يكم محمدعلي جاودان مي گويد: امنيت برقرار است و مشكلي پيش نمي آيد، اگر خانواده اي براي تماشا بيايد، از ديدن سواري اسب ها لذت مي برد. در بخش جايگاه مكاني طراحي شده كه خانواده ها و برخي صاحبان اسب ها آنجا مي نشينند و كورس را تماشا مي كنند.
اسامي عجيب
اسب ها اسامي جالبي دارند. برخي صاحبان اسب ها نام خودشان را روي حيوان دوست داشتني گذاشته اند، نظير فرهاد و خشايار. به اين اسامي نگاهي بيندازيد تا از دنياي زيباي اسب ها بيشتر آگاه شويد؛ خاطره، دلدل  بانو، صحرا، گلبهار، گل صدف، پرستو، تارا، زيبا، دلناز، مها، زبيده، طلا خانم، ريحانه، ثريا، آتش، ايلنازخانم، گل شيدا، سوپرناز، رهام، نسترن، صاعقه، گلي تا، كهربا، ترانه، گل آيدا، نوبرجانم، آدينه، سره نا، توران، گوهر، آهو، افروز، فراز، تركان خاتون و پرديس كه معمولا  اسامي شاد و جالب توجهند. در كورس هاي بين المللي نامگذاري اسب ها محدوديت دارد، ولي در اين منطقه اين حيوان ارج و قربي دارد و از نام خوب بهره مي برد.
گزارشگر كه پلا كارد جام همبستگي را به گردن آويخته به دو زبان تركمن و فارسي مطالبش را بيان مي كند و از مربي ها تقاضا مي كند اسب ها را براي دور اول به مانژ ببرند؛ محوطه اي در حصار قفس هاي فلزي كه تنها اسب با مربي و چابكسوار حق ورود به آنجا را دارد و براي آخرين بار دامپزشك كورس آمادگي حيوانات را مي سنجد. اين كار براي بالا  بردن ضريب ايمني حفاظت و سلا مت اسب و چابكسوار انجام مي شود.
نمد و پتو را از اسب ها باز كرده و زين هاي زيبا را به كمرشان مي بندند. زير آن پارچه اي آبي رنگ روي تن حيوان افتاده كه شماره هاي انگليسي يك تا 12 روي آن حك شده است.
بيگدري داغ روي دست چپ اسب ها را نشان مي دهد و مي گويد: اينها توسط فدراسيون شماره گذاري و پلا ك شده و اسب ها داراي تبارنامه مي شوند.
آغاز از پشت دپار
مانعي كه فلزي و سبزرنگ و نقطه آغاز كورس است، دپار ناميده مي شود. اسب هاي زيباي تزئين شده به صنايع دستي دختران تركمن، يورتمه وارد ميدان مي شوند. با ورودشان هيجاني درخور اعتنا فضا را پر مي كند. سكوها پر از جمعيت شده و 4 هزار نفري از حاشيه پيست به تماشا ايستاده اند. داوران سيار براي مراقبت از سلا مت كورس پيشاپيش اسب ها در حركتند و داوران ثابت روبه روي خط پايان نشسته و منتظرآغازند. تمام حركت اسب ها در دور اول از يك دقيقه و چند ثانيه تجاوز نمي كند.
هنوز 12 اسب پشت دپار قرار نگرفته اند. قرآن كه سرآغاز انواع حركت مسلمانان است، قرائت شده و گزارشگر نام اسب ها و پدر و مادرشان را مي گويد. سپس به تمام اسب دوستان خوشامد مي گويد و تاكيد مي كند؛ شما با حضورتان ثابت كرديد اين منطقه با اسب زندگي مي كند و با آن عجين شده است. از ملا شادي اسب دوست بزرگ و مرحوم ياد مي كند و خطاب به چابكسواران، پهلواني را اولي بر قهرماني مورد تاكيد قرار مي دهد.
رقابت آغاز مي شود. كشيدن حرف الف در كلمه حالا  حدود 300متر از مسافت يكهزار متري طول مي كشد. شماره 7، حالا  12، 11، 12 جلو آمده، شماره 3 يك سروگردن جلوتر از ديگران - هيجان در چند ثانيه نفس همه را حبس كرده است - گلبهار پيشتاز است. اسب شماره 6 همان ماديان ابتداي گزارش، اول شد.
دور دوم و سوم و چهارم نيز آغاز و خاتمه مي يابد. دور پنجم به جاي 12 اسب، تنها 7 اسب مي دوند. به اين گروه لقب گروه يك داده اند؛ اسب هاي 3 و 4 ساله كه سوابق قهرماني نيز در كارنامه خود دارند. اين گروه اوج هيجان بازار پيش بيني است. پيش از آغاز رقابت گروه سوم گزارشگر، موجودي صندوق را 5 ميليون تومان اعلا م مي كند. جوايز امروز كه توسط فدراسيون توزيع مي شود، حدود 12 ميليون و 250 هزار تومان است. ركورد زمان در گروه يك كه دور پنجم پيست را مي دوند به يك دقيقه و 2 ثانيه مي رسد؛ كمترين زمان رقابت.
بين هر دور دويدن اسب ها وقفه اي نيم ساعته وجود دارد. وقتي اسب هاي دور قبل پشت دپار ايستاده اند، اسب هاي دور بعد را به مانژ مي آورند. بازار حراجي در همين نيم ساعت چنان داغ است كه انگارتنها در اين مكان گروگذاري انجام مي شود. دور هفتم سرنوشت برنده جايزه بزرگ پنج پره امتيازي تعيين مي شود. اسب ها از پشت دپار رها شده و مانند تيري دررفته از چله كمان، شتابان مي دوند. سرعتشان تا 80 و يكصد كيلومتر در ساعت هم مي رسد. پس از پيچ اول 2 اسب بي سوار مي شوند. سواران بر زمين افتاده اند و گزارشگر از آمبولا نس تقاضاي حركت مي كند. يك دستگاه پژو 504 آبي رنگ كه صندلي هاي عقبش را برداشته اند؛ قراضه و زهواردررفته مي نمايد. احتمال شكستگي دنده و دست براي چابكسواران سقوط كرده زياد است.
پس از هر دور چابكسواران براي دريافت جايزه به اتاق شيشه اي جايگاه مي روند. مالك اسب سوم نيز مي رود و جايزه اش رامي گيرد. عرف بين مالك و مربي تقسيم نصف ونيم پول جايزه است. اسب هاي اول و دوم را پس از گذشتن از خط پايان به بخش دوپينگ مي برند و عمل خونگيري و ادرارگيري انجام مي شود. نتايج آزمايشات دو هفته ديگر اعلا م خواهد شد و در صورت منفي بودن نتيجه دوپينگ جوايزشان را دريافت مي كنند.
قرايي، اميدوار است قرنطينه اي استاندارد و همچنين زميني استاندارد براي كورس طراحي شود. احتمال آسيب ديدگي اسب ها در اين زمين ناهموار و سفت زياد است. 10 دور رقابت انجام مي شود و هر لحظه هيجان رقابت اوج مي گيرد و نكته تلخ ماجرا در مرگ ساكت و غم انگيز اسب هاي مصدوم است. براي پيشگيري از تحمل درد در حيوان، پس از مصدوميت با آمپول هوا يا گلوله در شقيقه آن را مي كشند. بارها پيش آمده كه مربي يا مالك خود را در اين لحظات بر در و ديوار كوبيده و گريسته است.
  
پيش از تاريكي هوا كورس پايان مي گيرد و خوشبختانه شاهد مرگ تلخ اسبي نيستيم. تركمن ها و مردم اسب دوست به سوي خودروها كه تعدادشان زياد است، هجوم مي برند. چند دقيقه بعد، خيابان هاي كم عرض شهرستان گنبد كاووس حامل ترافيكي از گونه پايتختي هستند.

جهانشهر
032433.jpg
سوئدي ها ركورددار تخلف رانندگي
فاطمه اميني نسب-ركورد جديدي از تخلف خودروها در سوئد به ثبت رسيده است. پليس سوئد در تاز ه ترين گزارش خود اعلا م كرده در سال 2004 ميلا دي، يك ميليون و 300 هزار برگ جريمه، تنها براي خودروهايي كه به صورت غيرقانوني در خيابان هاي سوئد توقف كرده اند، صادر شده است.
در آمارهاي ارايه شده از سوي پليس سوئد عنوان شده در طول سال 2004 به طور ميانگين هر دقيقه 2/5 برگ جريمه روي شيشه هاي خودروها الصاق شده است.
بد نيست بدانيد استكهلم، پايتخت سوئد، بيشترين تخلف توقف خودرو را با 480هزار نسخه برگ جريمه به خود اختصاص داده است و درآمد حاصل از برگه هاي جريمه بسيار قابل توجه بوده و به منبع درآمد خوبي براي شهرداري ها تبديل شده است. حداقل جريمه تخلف توقف خودرو در سوئد، 420كرون، معادل 45 هزار تومان است.
032436.jpg
مرگ و مير ناشي از تصادف در فرانسه
هرچند مراقبت هاي ويژه اي از سوي پليس فرانسه در جاده ها صورت مي گيرد، اما باز هم ميزان مرگ ومير ناشي از تصادف هاي جاده اي در اين كشور درحال افزايش است.
شبكه۲ تلويزيون فرانسه با اعلا م اين خبر گفته ميزان مرگ و مير ناشي از تصادف هاي جاده اي در فرانسه در ماه مارس (۲۰۰۵اسفندماه سال )۸۳ در مقايسه با مدت مشابه در سال گذشته۵‎/۲ درصد افزايش يافته است.
كارشناسان پليس راه دليل افزايش اين موضوع را رعايت نكردن سرعت مجاز در جاده ها عنوان كرده اند. براساس اعلا م پليس، برخي رانندگان متخلف پس از عبور از كنار رادارهاي نصب شده در جاده ها، سرعت خود را افزايش مي دهند كه اين مساله يكي از دلا يل اصلي تصادف در جاده هاي كشور فرانسه محسوب مي شود.
032430.jpg
بهاي آلومينيوم جان رانندگان انگليسي را به  خطر انداخته!
افزايش ناگهاني ارزش آلومينيوم در انگليس جان رانندگان اين كشور را شديدا به  خطر انداخته است.
باندهاي تبهكار در اين كشور با سرقت علا يم راهنمايي و رانندگي و تابلوهاي آلومينيومي كنار جاده ها در انگليس آشفتگيهاي فراواني را در اين كشور ايجاد كرده اند.
قيمت آلومينيوم در ماه مارس به هر تن 2هزار و 16 دلا ر رسيده كه بالا ترين سطح در 10سال گذشته بوده است.
نكته جالب اين است كه برخي شوراهاي محلي در انگليس در تلا ش براي مقابله با اين روند، دستور داده اند علا يم جاده اي از پلا ستيك يا آلياژهاي غيرقابل فروش ساخته شوند. با اين حال به نظر مي رسد برخي سارقان در شب تابلوهاي غيرآلومينيومي را از تابلوهاي ديگر تشخيص نمي دهند و آنها را نيز به سرقت مي برند، به همين دليل روي برخي تابلوهاي كنار جاده ها نوشته شده است اين تابلو آلومينيومي نيست و هيچ ارزشي ندارد.
032439.jpg
اعتراض موتورسوارهاي فرانسه به قوانين جديد
با تصويب قانون جديد روشن بودن چراغ خودروها در فرانسه، حدود 2هزار موتورسوار در شهرهاي گوناگون فرانسه در اعتراض به اين قانون در خيابان ها به راه افتادند.
موتورسواران فرانسوي كه براساس قانون سال 1975 براي امنيت بيشتر موظف هستند در طول روز با چراغ روشن حركت كنند، اين قانون را براي ايمني خود خطرناك مي دانند، چون به اعتقاد آنان روشن بودن همزمان چراغ موتورها و ديگر خودروها در روز مي تواند از توجه كافي به عبور موتورسواران بكاهد و اين مساله براي آنها خطرناك است.

مدارس تهران در اولويت برنامه ها
گويا مدارس تهران بيش از مدارس شهرهاي ديگر با مشكل سوء مصرف مواد مخدر از جانب دانش آموزان مواجه هستند. چه، رئيس مركز مبارزه با مواد مخدر ناجا گفته: از ميان استان هايي كه تحت پوشش طرح مروج سلا مت قرار گرفته اند، مدارس شهر تهران به علت كثرت تعداد دانش آموزان جزو اولويت هاي طرح قرار دارند. سردار مهدي ابويي افزود: طبق هماهنگي انجام شده ميان مركز مبارزه با مواد مخدر نيروي انتظامي و وزارت آموزش و پرورش، طي سال گذشته بيش از 20 هزار دانش آموز تهراني تحت پوشش طرح هاي پيشگيري از اعتياد قرار گرفتند و امسال تعداد دانش آموزان آموزش ديده به 100 هزار نفر در كشور خواهد رسيد. به گفته وي كارشناسان مركز مبارزه با مواد مخدر علا وه بر همكاري در تهيه بروشور، عكس و فيلم هايي در اين خصوص كه در مدارس و فرهنگسراها در اختيار دانش آموزان و خانواده ها قرار مي گيرد، به همراه كارشناسان سازمان بهزيستي، در اردوهاي ورزشي و تفريحي مدارس حضور يافته و با ايجاد كلا س هاي آموزشي، دانش آموزان را نسبت به خطرات و مضرات مواد مخدر و همچنين نحوه صحيح دوست يابي و مسايل پيرامون آن آشنا مي كنند.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
طهرانشهر
محيط زيست
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  طهرانشهر  |  محيط زيست  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |