پنجشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۸۴ - - ۳۶۷۳
خراش نگاره هاي يك هنرمند فراموش شده از شهر فراموش شده
مس، اسيد، طهران
032511.jpg
تابلوهاي جديد با طرح هاي قديمي، ساختمان جديد ميان محله اي قديمي و هنرمندي كه خودش هم خاطره شده نگارخانه مهر را اين روزها به يك مكان نوستالژيك تبديل كرده است. ظرافت كارهاي صفاران وقتي بيشتر رخ مي نمايد كه با عكس هاي موجود تاريخي مقايسه شوند
مسعود مير
تكرار اجباري ساختمان ها اولين نماي ذهني خياباني است كه بعد از دهه 70 ريخت جديدش را پيدا كرد. دو رديف آپارتمان و پل هايي كه آوندگونه دو طرف خيابان را به هم دوخته اند، تصويري است كه هنگام راندن در بزرگراه به چشم مي نشيند و تمام اين همانندي ها هر شهروند تهراني را مي برد به يك محله به وسعت 4 حرف. محله اي كه زماني عمر قديمي هايش، قدمت محله را مي برد تا آخر دور و كوچه پس كوچه هايش تهران قديم را زنده مي كرد.
ا ين روزها، اما اگر غول هراس آور بافت هاي فرسوده و بناهاي قديمي را ملا قات كردن، انگيزه ورود به محله را به جسم تزريق كند، بايد از روي آپارتمان هايي كه به بافت تازه شان مي نازند خجالت كشيد و به اين فكر كرد كه نواب چگونه شقه شده است. دو شقه نواب هنوز با خانه هاي قديمي اش زنده است و ميان اين پازل قديمي، خواب يك مسوول قديمي تر به بهانه نوسازي و هزار دليل منطقي و غيرمنطقي ديگر به واقعيت تبديل شده است. بعد از گذر از زيبايي آپارتمان هاي همشكل نواب نوبت قديمي ترهاست و يكي از بناهايي كه ميان قديم و جديد به زندگي اش ادامه مي دهد فرهنگسراي انقلا ب است. فرهنگسراي انقلا ب البته از سال 80 شرايط فعاليت به رسم اين روزهايش را پيدا كرد. سال 1375 كه ساختمان بزرگ تقاطع نواب – كميل قيچي شدن روبان افتتاح را نظاره گر بود، روي پلا كاردهاي رنگارنگ، افتتاح مركز مطالعات تاريخي تهران تبريك گفته شده بود. اسفند 1376 نام مركز تهران شناسي در شناسنامه ساختمان ثبت شد و بقيه داستان را هم كه همه مي دانند.
تهران قديم اين بار فارغ از ساختمان و بنا و حواشي اش آهنربايي شده براي كشاندن مردم به فرهنگسراي انقلا ب و البته به صورت دقيقتر نگارخانه مهر. مركز تهران شناسي كه افتتاح شده بود عده اي از هنرمندان به اين مناسبت آثاري خلق كردند كه ردپاي يكي شان اين روزها نگارخانه فرهنگسرا را قرق كرده است. حوضخانه قصر قاجار، ميدان ارگ و توپ مرواريد، دروازه شاه عبدالعظيم، ميدان تخته پل (سبزه ميدان)، قصر ظل السطان، تكيه دولت، كاخ گلستان، حياط اندروني كاخ ناصرالدين شاه، دروازه دوم خيابان ناصريه، عمارت بادگير، كاخ شمس العماره، نماي عمومي مقبره قاجار، مسجد سلطاني و خيابان دوشان تپه، هر تهراني را وادار مي كند كه با ماشين خيال برود به سالهاي شكوه پايتخت قاجار و خاطرات طهران.
اگر شهروند خوبي باشيم از اين بناها و اماكن تصويري ديده ايم كه در كتاب هاي تهران شناسي يا يك پوستر رخ نمايي كرده است و البته خيلي ها هم، همين كار را انجام نداده اند، اما وقتي كه اين تكه هاي تهران قديم به روش خراش نگاره جلوه گر شوند، رنج كار به چشم مي آيد. روي ورقه مس را با قير يا جسم مشابهي مي پوشانند و تصوير دلخواه را روي آن حك مي كنند. ورقه كه دراسيد فرو رود و شسته شود چيزي نمي ماند جز آنچه هنرمند با اراده آهنينش روي فلز خلق كرده است. اين جملا ت براي آنهايي كه نمي دانند خراش نگاره چگونه روشي است حكم دستورالعمل آموزشي را دارد و براي آنهايي كه خراش نگاره هاي ياسمين صفاران را مي بينند، راهنماي يافتن اين موضوع است كه چرا تابلوهاي او چنين رنگي دارند. سال 1374 عددي است كه خانم صفاران پاي تابلوهاي ويژه و جالبش حك كرده و جالب اينجاست كه آقاي روحاني مدير نگارخانه مي گويد: بعد از اينكه خانم صفاران تابلوها را با سفارش مركز تهران شناسي آماده كرد، ديگر خبري از او نداريم... وقتي تعجب را در چشمان گشاد شده مي بيند، مي گويد: انجمن نقاشان و موزه هنرهاي معاصر آدرس خانه سابق ايشان را دارند و تنها مي توانيم اين هنرمند را در وزارت ارشاد جست وجو كنيم. تابلوها ميان نورهاي موضعي و بناي جديد و نوساز گالري خودنمايي مي كنند. تابلوهاي جديد با طرح هاي قديمي، ساختمان جديد ميان محله اي قديمي و هنرمندي كه خودش هم خاطره شده است نگارخانه مهر را اين روزها به يك مكان نوستالژيك تبديل كرده است. ظرافت كارهاي صفاران وقتي بيشتر رخ مي نمايد كه با عكس هاي موجود تاريخي مقايسه شوند. تابلوها با عكس ها آنقدر همخواني دارند كه تصور زجركار با اسيد و سختي مس به ذهن راه پيدا نمي كند. از تابلوها خداحافظي كردن مثل سفر از خيابان سي تير و ناصر خسرو و ايران به جردن و سعادت آباد است، ولي تابلوها فراموش مي شوند مانند تهراني كه بناهاي قديمش فراموش شده اند. ساختمان هاي اطراف بزرگراه نواب چقدر سردند...

آخرين يكشنبه ، كيميايي در نياوران
032505.jpg
پس از استقبال خوب از برنامه يك فيلم، يك فيلمنامه كه در فرهنگسراي نياوران برپا مي شد، اين برنامه امسال هم دنبال مي شود. آخرين يكشنبه هاي هر ماه سالن سينماي اين فرهنگسرا ميزبان يك فيلم مطرح جهان و همينطور يك كارشناس مطرح سينما خواهد بود. در اولين برنامه يك فيلم، يك فيلمنامه در سال 84 كه يكشنبه آينده(آخرين يكشنبه فروردين) برگزار مي شود فيلم خواب بزرگ اكران خواهد شد. اين فيلم محصول سال 1946 آمريكا است و هاوارد هاكس كارگرداني آن را به عهده داشته. از هنرمنداني كه در خواب بزرگ ايفاي نقش مي كنند، مي توان به همفري بوگارت، لورن باكال، جاني ريجلي، مارتا ويكرز و...اشاره كرد. فيلمنامه خواب بزرگ را وليام فاكنر، لي براكت و ژولز فورتمن براساس رماني از ريموز چندلر نوشته اند.
نكته جالب براي اولين برنامه سال 84 اين است كه مسعود كيميايي به عنوان اولين كارشناس در محل حاضر خواهد شد و به نقد و بررسي فيلمنامه خواهد پرداخت و اين اثر را نقد و بررسي مي كند. براي تماشاي يك فيلم، يك فيلمنامه كه با همكاري واحد سينماي بنياد آفرينش هاي هنري نياوران و مجله تخصصي فيلم نگار برگزار مي شود 28 فروردين و آخرين يكشنبه هر ماه ساعت 18 به نياوران برويد.

سعدآباد در تسخير قاجار
پادشاهان و شاهزادگان قاجاري ميهمان نگارخانه سعدآباد هستند. از 22 فروردين نمايشگاهي از نقاشي هاي شاهان و شاهزادگان قاجار با ريش هاي انبوه سياه، چشمان درشت و كمرهاي باريكشان در گالري سعدآباد به نمايش درآمده اند. يكتا ملك زاده كه مدير گالري سعدآباد است، مي گويد: طي چند ماه گذشته با محمدرضا فرزانه ، كاظم شهبازي ، گيتي قطبي و احمد امينيان آشنا شديم كه به شيوه قاجار، تصاوير پادشاهان، شاهزادگان و شاهزاده خانم هاي قاجاري را نقاشي مي كنند. مقايسه آثار اين هنرمندان با آثار بجا مانده عهده قاجار كه مردان را با ريش بلند، كمر باريك، نگاه خيره و چشمان سياه نشان مي دهد و زنان را در مجالس بزم با لباس هاي نيمه ايراني، نيمه اروپايي به تصوير مي كشد، سبب شد نمايشگاهي از آثار آنها را در كنار هم برپا كنيم.
پيكر نگاري درباري نمايانگر اوج هم آميزي سنت هاي ايراني و اروپايي است كه در يك قالب ظاهر شده است. در اين نقاشي ها شاهزادگان درباري در برابر ارسي يا پنجره اي كه پرده اش به كنار جمع شده قرار دارند.
مردان قاجاري را همه با انواع كلا ه ها ديده اند معروفترين آنها كلا ه پوستي بوده و لباسي با نام سرداري به تن مي كرده اند. زنان هم چارقدي بلند داشتند و صورتشان را با روبند مي پوشاندند. در اين نقاشي ها مردان در حالي كه دستي بر شال كرده و دست ديگري بر قبضه خنجر دارند، نمايان شده اند. زنان نيز چهره اي بيضي دارند كه با ابروان پيوسته، چشماني سرمه كشيده و انگشتان حنا بسته ديده مي شوند.
نمايشگاه كه محل فروش آثار هم هست روز بيست و دوم افتتاح شد و تا سي و يكم فروردين ماه داير خواهد بود. قيمت گذاري آثار بدين صورت است كه كم ارزش ترين تابلو 250 هزار و گرانترين اثر 800 هزار تومان ارزشگذاري شده است. شايد نتوانيد آثار را خريداري كنيد، ولي تماشاي آنها خالي از لطف نيست.

ستون شما
به ياد شما
دوستي، مسافر پرواز 913 خط هوايي...، با ذكر اين نكته كه قبل از سفر و خريد بليت چقدر مردم مهربان و خوب و گرم و صميمي اند، جاي همه مسوولا ن را در سفر 11 صبحي كه با 16 ساعت تاخير در 6بهمن گذشته انجام شده خالي نموده اند. نكته اين است كه ما نمي دانيم اين دوست گرامي چرا وقتي در بندرعباس ماهي كبابي ميل مي نموده اند، از مسوولا ن يادي نكرده اند!
خير
گرچه در مرامنامه اين ستون درج شده كه ما هرگز وارد بحث هاي جناحي و رنگي نمي شويم، اما ظاهرا دوستان قصد دارند واردمان كنند. خدمت ايشان عرض شود كه خير!
خط رو خط
آقا، عشق مي كنم از اين فروردين ماه... كوه هايي چه بلند، دشت هايي چه فراخ...
نكته: ظاهرا سهراب سپهري بود. خط رو خط شده بود!
چاق نشويد
لطفا به آدم هايي كه قطر شكمشان روز به روز افزايش پيدا مي كند و چربي دور قلبشان را مي گيرد، اخطار بدهيد كه مراقب باشند. برادر من كه خودش پزشك است ديروز نزديك بود از قلب درد از دست برود. اين خواننده گرامي كسي نبود جز كامبيز صدري كه از صدايشان معلوم بود حقيقت دارد. به سردبيرمان گفتيم كمتر بخورد. با صدايي حزين گفت: چشم !
كلمات قصار
به قول معروف ما كجا، اينجا كجا!
دو ضربدر دو مساوي است با چهار.
شب سياه مي باشد.
نكته: اين سه جمله، براي ستون ذهن زيبا ارسال شده بود كه ارسال كننده اصرار داشته در ستون شما چاپ شود!

صحنه
يك هفته، فقط تئاتر
خانه تئاتر به مناسبت روز جهاني تئاتر و همچنين روز جهاني تئاتر عروسكي از دهم تا هفدهم ارديبهشت، هفته تئاتر را در خانه هنرمندان برگزار مي كند. اجراي نمايش، اجراي تئاتر خياباني و نمايش عروسكي، برگزاري سمينارها و نشست ها، برگزاري نمايشگاه كتاب و عكس تئاتر، اجراي مراسم  و جشن هاي انجمن هاي خانه تئاتر از جمله برنامه هاي اين هفته است.در طول اين هفته هر يك از انجمن هاي خانه تئاتر در يك روز برنامه هاي خود را اجرا خواهند كرد. تمامي سالن هاي خانه هنرمندان، فضاي باز و اتاق ها و نمايشگاه ها در طول اين هفته در خدمت برنامه هاي تئاتري خواهند بود.

پرده
تقاطع
ابوالحسن داوودي در حال كليد زدن فيلم جديدي است با نام تقاطع با مشخص شدن عوامل و بازيگران، اين فيلم تا اواخر هفته آينده كليد مي خورد. تاكنون حضور فاطمه معتمدآريا، رضاكيانيان، بهرام رادان، سروش صحت و باران كوثري در اين فيلم سينمايي قطعي شده است. تقاطع، داستان شهري مانند تهران است كه آدم ها به دفعات از كنار هم مي گذرند و بدون آنكه خود بدانند در زندگي ديگران تاثير مي گذارند. تقاطع، داستان زندگي اين افراد است، زماني كه يكديگر را ملا قات مي كنند. نان، عشق و موتور هزار كار قبلي داوودي بود كه با استقبال نسبتا خوبي مواجه شد.

كتابخانه
دايره المعارف عكاسي
خبري مخصوص علا قه مندان به عكاسي. اسماعيل عباسي به زودي ترجمه دايره المعارف عكاسي را به پايان مي برد. عباسي مترجم و مدير مسوول نشريه دوربين عكاسي، پس از تاليف و انتشار فرهنگ عكاسي و نقد عكاسي با به روز كردن فرهنگ عكاسي، اين دايره المعارف را براي چاپ آماده مي كند. او همچنين كتاب ازم يه عسك بگير نوشته ون دي ايوالد را از زبان انگليسي به فارسي براي كودكان و نوجوانان ترجمه كرده است. اين كتاب قرار است از سوي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان منتشر شود. او همچنين 2 كتاب كار با دوربين عكاسي و تحليل عكس حيوانات و مردم را براي كودكان و نوجوانان ترجمه و منتشر كرده است.

شاتر
032508.jpg
عكس :پوِِيا عبادالهي واحد
تبليغ البته اهميت دارد. اما تابلوهاي راهنمايي و رانندگي نيز جاي خود را... قضاوت با شماست.

امروز
روزي با آسمان
پس از استقبال خوب از برنامه يك فيلم، يك فيلمنامه كه در فرهنگسراي نياوران برپا مي شد، اين برنامه امسال هم دنبال مي شود. آخرين يكشنامروز مصادف است با روز بزرگداشت عطار نيشابوري. به همين منظور فرهنگسراي سالمند اقدام به برپايي روز نجوم كرده است. امروز و در پارك خيام قرار است تعداد زيادي از علا قه مندان به خورشيد، ستاره ها و آسمان گرد هم بيايند و نظاره گر آسمان زيبا باشند. هرگونه سوالي از نجوم داريد، مي توانيد در اين برنامه مطرح كنيد و پاسخ آن را بگيريد. رويت هلا ل ماه هاي قمري و همچنين ايستگاه صورفلكي نيز در پارك خيام برپا شده است. آشنايي با ماه هاي تولد و ويژگي هاي متولدين ماه ها و دانستن در مورد آن از كارهايي است كه بعضي خانم ها علا قه زيادي به آن دارند. قرار است برنامه اي هم با همين مضمون در پارك به اجرا گذاشته شود. از ديگر برنامه هايي كه مي توان به آن اشاره كرد رصد خورشيد و لكه هاي خورشيدي است. رصد ماه و سيارات با تلسكوپ و پخش اسلا يدهاي جذاب آموزشي هم از برنامه هاي امروز است كه فرهنگسراي سالمند انجام آن را به عهده گرفته است. اين برنامه از ساعت 15 امروز شروع مي شود. بخش هاي آموزشي مرتبط با خورشيد و رصد آن در ساعت هاي روشنايي انجام مي شود. به هنگام غروب آفتاب و فرا رسيدن شب صورهاي فلكي موجود در شب براي شركت كنندگان معرفي و نحوه رويت آنها آموزش داده خواهد شد.
در اين برنامه كودكان نيز بيكار نخواهند بود. بچه ها در ايستگاه نقاشي كه در نظر گرفته شده حاضر مي شوند و نقاشي هاي خود را با موضوع آسمان شب به تصوير مي كشند. به بهترين نقاشي هم جايزه اي داده خواهد شد.
برنامه تا ساعت 21 و شايد هم بيشتر به طول مي انجامد. امشب فرصت مناسبي است تا به دور از هياهوي شهر به آسمان نگاه كنيد و از آن لذت ببريد. براي اينكه در اين برنامه و اين روز فراموش نشدني شركت كنيد، برويد به ميدان امام حسين، خيابان خشكبارچي، پارك خيام.

جعبه
فوتبال و فيلم سينمايي
برنامه هاي سينمايي شبكه هاي تلويزيون روز به روز بيشتر مي شود. شبكه سوم براي اينكه از اين قافله عقب نماند، برنامه پرده شيشه اي را آماده پخش كرده است. در اين برنامه خلا صه اي از بهترين فيلم هاي روز جهان بررسي مي شود. شناخت و معرفي كارگردان و بازيگران به همراه نقد و بررسي و تحليل اجمالي هم از بخش هاي اين برنامه است. برنامه را مي توانيد دوشنبه، چهارشنبه و جمعه هر هفته از شبكه سوم تماشا كنيد، اما برنامه هاي امروز و فردا.
ساعت 13:40 مي توانيد تكرار سريال سايه آفتاب را تماشا كنيد از شبكه سوم سيما. رسم شيدايي را مي توانيد ساعت 14:15 ببينيد از شبكه دوم. پس از اين سريال تكرار فيلم سينمايي سه شنبه شب پخش مي شود. تكرار سينما۴ را هم مي توانيد ساعت 16 ببينيد.
فيلم هاي سينمايي با فيلم سينمايي شبكه تهران در ساعت 19 پيگيري مي شود. 20:15 مي توانيد فيلم سينمايي را از شبكه سوم ببينيد. سينما يك پس از كولا ك نوروزي اش اولين برنامه هفتگي را با يك فيلم تكراري آغاز مي كند. نمايش ترومن امشب يك بار ديگر ساعت 22:30 پخش مي شود. اين فيلم با حضور همايون و فاطمي مورد بررسي قرار مي گيرد. روز جمعه 2 مسابقه فوتبال داريم. پيروزي در شيراز ميهمان فجر خواهد بود كه اين بازي ساعت 17 انجام مي شود و از ساعت 19 هم 2 تيم برق و استقلا ل در ورزشگاه آزادي مصاف خواهند كرد. از ديگر برنامه هاي فردا مي شود به سينما،۴ مجموعه عمر خيام كه شبكه سوم آن را پخش مي كند و مسابقه سيمرغ اشاره كرد. همچنين سريال ارثيه فاميلي را هم مي توانيد ساعت 15:20 فردا ببينيد. البته اين سريال امروز ساعت 21 از شبكه دوم پخش مي شود. راستي داشت از يادمان مي رفت؛ امروز ساعت 15 پاس به مصاف پليس عراق مي رود و ساعت 20 هم مي توانيد شاهد مسابقه العين امارات با سپاهان باشيد.آخر هفته خوبي داشته باشيد.

   نمايشگاه
نقاشي، كاريكاتور و خط
از امروز در گالري شماره 2 فرهنگسراي هنر نمايشگاه نقاشي خانم آذر رهنما با عنوان رنگ، مس و آينه برپا شده است. در اين نمايشگاه 25 اثر در ابعاد متنوع، با تركيب بندي تزئيني از نقوش سنتي و عمدتا نقوش گليم به صورت گرافيك، با استفاده از تكنيك گواش و كلا ژ مس و آينه ارايه شده است. براي بازديد از اين نمايشگاه همه روزه مي توانيد تا 31 فروردين ماه به محل فرهنگسراي هنر مراجعه كنيد.
در خانه كاريكاتور و در نگارخانه اين محل نمايشگاه كاريكاتور و تصويرسازي ميثم موسوي برپا شده است. در اين نمايشگاه كه اولين تجربه نمايشگاهي اين هنرمند است و به صورت انفرادي برپا شده 50 اثر ارايه شده است. علا قه مندان مي توانند همه روزه از ساعت 9 تا 12 به محل خانه كاريكاتور مراجعه كنند و اين 50 اثر را ببينند. البته تا آخر فروردين، اما نمايشگاه خوشنويسي هم تا آخر اين ماه در فرهنگسراي انديشه برپا شده است.
آثار اين نمايشگاه از كارهاي عظيم هادي پور، مدرس انجمن خوشنويسان ايران است.
نزديك به 70 اثر با عنوان نستعليق روحاني در نمايشگاه به نمايشگذاشته شده. ساعت 9 صبح تا۷ بعدازظهر زمان بازديد از اين نمايشگاه است.

فرهنگ
گريم سينمايي
نگارخانه آبي فرهنگسراي سالمند همزمان با هفته سلا مت نمايشگاه عكسي با عنوان زيبايي ها و نازيبايي هاي شهر تهران را با همكاري ستاد شهر سالم برگزار مي كند.
در اين نمايشگاه 40 قطعه عكس رنگي و سياه و سفيد از آثار 25 عكاس به نمايش گذاشته شده. موضوع اين عكس  ها شامل مشاغل كاذب، ترافيك، چهره عمومي شهر، تكدي گري، زباله و... مي شود. اين نمايشگاه تا آخرين روز ماه داير است.
خبر دوم ما هم مربوط به فرهنگسراي سالمند مي شود. اين فرهنگسرا اقدام به برگزاري دوره هاي آموزش گريم سينمايي كرده كه مخصوص بانوان است.
همچنين فرهنگسراي نوجوان به مناسبت دوم ارديبهشت، روز زمين پاك، اقدام به برگزاري مسابقه كاريكاتور كرده است. نوجوانان مي توانند محور موضوعات خود را رفع آلودگي، دوستي با طبيعت، پاك نگه داشتن زمين و... قرار داده و آثارشان را تا 30 فروردين در قطع 3ا و 4ا به شهرك وليعصر، انتهاي خيابان حيدري جنوبي، بوستان لواساني، فرهنگسراي نوجوان ارسال كنند.

هوا
خواب تابستاني
هوا در حال گرم شدن است. اين مطلب را مي شود با قدم زدن ساده در خيابان احساس كرد. كم كم لباس هاي گرم زمستاني توي بقچه يا گوشه اي از كمد به خواب تابستاني مي روند تا سرمايي ديگر كه باز هم فرصت خودنمايي پيدا كنند. هرچه باشد آنها هم به استراحت احتياج دارند. براي فردا، جمعه هوا صاف تا قسمتي ابري پيش بيني شده. دماي هوا هم بين 26 تا 15 درجه سانتيگراد در گرمترين و خنكترين ساعات روز نوسان خواهد داشت.

ذهن زيبا
گواراترين زندگي را كسي دارد كه به آنچه خداوند نصيب او كرده، خرسند باشد.
حضرت علي(ع)

در كارهاي دشوار نشاط بسيار وجود دارد.
پاستور

خنده نه قهقهه فكر را قوي و بدن را توانا مي سازد.
ژول سيمون

شايد ثمره كلا م دلنشيني را كه امروز به زبان مي آوريد فردا بچشيد.
گاندي

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
طهرانشهر
محيط زيست
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  طهرانشهر  |  محيط زيست  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |