دوشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۸۴ - - ۳۶۷۶
خودرويي كه فقط خرج مي تراشد
مشتري هميشگي تعميرگاه  ها
معايب يك پيكان مدل پايين زياد است مثلا روغن ريزي شديد، اتاق پوسيده و پر سر و صدا، تعميرات موتوري وهزار و يك ايراد ديگر
032811.jpg
عكس : ساتيار
موسي كاظمي
چه كسي مي تواند تصور كند خط توليد پيكان كه در آخرين روز حيات هم از تكاپو نيفتاده است، سپيده دم فردا آخرين فرزند خود را به دستان رئيس جمهوري بسپارد و براي هميشه با زادگاهش وداع كند.
تجربه 38 سال زندگي در ميان مردمي كه هنوز هم اولين زاده هاي اين محصول بومي را حفظ كرده اند، شايد ديـگـر بـراي هيـچ خـودرو و خـودروسـازي تكرار نشود و هـمين است كه پيكان را در مقايسه با ساير توليدات داخلي و خارجي متمايز مي كند.
احتمالا  هيچ فرد ايراني را نتوانيد پيدا كنيد كه براي يكبار هم كه شده فرمان پيكان را در دست نگرفته باشد و بازهم شايد هيچ راننده كار كشته اي به تـورتـان نخورد كه در زمينه خودرو ملي صاحبنظر نباشد. پاي صحبت هركدامشان كه بنشينيد مي توانند ساعت ها در مـورد مزايا و مضرات اولين خودرو ايراني كه نشات گرفته از خاطرات دور و نزديك آنها با پيكان است، سخن بگويند و كـارشناسي كنند، اما مساله اصلي اين است كه آيا خروج اولين و قديمي ترين خودرو ايراني از چرخه توليد را بايد به فـال نيـك گـرفـت؟ يكي از كــارمـنــدان ايــران خـودرو معتقداست: مردم ايران هنوز هم پيكان را مي خواهند، ولي مصرف سوخت بالا  در شرايطي كه مساله بنزين در كشور ما به يك معضل تبديل شده، ادامه روند توليد را با ترديد مواجه مي  كرد.
مصرف بالا 
پشت فرمان پيكان كه بنشينيد قبل از هـرچيـز بايد به درجه بنزين آن نگاهي بيندازيد، چون احتمال اينكه نشانگر سوخت از درجه وسط به سمت تهي بودن متمايل بـاشـد بيـش از 70درصـد است. دوستي مي گفت: سقوط درجه بنزين پيكان را با چشم مي  توان ديد. و اين يعني حركت سريع به سمت اولين پمپ بنزين.
حسين طباخيان، يكي از آن دسته افرادي است كه هنوز دل از پيكان مدل 48 نكنده و هزينه مصرف صدي 15، 16ليتر را به جان خريده است. وي مي گويد: نگهدار ي و استفاده از مدل هاي پايين اصلا  به صرفه نيست، ولي براي از رده خارج كردن و تبديل آن بايد بسوزي و بسازي.
طباخيان مضرات سوار شدن بر يك پيكان تهران–ج را مخارج جانبي اين دسته خودروها عنوان مي كند: روغن ريزي شديد، اتاق پوسيده و پر سر و صدا، تعميرات موتوري وهزار و يك ايراد ديگر. وي مخارج سالا نه اتومبيلش را حدود 300 هزارتومان برآورد مي كند و مي گويد: 36 سال دوندگي ديگر رمقي براي ماشين باقي نگذاشته است. روي هم رفته همه جوره مصيبت شده است.
عروسك
اما در ميان نسل هاي قديمي پيكان، مواردي هم پيدا مي شود كه غير از مصرف بالا ، كمتر ايرادي بر آنها مي توان گرفت. جواد كاظمي يك 54 تميز دارد كه تا حد يك پرايد آن را بالا  مي برد: با اينكه ماشين من، تاكسي برگشت است، ولي هنوز ســرپـاسـت و در مقـايسـه بـا پيكان هاي مدل بالا  هزينه زيادي ندارد.
وي از مـصـــرف صـــدي 12لـيتــري تهـران 21 خـود چـمــاقــي بــراي كــوبـيــدن پيكان هاي انژكتوري مي سازد: پيكان هاي صفر انژكتوري مـصـرفشـان خيلي بالا ست. مـضــــافـــا ايـنـكـــه اكـثـــرا لا ستيك سابي دارند و هر 2 ماه يكبار بايد براي جلوبندي بروند. جواد كاظمي انگار دست بردار نيست هرچند تا حدودي حق دارد: پيكان مـدل پـاييـن سـالم، حتي از ماشين صفر هم بهتر است.
استهلا ك زياد
يـكـي از همكاران عكاس روزنامه كه پيكان مدل 80نمره گرگانش، گاوپيشاني سفيد كوچه تنديس است مي گويد: مصرف بالا ي پيكان براي دارندگان اين خودرو ملي چيز جديدي نيست و ديگر به آن عادت كرده  اند. مشكل اصلي استهلا ك قطعات آن اسـت كـه هزينه زيادي را تحميل مي كند.
وي تعويض مداوم لنت ترمز در شهري مثل تهران را دليل ادعاي خود ذكر مي كند و ادامه مي دهد: توي 2سالي كه اين پيكان را دارم، 2 بار ديسك و صفحه عوض كرده ام كه در مقايسه با اتومبيل هاي ديگر آمار بالا يي است.
032742.jpg
032745.jpg
032748.jpg
قيمت پيكان صفر بين 5/8 تا 6 ميليون تومان مي باشد.

قيمت كارشناس
صحبت از اينكه پيكان ايراني ارزش 6ميليون توماني كه بايد در ازاي صفر كيلومتر آن پرداخت را دارد يا خير، كمي دير به نظر مي رسد. هرچه باشد از فردا همين خودرو 6ميليوني هم منقرض مي شود و قطعا براي جانشينش بايد مبلغي بالا تر از اين متصور شد. اما خدا كند آن يكي ارزشش را داشته باشد.

براي افراد چاق در بازار موجود است
شلوار با سايز 58
032808.jpg
سيدحسين غضنفري -خيلي ها هر وقت نام جين يا لي را مي شنوند به ياد شلوارهاي آبي رنگي مي افتند كه نسبت به شلوارهاي غير جين دوام بيشتري دارد. بعضي ها هم به اشتباه هر وقت مي خواهند از شلوار جين ياد كنند برحسب عادت مي گويند شلوار لي. كلمه جين از ماده اي كه در اروپا توليد مي شد برگرفته شده است. اسم جين از ( Genoaشهري در ايتاليا) گرفته شده است. ملوانان اين شهر از شلوارهايي استفاده مي كردند كه در توليد آنها از اين ماده استفاده شده بود. در قرن هجدهم ميلا دي، اين شلوارها و در كل لباس هاي جين از تركيب چند ماده توليد مي شد، اما با گسترش تجارت برده و بالا  رفتن ميزان مزارع زير كشت پنبه، لباس هاي جين تماما از پنبه توليد شد. اين لباس ها بيشتر در طبقه كارگر جامعه رواج بيشتري يافت، چرا كه بسيار محكم و با دوام بودند و به راحتي پاره نمي شدند. از همان ابتدا هم رنگ مورد علا قه جين، نيلي بود. اين رنگ از گياهاني در قاره آمريكا و هند گرفته مي شد. در قرن 19 ميلا دي تب و تاب پيدا كردن طلا  در كاليفرنيا بالا  گرفت و خيلي ها به سمت كاليفرنيا هجوم بردند. آنها مايل بودند لباس هايي به تن كنند كه به راحتي پاره نشود. از اين رو در سال 1853 شخصي به نام لئوب استراوس از خانه اش در نيويورك خارج شد و يك عمده فروشي در كاليفرنيا به راه انداخت و به جست وجوگران طلا  در كاليفرنيا شلوار هاي جين عرضه كرد.
... و اما افراد چاق
شلوارهاي جين از جمله شلوارهايي هستند كه افراد چاق هم تمايل زيادي به پوشيدن آن دارند. جواناني كه با اضافه وزن زيادي روبه رو هستند مي دانند كه پوشيدن لباس هاي كاملا  مردانه جلوه خوبي به آنها نمي دهد و به همين خاطر تمايل دارند كه لباس هاي اسپرت و جين استفاده كنند، اما امير يكي از اين جواناني ايراني با داشتن وزن نزديك به 160 كيلوگرم قادر به پيدا كردن لباس هايي كه در اندازه او باشد در ايران نيست، گرچه مشكل او به تازگي حل شده است! او مي گويد: بيشتر مجبورم كه لباس هايم را به خياط سفارش دهم كه آخر سر هم با دوخت بد خياط مواجه مي شوم و البته قيمت هاي سرسام آوري هم بابت خياطي بايد پرداخت كنم. پارچه هايي كه اين دست از افراد براي دوخت شلوار انتخاب مي كنند بايد اغلب پارچه اي باشد زيرا كمتر خياطي مي تواند جين امروزي توليد كند، اماآنها مجبورهستند تا لباس هاي خود را از طريق ديگري فراهم كنند. مي گويد: برخلا ف پسرعمويم كه جثه اي متناسب تر دارد، مجبورم كه لباس هايم مخصوصا شلوارهايي كه لا زم دارم را از خارج تهيه كنم و تا يكي از آشنايان دور و نزديك به خارج مي روند به آنها سفارش لباس مي دهم، معمولا  اندازه دور كمر و ران خود را به آنها مي دهم تا احيانا لباس تنگ يا گشاد نباشد، البته آنها لطف مي كنند چرا كه وقت زيادي صرف پيدا كردن لباس براي من مي كنند. اين افراد به كرات لبا س هايشان غير قابل استفاده مي شود. براي مثال شلوارهاي اين افراد به خاطر ساييدگي بين ران هايشان زود پاره مي شود و بايد به زور وصله و چيزهاي ديگر موقتا تا پيدا شدن شلوار جديد آن را قابل استفاده كنند. آنها گله مند هستند كه چرا فروشگاهي مختص افراد چاق و خيلي چاق در تهران تاسيس نمي شود يا اگر وجود دارد چرا به مردم معرفي نمي شود تا آنها بتوانند به جاي آنكه لباس هايشان را از خارج تهيه كنند، از داخل كشور تهيه كنند.
يكي از فروشگاه ها شلوارهايي با سايز بزرگ، اما خيلي محدود در فروشگاه هاي خود عرضه كرده است، اما متاسفانه اين شلوارها كه به قول فروشندگان واقعا بزرگ هستند باز به كار امثال او نيامدند. يكي از فروشندگان اين فروشگاه در اين باره مي گويد: اين شلوارها تقريبا مدتي است كه به فروشگاه ها آمده، اما مشتري چنداني ندارد. شايد دليل اين امر همانطور كه گفته شد خيلي بزرگ نبودن آن يا متنوع نبودن مدل هاي آن باشد. مشكل لباس براي افراد چاق يكي از مشكلا ت روزمره آنان است و به نظر مي رسد دست كم يك فروشگاه بايد به عرضه لباس هاي سايز بزرگ، مختص افراد چاق، مثل همان هايي كه در برخي از كشورهاي اروپايي و آمريكايي وجوددارد بپردازد. اما اينطور هم نبايد تصورشود كه ديگران براي خريد شلوارهاي جين هيچ مشكلي ندارند. با نگاهي به جدول قيمت هاي شلوارهاي جين به راحتي مي توان دريافت كه قشر متوسط جامعه هم براي خريد اين شلوارها با مشكلا ت مالي رو به رو خواهند بود و اين شلوار را كه زماني كارگران آمريكايي و دريانوردان ايتاليايي به پا مي كردند، امروزه جزو لباس هاي لوكس فروشگا ه هاي بالا  و پايين شهر شده است. در بازار ايران البته جين با همه نوع قيمتي پيدا مي  شود. از 10 هزار تومان گرفته تا جين هايي با قيمت 80 هزار تومان به بالا...

كوتاه
اولين سوال، وضعيت آنتن دهي
رئيس انجمن صنفي فروشندگان سيمكارت، گوشي و لوازم جانبي مي گويد: خدمات، پشتيباني و سرويس دهي مناسب گوشي تلفن همراه از مهمترين فاكتورهاي خريد گوشي توسط مشتري است.
به گفته افشار فروتن لا ريجاني يكي از مواردي كه در مرحله اول، هر خريداري براي خريد گوشي سوال مي كند وضعيت آنتن دهي آن است و مساله بعدي نيز قدرت شارژ باتري گوشي است.
گوشي هايي كه از خدمات پشتيباني قابل توجهي برخوردار نباشند آنچنان كه بايد و شايد نسبت به خريدشان استقبالي صورت نمي گيرد.
رئيس انجمن صنفي فروشندگان سيمكارت، گوشي و لوازم جانبي همچنين عقيده دارد، كاربردهاي گوشي هاي تلفن همراه به سليقه مصرف كننده مربوط مي شود، مثلا  خريداري علا قه دارد گوشي مورد نظرش امكان گرفتن عكس يا امكاناتي ديگر را داشته باشد، بنابراين اين موارد به علا يق افراد مربوط مي شود.
032814.jpg
عودت 27 هزار و 500 قوطي كنسرو ماهي
مسوولا ن و امور دانشجويي دانشگاه تهران 27 هزار و 500 قوطي كنسرو ماهي را به گروه صنايع غذايي سازمان اتكا عودت دادند.
دانشگاه تهران پيرو قرارداد مابين امور دانشجويي دانشگاه تهران و سازمان اتكا در خصوص تحويل 30هزار قوطي كنسرو ماهي و با توجه به عدم رضايت دانشجويان از طعم و ظاهر برخي قوطي ها از نظر رنگ و عوامل ديگر، كنسروهاي باقيمانده را به اين سازمان عودت داد.
مشتريان شتاب در حال حاضر كارمزد نمي پردازند
به گفته معاون اداري بانك مركزي، مشتريان شتاب در حال حاضر براي استفاده از اين سيستم كارمزدي نمي پردازند.
عليرضا شيراني مي گويد: خدمات شتاب از خود بانك ها در ازاي هر تراكنش كه دارند كارمزد دريافت مي كند. زيرا ارايه هر سرويس هزينه اي در بردارد، به هر حال از نظر سخت افزاري، نرم افزاري و نيروي انساني شتاب هزينه هايي دارد، به خصوص كه اين سيستم 24 ساعته است و در 3 شيفت كاري فعاليت مي كند، اما تا به حال تلا ش شده است اين هزينه، از طريق سيستم بانكي تامين و به مردم تحميل نشود و بعيد است بانك ها تا به حال از مردم پولي در اين رابطه دريافت كرده باشند.
معاون بانك مركزي در عين حال مي گويد: اصولا  در تمام كشورهاي دنيا اگر مشتريان از بانك خود استفاده كنند، هيچ پولي نبايد بپردازند، اما اگر با كارت بانك خود از خودپرداز بانك هاي ديگر استفاده كنند، بانك مربوطه كارمزدي كسر مي كند. تا جايي كه من اطلا ع دارم، بانك ها كارمزدي را از مشتريان بانك ها دريافت نمي كنند در حالي كه معاون اداري بانك مركزي اعلا م كرده است كه مشتريان طرح شتاب در حال حاضر براي استفاده از سيستم، كارمزدي نمي پردازند، اما يك مقام مطلع در بانك مركزي گفت: به رغم ابلا غيه بانك مركزي، برخي بانك ها از مشتريان كارمزد دريافت مي كنند.
به گفته اين مقام مطلع اگر عابر بانك تجارت داشته باشيد و بخواهيد پولي از خودپرداز بانك هاي ديگر نظير بانك سپه برداريد، كارمزدي از حساب شما كسر مي شود.
اين مقام مطلع در بانك مركزي تصريح كرد: همچنين در صورتي كه مشتريان بخواهند از بانك خود استفاده كنند، هيچ پولي نبايد به عنوان كارمزد از حساب آنها كسر شود.
وي ادامه داد: بانك مركزي با بررسي هايي كه در اين باره انجام خواهد داد، با بانك هاي متخلف برخورد مي كند.
۲۰ هزار بازرسي در تهران
به گفته معاون بازرگاني از مجموع بازرسي هاي انجام شده 5هزار و 300 پرونده تخلف ميوه تشكيل و به هيات نظارت بر تخلفات صنفي ارسال شد. محمدعلي احمديان مي گويد: براساس آخرين آمار تخلفات از سطح كشور، 20 هزار بازرسي از واحدهاي عرضه كننده ميوه و تره بار در تهران انجام شد و در سطح كشور غير از تهران 72 هزار بازرسي انجام داده ايم و حدود 3 هزار و 300 مورد شكايت دريافتي در اين ارتباط مورد رسيدگي قرار گرفته است.
به گفته او حدود 5 هزار و 300 مورد پرونده تخلف تشكيل شده كه موضوع رسيدگي هيات هاي رسيدگي تخلفات صنفي است.
032817.jpg
كارت اعتباري ويژه كشورهاي اسلا مي
مديرعامل بانك توسعه صادرات ايران از عزم كشورهاي اسلا مي براي طراحي نظام مالي خاص و طراحي كارت اعتباري بين المللي ويژه كشورهاي مسلمان خبر داد.
به گفته نوروز كهزادي طبيعي است كه با توجه به حجم بالا ي مبادلا ت كشورهاي صنعتي با اين كشورها، مكانيزم ادغام كارت اعتباري اسلا مي با كارت هاي اعتباري مطرح دنيا فراهم مي شود.
كهزادي به مشكلا ت گردشگران خارجي در خصوص استفاده از كارت هاي اعتباري اشاره مي كند و مي گويد: مشكل كارت هاي اعتباري كه به دليل تحريم  هاي اقتصادي آمريكا در كشور به وجود آمده، چندان هم لا ينحل نيست و مي توان با تمهيداتي اين تحريم ها را دور زد.
به گفته كهزادي، گردشگر در دنياي امروز ديگر پول نقد حمل نمي كند، بلكه با استفاده از كارت هاي اعتباري در تمامي دنيا امكان خريد را براي خود مهيا مي كند.
براساس پيشنهادي كه در سازمان كنفرانس اسلا مي مطرح شده، كشورهاي عضو به دنبال طراحي كارت اعتباري بين المللي هستند تا بتوانند انحصار آمريكا را در بخش كارت هاي اعتباري از ميان بردارند.
مديرعامل بانك توسعه صادرات ايران مي گويد: اين كارت ها بايد قابليت رقابت با ساير كارت هاي بين المللي را داشته و در ساير كشورهاي جهان نيز به رسميت شناخته شود.
در صورت تصويب و اجرايي شدن اين طرح، گردشگران مي توانند از اين كارت ها به جاي كارت هايي چون master card و visa card استفاده كنند.

درددل
با ما تماس بگيريد 2052627
شنبه تا چهارشنبه (از ساعت 14 الي )۱۵
تعهد براي عدم اخراج
در بخش آزادي ناحيه 1 از رانندگان تعهد مي گيرند بابت اينكه اگر از صدا و سيما يا از هر جايي خبرنگاري خواست با ايشان صحبت كند، پاسخ ندهند و در غير اين صورت اخراج مي شوند.
يكي از رانندگان اتوبوس
گله از آسفالت
آسفالت گلستان دوم، خيابان سراج به شدت خراب است. طوري كه ماشين ها مرتب بايد تعميرگاه باشند.
طيبان
چرا گران نشود؟
راننده تاكسي و ديپلمه فني هستم. در شرايطي كه همه چيز گران مي شود چرا نبايد نرخ تاكسي اضافه شود. لا ستيك، لوازم يدكي و خيلي چيزهاي ديگر گران شد. با توجه به اينكه تاكسيراني به ما هيچ قطعاتي نمي دهد و ما بايد آزاد خريد كنيم.
صادقي تهران
ولتاژ آنرمال
ساكن كرج گلشهر بلوار هوشيار ابتداي شهرك گل ها هستم.
يك سال است كه ولتاژ برق منطقه بسيار پايين است، حتي لا مپ مهتابي هم روشن نمي شود. ولتاژ از حد نرمال پايين تر است. اداره برق يكبار دكل جديد گذاشت اما مشكل حل نشد، بلكه بدتر هم شد.
رضي
تشكر از اورژانس
از اورژانس 115 تهران تشكر كامل داريم به خاطر اينكه در عرض 10 دقيقه خودشان را به منزلمان رساندند و به دادمان رسيدند. از دكتر عبداللهي و آقاي احمدي هم تشكر ويژه مي شود.
مهندس كسري
معطلي براي خانه
يكي از متقاضيان شهرك بوعلي هستم. واحدي را پيش خريد كردم؛ انتهاي سعادت آباد كوي فراز. سال 74، چهار ميليون تومان به حساب شهرداري واريز كردم و قرار شد 2 سال و نيم بعد ساختمان را تمام شده تحويل دهند كه از آن زمان تا الا ن طول كشيده، حالا  اطلا عيه داده  اند كه مابقي پول را تحويل دهيد و آپارتمان ها را تحويل بگيريد. بعد از 10 سال 53 ميليون تومان مابقي پول مي شود كه من قدرت پرداخت اين پول را ندارم. بنابراين پول خودم را با 4 تا 5 ميليون تومان سودي كه كرده پس گرفته ام؛ فقط در اين مدت معطل شده ام.
مقدم
اجراي قانون
به شخص آقاي احمدي نژاد چندين نامه داده ايم و ايشان دستور اقدام صادر كرده اند. چه چيزي مانع از اجراي حكم ماده 100 در خردمند جنوبي جمال مي شود، آيا نبايد ضمانت اجرايي وجود داشته باشد؟ ما در انتظار اجراي قانون هستيم.
حبيب پور سيد جوادي مصطفايي
حروف نامفهوم
روي ماشين هاي بنز پليس راه راهنمايي ورانندگي نوشته شده .A.G.A اگر مقصود نوشتن ناجا است، نبايد بين حروف نقطه بگذارند. مسوولي توضيح دهد اين حروف يعني چه؟
يك شهروند
فولكس 41 ساله
فولكس مدل سال 1964خود را براي از رده خارج كردن در خصوص طرح خودروهاي فرسوده به مركز مورد نظر بردم. به من گفتند ما فقط خودروهاي بين 35 تا 40 ساله را از رده خارج مي كنيم؛ خودرو من 41 ساله است.
كاشاني
شهرك فاقد امكانات
ساكن شهرك والفجر بين رسالت و همت هستيم. نه اتوبوس دارد و نه تاكسي و نه هيچ سرويس عمومي ديگري. بايد كلي پياده بياييم تا بتوانيم سوار وسايل عمومي شويم. بين ما و يك روستاي گيلا ن فرقي نيست. آنقدر به منطقه۶ نامه نوشتيم ولي هيچ اثري نداشت. اسما در منطقه 6 است، ولي انگار نه انگار كه در نقشه است. ما كارمندان دولت كه پول نداريم ماشين بخريم، چه كار بايد بكنيم؟
يك شهروند

بازتاب
برخورد شد
احتراما بازگشت به مرجوعه مورخه 83/10/3 در خصوص مشكل عدم رعايت بخش ويژه خانم ها در اتوبوس هاي شركت واحد و نيز مشكل همخواني مسير طي شده با نوشته نصب شده روي اتوبوس به اطلا ع مي رساند، در خصوص عدم رعايت طرح جداسازي با بررسي هاي متمادي بازرسين در خطوط ضمن تشويق رانندگان ساعي با متخلفاني كه طرح جداسازي را رعايت ننموده اند برخورد قانوني به عمل آمده است و در خصوص ناهمخواني مسير تردد اتوبوس يا نوشته روي تابلو اتوبوس ضمن بررسي با مديركل محترم امور بهره برداري تابلو كمكي تهيه و در مواقعي كه اتوبوس به خط ديگري اعزام مي گردد از تابلو كمكي استفاده نمايند.
روابط عمومي شركت واحد

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |