دوشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۸۴ - - ۳۶۷۶
نگران اضافه شدن يك عدد نباشيد
مزاياي 8 رقمي شدن تلفن هاي تهران
032739.jpg
در بعضي از مناطق تهران ظرفيت خط تلفن تكميل شده است كه در صورت 8 رقمي شدن تلفن ها ،اين مشكل رفع خواهد شد
سعيده عليپور
...2 صفر... ...5 شماره گيرهاي تيره تلفن زير دست مي لغزد و صداي خشك و بي روح نوار ضبط شده اخطار مي دهد كه مشترك گرامي، تلفن موردنظر شما از 7 رقم به 8 رقم تغيير كرده است... و اين پيامي است كه احتمالا  از انتهاي تيرماه امسال فراوان خواهيد شنيد، چرا كه قرار است تا از 29 تيرماه امسال تلفن هاي تهران از 7 شماره به 8 شماره افزايش پيدا كند.
ترافيك جمعيتي شهر تهران از قرار معلوم تنها گريبان خيابان هاي شهر را نگرفته و خطوط تلفن ثابت شهري هم از اين خيل جمعيت تهران در امان نمانده اند.
مهندس ولي الله نجمي، معاون توسعه شركت مخابرات استان تهران، مي گويد: در بعضي از مناطق تهران ظرفيت تلفن، ثابت تقريبا تكميل شده بود و حتي در منطقه 8 مخابراتي، ظرفيت واگذاري خط تلفن جديد شده و امكان واگذاري خط جديد به متقاضيان تلفن ثابت وجود ندارد كه در صورت افزايش ارقام تلفن اين مشكل حل مي شود.
اما نگران نباشيد، چرا كه قرار نيست تا سردرگمي كه در پي تعويض شماره هاي تلفن همراه گريبان شهروندان را گرفت، دوباره تكرار شود. تغييرات خيلي ساده است، تكرار رقم اول شماره تلفن مورد نظر در ابتداي شماره؛ مثلا  اگر قصد داريد تلفن ايرانشهر را بگيريد كافي است به ابتداي شماره 205، 2 اضافه كنيد.
مهندس نجمي مي گويد: تمام امكانات و تجهيزات براي تعويض شماره تلفن ها فراهم بود تا انتهاي ارديبهشت ماه تعويض شماره تلفن ها از 7 رقم به 8 رقم صورت گيرد، اما به دليل اينكه قرار است انتخابات رياست جمهوري درخردادماه برگزار شود، مجبور شديم اين كار را 2 ماه عقب بيندازيم و اين امر ممكن است موقع انتخابات كمي دردسرساز شود. تعويض شماره تلفن هاي شهر تهران طي يك تا 2 شب صورت مي گيرد گرچه مسوولا ن مخابرات گفته اند براي عدم ايجاد اختلا ل در شبكه هم تلا ششان را مي كنند، اما هيچ بعيد نيست تلفن هاي شما در روزهاي انتهاي تيرماه اندكي از نفس بيفتد و قطع شود.
تغيير شماره تهران از 7 رقم به 8 رقم ظرفيت خطوط تلفن هاي تهران را از 7 ميليون به 70 ميليون شماره افزايش مي دهد، همين. اگر فرض را بر اين بگذاريم كه جمعيت تهران، روي رقم 10 ميليون ثابت بماند، تقريبا به هر تهراني 7 خط تلفن مي رسد؛ گرچه فرض محالي به نظر مي رسد.
در برنامه قبلي كه براي تعويض شماره تلفن ها وجود داشت، قرار بود كه اول 7 رقم هر شماره تلفن، شماره منطقه شهرداري از يك تا 8 قرار گيرد، مثلا  اگر شما در منطقه يك تهران زندگي مي كرديد، ابتداي شماره تلفن شما عدد يك قرار مي گرفت، اما مهندس نجمي مي گويد: براي تسريع و سهولت در اطلا ع رساني قرار شد تا شماره ابتدايي تلفن ها تكرار شود.
در سال 83، تعداد 310 هزار و۳۴۱ خط تلفن ثابت به شهروندان تهراني واگذار شده است كه اين رقم براي استان تهران۵۳۵ هزار و 609 خط بوده است.
همچنين تا اواسط اسفندماه سال 83، تعداد 4 ميليون و 735 هزار و 495 خط تلفن در تهران مشغول هستند. مهندس نجمي مي گويد: ضريب نفوذ تلفن ثابت در شهر تهران 43/61 است در حالي كه در استان تهران 38/14 است.
او معتقد است، اين رقم ضريب نفوذ تلفن ثابت از متوسط جهاني بالا تر است، حال بگذريم از اينكه مثلا  در كشوري مثل سنگاپور ضريب نفوذ تلفن ثابت از جمعيت آن كشور هم بيشتر است. البته با افزون شدن افرادي كه جزو كاربران اينترنت مي شوند، به نظر مي رسد متقاضيان تلفن ثابت هم روز به روز بيشتر  شود.
البته مخابرات هم در پي راه اندازي خطوط پر سرعتي براي كاربران اينترنت هست.
۸ سرويس جديد از طريق IN يا شبكه هوشمند تا پايان برنامه سوم توسعه در استان تهران راه اندازي مي شود
SMS با تلفن ثابت
آيا مي دانيد يكي از جذابيت هاي تلفن همراه نسبت به تلفن ثابت چيست؟ مطمئنا خيلي ها پاسخشان SMS يعني سرويس پيام كوتاه است، حال اينكه در كشورهاي توسعه يافته اكثر تلفن هاي ثابت هم به اين امكان مجهز است. يعني شما مي توانيد از طريق تلفن هاي ثابت خود به تلفن ثابت يا تلفن همراه پيام كوتاه بزنيد.
حالا  خبر خوشحال كننده اينكه تا چندي ديگر تلفن هاي ثابت در تهران هم از اين امكان برخوردار مي شوند تا علا وه بر استفاده مكالمه اي، مزاياي ديگري هم در اختيار صاحبانشان قرار دهند.
اين مزايا البته تنها به سرويس پيام كوتاه منحصر نمي شود. 8 سرويس جديد از طريق IN يا شبكه هوشمند تا پايان برنامه سوم توسعه در استان تهران راه اندازي مي شود.
به گفته مهندس نجمي اين شبكه هوشمند حداكثر تا اوايل خرداد ماه راه اندازي مي شود و علا قه مندان بهره مندي از امكانات اين شبكه مي توانند به اداره مخابرات منطقه خود اطلا ع دهند و فرم هايي را پر كنند.
شبكه هوشمند مجزا و در كنار شبكه مخابراتي قرار دارد و اين شبكه مي تواند انواع و اقسام سرويس ها را به صورت ارزش افزوده و به راحتي با انعطاف پذيري زياد در اختيار مشتركان خود قرار دهد. براي استفاده از 8 مورد خدماتي كه اين سرويس هوشمند به تلفن هاي ثابت ارايه مي دهد، داشتن يك گوشي تلفن ساده كه تنها مجهز به سيستم Tone باشد، كافي است.
جابه جايي آسان تلفن
اگر تا قبل از اين براي تعويض منزل مجبور بوديد شماره تلفن خود را هم عوض كنيد يا در اصل قيد تلفن خودتان را بزنيد و تقاضاي يك خط جديد تلفن كنيد، با راه اندازي سرويس هوشمند جديد در صورتي كه شما از منطقه 10 شهرداري تهران قصد سكونت در منطقه يك شهرداري تهران را داشته باشيد، مي توانيد خط تلفن خود را هم بدون نگراني منتقل كنيد.
با استفاده از ديگر سرويس هاي IN دسترسي به آخرين اخبار و اطلا عات مربوط به سازمان هايي نظير هواشناسي، راه ها و پليس 110 و ... -كه برقراري تماس با آنها همت والا يي مي خواهد- از طريق اين سيستم راحت تر ارتباط برقرار كنيد.

سردخانه اي براي كارتن خواب ها
پايان گرمخانه ها
سميرا قشقايي
زمستان تمام شد و امسال باخيال آسوده تري سر به بالين گذاشتيم. حداقل از اين بابت كه در سرمايي كه استخوان مي تركاند، كسي در خيابان نمي خوابد، اما با پايان فصل زمستان حالا  مشكل ديگري در گرم خانه ها به وجود آمده است. حالا  هوا گرم است و بايد فكري به حال گرمخانه ها كرد تا سرد شوند.زهرا نژاد بهرام، دبير ستاد جمع آوري و ساماندهي كارتن خواب ها مي گويد: كارتن خواب ها با گرمتر شدن هوا از پناهگاه هاي بهزيستي خارج شده و به زندگي پنهان شهري خود ادامه مي دهند.
۴ گرم  خانه در 4 نقطه پرتردد براي كارتنخواب ها  كه از اوايل سال 83 راه اندازي شده بود، حالا  تبديل به سردخانه هايي شده  اند كه شب ها مامن حدود 600 بي خانمان است.نژاد بهرام مي گويد: تصور مي كرديم كار جمع آوري به پايان رسيده است اما ماموران شهرداري در گشت هاي شبانه خود در هفته دوم تعطيلا ت به 40 بي خانمان برخورد كرده اند.
اين افراد پس از بررسي و پالا يش در سازمان بهزيستي در گروه هاي بيماران رواني، سالمندان، معلولا ن جسمي و حركتي، معتادان و زنان ويژه و بيماران واگير دار دسته بندي شده و هر كدام به مركز مورد نظر فرستاده مي شوند. به گفته نژاد بهرام در اردوگاه اسلا م شهر كه متعلق به شهرداري است، بيماران مزمن واگيردار ايزوله مي شوند. متكديان يا درراه ماندگان به سراي احسان سپرده مي شوند و اردوگاه قرچك وابسته به سازمان زندان ها در اختيار معتادان قرار مي گيرد.مراكز شفق و وحدت كه هر دو نيز متعلق به سازمان بهزيستي است، يكي از جدي ترين مراكز نگهداري از بي خانمان ها و كارتن خواب ها است.گرمخانه هاي المهدي، بعثت، بهمن و هرندي نيز كه به صورت چادرهاي بزرگ و مجهز در چند گوشه شهر تهران برپا شده است، فقط براي كساني است كه روزها را كار كرده و شب ها را براي خوابيدن در آنجا مي گذرانند.
دبير ستاد ساماندهي كارتن خواب ها ياد آور مي شود: اين چادرها نزديك به حمام هاي عمومي و سرويس هاي بهداشتي عمومي برپا شده است. هرچادر 1 پزشك و چند مددكار دارد و در هر روز يك وعده غذاي گرم داده مي شود.در ايام زمستان اين چادرها بسيار گرم و قابل سكونت بودند اما در صورتي كه بهزيستي موفق به ايجاد اقامتگاه  هاي دايمي نشود، چادرهاي مخصوص تابستان را در قالب سردخانه ها برپا خواهند كرد. ظرفيت كل اين سردخانه ها به 800 نفر نيز خواهد رسيد چون تابستان ها پديده كارتن خوابي مجددا تشديد مي شود. به گفته نژاد بهرام تا پايان سال 83 چيزي نزديك به 40 هزار نفر‎/ شب از اين گرمخانه ها استفاده شده است.كارگران فصلي و كشاورزان بيشترين ميهمانان اين گرمخانه ها هستند و بعد از آن كارتن خواب ها متقاضي خوابيدن در اين مراكز هستند.به هر حال جمع آوري اين افراد يك مساله است و ساماندهي اينها يك مساله ديگر. پديده كارتن خوابي و بي خانماني با توجه به شرايط اقتصادي و اجتماعي هميشه وجود داشته است.جمع آوري اين افراد نيز در يك طرح ضربتي در سراسر پايتخت به قول مسوولا ن فقط 5 شب زمان مي برد اما پاسخگويي به نيازهاي آنان بعد از ساماندهي يك جريان جدي تر را طلب مي كند.نژادبهرام خاطر نشان مي كند: دستگاه هاي موجود پاسخگوي نيازهاي اين افراد نيستند. ما واقعا نمي دانيم با برخي از اين گروه ها چه كنيم. مثلا  يك معتاد پس از ترك اعتياد در جامعه جايي ندارد و شغلي پيدا نمي كند. افراد مبتلا  به ايدز و هپاتيت كاملا  ايزوله مي شوند. اين افراد با جامعه مشكل پيدا مي كنند.وي همكاري گروه هاي خيريه از جمله كميته امداد امام خميني (ره) را شايان توجه توصيف كرد اما معتقد است كه اين كمك ها كافي نيست.احداث مراكز اشتغال يكي از ضروري ترين راه هاي ساماندهي افراد بي خانمان است اما براي اين كار غير از چند اقدام شهرداري كاري صورت نگرفته است.

كوتاه
توضيح يك گزارش
در پي درج گزارشي باعنوان نواي نوحه ارمني در محرم در صفحه 17 آن روزنامه در تاريخ 83/11/29 دكتر آئيدا آوانسيان رئيس شوراي خليفه گري تهران پاسخي را به دفتر روزنامه ارسال كرده كه در پي مي آيد.
بديهي است كه مراسم و آداب و سنن مذهبي و اجتماعي جاري در ايام سوگواري دهه ماه محرم مورد احترام جامعه ارامنه ايران بوده و در رفتار اجتماعي ارامنه و آحاد اعضاي آن منعكس و مورد رعايت است، اما تشكيل هيات هاي خاص سوگواري خاص ارامنه در سنت چندين قرن سكونت ارامنه در ايران نبوده است و نمي تواند باشد.
به علا وه تحقيقات انجام شده از مسوولا ن هيات عزاداري خاصي كه در گزارش فوق به آن اشاره شده است نشان مي دهد كه موسسان و مسوولا ن هيات مزبور از ارامنه نبوده بلكه از سكنه مسلمان محل هستند و نسبت دادن آنچه آنان به عنوان وظيفه مذهبي خود انجام مي دهند به ديگران، غير منصفانه و غيراخلا قي است.
اخبار لذيذ
امروز چند خبر لذيذ و خوشمزه داريم. خبر اول اينكه قرار است 300 آشپز ايراني در نخستين المپياد آشپزي به رقابت با يكديگر بپردازند. براي نخستين بار 300 آشپز ماهر از سراسر ايران در 8 رشته آش، ماهي، جوجه كباب، قورمه سبزي، پيتزا، چيزبرگر، ماكاروني و چلوكباب به رقابت جدي مي پردازند. اين المپياد در كنار جشنواره آش ايراني برگزار مي شود. اين المپياد با هدف جذب گردشگر از سراسر ايران برگزار مي شود اين رقابت 7 روز به طول مي انجامد و هر روز يك آشپز برتر انتخاب مي شود. اين جشنواره بزرگترين رويداد صنعت آشپزي ايران است.
خبر دوم اينكه دبيرخانه جشنواره آش ايراني در موزه رختشويخانه زنجان آغاز به كار كرد. در اين جشنواره كه در تاريخ 24 ارديبهشت در زنجان آغاز مي شود از شهرها و استان هاي مختلف انواع آش هاي محلي جهت بازديد حضار به معرض نمايش گذاشته مي شود. ولي شامقلي، مدير روابط عمومي ميراث زنجان مي گويد: با آغاز به كار اين دبيرخانه عمومي پشتيباني و هماهنگي با استان ها سريعتر انجام خواهد شد و هر روز به تعداد شركت كنندگان در اين جشنواره اضافه مي شود. بد نيست شما نيز امتحان كنيد.

قانون
مبلغ جريمه در تهران 70000 ريال
مبلغ جريمه در شهرستان 40000 ريال
032736.jpg
۱۰۵۳ هر نوع توقف كه منجر به سد معبر يا اختلا ل در عبور و مرور گردد، تخلف محسوب مي شود.
هرگونه توقف در سطح سواره رو باعث اختلا ل در آمد و شد وسايل نقليه مي شود و نوعي سد معبر تلقي مي گردد. بنابراين توقف و سد معبر در خيابان ها و كوچه  ها به دليل اختلا ل در ترافيك تخلف محسوب مي شود.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
طهرانشهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |