دوشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۸۴ - - ۳۶۷۶
جا مدادي تان را پر از خرما كنيد
032769.jpg
مطلبي در اين باره كه فرزندان شما براي موفقيت بيشتر در امتحانات چه بخورند.البته لا زم به ذكر مجدد است كهموارد ياد شده در صورتي ضامن موفقيت خواهد بود كه تمرين و تكرار دروس را به همراه داشته باشد
صدف كوه كن-تحقيقات و مطالعات جديد حاكي از آن است كه چنانچه كودكي با رژيم غذايي نامناسب و ناكافي تغذيه شود، تاثيرات سوئي بر قابليت فراگيري كودك، تمركز حواس و هوشياري وي بر جاي مي ماند.
به خوبي روشن شده است كه سوء تغذيه پروتئين - انرژي اختلا لي است كه در اثر كمبود مواد مغذي گوناگون به وجود مي آيد و قادر به به مخاطره انداختن سلا مت مغزي و قدرت حافظه و يادگيري است.حتي كمبودهاي تغذيه اي كوتاه مدت نظير حذف يك وعده غذايي مثل صبحانه يا گرسنگي كوتاه مدت قادر به ايجاد افت تحصيلي است.
بنابراين صبح ها با بيدار كردن به موقع كودكانتان، فرصتي را فراهم آوريد تا صبحانه كاملي را ميل كنند. متاسفانه صبحانه كه مهمترين وعده غذايي است در كشور ما بسيار سهل انگارانه ترك مي شود و آزمايش ها نشان دهنده آن است كودكاني كه قبل از مدرسه به صرف صبحانه مي پردازند، توان يادگيري و تمركز در آنها به شكل چشمگيري افزايش نشان مي دهد.
از آنجايي كه راهكارهاي تغذيه اي به خوبي قادر به تامين اين مواد مغذي است، بر آن شديم تا علا وه بر ذكر مواد غذايي سرشار از ويتامين و مواد معدني (ريز مغذي ها) كه قادر به ارتقاي قدرت حافظه، يادگيري و توان مغزي هستند، به مواردي كه سبب كاهش استرس و اضطراب در كودكان و نوجوانان و كلا  دانش آموزان در زمان امتحان مي شود، بپردازيم.
در زير به مواد غذايي مناسب براي دانش آموزان خصوصا در زمان امتحان مي پردازيم:
الف) تن ماهي – ماهي قزل آلا :
يك ضرب المثل انگليسي مي گويد
sea foods are brain foods يعني ماهي غذاي مغز است.
دانشمندان دريافته اند كه كمبود شديد دوكوزا هگزانوئيك اسيد ( (DHA)اسيد چرب موجود در ماهي ها)، موجب بروز اختلا لا تي در رفتار كودك مي شود و در واقع نشانه هايي مانند عدم تمركز فكري در كلا س درس، بي قراري و ناآرامي كودك حين درس يا در اثناي مطالعه يك صفحه از نوعي ناهنجاري به نام پر جنب و جوشي توام با عدم تمركز فكري و بي حواسي (ADHD) حكايت دارند كه در نهايت مانع پيشرفت تحصيلي مي شوند. در اين افراد طي آزمايش هاي انجام شده، مشخص شده كه ميزان اين اسيد چرب بسيار پايين بوده و تجويز آن موجب برطرف شدن اين اختلا لا ت شده است؛ افزون بر اين موجب آرامش كامل كودك در مواقع پر تنش ياد شده مي شود.
بنابراين اگر كودك شما از دسته دانش آموزاني است كه تخصص فراواني در تقليد صداي انواع حيوانات، موتورسيكلت و بوق ماشين در حين درس دادن معلم دارد، بد نيست وعده هاي غذايي سرشار از اين ماده غذايي را امتحان كنيد.
موارد اخير يعني انواع ماهي ها به خصوص تن و قزل آلا  و ساردين با ارتقاي عملكرد مغزي و هوشياري و حافظه اي كودكان به قوي كردن عضلا ت چشم آنها نيز مي پردازد. با توجه به استفاده طولا ني مدت دانش آموزان از كامپيوتر و اينكه ساعات متمادي را در مقابل صفحه نمايش رايانه به صرف بازي هاي كامپيوتري و تماشاي تلويزيون مي گذرانند و مثلا  بازي كردن GTA براي آنها از نان شب هم واجب تر است، اين امر اهميت مضاعفي مي يابد.
بنابراين استفاده از انواع ماهي  ها به عنوان وعده اصلي يا ميان وعده تهيه شده از آنها بسيار سودمند است. ما تغذيه اي شامل ساندويچ كوچكي از تن ماهي را براي مدرسه كودكان بسيار توصيه مي كنيم.
ب) گوشت هاي قرمز - غذاهاي دريايي:
اكثر مردم غذاها را بدون توجه به ارزش تغذيه اي آنها مصرف مي كنند، بنابراين تاثير گوشت قرمز به عنوان يك منبع عالي آهن و روي بر رفتارهاي عصبي شايان ذكر است. طبق تحقيقي در ايالا ت متحده آمريكا، توصيه مي شود كه با استفاده روزانه 2 تا 3 سروينگ 60-90(گرم) چيزي حدود 2 تا 3 قوطي كبريت در هر روز از گروه گوشت ها (گوشت، مرغ، ماهي، حبوبات و ...) به خصوص گوشت قرمز بدون چربي اين نياز را برطرف كنيد.
به خاطر آوردن و يادگيري 2 عامل موثر بر قوه ادراك و حافظه به شمار مي آيند. به طور مسلم مواد مغذي جزو بهترين عامل ها در بروز توانايي هاي ژنتيك افراد در رابطه با حافظه و يادگيري و استفاده از توان مغزي هستند.
بنابراين اگر شما در خانواده اي زندگي مي كنيد كه نسل در نسل شاگرد اول بوده ايد و كودك شما قوانين خانوادگي را مخدوش كرده و ناپلئوني قبول مي شود، بد نيست منابع حاوي آهن (گوشت، خرما، كشمش و ...) و روي (غذاهاي دريايي، سبزي ها و ...) را امتحان كنيد، زيرا تحقيقي وجود دارد مبني بر اينكه 73 دختر بالغ با كمبود آهن متوسط پس از مصرف 8 هفته اي مكمل فروسولفات (حاوي آهن)، بهبود قدرت حافظه و بالا  رفتن توانايي در يادگيري لغات را نشان داده اند.
نخودچي، كشمش، فندق، گردو و ... سرشار از منيزيم بوده و كمبود آن به عنوان يكي از علل ناتواني يادگيري محسوب مي شود. در اين زمينه شعر بسيار معروفي نيز وجود دارد كه شاعر مي فرمايد: مي رم مدرسه، جيب هام پر از فندق و پسته!
ج) آجيل مغزدار - آناناس:
قبل از رواج پفك، چيپس و ساير تنقلا ت با ارزش غذايي پايين و مواد مضر گوناگون، بيشتر تنقلا ت را آجيل و مغزه هاي گياهي تشكيل مي داد، از اين رو سلا متي به شكل چشمگيري در بين كودكان وجود داشت. اين مواد مغذي (بادام، نخودچي، كشمش، فندق، گردو و ...) سرشار از منيزيم بوده و كمبود آن به عنوان يكي از علل ناتواني يادگيري محسوب مي شود. در اين زمينه شعر بسيار معروفي نيز وجود دارد كه شاعر مي فرمايد: مي رم مدرسه، جيب هام پر از فندق و پسته!
علا وه بر موارد ياد شده منيزيم در سبزي هاي پربرگ و سبزرنگ، لوبيا، نخود، آجيل مغزدار، برنج قهوه اي، نان گندم سبوس دار، دانه هاي روغني و برخي ميوه ها يافت مي شود كه از بهترين و مهمترين اين ميوه ها مي توان به آناناس، سيب (به خصوص اگر با پوست ميل شود)و خرما اشاره كرد.
بنابراين: گردو، بادام و پسته در حد معقول فراموش نشود (مصرف بيش از حد و افراطي در هر چيزي نه تنها سودي ندارد، بلكه ضررهاي بيشماري نيز به همراه خواهد داشت.)
د) عسل:
رسول اكرم(ص) فرمودند: عسل مايعي است كه به قوه حافظه كمك مي كند و هر كسي كه مي خواهد حافظه اش زياد شود، بايد عسل بخورد.
عسل از دسته موادغذايي است كه به عنوان معجزه در اختيار بشر قرار گرفته است، زيرا حاوي مواد مغذي بيشماري بوده و فوايد آن در همه جا كارآمد است. تحقيقات حاكي از آن است كه گلوكز و موادقندي موجود در عسل باعث ايجاد موفقيت در انجام تست هاي حافظه به خصوص در زمينه به خاطرسپاري لغات شده است. از طرفي ويتامين D موجود در عسل اعمال بين كلسيم و فسفر را تنظيم مي كند و در نتيجه اعصاب، كار خود را به خوبي انجام مي دهند. مشخص شده است كه نوشيدني هاي حاوي عسل در كاهش استرس و اضطراب پيش از امتحان نيز بسيار كارآمد است، از اينجا مي توان به حكمت آبميوه هاي كنكور پي برد!
ه) سوپ جو:
خوردن سوپ جو در وعده صبحانه از ضعف حافظه به ميزان چشمگيري جلوگيري مي كند. البته اين اثر داراي پيش شرط هايي نيز هست با اين عنوان كه حدود۵۰ گرم سيب زميني در تهيه سوپ به كار رفته باشد، شام سبك بوده و دير خورده نشود.
و) نان هاي سبوس دار سنگك و جو:
نان هاي سنتي مثل نان سنگك به دليل دارا بودن سبوس از ميزان بالا يي ويتامين B1 برخوردارند، كه نقش اين ويتامين در سلا مت دستگاه اعصاب انكارناپذير است. اين ويتامين نقش بسيار مهمي در كاهش اضطراب دارد، به شكلي كه مصرف مكمل هاي حاوي ( B1به شكل قرص) از يك هفته قبل از فعاليت هاي استرس زا نظير (زايمان، كنكور، امتحان رانندگي و...) به عنوان درمان مورد استفاده قرار مي گيرد، همچنين اين ويتامين در ارتقاي هوش و تمركز نقش بارزي دارد.
ز) دانه هاي كنجد، سويا و سبزي هاي برگ سبز تيره:
موارد ياد شده در بالا  غني از چربي هاي امگا)Wc( 6 بوده كه براي عملكرد صحيح سيستم عصبي و درمان خستگي زودرس كارآمد هستند. بنابراين نوعي ماده غذايي را به عنوان ميان وعده ذكر مي كنيم كه به آن سوخت موشك مي گويند: خرما كه هسته آن گرفته شده باشد و با مغز گردو پر شده و سپس در كنجد غلتانده شود.
ل) شير كم چرب يا بدون چربي:
براي رشد، حفظ و ارتقاي سيستم عصبي بسيار سودمند است، همچنين به دليل دارا بودن آهن، منيزيم و پتاسيم بسيار مفيد است. ويتامين هاي   B6 و   B2 و كلسيم كه همگي براي سلا مت دستگاه عصبي مركزي (مغز) ضروري اند بسيار توصيه مي شود. همچنين شير حاوي سروتونين است كه در آرامش روحي بسيار مفيد است، بنابراين مصرف۳ ليوان شير در روز كه 1ليوان آن قبل از خواب ميل شود بسيار توصيه مي شود. البته بايد يادآور شوم كه ويتامين  B2 موجود در شير به نور بسيار حساس است، بنابراين شيرهاي كيسه اي و پاكتي يا بسته بندي شده در قوطي هاي پلا ستيكي مات و تيره اولويت مصرف نسبت به شيرهاي شيشه اي دارند.
ط )عدسي:
عدسي و ساير حبوبات به شكل پخته بسيار سودمند هستند، مصرف صبحانه به خصوص در فصول سردتر عدسي بسيار لذتبخش خواهد بود و علا وه بر آن به دليل دارابودن آهن، منيزيم و پتاسيم و عاري بودن از چربي هاي مضر، بسيار مفيداست. براي جلوگيري از نفخ اين مواد بهتر است كه قبل از مصرف آنها را خيس كرده و آب آن را 2بار عوض كنيد، استفاده از عرق نعناع يا رازيانه نيز پس از صرف حبوبات خالي از فايده نخواهد بود. بنابراين توصيه براي صبح امتحان، صبحانه اي متشكل از عدسي است.
ي) آب سالم و گوارا:
آب سالم و تميز و پاكيزه حداقل۸-7 ليوان در روز توصيه مي شود، زيرا در مقابل استفاده از غذاهاي اسيدي( محصولا ت حيواني، ماهي، پنير و...)، غذاهاي بسته بندي شده،  پخته شده با ماكروويو و... به سلول هاي مغز كمك مي كند كه استرس ناشي از ورود اين مواد را كاهش بدهند، بنابراين مصرف حداقل ميزان ذكر شده به سلا مت زيستي كمك شاياني مي كند( از آنجايي كه مورد اخيرهنوز مشمول قانون سرسام آور افزايش قيمت نشده بنابراين بيشتر از ساير موارد مي توان اميد داشت كه از آن استفاده شود.)
ك) آب نبات ها و آدامس هاي حاوي نعناع و بدون قند:
نعناع از دير باز به عنوان ماده هوشيار كننده مورد استفاده قرار گرفته است، بنابراين اگر شما دانش آموزاني داريد كه در شيفت بعدازظهر به مدرسه مي روند و بعد از صرف نهار و درست در زماني كه خواب به طرز وحشتناكي تمركز را ضايع مي كند، مجبور به توجه و دقت براي فراگيري دروس هستند، توصيه مي شود استفاده از برگ هاي نعناع، آبنات ها و آدامس  هاي حاوي نعناع بعد از صرف ناهار( نه در كلا س درس)! را امتحان كنند و در ضمن بايد يادآور شويم كه آدامس هاي حاوي نعناعي كه به صندلي معلم چسبانده مي شوند، نتيجه عكس خواهند داشت.
بد نيست در پايان به ذكر برخي موارد بپردازيم كه شايعه مصرف آنها در شب امتحان سابقه طولا ني دارد.
قهوه:
در حالي كه استفاده از 1-2 فنجان قهوه صبح ها پس از برخاستن از خواب در اغلب اشخاص براي هوشياري و فعال كردن مغز و سرحال آمدن اثر مثبتي دارد، ولي اگر هر روز مقدار زيادي قهوه خورده شود و اسراف در مصرف قهوه به عمل آيد، پس از چند روز سطح انرژي بدن پايين مي آيد و مصرف كافئين خيلي زياد مي تواند منجر به اضطراب و عصبانيت خيلي شديد، تعريق و افزايش ضربان قلب و فشار خون بالا  شود، همچنين مي تواند باعث بالا  رفتن ترس و تغيير رفتار اجتماعي و اختلا ل در خواب شود.
شكر و شيريني ها:
كربوهيدرات هاي تصفيه شده مثل شكر و شيريني ها باعث يك آرامش فوري ولي مقطعي و موقتي مي شوند و در واقع قند خون را به سرعت بالا  برده، متعاقب آن انسولين بالا  مي رود و ممكن است قندخون را خيلي پايين تر از مقدار طبيعي بياورد كه باعث ملا ل و خستگي مي شود. همچنين استفاده از شكر و شكلا ت وشيريني  در كودكان بيش فعال (هايپراكتيو) سبب تشديد فعاليت آنها و بروز رفتارهاي عصبي در آنها مي شود. از اين جهت كاهش هرچه بيشتر قندهاي ساده و جايگزيني آنها با مواد بسيار ارزنده مثل عسل و خرما توصيه مي شود.
بنابراين توصيه اكيد براي دانش آموزان بر اين است كه يك صبحانه مقوي شامل: كربوهيدرا ت ها( عدسي يا نان هاي سبوس دار يا كورن فلكس و پوره سيب زميني و...) پروتئين ها ( پنير يا تخم مرغ يا عدسي يا ماست) و ويتامين ها ( ميوه ها به شكل مخلوط يا آبميوه ها ) را در نظر داشته باشند. عسل و خرما حتما در برنامه غذايي آنها وجود داشته باشد و ميان وعده هاي مغذي مثل دانه هاي گياهي، ساندويچ هاي كوچك (تن ماهي، مرغ، نان و پنير و سبزي و گردو و...) را در برنامه غذايي روزانه بگنجانيد.
به ميزان لا زم آب بنوشيد و از مصرف شير و لبنيات غفلت نورزيد، مصرف چربي ها و موادي كه ارزش تغذيه اي پايين داشته و داراي ضررهاي بيشمار هستند(سوسيس، كالباس، نوشابه ها، كنسروها و چيپس، پفك و...) را به حداقل برسانيد.
هيچگاه وعده هاي غذايي را حذف نكنيد تا سلا مت اعصاب و روان و موفقيت هاي تحصيلي را در پيش رو داشته باشيد.
مهمترين نكته كه از اهميت بيشماري برخوردار است، اين است كه تمام موارد ياد شده در صورتي ضامن موفقيت خواهد بود كه تمرين و تكرار دروس را به همراه داشته باشد و به خاطر داشته باشيد اگر تا شب قبل از امتحان كتاب هاي خود را ورق نزده ايد، چنانچه تمام روز را به خوردن مواد مغذي بگذرانيد و صبح امتحان راهي شركت در آزمون شويد، هرگز از راه هاي شرافتمندانه (بدون تقلب) موفق به دريافت نتيجه مطلوب نخواهيد شد!
كارشناس تغذيه و رژيم درماني

مننژيت در باد
032763.jpg
حتما نام مننژيت به گوشتان خورده است. مننژيت، يكي از خطرناك ترين بيماري هاي باكتريايي است كه در صورت اندكي كوتاهي به سادگي مي تواند باعث مرگ يا معلوليت هاي دايمي شود. اصلي ترين عامل ايجادكننده اين بيماري مننگوكك نام دارد، گرچه ميكروارگانيسم هاي ديگري نيز مي توانند باعث بروز اين بيماري شوند مثل استرپتوكك و استافيلوكك. اين ميكروارگانيسم ها باعث عفونت و التهاب پرده هاي مننژ مي شوند كه دور مغز قرار گرفته اند. اين بيماري مشابه بيماري سرماخوردگي منتقل مي شود و اين قابليت را دارد كه خيلي سريع افراد فراواني را مبتلا  كند، اما كمتر چنين اتفاقي رخ مي دهد. كشف واكسن مننژيت از يك سو و آگاهي نسبي مردم از علا يم اين بيماري و در دسترس بودن آنتي بيوتيك هاي موثر رقم مرگ و مير ناشي از مننژيت را به شدت كاهش داده است. از علا يم اين بيماري تب بالا ، سردرد بسيار شديد وغير قابل تحمل، سفتي عضلا ت گردن و عضلا ت پشت ساق پا به نحوي كه گردن و زانو را نمي توان خم كرد، است. جدا از اين، بيمار مدام استفراغ مي كند، اما برخلا ف استفراغ عادي، در بيمار مننژيتي اين رفلكس جهنده است. اصلي ترين عامل تشخيص اين بيماري گرفتن آب نخاع و تشخيص آزمايشگاهي بيماري است.
روزنامه گاردين خبر جالبي در همين زمينه منتشر كرده است. ظاهرا مردم ساكن در منطقه خاصي از آفريقا كه هر سال بايد با اپيدمي مننژيت دست و پنجه نرم كنند، آب و هواي بادخيز آن منطقه را عامل اصلي اپيدمي مي دانند و گويا اين نظر عوامانه كمابيش صحيح است. امسال دانشمندان موسسه فرانسوي R&D و همكارانشان در دانشگاه پاريس معمايي را حل كردند كه مدت هاست افكار عمومي متخصصان امور بهداشت و سلا مت را به خود معطوف كرده است. همان موقع از سال، اپيدمي مننژيت 200 هزار نفر به خصوص كودكان را در مالي مورد هجوم قرار داده و كل منطقه را آلوده كرده است. بيماري فقط منطقه اي بين 10-15 درجه جغرافيايي را در شمال دربرگرفته كه با نام كمربند مننژيت از آن ياد مي شود.
دانشمندان تصور مي كنند كه وضعيت جوي در اين منطقه موثر است. اكنون دانشمندان فرانسوي باد شن گرم زمستاني آن ناحيه به نام هارماتان را مقصر مي دانند. بادهاي شمالي باعث صدمه ديدن غشاهاي مخاطي درناحيه حلق و ريه ها شده و به باكتري مننگوكك كمك مي كنند تا سريع تر از اين سد دفاعي عبور كرده و وارد جريان خون شود. يافته هاي علمي از سال 1994 تا 2002 نشان مي دهد كه هارماتان در هفته دوم ماه فوريه با شديدترين سرعت ممكن مي وزد كه دقيقا مقارن با زمان حمله اپيدميك بيماري مننژيت در آن منطقه است. وقتي اين باد با شروع فصل بارندگي در ميانه هاي ماه آوريل خاموش مي شود، اپيدمي مننژيت نيز از بين مي رود!

چاقي و لا غري
رژيم سرخود
032766.jpg
شما قطعا مي توانيد وزن متعادل و متعارفي داشته باشيد. به رغم خبرهاي نااميدكننده در زمينه شكست خوردن بسياري از برنامه هاي رژيم غذايي و افزايش مشكلا ت مرتبط با افراد چاق، محققان در نهايت برنامه درازمدتي را براي كنترل وزن تنظيم كرده اند.
شايد شما هم مثل دون كورلئونه فيلم پدرخوانده بخواهيد ابتدا خبرهاي بد را بشنويد. اينكه شما همان چيزي هستيد كه به نظر مي رسيد، نكته تخريب كننده و اعصاب خردكني است كه در بسياري از جوامع و به خصوص در آمريكا به وضوح ديده مي شود، اما به رغم اين مساله، چاقي درجهان و به خصوص در آمريكا از 47 درصد به 61 درصد افزايش يافته است. بدتر اينكه ميزان اضافه وزن نيز از 15 به 27 درصد افزايش يافته است.
به رغم اينكه بسياري از آمريكايي ها با مشكل اضافه وزن خود دست به گريبان هستند، ولي بايد اذعان كرد كه اغلب آنها براي كم كردن وزن خود تلا ش مي كنند. سالا نه حدود 50 ميليون نفر آمريكايي رژيم لا غري مي گيرند و براي اين كار به كتاب ها، برنامه هاي تلويزيوني، گروه هاي مشاور و كلينيك ها مراجعه مي كنند. مجله زنان آمريكا گزارش داده است كه 95 درصد از خوانندگان زن اين مجله رژيم دارند. در حال حاضر مشاوران رژيم و تغذيه، ارايه خدمات لا غري را در حد صنعتي رو به ترقي تغيير داده اند كه سالا نه 33 ميليارد دلا ر پول در گردش اين صنعت است. به رغم اين، وقتي كسي موفق به كم كردن كيلوهاي اضافي شود، تحقيقات نشان مي دهد كه شايد كمتر از 5 درصد اين افراد قادر به حفظ وزن خود باشند. گزارشي از مركز ملي آمار سلا مت آمريكا حاكي از آن است كه كم شدن وزن به واسطه رژيم كم كالري چندان كارساز نخواهد بود.
پس يعني رژيم گرفتن كار بي فايده اي است؟ قطعا خير. رژيم كارساز است. دكتر آرتور فرانك، مسوول پزشكي برنامه مبارزه با چاقي دانشگاه جورج واشنگتن مي گويد: رژيم فرم نگهدارنده و حفاظتي برنامه هايي است كه كارآيي ندارند. اغلب مردم كه قصد كم كردن وزنشان را دارند، برنامه رژيم خود را رعايت مي كنند و اغلب اين افراد هم وزن كم مي كنند. مشكل اينجاست كه بسياري از مردم در حفظ وزن جديد خود و پايين نگه داشتن آن دچار دردسر مي شوند. اين فكر كه رژيم كارساز نيست، از همين عقيده سرچشمه مي گيرد كه هيچ روش جادويي براي حفظ وزن وجود ندارد. چاقي وضعيتي مزمن است كه نيازمند توجهي همه جانبه درتمام طول زندگي خواهد بود.
دكتر اكساوير پي سونير ، مدير گروه بخش غدد درون ريز و تغذيه بيمارستان روزولت نيويورك و استا دانشكده پزشكي دانشگاه كلمبيا مي گويد: بسياري از افرادي كه در وزن كم كردن به توفيق دست مي يابند، به طور انفرادي و قائم به ذات خود كار مي كنند. آنها به ندرت وارد مطالعات و تحقيقات مي شوند. ما اطلا عات بسيار اندكي درباره تعامل تك به تك مردم با پزشك، متخصص تغذيه يا متخصص رژيم هاي غذايي داريم. بنابراين رژيم گرفتن شخصي شايد به نوعي شانس موفقيت در كم كردن وزن را افزايش دهد.
براي شروع بهتر است به جاي كم كردن غذا، الگوي روزمره غذا خوردن تغييركند، چراكه موفقيت طولا ني مدت آن بيشتر خواهد بود. هنوز هم رازهاي صحيح غذا خوردن بهترين استراتژي براي كم كردن وزن است. پرفسور جوديت اشترن ، پرفسور بخش تغذيه و بيماري هاي داخلي دانشگاه كاليفرنيا مي گويد: كودكان و نوجوانان با مشكلا ت اضافه وزن به ابزارهايي براي تصميم گيري بهتر در زمينه انتخاب راهي براي كاهش وزن خود نياز دارند.
به چند معجزه علم هميشه توجه داشته باشيد: وقتي خواب هستيد لا غر شويد، هرچه مي خواهيد بخوريد اما لا غر بمانيد، رازها زماني كارساز هستند كه بقيه روش ها شكست مي خورند و اگر رژيمي ادعامي كند و به نظر مي رسد كه خوب است و در عين حال حقايق موجود هم آن را تاييد مي كند، پس احتمالا  موثر است!

خرچنگ
سرطان انتهاي روده بزرگ
سرطان انتهاي روده بزرگ (كولوركتال) آرام و بي سروصدا و طي مدت زماني طولا ني ايجاد مي شود و معمولا  در ابتدا به فرم پوليپ هاي كوچك در ديواره روده بزرگ ظاهر مي شود. اغلب با برداشتن اين پوليپ ها مي توان از بروز سرطان كولوركتال جلوگيري كرد. تشخيص اوليه اين پوليپ ها كليد جلوگيري از اين سرطان است.
نكات زير مي تواند در جلوگيري از ابتلا  به سرطان انتهاي روده بزرگ موثر باشد:
سابقه خانوادگي: اگر يكي از اقوام نزديك شما مبتلا  به يكي از انواع سرطان هاي روده بزرگ، مقعد، پستان، پروستات، بيضه يا هر نوع سرطان ديگري در غدد بدن هستند، بايد 10 سال قبل از زماني كه بيماري آنها تشخيص داده شود، به پزشك مراجعه كرده و تست سرطان بدهيد.
ورزش و فعاليت بدني: حتي دقايق اندكي ورزش كردن در روز مي تواند رشد پوليپ هاي روده بزرگ را دچار تاخير كند.
هورمون درماني جايگزين: اگر زن هستيد و در دوران يائسگي به سر مي بريد، توجه كنيد كه برطبق مطالعات صورت گرفته ارتباط واضحي بين هورمون درماني جايگزين و كاهش رشد پوليپ هاي روده گزارش شده است.
كلسيم و اسيدفوليك: تحقيقات اخير نشان مي دهد مصرف مكمل هاي روزانه كلسيم و اسيد فوليك در مدت زمان طولا ني و بنابر تجويز پزشك ممكن است شانس ابتلا  به سرطان كولوركتال را كاهش دهد.
علا يم سرطان انتهاي روده بزرگ
علا يم سرطان انتهاي روده بزرگ ممكن است با بسياري از بيماري هاي دستگاه گوارشي اشتباه گرفته شود. اگر واجد يك يا دو تا از علا يم زير هستيد، به اين معنا نخواهد بود كه شما سرطان داريد. در هر حالت شما بايد به پزشك خود مراجعه كنيد تا آزمايش ها و معاينات تكميلي توسط او صورت گيرد.
خونريزي از مقعد: بعضي اوقات خون بعد از عمل دفع از مقعد خارج مي شود. عوامل ديگري هم مي توانند باعث خونريزي از ناحيه مقعد شوند، ولي به طور كلي هرگز نبايد خونريزي از اين ناحيه را نديده گرفت.
تغييردر عادات اجابت مزاج: اين علا يم نيز الزاما مرتبط با سرطان نيستند، اما در صورت اسهال يا يبوست بي دليل يا تغيير رنگ غير عادي مدفوع بايد با پزشك مشورت شود.
درد در حفره شكم يا ناحيه مقعد: ناراحتي، درد گنگ، منتشر يا تيز در نواحي مذكور باز هم ممكن است دلا يل متعددي داشته باشند كه يكي از آنها سرطان است. در اين مورد بايد پزشك شما را معاينه كند.
كاهش وزن غير قابل توضيح، پايين بودن بي دليل تعداد گلبول هاي قرمز خون يا كم خوني، رنگ پريدگي، ضعف، زرد شدن رنگ پوست يا سفيدي چشم.
كاهش خطر
متاسفانه بايد گفت هيچ كس از خطر سرطان در امان نيست. اصولا  15-20 درصد موارد سرطان كولوركتال مي تواند زمينه وراثتي داشته باشد. مثلا  اگر يكي از اعضاي يك خانواده (مثلا  والدين، پدربزرگ و مادربزرگ، خواهر يا برادر) سابقه ابتلا  به سرطان كولوركتال يا انواع سرطان هاي غدد مختلف را داشته باشد، شما از جهت ابتلا  به اين سرطان نسبت به افراد عادي در معرض خطر بيشتري قرار داريد. بنابراين حتما سابقه پزشكي خانواده خود را با پزشك در ميان بگذاريد تا او در صورت لزوم برنامه اي براي آزمايش هاي تشخيص سرطان براي شما تنظيم كند. اين آزمايش ها را به طور منظم انجام دهيد. رعايت نكات زير مي تواند نقش اساسي در كاهش خطر ابتلا  به سرطان كولوركتال داشته باشد:
ورزش منظم دست كم 30 دقيقه، 3 بار در هفته!
رژيم غذايي سالم، مصرف فراوان ميوه و سبزي ها جدا از تامين سلا مت عمومي، خطر ابتلا  به سرطان را كاهش خواهد داد.
كلسيم و اسيد فوليك
پرهيز از استعمال دخانيات: سيگار تنها دليل ابتلا  به سرطان ريه نيست، بلكه مي تواند عامل ايجاد سرطان كولوركتال نيز باشد. ترك كردن سيگار همواره مفيد است.
هورمون درماني جايگزين

دارويي براي درمان اختلا ل خواب و دردهاي عضلا ني
محققان مي  گويند داروي پره  گابالين علا وه بر كاهش دادن درد در بيماران مبتلا  به فيبروميالژي اختلا ل خواب را نيز در آنان بهبود مي  بخشد.
به نوشته پايگاه اينترنتي دانشگاه كنتاكي، فيبروميالژي از بيماري هاي ناتوان كننده اي است كه فقط در آمريكا 6 ميليون نفر را مبتلا  كرده است، با اين حال هنوز هيچ دارويي براي درمان اين عارضه يافت نشده است.
مطالعه جديد براي نخستين بار نشان مي  دهد داروي پره گابالين در بهبود درد در اين دسته از بيماران موثر است و علا وه بر آن موجب مي  شود خستگي و اختلا لا ت خوا ب در آنها تا حد قابل ملا حظه اي كاهش يابد.
در بيماري فيبروميالژي درد منتشر و فراگير در عضلا ت و استخوان ها وجود دارد و علا وه بر آن بيمار دچار خستگي مفرط است و به خوبي نمي  تواند بخوابد. درمان اين بيماري دشوار است و حتي با وجود برطرف كردن درد، ساير علا يم بيماري همچنان وجود دارد.
علت اين بيماري هنوز مشخص نيست. در مطالعه جديد كه 8 هفته به طول انجاميد 529 بيمار مبتلا  مورد بررسي قرار گرفتند و نتايج نشان داد مصرف 450 ميلي گرم از دارو در روز موجب مي  شود درد تا حد 50 درصد كاهش پيدا كند. دارو در تمام مدت تحقيق مصرف شده بود. علا وه بر اين كاهش خستگي موجب مي  شود اين بيماران فعاليت هاي روزمره خود را با سهولت بيشتري انجام دهند.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
طهرانشهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |