چهارشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۸۴ - - ۳۶۷۸
دخل و خرج
Front Page

افزايش 10 درصدي حق بيمه شخص ثالت و بدنه اتومبيل
بدون بيمه استارت نزنيد
تصور اينكه شما مبلغ حق بيمه را بدون كم و كاست و حتي با 10 درصد افزايش سالا نه پرداخت كنيد و آنگاه در موقع بروز مشكل، به سختي و با گذراندن مراحل وقتگير اداري هزينه خسارت وارده را دريافت كنيد، تصوري دردناك و نگران كننده است
000189.jpg
عكس:گلناز بهشتي
فكر مي كنيداز لحظه اي كه به اين روز مي افتيد تا زماني كه خسارت وارده را دريافت مي كنيد چند روز طول خواهد كشيد؟
امير موسي كاظمي
نشستن پشت فرمان وسيله نقليه اي كه از حداقل خدمات بيمه اي محروم است، علا وه بر محدويت هايي كه از نظر قانوني متوجه شخص مي كند، آنقدر خطرناك و نگران كننده است كه سواري با مركب بدون افسار. شايد به همين دليل هم باشد كه مي گويند حتي استارت زدن خودرويي كه تحت پوشش هيچ بيمه اي نيست، كاري ناصواب است.
خوشبختانه در سالهاي اخير و با تعدد شركت هاي بيمه گر در كشور و افزايش سطح و آگاهي جامعه، دست مشتريان براي انتخاب بازتر شده و كمتر وسيله نقليه اي را مي بينيم كه تحت پوشش يكي از اين شركت ها در نيامده باشد. خصوصا توافق خودروسازان با مراكز بيمه گر براي بيمه كردن اتومبيل هاي توليدي به مدت يك يا چند سال، مي تواند آغازگر راهي باشد كه در نهايت به فرهنگسازي و عادت گزيني در اين زمينه منجر شود.
بيمه شخص ثالث
تصور غالب مردم از بيمه به كارت آبي رنگ تا شده اي كه درون يك جاكارتي پلا ستيكي قرار دارد، محدود مي شود. اين تصور شاعرانه چيزي نيست جز گواهي بيمه شخص ثالث و سرنشين كه بيشترين مورد استفاده را در ميان جماعت اتومبيل دار دارد. حداكثر تعهدات اين بيمه اجباري در هر حادثه شامل تعهدات مالي از يك ميليون تومان به بالا ، تعهدات بدني به ميزان 30 ميليون تومان براي هر نفر، فوت و نقص عضو هر سرنشين به ميزان 5 ميليون تومان به بالا  و هزينه پزشكي هر سرنشين از 500 هزار تومان به بالا  است. انتخاب ميزان تعهدات در بيمه شخص ثالث بر عهده بيمه گذار است كه البته در نظر گرفتن حداقل تعهدات براي پايين تر آمدن حق بيمه اصلا  توصيه نمي شود.
تخفيف بيمه شخص ثالث
اگر از آن دسته افرادي هستيد كه احتياط را سرلوحه كار خود قرار مي دهند، براي تمديد بيمه اصلا  نگران نباشيد ،چرا كه استفاده نكردن از كوپن هاي خسارت در هر سال، 5 درصد تخفيف به همراه دارد. يعني اگر در سال اولي كه تحت بيمه شخص ثالث قرارگرفته ايد، هيچ تصادفي نداشته باشيد مشمول 5 درصد تخفيف در حق بيمه سال بعد خواهيد بود و اگر در سال دوم هم گذرتان به مراكز پرداخت خسارت نيفتاد، براي سال سوم 10 درصد تخفيف خواهيد گرفت و اين روند به همين ترتيب ادامه خواهد داشت. اما در اين بين اگر مجبور به استفاده از كوپن ها شويد، سابقه خوب شما در كامپيوتر شركت بيمه گر مخدوش شده و براي سال بعد تخفيف كه نمي گيريد هيچ، ممكن است جريمه هم بشويد.
000216.jpg
000219.jpg
 *براي اينكه بفهميد خودروي شما براساس حداكثر تعهدات انتخابي تان شامل چه تخفيف يا جريمه اي مي شود به متن گزارش مراجعه كنيد.
جريمه بيمه شخص ثالث
هر كس خربزه بخورد، پاي لرزش هم مي نشيند اين مثل معروف شايد در هيچ كجا به اندازه شركت هاي بيمه كاربرد نداشته باشد. فقط كافي است يكي از كوپن هاي خسارت را مصرف كرده و هزينه اي را به شركت بيمه گر تحميل كنيد، آنگاه است كه بايد از قيد تخفيف بگذريد و عين حق بيمه را بدون چانه زدن پرداخت كنيد.
اما اين پايان ماجرا نيست، چرا كه استفاده از كوپن دوم يعني پرداخت 20 درصد حق بيمه اضافي در سال بعد و كوپن سوم يعني 40 درصد بيشتر و بيچاره آنهايي كه هر 4 كوپن خود را خرج كرده و مجبورند حق بيمه سال بعد را به همراه 60 درصد اضافه بر سازمان بپردازند. پرداخت جريمه به همين جا ختم نمي شود، زيرا هر ماه دير كرد در تمديد بيمه نامه نيز جريمه خاص خود را دارد كه در جدول مربوط به حق بيمه هاي شخص ثالث ذكر شده است.
بيمه بدنه
يكي ديگر از بيمه هايي كه خيال شما را از بابت رانندگي در مسيرهاي پرخطر شهري و بين شهري، نزول بلا ياي طبيعي يا سرقت خودرو و وسايل متعلقه آن راحت مي كند، بيمه بدنه اتومبيل است. اين بيمه اختياري و در حالت عادي شما را در مواجهه با خطرهايي مثل حادثه و تصادف (حتي اگر مقصر باشيد) ، آتش سوزي و سرقت كلي پشتيباني مي كند. اما اگر مايل باشيد پوشش هاي تكميلي ديگري مثل دزدي درجاي قطعات و لوازم وسيله نقليه، بلا ياي طبيعي، غرامت عدم استفاده از وسيله نقليه در مدت تعمير، مواجهه با رنگ، اسيد و مواد شيميايي،  شكست شيشه به تنهايي و به عللي غير از خطرات اصلي و افزايش ارزش وسيله نقليه به علت نوسان قيمت نيز وجود دارد كه مي توانيد از آنها هم استفاده كنيد.
حق بيمه بدنه
پيمان احساسي ، نمايندگي يكي از شركت هاي بيمه در خيابان سهروردي جنوبي در مورد حق بيمه دريافتي از متقاضيان مي گويد: حق بيمه بدنه از روي 3 عامل ساخت (شمسي يا ميلا دي)، ارزش ماشين و تعداد سيلندر تعيين مي شود. وي ادامه مي دهد: تا 10 سال از عمر ماشين قيمت ثابت است و از 10 سال به بالا  به ازاي هر سال 5 درصد بر مبلغ حق بيمه اضافه مي شود. به عبارت ديگر خودرويي با عمر 20 سال 50 درصد اضافه تر از يك خودرو 10 ساله حق بيمه مي پردازد.
تخفيف بيمه بدنه
ظاهرا ميزان تخفيف هاي بيمه بدنه چرب تر از بيمه شخص ثالث است به گونه اي كه استفاده نكردن از مزاياي اين بيمه نامه در سال اول 25 درصد، سال دوم 35درصد، سال سوم 45درصد و در سال چهارم 60درصد تخفيف دارد. با اين حساب يادتان باشد براي خسارت هاي جزيي وقت شركت بيمه گر را نگيريد، چرا كه ممكن است ميزان تخفيف هاي مقرر بيش از دريافت خسارت احتمالي باشد. فراموش نكنيد كه اين تخفيف ها تا يك ماه پس از پايان مهلت بيمه نامه قبلي اعتبار دارد و پشت گوش انداختن تمديد اعتبار علا وه بر از دست دادن اين تحقيقات، بازديد دوباره ماشين را نيز در پي دارد. البته صفر كيلومترها هم ناراحت نباشند، چون يك تخفيف 20درصدي در انتظارشان است به شرط آنكه قبل از سپري شدن يك ماه از تاريخ شماره گذاري خودرو براي بيمه كردن اقدام كنند.
000222.jpg
000225.jpg
 *قيمت هاي ذكر شده با تمامي پوشش هاي اضافي منظور شده است.
*اين جدول براساس سال ساخت شمسي تنظيم شده است و تعرفه ماشين هاي خارجي با سال ساخت ميلا دي بالا تر از اين تعرفه است.

جريمه بيمه بدنه
هرچند در بيمه بدنه چيزي به نام جريمه وجود ندارد، اما فراموش نكنيد كه مشمول تحقيقات مقرر نشدن خود يك نوع جريمه است كه از جيبتان رفته، پس احتياط كنيد.
ايرادات
البته نبايد تصور كنيد كه بيمه، گل بي خار است و هيچ عيب و ايرادي ندارد. اگر نگاهي به شرايط عمومي و خصوصي بيمه شخص ثالث بدنه بيندازيد و بندها، ماده ها و تبصره هاي دست و پاگير آن را مطالعه كنيد، قطعا به موانعي كه ممكن است بر سر راه شما مانع ايجاد كند برمي خوريد.
يكي از مهمترين اين موانع هنگامي خود را نشان مي دهد كه قصد خريد و فروش خودرو بيمه شده را داريد. در صورت انتقال مالكيت وسيله نقليه مورد بيمه به هر يك از عناوين حقوقي به ديگري، تامين بيمه گر بلا فاصله بعد از انتقال معلق مي شود و بيمه گر تعهدي در جبران خسارت ندارد، مگر آنكه مالك جديد تقاضاي ادامه و ابقاي بيمه نامه را كرده و اين تقاضا مورد قبول شركت بيمه گر نيز واقع شده باشد.
يكي ديگر از ايرادات بيمه نامه هاي موجود، هنگام سرقت رخ مي نمايد. فرض كنيد اتومبيل شما به سرقت رفته و علا وه بر تالمات روحي كه از اين بابت متوجه شما مي شود، مي بايست چند ماه بي ماشيني را هم تحمل كنيد و اين در شرايطي است كه 90 روز تمام بايد از زمان سرقت بگذرد تا بيمه گر به تعهد خود مبني بر پرداخت ارزش ماشين عمل كند. آن هم 80درصد مبلغ كارشناسي و اين در حالي است كه هيچ غرامتي در اين مدت 3 ماه براي بدون وسيله بودن شما منظور نمي شود. اما مهمتر از همه اينها برخورد موشكافانه اي است كه در هنگام وقوع حادثه به عمل مي آيد. حتي تصور اينكه شما مبلغ حق بيمه را بدون كم و كاست و حتي با 10 درصد افزايش سالا نه پرداخت كنيد و آنگاه در موقع بروز مشكل، به سختي و با گذراندن مراحل وقت گير اداري هزينه خسارت وارده را دريافت كنيد، تصوري دردناك و نگران كننده است و واي به روزي كه قرار باشد شخصا اين روند را تجربه كنيد.
تحويل در محل و اقساط
با افزايش روز افزون پيك هاي موتوري، مشاغل مختلف نيز خدمات ويژه خود را گسترش مي دهند. يكي از اين خدمات كه در نمايندگي هاي بيمه كاربرد دارد، تحويل بيمه نامه در محل است. پيمان احساسي مي گويد: متقاضيان مي توانند با برقراري تماس و اعلا م مشخصات خود بدون حضور در دفاتر، بيمه نامه خود را تحويل گرفته و مبلغ حق بيمه را پرداخت كنند. پرداخت قسطي حق بيمه بدنه نيز يكي ديگر از شرايطي است كه استفاده از آن ضرر ندارد. احساسي مي گويد: در اين موارد 40 درصد مبلغ حق بيمه در هنگام عقد قرارداد دريافت  شده و مابقي مبلغ در 4قسط و بدون بهره اخذ مي شود. با شرايطي كه ذكر آن رفت به نظر مي رسد هيچ بهانه اي براي شانه خالي كردن از زير بار بيمه پذيرفته نيست و حتي يك روز اهمال در اين كار ممكن است به قيمت از دست دادن يك زندگي تمام شود. شايد شعار پيشگيري بهتر از درمان است كاربردي بهتر از اينجا نداشته باشد.

كوتاه
000192.jpg
پرداخت خسارت به مشتريان
به دنبال طولا ني شدن مــــــدت تـــــوزيـــــع سـيمكـارت هـاي پيـش فروش شده در اسفند ماه ســال 1382، شــركــت مخابرات ايران موظف شد حدود 600 ميليارد ريال خـسـارت ديـر كـرد بـه متقاضيان عضويت در شبكه تلفن همراه كشور بپردازد.
بـر ايـن اسـاس شـركـت مخـابـرات ايران بابت 4ميليون و۴۰۰ هزار ريال وجه ثبت نام دريافت شده از متقاضيان از ابتداي سال جاري، به ازاي هر ماه دير كرد، مبلغ 44 هزار ريال به آنان خسارت بدهد. اطلا عات موجود حاكيست از مجموع 5 ميليون و 600 هزار متقاضي دريافت سيمكارت تلفن همراه در ثبت نام 2 سال پيش تاكنون تنها يك ميليون و 520 هزار نفر موفق به دريافت سيمكارت هاي خود شده اند.
بر همين اساس حدود 627 هزار و 600 متقاضي نيز از خواست قبلي خود منصرف شده و وجه ثبت نام خود را پس گرفته اند. شركت مخابرات ايران اعلا م كرد كه از ابتداي هفته جاري تا پايان مرداد ماه سيمكارت هاي 2 ميليون و 950 هزار و 296 متقاضي را در شبكه داير خواهد كرد.
با توجه به تصميم مجمع عمومي شركت مخابرات براي پرداخت خسارت ديركرد به متقاضياني كه تاكنون موفق به دريافت سيمكارت خود نشده اند، اين شركت تا پايان مرداد ماه و در صورت موفقيت در واگذاري به موقع حدود 3 ميليون سيمكارتي كه وعده آن را داده است، در مجموع بايد 41 ميليارد و 505 ميليون و 50 هزار و 400 تومان خسارت ديركرد به اين دسته از متقاضيان بپردازد.
افزايش مضاعف قيمت گل
قيمت گل ها بعد از ورود به گلفروشي ها۲ برابر افزايش مي يابد. به گفته رضا محمد ولي، عضو اتحاديه گل و گياه ايران، اتحاديه گل و گياه اين اجازه را به فروشندگان مي دهد كه حداقل تا 50درصد به قيمت گل بيفزايند. وي درباره اين اقدام اتحاديه مبني بر اجازه افزايش قيمت گل ها به گلفروشان، گفت: وجود خسارات مختلف در عرصه گل، نبودن امنيت و تضمين فروش و نيز فساد پذير بودن توليدات و با توجه به قيمت وسايل جانبي تزئين گل اين افزايش قيمت تا حدودي منطقي است.
محمد ولي درباره نحوه تنظيم قيمت گل و گياه در بازار گل گفت: قيمت گل ها بر اساس عرضه و تقاضا تعيين مي شود و در اثر اين عرضه و تقاضا و عوامل ديگر تغيير مي كند. بسياري از شرايط ديگر نظير آب و هوا، مقدار توليد و عرضه گل در بازار، مناسبت ها و اعياد در اين مساله تاثيرگذارهستند.
از طرفي ميزان فروش و نيز قيمت گل ها در ماه هاي محرم و صفر يا ماه رمضان به حداقل خود مي رسد.
000195.jpg
۲ميليون و۶۰۶ هزار پيكان
از ابتداي تاريخ توليد پيكان تا پايان سال 83 بيش از 2مـيليـون و 606 هزار و 140دستگاه خودرو با موتور پيكان در كشور توليد شد. از اين تعداد 2 ميليون و 80هزار و 168دستگاه، پيكان سواري بوده است. پيكان وانت و پژو آر.دي نيز با استفاده از موتور پيكان توليد مي شد. در اين سالها۳۴۸هزار و 441 وانت پيكان و 177 هزار و 531 دستگاه پژو آر.دي در كشور توليد شده است. توليد پيكان از ابتداي سال 1384 متوقف شده و مقرر شد جشن پايان توليد پيكان با عنوان تكامل صنعت خودرو ايران در پايان فروردين ماه برگزار شود.
بررسي ها نشان مي دهد ميزان مصرف۲ ميليون و 606هزار و 140 دستگاه پيكان در بهترين شرايط برابر با ميزان سوخت مصرفي 7ميليون و 818 هزار و 420 دستگاه خودرو استاندارد روز دنيا بوده است.
ورود برنج تراريخته به بازار تا مهر
هـيچ گونه ممنوعيتي از سوي دولت براي توليد محصولا ت تراريخته وجود ندارد، بلكه در سند ملي زيست فن آوري، وزارت جهاد كشاورزي مكلف شده كه طي اقداماتي نيم درصد سطح زير كشت گياهان تراريخته جهان را در ايران توليد كند.به گفته دكتر بهزاد قره ياضي رئيس موسسه تحقيقات بيوتكنولوژيك كشاورزي طي سال گذشته حدود 15 هكتار برنج تراريخته به زير كشت رفته كه با احتساب هر هكتار 2 تن محصول حدود 30هزار كيلو برنج تراريخته حاصل شده است.
برنج تراريخته ايراني يا طارم مولا يي تراريخته اولين محصول تراريخته ايران است كه بدون استفاده از هرگونه سم شيميايي ضمن مقاومت در برابر آفت كرم ساقه خوار به لحاظ فن آوري بسيار حايز اهميت است.
كاهش ارزش پول ملي
عضو هيات علمي دانشگاه علا مه طباطبايي مي گويد: ارزش پول ملي ايران در طول 3سال گذشته 10 تا 12 درصد كاهش يافته است.
به گفته پژويان ايران به دليل اينكه صادركننده نيست اين كاهش ارزش پول ملي موجب خواهد شد تا واردات نيز افزايش يابد.
اما ديگر عضو هيات علمي دانشگاه علا مه طباطبايي مي گويد: سياست هاي غلط بانك مركزي طي سالهاي اخير ارزش پولي را بيش از 25 درصد كاهش داده است.
به گفته يوسفي اگر اين اتفاق در هر كشور ديگري مي افتاد از مسوولا ن اقتصادي آن به شدت بازخواست مي شد و با آنان برخورد قاطع صورت مي گرفت.
وي افزود: بلا يي كه تكنوكرات هاي اقتصادي طي سالهاي اخير در اثر ندانم كاري خود بر سر اقتصاد كشور آوردند با هيچ دوره اي قابل مقايسه نيست.
يوسفي كاهش 25 درصدي ارزش پول ملي طي سالهاي اخير را فاجعه مي داند و مي گويد: اين هشداري است به دولت آينده تا در انتخاب مديران اقتصادي خود دقت نظر لا زم را داشته باشد.

فروشگاه
قيمت انواع خودروهاي صفر كيلومتر
000228.jpg
000231.jpg
000234.jpg
اتـحـــاديــه صـنــف دارنــدگــان نمايشگاه ها و فروشندگان اتومبيل تهران قيمت انواع خودروهاي صفر كيلومتر را در هفته منتهي به بيست و هشتم فروردين ماه اعلا م كرد. قيمت خودروهاي مختلف ساخت 1384 در اين مدت به اين شرح بود...

با ما تماس بگيريد 2052627
شنبه تا چهارشنبه (از ساعت 14 الي )۱۵
گارانتي مصرف!
آبسردكن خريداري شده بعد از 3 ماه خراب شده با وجود اينكه گارانتي يكساله دارد. حالا  بعد از 4 ماه هنوز، براي تعمير كسي نيامده است.
نقوي
خودرو فرسوده
مالك خودرو فرسوده با 36 سال سن هستم، اين خودرو 34 سال از عمر خود را در تهران گذرانده و از اين پس نيز خواهد گذراند. مدت 6 ماه است كه براي تعويض آن با خودرو صفر كيلومتر به شركت هاي مربوطه مراجعه مي  كنم، ولي مسوولا ن به جهت اينكه خودرو 36 سال پيش در آبادان پلا ك شده و اين شهر جزو 7 شهر اعلا م شده نيست، از انجام اين كار امتناع مي ورزند.
همايون رحيمي
نصب تابلو
ساكنان خيابان پيروزي غربي واقع در كوي نصر از تصادفات و سر و صداي اتومبيل ها شب ها و روزها در رنج هستند. لطفا نسبت به نصب تابلوي ورود به اتوبان در چهارراه پيروزي اقدام فرماييد.
كاظمي
روزنامه فروش خوش برخورد
در ميدان انقلا ب، اول كارگر شمالي، نرسيده به فرصت، روزنامه فروشي كه روزنامه همشهري را مي فروشد خيلي خوش برخورد است از او تشكر مي كنيم.
بابايي
مديرعامل بهشت زهرا(س) بخواند
اگر مدرك استفاده از قبور پدر و مادر در اختيار يكي از وراث باشد و او پس از گذشت زمان شرعي، محرمانه و بدون اطلا ع و رضايت وراث اقدامي به نفع خود كند تا شخصا يا ورثه از اين قبور استفاده نمايند، شرعي است يا غصبي؟ در صورت امكان به كجا بايد مراجعه شود؟
جهاني
باز هم آسفالت!
جاده فشم از ميني سيتي به طرف لواسان كه قسمتي از آن مربوط به شهرداري منطقه يك مي شود و قسمتي ديگر مربوط به وزارت راه. آن قسمتي كه مربوط به شهرداري منطقه يك است محله مسكوني است. جاده اين منطقه بسيار خراب است، لطفا شهرداري اين منطقه رسيدگي كند .
حسين لطيف
طرح شهرداري
منطقه ده ونك، 25 سال است كه در طرح شهرداري است. جناب آقاي تهراني شهردار منطقه 3 چندين بار گفته اند تكليف اين طرح مشخص مي شود، اما تا به حال اين اتفاق نيفتاده است.
اسماعيلي
قبوض آب بي نام
قبوض آب محله هاي فاقد سند مالكيت در تهران بزرگ، متفاوت صادر مي شود؛ بدين صورت كه در بعضي محله ها با نام مشترك (شمس آباد و مجيديه) و در بعضي ديگر مانند باقلا زار و شميران بي نام مشترك صادر مي گردد و به علت اينكه نام مشترك درج نمي گردد، اكثرا قبض آب اهالي به دست آنها نمي رسد، چه اشكال دارد سازمان آب منطقه شميران هم به تبعيت از ادارات برق، گاز و تلفن كه نام مشترك درج مي نمايند عمل كند تا مردم دچار مشكل نشوند. در خاتمه به دولت و وزارت نيرو پيشنهاد مي كنيم مديراني را به كار گمارند كه برنامه ريز باشند تا در چنين مواقعي دچار مشكل نشويم.
با تشكر - جمعي از اهالي باقلا زار شميران
بحث كسل كننده!
خواهشمنديم در مورد ميوه كمتر بحث كنند، براي اينكه مردم همه در جريان قضيه هستند. به مشكلا ت اساسي تر بپردازيد.
يك شهروند
اضافه نرخ
عوارض نوسازي و خدمات را شهرداري اضافه كرده. سال قبل 15 هزار تومان براي من قبض آمده، اما امسال 30هزار تومان.
يك شهروند
درخواست كمك
مادري هستم بيمار با 6 فرزند قد و نيم قد. همسرم كارگر ساده اي است كه توان هزينه هاي دشوار زندگي به خصوص كرايه سنگين منزل را ندارد. 4 فرزند محصل دارم كه اين نيز به نوبه خود هزينه اي در بر دارد و از لحاظ مسكن شديدا در فشار هستم و اين در حالي است كه صاحبخانه جوابمان كرده. از شما خوانندگان عزيز همشهري طلب ياري و مساعدت دارم.
م. ر
گله از قانون چك
خواهشمنديم قانون چك را عوض كنند. چك ها وصول نمي شود. هيچ اقدامي هم نمي شود كرد. اصلا  چك بي ارزش شده است.
خاني
بناهاي تخريب شده
در منطقه 7 شهرداري، پاركي به نام آزادگان ابتداي خيابان نيلوفر قرار دارد. از قبل از انقلا ب بناهاي اين پارك دست نخورده و اين بناها همه از هم پاشيده شده، لطفا به اين مساله رسيدگي شود.
از ساكنان منطقه
در گذشته روغن هاي يك كيلويي و 5 كيلويي را تفلون مي كشيدند، اما حالا  ديگر اين كار را نمي كنند. از اين رو روغن ها در حال حاضر فاقد ايمني و استاندارد هستند. در حقيقت پوشش درستي ندارند. در گذشته ورق آلومينيومي مي گرفتند، اما حالا  به دليل عدم به كار بردن اين شيوه ،هوا نفوذ مي كند و آلودگي را منجر مي شود.
هوشنگ افشار

|  ايرانشهر  |   تهرانشهر  |   خبرسازان   |   دخل و خرج  |   در شهر  |   درمانگاه  |
|  طهرانشهر  |   شهر آرا  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |