چهارشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۸۴ - - ۳۶۷۸
برنده ايراني جايزه مري مك كاردي
انقلاب در كتاب هاي درسي
خودش مي گويد: من جايزه حقيقي ام را گرفته ام، از بچه ها و معلم ها؛ هنگامي كه شادي و رضايت را در چشم هايشان ديدم و باورم شد كارم به ثمر نشسته است.
000186.jpg
عكس : ساتيار
زمان مهديزاده -سال 69 به بهانه شكل دادن به گروه علوم تجربي وارد دفتر تاليف كتاب  هاي درسي شدم. كار را با حسين دانشور شروع كردم. خيلي زود محمود اماني تهراني به ما پيوست. ظرف يك سال تعدادمان به 10 نفر رسيد و الا ن تمام مدرسان و معلمان علوم تجربي كشور عضو گروه مولفان علوم تجربي  هستند. اگرچه طاهره رستگار كه سال 82 به عنوان نامزد ايران براي دريافت جايزه كالينگار يونسكو بود، موفق به كسب اين جايزه نشد، ولي امسال به دليل ايجاد تغييرات در ترويج علوم تجربي كشور نشان ويژه اي دريافت كرده است.
سالها بود كتاب ها بدون تغيير تنها راه تجديد چاپ را طي مي كردند و هر ازگاهي اگر تغييري بود ناچيز بود و توفيري به حال استاد و شاگرد نداشت. آنها گروهي 3 نفره تشكيل دادند و شروع كردند به مطالعه هدف هاي آموزش علوم در سطح جهان. در كارگاه ها و سمينارهاي يونسكو شركت كردند و دست آخر نتيجه گرفتند: ديديم ما غافليم و دنيا را آب برده است. بايد از پايه شروع مي كردند. براي كارشان چارچوب بستند و 3 هدف را مشخص كردند: كسب دانستني ها، مهارت هاي ضروري و نگرش هاي مثبت. بعد از مشخص شدن مسير، نخستين قدم در راهي پرپيچ و خم برداشته شد. قرار بود دانش آموز، شريك آموزش ها شود، يعني نسبت به آموخته هايش احساس مالكيت كند. شاگرد محيط اطراف را بهتر ببيند، تحقيق كند و دانسته هايش را انتقال دهد. ابتدا بايد شيوه آموزش معلمان عوض مي شد. ديگر زمان سخنراني و ديكته كردن گذشته است. بايد ديد و لمس كرد. قرار شد استاد، آموزش صحيح را ببيند و لذت آن را درك كند. آنگاه بتواند آموخته هايش را به شاگرد انتقال دهد تا او هم لذت ببرد. تغيير شيوه آموزش فرزندان پدر و مادران را به دردسر انداخته بود. اين بزرگترين مشكل مولفان گروه علوم تجربي بود. خانم رستگار لبخندي زد و گفت: نمي شود خرده گرفت. مادري كه مي بيند كودكش در كار تحقيق كه معلم به عهده اش گذاشته ناموفق مانده، خسته و گريان سرش را روي بالش گذاشته، طاقت نمي آورد تحملش طاق مي شود و مي رود به جاي او مشاهده مي كند، مي خواند و تحقيق مي كند تا صبح فرزندش لبخند به لب و شاد به مدرسه برود. شايد اشتباه ما بي سروصدا كار كردن بود. در اين باره تبليغي نكرديم و تنها به شاگرد و استاد پرداختيم. شايد پدر ومادران نيز به آموزش احتياج داشتند تا با شيوه نوين آموزش آشنا شوند.
البته نمي توان از كار گروه مولفان ايراد گرفت. آنها به اندازه كافي مشكل داشتند. در برخي كشورها هرگونه تغيير در آموزش را شهرداري به والدين يادآور مي شود. خانم رستگار ادامه مي دهد: كار مشكلي بود. كتاب هاي تدريس را تغيير داديم. چندين بار بازنويسي كرديم. حتي كتاب هاي شيوه ارزشيابي و هر كتابي كه قرار بود واسطه استاد و شاگرد شود. كارها توسط افراد گروه انجام مي شد. بخش عمده آن را معلم ها تاليف يا ترجمه مي كردند.
مهندس رستگار، ژانويه راهي انگلستان شد. سميناري بود در دانشگاه ليدز؛ كنگره سالا نه معلمان علوم تجربي. 2 مقاله اي كه به همراه داشت ارايه كرد. يكي از مقاله ها درباره كارهايي بود كه طي سالها در ايران انجام داده بود. در اين كنگره افرادي از شوراي بين المللي معلمان علوم CESI وابسته به انجمن معلمان علوم آمريكا NSTE از پيش دبستان تا سوم راهنمايي شركت كرده بودند. در پايان سمينار ناگهان شركت كننده ايراني خود را ميان حلقه اي از پرسشگران ديده بود و شايد براي گريز از سين جيم ها بود كه قول داد رزومه كاري اش را براي آنها بفرستد و فرستاد، پس از بازگشت به ايران.
اواخر همان سال بود كه خانم رستگار نامه اي توسط پست الكترونيك دريافت كرد. نامه از سوي همان آدم هايي بود كه در انگليس او را سوال پيچ كرده بودند. آنها رستگار را به دليل تحول در آموزش ابتدايي مستحق دريافت جايزه ويژه مري مك كاردي دانسته بودند. لحظه اي سكوت كرد. شايد دنبال واژه اي مي گشت تا احساساتش را ملموس تر بيان كند. اين جايزه من نيست، جايزه تمام افراد گروه است. من پيش از جايزه مك كاردي و نشان ويژه، جايزه حقيقي ام را گرفته ام، از بچه ها و معلم ها. هنگامي كه شادي و رضايت را در چشم هايشان ديدم و باورم شد كارم به ثمر نشسته است.
تاليفاتش زياد است. بيش از 32 جلد كتاب و 30مقاله. 3 دوره كتاب نمونه جشنواره رشد وزارت آموزش و پرورش به او تعلق گرفته است. كتاب نكات اساسي در آموزش علوم ابتدايي نخستين جايزه جشنواره را متوجه او كرد. سپس كتاب آموزش و ارزشيابي مهارت هاي يادگيري او نيز نمونه شناخته شد. سال 83 نيز به دليل تاليف كتاب هاي مفيد و گوناگون و ايجاد تحول در آموزش جايزه اي گرفت.
مهندس طاهره رستگار از سال 72 از وزارت آموزش و پرورش به وزارت علوم و دانشگاه علم و صنعت انتقال يافت و به تدريس و عهده داري مسووليت آزمايشگاه پرداخت. وي علا وه بر آن از سال 81 معاونت دانشجويي و امور فرهنگي دانشكده مهندسي شيمي دانشگاه علم و صنعت را برعهده دارد.

مشت هاي تايسون، به خاطر يك مشت دلا ر
000177.jpg
حسام گلبري- شايد مايك تايسون تنها بازمانده نسل بوكسورهاي افسانه اي جهان نظير محمدعلي كلي، باشد، ولي مدتي است كه تايسون هم فروغ گذشته را از دست داده است. بدهي هاي مالي كه گريبانگير تايسون شده اند، باعث شده تا وي نتواند تمام فكر خود را روي ورزش متمركز كند. به هر حال جايزه قهرماني رقابتي كه در يازدهم ژوئن در واشنگتن برگزار مي شود، مي تواند مشكل گشاي كار اين قهرمان باشد.
البته با وجودحريفاني همچون كوين مك برايد ، كسب عنوان قهرماني توسط تايسون بسيار سخت خواهد بود. كوين كه روزهاي اوج خود را طي مي كند، با اراده اي قوي جلو حريف بزرگ خود ايستاده و براي او مي  خواند. كوين مك برايد، جديدترين حريف مايك تايسون، قول داده است قهرمان اسبق و بي چون چراي بوكس سنگين وزن جهان را در مبارزه واشنگتن شكست دهد. مك برايد مصممانه از شانس پيروزي خود در برابر قهرمان۳۸ساله جهان مي گويد: قصد دارم دنيا را متحير كنم و پس از غلبه بر تايسون براي كسب عنوان قهرماني جهان خواهم جنگيد. مك برايد، غول 195سانتيمتري كه تا به امروز۳۲ مبارزه از 37 مبارزه خود را با پيروزي پشت سرگذاشته است، يك سر و گردن از حريف خود بلندتر است. 20 سانتيمتر اختلا ف قد مي تواند برتري فاحشي در رشته بوكس باشد. مبارز 31ساله ايرلندي در ادامه افزود: من براي تايسون احترام خاصي قايل هستم. او مردي قوي است كه در هر لحظه مي تواند نتيجه مسابقه را به نفع خود تغيير دهد. مطمئن باشيد رقابت سخت ما 10 راند طول خواهد كشيد و من تنها براي برد پا به رينگ مي گذارم.
اما آن طرف قضيه چيز ديگري است. مايك تايسون به قدر كافي عنوان داراست و بيش از آنكه به كسب عنواني ديگر بينديشد، در فكر به چنگ آوردن جايزه نقدي مسابقه است.
قهرماني براي هر 2 بوكسور امري مهم تلقي مي شود، اما پول، انگيزه تايسون را براي شركت در رقابت دو چندان كرده است تا به اين طريق بتواند بدهي 12ميليون فرانكي خود را بپردازد.
تايسون كه تاكنون 2بار قهرمان جهان شده است، در آخرين تلا ش خود براي بازگشت به ميادين ژوييه در سال گذشته از دني ويليامز لندني در رقابتي 4 رانده شكست خورد.
او در خصوص مبارزه با مك برايد مي گويد: او حريف خوب و زيركي است، اما براي اثبات خيلي چيزها، با تمام قوا به ميدان خواهم رفت. در حال حاضر عنوان قهرماني دسته سنگين وزن جهان از ديد مهمترين مرجع جهاني يعني شوراي جهاني بوكس)WBC(، در اختيار ويتالي كليچكو اوكرايني است. كليچكو بارها اعتراف كرده است كه در حسرت مبارزه با تايسون افسانه اي مي سوزد.

پاپ، فيلم شد
000174.jpg
مل گيبسون اين روزها با شور و اشتياق خاصي به ساخت فيلم هاي مذهبي مي پردازد. پس از فيلم مصائب مسيح، از گوشه و كنار خبرهايي مبني بر ساخت فيلمي در مورد پاپ ژان پل دوم به گوش مي  رسد. حتي او فيلمبرداران خود را به مراسم تدفين پاپ فرستاد. البته خودش در مراسم حضور نيافت، اما اين بار هم همچون دفعه گذشته كه قبل از مصائب مسيح، آخرين وسوسه هاي مسيح به بازار آمد، يك فيلم پاپي قبل از فيلم وي ساخته شد تا فيلم بعدي وي احتمالا  چندان تازگي نداشته باشد.
فيلم ساخته شده با عنوان كارول توسط تلويزيون ايتاليا در روز دوشنبه، همزمان با جلسه كاردينال هاي كاتوليك رم براي انتخاب پاپ جديد، در 2 قسمت به نمايش درآمد.
طرح كلي داستان درباره زندگي يك جوان لهستاني است كه روزي به درجه اسقفي نايل مي  شود.
كار ساخت فيلم كارول ماه ها قبل از مرگ پاپ در تاريخ دوم آوريل آغاز شد. در اين فيلم پيوتر آدامژيك هنرپيشه لهستاني نقشه كارول ووجيتلا  را بازي مي  كند.
آدامژيك مي  گويد: ما سعي نكرديم اداي كارول ووجيتلا  را در بياوريم و نخواستيم ژست و صداي وي را تقليد كنيم، بلكه تنها خواستيم با ارايه برخي نشانه ها پاره هايي از شخصيت بزرگ پاپ را قابل لمس كرده باشيم.
سال گذشته، ژان پل دوم پس از آنكه از ساخت فيلم مطلع شد، خطاب به آدامژيك گفت: تو ديوانه اي كه مي  خواهي فيلمي درباره من بسازي. مگر من چه كرده ام؟
اين فيلم كه هزينه ساخت آن 11 ميليون دلا ر است، با حمله آلمان ها به لهستان در سپتامبر 1939 يعني وقتي كه كارول 15 ساله بود، آغاز مي  شود.
جاكومو باتايتو تهيه كننده فيلم مي گويد: پيام ژان پل دوم احترام و توجه به مردم درمانده و بيچاره بود، اما اينكه چه چيز فيلم جالب خواهد بود، من فكر مي  كنم و اميدوارم وقتي مردم از طريق اين فيلم زندگي پاپ را تماشا مي  كنند، به پيام، هدف و وظيفه خطير پاپ واقف شوند.
قبل از پخش فيلم كارول از تلويزيون، اين فيلم روز پنج شنبه در دانشگاه كشيشي لا تران به نمايش درآمد كه البته بنا به گفته فيلمسازان با وجود حذف بعضي از قسمت هاي فيلم در پخش تلويزيوني آن، واتيكان هيچ اعتراضي نسبت به اين مساله نداشته است.
به زودي فيلم كارول به صورت DVD تكثير خواهد شد.

دكه
000165.jpg
حمايت ملكه از كاميلا 
كاميلا  بابت انتقادات و حملا ت رسانه ها روزگار بدي را پشت سر مي گذارد. نوعروس دربار بريتانيا كه قصد دارد از برخي روزنامه ها شكايت كند، موردحمايت كامل ملكه قرار دارد. ملكه از او دعوت كرده است تا در مراسم سلطنتي يادبود جنگ جهاني دوم كه در تابستان برگزار مي شود، در كنار او در بالكن كاخ باكينگهام بايستد و براي هواداران دست تكان بدهد.
000162.jpg
فرمان پاپي
تصوير بزرگ و زيبايي از سالني كه قرار است از اين پس به عنوان قدمگاه جانشين پاپ ژان پل دوم به حيات خود ادامه دهد، تزئين كننده صفحه اول هرالد بوستون است با تيتر: كاردينال ها آماده انتخاب يك پاپ هستند. و تيتر: فرمان پاپي.
000168.jpg
آركانزاس و عراق
زن عراقي با كمك دست هايش راه شنيدن صداي جنگ و خونريزي را بسته است. اين عكس در روز يكشنبه پس از آنكه شهر مدائن توسط نيروهاي امنيتي عراق و ارتش آمريكا محاصره شد، گرفته شده است. پيش از اين، گزارش هايي درباره گروگانگيري يكصد شيعه توسط سني ها در اين شهر مخابره شده بود، اما گزارش هاي بعدي حاكي بود كه در تعداد گروگان ها اغراق شده است.
000171.jpg
دعواي ماندلا 
دست از سر ما برداريد. اين تيتراصلي ساندي تايمز ژوهانسبورگ است، اما مطلب مهم اين روزنامه به دعواي حقوقي بين نلسون ماندلا  و وكيلش، اسماعيل ايوب اختصاص دارد. ماندلا  مدعي است اشياي يادبود و آثار هنري به نام او و بدون اطلا عش فروخته شده اند. ايوب متهم به فروش امضاي ماندلا  است.

سرقلم
سوني، شيرهاي ام.جي.ام را خفه كرد
000180.jpg
ام.جي.ام در مترو گلدوين مه ير هم به زير بيرق سوني رفت. سوني همان شركتي است كه هر ساله در كشورمان جشنواره فيلم كوتاه را برگزار مي كند و اتفاقا جوايز نفيسي هم مي دهد. عرضه فيلم بازسازي شده اميتي ويل هورور توسط مترو گلدوين مه ير ، به عنوان اولين فيلمي كه براي شركت سوني ساخته است، سينماي هاليوود را زير و رو كرد. روزگاري ام.جي.ام با بيان اين شعار كه تعداد ستاره هاي ما بيشتر از ستاره هاي آسمان است به تمامي شركت هاي ساخت فيلم، فخر مي فروختند. اما اكثر ستاره هاي آن به كهكشان هاي ديگر رفتند و حالا  شركت سوني با خريد 5 ميليارد دلا ري ام.جي.ام آن را به عنوان آخرين شركت بزرگ و مستقل در هاليوود ابقا كرد.
ام.جي.ام به كار توليد فيلم هايي كه قبلا  در حال ساختشان بوده است، مثل بازسازي پلنگ صورتي استيون مارتين و توليد شوهاي تلويزيوني ادامه خواهد داد. اما تمام پروژه هاي آينده اين شركت با همكاري سوني توليد مي شوند. همچنين سوني روي آرشيو شركت شامل 4 هزار فيلم، كنترل خواهد داشت.
با اين حساب شيرهايي كه در تيتراژ فيلم هاي ام.جي.ام ظاهر مي شدند چندي ديگر به غرش خود ادامه مي دهند، اما نشان تجاري اين شركت و شعار آن؛ هنر براي هنر ديگر رنگ و بوي هميشه را ندارد.
شروع كار ام.جي.ام در سال 1924 بود؛ زماني كه 3 شركت مترو پيكچرز ، گلدوين پيكچرز و لوئيس بي مه ير به اتفاق هم قدرتمند ترين استوديو هاليوود را با بيرون دادن هفته اي يك فيلم در روزهاي اوج آن راه اندازي كردند. فيلم هاي بزرگ تاريخ سينماي جهان همچون ماجراهاي تارزان ، بر باد رفته ، كمدي هاي برادران ماركس ، سري كارتون تام و جري ، جاودگر شهر اوز همه و همه از توليدات شركت ام.جي.ام هستند.
در سال 1969 ميليونر نوادايي كرك كركورين شركت را خريد و اقدام به حراج دارايي هاي آن از جمله زمين هاي ام.جي.ام كرد. تد ترنر - غول رسانه اي - كاتالوگ فيلم هاي قبل از 1984 ام.جي.ام را براي شبكه TCM خود خريداري كرد و اين در حالي بود كه زمين هاي ام.جي.ام به شركت تلويزيوني لوريمار توليد دالا س فروخته شد. آرشيو ام.جي.ام شامل، جيمز باند، پلنگ صورتي و فيلم هاي راكي، بسياري را براي خريدشان به وسوسه مي انداخت و اين تام وارنر بود كه در سال 2004 براي خريدن شركت تلا ش كرد. اكنون اين شركت سوني است كه پس از پيشنهاد 2/9 بيليون دلا ري و خريد ام.جي.ام مي تواند در عرصه فيلمسازي يكه تازي كند. البته سوني بدهي 1/9 ميليارد دلا ري ام.جي.ام را نيز تقبل كرده است.

چارچوب
لا تن ها در آنسوي رودخانه
000183.jpg
خورخه دركسلر، ترانه سرا و خواننده اهل اروگوئه از شهرتي كه جايزه بهترين اسكار براي ترانه او در فيلم خاطرات موتورسيكلت درباره سفر چه گواراي جوان به ارمغان آورد، براي انتشار جهاني هفتمين آلبوم خود استفاده كرد. ترانه دركسلر در آلبوم اكو به نام  آنسوي رودخانه گنجانده شده است. قبل از اينكه جايزه اسكار بهترين ترانه اعلا م شود، گيتاريست مشهور مكزيكي تبار، كارلوس سانتانا ترانه دركسلر را روي صحنه در برابر بيش از يك ميليارد تماشاگر در جهان اجرا كرد تا او بيش از پيش محبوب شود. پيش بيني مي  شود آلبوم او فروش بالا يي داشته باشد.

كوتاه تر از گزارش
تام جونز: داشتم خودكشي مي كردم
تام جونز خيلي ديرتر از همنسلا ن خود به فكر خودكشي افتاد. خواننده ولزي اعتراف كرد: براي يك لحظه با خودم گفتم كه پايم را يك قدم آن طرف تر بگذارم. يك قدم آن طرف تر، ريل ايستگاه بود: نمي دانستم چكار كنم. خيلي افسرده بودم. نمي خواستم پيش از آنكه خودم را اثبات كرده ام به ولز برگردم. در اين مدت هيچ پولي به دست نياورده بودم. ناگهان به اين فكر افتادم كه همسر و پسرم در ولز منتظرم هستند. اولين آهنگ وي بانام سرما و تب يك شكست تمام عيار بود، تا اينكه نه چندان غير طبيعي موفقيت برايش به همراه آورد و نام او را وارد جدول پرفروش هاي ماه مارس 1965 كرد.
با پول خيلي چيزها حل مي شود!
مدت طولا ني است كه وكيلا ن حقوق مدني، بر سر استفاده از نام خانم رزا پاركس توسط گروه اوت كاست در يكي از آهنگ هايش مشاجره دارند، اما بعد از آنكه دادگاه نتوانست موضوع را رفع و رجوع كند، نهايتا طرفين در خارج از دادگاه به توافق رسيدند. پس از آنكه هفته گذشته گروه هيپ هاپي پرداخت مبلغ هنگفتي را به خانم رزا به عنوان غرامت قبول كرد، همه چيز ختم به خير شد. دنيس آچر شهردار سابق ديترويت و وكيل مدافع روزا گفت: اين زن براي زندگي كردن و سلا متش و براي آنكه در حاشيه امنيت زندگي كند به اين پول نياز داشت.
اعتراف عليه  هاليوود
سيدني پولا ك كارگردان 70 ساله در مصاحبه اي با رويترز، پرده از كار خود برداشت. سيدني گفت مضمون اكثر فيلم هاي من همچون 3 روز كركس مبارزه با مسايل ناراحت كننده و غم انگيز است كه در واقع بازتاب رابطه نامطلوب و درگيرانه من با سينماي  هاليوود است. براي من ساخت فيلم به منزله روزنه اي است كه در آن مي توانم جنبه هاي دلتنگ كننده شخصيتم را نشان دهم.
كاشف سكه هاي عباسي در عمان
يك زن روستايي عماني در حال چراي گوسفندانش بر بالا ي كوه 409 سكه باستاني مربوط به زمان عباسي ها كشف كرد. او به طور اتفاقي كوزه اي را كه مملو از اين سكه ها بود و در زير خاك دفن شده بود، پيدا كرد و فورا موضوع را به مقامات خبرداد. به محض تعيين ارزش اين سكه ها، اين وزارتخانه قرار است به اين زن روستايي پاداش دهد. قدمت سكه ها كه اكثرا از جنس نقره است به دوره عباسي، بين سالهاي 136-158 هجري و بين 252-320 هجري برمي گردد.
سكه ها به دليل قرار گرفتن در كوزه اي از جنس سنگ صابوني در اثر رطوبت آسيب نديده اند.
تلا ش جكسون براي پرداخت بدهي ها
مايكل جكسون در اوايل دهه 80 هنگام تهيه يك آلبوم مشترك با پل مك كارتني يكي از 4 عضو گروه معروف بيتل ها، امتياز مالكيت و تمامي حقوق يك مجموعه از آثار اين گروه را به مبلغ 47 ميليون دلا ر خريداري كرد. در آن زمان كه آقاي جكسون در اوج معروفيت و محبوبيت به سر مي برد، ادعا داشت كه اين سرودنامه را به خاطر ترانه مورد علا قه خود به نام ديروز Yesterday خريده است؛ ترانه اي كه در مفهوم به روزهايي اشاره مي كند كه مشكلا ت دور از ذهن به نظر مي آمدند. اما امروز با وجود مشكلا ت حقوقي و مالي كه پرداخت دستمزدهاي كلا ن وكلا ي مدافع، پرداخت حق السكوت هاي چند ميليون دلا ري، ولخرجي هاي غير ضروري و عدم تمركز بر ايجاد درآمد براي مايكل جكسون به وجود آورده، او را در شرايطي قرار داده كه تنها راه نجات از اين بن بست مالي، فروش سرودنامه بيتل ها است كه امروز ارزش آن به مبلغي در حدود 500ميليون دلا ر رسيده است؛ كاري كه اين ستاره موسيقي پاپ بارها گفته است هرگز و تحت هيچ شرايطي انجام نخواهد داد.
فروش سرودنامه بيتل ها مي تواند شايعه اي باشد تا طلبكاران مايكل جكسون را كه هم اكنون بيش از 270 ميليون دلا ر بدهي دارد، موقتا به دريافت طلب خود اميدوار كند.

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |