چهارشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۸۴ - - ۳۶۷۸
سفر با حداقل هزينه
از تي تي كاكا تا زاينده رود
جهانگرد زابلي، آمريكاي جنوبي را با ماهي 100 دلا ر سياحت كرد
000114.jpg
عكس : گلناز بهشتي
سپتامبر سال 2003 زماني بود كه محمد سوار بر هواپيما آلمان را به قصد ليماي پرو ترك كرد و پس از يك سال در سپتامبر 2004 دوباره به پرو بازگشت؛ به قصد پايان سفر
سهيلا  بيگلرخاني
حتي ركاب زدن در آفتاب داغ آمريكاي جنوبي هم نتوانسته بر چروك هاي صورتش بيفزايد.
نقشه كوچكي از شيلي را در دست گرفته، توضيح مي دهد: ... اين صحرا كاكتوس هايي دارد كه فقط در اين نقطه از دنيا مي رويند... كاكتوس هايي كه برخي 500 ساله هستند...
وقتي عكس هاي سفر را ورق مي زند، برق چشمانش را مي توان ديد.
مي گويد اگر يك بار ديگر هم به دنيا مي آمد، دوباره همين كار را مي كرد؛ سفر به دور دنيا. فرقي نمي كند، با دوچرخه باشد يا با اتوبوس يا حتي با كارواني متصل به خودرو. بيست و چند سال قبل به قصد تحصيل راهي اروپا شد، اما علا قه به آشنايي با فرهنگ هاي مردم دنيا او را به تجربه سفر كشاند.
محمد نجفي 51 ساله است، با صورتي حداكثر 35 ساله. سفر محمد به 6 كشور آمريكاي جنوبي يك سال طول كشيده، مسيري 20 هزار كيلومتري كه 6 هزار و 200 كيلومتر آن را با دوچرخه پيموده. از پرو به شيلي رفتم. بعد به پرو برگشتم. بعد از آن به بوليوي رفتم، سپس آرژانتين، برزيل، پاراگوئه، دوباره به آرژانتين، شيلي، بوليوي، پرو و سپس به اروپا برگشتم.
آلمان، كشوري است كه از حدود بيست و چند سال قبل محمد در آن سكونت دارد. سپتامبر سال 2003 زماني بود كه محمد سوار بر هواپيما آلمان را به قصد ليماي پرو ترك كرد و پس از يك سال در سپتامبر 2004 دوباره به پرو بازگشت؛ به قصد پايان سفر.
مي گويد سفر با دوچرخه چندان هزينه اي ندارد. من با ماهي يكصد دلا ر كشورهاي آمريكاي جنوبي را طي كردم. يعني چيزي حدود 85 هزار تومان؛ رقمي كه حتي براي مخارج ماهانه يك زندگي ساده درتهران ناچيز به نظر مي رسد. كشورهاي آمريكاي جنوبي كشورهاي ارزاني هستند. به خصوص براي كسي كه خام گياهخوار باشد، به غير از شهرهاي بزرگ، شب ها در چادر بخوابد و براي به دست آوردن هزينه سفر كار كند. در برخي از شهرها پاپايا (نوعي ميوه بومي آمريكاي جنوبي كه به خربزه درختي معروف است) و انبه مي چيدم. در شيلي هم در گلخانه كار كردم، چون به زبان آلماني، انگليسي و اسپانيايي مسلط هستم، در برخي از شهرهاي آمريكاي جنوبي زبان تدريس مي كردم.
محمد خاطرات سفر يكساله اش به آمريكاي جنوبي را به زبان آلماني نوشته. اينكه چرا نه به زبان مادري؛ فكر نمي كردم، سفرهاي من براي روزنامه هاي ايراني جذاب باشد. با اين حال يك روزنامه كانادايي در طول سفر يكساله محمد، از ماجراهاي سفر او گزارش تهيه مي كرده.
سفر به آمريكاي جنوبي براي محمد آنقدر هم كم خطر نبوده است. در طول اين سفر چند بار از سوي سارقان مورد حمله قرار گرفتم. در يكي ازاين حمله ها در پرو نزديك بود بميرم. در اين كشور درياچه اي به نام تي تي كاكا وجود دارد كه مرتفع ترين درياچه دنياست و مي توان در آن قايقراني كرد. اين درياچه در ارتفاع 3 هزار و 700 متري از سطح دريا قرار دارد، بين پرو و بوليوي. توي اين درياچه 2 جزيره به نام هاي آفتاب و ماه وجود دارد كه سرخپوست ها معتقدند خورشيد روي يكي از اين 2 جزيره متولد شده است. براي ديدن هركدام از اين جزيره ها بايد 20 دلا ر بدهيد. در نزديكي اين جزيره ها شهرك كوچكي به نام پونو قرار دارد. در نزديكي اين شهر مورد حمله قرار گرفتم. گلويم را طوري فشار دادند كه تا يك هفته نمي توانستم چيزي قورت بدهم يا حرف بزنم. چند روز بعد خوب شدم، اما اثرات رواني اين حمله تا 2 ماه در من باقي ماند.
اين حمله فقط به خاطر دزديدن 35 دلا ر صورت گرفت. بوليوي كشور ارزاني است. اين را محمد مي گويد، اما گويا سارقان نيز در اين كشور فعالترند، چراكه شهر لا پاز بزرگترين شهر بوليوي است. شهري بسيار زيبا در محاصره چند منطقه كوهستاني. تمام خيابان هاي اين شهر شيب دارند. بازاري به اسم بازار جادوگران در لا پاز وجود دارد كه بيشتر فروشندگان آن سرخپوست هستند. در آنجا مثلا  اسكلت ميمون وخرگوش را آويزان كرده اند. آنها معتقدند اگر اين اسكلت ها را بخرند و در خانه آويزان كنند، مريض نمي شوند. در آنجا هم موردحمله قرار گرفتم.
محمد ماجراجوست. سفر را از 19 سالگي آغاز كرد. در ايران با اتوبوس، پاي پياده، با دوچرخه و حتي با اسب به همه شهرهاي ايران سفر كرده است. اصفهان خيلي تميز و زيباست. زاينده رود هم كه از وسط آن گذشته، حال و هواي خاصي به اين شهرداده است.
محمد، سيستاني است، اهل زابل. روي اين قضيه تاكيد مي كند.
مرد زابلي هنوز ازدواج نكرده، با آنكه 51 سال دارد. دلش مي خواهد به هندوچين هم سفر كند و بعد آفريقا. اروپا را 10 سال قبل سياحت كرد، چندين بار. يكبار با خودرويي كارواني. به آن موتوكاروان مي گويند. داخلش همه چيز دارد؛ يخچال، آبگرمكن، وسايل آشپزي، كمد، توالت و ...
با اين همه آمريكاي جنوبي را تكه اي از بهشت مي داند، به خصوص سواحل رودخانه مشترك ميان كشورهاي آرژانتين، بوليوي و پاراگوئه. آبشار ايگواسو عريض ترين آبشار دنياست. عكسش را نشان مي دهد. يك هفته را نيز در جنگل هاي آمازون گذرانده. اگر با حيوانات كاري نداشته باشي، با تو كاري ندارند. براي من اتفاق افتاد كه مار تا چند متري ام آمد... من با اسلحه مخالفم.
محمد 3 بار تحصيل كرده و اكنون به كار طراحي فضاي سبز اشتغال دارد. اگر كار كنم بيشتر از ماهي 2 هزار يورو درآمد دارم. منتها من بيشتر ماه هاي سال را در سفر مي گذرانم.
علا قه به موسيقي آمريكاي جنوبي، محمد را به سفر به كشورهاي آمريكاي جنوبي كشاند. برايم شناختن فرهنگ متفاوت مردم دنيا جالب بود. به خاطر همين فكر كردم بهترين راه براي شناختن اين فرهنگ ها سفر به نقاط مختلف دنيا و دوچرخه بهترين راه براي نزديك شدن به مردم است. من مخالف سرعت هستم. مي توانستم با هواپيما به اين كشورها سفر كنم، اما دوچرخه باعث مي شود به مردم نزديك شوي.
محمد معتقد است هيچ وقت بيمار نمي شود. من يك دوره مقدماتي پزشكي در آلمان ديده ام. در سطح عمومي با خدمات پزشكي آشنايي دارم. به خاطرهمين من بيمار نمي شوم و اگر مريض شوم دكتر نمي روم. دارو هم مصرف نمي كنم.
محمد شكر و نمك هم نمي خورد. لبنيات هم نمي خورد. فقط وقتي به ايران- سرزمين مادري- مي آيد، نمي تواند در مقابل نان سنگك داغ و برنج مقاومت كند.
محمد چند روز ديگر به آلمان برمي گردد و چند ماه بعد در تدارك سفري ديگر. هندوستان، شايد بعد هم چين و بعد از آن ونزوئلا  و مكزيك و...

دانشگاهي از ويرانه هاي ارگ
شايد قبل از زلزله اي كه نام بم را گره زده است با خود، ارگ بم بيش از هرچيز ديگر يادآور اين شهر تاريخي بود
000117.jpg
اين بار مدرسه جاي خودش را داد به دانشگاه، بعد از زلزله بم. به سنت قبلي جمعي از نويسندگان كشور تصميم گرفتند در كنار هزار ساخت وساز ديگر، دانشگاه احداث كنند؛ دانشگاهي كه قرار بود به ياد و خاطره ارگ بم احداث شود.
شايد قبل از زلزله اي كه نام بم را گره زده است با خود، ارگ بم بيش از هرچيز ديگر يادآور اين شهر تاريخي بود.
حافظ موسوي، يكي از نويسندگان عضو اين گروه مي گويد: بلا فاصله بعد از زلزله بم گروهي از نويسندگان اقدام به جمع آوري كمك هاي اوليه و توزيع آن در منطقه كردند. مهمترين خصلت بم شايد معماري خاص و قدرتمند ارگ بم بود كه سابقه چندهزار ساله داشت كه متاسفانه در اثر زلزله تخريب شد و دانشكده معماري بعد از طرح هايي مثل مدرسه دخترانه شبانه روزي، مهدكودك، كتابخانه و ... مورد توافق اين گروه از نويسندگان قرار گرفت.
حافظ موسوي مي گويد: با يك گروه از مهندسان مشاور و اعضاي گروه به بم رفتيم و با شوراي شهر و شهرداري اين شهر مذاكره كرديم كه آنها هم از پيشنهاد ما بسيار استقبال كردند و زميني را در اختيار ما قرار دادند.
پروژه اين دانشگاه از تيرماه سال گذشته شروع شده است كه به نظر مي رسد با پشت سرگذاشتن مراحل مقدماتي ساخت آن تا تيرماه امسال آماده باشد براي بهره برداري. از اسم دانشگاه مي پرسيم كه گروه نويسندگان قصد دارد اين دانشگاه را چه نامگذاري كند؟
حافظ موسوي، مي گويد: ما تنها تا انتهاي مرحله ساخت كار را پيش مي بريم، قصد ما ساخت يك دانشكده معماري است. پس از اتمام كار بقيه امور به وزارت علوم و شوراي شهر بم محول مي شود؛ چه در زمينه پذيرش دانشجو و چه نامگذاري. تاكنون حدود 70 درصد عمليات ساخت دانشكده معماري به پايان رسيده است.
موسوي مي گويد: تمام هزينه ساخت اين دانشگاه از محل كمك هاي مردمي كه از خارج و داخل به حساب اين گروه از نويسندگان واريز شده بود، تامين شد. در ساخت اين دانشكده از معماري سنتي اين منطقه استفاده شده است تا تداعي كننده روزگار شكوه ارگ بم باشد.
البته در شروع كار ساخت اين دانشكده به دليل مشكل حقوقي كه در زمين محل احداث دانشكده معماري بم وجود داشت، ساخت آن چند ماهي به تاخير افتاد، اما به نظر مي رسد اين دانشكده بتواند براي ورودي هاي سال آينده آماده بهره برداري باشد.
حافظ موسوي معتقد است ساخت دانشكده معماري در شهر بم يك ضايعه بزرگ ناشي از زلزله بود و حتي مي شود نام ضايعه ملي را بر آن نهاد، چراكه قديمي ترين بناي خشتي جهان كه شايد دوباره و هيچ گاه نتوان آن را تكرار كرد، از بين رفت.
لا اقل ساخت اين دانشگاه مي تواند از اين طريق يك حركت نمادين باشد براي پاسداشت اين اثر تاريخي...
اين گروه بعد از زلزله ويرانگر رودبار كه جان بسياري از هموطنان را گرفته بود نيز اقدام به ساخت مدرسه اي در شهر منجيل كه مراكز آموزش آن تخريب شده بود، كرد.
دانشكده معماري بم گرچه به گفته موسوي از نظر جغرافيايي در كنار ويرانه هاي ارگ بم نيست، اما شايد روييده از همان ويرانه ها باشد.

۵۰درصد افزايش بارندگي تهران
ريزش باران هاي بهاري اگرچه اتفاق جديدي نيست و اعتراف مي كنيم كه امسال جملگي شهروندان پايتخت را به وجد آورد، واقعيت اين است كه باران ها و رگبارهاي دهه 60 در پايتخت به دليل تغييرات جوي آرام آرام به نم نم باران نامنظم در دهه 70 تبديل شده بود. تغييرات نامحسوس بارندگي در سالهاي اواخر دهه 70 و اوايل 80 اين ذهنيت را در ميان مردم ايجاد كرد كه احتمالا  سالهاي خشك و بي آبي پيش رو خواهيم داشت.
اما جهش ناگهاني ميزان برف و باران در اواخر سال 83 حتي كارشناسان منابع آبي را دچار حيرت كرد. مهندس تكفلي، معاون بهره برداري و منابع آب شركت آب منطقه اي تهران مي گويد: اسفند۸۳ نسبت به همه سالهاي قبل بارندگي بي نظير بوده و سيل و باران در اكثر نقاط كشور بي سابقه بوده است.
به گفته وي چنين بارندگي 30سال گذشته در تهران بي سابقه بوده و تا حدودي خطر خشكسالي و كمبود آب را در سال آينده كاهش داده است.
طبق جدول شماره۴ معاونت و پژوهش منابع آب مقدار بارندگي اسفندماه سال 83 در حوزه عملكرد تهران 76/7 بوده، اين در حالي است كه ميزان آن نسبت به زمان مشابه سال قبل 33/9 بوده است. تكفلي مي گويد: زمستان بارندگي زيادي داشتيم و در بهار سدها شروع به آبگيري مي كنند، الا ن پشت سدها زياد پر نيست، اما در بهار به دليل آبگيري از رودخانه ها احتمال دارد كه پشت سد كاملا  پر شود. ميزان متوسط بلند مدت بارندگي نسبت به سال 82 نيز 49/7 درصد بوده است كه بيانگر تغييرات 50 درصدي بارندگي در فصل زمستان و بهار بوده است. تكفلي ادامه مي دهد: اين تغييرات بالا ي بارندگي نبايد اين شائبه را در ميان شهروندان تهراني ايجاد كند كه سال آبي خوبي داشته و لا زم نيست تا در مصرف آب صرفه جويي كنند. چون معلوم نيست كه سال آينده به همين خوبي بارندگي داشته باشيم.
000210.jpg
000213.jpg
طبق جدول شماره 5 مركز مطالعات و پژوهش منابع آبي كشور مقدار بارندگي در سال آبي 83-84 در حوزه عملكرد تهران 285/8 بوده است، اين در حالي است كه در سال آبي 82-83 اين ميزان به 191/9 رسيده است. متوسط بلند مدت اين مقدار بارندگي تجمعي در اين دو سال آبي ( مهر لغايت اسفندماه۱۷۸‎/۶ ) بوده كه بيانگر تغييرات 49درصدي بين اين دوسال آبي است.

حضور كمرنگ زنان در مراسم خاكسپاري پاپ
مجلس ختم مردانه
000120.jpg
زنان ايران - براي تماشاي به خاكسپاري مردي كه توانست بيش از 9 ملكه و پادشاه و 70رئيس دولت را در كنار هم جمع كند، بسيار مشتاق بودم. براي پيدا كردن تصويري مناسب تر تند از اين كانال به آن كانال مي رفتم. اولش براي پيدا كردن و ديدن تصويري از رئيس جمهور در اين مراسم جهاني از اين كانال به آن كانال مي رفتم.
تقريبا شبكه هاي مهم خبري را با هم تماشا مي كردم و در اين تماشا كردن مشخص بود حضور زنان در اين مراسم بسيار كمرنگ است. تنها يك زن از بين چندين و چندمرد مجري مراسم به خواندن دعا پرداخت و خيلي ساده كمتر زني به عنوان زني كه رئيس دولتي باشد در مراسم حضور داشت. از آن 4، 5 ملكه بگذريم. اين اولين چيزي بود كه پيدا كردم. بعد از خودم پرسيدم چرا؟ اولين جواب به سخت گيري كاتوليك ها برمي گشت، اما اين جواب خيلي زود رنگ باخت. چون يكي از شبكه ها - گويا دوربين ازدستش در رفت– گروهي از خواهران روحاني را نشان داد كه تعدادشان هم كم نبود. تازه وقتي دوربين به ميان مردم عادي هم مي رفت، تعداد زنان به نحو چشمگيري زياد مي شد، اما دوربين ها اغلب آن جايي نبود كه زنان هم بودند، دوربين ها كاتوليك نبودند و تلويزيون ها هم، اما باز هم زنان در دوربين آنان جاي نمي گرفتند.
چرا دوربين ها فقط مردان را نشان مي دادند؟ جواب خيلي روشن است. چون دوربين ها بيشتر دنبال شخصيت هاي سياسي و مقام هاي جهاني بودند و در ميان مقام ها زنان چندان زياد نيستند. اغلب زنان در ميان ميهمانان ويژه مراسم، آدم هاي درجه۲ بودند كه با حضور همسرانشان معنا مي شدند. اغلب زنان خودشان نبودند، يكي زن بوش بود، يكي زن بشار اسد، يكي زن يكي ديگر. البته وقتي برنامه تشييع جنازه پاپ تمام شد زنان هم به تلويزيون برگشتند، اما خوب كه دقت مي كردم باز هم چندان فرقي نداشت. نقشي كه اغلب آنان داشتند با ديگري معنا مي شد و استقلا لي نداشتند، چه در فيلم ها و چه در شوها، سوژه هايي بودند براي ديگران، متاسفانه.

خودرو معلولا ن
با اين طرح جديد معلولا ن مي توانند به راحتي آموزش رانندگي ببينند. نخستين خودرو سواري آموزش رانندگي ويژه معلولا ن و جانبازان با نام توان سبز در استان قزوين شروع به كار كرد. سرپرست سازمان بهزيستي استان قزوين در اين باره گفت: به منظوررفاه حال معلولا ن و جانبازان اين استان طرح آموزش رانندگي معلولا ن براي نخستين بار در قزوين اجرا شد. 4 درصد جمعيت استان قزوين را معلولا ن تشكيل مي دهند. بر همين اساس مناسب سازي معابر از كارهايي است كه براي ورود افراد معلول به جامعه ضروري به نظر مي رسد. وي اظهار داشت: سازمان بهزيستي با راهكار يكسان سازي فرصت ها، به دنبال ورود افراد معلول به جامعه هدف است. به گفته طباطبايي نيا آموزش رانندگي نخستين فرصت براي شناساندن استعدادها و توانمندي هاي معلولا ن و جانبازان به شمار مي رود كه تاكنون 30 نفر از معلولا ن اين استان گواهينامه رانندگي گرفته اند.

كارت منزلت براي بالا ي 65 سال
مهر - شهروندان بالا ي 65 سال آماده باشند تا كارت منزلت را دريافت و از خدمات شهري به طور رايگان استفاده كنند. رئيس فرهنگسراي سالمند از صدور كارت منزلت براي سالمندان تهراني 65 سال به بالا  در قالب طرح جامع گنجينه ها در فرهنگسراي سالمند خبرداد .
اكرم شاهرخي با بيان اين مطلب در خصوص مزاياي داشتن كارت منزلت براي سالمندان اظهار داشت: سالمندان بالا ي 65 سال تهراني مي توانند با در دست داشتن اين كارت از خدمات شهري، مراكز فرهنگي، تفريحي و هنري تحت پوشش شهرداري تهران از جمله سينما، تئاتر، فرهنگسراها و اتوبوس و مترو به طور رايگان استفاده كنند . وي با بيان اينكه در مرحله نخست سالمندان بالا ي 65 سال تهراني علا قه مند به دريافت اين خدمات، تحت پوشش اين طرح قرار خواهند گرفت، افزود: سالمندان بالا ي 65 سال كه ساكن تهران باشند مي توانند با مراجعه به دفاتر پستي، فرم ثبت نام كارت منزلت را دريافت و مدارك مورد نياز را تهيه و به نشاني فرهنگسراي سالمند پست كنند تا پس از بررسي كامل مدارك نسبت به صدور كارت منزلت براي سالمندان واجد شرايط اقدام و كارت به در منازل آنها تحويل داده شود . شاهرخي با اشاره به اينكه پيشنهادهايي نيز مبني بر كاهش سقف سني سالمندان تحت پوشش اين طرح به 60 سال نيز مطرح شده كه فعلا  اين پيشنهاد تا زمان بررسي كامل طرح در محدوده 65 سال به بالا  اجرا خواهد شد، تصريح كرد: در حال حاضر اولين سري كارت هاي منزلت صادر شده، اما قرار است به منظور اطلا ع رساني دقيق به سالمندان تحت پوشش اين طرح، دفترچه ويژه اي شامل ليستي از تمام مراكز فرهنگي، تفريحي و هنري زير نظر شهرداري تهران تهيه همراه با هر كارت يك دفترچه نيز به آنها واگذار شود . شايان ذكر است اين طرح در مرحله نخست به مدت 3 سال به اجرا درخواهد آمد و فعلا  محدوديت زماني براي ثبت نام سالمندان وجود ندارد.

كوتاه
تحليل وصيتنامه شهدا
نماينده ولي فقيه در بنياد شهيد و امورايثارگران گفت: از ميان 70 هزار وصيتنامه شهدا، يك جامعه آماري نمونه انتخاب و با تحليل و بررسي آنها، انگيزه شهدا در اين وصيتنامه ها ذكر شده است.
رحيميان افزود: در هر وصيتنامه به طور متوسط 4بار انگيزه رفتن به جبهه، پيروي از مكتب عاشورا و امام حسين(ع) ذكر شده است.
وي درباره اسامي شهدا، گفت: حدود 16 هزار شهيد نامشان حسين، 5 هزار نفر ابوالفضل عباس، 4 هزار و 500 نفر اكبر و يكهزار و 500 نفر علي اصغر و اصغر بوده است كه در مجموع 27 الي 28 هزار نفر نام شهداي كربلا  را داشته اند.
000126.jpg
آمبولا نس استاندارد
آمبولا نس هاي ساخت داخل استاندارد نيست. رئيس اورژانس كشور به اين موضوع اشاره كرد و گفت: آنچه در قرارداد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با شركت ايران خودرو ديزل منعقد شده بود، لحاظ نشده است، اين در حالي است كه خدمات پس از فروش آمبولا نس ها در سطح پايين قرار دارد.
علمداري گفت: با توجه به ارتقاي سطح صنعت و فن آوري در كشور، انتظار مي رفت آمبولا نس هاي درخواستي در داخل كشور ساخته شود. روزانه 15 هزار تلفن در تهران به اورژانس مي شود، اما با اين تعداد فقط 500 ماموريت در تهران انجام مي شود. زمان رسيدن آمبولا نس به محل مورد نظر به طور متوسط 15 دقيقه است كه البته با افزايش تعداد آمبولا نس ها اين زمان  و در پي آن مرگ و مير كاهش خواهد يافت.
نوجوانان سيستاني
نخستين كارگاه طراحي نظام مراقبت از رفتارهاي پر خطر نوجوانان و جوانان 14 تا 24 ساله استان سيستان و بلوچستان در شهرستان چابهار راه اندازي شد. يك طرح تحقيقاتي كه با همكاري آموزش و پرورش، رفتارهاي پر خطر جوانان كه در 3 رده سني 14 تا 19 و 19 تا 24 و دانشجويان علوم پزشكي استان سيستان انجام شده است مشخص مي كند 3 درصد از دانش آموزان و 15 درصد از دانشجويان رفتارهاي پرخطر دارند.
از آنجايي كه استان سيستان و بلوچستان جوان ترين استان كشور است، در اين كارگاه راهكارهاي پيشگيري و مقابله با رفتارهاي پر خطر جوانان و نوجوانان از جمله حمل اسلحه، استفاده از مواد مخدر، خشونت و همچنين مواردي كه باعث اختلا ل در نظم عمومي جامعه مي شود بررسي مي شود.
تلفن ناشنوايان
از اين پس ناشنوايان هم مي توانند از تلفن استفاده كنند، با اختراع تلفن هايي كه ويژه ناشنوايان است.
پژوهشگران سوئدي، تلفني ويژه ناشنوايان اختراع كردند. تلفن به رايانه اي همراه متصل است كه صداي افراد را به رايانه منتقل مي كند و رايانه آواها و صداها را به جنبش لب تبديل كرده و روي صفحه نمايشگر رايانه پخش مي كند. به اين ترتيب ناشنوايان با لب خواني مي توانند متوجه مخاطب خود شوند و به او پاسخ بدهند. اين روش به چند زبان سوئدي، دانماركي، هلندي و انگليسي آزمايش شده است و آزمايش براي زبان هاي ديگر ادامه دارد.
ورود غير مجاز اتباع خارجي
ورود غير مجاز آوارگان خارجي مشكلا ت متعددي براي استان هاي مرزي كشور به وجود مي آورد.
احمد حسيني، مشاور وزير كشور و مدير كل امور اتباع و مهاجران خارجي بر هم خوردن تعادل جمعيتي برخي مناطق و بروز ناهنجاري هاي اجتماعي و فرهنگي را در مناطق مورد سكونت اين اتباع از جمله مشكلا ت ورود غير مجاز اتباع خارجي مي داند.
وي گفت: پارسال 180 هزار نفر از اتباع افغانستان، پاكستان، بنگلا دش و هندوستان كه به دليل فرار از فشارهاي اقتصادي كشورشان به صورت غير قانوني وارد ايران شده بودند، در مرزها دستگير شدند.
حسيني وجود اين تعداد ورود غير قانوني به كشور را براي ثبات و امنيت داخلي نگران كننده دانست و اعلا م كرد: دولت تصويب قوانين مجازات شديد اين نوع افراد و قاچاقچيان انسان را در دستور كار خود دارد.
وي افزود: سال گذشته 3 هزار و 300 زنداني افغان مورد عفو مقام معظم رهبري قرار گرفته و آزاد شدند. وي همچنين گفت: ازدواج 26 هزار زن ايراني با مردان افغان معضلي است كه دولت براي رفع تنگناهاي قانوني آن تسهيلا تي را ارايه كرده است.

قانون
مبلغ جريمه در تهران 70000 ريال
مبلغ جريمه در شهرستان 40000 ريال
000123.jpg
۱۰۵۵عدم رعايت فاصله كافي قبل و بعد از سبقت،  تخلف محسوب مي شود.
رانندگاني كه قصد سبقت از وسيله جلويي را دارند،  بايد با دادن علا مت لا زم (چراغ زدن) و حفظ فاصله كافي از سمت چپ سبقت بگيرند و پس از طي مسافت لا زم، حداقل به اندازه يك برابر و نيم اندازه ماشين، با زدن راهنماي دست راست، وسيله خود را به سمت راست مسير هدايت كنند، به نحوي كه راه وسيله نقليه اي كه از آن سبقت گرفته شده مسدود نگردد.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
طهرانشهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |