چهارشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۸۴ - - ۳۶۷۸
مصاحبه با مهندس علي آبادي درباره ابهامات ،مسايل و مشكلا ت برج ميلا د
لحظه شماري براي تماشاي لا نگ شات تهران
000111.jpg
عكس : ساتيار
شهرداري تهران در 2 سال گذشته با سالي 8 - 10 ميليارد تومان كارهاي عمراني خود را جلو برده، در حالي كه تنها برج ميلا د و مجموعه هاي اطراف آن براي اتمام، نيازمند 400 ميليارد تومان اعتبار است.
از سالها قبل يعني دوران پيش از انقلا ب و باز خيلي پيش از آن، هنگامي كه طرحي به نام طرح جامع شهري تهران شكل گرفت ضرورت احداث يك برج مخابراتي و تلويزيوني براي شهر تهران پيش بيني شد، از آن زمان مدتها گذشت تا اينكه طي سالهاي 69-70 از طرف شهرداري وقت از گروهي متخصص دعوت به عمل آمد تا براي ساخت يك سازه مرتفع و نهادين طرح هاي خود را ارايه دهند. بعد از بحث و بررسي ها و مطالعات فراوان بالا خره قرار بر ساخت يك مجموعه چند منظوره با اين كاربري ها شد: ايجاد و گسترش شبكه دسترسي بدون سيم به اطلا عات بهينه سازي پوشش راديو و تلويزيون، كاربري هاي هواشناسي، گسترش و بهينه سازي پوشش شبكه هاي بي سيم و پي جو، ايجاد جاذبه گردشگري و بهره مندي از فضاهاي گردشگري، تجاري و فرهنگي. از آن زمان تاكنون هم اين برج 5 دوره مديريت شهري مختلف را به چشم خود ديد تا اينكه بالا خره امسال سال تكميل برج ميلا د و پايان چشم انتظاري ها اعلا م شد. برجي با ارتفاع 435 متر كه چهارمين برج مخابراتي تلويزيوني دنيا لقب گرفته است.
با مهندس محمد علي آبادي معاون فني عمراني شهرداري تهران، وقت مصاحبه اي تنظيم شد كه ابتدا قرار بود محورهاي چندي را در حوزه عمران شهري شامل شود، اما در نهايت وقتي يك ساعت و نيم از وقت مصاحبه به مسايل ومشكلا ت و ابهامات حول و حوش برج ميلا د اختصاص يافت، ادب حكم كرد در قبال حسن خلق و سعه صدر ايشان بقيه حرف ها را به موعدي ديگر واگذاريم.
اجازه دهيد ابتدا به برج مخابراتيتلويزيوني ميلا د بپردازيم؛ سازه عظيمي كه نمونه اي گويا براي اثبات توانمندي هاي فني متخصصان ما و به عنوان نماد ملي كشور مايه اعتبارمان نزد جهانيان به شمار مي رود. اما به نظر مي رسد باوجود همه تلا ش هاي صورت گرفته مبني بر لزوم رعايت استانداردهاي فني در ساخت اين برج، از استاندارد زمان بهره برداري اين سازه عقب مانده باشيم. از سال 1371 كه مدير عامل و چارت سازماني و موجوديت شركت يادمان شكل گرفت تاكنون حدود 13 سال مي گذرد. شنيده ها نيز حاكي است تا پايان امسال تنها امكان تكميل خود برج فراهم خواهد بود، نه 400 هزار متر مجموعه فضاهاي مربوط به چند هزار پاركينگ، مركز تجارت جهاني، سالن هاي همايش، مجموعه IT و هتل هاي 5ستاره طراحي شده در محوطه آن . حال اگر در خوشبينانه  ترين حالت، زمان تكميل اين مجموعه ها را نيز 2 سال در نظر بگيريم مي شود 15سال، در حالي كه مشابه همين برج در مالزي با 421 متر ارتفاع ظرف 5سال به پايان رسيد، البته در كار مقايسه از كشوري چون مالزي نام بردم كه همچون ما جزو كشورهاي در حال توسعه به شمار مي رود.
به عنوان معاون فني عمراني شهرداري تهران كه ساخت اين برج و مجموعه اطراف آن درمدت 2 سال گذشته تحت مديريت جنابعالي قرار گرفته، چه توضيحي در اين باره داريد؟
بله، درست است حدود 13-14 سال قبل كار ساخت برج ميلا د به عنوان يك سازه ويژه درسطح كشور و حتي خاورميانه شروع شد، اما اساسا در مورد چنين پروژه هايي 3 بحث مطالعاتي، اجرايي و اقتصادي توامان مطرح است، بنابراين نمي توان گفت صرفا موانع اجرايي، بهره برداري از اين پروژه عظيم را به تعويق انداخته، بلكه تحولا ت اجتماعي، سياسي پيش آمده در برهه اي از زمان تاثير ويژه اي در طولا ني شدن زمان بهره برداري آن داشته. بدون اينكه بخواهيم وارد اين بحث كه به چه دلا يلي در سالهاي گذشته و در دوره مديريت هاي سابق شهري تكميل برج با ركود مواجه شده، شويم به جايگاه مسايل اقتصادي و كمبود اعتبارات مي پردازيم و اينكه شهر تهران براي رفع كمبودهايش نياز به بودجه اي چند برابر بودجه فعلي دارد و باز اينكه در 2 سال اخير و در دوره مديريت جديد شهري، كمبود اعتبارات و منابع مالي جزو موانع عمده پيش روي كارها بوده كه باوجود آن با ظرفيت سازي هاي صورت گرفته و اصلا ح ساختار و روش ها، در مجموع اتفاقات خيلي خوبي افتاده و در اين حوزه خاص، بالا بري 3هزار و 100 تن سازه فولا دي راس ساخت دكل و نصب آن در آينده نزديك و عقد 3قرارداد مهم براي راه اندازي آسانسورها و نماي شيشه اي به همراه 12هزار متر فضاي رستوران گردان، گنبد آسمان و ساير چشم اندازها و 16هزار متر ساختمان هاي اداري و تجاري كه به شكل قارچ مانند در پاي برج واقع شده، تا پايان امسال قابل انجام است.
آيا همين عنوان منتخب نماد ملي براي برج ميلا د كافي نبود تا شوراي اسلا مي شهر تهران را بعد از اين همه مدت به فكر تخصيص بودجه بيشتري به منظور تكميل سريعتر برج بيندازد؟ اين كار موجبات بازگشت هرچه سريعتر سرمايه به كار گرفته شده در اين پروژه را نيز به خزانه عمومي تضمين مي كند.
هدف و اراده مجموعه فني، عمراني شهرداري تهران بر اين است كه كار را امسال به اتمام برسانيم، اما اين تنها يك اراده اجرايي است، طبيعي است اگر منابع مالي به موقع و به ميزان مورد نياز تامين نشود عملي نيست
در وضعيت فعلي براي تصميم گيرندگان و سياست گذاران حوزه مديريت شهري فعاليت هاي عمراني عقب افتاده متعدد و مهمتري در شهر تهران وجوددارد كه واجبتر از تكميل برج ميلا د است، امروز مساله اصلي، تردد روان و راحت مردم است، حل مشكل ترافيك احداث پل ها، باز كردن  بزرگراه ها و اتوبان ها از جمله اين اولويت هاست.
در هر حال اين برج در مسير تردد روزانه مردم قرار دارد و تقريبا از همه جاي شهر هم قابل مشاهده است و به نوعي مردم مدت هاست چشم انتظار هستند و نسبت به سرنوشت اين برج و تعيين تكليف آن حساس شده اند.
فعلا  اعتبارات ما در همين حد است ضمن اينكه تاثير كمبود اعتبارات تنها در به تعويق افتادن بهره برداري از برج ميلا د خلا صه نشده، براي احداث پل ها و بزرگراه ها به عنوان اولويت نخست مديريت شهري به جاي 150 ميليارد تومان اعتبار فعلي، نياز به 500ميليارد تومان اعتبار هست، اگر اين اعتبار تامين شود ما مي توانيم به جاي سالي 10 پل، سالي 25دستگاه پل بسازيم، چرا كه اين توانايي به لحاظ فني و اجرايي در شهرداري تهران موجود است آقاي علي آبادي! شما به عنوان يك مدير اجرايي با سابقه حتما با محاسبه سود و زيان در اجراي پروژه هاي شهري به خوبي آشناييد، طولا ني شدن زمان بهره برداري پروژه ها حال به دلا يل سياسي، اجتماعي، نبود اعتبار يا برخوردار نبودن از اولويت، در مقايسه با ساير پروژه ها موجب هدر رفتن منابع، دور ماندن از تكنولوژي روز دنيا و حاكي از خالي بودن جايگاه علم اقتصاد در انجام پروژه هاست.
حرف شما درست است شهر زيان هاي فراواني بابت ركود پروژه ها و رشد 20درصدي تورم در هر سال، افزايش قيمت ها و عقب ماندن از تكنولوژي روز دنيا تحمل كرده است.
 بنابراين مي شود گفت طي سالهاي 76-81 كه مديريت شهري در چند نوبت و به دلا يل مختلف مواجه با در گيري هاي متعدد شده بود و متعاقب آن اداره شهر با ركود نسبي مواجه و انجام فعاليت هاي عمران شهري به حالت نيمه تعطيل درآمده بود موجب شده ما الا ن هزينه هاي گزافي را بابت آلودگي هوا، ترافيك، اتلا ف وقت، انرژي و ... بپردازيم و كار به جايي برسد كه تمام هم و غم شوراي اسلا مي فعلي شهر تهران معطوف به ترافيك شده و تلا ش كند به عنوان اولويت نخست راهي براي حل ترافيك غامض تهران پيدا كند.
بله، خودتان توضيحات كاملي داديد. من هم حرفي جز آنچه شما گفتيد ندارم. در هر حال وقتي جهت گيري هاي يك مجموعه از موضع كار تبديل به نزاع شود، طبيعي است به جاي كار، نزاع انجام شود، البته اين قضايا خاص دوره هاي قبلي مديريت شهري نيست، گروه هاي آينده هم اگر بخواهند در هر مجموعه اي حتي با هدف خدمت كار كنند، اما درگير مناقشات فرعي و جنبي شوند، از مسايل اصلي باز خواهند ماند و يقينا زيانش متوجه مردم است. حال چه كسي مقصر است؟ يا علت ها چه هست؟ بحث جداگانه اي است. امروز هم اگر در شوراي شهر فعلي يك چنين اختلا فاتي پيش آيد و كار به بحث هاي جنبي كشيده شود، همين وضع خواهد بود، اما سياست امروز شوراي شهر و شهرداري تهران با پند گرفتن از تجربه گذشتگان، پرهيز از مناقشات است. بين مديران شهرداري تهران دايما اين بحث مطرح است كه هرگز نبايد در چاله و چاهي كه ديگران افتادند، بيفتند، لذا پرهيز از هرگونه گروه گرايي، سياست و سياست زدگي خط مشي اصلي مديران شهرداري است.
آيا شما برآوردي واقعي از زيان هايي كه از اين بابت عايد شهروندان شده است، داريد؟
بايد معياري داشت تا براساس آن مقايسه و محاسبه كرد.
فرض كنيد نسبت به تهران سال .1400
بر اين اساس شهر تهران از سرانه هاي استاندارد يك شهر خوب فاصله دارد. در زمينه سرانه فضاي سبز، فضاهاي ورزشي، خدماتي، حمل و نقل و عبور و مرور روان، آلودگي هوا، اتلا ف وقت مردم، مصرف سوخت و از منظر شهرسازي و بلوك بندي شهري، يك شهر عقب افتاده محسوب مي شود. 60-70درصد كيفيت ساختمان ها در سطح شهر كاملا  فرسوده و غير مقاوم در برابر زلزله است و 30 درصد باقيمانده هم مشكوك به مقاوم بودن در برابر زلزله، پس به اين ترتيب شهر تهران يك دهكده بسيار بزرگ است، نه يك شهر منضبط، عاقل و هوشمند در حالي كه همه جاي دنيا در شهرهاي بزرگ و پايتخت ها، روابط مردم، خريدهاي روزانه، كارهاي اداري، ترافيك، آلودگي هوا و نقل و انتقال مردم به طور هوشمند و با برنامه كنترل و هدايت مي شود. براساس برآوردها و تورم امسال رقمي حدود 20هزار ميليارد تومان براي توسعه زيرساخت هاي ترافيكي تهران مثل مترو، بزرگراه ها، ترن هوايي، اتوبوسراني و تراموا نياز است. از طرف ديگر  از 10 سال پيش تا به حال قيمت زمين ده ها برابر افزايش يافت، قيمت ساختمان سازي از 10 سال پيش بر اساس هر متر مربع زيربنا، 60 هزار تومان به 400 هزار تومان و حقوق كارگر روزانه از 2 هزار تومان به 10 هزار تومان رسيده. حال هر چقدر كارها عقب بيفتد مردم بايد از جيب خود هزينه بيشتري بپردازند. از طرف ديگر همه ضرر و زيان ها را كه نمي شود با عدد و رقم محاسبه كرد، چون بسياري از آنها آشكار نيست، اما مي توان گفت 12 ميليون ليتر مصرف بنزين در روز با توسعه حمل و نقل عمومي چنانچه به 6 ميليون ليتر كاهش يابد يعني صرفه جويي 6 ميليون و۲۰۰ هزارتومان سوبسيدي كه دولت براي بنزين مي پردازد يا صرفه جويي ميليون ها تومان دارو براي درمان بيماري هاي مرتبط با آلودگي هوا يا ميلياردها تومان ارزش وقت تلف شده مردم در ترافيك تهران.
در وضعيت فعلي براي تصميم گيرندگان و سياست گذاران حوزه مديريت شهري فعاليت هاي عمراني عقب افتاده متعدد و مهمتري در شهر تهران وجوددارد كه واجبتر از تكميل برج ميلا د است
اجازه بدهيد مثال ديگري بزنم، در طول 2 سال گذشته مجموع بزرگراه هايي كه شهرداري تهران شروع كرده، حدود 40 كيلومتر است كه 10 - 15 كيلومتر آن در اين مدت محقق شده و بقيه هم در حال انجام است، هر يك كيلومتر بزرگراه در تهران حداقل 30 ميليارد تومان هزينه دارد و 40 كيلومتر آن مي شود يكهزار و 200 ميليارد تومان. حال هر سال كه بگذرد 20 درصد به قيمت اعلا م شده اضافه مي شود و هر چقدر كار ساخت شهر عقب بيفتد اين زيان بيشتر مي شود. ضمنا بعضي ها در جامعه ما اصولا  در برابر هر حرف جديد، كار جديد و روش جديد مقاومت مي كنند، عده اي از آنها مقاومت مي كنند، چون اصلا  كار را نمي شناسند، عده اي چون حب و بغض هايي دارند و عده اي ديگر به خاطر اينكه اساسا از شكستن سنت ها خوششان نمي آيد. اينها نيز آسيب هاي فراواني به شهر و در ابعاد كلا ن تر به كشور وارد مي كند.
اجازه بدهيد برگرديم به محور اصلي مصاحبه. زمان قراردادهاي شما در مورد ساخت و نصب نماي شيشه اي برج و آسانسورها كه در اسفند ماه سال 83 منعقد شده، هر كدام 18 ماهه است كه روي هم مي شود 36 ماه، ضمن اينكه شنيده شده به لحاظ فني امكان نصب همزمان نماي شيشه اي و آسانسورها ميسر نيست. در اين صورت آيا بهره برداري از سازه اصلي برج تا پايان امسال همچنان قطعي است؟
از آنجايي كه به شدت دنبال كاهش زمان قراردادها بوديم موفق شديم مدت 2 قرارداد مذكور را به 14 ماه كاهش دهيم. مانعي نيز در پيشبرد كارها به طور همزمان در بخش آسانسورها و نماي شيشه اي برج نمي بينيم.
اعتبار تخصيص داده شده براي تكميل برج در سال جاري چقدر است؟
۱۰ ميليارد تومان.
و رقم مورد نياز شما؟
۳۰ ميليارد تومان .
20 ميليارد كمبود اعتبار را چگونه تامين مي كنيد؟
اجازه بدهيد اين طور توضيح بدهم كه هدف و اراده مجموعه فني، عمراني شهرداري تهران بر اين است كه كار را امسال به اتمام برسانيم، اما اين تنها يك اراده اجرايي است، طبيعي است اگر منابع مالي به موقع و به ميزان مورد نياز تامين نشود عملي نيست. با اين همه اميدواريم امسال درآمد شهرداري بالا  رفته و دولت آينده هم كمك بيشتري به شهرداري بكند تا دست ما بازتر شود و خداي ناكرده نزد مردم بد قول نشويم.
در برخي مصاحبه ها شهردار تهران درخواست استفاده از منابع مالي خزانه عمومي را براي اداره شهر تهران به عنوان پايتخت كشور مطرح كرده است، نظر شما چيست؟
بله، ما نيازمند منابع مالي جديدي هستيم. مثلا  استفاده از صندوق ذخيره ارزي يا فاينانس هاي خارجي. شهرداري تهران در 2 سال گذشته با سالي 8 - 10 ميليارد تومان كارهاي عمراني خود را جلو برده، در حالي كه تنها برج ميلا د و مجموعه هاي اطراف آن براي اتمام، نيازمند 400 ميليارد تومان اعتبار است.

مشخصات فني برج ميلا د
محسن سورگي -فن آوري ساخت برج هاي بلند در دنيا عمر زيادي ندارد. برج هاي بلند از اين جهت اهميت زيادي دارند كه براي چندين منظور مورد استفاده قرار مي گيرند، از طرفي براي انجام يك طرح بزرگ چند منظوره طبعا بايد توان فني و مهندسي در زمينه هاي مختلف در كشور موجود باشد. همچنين بايد شرايطي فراهم كرد كه همه بتوانند در كنار هم و با برنامه ريزي كار كنند. وقتي كشوري فن آوري موشكي دارد يعني كه مهندسي هاي مكانيك، هوا و فضا، شيمي، متالوژي، كامپيوتر و برق و مخابرات پيشرفته اي دارد و مهمتر اينكه مي تواند اين فن آوري ها را در كنار هم قرار دهد و محصول نهايي توليد كند.
برج هم چنين چيزي است. براي ساختن يك برج، بايد توان مهندسي عمران و سازه، مهندسي معماري،  مهندسي مكانيك، برق، مخابرات و همچنين قدرت توليد و كنترل ساخت قطعات، تاسيسات و ...وجود داشته باشد و البته شرايطي كه اين فن آوري ها بتواند كنار هم كاركنند.
ايده ساختن يك برج مخابراتي تلويزيوني در تهران حدود 8 سال پيش مطرح شد. سپس مطالعات دقيق براي برسي امكان و چگونگي ساخت آن انجام شد تا اينكه طرح در سال 75 رسما شروع به كار كرد. طرح به طور كلي تشكيل شده است از برج و ساختمان راس آن كه شامل مركز جشنواره ها و همايش هاي بين الملل، مجموعه تجارت جهاني، هتل 5 ستاره و پارك اي.تي است.
برج و ساختمان راس آن
اين برج چند منظوره با هدف ساختن سازه اي به ياد ماندني و به عنوان نمادي براي شهر تهران و به منظور رفع نيازهاي مخابراتي و تلويزيوني تهران ساخته شده است.
برج ميلا د تشكيل شده از ستون اصلي سازه و راس. ستون اصلي يك سازه بتوني با مقطع 8 ضلعي است كه حدود 80 هزار تن وزن دارد و ارتفاع آن به 315 متر مي  رسد. اين بدنه كه اصطلا حا شفت ناميده مي شود به جديد ترين روش ساخت يعني قالب لغزان ساخته شده است. عمليات ساخت بدنه دي ماه 77 شروع شد و دي ماه 4 سال بعد به پايان رسيد. سازه راس برج ميلا د مرتفع ترين ساختمان 12 طبقه دنياست. با اينكه فقط 3برج بلندتر از برج ميلا د در دنيا وجود دارد،  در هيچ كدام چنين عمارتي در ارتفاع تعبيه نشده است. ساخت يك سازه به بلندي 68 متر با اجزاي لوله اي شكل از نظر سازه يك كار پيچيده و دشوار است حالا  به آن اضافه كنيد كه اين سازه عظيم بايد در ارتفاع 300 متري از سطح زمين نصب شود، يعني جايي كه سرعت باد سرسام آور است و البته بايد كاملا   ايمن باشد، آنقدر كه مردم بتوانند به راحتي از امكانات آن استفاده كنند.
دقت كار فني در ساختمان برج به قدري است كه همه قطعات براي خودشان شناسنامه اي دارند كه تمامي مشخصات قطعه شامل اينكه ماده اوليه قطعه چه بوده، از كجا تهيه شده، قطعه كجا توليد شده و چه كسي مسوول كنترل و بازرسي آن بوده درآن ذكر شده است . براي كارهايي مثل جوش دادن قطعات هم اين فرآيند طراحي شده است، به طوري كه معلوم است يك جوش كي انجام شده، چه كسي جوشكار آن بوده و چه كساني كنترل و تاييد كرده اند.
برج مخابراتي تلويزيوني ميلا د همچنين نماد اقتدار و عزم ملي ملت مسلمان ايران و جمهوري اسلا مي ايران خواهد بود. تاسيس موزه انقلا ب اسلا مي نيز عاملي است كه مي تواند براي اشاعه فرهنگ ملي تاثير بسزايي داشته باشد، وجود اين بخش در كنار ساير اجزاي مجموعه مي تواند قداست و ويـژگي جهت دهنده اي داشته باشد. هدف اصلي مركز ارتباطات بين المللي تهران، فراهم سازي تسهيلا ت به منظور توسعه و ساماندهي ارتباطات و همكاري هاي بين المللي در جهت شكوفايي اقتصاد كشور و آزاد سازي اقتصاد كشور از صادرات تك محصولي است. مجموعه مركز تجارت بين المللي، مركز جشنواره ها و همايش ها و هتل به عنوان يك مجموعه كامل در كنار برج مخابراتي تهران از مزيت نسبي به وجود آمده، بهره خواهند داشت.
ادامه از صفحه 15
هر چند هر يك از فعاليت هاي مركز مي توانند اهداف مستقلي را تعقيب كنند، اما در مجموع اين اهداف از سويي در راستاي هدف اصلي و براي تحقق آن به كار گرفته مي شوند به همين لحاظ ابتدا اهداف اصلي هر يك از فعاليت ها مورد بررسي قرار گرفته و سپس ساير اهداف آن مورد توجه قرار مي گيرد. كاركردهاي عمده اين برج به شرح زير است.
•ايجاد و گسترش شبكه دسترسي بدون سيم به اطلا عات
Wireless Access Netwrk
•زير ساخت مناسب براي سيستم هاي جديد تلويزيوني ديجيتالMVDS, DVB
• بهينه سازي پوشش راديو تلويزيوني FM, UHF, VHF
• گسترش و بهينه سازي پوشش شبكه هاي بي سيم و پي جو.
• ايجاد جاذبه گردشگري و بهره مندي از فضاهاي گردشگري، تجاري و فرهنگي (رستوران گردان، سكوي ديد، گالري هنري، گنبد آسمان، موزه انقلا ب اسلا مي)
برج ميلا د با ارتفاع كل 435 متر، چهارمين برج بلند مخابراتي – تلويزيوني دنيا است كه شامل ساختمان سرسرا (لا بي) در پاي برج با زيربناي 16 هزار مترمربع، شافت بتني به ارتفاع 315 متر، سازه راس 12 طبقه با زيربناي بيش از 12 هزار متر مربع كه يكي از بزرگترين سازه راس برج هاي مخابراتي تلويزيوني دنيا است و يك دكل فلزي 120 متري است. در 3طرف بدنه برج 6 آسانسور شيشه اي، هر يك با ظرفيت 25 نفر قرار خواهند گرفت كه با سرعت متوسط 7 متر بر ثانيه، بازديد كنندگان را به بالا ي برج منتقل خواهند كرد.
هتل 5 ستاره بين المللي
هتل 5 ستاره مركز چند منظوره ارتباطات بين المللي تهران براي پذيرايي بازرگانان و سياحت كنندگان داخلي و خارجي از اهميت خاصي برخوردار است.
ساخت چنين بنايي با دارا بودن زمينه هاي معماري كم نظير ايران و بهره مندي از فن آوري موجود مي تواند ضمن نشان دادن توان فني، صنعتي معماري متخصصان داخلي، گوياي پيشرفت ملي در عرصه رفاهي نيز باشد. با توجه به كمبود هتل مجهز  5 ستاره در تهران كه در حال حاضر تعداد آنها فقط 4 عدد است، افزايش چنين امكاناتي يك نياز مبرم است. همچنين كشور براي برگزاري كنفرانس هاي ملي و بين المللي به هتل هاي مجهز نياز دارد. امروزه هتل ها فقط جايگاهي براي استراحت نيست و داراي كاربردهاي فراوان ديگر است، هتل ها علا وه بر اتاق استراحت، رستوران، سالن ها و فضاهاي ورزشي و تفريحي يكي از بزرگترين مراكز خريد شهر نيز محسوب مي شوند تا ضمن جلب گردشگران و افزايش تقاضاي خريد از فروشگاه هاي هتل، تقاضاي اقامت را نيز افزايش دهد.
هتل چند منظوره مركز ارتباطات تهران داراي 18طبقه، 500 اتاق و 16سوئيت است. علا وه بر آن تعدادي سالن جهت برگزاري همايش ها و كنفرانس هاي محدود، كافه و رستوان و مراكز تفريحي و ورزشي در آن در نظر گرفته شده است. براي برخي از صرفه جويي هاي اجتماعي تعيين بها بسيار دشوار است. به طور مثال نزديكي مركز همايش ها با هتل باعث صرفه جويي در وقت و زمان برگزاركنندگان اجلا س هاي بين المللي مي شود. همچنين ضريب امنيتي هيات هاي شركت كننده افزايش و هزينه اسكورت و محافظت از اين هيات ها كاهش مي يابد. ترافيك شهري با توجه به محدود بودن رفت و آمدها كاهش يافته به تبع آن آلودگي هوا و صدا به ميزان قابل توجهي تقليل داده مي شود. ميزان تصادفات و خسارت مالي ناشي از رفت و آمد به حداقل مي رسد. محيط اطراف هتل مركز همايش رونق و در عوض از امكانات عمومي مي توان براي احداث بزرگراه ها و ساير فعاليت هاي اجتماعي بهره جويي كرد.
مركز ارتباطات بين المللي تهران (مجموعه يادمان)
مكان مجموعه يادمان با ويژگي خاص و منحصر به فرد، پس از بررسي و مطالعه 17 نقطه مختلف شهر تهران، در تپه هاي كوي نصر برگزيده شد. محل اين مجموعه موقعيتي بسيار استثنايي از حيث ارتفاع، موقعيت و راه هاي دسترسي دارد. اين مجموعه از 4طرف به 4بزرگراه اصلي تهران يعني بزرگراه هاي رسالت، شيخ فضل الله نوري، شهيد همت و بزرگراه شهيد چمران متصل است. همچنين پيش بيني يك خط اختصاصي از يكي از ايستگاه هاي مترو و تدارك امكانات حمل ونقل هوايي براي ارتباط سريع با فرودگاه پيش بيني شده است. در ادامه به معرفي تك تك اجزاي اين مجموعه و بررسي نقش هركدام مي پردازيم و زيرساخت هاي پيش بيني شده براي اين مجموعه را اجمالا  بررسي مي كنيم.
مركز جشنواره  ها و همايش هاي بين المللي
ارتباطات رودررو با وجود پيشرفت گسترده وسايل ارتباطي هنوز از مهمترين و موثرترين شيوه هاي ارتباطات تجاري، علمي و فرهنگي است. نقش فن آوري هاي جديد اثربخش تر كردن ارتباطات رودررو و كاهش ارتباطات غير ضروري است، نه حذف آن. به همين دليل يك مجموعه جامع براي ايجاد ارتباطات تجاري و فرهنگي بايستي توجه ارتباطات زنده و گسترده رودررو را نيز مورد توجه قرار دهد. به اين منظور و براي ايجاد فضايي براي تبادل آرا و افكار، مركز جشنواره ها و همايش هاي بين المللي تهران به عنوان يكي از اركان مركز ارتباطات بين المللي تهران (مجموعه يادمان) به منظور برگزاري همايش هاي ملي و بين المللي و در راستاي هدف اصلي آن و براي رفع نيازهاي كلا نشهر تهران كه سالهاست از كمبود يك محل مناسب براي همايش هاي بزرگ و در سطح بين المللي رنج مي برد -ساخته خواهد شد. در حال حاضر در شهر تهران، ساختمان هاي مناسبي نظير ساختمان اجلا س سران و سالن همايش هاي بين المللي صدا و سيما به منظور برگزاري اجلا س  رسمي و بين المللي به ويژه با كاركرد سياسي، اجتماعي در كشور طـراحي و ساخته شده است كه پاسخگـوي نيازهاي سطوح مختلف نيز است. ليكن با توجه به نياز روز افزون به فضاهاي فرهنگي براي برگزاري جشنواره هاي موسيقي، فيلم، نمايشگاه هاي هنري و كنفرانس ها و همايش هاي علمي، فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي، امكانات موجود از نظر كارايي تكافوي نياز را نكرده و از اين بابت در كلا نشهر تهران نارسايي هاي متعددي مشهود است.
اين مركز، يك ساختمان مربع شكل به ابعاد حدود 80 متر و ارتفاع 42 متر است و داراي زيربناي حدود 50 هزار متر مربع در 8 طبقه است. سالن اصـلي ويژه ميهمانان مركز همايش ها و جشنواره ها با ظرفيت يكهزار و 500 نفر يكي از بزرگترين سالن هاي موجود است. علا وه بر سالن  اصلي اين مركز 8 سالن فرعي با ظرفيت 60 تا 200 نفر طراحي شده است. همچنين براي برگزاري همايش هاي بزرگ مي توان از سالن هاي كنفرانس هتل، مركز تجارت بين المللي و مركز فن آوري اطلا عات و ارتباطات نيز استفاده كرد. مطالعات معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلا مي نشانگر آنست كه نيازهاي پيش گفته در تاسيس يك مركز جشنواره نه تنها تا كنون مرتفـع نشده، بلكه فاصله زيادي با استانداردهاي بين المللي به لحاظ كيفي و كمي در زمينه اين سالن ها وجود دارد، ضمن آنكه كيفيت فني و اكوستيك هيچ يك از سالن هاي شهر تهران در اندازه هاي بين المللي نيست و فضاي مناسبي براي برپايي چنين مراسمي وجود ندارد.
مركز فن آوري اطلا عات و ارتباطات
ارتباطات و اطلا عات عنصر اصلي توفيق در فعاليت هاي تجـاري دنياي امروز است. به منظور توجه موثر به اين مـهم و با هـدف دسـتيابي به مركزي براي برقراري ارتباطات بين المللي در همه اشكال آن، مـركز ارتباطات بين المللي تهران (مجموعه يادمان) طراحي شد. تركيب اجزاي مختلف اين مجموعه به گونه اي است كه تمامي امكانات مورد نياز براي ايجاد ارتباطات مهم تجاري، علمي و فرهنگي را ممكن مي سازد. بازار رو به رشد فن آوري اطلا عات و ارتباطات و نقش غير قابل انكار آن در ايجاد تغييرات اساسي در نحوه كسب و كار بشر به وسيله تسريع فعاليت ها و ايجاد ارزش افزوده براي آنها، باعث شده است تا كشورهايي كه براي خود در آينده دنيا به دنبال جايگاهي شايسته هستند توجه به اين امر و حضور در بازار گسترده تجارت الكترونيك و تجارت هاي مرتبط با فن آوري اطلا عات و ارتباطات و صنايع مربوطه را مدنظر قرار دهند. نگرش كشورهايي چون دبي، مالزي، سنگاپور و هند و همچنين اختصاص قسمت اعظم بودجه هاي توسعه اي كشورهاي صنعتي به صنايع مرتبط با فن آوري ارتباطات و اطلا عات، شاهدي بر اين مدعاست. در همين جهت مجموعه مركز تجارت بين المللي و مركز فن آوري اطلا عات و ارتباطات (پارك فن آوري اطلا عات) به منظور گسترش، تسهيل و تشويق امر تجارت، به ويژه تجارت الكترونيك و ايجاد فضايي براي ارتباطات و گسترش دانش فن آوري اطلا عات و ارتباطات ايجاد خواهد شد. اهم اهداف اين مجموعه به قرار زير است: ارتقا و بهبود موجودي تكنولوژيك صنايع كشور، به منظور بسط و توسعه قدرت رقابت آنها در بازارهاي داخلي و به ويژه بين المللي با تامين مكاني براي رشد صنايع كوچك و متوسط متكي بر فن آوري هاي پيشرفته، كاهش زمان مورد نياز در فرآيند تجاري كردن دستاوردهاي پژوهشي، به ويژه براي شركت ها و صنايع نوپا با ايجاد ارتباط بين صنايع، موسسات دولتي، دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي، آسان سازي همكاري و تشريك مساعي بخش هاي دولتي و خصوصي با محوريت يك نهاد عمومي همچون شهرداري، جذب بخش خصوصي داخلي و شركت هاي فن آوري اطلا عات ايراني واقع در خارج از كشور به منظور صادرات خدمات فن آوري اطلا عات و در اختيار گرفتن آخرين دستاوردهاي اين صنعت، تاكيد بر فعاليت مشترك (خارجي ايراني) به منظور تسهيل فرآيند انتقال تكنولوژي به صنايع كشور، تاسيس مركزي براي تحقيقات و ايجاد فرصت هاي شغلي براي متخصصان عالي فن آوري اطلا عات و پيشگيري از فرار مغزها، ايجاد هم افزايي  Synergy از طريق برقراري ارتباط بين شركت هاي مستقر در پارك و ظرفيت سازي به منظور تجاري ساختن فعاليت هاي داخلي تحقيقاتي براي ارايه در بازارهاي جهاني زمينه هاي مختلف استفاده از فن آوري اطلا عات و ارتباطات مي توانند در اين مجموعه مورد توجه قرار گيرند.

ستون ما و شما
لا نگ شات پر از دود
نمي دانم تا پايان كار برج ميلا د هنوز هم انگيزه اي براي رفتن به آن بالا  و ديدن تهران پر از دود وجود خواهد داشت، اما اگر شما هم علا قه مند هستيد بدانيد كي مي توانيد اين لا نگ شات پر از دود را ببينيد، صفحه ايرانشهر را بخوانيد. اينجا يك نفر مي گويد: شب تهران قشنگ است.
درشهر
تي تي كا

شايد به جرات بتوان گفت اين كوتاه ترين زيرتيتري است كه در ايرانشهر نوشته شده است؛ جهانگرد زابلي، آمريكاي جنوبي را با ماهي يكصد دلا ر سياحت كرد. اينكه اين آقامحمد كيست و اهل زابل است و در آلمان چرا زندگي مي كند و چگونه دنيا را با دوچرخه و پاي پياده سياحت مي كند، گزارشي است كه سهيلا  بيگلرخاني آن را تهيه كرده است.
شهر آرا
بازيافت دوست داشتني

در خبرها آمده بود كه به زودي تردد ماشين هاي روباز حمل زباله ممنوع مي شود كه جاي خوشحالي دارد. در چند سال گذشته كشور ما در زمينه بازيافت پيشرفت  هايي داشته كه قابل توجه است، البته كافي و كامل نيست. هنوز هم گاري هاي جمع آوري نان خشك، خريداران اجناس اوراقي و آهن پاره و جويندگان پلا ستيك در ميان زباله ها نمايي است از بازيافت زباله به طور سنتي و غير رسمي كه ساليان سال است ادامه دارد. اما بالا خره پس از گذشت چندين سال، با ابلا غ شهردار تهران به تمامي مناطق 22گانه شهرداري در خصوص اجرايي كردن طرح بازيافت زباله از مبدا، اميد آن مي رود كه در تهران مثل كشورهاي پيشرفته دنيا به بازيافت مدرن، اصولي و كامل زباله پرداخته شود.
طهرانشهر
اولين تماس

راستي شما مي دانيد اولين بار در ايران تلفن بين شهري بين كدام منطقه برقرار شد؟ سال 1285 بود كه اولين بار تلفن بين شهري در تهران بين تهران - قلهك و تهران - تجريش شروع به كار كرد و براي نخستين بار صاحب امتياز واگن اسبي تهران و راه آهن حضرت عبدالعظيم، از تلفن براي ارتباط مراكز واگن ها و قطارها استفاده كرد.
خبرسازان
ليلا  رستگار و مري مك كاردي

هيچ وقت از درس علوم دل خوشي نداشتم و تنها آزمايشگاه هاي آن را دوست داشتم، آن هم نه همه اش را. اما اگر آن موقع مي دانستم چه كساني و با چه ديدگاهي اين كتاب ها را تاليف مي كنند، حتما درس علوم را با دقت بيشتري مي خواندم. طاهره رستگار كه سال 82 به عنوان نامزد ايراني براي دريافت جايزه كالينگار يونسكو بود و موفق به دريافت جايزه مري مك كاردي شد، امروز ميهمان صفحه خبرسازان است.
دخل و خرج
بيمه و تصادف

اي كاش همكاران دخل و خرج موقع نگارش اين گزارش حتما به سراغ من مي آمدند تا بگويم پس از تصادف ماشينم بيمه... چه بلا يي بر سرم آورد. هيچ وقت روزهايي را كه مامور بيمه ده ها بار براي بيمه كردن اتومبيلم زنگ مي زد فراموش نمي كنم، اما وقتي تصادف كردم، اين من بودم كه بايد دنبال آنها مي دويدم. اگر مي خواهيد با فرانشيز و تعرفه هاي بيمه آشنا شويد، حتما اين گزارش را بخوانيد؛ مخصوصا براي كساني كه ماشين دارند.
تهرانشهر
همايش لباس ملي

حتما سال گذشته در مورد لباس ملي مطالب زيادي را خوانده ايد، به خصوص در ايرانشهر و حالا  خبر جالب تر اينكهنخستين همايش لباس ملي كه قرار بود زمستان سال گذشته از سوي جهاد دانشگاهي برگزار شود، با 6 ماه تاخير نيمه دوم خرداد ماه امسال با ارايه مقاله هايي از جامعه شناسان، طراحان لباس و صاحبنظران و پژوهشگران علوم ديني برگزار مي شود.

ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |