چهارشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۸۴ - - ۳۶۷۸
به جا مانده از زمستان هشتادو سه
خرداد، همايش لباس ملي
رشيدي: به طور كلي جهاد دانشگاهي، مقوله هاي پوشش و خودآرايي را در دستور كار خود دارد و به آن مي پردازد
000201.jpg
نخستين همايش لباس ملي كه قرار بود زمستان سال گذشته از سوي جهاد دانشگاهي برگزار شود، با 6 ماه تاخير نيمه دوم خرداد ماه امسال با ارايه مقاله هايي از جامعه شناسان، طراحان لباس و صاحبنظران و پژوهشگران علوم ديني برگزار مي شود.
به گفته بهروز رشيدي، مدير كل دفتر مطالعات فرهنگي جهاد دانشگاهي اين همايش به شكل مجموعه جلسه برگزار مي شود و تاكنون 60 مقاله از منظرهاي متفاوت جامعه شناسي، طراحي لباس و حوزه دين به دفتر پژوهشكده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهي كه باني اجراي اين طرح است، ارسال شده است.
در نخستين جلسه 4 مقاله ارايه و دو سخنراني ايراد مي شود. هنوز نام سخنرانان و نويسندگان مقالا ت مشخص نشده است.
رشيدي كه مسووليت برگزاري همايش طرح لباس ملي در جهاد دانشگاهي را بر عهده دارد، درباره وضعيت اين طرح گفت: به طور كلي جهاد دانشگاهي، مقوله هاي پوشش و خودآرايي را در دستور كار خود دارد و به آن مي پردازد. پس از سخنراني مقام معظم رهبري در همدان، تصميم گرفتيم كه به شكل متمركزتري درباره اين موضوع كار كنيم و قرار شد با دعوت از صاحبنظران و فراخوان مقالا ت، همايشي را در اين زمينه برگزار كنيم كه متاسفانه برگزاري آن مدتي به تعويق افتاد.
رشيدي علت اين تعويق را انتقال جهاد دانشگاهي از ساختمان فعلي به ساختمان جديد اعلا م كرد.
وي همچنين با تاكيد بر اين نكته كه هدف نهايي در اين طرح، طراحي و ارايه يك الگو براي لباس ملي نيست گفت: ما به دنبال شناخت وضعيت پوشش از منظر مسايل ديني و ملي با ملا حظات فرهنگي هستيم و مي خواهيم به وصفي از شرايط موجود برسيم و بدانيم كه جامعه در اين زمان خاص چه اقتضائاتي دارد.
مدير كل دفتر مطالعات فرهنگي جهاد دانشگاهي تاكيد كرد: در اين طرح نگاه تطبيقي به كشورهاي مسلمان مثل مالزي و عربستان داريم. در عين حال نمي خواهيم از آنها الهام بگيريم، چون اعتقاد داريم فرهنگ اسلا مي ما ظرفيت زيادي در اين حوزه دارد و نيازي نداريم كه دست به واردات فرهنگي بزنيم.
به گفته رشيدي، مركز جهاد دانشگاهي تاكنون طرح لباس ملي را به عنوان طرح پژوهشي مطرح نكرده است، بنابراين تيمي كه به شكل متمركز روي اين پروژه كار كند وجود ندارد و همه تلا ش آنها بر برگزاري همايش متمركز است. البته وي برگزاري همايش را يكي از بخش هاي اجرايي كار دانست و گفت: در اين زمينه به دنبال جمع آوري نظرات هم هستيم.
در نخستين روزهاي طرح مساله لباس ملي در جامعه، پژوهشكده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهي در فراخواني مطبوعاتي از صاحبنظران در حوزه هاي مختلف در خواست كرد مقالا ت خود را به اين مركز ارسال كنند.
پژوهشكده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهي كه قرار است مسووليت برگزاري همايش را هم به عهده داشته باشد، هنوز به شكل رسمي افتتاح نشده و قرار است پس از انتقال اين مركز به ساختمان جديد كار خود را آغاز كند.

افسوس فوت كردن در اتاق تفكر
صحبت از خاطره بد از شمع كه مي شود عمر كوتاهش را ياد مي كند و وقتي فوت كردن شمع را، يادش مي اندازيم مي گويد: حيف...
000204.jpg
مسعود مير- براي هم نسلا ن ما خاطره روزهاي بمباران و بي برقي را زنده مي كند. شكل ساختن با سايه اي كه از نورش نشانه مي گرفت و در دست نگاه داشتنش تا هنگامي كه مايع داغش، دست را نسوزاند، بازي دوران كودكي بود. براي پدر و مادرهايمان شوق يك زيارت و يك نذر جلوي محلي را به ذهن متبادر مي كرد كه فتحش هرچند وقت يك بار ميسر مي شد. كنار امامزاده اي كه بزرگترها و كوچكترها از حضور در صحنش لذت مي برند، مي شد محلي را پيدا كرد كه پارافين جامد از همه جايش ديده مي شد. قديمي ترها، اما به انتظار زيارت امامزاده نمي ماندند كه در هر محلي زيارتگاهي برپا بود از عشق به خدا و بندگان برگزيده اش و باز هم خاطره برآورده شدن يك حاجت. از گذشته دور تا روزهايي كه نور و برق دنيا را دگرگون كرده، هنوز مي توان بازار داغ اسطوره مهرباني را رد زد. شايد زماني كه در كلا س علوم به معلم كه در مورد گاز، مايع و جامد، مثالش را به زبان آورد، گفته باشيد كه عاشق جويدنش هستيد و آخر كلا س، معلم شعري را زمزمه كرده باشد كه سالها در صفحه اول كتابتان مي نوشتيد. دوست دارم شمع باشم در دل شب ها بسوزم... اين دفعه، اما شمع بهانه رفتن به فرهنگسرايي شده كه نامش بي ربط به حس غريب شمع هم نيست. تفكر، نام فرهنگسرايي است در شهران كه امروز آخرين روز برپايي نمايشگاه شمع ها و عروسك هاي فانتزي را ميزباني مي كند. گالري پر شده از عروسك هايي از جنس خمير گل چيني كه الميرا ايزديار با مهارت تمام آنها را ساخت است. تمام موجودات خيالي را كه مي توان در ذهن ساخت اينجا عيني شده اند ودر دنياي حقيقي قيمت خورده اند، اما بخش اساسي فضا را يادواره كودكي در اختيار گرفته است. شمع ها حاصل 8 سال تلا ش شبانه روزي محترم افزوده   هستند. در دنياي امروز خيلي جالب به نظر مي رسد كه شخصي 8 سال از عمرش را صرف يادگيري و ساخت جسمي كند كه به نظر خيلي ها بعد از اختراع برق بي معني شده است. پارافين گل (كه مرغوب ترين نوع پارافين است)، شني، ژله اي و كريستال ابزار كارش هستند و وجه اشتراك همه شان آن است كه شكل پذيرند و در دستان هنرمند يك مادر، حرفي براي گفتن ندارند. شكل هاي مختلف و رنگ هاي شاد سكوهاي نمايشگاه را اشغال كرده اند.
يكسري از شمع ها در ليوان هاي كوچك و بزرگ جاخوش كرده اند. تمام اين پارافين ها يك هدف بيشتر ندارند و آن هم روشن نگه داشتن يك نخ باريك است، اما اين ماجراها براي خانم هنرمند داستان هاي ديگر را تحرير كرده است. تاكنون 5 نمايشگاه برگزار كرده و در اين مدت با اسطوره هاي پارافيني اش كمك خرج زندگي بوده است. 3 پسر دارد و شايد براي آنها چندان مهم نباشد كه مادرشان مي تواند چيزي را بسازد كه ديگران در روزهاي متفاوتشان از آن استفاده مي كنند.
هم صحبت شدن با او اين حس را دارد كه حرف هاي متفاوتش را هم بشنويم. بهترين تصويري كه از شمع در ذهن دارد بر مي گردد به روزي كه براي اولين بار خودش شمع درست كرده بود و بعد از آن هم شمع هايي كه براي سفره عقد عزيزي ساخته بود، ذهنش را در زيبايي دست ساخته هايش غرق مي كند. شمع را دوست دارد. مي گويد: عزا و عروسي، جشن و ماتم فرقي نمي كند. شمع سنگ صبور است و ... صحبت از خاطره بد از شمع كه مي شود عمر كوتاهش را ياد مي كند و وقتي فوت كردن شمع را، يادش مي اندازيم مي گويد: حيف...
امروز آخرين روزي است كه مي توانيد در فرهنگسراي تفكر سراغ عروسك هاي فانتزي و شمع هاي خاطره انگيز را بگيريد. فكر كنيد كه زيباترين شمع زندگيتان را در تفكر مي بينيد. جالب است؟

ستون شما
ديوار كوتاه
بعد از اينكه كلي از شماره اول فصل گذشته، خواننده اي تماس گرفته و ما را بابت نوشتن تيتر لذت سخيف به باد انتقاد گرفته است، ما به اينكه ديواري كوتاه تر از ستون شما وجود ندارد، افتخار مي كنيم. به هر حال براي خود عنواني است!
عدم
پنج شنبه 18فروردين، در يك گزارش بلند يك عدم ناقابل جا افتاده. 4نفر تماس گرفته اند كه عدمتان كجاست؟ آقايان، خانم ها، چه مي شد اگر عدم را نديد مي گرفتيد؟
خبرنامفهوم
روز بد به همين مي گويند. يك نكته ديگر كه البته مربوط به بخش ديگري است، اما چون به اين ستون وصلش كرده اند مجبوريم بنويسيم: يكشنبه 14 فروردين به نقل از خبرگزاري ... خبري چاپ شده با عنوان: 450 ميليون مترمربع جاي پارك مي خواهيم در اين خبر به نقل از معاون فني و عمراني شهرداري تهران نوشته شده: در تهران سه ميليون دستگاه خودرو وجود دارد كه براي تامين مكان پارك و توقف اين خودروها به 450 ميليون متر مربع فضا نياز است كه تهران چنين وسعتي ندارد! براساس اين گفته اگر 450 ميليون مترمربع را به 4 ميليون خودرو تقسيم كنيم به هر خودرو 150 مترمربع مي رسد كه فضاي بسيار زيادي است و مي  توان چندين ماشين را در اين فضا پارك كرد. اين خبر نامفهوم است و با عقل جور در نمي آيد!
نكته
در صفحه تهرانشهر مورخ پنج شنبه 18فروردين در ستون امروز كلي توضيح و تفسير داديد كه عكس هاي نيكودل فريدوني از حرم مطهر امام رضا (ع) را در اين 2 روز تعطيل ( جمعه و شنبه) در گالري نيكودل ببينيد ولي آدرسي از اين گالري ننوشتيد، پس اين خبر شما چه فايده اي دارد؟
نكته: پاسخش اين است كه واقعا تو كه با ما سر ياري نداري...
به صورت رندوم
امروز روز بد اين ستون است بقيه انتظارها را به صورت پشت هم چاپ مي كنيم تا ثابت شود هر آنكه بخت برگردد...
در صفحه طهرانشهر مورخ سه شنبه 16فروردين در مطلب: تلخ مثل قند در قسمت روتيتر غم انگيز ، غمانگيز چاپ شده و در قسمت زير تيتر صاحب نام را صاحبنام نوشته ايد: همچنين در مطلب سيد هميشه خندان در انتهاي پاراگراف اول عده اي را عدهاي چاپ كرده ايد.
در صفحه در شهر مورخ يكشنبه 14 فروردين گزارشي از اعدام بيجه چاپ شده. مطلب را طوري با آب و تاب نوشته ايد كه وقتي مي خوانيم انگار داستان حسنك وزير را مي خوانيم، واژه هايي مثل: لحظه پرواز بيجه، به آسمان رفت، آخ نگفت و ... شايسته چنين فردي نيست، اين واژه ها را براي قهرمانان به كار مي برند نه براي كسي كه منفور اجتماع است و همه انتظار مرگش را مي كشند، مطلب را طوري نوشتيد كه انگار وكيل مدافع بيجه هستيد؟!
در صفحه تهرانشهر )۱۹( مورخ سه شنبه 16فروردين مطلب پاپ را درخانه اش ديدم. از قول آقاي يوسف بهبود چايچي نوشته ايد: در سال 1885 ايشان را ملا قات كردم يعني 120 سال پيش حال آنكه آقاي چايچي در حال حاضر 83 سال دارد، چگونه چنين چيزي ممكنست؟!

شاتر
000198.jpg
عكس :ساتيار
حضور در آسمان آرزويي است كه پشت پيشاني خيلي از اهالي تهران رژه مي  رود. كارگران برج ميلا د علا وه بر دستمزد، اين حضور را هم همه روز دريافت مي  كنند. توضيح بيشتري احتمالا  لا زم نيست درباره موضوعي كه تيتر يك امروز ايرانشهر است.

جعبه
كاكتوس براي بي خواب ها
سري به آشپزخانه برنامه به خانه برمي گرديم هم كه مي زنيم صحبت از مرغ است و تهيه آن با سس انار. ساعت پخش برنامه هم با ساعت پيك ترافيك يكي است؛ 17، شبكه تهران. ماموران پرونده هاي راكد در شبكه۳ و پرستاران در شبكه اول تكراري هاي بعد از ظهر امروز هستند. ساعت پخش آنها هم به ترتيب 13:40و۱۵:10 است.
عصر امروز و راس ساعت 19 سريال شبكه تهران يعني بريگارد روي آنتن شبكه تهران مي رود، هميشه آفتاب باعث مي شود و سايه اي ايجاد شود. اينبار سايه خود آفتاب را خواهيد ديد كه ساعت 20:15 از شبكه 3 پخش مي شود. رسم شيدايي و ماجراي عاشقي محمدعلي كشاورز و قصد ازدواج مجدد او با يك دختر جوان را ساعت۲۱ از شبكه دوم خواهيد ديد. مجموعه هاي داستاني شبكه اول و تهران هم ساعت 22:10 و 23 پخش مي شود. اگر احيانا خوابتان نبرد كاكتوس را ساعت يك بامداد تماشا كنيد تا شايد خواب به چشمتان بيايد.
فوتبال را آخر همه مي  نويسيم تا كسي معترض نشود كه چه قدر به فوتبال بها مي  دهيد.
امروز ديدار سپاهان باالوحده سوريه ساعت 17 پخش مي  شود. پاس ساعت 19:30 با السالميه كويت بازي مي  كند. ليگ هاي اروپايي هم امشب داير است. يوونتوس در حساس ترين ديدار سري A ايتاليا با اينتربازي مي  كند، راس ساعت .23 ساعت 23:30 هم آرسنال با چلسي ديدار خواهد داشت. كدام بازي را تلويزيون پخش مي  كند ما هم نمي  دانيم.

پرده
عاشق مترسك روي پرده رفت
فيلم مجرد ها ساخته اصغر  هاشمي و همچنين گل يخ ساخته كيومرث پوراحمد در حال حاضر با در اختيار داشتن 16 سينما درصدر جدول فيلم ها قرار دارند. البته رقابت اصلي فروش هم طبق جدولي كه چند روز قبل به چاپ رسانديم، بين همين 2 فيلم است.
در اين بين اولين ساخته علي مصفا از روي پرده سينما ها به پايين آمد. سيماي زني در دور دست حالا  جاي خود را به عاشق مترسك داده است. عاشق مترسك دومين ساخته سينمايي مهدي نوربخش از چهارشنبه گذشته در گروه سينما هاي آسمان باز كار خود را آغاز كرده است. اين فيلم پس از فيلم به نمايش درنيامده راي باز ، دومين تجربه نوربخش است. محمود پاك نيت بازيگر آشناي تلويزيون، مجيد مشيري ، حميدرضا پگاه و يكتا ناصر بازيگراني هستند كه در اين فيلم ايفاي نقش مي كنند.
اين فيلم براي اولين بار در جشنواره فيلم فجر نمايش داده شد. فرهنگ،۲ ايران،۲ فلسطين۲ و شهر تماشا۲ سينما هاي اكران كننده اين فيلم هستند.
اما خبر ديگر اينكه، در ادامه مروري بر آثار رخشان بني اعتماد در سينماتك موزه هنر هاي معاصر پس فردا اول ارديبهشت ماه فيلم پول خارجي به نمايش گذاشته مي شود. اين فيلم در سال 1368 ساخته شده و مدت آن هم 90 دقيقه است. علي نصيريان ، محمدعلي كشاورز ، مهتاج نجومي و ... در اين فيلم ايفاي نقش مي كنند.

صحنه
سفرنامه كريستف كلمب
جشن اجراي همايش روياي بسته شده اسبي كه از پا نمي افتد ساعت 18 فردا برگزار مي شود. اين نمايش به نويسندگي محمد چرم شير و كارگرداني آروند دشت آراي، فردا ويژه هنرمندان و خبرنگاران در كارگاه نمايش تئاتر شهر روي صحنه خواهد رفت. اين نمايش در بخش تراي اوت بيست و سومين جشنواره تئاتر فجر در كارگاه نمايش روي صحنه رفته بود و از فردا به معرض اجراي عمومي گذاشته مي شود. اين اثر همچون 2 نمايش قبلي دشت آراي، عروسي شغال و هشتمين خوان به شكل كارگاهي و تجربي آماده مي شود. اين نمايش بازخواني سفرنامه كريستف كلمب است كه پيش از اين هم در ماهنامه هفت منتشر شده بود.


   نمايشگاه
عكس هاي خيس
هشتاد و دومين نمايشگاه از سري نمايشگاه هاي دوره اي خانه عكاسان ايران، ديروز افتتاح شد. در اين نمايشگاه بيش از 80 عكس در 2 تالا ر نمايشگاه به نمايش گذاشته شده. در تالا ر شماره يك آثار گروهي از عكاسان ايراني، شامل 54 عكس رنگي و سياه و سفيد با موضوع باران به نمايش گذاشته شده. در تالا ر شماره 2 هم عكس هاي پايان نامه دانشجويي مريم صدري با عنوان ديوارهاي سطح شهر در قالب 27 قطعه عكس به نمايش درآمده. تمامي عكس هاي ارايه شده در اين نمايشگاه از طريق سايت www.iranpic.com http://www.iranpic.com قابل رويت است. نمايشگاه تا 15ارديبهشت داير است و علا قه مندان مي توانند همه روزه از ساعت 9 تا 19 به خانه عكاسان واقع در خيابان سميه مراجعه كنند.

امروز
خداحافظي با مرحله اول
000207.jpg
پيش از آنكه فكرش را بكني اتفاق مي افتد. به همين راحتي تمام شد. چند وقت پيش بود كه در به در دنبال شماره تماس آدم هايي بوديم كه سال تمام شده شان پر از خاطره هاي خواندني بود و صفحات روزنامه را با آن حرف ها، پرحرف كرديم. بعد هم كه تعطيلا ت رسيد و فاصله ها تا تحريريه بسيار شد و بعد هم گفتيم و نوشتيم از پايان تعطيلا ت و خوبي ها و بدي هايش. روزهاي اول كاري بعد از تعطيلا ت به هر ترتيب كه بود گذشت و حالا  داستان گشايش بهار به اتمام رسيده است.
فروردين مرد. اين جمله كوتاه آنقدر نوستالژي در كوله اش دارد كه گويي يكسال گذشته است. سال 84 اولين مرحله از دوازده مرحله عمرش را بوسيد و كنار گذاشت.
از فردا نوبت نوشتن عدد 2 در تقويم هاي روزانه است. اول ماه كه بيايد چند روزي با آمدنش خوشيم و بعد دوباره زمان ماه تمام مي شود. ماه اول سال شايد به آزادي گره خورده بود. ورزشگاهي كه عيد خيلي ها را عزا كرد و البته فراموش شد.
دنياي مسيحيت هم سوگ پاپ را گريست و به قول دوستي، هميشه خبري است كه داغ شود. تنها اميد بر وفق مراد بودن روزها مي ماند. ختم كلا م ؟ اينكه از اول ماه به آخر ماه فكر كنيد!

هوا
هواي بي  آزار
هواي آخرين روز هفته قصد آزار دادن هيچ شهروندي را در سر ندارد. به هيچ عنوان نمي  توانيد مثل روزهاي سردي كه حالا  خاطره شده اند از سرماي هوا گلا يه كنيد و نمي  توانيد مثل روزهاي هراس آور پيش رو از گرماي آنچناني هوا آزرده خاطر شويد. يك هواي نرمال براي روز آخر هفته هم كه هزارگونه روش را براي وقت گذراني به ذهن سرازير مي  كند. از همين امروز مي  توانيد براي فردا برنامه ريزي كنيد و پنج شنبه خوبي را براي خود، خانواده و دوستانتان رقم بزنيد. از لكه هاي ابري كه بالا ي سرتان در رفت و آمدند نترسيد و مطمئن باشيد كه هواي آخرين روز هفته بي  غرض است و مهربان. گرمترين لحظه هاي روز با دماي 26 درجه سانتيگراد سپري مي شود و در سردترين زمان روز دماي 16 درجه اي كسي را به سوي سرماخوردگي هدايت نمي  كند، تنها مي  ماند هواي خودتان كه اگر ابري نباشد، آخر هفته تان را گلستان مي  كند.

ذهن زيبا
سكوت در برابر شخص احمق، بهترين پاسخ به اوست.
امام علي (ع)

كلمات هميشه اين قدرت را ندارند كه آدم هاي خيلي خوشحال يا خيلي غمناك را ارضا كنند. زيرا آخرين بيان خوشحالي زياد و غم زياد سكوت است.
چخوف

اگر به كسي اعتماد نداري از او پرهيز كن.
ناپلئون

اگر مي  خواهيد در زندگي، دوستان وفادار و ياران غمخوار داشته باشيد كم و خيلي دير با مردم دوست شويد.
هرشل

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |